GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » wo 02 sep 2009, 19:26

[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/4739843/__Vervuilende_scooters_geweerd__.html]Telegraaf.nl[/url] (2-9-2009) schreef:'Amsterdam moet vervuilende scooters weren'

AMSTERDAM - De Amsterdamse afdeling van GroenLinks wil dat de gemeente milieuvervuilende scooters en brommers aanpakt. De populariteit van deze volgens de partij vaak stinkende en herrie makende voertuigen heeft een slechte invloed op de luchtkwaliteit. Daar moet wat aan gebeuren, liet milieuwoordvoerder van GroenLinks, Fjodor Molenaar, woensdag weten. Hij heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. Vooral scooters en brommers met een tweetaktmotor zorgen voor vervuiling. De partij wil dat het college gaat onderzoeken hoeveel van dit soort voertuigen in de hoofdstad rijden en hoe groot hun aandeel is in de luchtvervuiling. „Als deze motoren inderdaad een groot aandeel blijken te leveren aan de vervuilde lucht in onze stad, dan willen wij serieus kijken naar sloopregelingen voor vieze brommers”, aldus Molenaar.
Wat is nu de feitelijke bijdrage van deze voertuigen aan het probleem ? Dat wordt er niet bij vermeld. Of zijn er wat GL'ers zelf die nog zo'n oud ding in de schuur hebben staan (nog vanuit hun tienertijd, toen ze het leuk vonden om eraan te sleutelen), en nu graag met subsidie een nieuwe kopen...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10230
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Peter » wo 02 sep 2009, 19:54

In Nederland zal de bijdrage gering zijn, omdat we relatief weinig scooters (of brommers) hebben, vergeleken bij bijvoorbeeld Rome.

Of oude scooters zoveel meer uitstoten dan nieuwe is ook twijfelachtig....
En wie bepaalt welke brommers vuil zijn. Er is geen APK en er zijn vermoedelijk ook geen algemene gegevens (per merk/ bouwjaar, CC, etc)

Het zou wel schelen in de herrie op straat denk ik....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Wally » wo 02 sep 2009, 20:06

In hoeverre het vervuilend is weet ik niet, maar ik ervaar wel de overlast (herrie, stank). Overigens vraagt men om een onderzoek wat nu precies de bijdrage is.

Omgerekend in liter brandstof per km zal het altijd nog voordeliger zijn dan 1 persoon in een auto lijkt mij. (ook dus minder CO2 uitstoot)

Ik zie echter meer in het volgende, in willekeurige volgorde:
a) wettelijke eisen voor nieuwe voertuigen (reuk, uitstoot), zonodig Europees geregeld. Dit regelen conform personenauto's.
b) handhaven juiste positie (brommers op de rijbaan), zodat onnodige overlast voor fietsers beperkt wordt. Ook verkeersveiligheid wordt hierbij gediend.
c) handhaven geluidsproductie (niet originele onderdelen etc). Zonodig op dit soort onderdelen verbod opleggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Chris » wo 02 sep 2009, 20:22

Vrachtwagens zijn minder vervuilend dan brommers. Scooters en brommers stoten per seconde meer ultrafijnstof uit dan vrachtwagens en twee keer zoveel als een gemiddelde auto. Wanneer een scooter een fietser passeert, ademt de fietser extreem veel ultrafijnstof in.
http://www.kritischemassa.nl/index.php? ... &Itemid=78

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Paixao » wo 02 sep 2009, 21:09

Paixao Denekamp wil aanpak Groenlinksers
Paixao Denekamp (2-9-2009) schreef:'Nederland moet vervelende Groenlinksers weren'

DENEKAMP - De Nederlandse afdeling van Paixao wil dat het kabinet vervelende Groenlinksers en andere milieuactivisten aanpakt. De populariteit van deze volgens de partij vaak schreeuwende en herrie makende personen heeft een slechte invloed op de leefkwaliteit. Daar moet wat aan gebeuren, liet partijwoordvoerder van Paixao, P. Aixao, woensdag weten. Hij heeft hierover vragen gesteld aan het kabinet. Vooral Groenlinksers en milieuactivisten met een kraakverleden zorgen voor verveling. De partij wil dat het kabinet gaat onderzoeken hoeveel van dit soort personen in Nederland wonen en hoe groot hun aandeel is in de verveling. „Als deze personen inderdaad een groot aandeel blijken te leveren aan de slechte leefkwaliteit in ons land, dan willen wij serieus kijken naar liquidatieregelingen voor vervelende Groenlinksers”, aldus Aixao.
Disclaimer: dit bericht berust niet op feiten en iedere schijnbare overeenkomst met de werkelijkheid is puur en uitsluitend fictief van aard.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Pino » wo 02 sep 2009, 22:04

Het is iets waar ze bij GroenLinks nooit mee zullen aankomen, maar ik vind wel degelijk dat taxi's een positieve impact kunnen hebben op het milieu en op de verkeersdruk. Namelijk in die zin dat goed en betaalbaar taxivervoer mensen ertoe kan aanzetten om niet met de auto naar hun werk te gaan (maar met de fiets of trein), terwijl ze toch goed vervoer voorhanden hebben als ze tijdens werktijd een afspraak buiten de deur hebben. Het scheelt een hoop in je verkeers- en milieudruk als iemand met de trein van, pak 'm beet, Amersfoort naar Amsterdam komt en dan voor die afspraak elders in de stad een taxi neemt dan dat hij niet alleen binnen Amsterdam met de auto gaat, maar ook nog eens in de spits Amersfoort - Amsterdam v.v. moet afleggen en bijdraagt aan het ontstaan van files.

Overigens kun je ook scooters nog wel als milieuvriendelijk zien, namelijk als je mensen uit de auto (filegevoelig) op de scooter krijgt. Want scooters veroorzaken geen files en verbeteren dus de doorstroming van de auto's die nog overblijven. Met positief effect voor de luchtkwaliteit. Dat alles uiteraard wel op de aanname dat scooterrijders bij gebrek aan scooter / brommer in de auto waren gestapt, maar ik heb zo'n gevoel dat die aanname best eens waar zou kunnen zijn. Het zal hoe dan ook vaak niet om fanatieke fietsers zijn die ineens op de scooter stappen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » wo 02 sep 2009, 22:26

Pino schreef:Want scooters veroorzaken geen files en verbeteren dus de doorstroming van de auto's die nog overblijven.
Dat is niet waar. Want op de plek van de congestie voorin rijden ze weer op de volledige rijstrookbreedte, en verdringen daarmee de achterliggers. Dat kost wel degelijk capaciteit.

Hetzelfde gelöter lees je vaak op motorforums. Maar als al die motorrijders die middendoor passeren op de A7 en de A8 de Coentunnel induiken, dan nemen ze nog voordat ze de tunnel echt induiken alweer een hele rijstrookbreedte in beslag - daar rijden ze niet middendoor. Daarmee nemen ze een plek in van een voertuig dat er nu achter rijdt. Daarmee dragen ze dus net zo hard bij aan de filevorming als elk ander motorvoertuig. Alleen is het denkraam van de gemiddelde motorrijder helaas te klein om dit te bevatten... :roll:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Wouter N14 » wo 02 sep 2009, 22:29

Rene schreef: Alleen is het denkraam van de gemiddelde motorrijder helaas te klein om dit te bevatten... :roll:
Ze zouden hun vizier dus eens open moeten zetten :rofl2:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Attietattie » wo 02 sep 2009, 22:49

Goh die ene Coentunnel waar ze inderdaad op een rijstrook rijden... Verder dragen ze NA het ontstaat van een file niet bij aan de lengte. En pas als ze de file uitrijden rijden ze weer op de rijstrook in plaats van de asmarkering. Dus motoren zijn wel degelijk beter voor de doorstroming.

Terugkomend op scooters stellen er voor het verkeerslicht 5 naast en achter elkaar op op de plek van 1 auto. Ervan uitgaande dat die gasten ieder een auto hadden kunnen rijden en er nu dus minder groentijd nodig is zijn ze bevorderlijk voor de doorstroming in een binnenstad.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » wo 02 sep 2009, 23:04

Die ene Coentunnel ?
Nee hoor, ze rijden ook tussendoor op plekken waar dat nu net ongewenst is. Bij afstrepingen en invoegingen waar de kop van de file ligt. Daarmee belemmeren ze daar het uitwisselen van het andere verkeer tussen de rijstroken, en daarmee dragen ze weer bij aan: de file. Voorbeelden te over.

En hoe vaak zie je 5 scooters of motoren naast elkaar voor het stoplicht ? Ik nooit.
Wel regelmatig de stopstreep, voor de anderen. Liefst overstekende voetgangers de weg versperrende. Het gebeurt dan nogal eens dat ze de lichten amper nog kunnen zien en met een claxon nadat het licht allang groen is eraan herinnerd moeten worden dat ze moeten opzouten. ook leuk: als ze linksaf moeten en zich ervoor wurmen. Vervolgens extreem langzaam de bocht nemen - tweewielers nemen bochten nu eenmaal langzamer dan vierwielers. Dus winst bij VRI's ? Laat me niet lachen.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door rene19663 » wo 02 sep 2009, 23:39

Ik denk dat je gerust mag stellen dat de gemiddelde scooterrijder zich behoorlijk asociaal gedraagt of ik zie nou net altijd alleen maar degene die je links en rechts inhalen, op je bumper hangen en je een grote bek geven als je ze op hun onverantwoordelijke rijgedrag wijs en dan heb ik het helemaal nog niet over de hoeveelheid overlast die ze veroorzaken en het aantal ongevallen waar ze bij betrokken zijn. Als men in de politiek verantwoord bezig zou zijn dan verbied men scooters en brommers tot bijv 21 jaar en neem gelijk certificaat in bij misdragingen. Ik heb vaak het idee dat de eerst scooter rijder met een verantwoordelijk gedrag en een leeftijd van circa 16-21 nog gevonden moet worden of zie ik dan toch alleen de verkeerde????
Wat is de meerwaarde van de gemiddelde puber op een scooter ipv op de fiets behalve de status die ze alleen zichzelf aanmeten en er eigenlijk helemaal niet is. Waar scooter staat mag ook brommer gelezen worden.
Met motorrijders is het al iets beter gesteld maar zeker niet goed. Ik maak al meer dan 20 jaar circa 50.000 km per jaar en zeker bij filevorming waarbij nog wel rond 50-90 km/uur gereden wordt is het gedrag van de gemiddelde motorrijder ronduit schandalig.
Verder compleet eens met andere René alleen de gemiddelde motorrijder snapt dat idd niet. Hoe je soms aan alle kanten wordt ingehaald met behoorlijke snelheidsverschillen en hoe er geen rekening mee wordt gehouden dat een automobilist soms in de file van rijstrook wisselt om bijv uit te gaan voegen is belachelijk en de reacties die je soms krijgt helemaal. Terwijl officieel niet eens door een motorrijder ingehaald mag worden in een file.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Attietattie » wo 02 sep 2009, 23:57

Een motorrijder mag wel inhalen in de file. En ja, ook tussen auto's door.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Attietattie » do 03 sep 2009, 0:02

En even voor de duidelijkheid: ik doe ook zo'n 60.000km per jaar, vrijwel alles in de o zo asociale Randstad. En ik heb niet de ervaring dat de motorrijder zich zo lomp gedraagt. Misschien doen ze het wel maar ik ervaar het anders. Mijns inziens moeten medeweggebruikers zich eens wat minder druk maken om een ander. Relax gewoon eens...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21978
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Pino » do 03 sep 2009, 0:15

Rene schreef:En hoe vaak zie je 5 scooters of motoren naast elkaar voor het stoplicht ? Ik nooit.
Wel regelmatig de stopstreep, voor de anderen. Liefst overstekende voetgangers de weg versperrende. Het gebeurt dan nogal eens dat ze de lichten amper nog kunnen zien en met een claxon nadat het licht allang groen is eraan herinnerd moeten worden dat ze moeten opzouten. ook leuk: als ze linksaf moeten en zich ervoor wurmen. Vervolgens extreem langzaam de bocht nemen - tweewielers nemen bochten nu eenmaal langzamer dan vierwielers. Dus winst bij VRI's ? Laat me niet lachen.
Je ziet geen 5 scooters naast elkaar bij een stoplicht omdat je bij één stoplicht überhaupt nooit vijf scooters zult zien. Niet naast elkaar, niet voor de stopstreep, niet achter de stopstreep en overigens ook niet achter elkaar. Tenzij je in landen als Vietnam gaat kijken. Het zou je trouwens goed doen om daar eens rond te kijken en je dan af te vragen hoe het wegbeeld van een stad als Ho Chi Minh City er in godsnaam uit zou zien als je al die brommertjes zou vervangen door auto's.

Overigens durf ik ook de vergelijking wel aan dat die vijf slome scooters die linksaf moeten dat nog altijd sneller doen dan vijf auto's die achter elkaar voor een stoplicht staan te wachten.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door rene19663 » do 03 sep 2009, 0:56

Attietattie schreef:Een motorrijder mag wel inhalen in de file. En ja, ook tussen auto's door.
Een motorrijder mag zeer zeker NIET inhalen tussen de auto's door staat namelijk nergens in de wet. Wat je waarschijnlijk bedoelt is dat gedoogd wordt in Nederland en dat is wat anders. En een pluim voor alle motorrijders die het netjes doen en hun snelheid aanpassen en tuurlijk is het zo dat degene die netjes ertussen doorrijden niet zo opvallen en dat ik me daar niet aan stoor en dat degene die totaal met niemand rekening houden behalve hoe ze zelf snel thuis kunnen zijn me daar wel aan stoor

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Chris » do 03 sep 2009, 8:36

Attietattie schreef:Een motorrijder mag wel inhalen in de file. En ja, ook tussen auto's door.
Mja, gedoogd. Maar dat is alleen gedoogd bij snelheden van 30 of lager meen ik. Soms menen ze ook bij snelheden van 60 - 70 er nog tussendoor te moeten.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Vinny » do 03 sep 2009, 11:59

Mja, gedoogd. Maar dat is alleen gedoogd bij snelheden van 30 of lager meen ik. Soms menen ze ook bij snelheden van 60 - 70 er nog tussendoor te moeten.
een snelheidsverschil van 20 km/h dacht ik. Dus als het verkeer 60 rijdt mogen motorrijders er met 80 tussendoor...
Ik denk dat je gerust mag stellen dat de gemiddelde scooterrijder zich behoorlijk asociaal gedraagt
De gemiddelde scooterrijder is een puisterige puber. Wanneer die op zijn 18e een rijbewijs krijgt rijdt hij ook asociaal. Pas met het klimmen van de jaren zullen dit soort mensen minder asociaal gaan rijden.
Vandaar dat veel mensen ten onrechte denken dat fietsers asociaal rijden: dat doen de bestuurders van de fiets namelijk ook wanneer ze een ander vervoersmiddel tot hun beschikking hebben. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door simon » do 03 sep 2009, 12:24

De meeste brommerrijders zijn volwassen. De pubers vallen echter op, aangezien die vaak in groepjes wedstrijden houden, met n+1 personen op een scooter gaan zitten (waarbij N al meer opzittenden zijn dan wettelijk is toegestaan) en met de scooter op hangplekken rondhangen.

Over motorrijders: voorzover ik weet wordt het gedoogd dat motorrijders met een snelheidsverschil van max. 10 km/u tussen een file doorrijden, mits de matrixborden een vmax van 50 km/u tonen en het verkeer (vrijwel) stilstaat. Sommigen komen met een noodgang door een file aanscheuren en zijn verontwaardigd dat je niet anticipeert.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 12:39

Vinny schreef:
Mja, gedoogd. Maar dat is alleen gedoogd bij snelheden van 30 of lager meen ik. Soms menen ze ook bij snelheden van 60 - 70 er nog tussendoor te moeten.
een snelheidsverschil van 20 km/h dacht ik. Dus als het verkeer 60 rijdt mogen motorrijders er met 80 tussendoor...
60 is geen file meer en dan mag je dus niet meer rechts passeren.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Attietattie » do 03 sep 2009, 12:42

En ik laat dat dan dus ook niet gebeuren omdat ik dat voor mijzelf gevaarlijk acht. Als ik 100 rijd en er wil er eentje tussendoor, dan gaat de deur dicht.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door duikgek89 » do 03 sep 2009, 15:12

rene19663 schreef:Hoe je soms aan alle kanten wordt ingehaald met behoorlijke snelheidsverschillen en hoe er geen rekening mee wordt gehouden dat een automobilist soms in de file van rijstrook wisselt om bijv uit te gaan voegen is belachelijk en de reacties die je soms krijgt helemaal. Terwijl officieel niet eens door een motorrijder ingehaald mag worden in een file.
Heb je weleens van spiegels gehoort? Als echte hollander weet je zeker niet waar je die voor moet gebruiken? Je bent gewoon op je lange tenen getrapt omdat jij 10mtr verder bent als de motoren al op het werk of weer thuis zijn. Motoren mogen ook wel degelijk tussendoor inhalen en lang daarvoor werd het al gedoogd. Er is een gedragscode over bijvoorbeeld het snelheidsverschil en er zijn er inderdaad een aantal die zich daar niks van aantrekken, maar dat is een klein groepje dat het verpest voor de rest. De gedragscode is op dit moment nog niet wettelijk maar wordt, naar wat ik gehoord en gelezen heb, wel regelmatig aangehouden in rechtszaken en dergelijke.

Pino schreef:Overigens durf ik ook de vergelijking wel aan dat die vijf slome scooters die linksaf moeten dat nog altijd sneller doen dan vijf auto's die achter elkaar voor een stoplicht staan te wachten.
Waarschijnlijk wel ja. De automobilisten zijn vaak zo druk bezig met eten, bellen, klagen over wat de andere wel niet allemaal fout doen, opmaken en weet ik het wat allemaal dat ze bij groen licht eerst een half uur treuzelen en vervolgens zo langzaam mogelijk (dat de auto net niet afslaat) weg proberen te rijden... Als de automobilisten nu eens naar zichzelf kijken en zelf zorgen dat ze een keer oplettend en vlot gaan rijden dan helpt dat meer als dat geklaag over alle anderen! De meeste automobisufkoppen zijn stom genoeg om bij file de kruising te blokkeren, bij groen licht een half uur te treuzelen en op de snelweg met 20kmh onder de Vmax met 0,5kmh verschil een andere auto inhalen waarbij de gemiddelde auto haalt auto in inhaalactie nog langer duurt als een vrachtwagen die een andere vrachtwagen inhaalt. Oh en dan hebben we het nog niet over het rijden met de sleurkeet, dat doe je bij voorkeur zo dat je precies alle vrachtwagens hindert zodat ze in gaan halen. En dan moet je mensen op een provinciale weg eens zien inhalen, als ze het al durven gaan ze eerst op 5cm van de voorganger hangen, dan links rijden en minimaal accelereren, levensgevaarlijk want dat duurt op die manier VEEL te lang. Geen wonder dat er overal doorgetrokken strepen getrokken worden als men zo slecht kan inhalen.

De automobisufkoppen in dit land zijn om de gruwels van te krijgen. Ik vind dan ook dat men eerst naar zichzelf moet kijken en dan pas moet zeuren over voorkruipende motoren die 9 vd 10 keer al op het werk zijn voordat de automobilist in de gaten heeft dat het stoplicht al een half uur groen is. :shoot:

Daarnaast is er nog een reden om vooral NIET achteraan te sluiten, en dat heeft met dezelfde automobisufkoppen te maken. Als men weer eens niet uit de doppen kijkt dan ziet men een motor veel makkelijker over het hoofd. Als je nu achteraan gaat staan in een file en er komt een auto aan die de motorrijder over het hoofd ziet dan heb je een aanrijding en de motorrijder is onbeschermd waar de automobilist op z'n minst nog een hele kofferbak aan kreukelzone heeft.

Vinny schreef:
Mja, gedoogd. Maar dat is alleen gedoogd bij snelheden van 30 of lager meen ik. Soms menen ze ook bij snelheden van 60 - 70 er nog tussendoor te moeten.
een snelheidsverschil van 20 km/h dacht ik. Dus als het verkeer 60 rijdt mogen motorrijders er met 80 tussendoor...
Nee, maximaal snelheidsverschil is 10kmh en als de file 40kmh rijd moet je weer invoegen.
Ik denk dat je gerust mag stellen dat de gemiddelde scooterrijder zich behoorlijk asociaal gedraagt
De gemiddelde scooterrijder is een puisterige puber. Wanneer die op zijn 18e een rijbewijs krijgt rijdt hij ook asociaal. Pas met het klimmen van de jaren zullen dit soort mensen minder asociaal gaan rijden.
Vandaar dat veel mensen ten onrechte denken dat fietsers asociaal rijden: dat doen de bestuurders van de fiets namelijk ook wanneer ze een ander vervoersmiddel tot hun beschikking hebben. :idea:
Het zijn natuurlijk een paar idioten die niet snappen waar een helm voor is, niet snappen dat een gashendel meer standen heeft en stoer willen doen. Die verpesten het voor de rest.

Attietattie schreef:En ik laat dat dan dus ook niet gebeuren omdat ik dat voor mijzelf gevaarlijk acht. Als ik 100 rijd en er wil er eentje tussendoor, dan gaat de deur dicht.
En terecht. Die paar figuren die het voor de anderen verpesten mogen ze van mij keihard aanpakken. Maar dat rechtvaardigt in mijn ogen nog niet het gezeur van automobilisten op motoren terwijl de meeste automobilisten zelf helemaal niet weten waar ze mee bezig zijn, niet uitkijken en de verkeersregels niet kennen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Attietattie » do 03 sep 2009, 15:21

Wat zijn we toch allemaal weer lekker aan het generaliseren.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door waldo79 » do 03 sep 2009, 15:23

Frustratie en generalisatie liggen nog in elkaars verlengde. Dit forum hoeft niet het toppunt van nuance te zijn; daarvoor is het een forum.

rene19663
stadsweg
Berichten: 368
Lid geworden op: wo 27 mei 2009, 0:19
Locatie: Gorinchem

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door rene19663 » do 03 sep 2009, 15:34

Zodra er file ontstaat ga ik meestal naar de rechter rijbaan, dat dat misschien wat meer tijd kost in de file maakt me niet uit maar rechter rijbaan gebeuren nou eenmaal minder ongevallen en je hebt eventueel een uitwijk mogelijkheid als er kort voor je wel wat gebeurt of als je achterligger niet oplet en op je zou knallen. Nou heb ik niet vaak uit moeten wijken naar de vluchtstrook maar die paar keer in ruim 20 jaar vind ik voldoende om voor de rechterrijbaan te kiezen. Mijn probleem is ook niet dat een motorrijder netjes tussendoor rijdt zoals het gedoogd wordt want dat levert geen problemen op. Het gaat mij om degene die er met groot snelheidsverschil tussendoor rijden of juist op de redresseerstrook inhalen of rand vluchtstrook omdat je daar niet verwacht en zeker als er een vrachtauto achter je zit zie je dat heeeel laat. Maar eigenlijk ging dit over scooterrijders en niet over motoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31586
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Palance » do 03 sep 2009, 17:49

Attietattie schreef:Mijns inziens moeten medeweggebruikers zich eens wat minder druk maken om een ander. Relax gewoon eens...
Dit is het nuttigste stukje tekst van de discussie van hierboven.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 19:23

Voor relaxed autorijden is méér asfalt nodig. :idea:

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Remco » do 03 sep 2009, 20:57

Tussen de file doorrijden met een motor wordt niet gedoogd, het is gewoon toegestaan, zelfs met 100 km/h. We hebben alleen een 'gedragscode' waarin staat dat het snelheidsverschil maximaal 40 km/h mag bedragen. Dat er sommige motorrijders harder doorheen gaan tja... Ik doe zelf godzijdank geen woon-werk met de motor, want ik vind het tussen de file doorrijden veel te vermoeiend. Als ik lekker door wil rijden ga ik wel naar Assen of Zandvoort, net zoals afgelopen vrijdag, heerlijk!

Overigens begint René's anti-motor geleuter een beetje grammofoonplaat met kras te worden. Net zoals mijn reactie daarop, trouwens ;)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Rene » do 03 sep 2009, 20:59

Rechts inhalen is ook voor motorrijders verboden. Dus ook middendoor rijden, want dan haal je een ander rechts in.
Alleen bij files is rechts inhalen toegestaan. En dan ook niet met 100 km/h, dat is in een file overduidelijk een artikeltje 5.

Volgende keer toch maar eens de verkeersregeltjes nog eens goed doorlezen, Remco. :idea:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door duikgek89 » do 03 sep 2009, 21:01

rene19663 schreef:Zodra er file ontstaat ga ik meestal naar de rechter rijbaan, dat dat misschien wat meer tijd kost in de file maakt me niet uit maar rechter rijbaan gebeuren nou eenmaal minder ongevallen en je hebt eventueel een uitwijk mogelijkheid als er kort voor je wel wat gebeurt of als je achterligger niet oplet en op je zou knallen. Nou heb ik niet vaak uit moeten wijken naar de vluchtstrook maar die paar keer in ruim 20 jaar vind ik voldoende om voor de rechterrijbaan te kiezen. Mijn probleem is ook niet dat een motorrijder netjes tussendoor rijdt zoals het gedoogd wordt want dat levert geen problemen op. Het gaat mij om degene die er met groot snelheidsverschil tussendoor rijden of juist op de redresseerstrook inhalen of rand vluchtstrook omdat je daar niet verwacht en zeker als er een vrachtauto achter je zit zie je dat heeeel laat. Maar eigenlijk ging dit over scooterrijders en niet over motoren
Oke, dan is het goed ;). Over de redresseerstrook of over de rand van de vluchtstrook is fout en die figuren moeten aangepakt worden. Ik wilde alleen wat tegengas geven op het motor-bashing van sommigen hier in dit topic want dat is in mijn ogen onterecht.
Overigens ben ik er heel zeker van dat het door de file rijden (zoals het hoort) tegenwoordig niet meer gedoogd maar gewoon toegestaan is!

In de file houd ik ook vaak rechts omdat dat fijner rijd. In tijd maakt het meestal toch geen bal uit. Eenmaal in de file maakt het niet heel veel uit als je niet harder gaat als 30 a 40, dan loop je hoogstens een flinke deuk op, en als je afstand houd en rustig remt zal dat allemaal wel meevallen verder. Als iemand met 120kmh binnen komt vliegen is dat een ander verhaal dus in het begin rechts houden kan weinig kwaad. Ik vind het links irritant dat je allemaal van die figuren hebt die vol op het gas gaan tot ze bijna op hun voorganger vliegen om dan weer boven op de rem te gaan staan. Rechts is dat beter en in tijd scheelt het meestal niks.
Rene schreef:Voor relaxed autorijden is méér asfalt nodig. :idea:
Breek me de bek niet los ;)

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: GroenLinks Amsterdam wil aanpak scooters

Bericht door Remco » do 03 sep 2009, 21:08

Rene schreef:Rechts inhalen is ook voor motorrijders verboden. Dus ook middendoor rijden, want dan haal je een ander rechts in.
Alleen bij files is rechts inhalen toegestaan. En dan ook niet met 100 km/h, dat is dan overduidelijk een artikeltje 5.

Volgende keer toch maar eens de verkeersregeltjes nog eens goed doorlezen, Remco. :idea:
Hoezo rechts inhalen mag niet? Punt 1 mag dat in een file gewoon (auto's doen niet anders), punt 2 rij ik vaak op dezelfde baan als de automobilist. En dat is dan geen rechts inhalen, maar gewoon op dezelfde baan rijden als de automobilist. En dat mag gewoon, ik geloof sinds 1991! Met 100 km/h is uiteraard een artikel 5, mits er een agent in de buurt is ;)

Paar bronnen:

http://www.blikopdeweg.nl/Nieuws_en_Inf ... file.shtml
http://www.motorplatform.nl/samenspelindefile.htm
http://www.motor.nl/uploads/downloads/f ... 7AM854.pdf
http://www.motor.nl/uploads/downloads/f ... 7PM124.pdf

Plaats reactie