Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » vr 18 jan 2019, 22:11

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 18 jan 2019, 22:31

Ja, en nog een extra nuance: nieuwverkopen. Waarbij de politiek / media soms lijken te denken dat dat de enige verkochte auto's in Nederland zijn, maar je hebt ook import en tweedehands verkopen, die wel 5 keer zo omvangrijk zijn als de nieuwverkopen.

Maar goed, dat was in deze discussie op zich wel duidelijk.

Of 2030 voor alle nieuwverkopen haalbaar is lijkt mij ook twijfelachtig. Een substantieel aandeel van de nieuwverkopen betreft A/B-segmenters in de prijsklasse € 10.000 - 15.000, er is nog geen zicht op EVs in die prijsklasse (afgezien van zoiets als een Renault Twizy of zo). Ik vraag me wel eens af wat ze gaan doen als in 2028 nog steeds 30-40% van de nieuwverkopen geen EV is. Een punt afspreken op papier kan in de praktijk wel eens veel weerbarstiger uitvallen. Ik las een rapport van KPMG onder executives in de automotive en die voorzien dat in 2040 (!) nog een groot aandeel van de verkochte auto's geen B-EV is, maar ook hybride, fuel cell en conventioneel verbrandingsmotor.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » vr 18 jan 2019, 22:33

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 18 jan 2019, 22:39

Ik heb intussen wel door dat je bij het woord 'media' meteen getriggerd bent en als een malle naar de quoteknop gaat, maar ik heb geen zin in een uitgebreide discussie over de media. Laten we het er op houden dat de media vrijwel alleen maar aandacht geeft aan nieuwverkopen als het gaat om automotive nieuws en nuances zoals het totale wagenpark en tweedehands bijna altijd onbesproken blijft (en nee: ik hoef niet een paar gegooglede artikelen over occasionverkopen).

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » vr 18 jan 2019, 23:33

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Kaaiman » za 19 jan 2019, 6:52

Hier een kritisch artikel in het Dagblad van het Noorden (ook verschenen in de Leeuwarder Courant) waarin een promovendus stelt dat het kabinetsdoel onhaalbaar is. De voornaamste redenen zijn schaarste aan lithium en andere accu-bestanddelen, alsmede opkomende economieën die door een flinke groei van het wagenpark de schaarste flink verder opdrijven.

https://www.dvhn.nl/groningen/Promovend ... 51882.html

Ik heb ook wel eens iets gelezen over nieuwe accutechnieken die worden ontwikkeld, maar weet niet meer waar. Ik meen dat het daarin ging om een alternatief voor lithium, maar ik weet niet meer wat dat alternatief dan was.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 19 jan 2019, 10:31

Mitsubishi staakt de verkoop van de i-MiEV in Nederland: https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... ten-einde/
  • De 4,3 meter lange autootjes hebben met een 47 kW-elektromotor namelijk een actieradius van nog geen 100 kilometer (WLTP). Met een vanafprijs van destijds ruim € 28.000 en nu nog ruim boven de € 21.000 bleek dat toch wat beperkt voor de Nederlandse consument.
  • Echte verkoopknallers zijn de drie auto's nooit geworden. De Peugeot leidt in de verkoopcijfers van het drietal met een totale verkoop van 325 stuks. De C-Zero volgt met 228 Nederlands verkochte exemplaren, de Mitsubishi blijft op 154 steken. Die laatste kende een verkoopdieptepunt van één i-MiEV vorig jaar. Het beste jaar was 2011 met 62 stuks.
Ik heb die dingen eigenlijk nog nooit zien rijden. De doelgroep zal ook wel extreem beperkt zijn, wie betaalt er nou 21.000 euro voor een auto waar je amper de stad mee uit kan?

In het artikel schrijft men dat de auto 4,3 meter lang is, dat vond ik al wel lang, volgens de specificaties op de Autoweek site is hij 3,4 meter lang. Typefoutje.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 19 jan 2019, 11:52

^^ ik heb ze wel eens bij bedrijven zien staan als pool-auto, dat leek me ook het enige praktische nut. Tegenover andere dwerg-EV's zoals de Smart hadden ze wel het voordeel dat ze konden snelladen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » za 19 jan 2019, 12:14

Destijds werden EV's nog puur gezien als stadsauto's, ook omdat dat technisch zo'n beetje het hoogst haalbare was. Hoewel Wikipedia zegt dat de i-MIEV de eerste massageproduceerde EV was die geschikt was voor de buitenwegen. En ja, dan heb je dus een klein autootje met beperkte gebruiksmogelijkheden en een hoog prijskaartje. Dat werkt niet, en dan helpt het ook niet dat het ontwerp nogal opvallend is, bovendien is Mitsubishi sowieso een erg klein merk geworden in Nederland. De Citroën en Peugeot worden ook gewoon door Mitsubishi gebouwd, dus ik neem aan dat ze nog voorraden hebben staan waar ze van af moeten.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 19 jan 2019, 12:25

^^ nou technisch hoogst haalbare... De Tesla roadster reed al sinds 2008 en haalde bijna 400 km EPA range tegenover 100 km van de Mitsubishi. Dan kan je nog de prijsfactor en beperkte productie meewegen, maar de Nissan Leaf kwam op hetzelfde moment uit als de i-MiEV en haalde 115 km terwijl die ongeveer anderhalf keer zoveel woog (ca. 1500 vs 1000 kg). De Leaf werd dan ook snel populairder omdat je daar nog een redelijk normaal gedimensioneerde auto kreeg i.t.t. een A-segmenter. Tegelijkertijd kwam in China de BYD E6 op de markt met 300km bereik en meer ruimte nog dan de Leaf. Dat idee van EV=stadsauto is meer een invulling geweest van bepaalde merken omdat er vraag was om dergelijke autootjes te produceren, die vaak door bedrijven met subsidies konden worden afgenomen. En dat de techniek ervan gedeeld kon worden met andere EV-mobielen zoals reinigingsautootjes en peoplemovers.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op za 19 jan 2019, 12:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 19 jan 2019, 12:30

Volgens EV-Database haalt de i-MiEV tussen de 60 en 80 km op de 'highway'. Dit wordt vaak vertaald als 'autosnelweg', maar het Engelse gebruik van highway is breder dan alleen de autosnelweg, dat betekent vaak ook gewoon buitenweg. (80-90 km/h). Dat highway = autosnelweg is een notoire fout in het vertalen tussen Engels en Nederlands, het ligt genuanceerder.

>> https://ev-database.org/car/1096/Mitsubishi-i-MiEV

Nu ik hier zo over lees vraag ik me ook af of de cijfers van EV-Database wel echt snelweggebruik zijn, of dat je dat eigenlijk moet lezen als buitenweg (80 km/h). Het strookt in elk geval met dat eerdere verhaal van die I-Pace dat je op de snelweg nog aanzienlijk minder ver komt dan aangegeven wordt. EV-Database geeft aan dat je in mild weather 340 km op de 'highway' moet halen, maar dat RTL artikel sprak ervan dat het met 250 km op de snelweg echt wel gedaan is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 19 jan 2019, 12:36

^^ bij de I-pace is wel wat specialers aan de hand, want op het Tweakers.net forum werd ook beschreven dat bijvoorbeeld Kona rijders (die dezelfde WLTP en dus ook ev-database 'range' zouden hebben) veel verder komen dan de I-pace. En zoals hier besproken gaven de Autoweek gebruikersreviews van de Ioniq een daadwerkelijk bereik aan dat dicht tegen de WLTP-range aan kwam. Dat geeft al aan dat je zo'n situatie als de I-pace anders moet behandelen dan puur een 'fabrieksbereik strookt niet met de werkelijkheid'-kwestie, want dan hadden de andere merken er net zo'n last van.

En inderdaad, ev-database past simpelweg een formule toe op fabrieksrange en gebruikt niet de opgave uit 'het veld'. Naar mijn idee kan je beter naar reviews kijken dan naar hun 'voorspelling'.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door GuteFahrt » za 19 jan 2019, 19:27

Deze draad nog eens doorgespit, daarbij tot de ontdekking gekomen dat het woord caravan nog niet heel vaak is gevallen.

https://www.lc.nl/opinie/Lezersbrief-Ni ... 84525.html

Benieuwd wat jullie hier op het forum van dat stukje vinden. Bij mij speelt het niet, maar wellicht een wat onderbelicht aspect van het hele elektrische gebeuren?

Onderdeel van de caravanbranche zijn de movers. Dan komt het A woord ook om de hoek kijken. :p
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » za 19 jan 2019, 19:56

^^ Zelfde met de camper. Recreatief elektrisch vervoer bestaat vast wel in PowerPoint presentaties, maar nog bijlange niet op de weg.

Durashift
expressweg
Berichten: 2564
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » zo 20 jan 2019, 1:39

Tja, dat wordt nog wat voor de nieuwbakken I-pace berijders met de aankomende vrieskou de komende dagen.. qua rijbereik.. :lol:

Verschil in actieradius ligt ook in gebruik etc. Zo'n Kona is een heel andere auto dan de Jag. Berijders zullen er anders mee omgaan. Zo'n Jag wordt natuurlijk meer op z'n staart getrapt want electropower genoeg.. maar ja, dát wordt er dan niet bij verteld tijdens een media item. ;)

Jammer dat de i-MEV niet meer geleverd wordt in NL. Inderdaad een auto van de EV generatie 1.0 maar wel eentje die geschikt is voor snelladen. Aangezien dat snellaad netwerk nu wel zo'n beetje landelijk dekkend is, is de beperkte actieradius niet zo'n probleem meer. Kost alleen wat tijd... en geld.

Wat betreft EV verkopen in 2030.. dat moeten dan echt BEV's zijn.. of blijft onze overheid dan de definitie van elektrische auto ook voor de stekker hybrides hanteren (zoals nu het geval is..)??

Ik verwacht niet dat de nieuwe (personen) autoverkopen de komende jaren nog veel meer dan rond de 400 duizend per jaar zal zijn..
Wel, het lijkt mij een uitzonderlijke prestatie dat over ruim 10 jaar de fabrikanten in alle marktsegmenten een EV aanbieden om in ons land marktbreed zo'n 400 duizend stuks (B)EV's te verkopen in 2030...
Km357 schreef: za 19 jan 2019, 19:56 ^^ Zelfde met de camper. Recreatief elektrisch vervoer bestaat vast wel in PowerPoint presentaties, maar nog bijlange niet op de weg.
Mwah, de E-nv200 van Nissan is als ombouw al te krijgen. :top:

https://www.campingtrend.nl/elektrische ... reloaded=1

De meeste campermodellen zijn op basis van een bestaand (bedrijfs)automodel.
Wanneer die als EV worden ontwikkelt (volgende generatie wellicht), zal een EV camper wel leverbaar worden, verwacht ik.

Egbert
expressweg
Berichten: 2736
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » zo 20 jan 2019, 14:21

GuteFahrt schreef: za 19 jan 2019, 19:27 Deze draad nog eens doorgespit, daarbij tot de ontdekking gekomen dat het woord caravan nog niet heel vaak is gevallen.

https://www.lc.nl/opinie/Lezersbrief-Ni ... 84525.html

Benieuwd wat jullie hier op het forum van dat stukje vinden. Bij mij speelt het niet, maar wellicht een wat onderbelicht aspect van het hele elektrische gebeuren?

Onderdeel van de caravanbranche zijn de movers. Dan komt het A woord ook om de hoek kijken. :p
Hier een stukje van iemand die zijn Ioniq van een trekhaak met aanhanggewicht heeft laten voorzien. Testrit met een 900 kg caravan.
https://www.youtube.com/watch?v=Ioi2jMe4VAI

Spoiler: 28 kWh/100 km. Dat is het dubbele van het normale verbruik, en een Ioniq heeft ook maar een 28 kWh accu. Je hebt nu ook al de Kona met 64 kWh, die zou direkt al 230 km ver komen en misschien is het verschil tussen met en zonder kleiner omdat een Kona toch al wat hoger is.
Een nadeel wat opdook was ook de oplooprem. Als je licht bergaf rijdt dan wil je vooral de auto laten remmen, maar de oplooprem verhindert dit al gauw. Je zou dus een wat minder agressieve oplooprem willen, de vraag is natuurlijk hoe dat dan weer uitpakt in andere situaties.

Dus: net zoals met elektrische auto's in het algemeen: voor sommigen zal het een optie zijn, voor anderen niet.
Laatst gewijzigd door Egbert op zo 20 jan 2019, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jan 2019, 15:24

Lekkere Kwal schreef: za 19 jan 2019, 12:25 maar de Nissan Leaf kwam op hetzelfde moment uit als de i-MiEV en haalde 115 km terwijl die ongeveer anderhalf keer zoveel woog (ca. 1500 vs 1000 kg). De Leaf werd dan ook snel populairder omdat je daar nog een redelijk normaal gedimensioneerde auto kreeg i.t.t. een A-segmenter
De Leaf kwam anderhalf jaar later uit, in december 2010 terwijl de I-MiEV in juli 2009 in productie ging.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 20 jan 2019, 15:41

^^ De techniek uit het productiemodel was echter al in 2009 gepresenteerd:
In 2009, Nissan unveiled the EV-11 prototype electric car. It was based on the Nissan Tiida (Versa in North America), but with the conventional gasoline engine replaced with an all-electric drivetrain, and included an 80 kW (110 hp)/280 N⋅m (210 lb⋅ft) electric motor, 24 kWh lithium-ion battery pack rated to have a range of 175 km (109 miles) on the United States Environmental Protection Agency's LA-4 or "city" driving cycle, navigation system, and remote control and monitoring via a cellphone connection through Nissan's secure data center to the car.[7] The technology in the EV-11 was previously developed and tested in the EV-01 and EV-02 test cars, built with an all-electric powertrain that used the Nissan Cube (Z11) as a development mule.[8][9] The EV-11 prototype was on display 26 July 2009.[7] A week later, on 2 August 2009, Nissan unveiled its production version at its Yokohama headquarters and committed to begin retail sales in both the North American market and in Japan at end of 2010.[10][11]
We kunnen wel gaan bakkeleien over wie net wat eerder de fabriek had opgestart of wanneer de eerste klant er een ritje mee maakte, maar feit blijft dat de techniek er op hetzelfde moment was en dus niet erop wijst dat Mitisubishi niet beter kon door het 'hoogst haalbare' van de techniek op dat moment. Zie ook de productie van de BYD E6 van 100 stuks in februari 2010. In dat halve jaar is niet opeens een compleet andere techniek ontwikkeld.

Vergeet ook niet dat Mitsubishi de i-MiEV had gebaseerd op de "i", een kei car, een kleinere voertuigklasse met belastingvoordelen (een beetje zoals je bijvoorbeeld ook vroeger de GAK-Daf had). Dat geeft al aan dat het hier niet om simpelweg 2 auto's gaat, het gaat om een dwergauto waar dus ook andere zaken spelen zoals de maximum afmetingen. Het idee dat die beperkingen kwamen door de elektrische aandrijving is de omgekeerde wereld: het begrip kei car bestond al sind 1949 en dit was simpelweg een (moderne) elektrische invulling ervan.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 20 jan 2019, 16:15

^^ Oke, had mij er onvoldoende in verdiept.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 8:49

De topman van Volkswagen denkt niet dat het mogelijk is om auto's in het lage prijssegment elektrisch te maken voor die prijs: https://tweakers.net/nieuws/148210/volk ... orden.html

En dit is in Nederland met afstand het meest verkopende segment van nieuwe auto's onder particulieren.

Men wacht nu op een auto van € 15.000 in het A/B-segment die 400 kilometer ver komt. Misschien komt zo'n auto wel nooit?

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Elektrische auto's

Bericht door Myquandro » di 22 jan 2019, 9:03

Ik denk dat dit ook een vorm van lobbyen is. Accu's zijn op dit moment het duurste onderdeel van elektrische auto's en die kosten dalen op een zeer hoog tempo. Waar de kosten zo'n 10 jaar geleden nog rond tussen de €500 en €1000 per kWh lag is dat nu gedaald naar onder de €200 per kWh en de verwachting zijn dat dit al binnen een paar onder de €100 per kWh zal zakken.

Als ik uitga van €75 per kWh (wat tegen 2030 zeer zeker mogelijk is) dan ben je voor een 50kWh accu pakket minder dan €4000 kwijt. Pak nog eens €2500 voor een elektromotor en plaats dit in een 'lege' Volkswagen Up en je moet toch zeker voor onder de €15000 en elektrische auto op de markt kunnen zetten. Als je een kleiner accupakket aanbied (formaat van de oude Nissan Leaf) dan kun je nog eens €2000 van die prijs afhalen.

Ik denk dat een prijs van maximaal €15000 zeker wel reëel kan worden voor 2030.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 22 jan 2019, 9:17

^^ Maar tegen 2030 wil de politiek de verbrandingsmotor er al uit hebben en moet dus iedereen zo'n ding gaan kopen. Zelfs moest iedereen opeens genoeg geld hebben om dat te kunnen levert dat sowieso immense wachttijden op qua levering.

De toekomst is misschien wel elektrisch maar ook vooral vol met productie- en logistieke problemen.

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Elektrische auto's

Bericht door Myquandro » di 22 jan 2019, 9:40

^^ Niet iedereen zal over hoeven stappen. Alleen nieuw verkochte auto's zullen elektrisch moeten zijn. Dat gaat zeker zorgen voor productie problemen en fabrikanten zullen daarop moeten inspelen door ruim op tijd te gaan overstappen en productielijnen om te bouwen voor elektrische auto's, maar dat zal waarschijnlijk niet helemaal gaan lukken.

Uiteindelijk zal dat echter allemaal wel weer goed komen, het heeft misschien enkele jaren nodig, maar dan is productie ook wel op niveau. Ik zie in elk geval geen reden om uit te gaan van blijvende productie en logistieke problemen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 22 jan 2019, 11:26

Km357 schreef: di 22 jan 2019, 9:17 ^^ Maar tegen 2030 wil de politiek de verbrandingsmotor er al uit hebben en moet dus iedereen zo'n ding gaan kopen. Zelfs moest iedereen opeens genoeg geld hebben om dat te kunnen levert dat sowieso immense wachttijden op qua levering.
Nogmaals, dit is dus niet waar. We hebben er 4 dagen geleden nog over gehad, bovenaan deze pagina krijg Jelger en Chris er zelfs nog onenigheid over:
Lekkere Kwal schreef: vr 18 jan 2019, 21:10 ^^ de insteek was om de verkopen 100% elektrisch te maken in 2030, niet het wagenpark :idea:
Chris schreef: vr 18 jan 2019, 22:31 Ja, en nog een extra nuance: nieuwverkopen. Waarbij de politiek / media soms lijken te denken dat dat de enige verkochte auto's in Nederland zijn, maar je hebt ook import en tweedehands verkopen, die wel 5 keer zo omvangrijk zijn als de nieuwverkopen.

Maar goed, dat was in deze discussie op zich wel duidelijk.
Waarom het dan rond blijft zingen dat de overheid iedereen gaat verplichten om in 2030 elektrisch te rijden en dus te dwingen een elektrische auto te kopen is mij een raadsel, je kan gewoon in je brandstofauto blijven rijden. *Als* dit allemaal zelfs al doorgaat in 2030, want dat is nog lang niet beklonken.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5085
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » di 22 jan 2019, 12:10

Ik denk dat een verbod niet mogelijk is, zolang Europa een type goedkeuring aan auto's blijft verlenen. Anders kan een land zelfstandig toch ook de verkoop van dieselauto's verbieden. Men kan echter wel de BMP op brandstofauto's zo sterk verhogen, zodat de verkoop onmogelijk wordt gemaakt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 22 jan 2019, 13:04

^^ typegoedkeuring is voor de toelating op de openbare weg, niet of jij het mag kopen. Er worden ook gewoon auto's verkocht zonder typegoedkeuring (bedoeld voor de racebaan) dus die zaken sluiten mekaar niet uit.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » di 22 jan 2019, 16:20

Rogier schreef: di 22 jan 2019, 12:10 Ik denk dat een verbod niet mogelijk is, zolang Europa een type goedkeuring aan auto's blijft verlenen. Anders kan een land zelfstandig toch ook de verkoop van dieselauto's verbieden. Men kan echter wel de BMP op brandstofauto's zo sterk verhogen, zodat de verkoop onmogelijk wordt gemaakt.
Zoals nu eigenlijk ook al gedaan is door de BPM niet meer afhankelijk van de catalogusprijs te maken, maar van de CO2-uitstoot. Daardoor zijn nu al in 1 klap een hoop auto's met een hoge CO2 uitstoot onbetaalbaar geworden.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » di 22 jan 2019, 17:05

Dat gaat vooral om sportwagens en vooral de auto's in het duurdere segment. Of een auto nu € 100.000 kost of € 115.000 maakt in dat segment niet meer veel uit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 22 jan 2019, 17:09

^^ Sommige sportauto's die in België rond de € 40.000 kosten kunnen in Nederland zo € 100.000 of meer kosten door de BPM. Die Ford Mustang was een voorbeeld dacht ik, even de cijfers erbij zoeken.

edit: ja de Ford Mustang is er in België vanaf € 39.000 en in Nederland vanaf € 70.000. De Ford Mustang met een V8 kost in Nederland € 110.000, in België € 47.000

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 30 jan 2019, 16:29

Jaguar heeft op Facebook een bericht geplaatst over de commotie over het bereik van de I-Pace:
In de media is veel aandacht geweest voor de actieradius van de elektrische Jaguar I-PACE. Wij lichten dit graag toe: de opgegeven, Europees bepaalde WLTP-actieradius tot 470 geldt alleen voor de lichtste versie. Voor de meest luxe en zware versies geldt een officiële WLTP-actieradius tot 415 km. Onder winterse omstandigheden neemt de actieradius af, omdat meer energie nodig is voor het verwarmen van interieur en accu. De onafhankelijke EV-database.nl heeft een duidelijke tabel gepubliceerd waarin de effecten van weer en verkeer op de I-PACE worden weergegeven:
- Stad – winter 390 km
- Snelweg – winter 270 km
- Gecombineerd – winter 325 km
- Stad – zomer 555 km
- Snelweg – zomer 340 km
- Gecombineerd – zomer 430 km
Verder kunnen een aantal andere factoren de actieradius negatief beïnvloeden, zoals een grotere bandenmaat, winterbanden en lage bandenspanning. Ook de rijstijl en of de auto en accu al of niet voor vertrek zijn opgewarmd kunnen de actieradius beïnvloeden. #IPACEweetjes
Het is op zich opmerkelijk dat men als fabrikant de inschatting van een website opgeeft als leidraad, maar helemaal dat er nu opeens wordt gesproken van 415 km. Ik heb nog even teruggezocht maar ik kan geen enkel artikel van afgelopen jaar vinden dat het niet over enkel de 480 km heeft (en dus ook niet 470 trouwens). In het Top Gear artikel Hoe ver komt de Jaguar I-Pace nou echt? wordt van 480 km gesproken en haalt men (met een extra lading als backup en door zeer zuinig te rijden) zo'n 468 km en spreekt men nog over het onrealistisch zijn van de WLTP-range voor dagelijks gebruik. En dat Jaguar het zelf bevestigt:
De WLTP-actieradius van de I-Pace is 480 kilometer. Onze reis is 468 kilometer lang. Iedereen weet al jaren dat de oude NEDC-test onbetrouwbaar was, maar de nieuwe WLTP zou realistischer en bereikbaarder moet zijn. Bereikbaarder wel, zegt de man van Jaguar, maar erg realistisch is het niet.
Betekent dit dan dat men de lichte versie heeft rond gestuurd voor de goede reviews en beoordelingen, om vervolgens zich stil te houden over de WLTP van de daadwerkelijk geleverde versie? Maar dat verklaart nog niet hoe sommigen dus ruim onder de 300 km gehaald hebben. Twee reviews op autoweek eerst de 'SE':
- Die 480 km bereik haal je, zeker in de winter, dus never nooit. Ik kom momenteel (geen passagiers, 120-130 op de snelweg) niet verder dan 300 km als ik geluk heb. Met meer personen en/of bagage aan boord en/of kou buiten, daalt dit al snel tot 240-250 km. Winterberg (350 km) in 1x rijden kon ik dus wel op mijn buik schrijven. Oostenrijk (Lermoos) in maart gaat de volgende ervaring worden
En de 'HSE':
... De praktische range ligt bij dit gebruik tussen de 350 en de 400 km. Meer dan voldoende voor al mijn ritten binnen Nederland. Wat mij opvalt is dat de hoeveelheid stroom die er in gaat om de auto weer op 100% te krijgen significant hoger ligt dan de hoeveelheid die de auto verbruikt heeft. In mijn geval scheelt dat meer dan 20%. Ik vermoed dat de lage buitentemperatuur hier een grote factor in heeft.

Verbruik bij een trip naar de Oostenrijkse Alpen, volgeladen met drie pubers en een dakkoffer lag tussen de 27 en de 32 kWh/100km, zeer afhankelijk van de gekozen snelheid. De te halen range bij 100% laden ligt dan tussen de 250 en 300km. Je rijd 'm natuurlijk niet helemaal leeg en bij laadsessies laad je niet tot 100% omdat dat erg lang duurt.
Het lijkt er dan op dat de HSE de zuinigere variant is met 350 km praktische range, ook als je het vergelijkt met de ervaringen van de Kona:
Range:
1200 KM gereden, ik schat in 30% 105 KM/H,30% 90 KM/H wegen en 40% binnenwegen met regen en wind op de terugweg met 2 personen in de auto en bagage. Temperatuur rond 22c. Mijn verbuik was 14 KW/h per 100 KM. Dit is 457 Km op 1 lading. Nette waarde.
Ook 1 snelle rit gereden 90% snelweg bij 16c. 240 Km heen en terug en aangehouden wat mocht (100,120,130). Ik kwam uit op 18 Kw/H dat maakt 356 KM range.

Plaats reactie