Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 29 dec 2019, 20:31

Daarentegen zit Tesla qua marktaandeel steeds meer op een luchtbel die ontstaan is door belastingvoordeel en gebrek aan goede concurrentie. Dat gaat nog wel pittig worden de komende jaren. Met wat ze hebben opgebouwd zie ik ze niet in financiële problemen komen, maar ik denk dat ze wel een stuk minder prominent aanwezig gaan zijn in de statistieken.

Het had nu al anders kunnen zijn als de top van het Hyundai concern niet een absurd lage productieraming had gemaakt. De vraag naar de Kona en e-niro is vanaf het begin enorm geweest en men heeft de productie niet kunnen opschalen omdat men dan batterijen tegen marktprijzen had moeten inkopen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » zo 29 dec 2019, 20:37

'verkopers' van Tesla kunnen aankomend jaar wel switchen naar de service afdeling.. broodnodig daar, als de geluiden her en der waarheid zijn. ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 30 dec 2019, 18:30

Blik op de weg, seizoen 4. Een elektrisch aangedreven busje. 1993 volgens de beelden.

Afbeelding

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door de_Aristocraat » wo 01 jan 2020, 8:51

^^ Hier is de Mercedes Benz 190E als electrisch prototype te zien, het jaartal 1992: https://www.youtube.com/watch?v=RfzslsebKaU

Komt ongeveer overeen met jouw busje. Op Youtube heb ik ook een filmpje van begin jaren 90 gezien met een electrische Peugeot 205, maar dat kan ik niet meer vinden. Kortom, het idee was er al veel eerder, maar destijds technisch en praktisch niet haalbaar.

En BMW heeft in 1972 met de BMW 1602e al een aantal electrische auto's getest: https://www.autobild.de/klassik/artikel ... 76841.html

Wat mij opvalt is het concept, dat men een bestaande auto electrificeert, blijkbaar toen bij de fabrikanten leefde. Dat is wat Tesla i.c.m. de technologische voorsprong nu tot een succes heeft gemaakt, i.p.v. die rare lelijke electrische misbaksels zoals de BMW i3.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op wo 01 jan 2020, 10:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik alsjeblieft ^^ als je direct op een bericht reageert in plaats van de quote-knop, zeker als het bericht een foto bevat. Bedankt!

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door de_Aristocraat » wo 01 jan 2020, 9:30

Durashift schreef: zo 29 dec 2019, 20:37 'verkopers' van Tesla kunnen aankomend jaar wel switchen naar de service afdeling.. broodnodig daar, als de geluiden her en der waarheid zijn. ;)
Dit vind ik inderdaad een interessant punt, het succes van Tesla hangt uiteindelijk niet alleen af van het beschikbaar stellen van een modern en innovatief product (met de nodige fiscale voordelen), maar uiteindelijk levert een autofabrikant mobiliteit en moet zijn klanten daarin goed ondersteunen.

Als ik de prijzen van een Tesla bekijk zijn het klanten die anders in het premiumsegment hebben gezeten, en daar een bepaald niveau van service gewend waren. Vind het nogal wat om een auto in de prijsklasse van een Tesla Model 3 gewoon in de haven - zonder opsmuk - op te halen, en dan komt straks de service rondom onderhoud / beurten en eventuele reparaties om de hoek kijken. Daar hoor ik mixed geluiden over, mensen die enorm klagen, maar ook mensen die op een goede service en coulance kunnen rekenen als onderdelen vervangen moeten worden.

En ik ben benieuwd naar de bouwkwaliteit van de Tesla's over langere duur, dan niet zozeer de accu's (dat lijkt wel goed te zitten?), maar de rest van de auto.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » wo 01 jan 2020, 9:35

Durashift schreef: zo 29 dec 2019, 20:37 'verkopers' van Tesla kunnen aankomend jaar wel switchen naar de service afdeling.. broodnodig daar, als de geluiden her en der waarheid zijn. ;)
Denk dat ze niet zoveel verkopers hebben, want het verkoopt zich vanzelf wel. Hele volksstammen hebben deze auto blind besteld hebben. Wat dat betreft lijkt het wel erg op het Apple model. Door de naam en de verhalen verkoopt het zichzelf wel.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » wo 01 jan 2020, 10:53

de_Aristocraat schreef: wo 01 jan 2020, 8:51 Wat mij opvalt is het concept, dat men een bestaande auto electrificeert, blijkbaar toen bij de fabrikanten leefde. Dat is wat Tesla i.c.m. de technologische voorsprong nu tot een succes heeft gemaakt, i.p.v. die rare lelijke electrische misbaksels zoals de BMW i3.
De i3 is geen misbaksel, het is alleen een vreemd gevormde auto. Met reden, net zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius een nogal bijzondere vormgeving heeft. BMW was er gewoon heel vroeg bij met een volwaardige EV (en dus geen omgebouwd halfslachtig net-niet geval als een Focus Electric bv.).
En dat de concepten vroeger gebaseerd waren op bestaande modellen is ook niet zo gek, de elektrische aandrijving was al duur en ingewikkeld genoeg. Dan ga je er niet ook nog eens een compleet nieuwe auto omheen ontwerpen. Dat soort concepten hebben ook wel bestaan, maar dan als statische ontwerpoefeningen voor op shows en beurzen. Wat de relatie is met Tesla is mij overigens ook niet duidelijk, want die auto is ook vanaf 0 nieuw ontwerpen en dus niet gebaseerd op een bestaand model. Enige is dat Tesla wel voor min of meer conventionele carrosserieën heeft gekozen i.t.t. bv. de BMW i3.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 01 jan 2020, 11:47

^^ inderdaad, maar de grote innovatie bij Tesla was het skateboard-chassis waarbij het batterijcompartiment de ondersteunende structuur tussen de assen vormt in plaats van het conventionele balkenframe. Dat leverde een hoop extra ruimte op en gecombineerd met hoogwaardige batterijen en een efficiënte aandrijving boden ze al vanaf het begin van de Model S (2012!) een degelijk bereik. Het gebruik van een regulier chassis is mede wat de weliswaar origineel ontwikkelde EV's als de i3, Leaf en Zoe toch deed achterblijven.

Anderzijds is de i3 ook 'gewoon' een goede EV zonder de fratsen van Tesla, dus een misbaksel zou ik het niet noemen. Eerder wat minder interessant gezien het hoge prijskaartje en de beperkte binnenruimte.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » wo 01 jan 2020, 12:05

Op zich klopt het met wat je zegt over het "skateboard", maar feitelijk hadden de VW's Kever en T1 dat ook al :)

En de vergelijking die je maakt tussen Tesla enerzijds en de i3/Leaf/Zoe anderzijds, is wel een interessante. Die laatste fabrikanten zetten vooral in op de EV als stedelijk vervoer. Dan is een kleine auto voldoende, met dus ook een klein accupakket. Tesla redeneerde andersom, in een grotere auto past een groter accupakket en dus heb je een groter bereik en een hogere bruikbaarheid.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 01 jan 2020, 12:47

Ik zeg ook niet dat het skateboard de innovatie was, maar juist het skateboard door middel van een functioneel onderdeel: het batterijcompartiment. Daarmee kon men iets wat normaal gesproken toegevoegd moest worden omzetten in iets wat een wezenlijk deel kon vervangen.

Dat van het inzetten op een bepaald soort vervoer is een beetje flauwekul. Tesla's redenering was dat een grote auto een hoger prijskaartje krijgt en dus meer omzet geeft wat weer meer economisch aanzien oplevert, het zal hen een worst zijn voor wat voor vervoer dat gebruikt zou worden. Door de marktwaarde die de S en X opleverde kon men, ondanks een vrijwel lege kas, genoeg investeringen krijgen om de Model 3 te ontwikkelen.

Omgekeerd was voor de reguliere merken een kleine auto het goedkoopst omdat geen van hen zelf batterijen produceert en dus een vaste externe kostenpost per verkocht voertuig kreeg, plus dat de luxere markt sowieso door Tesla overschaduwd werd. Minder afzet was een te groot risico omdat men die nodig had (en heeft) om de CO2 boetes te voorkomen. Vandaar dat men ook nu veel meer EV's introduceert voor de populairste doelgroepen en nauwelijks luxewagens en stadsauto's. De Up-drieling wordt zowat de enige behoorlijke stadsEV..
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 01 jan 2020, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 01 jan 2020, 12:53

Volgens kentekenradar zijn er tot en met 31 december 12.062 Tesla Model 3s op kenteken geregistreerd. De hele top 6 bestaat uit elektrische auto's.

Al moet er wel bij gezegd worden dat het aantal verkochte benzineauto's op maar iets meer dan de helft van november of oktober lag. Dus het aandeel EV zal heel hoog uitkomen in december.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jan 2020, 12:59

de_Aristocraat schreef: wo 01 jan 2020, 8:51 ^^ Hier is de Mercedes Benz 190E als electrisch prototype te zien, het jaartal 1992: https://www.youtube.com/watch?v=RfzslsebKaU

Komt ongeveer overeen met jouw busje. Op Youtube heb ik ook een filmpje van begin jaren 90 gezien met een electrische Peugeot 205, maar dat kan ik niet meer vinden. Kortom, het idee was er al veel eerder, maar destijds technisch en praktisch niet haalbaar.

En BMW heeft in 1972 met de BMW 1602e al een aantal electrische auto's getest: https://www.autobild.de/klassik/artikel ... 76841.html

Wat mij opvalt is het concept, dat men een bestaande auto electrificeert, blijkbaar toen bij de fabrikanten leefde. Dat is wat Tesla i.c.m. de technologische voorsprong nu tot een succes heeft gemaakt, i.p.v. die rare lelijke electrische misbaksels zoals de BMW i3.
In 1991 heeft de EGD (Energiebedrijf Groningen en Drenthe) een Yugo laten ombouwen tot elektrische auto. De range is 30 km en hij rijdt nog altijd in Nederland:

Afbeelding

Zie ook: http://elektrischvervoernederland.nl/fo ... ?f=87&t=94

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » wo 01 jan 2020, 13:03

^^ Die heeft ooit nog eens te koop gestaan en toen heb ik er een proefritje in gemaakt :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » wo 01 jan 2020, 13:06

^^ Haha, leuk! Hoe reed hij? Zat er een beetje snelheid in?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » wo 01 jan 2020, 13:08

Proefrit stelde niks voor, hij stond bij een particulier in Almere, onverzekerd en zo. Dus alleen even de straat op en neer. Maar wel grappig, op de plek van de achterbank stonden een paar enorme accu's. Ik heb toen wel de digitale scans gekregen van de originele gebruikshandleiding en dergelijke.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En ja, er zat dus een aanhanger bij met een even groot accupakket :rofl2: Die aanhanger is wel verdwenen volgens mij.

Afbeelding
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door de_Aristocraat » wo 01 jan 2020, 13:42

Wouter N14 schreef: wo 01 jan 2020, 10:53
de_Aristocraat schreef: wo 01 jan 2020, 8:51 Wat mij opvalt is het concept, dat men een bestaande auto electrificeert, blijkbaar toen bij de fabrikanten leefde. Dat is wat Tesla i.c.m. de technologische voorsprong nu tot een succes heeft gemaakt, i.p.v. die rare lelijke electrische misbaksels zoals de BMW i3.
De i3 is geen misbaksel, het is alleen een vreemd gevormde auto. Met reden, net zoals bijvoorbeeld de Toyota Prius een nogal bijzondere vormgeving heeft. BMW was er gewoon heel vroeg bij met een volwaardige EV (en dus geen omgebouwd halfslachtig net-niet geval als een Focus Electric bv.).
En dat de concepten vroeger gebaseerd waren op bestaande modellen is ook niet zo gek, de elektrische aandrijving was al duur en ingewikkeld genoeg. Dan ga je er niet ook nog eens een compleet nieuwe auto omheen ontwerpen. Dat soort concepten hebben ook wel bestaan, maar dan als statische ontwerpoefeningen voor op shows en beurzen. Wat de relatie is met Tesla is mij overigens ook niet duidelijk, want die auto is ook vanaf 0 nieuw ontwerpen en dus niet gebaseerd op een bestaand model. Enige is dat Tesla wel voor min of meer conventionele carrosserieën heeft gekozen i.t.t. bv. de BMW i3.
Laat ik het anders formuleren, zoals je zelf aangeeft, Tesla heeft gekozen voor conventionele carrosserieën. En ik denk dat een deel van het succes daar ook in ligt, namelijk dat mensen een normale (hippe) auto kregen als EV, zonder een suffig imago.

BMW heeft de technologie van de i3 destijds getest in de BMW 2-serie coupé, en dat was op zich een hele leuke auto. Ik zou mij kunnen voorstellen daar nog in te rijden, maar de BMW i3 is niet bepaald een aantrekkelijke auto (voor de massa). Dat was het punt wat ik probeerde te maken, namelijk dat een conventionele auto als EV veel meer kans zou maken t.o.v. van de meer provocerende concepten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 01 jan 2020, 13:50

Van de MG ZS zijn er 1.018 verkocht in december, dat is een elektrische SUV.

Is dit nou de eerste Chinese auto waarvan in Nederland meer dan een paar verdwaalde aantallen van zijn verkocht?

MG is van oorsprong een Brits merk, maar ze zijn in Chinees eigendom en worden zo te zien ook in China geproduceerd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » wo 01 jan 2020, 13:56

Gezien het verleden van dat merk (hoewel ze wel als notoir onbetrouwbaar bekend stonden), voelt het alsof ze hun ziel aan de duivel verkocht hebben.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » wo 01 jan 2020, 14:17

Als je de bussen van BYD niet meetelt dan is dit waarschijnlijk de eerste Chinese auto met enig succes (en ik denk dat dat succes best wat groter kan worden, er zit tenminste een professionele verkooporganisatie achter).

En ja, MG was ooit Brits. Maar ook Volvo is nu onderdeel van een Chinees bedrijf :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » wo 01 jan 2020, 19:50

^^^ Heel veel BYD's bussen rijden er ook nog niet rond, tientallen intussen, misschien 100?
Wellicht dat er nog iets meer Ebusco's rond rijden..

Anyway, het is voor mij wel de vraag of er daadwerkelijk al wel ruim 1000 (zakelijk?) rijders zijn die de ZS daadwerkelijk in gebruik hebben.
Van Mossel zal de gehele, aanwezige, voorraad wel op kenteken hebben gezet (ff voorfinancieren met de 'keuken' gelden ;) ) zodat de 4% bijtelling op zak is.. waar de van Mossel leasemaatschappijen dan weer goede sier mee kunnen maken. :woop:

https://www.jentautolease.nl/acties/mg-zs-ev/mg-zs
Chris schreef: wo 01 jan 2020, 12:53 Volgens kentekenradar zijn er tot en met 31 december 12.062 Tesla Model 3s op kenteken geregistreerd. De hele top 6 bestaat uit elektrische auto's.
(..)
Dan heb je slechts over de maand december, denk ik :?: t/m december kan ook als 'over geheel 2019' gelezen worden.. maar dat zijn bijna 30 duizend Model 3's ;) en is de nummer 2 de VW Polo...

https://raivereniging.nl/artikel/persbe ... -2019.html

Tesla is ook klein begonnen.. met de Roadster in 2008.

Afbeelding

Bron en historisch verslag: https://www.autoblog.nl/nieuws/special- ... ter-131155

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen O » wo 01 jan 2020, 20:52

Wouter N14 schreef: wo 01 jan 2020, 13:08 Ik heb toen wel de digitale scans gekregen van de originele gebruikshandleiding en dergelijke.
Nog bedankt voor het posten van de gebruikershandleiding. Erg interessant om te lezen hoe de bediening in zijn werk gaat.
Dat het een omgebouwde auto is, komt duidelijk naar voren:

Koppelen en schakelen: normaal zijn elektrische auto's allemaal automaat.
De rem energie gebruiken om de accu weer op te laden deed hij natuurlijk ook niet.
Grappig dat voor de verwarming dan wel weer een verbrandingsmotor wordt gebruikt in plaats van elektrische verwarming.
Geen accu laad management. Waarschijnlijk zullen er ook geen Lithium accu's ingezeten hebben.

Qua bereik komt het overeen met de elektrische actieradius van een plug-in hybride. De Golf GTE welke ik heb gehad deed in het gunstigste geval iets van 45 km.

Ik vraag me af hoe dat bij andere elektrische auto's zat uit die tijd, als die er al waren?

Durashift
expressweg
Berichten: 2571
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » wo 01 jan 2020, 21:01

^^^ ja hoor, die waren er. Vooral van Franse en Italiaanse makelij.

https://www.groen7.nl/drie-elektrische- ... n-vroeger/

Actieradius is iets meer, zo'n 70 - 100 km. in theorie.


Exemplaren worden ook gerenoveerd met moderne batterijtechniek.

https://www.groen7.nl/rijden-in-een-fiat-panda-elettra/

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 jan 2020, 10:45

Chris schreef: zo 29 dec 2019, 17:11 Om even terug te kijken, in Q3 leverde Tesla 79.300 Model 3s af. Wereldwijd. Dat zijn er 26.500 per maand. De halve wereldlevering komt dus zo ongeveer naar Nederland (december heeft nog 2 verkoopdagen).
Ook om even terug te kijken nu de cijfers van het laatste kwartaal zijn gepubliceerd: er zijn 92.550 Model 3's afgeleverd wereldwijd, waarvan volgens Kentekenradar 12.062 + 3.980 + 292 = 16.334 in Nederland = 17,6%. Het vertekende beeld van het grote aandeel ten opzichte van het maandgemiddelde komt doordat Tesla uberhaupt niet gemiddeld levert, ze leveren de maand na de kwartaalsluiting (oktober dus in Q4) sowieso vrij weinig tot niets uit, de maand erna (november) wel wat en de laatste maand maximaal.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 10 jan 2020, 10:10

Wat cijfers per 31 december 2019.

Er zijn nu 107.536 batterij-elektrische voertuigen. Voor het eerst zijn er meer BEV dan PHEV.

Er rijden nu 29.929 Tesla Model 3 in Nederland. Tesla Model S is iets gedaald (-40). Op nummer twee komt de Hyundai Kona met +5.707, gevolgd door Nissan Leaf met +3.733 en Volkswagen Golf met +3.451.

In december 2019 zijn er 22.978 BEV geregistreerd in Nederland, een aandeel van 53,9%. Dit heeft natuurlijk alles te maken met de enorme lading Tesla Model 3 die geleverd werd. Er werden echter ook nog 2.299 Audi E-tron's geleverd. Al lijkt de kans groot dat die het pad van de duurdere EVs van vorig jaar volgt: sterke daling van de registraties, net zoals de Jaguar i-Pace en Tesla Model S/X.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 10 jan 2020, 20:03

De registraties van EVs is in januari tot nu toe wel enorm ingezakt. Er zijn er volgens Kentekenradar tot en met 9 januari maar 108 geregistreerd, een aandeel van 0.7% van alle registraties

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 657
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Elektrische auto's

Bericht door CasablancaMarocco » vr 10 jan 2020, 21:28

Eigenlijk het zelfde percentage als bijvoorbeeld Frankrijk, zo zie je maar weer dat EV nog lang niet concurreert zonder (of in dit geval met minder) overheidssteun.

Ik kom net 2 weken uit Zuid Frankrijk, en heb 1 tesla gezien, toevallig een op Nederlands kenteken op de tolweg richting Barcelona

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 10 jan 2020, 21:47

Chris schreef: vr 10 jan 2020, 20:03 De registraties van EVs is in januari tot nu toe wel enorm ingezakt. Er zijn er volgens Kentekenradar tot en met 9 januari maar 108 geregistreerd, een aandeel van 0.7% van alle registraties
Grote kans dat dat de verkoop is buiten lease om, want zowat alle lease komt nog uit de voorraad die in december op kenteken is gezet. Dat kan bij sommige modellen nog best een paar maanden aanhouden. Het eerste schip van Tesla wordt niet voor begin februari verwacht.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Alfa » zo 12 jan 2020, 15:28

VRT heeft een reeks artikelen gepubliceerd welke auto nu het best is voor klimaat en milieu:

Welke auto is de properste voor het milieu? De verschillen zijn klein en diesel is zeker niet de slechtste
Elektrische wagen op batterijen is beste voor het klimaat, veel vragen bij aardgas

De conclusie is dat qua fijnstof de verbrandingswagens maar weinig van elkaar verschillen en dieselwagens er zeker niet het slechts uitkomen. Qua klimaat is er wel een groot verschil. Elektrische wagens scoren het best. Deze grafiek illustreert dat het best:

Afbeelding

Het is dus wel degelijk belangrijk om maximaal in te zetten op elektrische wagens. In feit is er geen enkel argument om een verkoop van wagens op fossiele brandstoffen te verbieden. Elektrische wagens bestaan, het is een kwestie van ze te maken. Al de rest zijn praktische bezwaren die vanzelf opgelost worden. De prijs is enkel een argument als er een keuze is tussen goedkopere klimaatvervuilende wagens en duurdere elektrische wagens. Bij massaproductie zullen elektrische wagens trouwens vanzelf goedkoper worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 12 jan 2020, 16:04

Alfa schreef: zo 12 jan 2020, 15:28 In feit is er geen enkel argument om een verkoop van wagens op fossiele brandstoffen te verbieden. Elektrische wagens bestaan, het is een kwestie van ze te maken.
Oja, gewoon even maken. Gek ook dat er soms een jaar wachttijd is. Want al die grondstoffen voor de accu's liggen voor het oprapen naast de fabriek :top:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Alfa » zo 12 jan 2020, 16:13

^^Dat heeft vooral te maken met het gebrek aan voldoende massaproductie, niet het gebrek aan grondstoffen.

Plaats reactie