Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 26 jun 2017, 17:08

Bij lithium speelt ook een reeks patenten, maar niet op de manier van NiMH. Net zo goed als de enorme hoeveelheid patenten van Apple, Google, Qualcomm, Samsung etc. niet de smartphone hebben gehinderd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » ma 26 jun 2017, 17:56

Het ligt er ook maar net aan op welke manier de patenthouder ermee omgaat. Van volledig op slot zetten tot licenties verkopen tot het gebruik volledig vrijgeven.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 30 jun 2017, 17:59

https://www.bnr.nl/radio/bnr-eyeopeners ... stof-eraan

Een aantal interviews op BNR omtrent waterstofauto's naar aanleiding van de bouw van enkele waterstofstations in Noord-Nederland. Het klinkt toch wel als een interessant alternatief ten opzichte van batterij-elektrische auto's.

De Toyota Mirai heeft een EPA-range van 502 kilometer. De prijzen lopen nogal uiteen, van $ 57.000 in Japan en de Verenigde Staten tot € 70.000 - 80.000 in Europa. Hyundai werkt aan een waterstofauto die een bereik van 800 kilometer heeft.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » vr 30 jun 2017, 22:25

Ik heb ook meer geloof in waterstof. Er zijn wel de nodige uitdagingen, maar die zijn er voor accu's op wielen ook. Het grote voordeel van waterstof is dat je gewoon kunt gaan tanken, waardoor de actieradius ook ineens veel minder belangrijk wordt (als er genoeg tankstations komen, natuurlijk).

Ik vraag me af hoe de toekomst eruit gaat zien. Zal waterstof in de plaats komen van de accu-auto's, die alleen een tussenstation blijken te zijn? Of zoals al eerder door iemand geopperd naast elkaar, een gezinsauto op waterstof en een tweede accu-auto daarnaast?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 30 jun 2017, 23:04

Het nadeel van waterstof zou zijn dat het over het geheel niet veel milieuvriendelijker is door de productie van waterstof. Aan de andere kant is het wel beter voor het leefmilieu (geen lokale emissies) en heeft het voor de consument niet de nadelen van rijdende accu's. 500-800 kilometer bereik op 3 minuten tanken is natuurlijk ideaal. Als zoiets kan voor een prijs vergelijkbaar met een benzineauto of batterij-elektrische auto wordt het interessant. De tankinfrastructuur ontbreekt grotendeels nog, maar zoiets is een kwestie van tijd. Nog niet zo lang geleden kon je bijna nergens in Europa een elektrische auto snelladen en tegenwoordig is het ook mogelijk om langere trips te maken (niet altijd ideaal, maar het kan).

Ik ben benieuwd of er nog een slag te maken is qua efficiëntie van waterstof. Het lijkt me dat het niet het gewichtsnadeel heeft van een enorm accupakket, maar een Toyota Mirai is ook nog vrij zwaar (1850 kg). Maar goed, dat is ook niet echt een kleine auto met bijna 5 meter.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » za 01 jul 2017, 8:25

^^ Je hebt ook nog de Honda Clarity die in Californië wordt verkocht. Ook geen kleine wagen, ongeveer net zo groot als de Toyota Mirai. Maar de Honda Clarity heeft een range van 589 km, de grootste van alle zero-emissions vehicles in de VS. Dat is interessant, dat is namelijk vergelijkbaar met de range van een kleinere benzineauto.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 01 jul 2017, 10:31

Chris schreef:Ik ben benieuwd of er nog een slag te maken is qua efficiëntie van waterstof. Het lijkt me dat het niet het gewichtsnadeel heeft van een enorm accupakket, maar een Toyota Mirai is ook nog vrij zwaar (1850 kg). Maar goed, dat is ook niet echt een kleine auto met bijna 5 meter.
Die efficiëntie is nu het grootste probleem inderdaad. De meeste waterstof in distributie is uit aardgas gemaakt vanwege de hoogste efficientie ten opzichte van andere methoden, daardoor bepaalt de aardgasprijs (en indirect de olieprijs) grotendeels de kosten van waterstof. Opwekking uit andere materialen zoals water verlaagt de praktische efficientie naar ca. 50%. Daarnaast kunnen de gemiddelde brandstofcellen ook slechts met 40 tot 60 % efficientie de waterstof terug naar elektriciteit omzetten. Dan ben je netto even inefficient als een verbrandingsmotor, met enkel de besparing van lokale emissie. Je moet hiervoor nog wel een distributienetwerk gaan opzetten, wie betaalt dat? Waterstof is niet per se slecht, zeker gezien het voordeel van snel kunnen tanken en het bereik, maar ik zie het slechts als tussenoplossing. Global warming ga je er ook niet mee oplossen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 02 jul 2017, 13:45

Het doel om in Duitsland in 2020 1 miljoen elektrische auto's op de weg te hebben draait uit op een enorme flop. De Weser Kurier bericht over het feit dat er nog maar 34.000 elektrische auto's in Duitsland rondrijden, en dat veel verkochte elektrische auto's al na weken of maanden naar het buitenland geëxporteert worden. In de eerste 5 maanden van 2017 was maar 1,2% van de nieuw verkochte auto's een stekkerauto.

Er is een bonus van € 4.000 voor volledig elektrische auto's en € 3.000 voor plug-in hybride auto's. Deze bonus wordt nauwelijks gebruikt, tot midden 2019 zijn er 300.000 geldbonussen beschikbaar, maar tot nu toe zijn er maar 20.600 aangevraagd. Met het huidige tempo is het aantal bonussen pas over 15 jaar op.

http://www.weser-kurier.de/deutschland- ... 20061.html

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » zo 02 jul 2017, 15:50

^^ Verbaast niet helemaal, maar dat het zo'n flop zou zijn had ik zelfs niet kunnen hopen.

Een hoop belastingsgeld om de klimaateconomie te steunen terwijl Duitsland keihard inzet op bruinkoolontwinning. Een hypocrisie die ik niet echt op prijs kan stellen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 02 jul 2017, 16:00

Elektrische auto's zijn voor de gemiddelde consument te onpraktisch, te duur, en vooral beiden. Alleen in landen met extreme marktverstoring zoals Noorwegen worden ze aan de man gebracht. De Nederlandse sloot PHEVs zijn ook alleen maar verkocht vanwege de lage bijtelling terwijl de milieuwinst nihil is, uit tankpasdata bleek dat ze gemiddeld twee keer zoveel brandstof verbruiken als waarmee gerekend is. Voor sommige grote PHEVs komt dat neer op 1 op 10-12. Het stoot dan nog minder CO2 uit om een dieselauto te rijden dan een zwaar gesubsidieerde PHEV. Maar goed, dit soort milieubeleid is vaak gebaseerd op wensdenken en niet de realiteit.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 02 jul 2017, 19:42

Chris schreef:De Nederlandse sloot PHEVs zijn ook alleen maar verkocht vanwege de lage bijtelling terwijl de milieuwinst nihil is, uit tankpasdata bleek dat ze gemiddeld twee keer zoveel brandstof verbruiken als waarmee gerekend is. Voor sommige grote PHEVs komt dat neer op 1 op 10-12.
Ik herinner me dat we deze discussie al hebben gehad, want ik heb toen een kanttekening bij die statistiek geplaatst dat een tankpasgebruiker normaal gesproken onbeperkt kan tanken (baas betaalt) en daardoor niet geneigd is om zuinig aan te doen. Het klopt dat met name de grote PHEV's zoals de Outlander en 400H nauwelijks particulier verkocht zijn en dus weggegooid subsidiegeld zijn geweest, maar je generaliseert nu het gehele PHEV wagenpark met die observatie. Juist de kleinere PHEV's zijn ook populair bij particulieren en die hebben er geen steek aan om juist een onzuinige auto te gaan rijden als ze hogere aanschaf- én brandstofkosten hadden gehad dan een reguliere auto.

Voorbeeldje van een review:
Ook afwijkend, maar niet storend is het brandstofverbruik. Op stukken met veel snelwegkilometers is het verbruik 4 liter per 100 km, maar op provinciale wegen en in de stad daalt het verbruik naar een zeer drastische 3 liter op 100 kilometer en bij gebruik in de regio (zonder de verwarming in te schakelen) zit ik op 0 liter benzine, maar helaas slechts voor 20 kilometer. Mijn vorige Prius reed gemiddeld 5 liter op 100 kilometers. Plug-in is duidelijk veel zuiniger dus. En het laden is super eenvoudig, gewoon via het stopcontact (16 ampere) en dan gaat er per acculading 3kw/h aan stroom in. Die stroom wordt in mijn geval dan weer via zonnepaneeltjes opgewekt (krijgt u al geitenwollen sokken?)
Ik probeer niet te beweren dat PHEV's het ei van columbus zijn of zo, maar het gaat er bij mij niet in dat ze een soort fopconcept zijn dat in de praktijk niet werkt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 02 jul 2017, 19:59

De Mitsubishi Outlander is wel het icoon van falend fiscaal beleid geworden inderdaad.

Hier in de buurt staat ook zo'n dure Mercedes E-Klasse met plug-in hybride aandrijving. Zo'n ding rijdt volgens de fabrieksopgave gemiddeld 1 op 50, maar kan maar 33 kilometer elektrisch rijden (in de praktijk 15-25 km lees ik), daarna rij je gewoon een auto van 1900 kg met een 2.0 liter motor met 286 pk en verbruik je 1 op 12 of zo. Over zo'n auto betaal je dus maar € 450 BPM terwijl de dieselversie € 12.600 aan BPM kost en in de praktijk minder brandstof verbruikt. Ik loop er regelmatig langs maar heb die auto nog nooit aan de stekker gezien.

Het probleem met PHEV is dat het milieuvriendelijk kán zijn, maar eigenaren / leaserijders daar niet toe gedwongen worden. Met een volledig elektrische auto kan je niet sjoemelen in dat opzicht.

Gebruikersavatar
Jeroen O
dorpsstraat
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 06 nov 2006, 18:11
Locatie: Nieuwkoop

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen O » zo 02 jul 2017, 21:40

Chris schreef:Het probleem met PHEV is dat het milieuvriendelijk kán zijn, maar eigenaren / leaserijders daar niet toe gedwongen worden. Met een volledig elektrische auto kan je niet sjoemelen in dat opzicht.
Ik zal zelf ook maar even mijn ervaringen delen met een PHEV van de zaak en het bijbehorende brandstofverbruik.

Zelf rij ik nu iets meer dan een jaar in een VW Golf GTE. Ik doe mijn best om zoveel mogelijk elektrisch te rijden. Het elektrische bereik is 50 km volgens fabrieksopgave, maar in de praktijk ligt dit rond de 35-40 km. Soms iets meer, maar met name in de winter kan dit ook veel minder zijn (25-30 km).
De accu rij ik dagelijks leeg en deze wordt in ieder geval 's avonds thuis weer opgeladen bij een openbare laadpaal bij mij in de buurt.
Helaas kan op het werk meestal niet opladen, omdat bij de meeste van mijn klanten geen laadpaal in de omgeving aanwezig is. Hierdoor ben ik gedwongen om best nog wel wat kilometers per dag op benzine te rijden. Over het algemeen rij ik ongeveer 100 tot 150 km per dag. Daarvan is dan 60 tot 110 km op benzine indien ik bij een klant niet kan opladen.

Qua verbruik schommelt het enorm, maar over het algemeen ligt het verbruik ergens tussen de 20 en 27 km/liter (gemiddelde per tankbeurt). Boven de 30 km/l haal ik zelden, hoewel ik een keer 39,69 km/l heb gehaald.

Het zou allemaal veel zuiniger kunnen, indien er meer oplaadpunten beschikbaar zouden komen en ik op iedere locatie die ik bezoek zou kunnen opladen. Natuurlijk kan ik dan nog steeds niet zonder benzine (bij mijn huidige elektrische bereik), maar mijn verbruik zou dan wel significant dalen.

Het bovenstaande verhaal is wel voornamelijk van toepassing op mijn zakelijke ritten. Mijn privé ritten (meestal ritten in de buurt) zijn wel bijna allemaal volledig elektrisch.

Ter vergelijking, in mijn vorige auto (een Audi A3) haalde ik 16 tot 18 km/l.

martwout2
dorpsstraat
Berichten: 153
Lid geworden op: zo 24 apr 2016, 12:56

Re: Elektrische auto's

Bericht door martwout2 » zo 09 jul 2017, 11:46

Ik ben geen technicus maar als leek vraag ik me soms af waarom ze niet een techniek toepassen dat je b.v. bij remmen de energie opslaat en weer gebruikt om zo het elektrisch rijden te verlengen. Zolang de elektrische auto niet de afstand kan halen van een hele dag rijden (b.v. als je op vakantie gaat dus zo'n 700-800 km) dan is het bij mij niet interessant mede omdat het laden gewoon te lang duurt voor een pauze.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 09 jul 2017, 11:51

^^ Het opladen bij het remmen ('regeneratief remmen') is praktisch bij elke HEV en EV beschikbaar. Er zijn fanaten die zelfs jaren met dezelfde remblokken doen doordat ze zoveel mogelijk 'op de motor nieuwe stijl' afremmen.

Wat betreft het laden: ik ken meerdere mensen met een Model S die gewoon op vakantie zijn gegaan, tot wel Spanje of Italie. Kwestie van een of twee stops bij superchargers inplannen (ingebouwde navigatie kent die) en daar kan je per keer na een half uur tot een uur weer verder. Zonder supercharger wordt het iets moeilijker, want snellaadstations zoals Fastned voor een breed scala EV's bestaan nog nauwelijks in het buitenland. Maar dan nog is dat alleen een probleem als je die 800+ km in 1 dag wil afleggen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 09 jul 2017, 11:59

Een Tesla is ook de enige die in een half uur ook echt serieus wat range kan bijladen. Andere EVs kan je in een half uur vaak minder dan 150 kilometer bijladen. Dan wordt lange afstanden rijden wel vervelend. Daarnaast heb je ook het probleem dat op je vakantiebestemming (camping, appartement, hotel, huisje, mobile home, etc.) vaak niet of nauwelijks kan laden ter plaatse.

In landen waar EVs niet zwaar gestimuleerd worden zie je ze ook niet rondrijden. Ik heb 6.700 kilometer door Frankrijk en Spanje gereden vorige maand, ik heb denk ik 2 keer een Zoë / Model S gezien in Frankrijk en geen enkele in Spanje. In Nederland zie je ze al frequenter, laat staan Noorwegen.

Ik denk dat een veel kortere laadtijd meer bijdraagt aan elektrisch rijden dan een grotere range. Stel dat je in 5 minuten 250 kilometer kan bijladen dan is het niet zo relevant meer of je range 300 of 800 kilometer is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 09 jul 2017, 12:58

^^ dan moet de laadsnelheid verhoogd worden naar ca. 3000 range-km/h, terwijl de Tesla's nu op ruim 600 zitten en de serieuze concurrentie (Ampera-E, i3, New Leaf) op ruim 300, een factor 5 tot 10 lager dus. Aangezien de superchargers nu zo'n 120 kW leveren, moet je toch gaan denken aan 600 tot 700 kW per auto wat er doorheen moet stromen, het is de vraag of dat praktisch mogelijk is. Dan ga je toch eerder aan brandstofcellen denken (duur) of supercaps. Dat laatste kan enorm snel opladen, maar de huidige techniek heeft een significant lagere energiedichtheid:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 09 jul 2017, 16:59

Ik vraag me overigens af of de Tesla Model 3 niet teveel gehypt is. Met een EPA range van 345 km, laten we zeggen 280-300 km realistisch bereik en een prijs van $ 35.000, waarvan gezegd wordt dat het met btw in Nederland rond € 40.000 - 45.000 gaat kosten, is het niet heel anders dan EVs van andere fabrikanten op de markt. Ik denk dat de Tesla Model 3 niet zo onderscheidend zal zijn van de massa als de Model S en X.

Bijvoorbeeld de Hyundai Ioniq is er vanaf € 32.750, de Volkswagen e-Golf vanaf € 38.970 en de Opel Ampera-e vanaf € 40.955. De Ioniq en e-Golf komen wat minder ver dan de Model 3, de Ampera-e heeft een grotere range. En de Ioniq en Nissan Leaf zullen in de nabije toekomst ook met een accu komen die ook rond 320 kilometer EPA range kan halen, dus vergelijkbaar met de Tesla Model 3.

Dan hebben al die mensen een order geplaatst voor een auto die niet zo onderscheidend meer is van de rest.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 09 jul 2017, 18:04

Het netwerk van laadstations wordt in Nordrhein-Westfalen flink uitgebreid dit jaar (het gaat om laadstations langs de Autobahn).

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 09 jul 2017, 19:42

Ioniq en e-Golf zijn eigenlijk overpriced vergeleken met de Ampera-e en Model 3. De eerste twee hebben, net als de laatste versies van de Leaf en i3, een bereik tussen de 170 en 200 km , terwijl de Ampera-e en M3 rond de 350 km bereiken (volgens de EPA bepaling).

Het echte voordeel van de M3 zit in de oplaadsnelheid, die is hetzelfde als voor de S en X. Dat houdt in (volgens ev-database) een maximale laadsnelheid van 700 km/h, twee keer zo hoog als als de anderen. Daarnaast schelen ze op nog wat punten:

* Met M3 kan je bij Tesla superchargers terecht (duh)
* M3 is een sedan, Ampera-e een hatchbak
* M3 heeft achterwielaandrijving, Ampera-e voorwiel. M3 gaat mogelijk ook een AWD variant krijgen
* M3 aankoop gaat geheel via Tesla zelf, ook garantie etc, Ampera-e bij de dealer naar keuze
* M3 krijgt doorlopend OTA updates, ben benieuwd of de Ampera-e dat ook biedt
* M3 krijgt de optie om in de toekomst naar een groter accupakket te upgraden
* M3 heeft een enkel groot touchscreen voor het gehele dashboard, Ampera-e een regulier dashboard (al is de 'infotainment' wel een 2 DIN touchscreen)
* M3 biedt dezelfde autopilot opties als de S en X, waar ook vraag naar is:
The most popular option is Tesla’s Autopilot, which the company has already announced will be powered by its second generation hardware suite that it believes will at some point enable fully self-driving capability. 67% of respondents said that they want the feature. It is currently offered on the Model S and X with two options: Enhanced Autopilot ($5,000) and Fully Self-driving Capability ($3,000 on top of the $5,000).

It could potentially be a little cheaper for the Model 3, but it’s not likely to be by a significant margin.
Voor elke optie hangt het natuurlijk 100% van de koper af of het zin heeft om de M3 of de Ampera-e kopen. Een Ampera-e heb je binnen een paar maanden op de stoep staan, de M3 kan nog wel tot eind volgend jaar duren (als je geluk hebt). En dan heb ik het nog niet eens over het grote verschil in design. Overigens betwijfel ik de hogere prijs. De standaardprijs van de Bolt in de VS is hoger dan de M3 (1 of 2 duizend geloof ik, maar toch). Dan zou het raar zijn dat hier de M3 opeens een stuk duurder zou zijn, ook gezien de assemblage in Tilburg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 09 jul 2017, 19:54

Tesla zal het aantal superchargers wel serieus moeten opschalen als de Model 3 op zo'n grote schaal geleverd gaat worden. Er zouden 400.000 of 500.000 pre-orders zijn.

De markt voor EVs zit heel erg in beweging. Tesla is natuurlijk een niche-fabrikant qua volume, en andere merken doen nu ook steeds meer mee. Zo ongeveer bij de lancering van de Hyundai Ioniq zeiden ze al dat er in 2018 al een model zou komen met een grotere accu. Gezien de betrekkelijk lage vanafprijs van de Ioniq kan dit met een grotere accucapaciteit toch wel een interessant alternatief worden. Want Tesla moet dat productievolume ook nog maar waar zien te maken. Straks heb je in 2016 een Model 3 besteld die pas in 2019 of 2020 geleverd wordt. Als ze 500.000 pre-orders met een capaciteit van 20.000 per maand vanaf eind 2017 gaan leveren, duurt het nog wel tot eind 2019 voordat alle pre-orders geleverd zijn, nog los van verdere ontwikkeling van het aantal orders.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 09 jul 2017, 20:07

^^ daar moet nog het percentage afzeggers vanaf, de pre-orders zijn namelijk geheel vrijblijvend en niet overdraagbaar. Je hebt best kans dat veel inschrijvers de Bolt of andere concurrent als prima alternatief zien en hun Model 3 laten schieten. Ik ben het wel met je eens dat het hele product valt of staat met de leverbaarheid. Als dat goed blijft gaan zie ik de M3 wel een succes worden, zo niet dan ligt er een gouden kans voor de 'oude garde' om met meer concurende modellen te komen. Als die ook nog eens wat opties uit de M3 zouden overnemen zou iedereen er nog beter van worden ook.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » zo 09 jul 2017, 20:46

Laat Tesla maar eerst er voor zorgen dat men in staat is om deze auto's in grote aantallen, gevraagde kwaliteit en vereiste productiekosten te produceren. Hier ligt namelijk het kernprobleem van Tesla. Men heeft (zeer) weinig ervaring in het grootschalig produceren van auto's en daar zijn de huidige autofabrikanten veel sterker in.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Elektrische auto's

Bericht door Hajo » zo 09 jul 2017, 22:05

De geheel elektrische auto staat nog in de kinderschoenen. De techniek wordt steeds verder verbeterd, maar is nog vrij nieuw. Daarom zijn de aanschafkosten voor een geheel elektrische auto nog behoorlijk hoog.

Tesla Model S en Model X kosten in Nederland rond een ton. Model 3 gaat de prijslijst in voor naar schatting 65.000 tot 75.000 euro.

Naar mate meer en meer fabrikanten alleen nog hybrides en geheel elektrische auto's op de markt gaan brengen, zal niet alleen de techniek steeds beter worden, maar ook de consumentenprijs gaan dalen.

Het is daarom toe te juichen dat Volvo die eerste stap heeft aangekondigd. Vanaf 2019 ontwikkelen en bouwen ze alleen nog hybrides of geheel electrisch aangedreven voertuigen.

Pas rond 2040 zullen er geheel elektrische auto's op de markt zijn, die voor wat betreft elektriciteit laden ("tanken"), actieradius en prijs vergelijkbaar zijn met huidige moderne benzine of diesel aangedreven auto's.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 09 jul 2017, 22:54

^^ sorry maar daar klopt niet veel van. De elektrische auto is enorm oud, de techniek is echter op een zijspoor gekomen omdat brandstof de twee problemen oplosten die we nu al een paar posts bespreken: het snelle opladen en het eenvoudig groot te maken bereik. Echter heeft de doorontwikkeling in de spoorwegen en kleine voertuigen er wel voor gezorgd dat elektrische auto's nu dermate doorontwikkeld zijn dat ze genoemde bereiken halen en op bijna de hele keten een efficiëntie van boven 90% haalt. Het blijft dus focussen op een nieuwe soort batterij of aanvulling vanuit de brandstofcel om boven die 400, 500 km te komen, de aandrijflijn is praktisch 'af'.

Die 65.000 en 75.000 klopt van geen kant. De base price van de S75 is 70.000 dollar (61300 euro), de online prijs op de Nederlandse Tesla 82.000 euro, ongeveer 33% meer. Als ze die factor 1 op 1 doorzetten dan zou de 35.000 dollar base price van de M3 (30.500 euro) een NL prijs van ongeveer 40.000 euro opleveren. Niet heel toevallig ongeveer dezelfde prijs als de Ampera-E.

Mij lijkt het veel meer voor de hand liggend dat we in 2025 al voldoende oplossingen hebben die de brandstofauto achterhaald maken. Al was het maar een brandstofcel in plaats van of als aanvulling op de batterij.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » ma 10 jul 2017, 8:19

Chris schreef: Tesla is natuurlijk een niche-fabrikant qua volume, en andere merken doen nu ook steeds meer mee.
Dat zagen we van de week wel. Volvo kondigt aan volledig op elektrisch in te zetten en de beurswaarde met Tesla daalde in een klap met 8 miljard.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » ma 10 jul 2017, 8:23

Zei Volvo niet eerder van hybrid EN elektrisch te maken? Dat is toch wel iets anders dan puur elektrisch.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 10 jul 2017, 8:39

^^ klopt, maar veel media berichtten daar in eerste instantie verkeerd over, alsof Volvo meteen over ging op volledig elektrisch.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » ma 10 jul 2017, 11:15

^^ Inclusief de Franse minister die de transitie van klimaat etc behandelt trouwens. Het was met die te horen dat ik de wenkbrauwen fronste.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rene » ma 10 jul 2017, 19:48

Chris schreef:Ik vraag me overigens af of de Tesla Model 3 niet teveel gehypt is.
Natuurlijk. Tesla is de iAuto, speciaal voor de bezitters van andere iApparatuur die graag hip willen zijn en daarom bereid zijn om overmatig te veel te betalen (iPaying).

Plaats reactie