GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Giuseppe » ma 04 okt 2010, 13:53

Kan er niet gewoon een verbod komen op tweetakt motoren? Zo'n Vespa viertaktmotor is bijvoorbeeld een gigantische verbetering, veel minder geluid en ook geen oliewalm.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Chris » wo 13 apr 2011, 12:35

Ten opzichte van personenauto‟s met een verbrandingsmotor vervuilen snorfietsen met een verbrandingsmotor een factor 10 meer en is hun ongevalrisico 30X zo groot als dat van een personenauto.
Meer hier:
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... rlast.html

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door paolie » wo 13 apr 2011, 14:12

Leuk rapport hoor, maar met dit soort aanbevelingen toon je als minister toch dat je er weinig van begrijpt:
Een belangrijk element in de discussie is de vraag of de snorfiets op het fietspad moet blijven. Verplaatsing naar de rijbaan is niet wenselijk omdat het snelheidsverschil tussen de snorfiets (25 km. p/h) en het overige verkeer (tussen 25 en 50 km p/h) te groot is. Bovendien lijkt de problematiek zich in de ene gemeente meer voor te doen dan in de andere gemeente. Onder bepaalde omstandigheden kan de afweging gemaakt worden om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. De lokale overheid is bij uitstek geschikt om een dergelijke afweging te maken. De wet biedt daartoe al verschillende mogelijkheden. De wegbeheerder kan door de plaatsing van verkeersborden snorfietsen weren op een bepaald weggedeelte, zoals bijvoorbeeld het fietspad en in winkelgebieden. U kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan de plaatsing van verkeersbord G11 (verplicht fietspad) met daaronder een onderbord met de tekst: “snorfietsen niet toegestaan” of aan de plaatsing van het verkeersbord C12 (gesloten voor alle motorvoertuigen).Ik zal de mede overheden nog eens wijzen op de mogelijkheid die het RVV 1990 hier biedt. Daarnaast kan de wegbeheerder indien de snorfietser zich niet aan de maximum snelheid houdt ook lokale maatregelen nemen in het kader van de lokale driehoek. Voor wat betreft de mogelijkheid van de bebording zal ik dit bespreken in het NMB van april.
Alsof het probleem zich tot dat enkele solitaire fietspad beperkt. Er zijn alleen al in Amsterdam honderden kilometers fietspaden langs 50km wegen, waarvan wordt gesteld dat snorfietsers niet naar de rijbaan verplaats dienen te worden. Adviseren een C12 bord te plaatsen is helemaal amateurisme ten top.....

(Je vraagt je toch echt af wie ze daar als dikbetaalde adviseurs hebben rondlopen op het ministerie. En dan dat belerende vingertje: "ik zal de mede overheden nog eens wijzen op de mogelijkheden die het RVV 1990 hier biedt..." :kots: )

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Vinny » wo 13 apr 2011, 16:19

Zou je niet gewoon een maximumsnelheid voor fietspaden moeten invoeren? :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door keokiracer » wo 13 apr 2011, 16:41

^^ niet te laag aub, dan moet ik me de hele tijd inhouden :D
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door paolie » wo 13 apr 2011, 17:44

Die is er al, nl. 25 km/uur voor snorfietsers. Maar geen snorfietser die zich er aan houdt.....

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door mavas » do 05 apr 2012, 19:33

Er is nieuws nav bovenstaande!
Amsterdam doet proef met scooters naar de rijbaan
5 april 2012

De gemeenteraad van Amsterdam heeft ingestemd met het GroenLinks raadsinitiatief ‘Dus niet brommen- Nieuw Scooterbeleid voor Amsterdam’. Het initiatief bevat 10 voorstellen om de scooterproblemen drastisch te verminderen. Zo start Amsterdam een grootschalige proef waarin de scooter verhuist van het fietspad naar de rijbaan, worden er afspraken gemaakt met de verkoopbranche over het opschonen van het vervuilde scooterpark en slaan de politie en de gemeente de handen ineen om met voorlichting en handhaving het hoge aantal verkeersslachtoffers omlaag te brengen.

GroenLinks zou het liefst de scooter naar de rijbaan verplaatsen, met bijbehorende helmplicht. Maar omdat gemeenten zelf geen helmplicht kunnen invoeren, wordt de proef met de scooters naar de rijbaan gehouden in 30km zones met een vrijliggend fietspad waar zonder helm op de rijbaan kan worden gereden. Er komt een onderzoek of en waar 30 km-gebieden kunnen worden uitgebreid. Ook gaat de gemeente inzetten op verbreding van fietspaden op de hoofdfietsroutes over 50-km-straten – zo mogelijk tot > 2,50 meter – zodat scooters en fietsers elkaar zonder hinder of gevaar kunnen passeren. En gemeente en stadsdelen maken in het kader van het Meerjarenplan Fiets afspraken over realisatie van (extra) stallingplaatsen en parkeervakken voor brom- en snorfietsen. Verder gaat men scooters en brommers weren uit voetgangerszones en parken, bijvoorbeeld door plaatsing van verkeersborden ‘brom- en snorfietsen niet toegestaan’ en door handhaving.

Het raadsinitiatief van GroenLinks houdt ook in dat door diensten, bedrijven en stadsdelen, en bij aanbestedingen naar private en/of derde partijen emissievrije brom- en snorfietsen worden voorgeschreven. En de gemeente gaat in gesprek met de RAI, BOVAG en de verkoopbranche over een uitsterfbeleid voor tweetaktbrommers en –snorfietsen vanaf 1 januari 2014 en het verder stimuleren van de verkoop van elektrische brom- en snorfietsen aan de markt. Tenslotte gaat Amsterdam er bij het Rijk op aandringen onderzoek te doen naar het verplaatsen van snorscooters naar de rijbaan, in combinatie met helmplicht, het verplichten van niet versleutelbare snelheidsbegrenzers, strengere landelijke handhavingnormen voor (snor)scootersnelheden en het verhogen van boetes voor snelheidsovertredingen.
Bron: http://www.verkeersnet.nl/7129/amsterda ... e-rijbaan/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rein » do 05 apr 2012, 20:05

Gelukkig zijn er ook erg veel 30 km/h zones met vrijliggende fietspaden....... :nuts: Oh, niet te snel, even doorlezen: onder het mom van de snorfietsproef proberen ze het autoverkeer in de stad nog meer te ontmoedigen door het aantal zones uit te breiden. Tja, alles ten dienste aan een succesvolle proef natuurlijk. :neenee:

Trouwens ook een heel goed idee om in een voetgangerszone een bordje op te hangen dat je er niet mag brommen. Tja, hoe moet je het anders weten hè? :facepalm:

Wat een heerlijke partij dat GL. Zelf denken of eigen verantwoordelijkheid nemen hoeft bij hun niet. :top:

Ik zie maar 1 keer het woord wat ik zocht: HANDHAVING. Kijk daar ontbreekt het dus volledig aan. Brommers en scooters rijden overal waar ze willen, halen links of rechts in (of om en om), rijden bijna altijd door rood, vaak veel te hard gezien de omstandigheden, maken vaak veel te veel herrie, etc etc. Als ze nu eens met een systeem met gele en rode kaarten aan de gang gingen dan is de overlast (bij gebrek aan brom- en snorfietsers die zich wel aan basale verkeersregels houden) in no time voorbij. :top:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Peter » vr 06 apr 2012, 8:51

Je kan snorfietsers alleen maar de rijbaan opdwingen door het tekstbord "fietspad" op te hangen, danwel gekke dingen als "geslotenverklaring"+ "uitgezonderd fietsers". In beide gevallen sta je daarmee ook toe dat fietsers van de hoofdrijbaan gebruik maken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rein » vr 06 apr 2012, 9:00

Met zo'n lullige bordenwisseling zal 95% van de Amsterdamse scooterrijders zijn gedrag echt niet aanpassen hoor. Die scooterrijders zijn nog vijf keer zo erg als de gemiddelde Amsterdamse fietser, dus dat wil wel wat zeggen.....

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door paolie » vr 06 apr 2012, 9:07

Rein schreef:Gelukkig zijn er ook erg veel 30 km/h zones met vrijliggende fietspaden....... :nuts: Oh, niet te snel, even doorlezen: onder het mom van de snorfietsproef proberen ze het autoverkeer in de stad nog meer te ontmoedigen door het aantal zones uit te breiden. Tja, alles ten dienste aan een succesvolle proef natuurlijk. :neenee:

Trouwens ook een heel goed idee om in een voetgangerszone een bordje op te hangen dat je er niet mag brommen. Tja, hoe moet je het anders weten hè? :facepalm:

Wat een heerlijke partij dat GL. Zelf denken of eigen verantwoordelijkheid nemen hoeft bij hun niet. :top:

Ik zie maar 1 keer het woord wat ik zocht: HANDHAVING. Kijk daar ontbreekt het dus volledig aan. Brommers en scooters rijden overal waar ze willen, halen links of rechts in (of om en om), rijden bijna altijd door rood, vaak veel te hard gezien de omstandigheden, maken vaak veel te veel herrie, etc etc. Als ze nu eens met een systeem met gele en rode kaarten aan de gang gingen dan is de overlast (bij gebrek aan brom- en snorfietsers die zich wel aan basale verkeersregels houden) in no time voorbij. :top:
Tsja, dat is toch een beetje verdraaid, hoe jij het nu stelt. Amsterdam probeert al minstens twee jaar bij het rijk het snorscooterprobleem onder de aandacht te brengen, met als grote wens: helmplicht en verplicht op de rijbaan. Steeds weer krijgt Amsterdam nul op het request, terwijl de problemen steeds groter worden.Hoogtepunt vormt een schandalige brief van het ministerie: hang zelf maar een bordje op (zie paar posts hierboven).
Nou, dan gaan we dat dus ook maar doen, heeft GL geredeneerd, en ze nemen nu dus vrijwel letterlijk de door het ministerie voorgestelde maatregelen over (maar gelukkig hebben ze iets beter nagedacht dan het ministerie en nemen ze voorlopig geen maatregelen op 50-km wegen, tenzij de sterk gewenste helmplicht er alsnog gaat komen).

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rein » vr 06 apr 2012, 9:15

Wellicht moet ik mijn grote aversie t.o.v. GL even aan de kant zetten en volledig focussen op het probleem. :D En het is duidelijk dat die scooters (met en zonder helmplicht) zich asociaal gedragen (waar ze ook rijden) en dat alleen rigoureuze maatregelen zullen werken. Mijn idee: volledige helmplicht, verplicht op de weg en snoeihard handhaven bij onjuist inhalen (incl via een voorsorteerstrook al het verkeer voorbij gaan en dan vooraan bij de VRI irritant gaan doen), te hard rijden, door rood rijden etc.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door mavas » do 31 jan 2013, 15:42

Meer nieuws over de mogelijke lokale helmplicht voor snorfietsers:
Amsterdam pleit voor lokale helmplicht snorfietsen
30 januari 2013

Het aantal snorfietsers stijgt spectaculair in Amsterdam. De gemeente zegt voor ‘Italiaanse toestanden’ te vrezen. Daarom moet het Rijk het mogelijk maken het onderscheid tussen de blauwe en gele kentekens (snorfietsen en bromfietsen) lokaal op te heffen zodat de helmplicht ook voor snorfietsen geldt.

Snorfietsen overtreden massaal de maximumsnelheid, aldus de gemeente. Fietsers ondervinden hier veel overlast van en lopen, net als snorfietsers zelf, steeds meer gevaar. Het afgelopen jaar groeide het aantal bij de RDW geregistreerde snorfietsen in Amsterdam met 14%. In de jaren ervoor was de groei nog hoger: respectievelijk 19% en 31%. Daarmee staat eind 2012 de teller op meer dan 25.000 snorfietsen. Met een groei van gemiddeld 14% rijden er eind 2020 meer dan 70.000 snorfietsen in Amsterdam rond. Dat is bijna drie keer zoveel als nu het geval is en leidt tot een straatbeeld dat we kennen van steden als Rome, aldus de gemeente. Snorfietsers zijn vaak jong, hebben weinig ervaring en inzicht in risico’s in het verkeer en vertonen daardoor vaak risicovol gedrag. Het is niet voor niets dat 16% van het totaal aantal ernstig gewonden in Amsterdam in de periode van 2007 – 2009 een brom- of snorfietser is, terwijl 1,5% van de verplaatsingen in Amsterdam met snor- of bromfiets wordt gedaan, zo betoogt de gemeente.

De minister van Veiligheid en Justitie heeft per 1 januari 2012 de boetes op snelheidsovertredingen en dergelijke verhoogd. Uit de eerste resultaten van de handhavingcampagne SlowRiders 2012 blijkt dat dit in Amsterdam onvoldoende effect heeft gehad. De rapportage van de handhavingcampagne laat zien dat snorfietsers massaal de maximumsnelheid overschrijden. Snelheidsmetingen op tien verschillende fietspaden en fietsstroken binnen de ring A10 wijzen uit dat gemiddeld 77% van de snorfietsers harder rijdt dan de maximumsnelheid van 25 km/uur. In 2011 gaf 50% van de snorfietsers aan dat hun voertuig harder kan dan is toegestaan. In 2012 is dit zelfs gegroeid naar 75% – ondanks de aanscherping van de landelijke maatregelen.

Amsterdam zegt weliswaar bevoegd te zijn om als wegbeheerder de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen zonder dat de wetgeving daarvoor moet worden aangepast, maar een dergelijke maatregel zonder helmplicht is volgens de gemeente ondenkbaar. ‘We onderzoeken als stad de mogelijkheden om de snorfiets in 30 km-zones te verplaatsen naar de rijbaan, maar van de hele stad een 30 km-zone maken is geen optie als we de stad bereikbaar willen houden voor alle vervoersmiddelen.’ De gemeente il nu dat het Rijk het mogelijk maakt lokaal een helmplicht in te voeren. Dat is goed voor de veiligheid van de snorfietsers, die zich toch al als bromfietsers gedragen. En dan kan Amsterdam de snorfietsers naar de rijbaan verplaatsen.
Bron: http://www.verkeersnet.nl/8763/amsterda ... orfietsen/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » do 31 jan 2013, 15:44

Kan Amsterdam niet gewoon een forse lokale houderschapsbelasting op die ondingen heffen ?

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Wally » do 31 jan 2013, 21:00

Het invoeren van houderschapsbelasting lijkt me geen gek idee, maar doe het dan gelijk voor het hele land, want die snorfietsers knallen niet alleen over de Amsterdamse fietspaden.

Voor wat betreft het invoeren van een helmplicht voor snorfietsen plus verplaatsing naar de rijbaan vraag ik me af wat het bestaansrecht dan nog is van snorfietsen als categorie. Immers je moet toch fatsoenlijk met het verkeer mee kunnen komen, en ik neem aan dat het over verplaatsing naar 50 km/h wegen gaat.

Wellicht is het beter om de maximum toegestane (constructie)snelheid voor snorfietsers terug te brengen?

Gebruikersavatar
Steptimer
autoweg
Berichten: 1003
Lid geworden op: ma 04 okt 2010, 22:25

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Steptimer » do 31 jan 2013, 21:34

Waar ik enorm van baal is dat mensen met een autorijbewijs niet op een motorscooter van 120cc mogen rijden in Nederland terwijl dat in de landen om ons heen wel het geval is.
Het is toch één Europa? Wel de lasten maar niet de lusten.
Bovendien zullen nogal wat mensen de auto laten staan als ze op een motorscooter van 120cc mogen rijden in dit land met een autorijbewijs. Dat zal ten goede komen aan het milieu.
Ik neem aan dat een nieuwe motorscooter minder schadelijk is voor het milieu dan een auto.
Waarom zetten de hippies van GroenLinks zich daar niet voor in?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » do 31 jan 2013, 22:29

Scooters vervuilen als de ziekte. Hoe minder er rondrijden, hoe beter.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Vinny » do 31 jan 2013, 23:53

Ik zou ze liever gewoon als bromfietser willen klassificeren. Dat lost m.i. een heleboel problemen op :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Wally » vr 01 feb 2013, 22:30

Voor fietsers zou het een stuk beter zijn, maar voor automobilisten wordt het er niet beter van als snorfietsen als bromfiets worden geclassificeerd en er niet iets aan de maximum constructiesnelheid wordt gedaan. Met 30 km/h op 50 km/h wegen lijkt me niet handig. Nu zijn de moderne snorscooters, voor zover ik begrepen heb, wel makkelijk te upgraden naar bromfietssnelheden, maar hoe zit dat bv met een spartamet?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Chris » vr 01 feb 2013, 22:37

Mijn broertje heeft zo'n snorscooter. Dat ding kan gemakkelijk 45 km/h rijden en maakt bij starten en wegrijden meer lawaai dan mijn auto volgas. Ik vind het maar een onding maar het is zijn enige snelle mobiliteit.

Dat soort dingen vervangen voornamelijk fietsritten van een paar kilometer en af en toe wat verdere ritjes. Voordeel is dat je hem overal neer kan zetten en in de stadscentra makkelijk kan komen. Precies op plekken dus waar momenteel nog de grootste luchtkwaliteitknelpunten zijn; binnenstedelijke wegen met relatief lage verkeersintensiteiten maar grote hoeveelheden scooters en stagnerend verkeer.

exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door exroosje » ma 04 feb 2013, 13:11

Kun je eea niet eenvoudig oplossen door de euro uitstoot normen en geluidsnormen voor autos van toepassing te verklaren. Dat maakt die dingen in aanschaf sowieso een stuk duurder (muv de electrische) en geeft ook handvaten tot handhaving.

Dan moet je alleen nog iets verzinnen voor de huidige populatie natuurlijk.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Groningen » ma 04 feb 2013, 20:59

^^ Sloopregeling natuurlijk :duck:

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rein » wo 07 aug 2013, 9:02

De Fietserbond, Natuur & Milieu, Milieudefensie en het Longfonds pleiten ervoor de verkoop van bepaalde begrensde bromscooters te verbieden. Zie hier.

Deze scooters zouden tot vier keer zo veel fijnstof uitstoten als gewone scooters die op hun beurt ook al veel vervuilender zijn dan bijvoorbeeld een dieselauto. Dit blijkt uit recent onderzoek van TNO. Vooral fietsers worden hierdoor aan veel extra vervuiling blootgesteld aldus de organisaties.

Verder pleit men ervoor de controle op de maximumsnelheid bij scooters op te voeren. Nu zou 96% van de scooters te hard rijden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Peter » wo 07 aug 2013, 9:25

Juist die begrenzer zorgt er kennelijk voor de uitstoot (en benzineverbruik) drastisch toeneemt (in vergelijk met een onbegrensde normale brommer of zelfs, auto of vrachtwagen die dezelfde snelheid rijdt).

Nu ook nog eens het scootergebruik toeneemt, zullen inderdaad alle (auto/vrachtauto gerelateerde) milieumaatregelen in het niet vallen met de toename door scooters.

Lastig om er wat aan te doen, zonder hulp van Europa (daar de scooters immers zijn toegelaten, hoewel mogelijk op onjuiste opgave van de fabrikanten). Wat mij betreft mogen de benzine-scooters verboden worden. Genoeg elektrische opties beschikbaar, hoewel niet iedereen thuis kan opladen.

Je zou een APK achtige controle kunnen voorstellen (waarbij 90% van de scooters nooit de rookgastest kunnen halen), maar dat is wellicht lastig zonder ook de brommers, motoren, scootmobielen en motorboten ook tot APK te verplichten, inclusief uitlaatgastest. Maar dan heb je de kans dat je de regels nog steeds niet mag gebruiken voor reeds (in goed vertrouwen) gekochte scooters.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nie ... rden.dhtml
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » wo 07 aug 2013, 22:34

Peter schreef:Wat mij betreft mogen de benzine-scooters verboden worden. Genoeg elektrische opties beschikbaar, hoewel niet iedereen thuis kan opladen.

Je zou een APK achtige controle kunnen voorstellen (waarbij 90% van de scooters nooit de rookgastest kunnen halen), maar dat is wellicht lastig zonder ook de brommers, motoren, scootmobielen en motorboten ook tot APK te verplichten, inclusief uitlaatgastest.
Mee eens. En laat die APK er maar komen. Daarbij kun je de normen stapsgewijs opvoeren naar het gewenste niveau. Binnen 6-10 jaar lost het probleem zich dan vanzelf op, terwijl mensen die nu net een nieuw vervoermiddel hebben gekocht niet direct gedupeerd worden.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Via » vr 09 aug 2013, 12:04

Rein schreef:Deze scooters zouden tot vier keer zo veel fijnstof uitstoten als gewone scooters die op hun beurt ook al veel vervuilender zijn dan bijvoorbeeld een dieselauto. Dit blijkt uit recent onderzoek van TNO. Vooral fietsers worden hierdoor aan veel extra vervuiling blootgesteld aldus de organisaties.
Dat merk ik ook wel als ik ooit hardloop op een fietspad en wordt ingehaald door een scooter. Van de auto's en (EURO5-)vrachtwagens op de naastgelegen N65 heb ik totaal geen last, maar een inhalende scooter zorgt voor enige benauwdheid.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door captain007 » vr 09 aug 2013, 12:47

^^ Heb zoiets een keer gehad in de Schipholtunnel in de buis voor fietsers en bromfietsers. Er kwam zo'n stinkding voorbij en had echt het gevoel vergast te worden. Wat mij betreft verdwijnen die dingen zo snel mogelijk van straat of komen er varianten met veel minder vervuilende motoren.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10195
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rein » wo 07 jan 2015, 11:06

SCHOPJE

De Telegraaf meldt dat de gemeente Amsterdam snorfietsers nog steeds van het fietspad wil hebben. Nieuwste plan is dit te gaan doen door...............


......... alle wegen (of bijna alle wegen) binnen de ring A10 een Vmax van 30 km/h te gaan geven waardoor snorfietsers veilig de weg op kunnen. Groen Links zegt erg content te zijn met dit plan. Zie hier.

Het moet niet gekker worden in dit land. :facepalm:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door RSK » wo 07 jan 2015, 11:19

^^ Ik heb het al eerder betoogd, maar ik herhaal het gewoon nog maar eens: met een vMax van 30 kun je snorfietsers niet veilig de weg op gooien. Het hele probleem met snor- en bromfietsers de weg op, is dat de maximum constructiesnelheid niet zelden lager ligt dan de ter plaatse geldende maximumsnelheid. Men zou een hoop oplossen door de maximum constructiesnelheid van snorfietsen te verhogen naar 35 km/h en die van bromfietsen naar 65 km/h. Koppel daar aan dat ze verplicht de weg op moeten indien die weg een maximum snelheid heeft die ze kunnen halen, en je bent van een heleboel problemen en vervuiling af.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Coen Tunnel » wo 07 jan 2015, 11:42

Rein schreef:SCHOPJE

De Telegraaf meldt dat de gemeente Amsterdam snorfietsers nog steeds van het fietspad wil hebben. Nieuwste plan is dit te gaan doen door...............


......... alle wegen (of bijna alle wegen) binnen de ring A10 een Vmax van 30 km/h te gaan geven waardoor snorfietsers veilig de weg op kunnen. Groen Links zegt erg content te zijn met dit plan. Zie hier.

Het moet niet gekker worden in dit land. :facepalm:
Hmm, auto's rijden met 30 km/u niet schoner dan met 50 km/u. Dat zal voor extra luchtvervuiling zorgen. Maar GroenLinks is er content mee. :wall:

Zie je het al voor je, 30 km/u op de Weesperstraat en Wibautstraat?
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op wo 07 jan 2015, 11:44, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie