Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » do 14 sep 2017, 15:43

Egbert schreef:
mavas schreef:Gisteren was er een onderwerp in De Wereld Draait Door over een electrische auto die zonder te tanken van Amsterdam naar Barcelona zou kunnen rijden. Dat schijnt nu te kunnen met de nieuweste technieken door optimaal gebruik te maken van zonnecellen op de auto met een hoog rendement. Als de zon dus niet zo sterk is, zou je alsnog kunnen 'tanken' door de accu's op te laden bij een oplaadstation.
Ik heb het niet gezien. Wat werd er gepresenteerd als de oplossing?
Hier kan je het terugkijken: https://dewerelddraaitdoor.bnnvara.nl/media/376865
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » do 14 sep 2017, 15:50

Dat is toch dat programma met die kwal van een Nieuwkerk? Dat probeerde ik dus een beetje te vermijden.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op do 14 sep 2017, 17:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gelieve bij het reageren op een bericht direct boven je niet de quote-knop te gebruiken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door mavas » do 14 sep 2017, 15:57

Maar ik onthou ook niet alles wat er gedetailleerd is gezegd, dus je zal het fragment toch even moeten terugkijken ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 22 sep 2017, 20:50

Tesla schijnt binnenkort ook met een elektrische vrachtauto te komen. Ik ben wel benieuwd naar de specs daarvan, vooral het gewicht en het bereik. Mijn idee is dat de batterijen veel te groot en zwaar moeten zijn om 25 ton aan lading (plus ledig gewicht tractor-trailer) over een redelijke afstand te kunnen verplaatsen. Waar het bij een personenauto niet zo bezwaarlijk is dat deze bijna twee keer zo zwaar is als een conventioneel aangedreven auto, heb je met vrachtwagens te maken met gewichtslimieten op bruggen. Een beetje gerommel in de marge kan nog maar tonnen aan extra batterijgewicht zal een no-go zijn voor grote vrachtwagens. Je wil ook geen vrachtwagen die maar de helft van de lading mee kan nemen omdat de batterijen al zo zwaar zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door RSK » za 23 sep 2017, 0:17

^^ Volgens mij heb ik laatst nog ergens gelezen dat een elektrische vrachtwagen met een laadvermogen van 40 ton exact genoeg laadvermogen heeft om alle batterijen mee te kunnen nemen. Zonder revoluties in de batterijenwereld of kleinschaliger vervoer gaat er dus weinig van terecht komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » za 23 sep 2017, 8:06

Chris schreef:Waar het bij een personenauto niet zo bezwaarlijk is dat deze bijna twee keer zo zwaar is als een conventioneel aangedreven auto,
Ook daar kun je over discussiëren aangezien gewicht ook consequenties heeft.
Het energieverbruik gemeten aan de wielen zalhoger zijn (zal door efficiëntie in de keten aan de kant van het opwekken waarschijnlijk geen groot probleem meer zijn), maar het betekend wel dat je de constructie zwaarder moet uitvoeren en dus daarvoor meer grondstoffen gebruikt. Bijvoorbeeld metalen uit Rusland die daar vrij vervuilend geproduceerd worden. En ook de belasting van wegen, bruggen en parkeergarages zal toenemen. Op wegen die op vrachtwagens ontworpen zijn hoogstwaarschijnlijk peanuts, maar dat is voor kleinere weggetjes wellicht niet per definitie zo.

Nu wil ik niet zeggen dat dit edenen zijn om niet in zo'n elektrohok te willen rijden, maar het is ook niet iets om zomaar overheen te stappen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » za 23 sep 2017, 16:55

RSK schreef:^^ Volgens mij heb ik laatst nog ergens gelezen dat een elektrische vrachtwagen met een laadvermogen van 40 ton exact genoeg laadvermogen heeft om alle batterijen mee te kunnen nemen. Zonder revoluties in de batterijenwereld of kleinschaliger vervoer gaat er dus weinig van terecht komen.
Dat betwijfel ik. Een 100 kWh accu van een Tesla weegt 600 kg. 100 kWh is 11 liter diesel en wat verbruikt een vrachtwagen, 1:3? dus 33 km. Dan ben je elektrisch nog eens 3x zo zuinig (Tesla 0,22 kWh/km is 2.5 l/100 km) dus 99 km op 100 kwh. 40 ton aan accu's is 6.666 kWh en daarmee kom je 6.600 km ver mee.
Ver genoeg lijkt me voor elk langeafstandstransport.

Met 5 van die accu's, 3 ton gewicht, kom je 500 km. Natuurlijk is dat niet geschikt voor internationaal vervoer maar alles wat je binnen Nederland kunt doen lukt nu ook wel met een elektrische vrachtwagen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 23 sep 2017, 17:02

Vrachtwagens hebben overigens geen laadgewicht van 40 ton. Dat is de totale massa van voertuig + lading. Effectief zal een 40-tonner ongeveer 24-25 ton mee kunnen nemen. Het ledig gewicht van een tractor-trailer is ongeveer 15 ton.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 23 sep 2017, 19:01

Motorfabrikant Cummins heeft al een prototype gepresenteerd van een EV truck:
The 18,000-pound tractor cab, built by Roush, comes with a 140kWh battery and is capable of hauling a 22-ton trailer. According to Forbes, Cummins hopes to be able to sell its battery to truck and bus manufacturers by 2019. Forbes says the truck can run for 100 miles and be recharged in an hour, although Cummins is allegedly working on improving the battery so that by 2020, that recharge time is reduced to 20 minutes.

In a press release, Cummins also said that its EV would come with a diesel-engine generator that could extend the range of the battery to 300 miles, which would offer 50-percent fuel savings compared to straight diesel trucks.
100 mijl dus 160 km is niet echt een enorm praktisch bereik, maar het geeft al aan dat het met ruim 8 ton eigen gewicht al dat kan bereiken. Ook is de hybride oplossing natuurlijk ook niet zo gek, dat maakt de truck geschikt voor mileuzones zonder gedoe en voor de lange afstand gebruik je alsnog diesel.

De grote vraag is natuurlijk wat Tesla gaat presenteren, aangezien daar de geruchten over gaan dat die 200 tot 300 mijl ver zou kunnen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 23 sep 2017, 19:12

Om die range even in perspectief te plaatsen, op een volle tank diesel (1000 L) kom je ongeveer 3.000 - 3.500 kilometer ver. De meeste vrachtwagens hebben twee tanks van 300-500L.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » za 23 sep 2017, 20:43

160 km op 140 kWh is dus nog eens 15% beter als wat ik dacht. En de inhoud van de brandstoftank quoten heeft weinig nut. Voor international vervoer is elektrisch rijden echt nog geen alternatief. Niet alleen vanwege de beperkte actieradius maar ook vanwege de lange oplaadtijd. Vandaar ook proeven met bovenleiding.
Je moet dit echt zien voor de korte tot middellange afstand in nationaal verkeer.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 23 sep 2017, 20:56

Er geldt natuurlijk hetzelfde principe als bij de auto: slechts een deel van het wagenpark maakt ten volle gebruik van de 500+ km bereik van de brandstoftank. Een truck die alleen tussen Schiphol en afnemers in Nederland rijdt heeft genoeg aan een paar honderd km bereik, zeker als snelladen breed beschikbaar is. Met een range extender al helemaal.

Ik merk wel in dit topic dat het blijkbaar fijn is om allerlei extremen erbij te halen om zo te redeneren dat er vooral vanalles *niet* mogelijk is of zal zijn. Bij de discussie over nieuwe wegenaanleg hoor je doorgaans het tegenovergestelde en wil men niet horen dat er voor een bepaalde weg of verbreding geen budget of mogelijkheden zijn. Grappig hoe de pet staat als er een batterijtje bij komt kijken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 23 sep 2017, 21:05

Egbert schreef:En de inhoud van de brandstoftank quoten heeft weinig nut.
Dat lijkt me wel relevant. Over 3.000 - 3.500 kilometer verlies je maar 15 minuten aan tanken. Hoeveel uur moet je laden voordat je 3.500 kilometer elektrisch gereden hebt? Vrachtwagens verdienen alleen geld als ze rijden.

Ik denk dat ook te makkelijk wordt gedacht over binnenlandse distributie. De afstanden zijn weliswaar korter maar de vrachtwagens worden intensiever gebruikt en maken vaak net zo veel kilometers als vrachtwagens op de lange afstanden. Het is bijvoorbeeld in de winkeldistributie niet ongebruikelijk dat vrachtwagens op een dag door meerdere chauffeurs gebruikt worden, zodat het niet vanzelfsprekend is dat ze 10-12 uur per dag stilstaan. En veel distributie zijn relatief korte stops, te weinig om effectief bij te laden, als er al sprake zou zijn van snellaadtechniek bij elk laaddok.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 23 sep 2017, 21:14

En opnieuw geldt: dan is het voor die situatie in de huidige vorm wellicht niet praktisch genoeg. Ik volg nog steeds niet waarom elk voorbeeld waar het niet werkt voor andere situaties zou gelden. Dat ik met de auto niet praktisch in de spits naar het centrum van een willekeurige wereldstad kan rijden betekent toch niet dat de auto geen praktische vraag kent? Hetzelfde met vliegtuigen, erg onhandig voor korte afstanden vanwege alle handelingen eromheen. Fietsen is eigenlijk niet te doen als je bagage groter dan een boodschappentas mee wilt nemen.

De invulling van EV in het wegbeeld is en blijft op basis van vraag en aanbod. En dan heb je waarschijnlijk een hoop concessies nodig zoals hybride aandrijving met diesel of een andere brandstof. Neemt niet weg dat er genoeg afname zal zijn door gebruikers die geen last hebben van de genoemde nadelen, of daar omheen kunnen werken met bijvoorbeeld de hybride vorm.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 23 sep 2017, 21:31

Lekkere Kwal schreef:Ik merk wel in dit topic dat het blijkbaar fijn is om allerlei extremen erbij te halen om zo te redeneren dat er vooral vanalles *niet* mogelijk is of zal zijn.
Dit soort ontwikkelingen hebben vaak te maken met wat ze in het Engels zo mooi 'optimism bias' noemen. Revolutionaire veranderingen die achteraf lang niet zo snel blijken te gaan, of op een andere manier.

Iets wat je met EV vaak leest is dat het prima geschikt is voor 'dagelijks gebruik', want wie rijdt er nou elke dag 400 kilometer? Dat is op zich zo, maar mensen kopen een auto niet alleen voor het dagelijks gemiddelde, maar een allrounder voor alle situaties. Hele volksstammen rijden in een te grote auto omdat die twee keer per jaar de caravan moet trekken. A-segmenters worden getest op 4 volwassenen, maar hoe vaak zit je nu echt met 4 volwassenen in een Toyota Aygo? Het zijn criteria die er toch toe doen in de keuze.

Elektrische auto's worden heel erg gehypt, maar er is bijna geen particulier die er eentje koopt. Men spreekt al van de doorbraak van elektrisch rijden terwijl amper 0,2% van de auto's een BEV is. Ik denk dat er teveel optimisme in zit. Er zitten nou eenmaal grote verschillen tussen de zakelijke markt en de (veel grotere) particuliere markt. De aankoopmotieven zijn nu nog volledig fiscaal gedreven. Je ziet al hoe de PHEV markt is ingestort dit jaar. Volgens deze site is het aantal PHEV in Nederland zelfs (licht) gedaald dit jaar, een complete trendbreuk puur door fiscaal beleid.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 23 sep 2017, 21:50

^^ klopt, maar door dan te gaan strijden tegen de hype (of je interpretatie daarvan) gooi je het kind met het badwater weg, namelijk het daadwerkelijk nut en de marktpotentie van elke losse vorm van EV an sich. Vervolgens wordt elke ontwikkeling afgedaan want doel X is nog niet haalbaar of kan beter met methode Y, en is elk argument voor EV onderdeel van een vermeende bias. Maar het omgekeerde, de pessimism bias, is blijkbaar geen probleem :s

Ik zie hier wel parallellen met andere gepolariseerde discussies tegenwoordig, het moet blijkbaar een bepaalde stroming volgen anders wijkt het af van de algemene trend/opvatting. Ik mis toch een beetje de nuchtere kijk die elk nieuwtje ziet als wat het is, een nieuwtje waar we het vervolg nog niet van kennen. Zonder opti- en pessimisme. Je kan toch beter achteraf kijken of het wat geworden is dan van te voren te gaan koffiedikkijken en het wegwuiven als vergeefse moeite.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door RSK » za 23 sep 2017, 23:35

^^ Dat laatste is volgens mij niet echt het punt dat hier gemaakt wordt. Wanneer zaken als bereik en laadtijd aan de orde zijn, heb je het gewoon over de randvoorwaarden die nodig zijn voor een echte doorbraak van elektrisch rijden. Zolang die basisvoorwaarden niet technisch haalbaar zijn, zal het marktaandeel beperkt blijven.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » zo 24 sep 2017, 9:06

Chris schreef:
Egbert schreef:En de inhoud van de brandstoftank quoten heeft weinig nut.
Dat lijkt me wel relevant. Over 3.000 - 3.500 kilometer verlies je maar 15 minuten aan tanken. Hoeveel uur moet je laden voordat je 3.500 kilometer elektrisch gereden hebt? Vrachtwagens verdienen alleen geld als ze rijden.
Nee, waarom is het relevant? Als je met een elektrische auto 3.500 km kunt rijden is dat ook niet praktisch vanwege de laadtijd.
Het is gewoon niet praktisch om (internationaal) langeafstandsvervoer elektrisch te rijden, en dan maakt het dus niet uit dat je 1.000 liter kunt tanken in die vrachtwagens. Want er is gewoon geen sprake van dat je dat elektrisch kunt doen.
Je probeert alleen maar ongerelateerde zaken aan te halen om te proberen aan te tonen dat elektrisch rijden per definitie niet praktisch is.
Je moet kijken naar de afstand die je per dag aflegt en de stilstandtijd om te kijken welk soort vervoer wel elektrisch kan en welk niet. En dan kom je gewoon tot de conclusie dat dat nog beperkt is tot lokaal, maximaal nationaal vervoer. En die vrachtwagens rijden ook niet met 1.000 liter diesel rond.
En je kunt heel veel voorbeelden aanhalen van waarom het niet kan, dat bewijst nog niet dat er geen voorbeelden zijn dat het wel kan, noch bewijst het dat het überhaupt onpraktisch of onmogelijk is.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » di 26 sep 2017, 10:03

Waarom zou je een grote batterij voor de gehele rit meenemen als je ook tijdens het rijden op zou kunnen laden?

https://www.youtube.com/watch?v=s2Q2Tk2IL0o

Het enige wat mij lastig lijkt is de hoogtebeperking en de risico's bij ongevallen/calamiteiten.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 03 okt 2017, 10:53

Tesla heeft gisteren de productiecijfers van Q3 bekend gemaakt, met goed nieuws en slecht nieuws. Weliswaar werd er een record gebroken in de aantallen Model S en X,
In Q3, Tesla delivered 26,150 vehicles, of which 14,065 were Model S, 11,865 were Model X, and 220 were Model 3. This was our all-time best quarter for Model S and X deliveries, representing a 4.5% increase over Q3 2016, our previous best quarter, and a 17.7% increase over Q2 2017.
maar liepen er slechts 260 exemplaren van de Model 3 van de band:
Q3 production totaled 25,336 vehicles, with 260 of them being Model 3. Model 3 production was less than anticipated due to production bottlenecks. Although the vast majority of manufacturing subsystems at both our California car plant and our Nevada Gigafactory are able to operate at high rate, a handful have taken longer to activate than expected.
Men maakt de verwachtingen dus nog steeds niet waar, en het is de vraag of de targets van tienduizenden Model 3's per maand nog voor de jaarwisseling gehaald gaan worden. De Model X had in het begin weliswaar dezelfde kwalen, maar dat kwam door het gecompliceerde ontwerp (met name de enorme voorruit), terwijl men bij de 3 juist het ontwerp had versimpeld om capaciteit te winnen.

Ondertussen ziet GM z'n kans schoon en maakt bekend dat het binnen 2 jaar 2 nieuwe EV modellen zal introduceren, en 18 elektrische modellen voor 2023. Die andere modellen zullen deels waterstof brandstofcellen gebruiken, gepartnerd met Honda:
Many of these cars will be built on an evolution of the Bolt's architecture using a second-generation battery pack. But they won't just be battery EVs—GM's electric future will involve hydrogen fuel cells. "We need to meet customer needs, whether that's the school run, a fun summer drive, or towing 1,000s of lbs. It can't be a one-size-fits-all approach," Reuss said.
.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » di 03 okt 2017, 11:12

Zijn er eigenlijk al fabrikanten die een waterstof-PHEV voorbereiden? Een H-PHEV zeg maar?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 03 okt 2017, 11:27

^^ Die heten H-FCEV's en die zijn al in productie, namelijk de Hyundai Tucscon FCEV, Toyota Mirai en Honda Clarity, waarvan zover ik weet alleen de Toyota Mirai in Nederland verkrijgbaar is. Daar zijn er volgens de RAI welgeteld 2 van verkocht tot nu toe. Er gaan wel geruchten dat de Clarity naar de EU komt, maar gezien de afnemende presence van Honda in Nederland (verkoopt tegenwoordig minder dan Porsche en Land Rover) heb ik m'n twijfels of die ook naar Nederland komt. Daarnaast is het een groter probleem dat er maar op een handvol lokaties waterstof getankt kan worden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » di 03 okt 2017, 12:35

Chris schreef:
Egbert schreef:En de inhoud van de brandstoftank quoten heeft weinig nut.
Dat lijkt me wel relevant. Over 3.000 - 3.500 kilometer verlies je maar 15 minuten aan tanken. Hoeveel uur moet je laden voordat je 3.500 kilometer elektrisch gereden hebt? Vrachtwagens verdienen alleen geld als ze rijden.

Ik denk dat ook te makkelijk wordt gedacht over binnenlandse distributie. De afstanden zijn weliswaar korter maar de vrachtwagens worden intensiever gebruikt en maken vaak net zo veel kilometers als vrachtwagens op de lange afstanden. Het is bijvoorbeeld in de winkeldistributie niet ongebruikelijk dat vrachtwagens op een dag door meerdere chauffeurs gebruikt worden, zodat het niet vanzelfsprekend is dat ze 10-12 uur per dag stilstaan. En veel distributie zijn relatief korte stops, te weinig om effectief bij te laden, als er al sprake zou zijn van snellaadtechniek bij elk laaddok.
Voor winkeldistributie is het inderdaad niet geschikt, die rijden vaak toch nog wel minimaal een paar honderd kilometer per dag. Je moet denk ik meer denken aan koeriers en horecadistributie die veel stops binnen één stad hebben: de dagen die ik in de horecadistributie heb gehad waren ritten variërend van 25 tot 200 km per dag. Al hebben die weer een koelaggregaat nodig die óók weer energie vreten.

Wat daarbij ook niet meehelpt is dat steden steeds meer beperkingen opleggen, niet alleen aan de milieu-eisen, maar ook aan de afmetingen en het gewicht. Met een vrachtwagen vol batterijen houd je dan niet veel laadvermogen meer over.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » do 05 okt 2017, 10:38

Op de website van Autocar zijn foto's verschenen van de nieuwe Porsche E-mission. De specs lijken behoorlijk concurrerend voor de Model S
The Mission E's battery pack is capable of providing the car with a range of more than 330 miles. In combination with two electric motors, the sleek four-door promises 590bhp and a 0-62mph time of just 3.5sec. The production car will stick with the 800V charging system used on the Mission E concept.

​Details remain scarce, but Porsche is rumoured to be working with Japanese electronics company Hitachi on the system, which Blume describes as the key to providing the batteries of the production Mission E with an 80% charge in just 15 minutes.
De P100D haalt weliswaar 0-100 in ca. 2.4 seconden, maar de vraag is of de Mission-E eenzelfde soort 'launch control' gebruikt of dit altijd aankan zonder speciale stappen. Het duurt apart genoeg nog tot 2019 totdat de Mission-E verkrijgbaar wordt. Ik zou dat toch eerder verwachten als men nu al pre-productiemodellen kan laten rondrijden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 11 okt 2017, 21:35

Het zat er al aan te komen, de voordelen voor elektrische auto's in Noorwegen zullen geleidelijk afgebouwd worden. In de begroting voor 2018 is een nieuw component voor de autobelastingen opgenomen, het gaat om een gewichtsbelasting tussen 7.000 - 70.000 NOK afhankelijk van het gewicht. Ik denk dat dit gaat om de registratiebelasting (vergelijkbaar met de BPM) in Nederland. 70.000 NOK is € 7500. Men noemt het al de 'Tesla belasting' omdat ze tot nu toe vrijgesteld zijn van een groot aantal belastingen, tolheffingen, congestieheffingen, parkeerbelastingen, etc. De marktverstoring door fiscale maatregelen is in Noorwegen nog groter dan in Nederland, al is het daar vanaf het begin al vooral op volledig elektrische auto's gericht geweest, en niet zoals in Nederland op de plug-in hybrides.

Ook is men voornemens om de congestieheffing in te voeren voor elektrische auto's als het aantal passages de 20% benadert.

Momenteel is het aantal passages door elektrische auto's in de tolringen van Noorse steden als volgt;

Bergen: 13,1%
Oslo: 10,2%
Trondheim: 7,3%
Stavanger: 5,4%

Met name in Bergen en Oslo zal die 20% naar verwachting binnen een aantal jaar gehaald worden. Zij hebben ook recent de congestieheffing flink verhoogd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 24 okt 2017, 17:25

Ik zit eens te kijken naar de verkoopcijfers van elektrische auto's in Duitsland. Dat is echt nog laag, in 2017 zijn van januari t/m september 16.433 elektrische auto's verkocht. Een aandeel van 0,6% van de verkochte auto's, of anders gezegd: maar 1 op de 160 verkochte auto's is een elektrische auto.

https://www.kba.de/SharedDocs/Publikati ... onFile&v=3

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 nov 2017, 10:17

Fully Charged ging op bezoek bij een 100 meter testbaan voor het opladen van een EV tijdens het rijden:
Link
De testbaan levert tot 20 kW zolang het voertuig boven de baan rijdt. In de video hebben ze het over het opladen tijdens het rijden op hoge snelheid, maar ik zie zelf eerder nut bij drukke aansluitende wegen en straten waar men in de spits doorheen schuift. EV's gebruiken daar nauwelijks stroom en kunnen dus in een kwartier tot ca. 5 kWh opladen. Ook kan je erg gericht straatjes uitrusten met het systeem, in plaats van een doorgaande weg open te hoeven breken en over een langere afstand het systeem aan te moeten liggen. Opstelstroken bij verkeerslichten lijken me juist ook een goede toepassing, ook omdat je daar makkelijker stroom beschikbaar hebt.

Als je daarmee meer voertuigen onderweg kan opladen scheelt het de druk op 'tankstations' en de vraag naar laadpalen in de straat die weer bezet kunnen worden gehouden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 04 nov 2017, 10:38

Een interessante techniek, maar ik ben sceptisch over dit soort oplossingen die in de weginfrastructuur zitten ingebakken. Op veel plekken is niet eens geld om de verkeersregeling goed in te stellen of het wegdek adequaat te onderhouden. Hoe gaat dit dan bekostigd worden? Het is hetzelfde probleem als met het V2I concept van autonoom rijden (vehicle-to-infrastructure) of andere vormen van 'smart mobility'. Bijvoorbeeld verkeerssignalering bestaat nu al zo'n 40 jaar. En na al die jaren is het in de meeste rijke landen niet of nauwelijks toegepast, ondanks de duidelijke voordelen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 04 nov 2017, 11:10

^^ ik volg je vergelijking met verkeerssignalering niet helemaal. Restaurants langs de weg zijn toch ook niet door het budget van de wegbeheerder betaald? Tankstations toch ook niet? Als een bedrijf als FastNed (of een Shell die nattigheid voelt) geld kan verdienen door niet alleen snellaadstations te maken maar ook laadstrips in de weg te bouwen heeft het een voordeel ten opzichte van de concurrentie die alleen laadpalen ondersteunt. Een groot bedrijf kan z'n EV rijders ondersteunen door niet alleen een zee van laadpalen in de garage te bouwen, maar ook laadstrips in de omringende wegen waar men in de spits toch treintje rijdt. Zo krijg je een gerichte implementatie gedreven door vraag/aanbod. Het concept is eigenlijk een laadpaal waar je niet voor je auto uit hoeft en die niet bezet kan worden gehouden.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 04 nov 2017, 13:01

In de voorbeelden die je noemt praat je over faciliteiten die niet direct óp de weg liggen. Bij die inductie-laadstrips is dat wel het geval. Je komt dus in conflict qua wegbeheer, wordt het in beheer van de wegbeheerder, van een bedrijf of beiden?

Daarnaast zijn dit soort dingen denk ik pas rendabel als de penetratie EV's met dit specifieke laadsysteem hoog is. En dan zit je nog met de duurzaamheid ervan. Ook als het niet direct in het rijspoor van een voertuig ligt heb je te maken met asfalt dat sneller of juist minder snel gerepareerd moet worden dan een inductiestrip.

Wat je vaak bij dit soort innovaties ziet is dat het één of twee keer buiten een testopstelling in de praktijk wordt toegepast maar dat je er daarna weinig meer van ziet. Er zijn talloze innovaties voor de weginfrastructuur bedacht die nooit grootschalig zijn geïmplementeerd vanwege de kosten, rendabelheid of praktische problemen. Dan kom je weer in het domein van 'smart mobility'; veel fancy talk met innovaties die wel kunnen, maar waar in de praktijk weinig van terecht komt.

Plaats reactie