Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » wo 05 sep 2018, 15:36

Vind het persoonlijk futuristisch maar spuuglelijk.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 05 sep 2018, 15:40

In het echt is het interieur een stuk minder futuristisch als deze renderings. Wel moderner als een 200D van 20 jaar geleden uiteraard.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 09 sep 2018, 10:20

Het Britse Whatcar heeft een onderzoek gedaan naar betrouwbaarheid van auto's. Er waren een stuk of 35 merken opgenomen in een score van 0 - 100%. Ongeveer 25 merken scoorden boven de 90%. Maar Tesla was met afstand het minst betrouwbare merk, met een score van slechts 57%. Het één na minst betrouwbare merk Land Rover scoorde nog 76,5%, om maar het enorme verschil aan te geven.

https://www.whatcar.com/news/reliabilit ... y-2018-11/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 11 sep 2018, 17:26

McDonald's gaat laadpalen plaatsen bij bijna al zijn restaurants in Nederland. Een slimme businessmove wat mij betreft, laden duurt toch net te lang om voor je uit te zitten staren in de auto, dus als je ergens kan zitten en wat eten is waar wel vraag naar zal zijn (net zoals Van der Valk). En McDonald's zit op strategische punten en heeft de parkeerplaatsen al.

https://www.autoweek.nl/nieuws/mcdonald ... staurants/

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 14 sep 2018, 18:41

De Hyundai Kona vs de Opel Ampera-e.

De Kona haalt in de WLTP cyclus 480 km, in de praktijk 420-450 km. De Opel Ampera-E is op basis van NEDC 520 km, maar dat haal je bij lange na niet, 350 km is realistischer. Verder is de conclusie dat de Kona ergonomisch beter is, beter afgewerkt en ook 5000 euro goedkoper dan de Ampera-E. De keuze voor een Kona lijkt dan ook een no-brainer, maar het nadeel is de levertijd: nu bestellen is pas in juni 2019 rijden.

Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » za 15 sep 2018, 11:26

^^ De Ampera heeft/had vergelijkbare levertijden. De auto wordt sinds oktober 2016 geproduceerd, maar GM had grote moeite de vraag in te schatten. Daarom kreeg de thuismarkt VS voorrang met de Chevrolet Bolt. De Ampera schijnt nu slechts beperkt geproduceerd te worden met onzekerheid over daadwerkelijke leverbaarheid. En hoewel de auto destijds goed werd ontvangen, is hij inmiddels alweer redelijk achterhaald zo blijkt uit deze test. Elke nieuwe elektrische auto kent lange levertijden, maar als je er heel snel bij bent kan je meestal wel intekenen op de eerste lading. Dan heb je vaak geen of beperkte keuze in kleur of opties. Zo iets kon ook bij de Kona.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 25 sep 2018, 15:04

https://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/10 ... ver-gekund

De vergroening van de leaseauto's is niet effectief uitgevoerd, zo concludeert het planbureau voor de leefomgeving. Het heeft € 3,7 miljard gekost om de CO2 uitstoot van nieuwe leaseauto's met 6% in de praktijk te verlagen. Een probleem is dat veel van deze auto's na de lease direct geëxporteerd worden en elektrische auto's nauwelijks doorstromen naar de particuliere markt.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 28 sep 2018, 15:43

Vanochtend in BNR maar gisteren ook op bijvoorbeeld Autoweek.nl: door de nieuwe CO2-normering op basis van WLTP schieten veel hybrides boven de 50 g/km uit waardoor ze buiten de fiscale kortingen vallen. Aangezien men bij veel merken wat laat is met het aanpassen van hun modellen om binnen de norm te blijven zijn veel populaire hybrides zoals de VW Passat en Golf GTE niet meer leverbaar tot in 2019 (!). Mitsubishi had bijvoorbeeld wel een vooruitziende blik en had op tijd de Outlander aangepast om binnen de norm te blijven zonder de leveringen te hoeven onderbreken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 09 okt 2018, 11:05

Ik was wel benieuwd hoeveel elektrische auto's nu daadwerkelijk in bezit van particulieren zijn. Ik vond deze CBS studie uit 2017: https://www.cbs.nl/-/media/_pdf/2017/49 ... en_def.pdf

Helaas zijn de cijfers per 1 januari 2016, dat is dus bijna 3 jaar oud ondertussen. Op dat moment waren er 603 full-electric vehicles in het bezit van een particulier (niet zijnde een ondernemer). Volgens het CBS waren er op dat moment 8,1 miljoen personenauto's in Nederland, oftewel maar 0,00007% van alle personenauto's in Nederland betrof een full-electric vehicle in particulier bezit op dat moment.

Ik ben wel benieuwd of dat inmiddels flink veranderd is. Je hoort links en rechts al de roep om de belastingen op brandstofauto's flink te verhogen om de CO2 uitstoot naar beneden te krijgen, maar de elektrische auto is op dit moment voor verreweg de meeste particulieren nog geen reëel alternatief. Er is nog geen tweedehands markt van bruikbare elektrische auto's voor een betaalbare prijs (zeg range > 350 km en prijs rond € 15.000). Op Autotrack zie je maar een paar auto's net onder de € 10.000 en dat zijn eerste generatie Renault Zoe's en Fluence's, vaak exclusief accuhuur en met een zeer beperkt bereik.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door GuteFahrt » do 25 okt 2018, 21:39

Nederland als voorbeeldland voor de Oostenrijkers: https://ooe.orf.at/news/stories/2943810/

Dus niet Holland. :hm: Had anders verwacht van een ORF.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 29 okt 2018, 16:31

BNR: CDA: subsidie elektrische auto te hoog

Een interessant fragment met Pieter Omzigt met cijfers over de subsidie van elektrische auto's. De subsidie is de belastingkorting (lagere bijtelling), die over het leasecontract oploopt tot € 70.000,- Het wordt nog genoemd als een zeer inefficiënte manier om CO2 uitstoot te verminderen, aangezien de kosten per gereduceerde ton CO2 wel 50 keer zo hoog liggen als andere milieusubsidies.

Er komt gelukkig wel een einde aan deze subsidie voor de rijken. Vanaf volgend jaar betaal je 22% bijtelling over het bedrag vanaf € 50.000, dat is iets wat de verkopen van Tesla in Nederland flink zullen gaan voelen als die Model 3 niet snel op de Nederlandse markt komt. Zo'n Model S van € 100.000+ rijden wordt dan vele honderden euro's per maand duurder. Het is al uitgerekend dat een "goedkope" Model S 75D zonder opties nu nog € 150 per maand kost, vanaf 2019 € 440 per maand en vanaf 2021 € 830 per maand.

In de Verenigde Staten wordt ook gezegd dat EV subsidies voor het overgrote deel terechtkomen bij de paar procent rijkste mensen. Die zo'n subsidie niet nodig hebben. Maar ja, je moet ergens beginnen met stimuleren en Tesla had lange tijd het rijk alleen qua specs, ook al waren dat zeer dure auto's.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 29 okt 2018, 16:55

^^ alhoewel ik een fan van Pieter Omzigt ben (vind hem een goed voorbeeld van wat een politicus hoort te doen) vind ik dit nogal mosterd na de maaltijd. Net als bij de HEV-kortingen toendertijd en de 0% bijtelling bij EV schoot de overheid duidelijk door in hun fiscale stimulans, maar dit rekensommetje had hij ook een paar jaar terug al kunnen maken. Nu komt hij het nog even melden terwijl de aanpassingen al klaarstaan.

En het puntje CO2-compensatie is natuurlijk maar een deel van het verhaal. Je kan bijvoorbeeld geen NOx-uitstoot afkopen voor dat bedrag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 30 okt 2018, 12:47

De Noorse prijs van de elektrische Kia Niro is bekend gemaakt: vanaf 377.400 NOK / € 39.595. En de levertijd wordt meteen al gemeld tot "ver in 2020". En je moet 7777 NOK / € 815 betalen om op de wachtlijst te komen.

>> http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=50780

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 02 nov 2018, 15:17

Na de introductie van lokale elektrische buslijnen zoals bij Schiphol is er nu een elektrische buslijn gestart die een behoorlijke afstand overbrugt: R-netlijn 316 tussen Amsterdam CS en Edam:
Lijn 316 rijdt van Amsterdam Centraal Station naar Edam op en neer. Die route heen en terug is ongeveer 53 kilometer lang, wat dus volledig elektrisch wordt afgelegd. De bussen worden ’s nachts volledig geladen en worden tussentijds bijgeladen in Edam. Dat duurt ongeveer 10 minuten. Gemiddeld doen ze dat bijladen acht keer per dag.
Eén op één

In totaal leggen de bussen dus ongeveer 400 kilometer per dag af. “Voor zover wij weten zijn er geen bussen die dagelijks structureel 400 kilometer per dag rijden. Dat is een conversie van één op één”, aldus Kurver. Dit is een wereldprimeur, volgens de directeur. Over het algemeen hebben elektrische bussen nu namelijk een bereik tussen de 30.000 en 70.000 kilometers per jaar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 02 nov 2018, 15:31

Het is altijd tricky om te claimen dat je ergens de eerste of verste mee bent. Vaker wel dan niet zijn er elders op de wereld toch wel recordbrekers.

Het Chinese bedrijf BYD heeft al langere tijd elektrische bussen, zoals de BYD K9 die 250 km bereik heeft en waarvan er inmiddels duizenden van rondrijden. In Duitsland rijdt een BYD C9 rond op langere routes.

Er rijdt er zelfs eentje op Schiermonnikoog rond blijkbaar:

Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 02 nov 2018, 16:29

^^ inderdaad, al is de vraag of die ook structureel 400 per dag rijden, want met 140k per jaar is dat een behoorlijke belasting. Er rijden trouwens ook 7 K9's in een reguliere dienstregeling in Almere, 7 rond Haarlem en 4 tussen Amersfoort en Utrecht.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Elektrische auto's

Bericht door Hajo » wo 07 nov 2018, 11:44


Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Elektrische auto's

Bericht door Piles » wo 07 nov 2018, 11:46

^^ Niet zo gek toch:
Dat zijn milieuzones, waar een snelheidslimiet van 100 km/uur geldt om de uitstoot te beperken. Elektrische auto's verspreiden ter plekke geen uitlaatgas.
Het zou juist heel oneerlijk zijn om een niet-uitstotende auto ook te 'bestraffen'.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 07 nov 2018, 12:07

Dit betreffen de zogenoemde IG-L zones, waar de maximumsnelheid vaak permanent verlaagd is. De A12 in Tirol is een bekend voorbeeld, op een groot deel mag je maar 100 km/h en dit wordt schijnbaar vrij strict gehandhaafd.

Ik denk dat dit voorstel niet gaat werken. Ten eerste krijg je rare snelheidsverschillen (brandstofauto's die compleet legaal links 100 km/h rijden en waar EVs dan 130 mogen) en ten tweede is het probleem: hoe gaat men dit handhaven, vooral ook met buitenlandse auto's?

Beter kan die hele IG-L worden opgeheven. Dit heeft geen nut, elke verbetering van luchtkwaliteit wordt aan IG-L toegeschreven terwijl het probleem in die valleien vooral inversie is, en meteorologische omstandigheden dus de meetwaarden bepalen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Elektrische auto's

Bericht door Hajo » wo 07 nov 2018, 12:44

^^ Precies mijn idee. ;)

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » do 08 nov 2018, 6:59

Chris schreef: wo 07 nov 2018, 12:07 Ten eerste krijg je rare snelheidsverschillen (brandstofauto's die compleet legaal links 100 km/h rijden en waar EVs dan 130 mogen)
Hoe is dat anders dan met vrachtwagens, bussen en aanhangers? Links blijven plakken is ook in Oostenrijk niet de bedoeling.
en ten tweede is het probleem: hoe gaat men dit handhaven, vooral ook met buitenlandse auto's?
Geen idee hoe geautomatiseerd de handhaving nu is, maar elektrische auto's zijn vrij simpel te herkennen. Als het al niet visueel is dan wel via het kenteken. Als je verkeersboetes naar het buitenland moet sturen dan kan er ook wel een controle op merk en model zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 20 nov 2018, 18:29

De prijzen voor de elektrische Kia Niro zijn bekend gemaakt, de 64 kWh versie komt er vanaf € 42.510. Deze heeft een gecombineerd bereik van 485 kilometer (WLTP). De auto is daarmee € 3.000 duurder dan de Hyundai Kona met een 64 kWh pakket. Zowel Hyundai als Kona zijn van plan later nog de goedkopere 40 kWh versies te lanceren.

Ik denk dat de sky the limit is voor deze auto, de vraag is waarschijnlijk groter dan de productie. De Hyundai Kona heeft ook al een lange levertijd.

Hyundai en Kia hebben voor Nederland wel een aantrekkelijke EV voor de zakelijke markt, want deze is ook vanaf volgend jaar voor 4% bijtelling te leasen. De duurdere Jaguar I-Pace en Tesla's hebben straks te maken met 22% bijtelling op het bedrag boven de € 50.000.

Het is een auto die wellicht interessant is voor een deel van de particuliere markt. € 40.000+ is particulier niet een groot segment, maar er zijn wel mensen die auto's van die prijsklasse kopen en dan heb je ook veel lagere gebruikskosten. Als je normaal een auto van rond de € 30.000 koopt kan het wel lonen om nu door te sparen / lenen voor een Kia Niro of Hyundai Kona want de hogere investering verdien je dan weer terug met lagere kosten. Al lees ik dat de laadtijd wel lang blijft met standaard huisaansluitingen (20,5 uur van leeg naar vol). Maar niet elke dag rij je hem wellicht leeg en niet elke dag heb je het volle bereik van 350 - 480 km nodig, dus dan kan je ook tot 80% laden, ik neem aan dat bijvoorbeeld 10% - 80% laden op een thuisaansluiting naar verhouding sneller gaat dan tot 100%.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 20 nov 2018, 20:01

40 000 is toch ridicuul voor een huis-tuin-keuken auto? Nee je rijdt hem vast niet iedere dag leeg of zo, maar we spreken hier nog altijd over elektrische wagens die op termijn gedwongen zullen zijn om de o-zo slechte fossiele brandstofverbruikende auto's te vervangen in het stadsbeeld.
Voor 40 000 koop ik me net geen elektrische auto, maar eentje van 30 000 waar ik dan achteraf 10 000 aan brandstofkosten incalculeer.

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » wo 21 nov 2018, 12:18

Km357 schreef: di 20 nov 2018, 20:01 40 000 is toch ridicuul voor een huis-tuin-keuken auto? Nee je rijdt hem vast niet iedere dag leeg of zo, maar we spreken hier nog altijd over elektrische wagens die op termijn gedwongen zullen zijn om de o-zo slechte fossiele brandstofverbruikende auto's te vervangen in het stadsbeeld.
Voor 40 000 koop ik me net geen elektrische auto, maar eentje van 30 000 waar ik dan achteraf 10 000 aan brandstofkosten incalculeer.
Eens als je uitgaat van 15.000km/jaar. Dan ben je zo'n 10 jaar verder voordat je het verschil tussen de hybride variant en de elektrische variant gedicht hebt in prijsverschil van de aankoopsprijs (30K vs 40k). Als ik voor mezelf kijk dan is vol elektrisch interessant indien ik voor een nieuwe Kia Niro in de markt ben.
Uitgaande van 40 werkweken per jaar en 5 werkdagen per werkweek (200 werkdagen) en 200km reisafstand per dag (woon-werk) kom ik op 40.000km woon-werk verkeer per jaar.
Stel dat ik 400km kan rijden met de 64kwh versie versus 640km/40L met mijn huidige A1 tegen 0.21 cent/kWh en 1.50 Eur/L.
Dan gaat de Niro 100 keer vol (dus 6400kWh) en de benzine slechts 62.5 keer oftewel 2500L. Ik betaal dan of 1344 Euro aan stroom of 3750 Euro aan benzine. Dit is een verschil van 2400 Euro/jaar, waarbij ik het verschil in wegenbelasting achterwege laat (~500Eur/jaar) en verzekering en onderhoud hetzelfde inschat.
Op basis van alleen woon-werk verkeer zit ik na 3 jaar op het kostenniveau van een benzine auto.
Probleem is echter wat de restwaarde is of wat gebeurd er met de vergelijking tot bijvoorbeeld Diesel?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » wo 21 nov 2018, 12:57

Km357 schreef: di 20 nov 2018, 20:01 40 000 is toch ridicuul voor een huis-tuin-keuken auto? Nee je rijdt hem vast niet iedere dag leeg of zo, maar we spreken hier nog altijd over elektrische wagens die op termijn gedwongen zullen zijn om de o-zo slechte fossiele brandstofverbruikende auto's te vervangen in het stadsbeeld.
Voor 40 000 koop ik me net geen elektrische auto, maar eentje van 30 000 waar ik dan achteraf 10 000 aan brandstofkosten incalculeer.
Een beetje leuk uitgeruste normale middenklasser is al niet veel goedkoper dan die 40.000 euro tegenwoordig. Bovendien zal het er ook maar net af hangen hoe goed ze het over een aantal jaar nog doen. Als ze uiteindelijk nog best waardevast blijken te zijn geloof ik best dat het qua maandelijkse lasten nauwelijks duurder zullen zijn dan een vergelijkbare brandstofauto.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 21 nov 2018, 13:10

Komt nog bij dat in de huidige markt de concurrentie moordend is voor het <35k segment waardoor daar de prijzen laag worden gehouden, terwijl alles wat daarbuiten valt 'ruim' wordt geprijsd, want geen noodzaak om te gaan stunten. En dit gaat bij veel merken om de eerste generatie 'volwassen' EV's waardoor die nog een hoop R&D moeten terugverdienen en er nog geen grootschalige productie draaiende is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 21 nov 2018, 13:13

De meeste particulieren kopen zo'n auto echter tweedehands, voor zeg € 10.000 - 15.000, misschien richting € 20.000. En daar kan een EV ondanks de lagere gebruikskosten niet mee concurreren zolang er geen fatsoenlijke occasionmarkt voor ontstaat. Tesla's met hoge kilometerstanden blijven nog erg duur. Op Autotrack staan er een paar van rond de € 40.000 te koop maar dat is exclusief btw. Dan schurkt het toch tegen de € 50.000 aan.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 21 nov 2018, 15:45

De een zet vraagtekens bij de restwaarde en de ander geeft aan dat er geen goedkope tweedehands EV's krijgen zijn...
:denk:

Maar dit is eigenlijk niet anders dan toen smartphones populair werden je steeds óf een duur nieuw model moest kopen óf een traag, bijna onbruikbaar tweedehandsje. Pas na een paar jaar waren ook de oudjes snel genoeg voor het moderne gebruik en had het pas zin om naar een tweedehands model te kijken. Tegelijkertijd daalde de nieuwprijs van het middensegment zo snel dat men ondanks een krap budget meestal een nieuw toestel koopt als de eisen niet erg hoog zijn.

Bij auto's moet je eerst door een jaar of 5 van nieuwverkopen van betaalbare auto's (dus niet de luxe Tesla's) totdat er uberhaupt voertuigen in de markt verschijnen die 'weg moeten' en dus scherp geprijsd worden, en/of ook prijsdruk krijgen van dalende nieuwprijzen. Tesla is daar ook geen goed voorbeeld van omdat dat net als Apple apparatuur al duur in de aanschaf is en dus ook duur in de tweedehands zal blijven. Ook speelt nog mee dat het onderhoud niet lineair toeneemt bij oudjes, zoals bij een dikke BMW, Audi, Mercedes, die als ze richting de 3 ton gaan goedkoop te krijgen zijn omdat het onderhoudsbudget hoger is dan restwaarde.

ZwolleNoord1
woonerf
Berichten: 58
Lid geworden op: vr 24 nov 2017, 19:46

Re: Elektrische auto's

Bericht door ZwolleNoord1 » do 22 nov 2018, 2:30

Ik heb in oktober een nieuwe auto gekocht.

Een zuinige Citroën C1 bj 2018
Heb mezelf voorgenomen hierna geen benzineauto meer te kopen.
Dus heb nog een jaar of 10 om te sparen voor een elektrisch model :)

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische auto's

Bericht door Basjuh1981 » do 22 nov 2018, 8:28

^^ Ik hoop voor je dat je weinig kilometers maakt.

Plaats reactie