Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Elektrische auto's

Bericht door RikB » di 14 jan 2020, 9:36

Chris schreef: di 14 jan 2020, 8:54 ... maar als je te maken hebt met een vakantieuittocht vanuit Nederland dan zal dat veel te weinig zijn omdat een heel groot deel van die mensen ongeveer rond hetzelfde tijdstip op hetzelfde traject zullen willen gaan laden (plm 200-250 km van Nederland).
Groningers en Amsterdammers zullen ergens anders 'tanken' dan de Rotterdammers en Brabanders ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 14 jan 2020, 9:45

Ja dat is evident maar je hebt echt geen heel groot aanbod nodig om wachttijden te zien bij laadpunten waar maar 2 of 3 snelladers zijn. Als er 20 staan te wachten bij een Tesla Supercharger met 15 punten dan kom je nog wel een keer aan de beurt, maar als er 20 staan te wachten en er maar 3 laadpunten zijn dan duurt het wel een heel stuk langer. Dat zal dus in de nabije toekomst flink opgeschaald moeten worden om bruikbaar te blijven.

Van ervaringen die ik las is laden rond etenstijd bijvoorbeeld niet zo aantrekkelijk omdat iedereen met een EV dat idee heeft en je dus een grote kans hebt dat er geen vrije palen zijn.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 14 jan 2020, 9:53

Jeff schreef: di 14 jan 2020, 8:09 Gebaseerd op waarneming in de zomer van 2018:
Ja kunst :facepalm:, waarneming is ook niet iets waar een EV rijder zich op baseert, die pakt een laadstation-app. Zie even de aanwezigheid in Estland en Letland:

Afbeelding
Afbeelding

Paars is hier een snellader, en de groene bolletjes zijn meerdere laders die de kaart niet kan laten zien vanwege het zoomniveau. Bijna geen laadinfra dus? Dan Litouwen en Kaliningrad die wel wat achterlopen:

Afbeelding

Maar in Litouwen heb je nog steeds snelladers langs de doorgaande verbindingen. Kaliningrad heeft enkel 1 22 kW station. Als je dus daar doorheen moet is het dus wel aan te raden ervoor of erna al vol te laden.

Noord-Oost Polen is ook wat dunbezaaid, dat is eigenlijk de minste van het stel

Afbeelding

Want ook ten noorden van Tampere is er nog genoeg infra:

Afbeelding

Pas ten noorden van Kajaani (E63) en Oulu (E75) dunt het sterk uit met alleen nog 22 kW stations her en der.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Elektrische auto's

Bericht door paolie » di 14 jan 2020, 11:45

Chris schreef: di 14 jan 2020, 9:45 Ja dat is evident maar je hebt echt geen heel groot aanbod nodig om wachttijden te zien bij laadpunten waar maar 2 of 3 snelladers zijn. Als er 20 staan te wachten bij een Tesla Supercharger met 15 punten dan kom je nog wel een keer aan de beurt, maar als er 20 staan te wachten en er maar 3 laadpunten zijn dan duurt het wel een heel stuk langer. Dat zal dus in de nabije toekomst flink opgeschaald moeten worden om bruikbaar te blijven.

Van ervaringen die ik las is laden rond etenstijd bijvoorbeeld niet zo aantrekkelijk omdat iedereen met een EV dat idee heeft en je dus een grote kans hebt dat er geen vrije palen zijn.
Dit gaat in de toekomst denk ik wel degelijk tot knelpunten leiden. Uitgaande van de huidige drukte bij vrijwel ieder tankstation langs de doorgaande routes richting wintersport (meestal per tank wel twee of drie wachtende voor je, met een tanktijd van max 5 minuten per auto), kom ik toch wel aan grote aantallen laadpalen die straks nodig zijn (bij 25% elektrische voertuigen met een laadtijd van 20 minuten kom ik uit op zeker 50 snelladers per tankstation om wachttijden acceptabel te houden). Laden door middel van inductie zou wel een mooie oplossing kunnen bieden. Je zou dan simpelweg alle parkeerplaatsen van iedere vzp kunnen voorzien van laadmogelijkheden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » di 14 jan 2020, 12:12

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Elektrische auto's

Bericht door paolie » di 14 jan 2020, 12:45

^^ Het probleem (of de uitdaging) is dat lang niet iedere VZP de ruimte heeft om 50 laadpalen met bijbehorende parkeergelegenheid te accommoderen, zonder dat dit ten koste gaat van de reguliere parkeerplaatsen, die rond drukke momenten meestal al ontoereikend zijn.

RikB
stadsweg
Berichten: 404
Lid geworden op: ma 04 sep 2017, 9:19

Re: Elektrische auto's

Bericht door RikB » di 14 jan 2020, 12:51

Mij lijkt het aanleggen van extra laadpalen eenvoudiger dan overal inductie laadpalen plaatsen. En ook eenvoudiger dan extra fossiele tankplaatsen.
Zolang de aangevoerde hoeveelheid stroom het natuurlijk toelaat, is het 'slechts' een kwestie van een 'kabel leggen naar de parkeerplaats ernaast en een paal erbij'.
Of overschat ik dan de techniek van de fossiele pompen?

En als het ten koste gaat van reguliere plaatsen, geen probleem toch? Of je nu een kwartier regulier parkeert om te pauzeren of je hangt hem aan de lader tijdens het pauzeren...

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Elektrische auto's

Bericht door paolie » di 14 jan 2020, 13:00

Laadpalen is technisch niet moeilijk inderdaad. Inductie is een mooie oplossing voor de verre toekomst (om te voorkomen dat straks iedere openbare parkeerplaats en woonstraat een palenwoud wordt).
Probleem met het aanleggen van laadpalen op reguliere parkeerplaatsen is dat in de huidige situatie van iedereen die tankt wellicht 10% daarna parkeert op een parkeerplek om te pauzeren. Wanneer 25% elektrisch rijdt, wordt dat geen 10% meer, maar 32,5% (om maar even een voorbeeld te noemen, ik ken de precieze percentages niet).

Begrijp me goed, het zijn geen onoplosbare problemen, maar ik verwacht wel dat het tijdelijk tot behoorlijke ongemakken kan gaan leiden omdat de capaciteit van VZP's de vraag niet meer aankan. En beleidsmatig speelt men er nog niet bepaald op in, getuige het recent schrappen van de nieuwe VZP langs de A9 bij Ouderkerk.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 14 jan 2020, 13:18

Er gaat inderdaad wel zo'n punt komen inderdaad, want dit treft vooral de vakantiereizigers en het duurt dan tot de eerste incidenten van overdrukte totdat er mogelijk iets aan gedaan wordt, vervolgens is het volgend jaar nog drukker etc etc. Als ze dan ook nog de parkeerplaatsen dicht bij de gebouwen gaan opofferen krijg je conflicten van brandstofauto's die de plekjes inpikken, dus je moet wel met aparte stukken gaan werken zoals hoe snelladers nu ook vaak even verderop staan. Of je krijgt toch aparte snellaadterreinen, mogelijk vlakbij een afrit in plaats van direct aan de snelweg, net als dat nu bij de meeste Superchargers ook het geval is. Als dat eenmaal drukker wordt komen er vanzelf bedrijven die er horeca willen gaan uitbaten (als er al geen McDonalds zit) en zo vindt men de 'elektrische VZP' opnieuw uit.

Inductie op de VZP lijkt me overigens überhaupt geen realistisch scenario omdat je er nooit mee in de buurt van zelfs de traagste snellader kan komen, dus het gaat je op zo'n lange rit geen noemenswaardige range geven als je een half uur op een paar kW (of 10 in de verre toekomst) bijlaadt. Dan zou je naar een systeem in de weg moeten gaan, maar dat staat nog in de kinderschoenen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » di 14 jan 2020, 14:23

Mooi experiment van een aantal elektrische auto´s met een theoretisch grote actieradius.

Link

de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 312
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door de_Aristocraat » di 14 jan 2020, 20:11

Basjuh1981 schreef: di 14 jan 2020, 7:30
Chris schreef: ma 13 jan 2020, 20:53 Echter dit is een auto met een WLTP range van 310 kilometer. Dat klinkt interessant, maar op lange ritten moet je dus na 180 kilometer al laden. Het is toch wel een bevestiging dat 'long range' nog niet echt long range is. Met zo'n auto ben je op vakantie alleen maar van laadpaal naar laadpaal aan het rijden.
Wat ik zo nu en dan lees van de EV-rijder, is dat de extra stops geen enkel probleem is. Het maakt de reis ontspannender. Het zal.

Als ik het moet vergelijken met een ritje naar Zuid-Frankrijk betekend dat dat je iedere anderhalf à twee uur een verplichte stop moet maken. Ikzelf rijd diesel en ik kien mijn stops altijd uit na twee à twee en een half uur. Op een reis van zo'n 1100 km betekend dat voor mij twee keer tanken in iets van vier à vijf stops.
Zelf rij ik regelmatig van Den Helder / Rotterdam naar Hamburg, een afstand van rond de 450 kilometer. Vrijdagavond heen, zondagavond terug. Het is een soort van woon-werkverkeer (niet dagelijks, maar een nagenoeg wekelijks ritme) en ik moet er niet aan denken twee keer een stop te moeten maken van pakweg 20 minuten. Dat kost mij gewoon teveel vrije tijd, op momenten dat ik gewoon naar mijn bestemming wil.

Dus nee, in mijn rijprofiel / wensen valt dit niet, zo'n afstand wil ik non-stop kunnen doen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 14 jan 2020, 20:19

Jeroen schreef: di 14 jan 2020, 14:23 Mooi experiment van een aantal elektrische auto´s met een theoretisch grote actieradius.
Ik heb nog niet de tijd genomen om de hele video van een half uur te bekijken, maar uit de comments:

Mercedes : 194 miles = 312km
Audi : 206 miles = 331km
Nissan : 208 miles = 334km
Jaguar : 223 miles = 358km
Kia : 255 miles = 410km
Tesla : 270 miles = 434km

Echter dit is van (bijna) 100% naar 0%. Op lange ritten rij je na de eerste laadstop eerder van 80 naar 10%, laten we zeggen dat je 70% van het bereik daadwerkelijk benut (en dan praat je over een resterende range alsof je auto nog net 1,5 liter benzine heeft). Bij 350 kilometer kom je dan uit op ongeveer 250 kilometer bruikbaar bereik. Dat komt dan wel overeen met wat je zoal leest.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » di 14 jan 2020, 22:02

Lekkere Kwal schreef: di 14 jan 2020, 9:53 Ja kunst :facepalm:, waarneming is ook niet iets waar een EV rijder zich op baseert, die pakt een laadstation-app. Zie even de aanwezigheid in Estland en Letland:
Ik weet vrij zeker dat het merendeel van die laadpalen privaat zijn, en een aantal daarvan ook op privaat terrein staan. Ook omdat deze aanbieder (Chargemap Pass) zegt bruikbaar te zijn in grote delen van Europa maar een groot aantal laad-"stations" als niet geschikt zijn aangeduid. En dan valt er toch het nodige af, zeker zodra je hoofdwegen en/of grotere steden verlaat.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 14 jan 2020, 22:30

Je redeneert verkeerd om, Chargemap's laadpas is niet bepaald breed compatible (al claimen ze dat misschien). Fastned en Ionity, nota bene de grotere netwerken staan ook in paarse bolletjes (= incompatible snellader) op de kaart, ook in ons eigen land. Betekent dat dat je in Nederland dus ook niet ver komt en niemand er kan laden? :lol: Toevallig genoeg is in Litouwen op al die stations de kaart wel compatible, daarom zie je daar de paarse vierkantjes met een kabel. Maar zie ook de toelichting op laadpastop10.nl
Chargemap is voor veel EV rijders van het eerste uur een ware bijbel. Een community based app en website waarbij je zelf laadpunten kan toevoegen en verwijderen, maar ook één van de eersten waarbij je ook met foto's heel concreet kan laten zien waar exact het laadpunt te vinden is. Ze kwamen in 2017 met een eigen laadpas en deze wordt op steeds meer plekken bruikbaar. De lijst met ondersteunde netwerken is nu al behoorlijk lang en daar komen in rap tempo netwerken bij.
Dus ja 'steeds meer' en 'in rap tempo' klinkt leuk maar als Europa-wijd is het zeker niet, wat een breder probleem is voor laadpassen op dit moment. Maar dat zegt niet zoveel over het publiekelijk beschikbaar zijn van een laadpaal en al helemaal niet voor een snellaadstation, want dat zijn juist commerciele initiatieven die het moeten hebben van doorgaand verkeer en staan vrijwel nooit op private terreinen. De aanschafkosten zijn ook erg hoog voor het nut om het op je private terrein neer te zetten (vaak richting de 10.000 euro of hoger), terwijl een reguliere wallbox voor een lokale stroomgroep zo'n 1000-1500 euro is. Vergeet ook niet dat veel snelladers ook een credit card accepteren om geen inkomsten mis te lopen vanwege een niet werkende laadpas.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 15 jan 2020, 7:28, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Alfa » di 14 jan 2020, 23:36

Km357 schreef: ma 13 jan 2020, 13:53 ^^ Een overheid die toch langzaam zou moeten kunnen gaan inzien dat enkel met hevige subsidies er elektrische wagens worden verkocht in cijfers die iets betekenen. Zonder die steun en er is bijna niemand die er één koopt gewoon omdat het niet beantwoordt aan de mobileitsverwachtingen van de klant.
Gratuit subsidies toekennen is gewoon dom beleid, zie de zonnepanelen. Het kopen van een auto moet niet gesubsidieerd worden. Zoals gezegd heeft het verbieden van fossiele wagens of een extra belasting erop hetzelfde effect als een subsidie op een elektrische wagen, en dat kost de overheid geen geld. Integendeel: het brengt geld op, geld dat misschien kan gaan naar de uitbouw van de laadinfrastructuur (uiteraard zijn belastingen zelden doelbelastingen, maar je snapt het plaatje).
Km357 schreef: ma 13 jan 2020, 13:53 En dat mag dan niet leuk zijn of niet beantwoorden aan de stellingen die de klimaateconomie ons iedere dag door de strot wil duwen maar het is wel de realiteit.
De opwarming van de aarde is de echte realiteit waar rekening mee moet gehouden worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Alfa » di 14 jan 2020, 23:43

Chris schreef: ma 13 jan 2020, 9:44
Als je bovendien weet dat 90% van de Belgen minder dan 60 kilometer per dag rijdt, dan is duidelijk dat het rijbereik van een e-auto voor bijna iedereen ruim voldoende is.
Deze quote zie je voortdurend en geeft maar aan dat die experts geen benul hebben van aankoopredenen. Mensen kopen een auto vanwege all-round gebruik, dus ook voor ritjes die af en toe flink langer zijn of waarbij wat getrokken moet worden. En dan vallen heel veel EVs door de mand, 150 kilometer bruikbaar bereik (85 > 15% accu) is voor veel mensen onvoldoende.
Mensen kopen vooral een auto aan voor hun dagelijkse behoeften, dat ze er ook op reis mee kunnen gaan is een leuke bijkomendheid maar zal niet de doorslag geven. Als blijkt dat voor 90% van de verplaatsingen het bereik van de elektrische wagen voldoende is betekent dat er behalve die jaarlijkse reis geen praktische belemmeringen zijn voor de consument. Voor die jaarlijkse reis zoeken mensen wel naar oplossingen, overigens is een half uur wachten tot je auto met een snellader voldoende opgeladen is om je bestemming te halen ook niet het einde van de wereld.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Elektrische auto's

Bericht door CasablancaMarocco » wo 15 jan 2020, 0:49

Een reisje naar Berlijn moet makkelijk mogelijk zijn met een tesla, je kan tijdens het laden gewoon ergens een broodje gezond eten of wat drinken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische auto's

Bericht door Basjuh1981 » wo 15 jan 2020, 7:30

Alfa schreef: di 14 jan 2020, 23:36
Km357 schreef: ma 13 jan 2020, 13:53 En dat mag dan niet leuk zijn of niet beantwoorden aan de stellingen die de klimaateconomie ons iedere dag door de strot wil duwen maar het is wel de realiteit.
De opwarming van de aarde is de echte realiteit waar rekening mee moet gehouden worden.
Het is klimaatverandering, geen opwarming van de aarde.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 15 jan 2020, 7:36

^^ eh, dat is het wel? Zie https://climate.nasa.gov/effects/
Scientists have high confidence that global temperatures will continue to rise for decades to come, largely due to greenhouse gases produced by human activities. The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC), which includes more than 1,300 scientists from the United States and other countries, forecasts a temperature rise of 2.5 to 10 degrees Fahrenheit over the next century.
https://royalsociety.org/topics-policy/ ... te-change/
. Adding more greenhouse gases to the atmosphere makes it even more effective at preventing heat from escaping into space. When the energy leaving is less than the energy entering, Earth warms until a new balance is established.

Greenhouse gases emitted by human activities alter Earth’s energy balance and thus its climate. Humans also affect climate by changing the nature of the land surfaces (for example by clearing forests for farming) and through the emission of pollutants that affect the amount and type of particles in the atmosphere.

Scientists have determined that, when all human and natural factors are considered, Earth’s climate balance has been altered towards warming, with the biggest contributor being increases in CO2.
Het probleem is juist dat de opwarming het klimaat verandert. Een op deze schaal veranderend klimaat bewerkstelligen zonder opwarming zou redelijk opmerkelijk zijn.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Elektrische auto's

Bericht door paolie » wo 15 jan 2020, 8:06

Alfa schreef: di 14 jan 2020, 23:43 Mensen kopen vooral een auto aan voor hun dagelijkse behoeften, dat ze er ook op reis mee kunnen gaan is een leuke bijkomendheid maar zal niet de doorslag geven. Als blijkt dat voor 90% van de verplaatsingen het bereik van de elektrische wagen voldoende is betekent dat er behalve die jaarlijkse reis geen praktische belemmeringen zijn voor de consument. Voor die jaarlijkse reis zoeken mensen wel naar oplossingen, overigens is een half uur wachten tot je auto met een snellader voldoende opgeladen is om je bestemming te halen ook niet het einde van de wereld.
Dit lijkt mij toch wat kort door de bocht. Ik ga 3 keer per jaar op wintersport en trek zowel in het voorjaar (2 weken) als in de zomer (3 weken) rond met de vouwwagen achter de auto. Dat zijn dus in totaal al 8 weken per jaar dat ik lange afstanden rijdt en de auto specifieke kenmerken dient te hebben (inhoud/trekkracht). En ik ben echt niet de enige die op en dergelijke manier de auto gebruikt.
Al kan ik natuurlijk ook gewoon ervoor kiezen om per vliegtuig op vakantie te gaan ;)

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » wo 15 jan 2020, 8:41

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Elektrische auto's

Bericht door sanderl » wo 15 jan 2020, 8:45

Ik las het ook ja. Vliegen heeft het grootste aandeel.

En met 8 weken per jaar met de auto op reis ben je vast niet de enige, maar wel een uitzondering.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » wo 15 jan 2020, 8:47

paolie schreef: wo 15 jan 2020, 8:06Dat zijn dus in totaal al 8 weken per jaar dat ik lange afstanden rijdt en de auto specifieke kenmerken dient te hebben
Ambtenaar? 😁

Verder wel met je eens hoor. Alleen al voor één of twee autovakanties per jaar is de beperkte actieradius van elektrische auto’s en het ‘oplaadgedoe’ zo vervelend dat ik er voorlopig nog niet aan begin. Ik vind elke 1000 km tanken al irritant, laat staan elke dag of om de dag (of nog vaker als je eens wat verder rijdt).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » wo 15 jan 2020, 9:39

Rein schreef: wo 15 jan 2020, 8:47
paolie schreef: wo 15 jan 2020, 8:06Dat zijn dus in totaal al 8 weken per jaar dat ik lange afstanden rijdt en de auto specifieke kenmerken dient te hebben
Ambtenaar? 😁
Dat hoeft niet. Ik werk 40 uur per week, de cao is voor 38 uur, dus naast 27 vakantiedagen heb ik ook nog 13 ADV-dagen, waarvan geen enkele verplichte ADV-dag en ook geen verplichting wanneer ik die moet opnemen. Dus 40 dagen die ik vrij kan besteden, en ik ben geen ambtenaar.
Verder wel met je eens hoor. Alleen al voor één of twee autovakanties per jaar is de beperkte actieradius van elektrische auto’s en het ‘oplaadgedoe’ zo vervelend dat ik er voorlopig nog niet aan begin. Ik vind elke 1000 km tanken al irritant, laat staan elke dag of om de dag (of nog vaker als je eens wat verder rijdt).
Ik maak ook meerdere lange ritten per jaar. Met mijn auto tank ik gemiddeld elke 500 km, maar dat is natuurlijk iets dat in een paar minuten gepiept is en waarvoor ik eigenlijk nooit hoef te wachten. Het lijkt me hartstikke leuk om een elektrische auto te proberen, maar ik heb er nu het geld niet voor, en ik heb in de laatste jaren ook wel langere roadtrips gemaakt naar bestemmingen waar nog nauwelijks laadfaciliteiten zijn.

Ach, voorlopig heb ik toch nog het geld niet voor een elektrische auto, dus het is nog geen issue voor mij.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020, 9:59

Alfa schreef: di 14 jan 2020, 23:43Mensen kopen vooral een auto aan voor hun dagelijkse behoeften, dat ze er ook op reis mee kunnen gaan is een leuke bijkomendheid maar zal niet de doorslag geven. Als blijkt dat voor 90% van de verplaatsingen het bereik van de elektrische wagen voldoende is betekent dat er behalve die jaarlijkse reis geen praktische belemmeringen zijn voor de consument. Voor die jaarlijkse reis zoeken mensen wel naar oplossingen, overigens is een half uur wachten tot je auto met een snellader voldoende opgeladen is om je bestemming te halen ook niet het einde van de wereld.
Ik denk dat je dat enorm onderschat. Hordes mensen kopen een grote auto omdat die twee keer per jaar een caravan moet trekken. Of dat ze af en toe een aanhanger trekken - ik snap dat dit feit moeilijk te begrijpen is als je in een stadscentrum woont maar voor veel mensen is dat wel degelijk een aankoopreden. Hetzelfde geldt voor familiebezoek of recreatief. 200 of 300 kilometer retour is echt geen uitzondering en dat zijn ritten die je frequenter maakt dan vakantie naar het buitenland. Met een Tesla is zoiets wel te doen maar niet met alle EVs zonder onderweg of ter plaatse te moeten laden (dat laatste blijkt vaak nog lastig).

Het is een misvatting om aan te nemen dat bereik geen belemmering is omdat 90% van je ritten korter zijn dan 60 kilometer. Onderzoeken wijzen uit dat bereik na aanschafprijs nog de grootste belemmering vormt voor aanschaf.

Audifanaticus
dorpsstraat
Berichten: 120
Lid geworden op: do 18 mei 2017, 17:36
Locatie: Vlaanderen

Re: Elektrische auto's

Bericht door Audifanaticus » wo 15 jan 2020, 10:14

Ben ik het nu of begint men de laatste tijd meer en meer over waterstofauto's te berichten...? :hm:

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 15 jan 2020, 10:38

^^ je bedoelt in de situatie van de caravanrijder of in het algemeen?
Chris schreef: wo 15 jan 2020, 9:59 Ik denk dat je dat enorm onderschat. Hordes mensen kopen een grote auto omdat die twee keer per jaar een caravan moet trekken. Of dat ze af en toe een aanhanger trekken - ik snap dat dit feit moeilijk te begrijpen is als je in een stadscentrum woont maar voor veel mensen is dat wel degelijk een aankoopreden. Hetzelfde geldt voor familiebezoek of recreatief. 200 of 300 kilometer retour is echt geen uitzondering en dat zijn ritten die je frequenter maakt dan vakantie naar het buitenland. Met een Tesla is zoiets wel te doen maar niet met alle EVs zonder onderweg of ter plaatse te moeten laden (dat laatste blijkt vaak nog lastig).
Ik denk alleen dat het ook een onderschatting is dat we nu op het hoogste punt zijn wat betreft de mogelijkheden van de BEV. Dat je dus als Henk en Ingrid met de caravan er nog niets aan hebt en die groep dus zich niet geroepen voelt om een EV te gaan rijden is een situatie die nu speelt, maar wederom geprojecteerd wordt als een belemmering voor de toekomst. Als Tesla nu al een EV levert van 45.000 euro die tot 900 kg kan trekken lijkt het me niet voor de hand liggen dat de VW's e.d. dat niet ook gaan mogelijk maken. En dan is de het bereik nog te kort en ondanks snelladen duurt het twee keer zo lang etc, allemaal waar, *op dit moment* dus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 15 jan 2020, 10:42

^^ Een valide punt, maar zelfs de meest capabele EV van dit moment qua battery pack (de Tesla Model X) heeft een totaal onbruikbaar bereik als je een caravan trekt (112-176 km afhankelijk van de uitvoering): https://insideevs.com/news/331537/tesla ... ers-video/

Dat is nog best een drempel om te overwinnen, want hoe groot en zwaar moet een accupakket dan wel niet worden om 250 of 300 echte kilometers te halen?

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » wo 15 jan 2020, 10:46

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Elektrische auto's

Bericht door paolie » wo 15 jan 2020, 10:47

Kortom: precies de reden voor alle Henken en Ingrids om voorlopig nog even te wachten met de aanschaf van een elektrisch vervoermiddel. Geen onlogische gedachte!

Plaats reactie