Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Elektrische auto's

Bericht door Mark » za 14 jan 2017, 12:27

Chris schreef:Een ander bijkomend probleem schijnt te zijn dat de accu bij lichte vorst erg koud wordt en de laadsnelheid enorm omlaag gaat. Tesla schijnt een accuverwarming te hebben. De Noor 'Teslabjørn' zegt dat hij met de Renault Zoe bij -5°C nog maar 2 kW laadvermogen heeft bij een snellader. Dan moet je 20 uur laden om 80% accucapaciteit te bereiken (waarmee je in de winter dus minder dan 100 kilometer ver komt...)
Dat klopt. Chemische processen, en dus ook de redoxreactie in de batterijen, zijn onder invloed van de omgevingstemperatuur. Hoe lager de temperatuur hoe slechter een reactie verloopt. Voor elektrochemische processen valt dat uit te drukken in de Wet van Nernst waar de temperatuur een van de variabele is.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Elektrische auto's

Bericht door MaartenE » za 14 jan 2017, 13:18

^^ Gaat een elektrische auto dan beduidend verder op een tropische zomerdag dan de opgegeven waardes, of werkt het niet andersom?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 13:34

Van wat ik gelezen heb zijn hoge temperaturen ook negatief voor de laadsnelheid. Het beste is een omgevingstemperatuur van 20 - 25 graden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 14 jan 2017, 18:01

Het effect is niet lineair, dus het voordeel bij hoge temperatuur is kleiner dan het nadeel bij lage temperatuur:

Afbeelding
Bron

Bij voertuigen met accuverwarming (gaat niet lager dan 0 graden) is het verschil dus niet enorm groot. Die verwarming snoept echter wel een deel van de lading op, zeker als de afkoeling groot is door stevige wind bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Elektrische auto's

Bericht door Mark » za 14 jan 2017, 21:39

Inderdaad. Daarbij speelt de precieze chemische samenstelling van de accu natuurlijk ook een rol.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 14 jan 2017, 21:49

Die Teslabjørn doet een retourtje Oslo - Trondheim dit weekend met de Renault Zoe. Die heeft dus een beperkt bereik (hij spreekt over maximaal 80 kilometer, maar dat zal wel niet tot 100% opgeladen zijn) en laad langzaam door de koude accu. Als ik het goed begrijp heeft hij er een uur of 12 over gedaan om 400 kilometer ver te komen (Oslo - Oppdal) en hij is bijna elke 50-80 km gestopt om te laden, ik zag foto's van laadstations in Oslo, Jessheim, Nebbenes, nog ergens eentje, Follebu, Otta, Dombås en nu Oppdal, dat ligt allemaal niet ver uit elkaar. Conclusie: Renault Zoe is niet bruikbaar voor lange afstanden in koud weer.

Het was overigens wel het vorige model Zoe. Die heeft een kleinere accucapaciteit (210 km NEDC vs 400 km NEDC voor het huidige model).

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » zo 15 jan 2017, 9:35

Chris schreef:Er staat een Renault Zoe in de straat waar ik elke dag doorheen fiets. Ik ben er wat verder op in gaan lezen, maar deze auto schijnt nogal een tegenvaller te zijn bij normaal winterweer. Het hoeft niet heel koud te zijn om een range van maar 100 km te halen (NEDC = 210 km), wat de bruikbaarheid wel limiteert.
Ik weet niet waar je dat gelezen hebt, maar ik lees dat de verwarming bij winterdag 1-2 kW verbruikt. Laat het 2 kW zijn, bij 100 km/h is dat een extra verbruik van 20Wh/km op een totaalverbruik van 150 Wh/km.
Ik lees van iemand met een 40 kW Zoe dat die in de winter 260 km komt, dus 153 Wh/km. Met een oude Zoe met 22 kWh (als je het over de NEDC van 210 km hebt) komt je dan nog altijd 140 km.
Maar natuurlijk een stuk minder ver als je "leaserijder rijgedrag" hebt en graag met 130+ op de linkerbaan bivakkeert.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 15 jan 2017, 10:22

Egbert schreef:Maar natuurlijk een stuk minder ver als je "leaserijder rijgedrag" hebt en graag met 130+ op de linkerbaan bivakkeert.
Dat is dus ook het probleem van een elektrische auto. Met 130 rijden is niks mis, maar het maakt wel duidelijk dat veel elektrische auto's nog geen volwaardige auto's zijn omdat je echt je (rij)gedrag moet aanpassen. Elke auto is natuurlijk onzuinig met die snelheid, maar bijvoorbeeld een eco-diesel die normaal misschien 1:20 doet heeft dan nog steeds een actieradius van zeg 600 km.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » zo 15 jan 2017, 11:42

Ja, daarvoor moeten batterijen gewoon goedkoper worden. Meer capaciteit = meer bereik en sneller laden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 15 jan 2017, 14:22

Dichtheid is ook groot probleem, de lichtste model S weegt 2000 kg terwijl hij behalve de accu grofweg uit aluminium en kunstof bestaat. De P100D en P85D wegen zelfs ruim 2200 kg, waarbij de P100 niet meer weegt dankzij een vernieuwd accudesign (grotere cellen). Dat enorme gewicht ten opzichte van een reguliere auto heeft ook grote impact op het verbruik. Behalve dat dus de accu's redelijk duur zijn is ook het vermogen per gewicht nog (te) laag. Dat is ook mede de reden (naast het temperatuurprobleem) dat hybrides niet van de grond zijn gekomen in berglanden, aangezien het gewicht van het voertuig daar een nog veel sterkere invloed heeft op het verbruik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 15 jan 2017, 17:34

(vlnr) de Nissan Leaf, Hyundai Ioniq en Renault Zoe.

Over de Zoe:
He is using almost 250Wh/km. With this battery that means a range of around 80km and probably he is only charging to 90 % which means 72km range. It is nice to have around 10km when arriving at a fast charger so every 62km he has to stop for charging waiting around 45 min every time...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » zo 15 jan 2017, 17:47

Nou met zulke verbruiken en daardoor beperkte actieradius ga je buiten stadsverkeer er niet veel aan hebben. Tel daar nog eens bij hoe die elektriciteit opgewekt wordt en waar en hoe de materialen voor de batterijen vandaan komen en ik zie nog geen reden om elektrische wagen in dezelfde zin te zetten met milieuvriendelijk alternatief.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 15 jan 2017, 17:48

Lekkere Kwal schreef:de lichtste model S weegt 2000 kg terwijl hij behalve de accu grofweg uit aluminium en kunstof bestaat. De P100D en P85D wegen zelfs ruim 2200 kg
Over wegenbelasting gesproken :emo:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 10 apr 2017, 22:15

De nieuwe e-Golf komt 300 km ver (NEDC) en 200 km in de praktijk. Alhoewel, wat is de praktijk? De eco+ stand is toch wel een serieuze beperking van de prestaties (0-100 in 19 seconden, 40% vermogen, maximumsnelheid 90 km/h en de airco werkt dan niet meer). Als je om de 1,5 uur 45 minuten moet laden is het toch niet zo praktisch voor lange ritten. Volkswagen zegt dit eigenlijk ook in de brochure; voor vakantie kan je een auto huren.

Voor de gewone particulier zal dit dus nog geen interessant aanbod zijn. De e-golf kost € 39.000 en als er al particulieren in dit prijssegment een auto kopen dan willen die waarschijnlijk een all-rounder en niet de beperkingen die elektrisch rijden voorlopig nog heeft. Sowieso vraag ik me af hoeveel elektrische auto's er niet zakelijk / lease worden gereden. Ik heb wel eens gelezen dat zo'n 95% van alle elektrische auto's zakelijk worden gereden. Maar het is nogal onduidelijk vaak wat er onder 'elektrisch' wordt verstaan (vaak is dat inclusief plug-in hybrides).
Link

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Elektrische auto's

Bericht door kees » ma 10 apr 2017, 23:16

Sneller dan verwacht hebben de eerste twee oplaadpunten het break-evenpoint van winstgevendheid bereikt.
Verdere doorgroei naar het break-evenpoint inclusief adminisyratieve overhead is het volgende doel
En natuurlijk de aanleg van een groter netwerk aan oplaadpunten.
https://www.trouw.nl/groen/na-jaren-spe ... ~a656184c/

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door keokiracer » ma 10 apr 2017, 23:21

Jammer dat er niet vermeld wordt welke 2 laadstations dat zijn (ook niet in persbericht van FastNed), ben ik wel benieuwd naar :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » di 11 apr 2017, 21:20

Chris schreef:De nieuwe e-Golf komt 300 km ver (NEDC) en 200 km in de praktijk. Alhoewel, wat is de praktijk? De eco+ stand is toch wel een serieuze beperking van de prestaties (0-100 in 19 seconden, 40% vermogen, maximumsnelheid 90 km/h en de airco werkt dan niet meer). Als je om de 1,5 uur 45 minuten moet laden is het toch niet zo praktisch voor lange ritten. Volkswagen zegt dit eigenlijk ook in de brochure; voor vakantie kan je een auto huren.

Voor de gewone particulier zal dit dus nog geen interessant aanbod zijn. De e-golf kost € 39.000 en als er al particulieren in dit prijssegment een auto kopen dan willen die waarschijnlijk een all-rounder en niet de beperkingen die elektrisch rijden voorlopig nog heeft. Sowieso vraag ik me af hoeveel elektrische auto's er niet zakelijk / lease worden gereden. Ik heb wel eens gelezen dat zo'n 95% van alle elektrische auto's zakelijk worden gereden. Maar het is nogal onduidelijk vaak wat er onder 'elektrisch' wordt verstaan (vaak is dat inclusief plug-in hybrides).
Zo'n ding is hooguit leuk als tweede auto voor moeders die boodschappen gaat halen en niet ver van huis part-time werkt. Maar 39K is wel een sloot geld voor dat doel.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 12 apr 2017, 7:06

Voor minder dan dat geld heb je ook een Hyundai Ioniq die groter is en ook 200 km haalt.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Elektrische auto's

Bericht door Attietattie » wo 12 apr 2017, 8:15

Nadeel is dat je dan een Hyundai Ioniq rijdt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 12 apr 2017, 12:20

Mensen die elektrisch rijden rijden geen Golf omdat het een Golf is. Die kijken of verder dan hun neus lang is of die leasen en willen de laagste leaseprijs (waarom denk je dat de Peugeot 308 Break opeens zo mateloos populair is in de lease).

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » wo 12 apr 2017, 15:59

^^
De 308 en 3008 waren hier enkele jaren geleden ook populair als bedrijfswagen. Vandaag is het enkel de DS3 Cactus die als Franse wagen nog de top tien haalt. Al de andere plaatsen zijn ingenomen door Mercedes, Audi, Volvo, BMW en Skoda. De populairste bedrijfswagen van kwartaal 1 2017 is de Mercedes C Shooting Break.

Elektrisch rijden moet het dus nog zwaar afleggen tegen de populairiteit van de Duitse middenklasser.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » wo 12 apr 2017, 16:51

DS3 Cactus? :s

sanderl
autoweg
Berichten: 1146
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Elektrische auto's

Bericht door sanderl » wo 12 apr 2017, 16:52

De leasemarkt is hier dit jaar weer gelijk getrokken. We zullen dus veel minder nieuwe 308's, Clio's en V40's zien dan voorheen. Alleen volledig electrische auto's zijn nog voordeliger in de lease, die hebben echter nog te veel nadelen om de automarkt scheef te trekken zoals voorheen gebeurde. En Tesla's zijn voor de normale leaserijder onbereikbaar.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » wo 12 apr 2017, 16:53

Bij een DS denk ik niet echt aan een bedrijfswagen. En een Mercedes C Shooting Break zegt me bijzonder weinig.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » wo 12 apr 2017, 16:54

^^
Citroën is op zich al een vreemde eend in de bijt wat de leasingmarkt betreft. Peugeot is daar alleenheerser binnen de Franse merken.
Modellen hebben trouwens een andere typebenaming in België ivm Nederland. Ik denk dat jullie een Break een "stationwagon" noemen.

Alleszins, het gaat over deze klepper.

Afbeelding

Coen Tunnel schreef:DS3 Cactus? :s
Excuses, ik bedoelde uiteraard de C4 Cactus. Er bestaan geen Cactusuitvoeringen binnen de DS reeks ;)

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Elektrische auto's

Bericht door jdb2 » wo 12 apr 2017, 18:24

^^
Mercedes zelf noemt het de CLA Shooting Brake. Het is de breakversie van de A-klasse, niet van de C-klasse (ondanks de verwarrende modelnaam). "CL" geeft in Mercedes-terminologie aan dat het om een coupé-achtig geval gaat.
De typebenamingen worden door de marketing afdeling van de merken bepaald. Soms zitten daar wel regionale verschillen in (bvb de Golf Variant heet in de vs Golf Sportwagen), zeker wanneer de modelnaam een aanstootgevende betekenis heeft in een bepaalde taal. Tussen NL en B denk ik niet dat er andere typebenamingen gebruikt worden.
waldo79 schreef:Bij een DS denk ik niet echt aan een bedrijfswagen.
Zou nochtans wel een coole bedrijfswagen zijn. :p
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wimpie25 » wo 12 apr 2017, 22:51

^^
Dank voor de info, het is niet altijd duidelijk welk model aan de basis ligt bij Mercedes.
Soms wordt een wagen als monovolume dan weer als break in België op de markt gezet terwijl men internationaal van een SUV spreekt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » wo 12 apr 2017, 22:55

jdb2 schreef:^^
Mercedes zelf noemt het de CLA Shooting Brake. Het is de breakversie van de A-klasse, niet van de C-klasse (ondanks de verwarrende modelnaam).
Nee, het is de breakversie van de CLA. En de CLA is de vierdeurs-versie van de A-klasse.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8666
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door keokiracer » wo 12 apr 2017, 22:58

... De A-klasse is gewoon vierdeurs?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » wo 12 apr 2017, 23:00

Die is vijfdeurs. Net als de CLA Shooting Brake.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie