Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 02 feb 2020, 12:13

Lekkere Kwal schreef: za 01 feb 2020, 20:39 dat er dit jaar een hoop stations bij komen en komende jaren nog meer.
Wat is de bron van dit kaartje?
Chris schreef: zo 02 feb 2020, 10:52 In januari 2020 zijn 85% minder elektrische auto's geregistreerd dan in januari 2019.
2595 in januari 2019 en 367 in januari 2020.

De terugval is dus veel groter dan tijdens de piek van december 2018, toen ook het bijtellingsvoordeel verdween voor dure EVs.

Ik vond in een nieuwsbericht ook dat er in januari 2018 1404 EVs werden geregistreerd, dus zelfs ten opzichte van twee jaar geleden is het fors minder.
Daarentegen zegt men dat de Tesla's per boot komen en dat de voorraad nu zo goed als op is. In maart komt de volgende boot aan dus dat kan mogelijk weer tot een stijging leiden.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 02 feb 2020, 12:36


Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » zo 02 feb 2020, 14:30

Coen Tunnel schreef: za 01 feb 2020, 20:21 (..) Niet dat ik alle details van de techniek weet, maar ik kan me voorstellen dat een waterstofauto wellicht wel minder zwaar is dan een elektrische auto. (..)
Vooralsnog is de waterstofauto van Toyota (Mirai) een 300 kilogram zwaarder dan de Prius plug-in.
Natuurlijk, de Prius is niet 100% BEV maar het zijn wel twee auto's die overeenkomsten met elkaar hebben (vind ik).

https://www.autoweek.nl/auto/92716/toyo ... executive/

https://www.autoweek.nl/auto/97249/toyo ... d-dynamic/

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wesso » zo 02 feb 2020, 14:36

Ik zie nu pas wat de afkorting BEV betekent: Battery Electric Vehicle. Ik neem aan dat dat ter onderscheid is van een waterstofauto waar elektrolyse bij te pas komt, en zo'n auto daardoor ook een soort Electric Vehicle is?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 02 feb 2020, 14:38

^^ Ook ter onderscheiding van plug-in hybrides en conventionele hybrides.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 02 feb 2020, 14:40

Durashift schreef: zo 02 feb 2020, 14:30 Vooralsnog is de waterstofauto van Toyota (Mirai) een 300 kilogram zwaarder dan de Prius plug-in.
Cijfers heb ik even niet, maar de Mirai is ook flink groter. De Prius zit een beetje tussen Corolla en Avensis, de Mirai gaat richting Camry.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7932
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wesso » zo 02 feb 2020, 14:45

Chris schreef:Ook ter onderscheiding van plug-in hybrides en conventionele hybrides.
Ok, dus PHEV en HEV.
Dan is er nog FCEV: Fuel Cell Electric Vehicle.
Nog meer soorten?

Waterstofauto is in het Engels hydrogen vehicle, daar zit het woord electric niet bij. De afkorting HV wordt volgens mij niet echt gebruikt.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » zo 02 feb 2020, 14:51

Uit mijn linkjes:

EXTERIEURMATEN Mirai
lengte 4890 mm
breedte 1815 mm
hoogte 1535 mm
info
wielbasis 2780 mm
info
spoorbreedte voor 1535 mm
info
spoorbreedte achter 1545 mm
bodemvrijheid 130 mm


EXTERIEURMATEN Prius
lengte 4540 mm
breedte 1760 mm
hoogte 1470 mm
info
wielbasis 2700 mm
info
spoorbreedte voor - mm
info
spoorbreedte achter - mm
bodemvrijheid - mm

Okay, wielbasis is 8 centimeter meer bij de Mirai. Lengteverschil kan ook goed door bumperwerk e.d. komen.

Het is geen 1 op 1 vergelijk.. maar in het algemeen verwacht ik van waterstof geen gewichtsvoordeel. Er is immers nog steeds een batterij nodig (weliswaar kleiner van omvang) en andere componenten zijn ook hetzelfde als met een 100% batterij aangedreven auto.
Wesso schreef: zo 02 feb 2020, 14:45
Chris schreef:Ook ter onderscheiding van plug-in hybrides en conventionele hybrides.
Ok, dus PHEV en HEV.
Dan is er nog FCEV: Fuel Cell Electric Vehicle.
Nog meer soorten? (..)
HEV voor een (conventionele) hybride auto wordt niet echt gebruikt, naar mijn indruk. Dat is gewoon een 'hybdride' auto.
PHEV is wel ingeburgerd, voor de op te laden hybdride auto.

Aangezien voor de (fiscale) regelgeving dergelijke auto's ook onder het kopje 'elektrische auto' werden/worden geschreven, was er bij de opkomst van de volledig elektrisch aangedreven auto wel behoefte om die onderscheidend te maken ten opzichte van de elektrische auto. Vandaar dat het begrip BEV wel meer en meer in artikelen gebruikt werd/wordt.

De komende tijd zal het begrip 'mild hybdrid' wel weer in opkomst komen.. omdat er meerdere autofabrikanten die versies gaan aanbieden om de CO2 uitstoot over het productgamma te drukken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » zo 02 feb 2020, 15:02

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 02 feb 2020, 15:06

Wesso schreef: zo 02 feb 2020, 14:36 Ik zie nu pas wat de afkorting BEV betekent: Battery Electric Vehicle. Ik neem aan dat dat ter onderscheid is van een waterstofauto waar elektrolyse bij te pas komt, en zo'n auto daardoor ook een soort Electric Vehicle is?
De allereerste waterstofauto's hadden een reguliere brandstofmotor, en gebruikten dus waterstof net als LPG of CNG. Behalve dat de eisen aan het blok hoger waren gaf het ook nog eens meer NOx uitstoot dan zowat elke brandstof, dus heeft men dat concept snel laten varen. De invulling met een brandstofcel+batterij = FCEV is vervolgens de facto de invulling van een 'waterstofauto'. Dat neemt niet weg dat je ook een FCEV met andere brandstoffen kan maken, zoals methanol en mierenzuur, wat net zo goed duurzaam te produceren is en nog eens enkele nadelen van waterstof niet kent, zoals de behoefte aan een drukreservoir bij het tankstation (genoemde stoffen zijn immers vloeistoffen en dus net zo te pompen als benzine en diesel), meerdere tanks onder druk in het voertuig en het explosiegevaar. Een nadeel is wel dat beiden corrosief en giftig zijn. Naar mijn idee worden die alternatieven nog wel eens ondergesneeuwd door de focus op waterstof (waarbij men zich vervolgens weer ondergesneeuwd vindt door de BEV), eigenlijk zou naar mijn idee de discussie FCEV vs BEV moeten zijn en niet 'waterstofauto' vs BEV.
Wouter N14 schreef: zo 02 feb 2020, 14:40 Cijfers heb ik even niet, maar de Mirai is ook flink groter. De Prius zit een beetje tussen Corolla en Avensis, de Mirai gaat richting Camry.
De Camry en de Mirai schelen ook 300 kg.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » zo 02 feb 2020, 16:45

Dat is het toekomstige model (2021 in NL) Jelger.

Ik vergelijk het met de huidige Mirai.

Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8711
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door captain007 » ma 03 feb 2020, 15:31

jelger schreef: zo 02 feb 2020, 11:01 Wat mogelijk een extra effect kan hebben gehad is dat meer dan eerder geïnteresseerden hun aanschaf/lease vervroegd hebben (naar 2019). Het komende halfjaar moet blijken of dit een tijdelijke diepe dip is, of dat het structureler wordt.
Het is hetzelfde effect wat we ook voor normale auto's eerder hebben gezien toen de 14% en 20% tarieven eraan gingen. Toen werden ook extreem veel auto's in december afgeleverd en in januari extreem weinig. Ik denk dat dat de komende jaren blijft met EV's rond het nieuwe jaar vanwege de veranderingen qua bijtelling.
rene154 schreef: zo 02 feb 2020, 12:00
Rein schreef: za 01 feb 2020, 16:38 Is geen elitaire reactie. Ik bedoel slechts aan te geven dat veel mensen zeggen erg milieu- en klimaatbewust te zijn en daarom ‘groen’ (willen) rijden. Maar zodra de fiscus ook maar een heel klein beetje aan de knoppen draait blijkt de betrokkenheid bij het milieu opeens een minder prominente rol te spelen. Erg menselijk doch in mijn ogen ook erg hypocriet.

NB: de knop waaraan gedraaid werd is de fiscale bijtelling voor nieuwe leaseauto’s. In 2019 nog 4% voor elektrische auto’s, in 2020 8%. Nog steeds een schijntje vergeleken met niet-elektrische auto’s trouwens. Alle milieuridders hebben nog gauw getracht een auto in 2019 te scoren, want met de tarieven van 2020 wordt het milieu redden toch wel heel erg kostbaar.....
De afgunst druipt van dit bericht :rofl2: . Je kunt het ook omdraaien: als je iets goed wilt doen voor het milieu (met de beperkingen die dat voor langere reizen met zich meebrengt) en je kunt dat in december twee keer zo goedkoop doen dan daarna, zou je toch gek zijn om dat niet te doen? Want dat laatste gaat alleen maar over de schatkist spekken. En mede dankzij al die leveringen zijn vorig jaar veel meer elektrische auto’s geleverd dan daarvoor. Prachtig toch?
De gemiddelde leaserijder rijdt niet een auto omdat die zo goed is voor het milieu, maar omdat ie voor weinig mogelijk geld een leuke auto kan rijden. En laten we wel wezen, elektrische auto's zoals de Model 3 zijn leuke wagens die je voor weinig geld kan rijden als je beetje gunstige leasecontracten kan afsluiten. Het is nu eenmaal wel hoe ik in de praktijk om mij heen mensen zie omgaan bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto. Een leaseauto (en overigens ook gewoon als je particulier een auto aanschaft), draait in de meeste gevallen om een eisenlijstje en een bepaald budget. Bij leaseauto's is dat het leasebudget van je werkgever, wat je al dan niet nog met een eigen bijdrage kan aanvullen om een duurdere auto te leasen en de bijtelling (indien je de auto ook voor prive gebruik inzet).

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » ma 03 feb 2020, 17:39

captain007 schreef: ma 03 feb 2020, 15:31
De gemiddelde leaserijder rijdt niet een auto omdat die zo goed is voor het milieu, maar omdat ie voor weinig mogelijk geld een leuke auto kan rijden.
Dat is 100% waar en dat zag je ook toen EV's nog geen optie waren. Sinds de opdeling in bijtellingsklasses had je elk jaar wel een auto die de absolute topper was in de verkopen. Meestal de meest krachtige in de laagste bijtellingscategorie. Bijvoorbeeld de Volvo V40 had die status eens en ook de Peugeot 308.
Dat dat nu naar de EV over gaat is ook niet omdat leaserijders zo graag EV willen rijden (alhoewel ik zeker weet dat met Tesla daar een groot stuk gadgetniveau bij zit) maar omdat die goedkoop in de bijtelling is. Netzoals leaserijders vroeger geen zuinige auto wilden rijden omdat die zuinig was maar omdat die goedkoop in de bijtelling was.
En particulieren die een auto van hun eigen geld moeten kopen zijn dan een stuk minder genegen om een dure auto met lagere operationele kosten te kopen, vooral als er dan ook nog andere (al dan niet terechte) nadelen aan zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 03 feb 2020, 17:52

De media meldt ook dat er vanaf juli een aankoopsubsidie voor particulieren komt van € 4000 op nieuwe EVs en € 2000 op occasions (onder voorwaarden).

Ik denk dat dit een slecht idee is, een groot deel zal winstmarge worden voor de verkoper, want de consument krijgt toch subsidie. Een groter aanbod van geld maakt het product niet per se goedkoper. En de vraag is of dit voldoende is om particulieren over de streep te trekken, als € 37.000 (Hyundai Kona) buiten bereik ligt, is de kans groot dat € 33.000 dat ook is. Hele grote groepen mensen kopen een auto van maximaal € 10.000 - 15.000 en dan ook nog minus inruil.

Over die voorwaarden zou ook goed nagedacht moeten worden. Dat er geen handel ontstaat in mensen die een EV kopen met € 2000 of 4000 subsidie en hem niet twee weken later exporteren en zo winst maken.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » ma 03 feb 2020, 18:05

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 03 feb 2020, 18:18

Chris schreef: ma 03 feb 2020, 17:52 Ik denk dat dit een slecht idee is, een groot deel zal winstmarge worden voor de verkoper, want de consument krijgt toch subsidie. Een groter aanbod van geld maakt het product niet per se goedkoper. En de vraag is of dit voldoende is om particulieren over de streep te trekken, als € 37.000 (Hyundai Kona) buiten bereik ligt, is de kans groot dat € 33.000 dat ook is. Hele grote groepen mensen kopen een auto van maximaal € 10.000 - 15.000 en dan ook nog minus inruil.
Wat stel je dan eigenlijk voor dat de overheid wél zou moeten doen?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rein » ma 03 feb 2020, 18:23

Wat dacht je van lagere MRB of in bepaalde mate korting op opladen? Of een gratis laadpaal plaatsen in de buurt van je huis?

Er zijn zat dingen te bedenken, maar een aankoopsubsidie is echt wel de slechts denkbare die er te kiezen valt. Zoals Chris al aangeeft kan je nu al voorzien dat het voordeel grotendeels in de zakken van de verkoper/importeur terecht komt en dat consument er netto weinig aan heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 03 feb 2020, 18:32

De MRB voor EVs is al € 0 en het is gepland dit tot 2024 te verlengen. Een oplaadtegoed is niet praktisch haalbaar geoordeeld.

Ik denk niet dat er iets is wat je effectief kan doen voor particulieren: het aanbod is gewoon te beperkt. Ik denk dat de restwaarde van capabele EVs voorlopig hoog zal blijven.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » ma 03 feb 2020, 18:35

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Elektrische auto's

Bericht door CasablancaMarocco » ma 03 feb 2020, 18:44

Chris schreef: ma 03 feb 2020, 18:32 De MRB voor EVs is al € 0 en het is gepland dit tot 2024 te verlengen. Een oplaadtegoed is niet praktisch haalbaar geoordeeld.

Ik denk niet dat er iets is wat je effectief kan doen voor particulieren: het aanbod is gewoon te beperkt. Ik denk dat de restwaarde van capabele EVs voorlopig hoog zal blijven.
Wegenbelasting gaat toch per X aantal kilo's omhoog normaal gesproken?
Gezien elektrische auto's redelijk zwaar zijn, zouden deze op den duur dan niet enorm duur worden in de wegenbelasting, als deze weer gaat tellen voor elektrische voertuigen?

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische auto's

Bericht door Basjuh1981 » di 04 feb 2020, 7:39

^^ En waarom zouden veel partijen naar "rekeningrijden" willen gaan, denk je? ;)
Chris schreef: ma 03 feb 2020, 17:52 Over die voorwaarden zou ook goed nagedacht moeten worden. Dat er geen handel ontstaat in mensen die een EV kopen met € 2000 of 4000 subsidie en hem niet twee weken later exporteren en zo winst maken.
Buiten het feit dat de handel in mensen al verboden is, geldt de subsidie alleen bij verkopen via de vakhandel:
RTL Nieuws schreef:Voor occasions worden voor subsidieverstrekking wel eisen gesteld aan de staat van de auto. Bovendien geldt de subsidie alleen als je je auto koopt via de vakhandel. Daar is voor gekozen omdat subsidie voor verkoop tussen particulieren te fraudegevoelig is.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 04 feb 2020, 9:36

Wat Chris denk ik bedoelt is dat een Nederlandse particulier die een EV koopt bij 'de vakhandel' die kan verkopen met winst aan een buitenlandse particulier binnen de EU, want tussen particulieren geldt geen BTW-heffing. Je zou er dan een handeltje in kunnen beginnen van het koppelen van buitenlandse EV kopers aan Nederlandse stromannen. Al kan ik me anderzijds ook voorstellen dat de kleine lettertjes hier wel rekening mee houden, dat weten we pas zeker als we de daadwerkelijk voorwaarden zien.
CasablancaMarocco schreef: ma 03 feb 2020, 18:44 Wegenbelasting gaat toch per X aantal kilo's omhoog normaal gesproken?
Gezien elektrische auto's redelijk zwaar zijn, zouden deze op den duur dan niet enorm duur worden in de wegenbelasting, als deze weer gaat tellen voor elektrische voertuigen?
MRB is niet een zwart/wit systeem waarbij je of 0 betaalt of een bedrag naar gewicht, men rekent bijvoorbeeld half tarief voor voertuigen die < 50 g CO2/km uitstoten, en past nog een extra heffing toe op diesels, ouder LPG etc. Als men MRB weer gaat rekenen voor EV's dan gaat men dus ook bepalen wat de exacte heffingen worden, het is niet dat men automatisch in een soort klassiek vastgebijteld tariefsysteem terugvalt.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » di 04 feb 2020, 22:35

Basjuh1981 schreef: di 04 feb 2020, 7:39 (..) Bovendien geldt de subsidie alleen als je je auto koopt via de vakhandel. Daar is voor gekozen omdat subsidie voor verkoop tussen particulieren te fraudegevoelig is.
[/quote]

Logisch, als je kijkt naar de betreffende lobby club's die aan tafel zaten/zitten..
Kennelijk hebben de milieuclubs / consumentenbond hier te weinig kracht in gehad?

Want natuurlijk kan je een systeem opzetten die zorgt voor een goede subsidieverstrekking. Laat de overheid een loket maken, ala de RVO, waar een koper van een (gebruikte) EV de betreffende subsidie kan beuren.
Stel er een lock-up periode voor in (net zoals bij de slooppremie) en wordt er voor die datum geëxporteerd.. dan kan je terugbetalen. Simpel "men krijgt geen exportplaten indien het (resterende) subsidiebedrag niet is voldaan, retour overheid.

Als men het bij de vakhandel/importeurs gaat neerleggen.. kan je erop vertrouwen dat de nettoprijzen van de voertuigen 'stijgen'.. / er nét een andere uitvoering in de prijslijst komt te staan die nagenoeg evenveel kost, inclusief subsidie, dan het model ervoor zonder subsidie..

Echt, prijsverlagingen voor voertuigen komen doorgaans alleen uit nood.. want negatief voor de restwaardeontwikkeling en altijd lastig met kopers die nét voor de hogere prijs de factuur voor hun voertuig ontvangen hebben..

Wat betreft het terugvloeien van subsidie.. hoeveel MIA / VAMIL gelden zijn er wel niet door het putje gegaan doordat al die PHEV's / EV's na 5 jaar Nederland verlaten hebben?

.. en nu, als er een (xtra) voordeeltje voor de consument komt.. wordt er al vanuit gegaan dat die daar niet 'eerlijk' mee om kan gaan en moeten de bedrijven het maar regelen.. :down:

~~~~~~~~~~~
Wat te denken van de 'vakhandel' die gebruikte EV's gaat importeren om een aanbod voor particulieren te hebben.. die worden niet voordeliger, want de 'vakhandel' in het buitenland weet ook dat er in NL een subsidieregeling is... Net zoals 'onze' PHE's ook naar landen zijn geëxporteerd waar een bepaalde regelgeving gold die die voertuigen aantrekkelijk(er) maakten..

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Elektrische auto's

Bericht door Basjuh1981 » wo 05 feb 2020, 7:58

Durashift schreef: di 04 feb 2020, 22:35
Basjuh1981 schreef: di 04 feb 2020, 7:39 (..) Bovendien geldt de subsidie alleen als je je auto koopt via de vakhandel. Daar is voor gekozen omdat subsidie voor verkoop tussen particulieren te fraudegevoelig is.
Logisch, als je kijkt naar de betreffende lobby club's die aan tafel zaten/zitten..
Kennelijk hebben de milieuclubs / consumentenbond hier te weinig kracht in gehad?

[/quote]
Als ik hoogleraar Smeulders moet geloven, ging het er als volgt aan toe aan zo'n klimaattafel:
AD.nl schreef:Smeulders wijst naar de onderhandelingen over het klimaatakkoord. ,,Ik heb een paar keer aan tafel gezeten. Er werd niet gediscussieerd over de vraag of gas nog een optie was. Er werd gezegd: zo gaan we het doen. Dan haak je als wetenschapper natuurlijk af.
Het is een Premium-artikel. Lezen kan in incognito-modus.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 feb 2020, 9:16

^^
De aardbevingen in Groningen hebben Nederland in een kramp doen schieten, denkt de energiehoogleraar. ,,Op de een of andere manier is gas vies geworden. Het is echt ideologisch, dat we er nu vanaf willen.”
ik vind het apart dat hij het economisch motief niet noemt om van het gas af te gaan, dat lijkt me juist de hoofdreden en dat is volgens mij niet eens zo'n geheim. Nederland kon altijd in z'n eigen gasbehoefte voorzien en wordt een importland. Dat was voor kolen gezien de inkoopprijs niet zo erg maar dat valt weg, waarna gas primair overblijft. Dat heeft weinig met ideologie en krampachtigheid te maken, het is een baat die in een last omslaat. Dan toewerken naar duurzame opwekking ervan (of waterstof) lijkt me prima, maar waarom niet in gascentrales? Waarom per se via dat gasnet naar de huizen toe inclusief brandgevaar e.d. en de last die de bewoner draagt voor de gasaansluiting? Dat lijkt me net zo goed ideologische krampachtigheid dat je beter integraal kan oplossen via elektriciteit, als je toch al bezig bent.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op wo 05 feb 2020, 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.

rene154
stadsweg
Berichten: 402
Lid geworden op: vr 22 jun 2007, 13:47

Re: Elektrische auto's

Bericht door rene154 » wo 05 feb 2020, 10:06

captain007 schreef: ma 03 feb 2020, 15:31 De gemiddelde leaserijder rijdt niet een auto omdat die zo goed is voor het milieu, maar omdat ie voor weinig mogelijk geld een leuke auto kan rijden. En laten we wel wezen, elektrische auto's zoals de Model 3 zijn leuke wagens die je voor weinig geld kan rijden als je beetje gunstige leasecontracten kan afsluiten. Het is nu eenmaal wel hoe ik in de praktijk om mij heen mensen zie omgaan bij het uitzoeken van een nieuwe leaseauto. Een leaseauto (en overigens ook gewoon als je particulier een auto aanschaft), draait in de meeste gevallen om een eisenlijstje en een bepaald budget. Bij leaseauto's is dat het leasebudget van je werkgever, wat je al dan niet nog met een eigen bijdrage kan aanvullen om een duurdere auto te leasen en de bijtelling (indien je de auto ook voor prive gebruik inzet).
Ik zei in mijn eerdere bericht ook niet dat de gemiddelde leaserijder dat wel of niet doet. Bij het maken van een keuze voor een auto worden uiteraard meerdere criteria afgewogen. Duurzaamheid is steeds meer één van die criteria, deels vanuit een bewuste keuze, en deels onbewust (en gestimuleerd met lagere belasting).

Ik werk zelf bij een groot bedrijf waar de leaseauto gemeengoed is, waarbij het leasebudget afhankelijk is van de brandstofsoort. Daarbij ligt het leasebudget van elektrische auto's fors lager ten opzichte van benzine en al helemaal ten opzichte van diesel. Dit leidt bij leaserijders die voor een elektrische auto gaan tot (forse) eigen bijdrages die ze met de keuze voor diesel of benzine veel minder snel hadden gehad, waardoor de elektrische auto netto weer ongeveer even duur is als een diesel of benzineauto. En toch kiezen steeds meer collega's voor een elektrische auto. Ondanks het ongemak van verminder bereik, lastig met laden, lastig met vakanties, etc. En het is niet dat ze allemaal in een Tesla rondrijden, maar ook gewoon in de Kia's en de Hyundai's. Die keuze wordt dan voor een groot deel gemaakt vanuit de gedachte "iets goeds te doen voor het milieu".

En sommige van die mensen kregen uiteindelijk hun auto niet meer geleverd is 2019 maar dit jaar, wat voor hun tot extra kosten leidt. Uiteraard baalden ze, niets is onmenselijk...

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Elektrische auto's

Bericht door Durashift » wo 05 feb 2020, 19:40

^^
De aardbevingen in Groningen hebben Nederland in een kramp doen schieten, denkt de energiehoogleraar. ,,Op de een of andere manier is gas vies geworden. Het is echt ideologisch, dat we er nu vanaf willen.”
Dat denk ik ook. Natuurlijk, voor de mensen daar moest er wel iets gebeuren.. maar ik verdenk Wiebes en consorten er ook wel van dat men die bevingen als een goede aanleiding zagen om de volledige omslag te maken (op papier dan).

Lekkere Kwal schreef: wo 05 feb 2020, 9:16 ik vind het apart dat hij het economisch motief niet noemt om van het gas af te gaan, dat lijkt me juist de hoofdreden en dat is volgens mij niet eens zo'n geheim. Nederland kon altijd in z'n eigen gasbehoefte voorzien en wordt een importland. Dat was voor kolen gezien de inkoopprijs niet zo erg maar dat valt weg, waarna gas primair overblijft. (..)
Ik begrijp het eerste deel niet helemaal. Wát is volgens jou het economisch motief?
Volgens mij is juist gas blijven winnen voor ons land economisch (op korte termijn) aantrekkelijker vanwege de opbrengsten dan het gas te importeren.

Doel je op de economische activiteiten van alternatieve energiebronnen?
Daar zitten toch ook veel buitenlandse partijen in, heb ik de indruk.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 05 feb 2020, 20:40

^^ De gaswinning is einde verhaal, we moeten net als de meeste Europese landen gaan importeren. Dan geeft het een economisch voordeel als we minder afhankelijk zijn van gas voor onze energiebehoefte, immers de inkoopprijs ervan hangt samen met de olieprijs. Duurzame energie en import zijn beiden ook duur maar staan los van de olieprijs. Ook het feit dat Duitsland nu deels afhankelijk is van Russisch gas heeft al kritische stemmen doen opgaan dat men niet het ene kwaad met het andere moet bestrijden.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » wo 05 feb 2020, 21:09

De inkoop (prijs) van specifiek Russisch gas niet perse gerelateerd aan de olieprijs. Zo hebben diverse afnemers van Russisch gas in het verleden al mogen meemaken. Voor de liefhebbers, weaponization van energie: https://www.bakerinstitute.org/research ... on-europe/

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Elektrische auto's

Bericht door Starlet » vr 07 feb 2020, 9:37

Lekkere Kwal schreef: wo 05 feb 2020, 20:40 ^^ De gaswinning is einde verhaal, we moeten net als de meeste Europese landen gaan importeren. Dan geeft het een economisch voordeel als we minder afhankelijk zijn van gas voor onze energiebehoefte, immers de inkoopprijs ervan hangt samen met de olieprijs. Duurzame energie en import zijn beiden ook duur maar staan los van de olieprijs. Ook het feit dat Duitsland nu deels afhankelijk is van Russisch gas heeft al kritische stemmen doen opgaan dat men niet het ene kwaad met het andere moet bestrijden.
Ja en nee. Het klopt dat bij gelijkblijvend verbruik we netto importeur worden binnen 10 jaar. Zie bijvoorbeeld de bondige analyse: https://www.businessinsider.nl/hoe-lang ... en-464594/

Overigens weet ik niet exact de inhoud van gasleveringscontracten, maar het is niet ongebruikelijk om meerjarige gascontracten af te sluiten... vaak nog voordat een centrale gebouwd wordt. Als particulier heb je echter de luxe onderhandelingspositie van een grootverbruiker niet. En dan heb je gelijk en is de beslissing ook economisch gedreven.
Lekkere Kwal schreef: wo 05 feb 2020, 9:16 ^^Dan toewerken naar duurzame opwekking ervan (of waterstof) lijkt me prima, maar waarom niet in gascentrales? Waarom per se via dat gasnet naar de huizen toe inclusief brandgevaar e.d. en de last die de bewoner draagt voor de gasaansluiting? Dat lijkt me net zo goed ideologische krampachtigheid dat je beter integraal kan oplossen via elektriciteit, als je toch al bezig bent.
Vooralsnog kunnen alleen de kleiner machines overweg met 100% waterstof. De grotere machines, welke voornamelijk gebruikt worden voor STEG-centrales zitten op 30% bijmenging. Het probleem zijn de compleet andere branders welke ontwikkelt moeten worden, hogere verbrandingstemperaturen en daardoor ook hogere thermische NOx waarden.

Plaats reactie