Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door RSK » do 17 mar 2016, 12:54

Dan vraag ik me toch oprecht af hoe de PvdA dat überhaupt denkt te bekostigen. De brandstofaccijns brengt jaarlijks ruim 8 miljard in het laatje. Als die inkomst vanaf 2035 quasi zou verdwijnen, dan moeten er toch echt leuke links-culturele gratisgeldsprookjes het veld ruimen. Nog even afgezien van hoe buitenlandse voertuigen in Nederland zouden moeten kunnen rijden en hoe Nederlanders zonder significante verbetering van de actieradius ooit nog in het buitenland kunnen rijden - nog los van de aanwezigheid van laadpunten aldaar.

Als het ze (en dat insinueert het bericht) echt te doen is om de gezondheid, kunnen ze beginnen met een totaalverbod op tabaksverkoop in Nederland. Dan is er iets wat maatschappelijk ongewenst is uitgebannen en kunnen ze vast (als voorproefje) kijken hoe ze de 2 miljard die er dan wegvalt gaan opvangen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » do 17 mar 2016, 13:33

jdb2 schreef:Niet heel lang geleden las ik dat ook Californië en Zweden overwegen om verbrandingsmotoren te bannen. Wel op een iets langere termijn (2050 dacht ik). Een beetje zinloos om zoiets in een verkiezingsprogramma te zetten. Als er niks gedaan wordt komt de industrie er zelf wel achter dat de olie ooit op raakt. En meestal zijn de technologische ontwikkelingen de politiek te snel af, kijk maar naar de zelfrijdende auto.
Je verpest daar ook alle klassiekers mee... Zou wel jammer zijn.
Als er meer en meer elektrische auto's komen neemt het aantal brandstofautos vanzelf wel af. Bovendien zijn die al een stuk schoner dan 30 jaar terug... Ik snap dus echt niet waarom de overheden daar nu moeilijk om moeten doen.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » do 17 mar 2016, 13:51

Ik hecht 0,0 waarde aan dit soort kat-in-het-nauw-achtige politieke onzin, maar goed: stel dat het hele Nederlandse wagenpark elektrisch zou moeten rijden, kunnen we überhaupt aan voldoende groene stroom komen? Volgens mij moet dan echt de hele Noordzee volgeplempt worden met windmolens...

Ondertussen geniet ik maar vrolijk verder van mijn ouderwetse, vervuilende en niet bepaald zuinige auto's :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Elektrische auto's

Bericht door kees » do 17 mar 2016, 14:00

Even een weerwoord tegen alle rechtse praat hier.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... omie.dhtml

Kort gezegd, juist de landen die het grootste stempel hebben milieuvervuilers te zijn, zijn goed bezig en juist Europa en met name Nederland loopt achter de feiten aan. Het was natuurlijk ook hartstikke dom om zoveel nieuwe kolencentrales te bouwen.
Er is echt wat gaande op het gebied van duurzame energie.
Dat de PvdA praat over een verbod op zo korte termijn is niet realistisch, maar ik zie het als een denkrichting.
En dat stomme gepraat over nul zetels. De PvdA heeft natuurlijk vooral ook te maken met zijn links georienteerde concurrenten en die zijn milieutechnisch gezien steviger onderlegd. Het is natuurlijk wel moeilijk opboksen tegen partijen die op milieugebied veel beter aangeschreven staan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 17 mar 2016, 14:40

kees schreef:Kort gezegd, juist de landen die het grootste stempel hebben milieuvervuilers te zijn, zijn goed bezig en juist Europa en met name Nederland loopt achter de feiten aan.
Het is volgens mij eerder zo dat Nederland / Europa al voor liep op de grote vervuilers, en het niveau van milieuvervuiling hier al betrekkelijk laag ligt en de makkelijke / betaalbare maatregelen al genomen zijn. Nederland heeft al vele jaren één van de hoogste belastingdruk op milieuvervuiling ter wereld. Daardoor is hier procentueel niet dezelfde reductie te halen als landen als de Verenigde Staten en China wel kunnen maken, alleen al door over te stappen op gas in plaats van kolen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 17 mar 2016, 15:05

Ik denk dat men wat te hard van stapel loopt met de 'populariteit' van elektrische auto's. Momenteel zijn er slechts 9.500 BEV's (0,11% van alle auto's). Zonder de belastingvoordelen zouden er waarschijnlijk zeer weinig Tesla's, Amperas, Volts en Leafs verkocht worden. Het verschil in aanschafprijs (een Tesla kost zonder BPM al tegen de € 100.000) hef je nooit op met de besparing op brandstof. De enige reden dat een miniem aandeel van het wagenpark uit elektrische auto's bestaat zijn de zakelijke voordelen, zoals geen BPM, geen MRB en een zeer lage bijtelling. Er zullen zeer weinig mensen zijn die een elektrische auto particulier rijden.

Het is veel te voorbarig om te spreken van de uitfasering van brandstofauto's binnen 14 jaar terwijl er nog geen enkel betaalbare elektrische auto met een fatsoenlijke actieradius op de markt is. Kijk eens hoeveel auto's van het bouwjaar 2002 of ouder er nu nog rondrijden. De ontwikkeling gaat niet zo snel als men hoopt. Men sprak eerder nog van 7-10% elektrische auto's in 2020, terwijl dit momenteel slechts 0,1% is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » do 17 mar 2016, 15:10

^^ Volgens mij is het nog "erger": door de crisis en het alsmaar duurder maken van auto's, veroudert het Nederlandse wagenpark. Mensen rijden dus langer rond in oudere, vervuilender auto's in plaats van nieuwe auto's. Alleen de (op papier) zeer schone auto's worden dan weer extreem bevoordeelt (meestal ook nog beperkt tot zakelijke rijders en niet particulieren), terwijl elke nieuwe auto schoner is dan zijn voorganger.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Elektrische auto's

Bericht door Ds79m » do 17 mar 2016, 15:14

Chris schreef:
kees schreef:Kort gezegd, juist de landen die het grootste stempel hebben milieuvervuilers te zijn, zijn goed bezig en juist Europa en met name Nederland loopt achter de feiten aan.
Het is volgens mij eerder zo dat Nederland / Europa al voor liep op de grote vervuilers, en het niveau van milieuvervuiling hier al betrekkelijk laag ligt en de makkelijke / betaalbare maatregelen al genomen zijn. Nederland heeft al vele jaren één van de hoogste belastingdruk op milieuvervuiling ter wereld. Daardoor is hier procentueel niet dezelfde reductie te halen als landen als de Verenigde Staten en China wel kunnen maken, alleen al door over te stappen op gas in plaats van kolen.
Het is gewoon een compleet onzinnige redenatie. De Nederlandse stroomconsumptie op een gemiddelde dag is zo'n 10-12 GW. Eind dit jaar is 7 GW aan wind- en zonne-energie geïnstalleerd. Daarnaast is er 3 GW aan import vanuit Duitsland en Noorwegen, wat grotendeels groene stroom is, en voor de lijn met Duitsland is een uitbreiding voorzien. Hoewel je nooit 100% productie hebt van zon en wind tegelijk, is het een illusie om te denken dat hier nog veel winst te halen is. Door de groene stroom is de prijs al flink gedaald en zijn de meeste te dure gascentrales gesloten. Er is echter wel een back-up nodig en daar zijn die kolencentrales voor. Je kan immers wel blijven investeren in renewables, maar ook op een bewolkte winterdag zonder wind heb je leveringszekerheid nodig, dus die centrales kunnen toch niet dicht. Met andere woorden, stellen dat Nederland het slecht doet op energiegebied is een feitelijk volledig onjuiste voorstelling van zaken.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 17 mar 2016, 15:26

Wouter N14 schreef:^^ Volgens mij is het nog "erger": door de crisis en het alsmaar duurder maken van auto's, verouderd het Nederlandse wagenpark. Mensen rijden dus langer rond in oudere, vervuilender auto's in plaats van nieuwe auto's. Alleen de (op papier) zeer schone auto's worden dan weer extreem bevoordeelt (meestal ook nog beperkt tot zakelijke rijders en niet particulieren), terwijl elke nieuwe auto schoner is dan zijn voorganger.
Ja, en daar komt bovenop dat relatief veel jonge auto's geëxporteerd worden, de ex-leaseauto's. Nederland schijnt in het buitenland bekend te staan vanwege de export van goed onderhouden jonge auto's.

Een andere factor is dat steeds meer auto's van meer dan 10 jaar oud verbeterde minimumuitrusting hebben en er mechanisch minder kapot aan gaat dan 10 jaar oude auto's in de jaren '90. Als je in 2000 een auto uit 1990 had, was de kans groot dat deze geen elektrische ramen, geen airco en geen stuurbekrachtiging had. Als je in 2015 een auto uit 2005 had, zal dat er bijna altijd wel op zitten. Er is dus minder een noodzaak om een nieuwe auto te kopen dan vroeger.

Ik vraag me ook wel eens af hoeveel procent van de nieuw verkochte auto's van meer dan € 25.000 door particulieren worden gekocht. De verkopen van nieuwe auto's is volgens mij in hoge mate afhankelijk geworden van de leasemarkt.

En de voordelen zijn inderdaad bijna uitsluitend voor de zakelijke rijders. Maar het overgrote deel van het Nederlandse wagenpark zijn particuliere rijders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 17 mar 2016, 15:55

Enigszins pikant, de PvdA'er die het plan op BNR verdedigde rijdt zelf in een Mazda 323, die al 13 jaar niet meer geproduceerd wordt...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » do 17 mar 2016, 16:15

kees schreef:Het was natuurlijk ook hartstikke dom om zoveel nieuwe kolencentrales te bouwen.
Als men verstandig was geweest had men voor kerncentrales gekozen. Maar dat is blijkbaar vloeken in de kerk, dan bouwt men nog liever kolencentrales. :facepalm:
Chris schreef:De enige reden dat een miniem aandeel van het wagenpark uit elektrische auto's bestaat zijn de zakelijke voordelen, zoals geen BPM, geen MRB en een zeer lage bijtelling. Er zullen zeer weinig mensen zijn die een elektrische auto particulier rijden.
En je maakt er als bedrijf natuurlijk goede sier mee. "Kijk ons eens milieubewust zijn!" Bij mijn bedrijf hebben we ook een tijdje zo'n Ampera gehad, maar inmiddels is die al weer weg.

Er zullen vast wel particulieren zijn die een Tesla hebben. Die particulieren zullen dan wel een goedgevulde beurs hebben en zo'n ding vooral voor de leuk hebben, en niet als enige auto.
Chris schreef:Een andere factor is dat steeds meer auto's van meer dan 10 jaar oud verbeterde minimumuitrusting hebben en er mechanisch minder kapot aan gaat dan 10 jaar oude auto's in de jaren '90. Als je in 2000 een auto uit 1990 had, was de kans groot dat deze geen elektrische ramen, geen airco en geen stuurbekrachtiging had. Als je in 2015 een auto uit 2005 had, zal dat er bijna altijd wel op zitten. Er is dus minder een noodzaak om een nieuwe auto te kopen dan vroeger.
Met een beetje zoeken kun je altijd wel wat vinden dat voldoet. Ik rij al een paar jaar in oude Suzuki Swift's, maar de luxere uitvoeringen vanaf ca. 1997 hebben ook gewoon airco, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, ABS, sportstoelen. En met een 1.3 liter pittig genoeg voor zo'n licht wagentje. Ik rij voor een prikkie in een auto die prima voldoet voor twee personen.

Je ziet nog veel auto's rijden die tussen de 10 en 20 jaar oud zijn. De kwaliteit van auto's is vanaf de jaren '90 echt beduidend beter geworden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door RSK » do 17 mar 2016, 17:05

Wouter N14 schreef:Volgens mij is het nog "erger": door de crisis en het alsmaar duurder maken van auto's, veroudert het Nederlandse wagenpark. Mensen rijden dus langer rond in oudere, vervuilender auto's in plaats van nieuwe auto's.
Nederland zou er in het kader van 'milieu' goed aan doen om de BPM terstond af te schaffen. Gisteren kwamen de laatste cijfers naar buiten over de autoverkopen in Europa. Over de hele linie was een groei van zo'n 15 à 20%, enkel Nederland en Griekenland kenden een daling van de verkoop. Het is compleet idioot beleid om het kopen van nieuwe schone auto's economisch dwars te zitten, om dan tegelijkertijd allerhande circus op te tuigen als milieuzones e.d.
Coen Tunnel schreef:Als men verstandig was geweest had men voor kerncentrales gekozen. Maar dat is blijkbaar vloeken in de kerk, dan bouwt men nog liever kolencentrales. :facepalm:
Dat is inderdaad een grote stommiteit geweest. Als je voor de grap eens kijkt naar Frankrijk, waar 85% van de energie uit nucleaire centrales komt en van de overige 15% het grootste deel uit waterkracht, dan is het tamelijk hallucinant als je er bij stilstaat dat de volledige Franse stroomproductie al zo'n 45 jaar CO2-vrij is. Daar kan geen windmolenpark tegenop.

Zowel tegen windparken als kerncentrales zul je altijd weerstand ondervinden, maar gelet op de betrouwbaarheid en het veel grotere rendement van kernenergie, zou ik dan toch het laatste graag zien. De vraag is alleen wat een handige plek is. Gelet op de ontruimingszone van 30 kilometer wil je een beetje uit de buurt blijven van grotere kernen. Ook lijken Groningen en Limburg me wat lastiger omwille van het aardbevingsrisico. Ik denk dat ten zuidwesten van Winterswijk wel een mooie locatie is; de Duitsers zetten immers ook hun windparken langs de grens.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » do 17 mar 2016, 18:23

RSK schreef:Zowel tegen windparken als kerncentrales zul je altijd weerstand ondervinden, maar gelet op de betrouwbaarheid en het veel grotere rendement van kernenergie, zou ik dan toch het laatste graag zien. De vraag is alleen wat een handige plek is. Gelet op de ontruimingszone van 30 kilometer wil je een beetje uit de buurt blijven van grotere kernen. Ook lijken Groningen en Limburg me wat lastiger omwille van het aardbevingsrisico. Ik denk dat ten zuidwesten van Winterswijk wel een mooie locatie is; de Duitsers zetten immers ook hun windparken langs de grens.
En de kerncentrale in het Duitse Lingen staat ook vrij dicht bij de grens. Maar ten zuidwesten van Winterswijk lijkt mij lastiger, je hebt immers ook koelwater nodig. Ligging aan een grote rivier of een meer is dus noodzakelijk.

Er zijn een aantal goede locaties denkbaar. In Zeeland, waar nu in Borssele al een kercentrale staat, maar je kunt ook denken aan Wieringen (bv. bij Westerland), de Wieringermeer (bv. bij Kreileroord), de Noordoostpolder (bv. bij Creil of Espel) of Zuidwest-Friesland (al is dat een mooier landschap dan de Noordoostpolder). Ligging aan één van de meren (ook het IJsselmeer) in Zuidwest-Friesland zorgt er echter wel voor dat de Elfstedentocht niet meer verreden kan worden doordat de watertemperatuur te hoog zal zijn, en men is bezig de Elfstedentocht op de werelderfgoedlijst te krijgen, dus het kan zijn dat die een beschermde status zal krijgen. De Eemshaven of Delfzijl lijkt me ook goed mogelijk, het gevaar van zware aardbeving is klein is niet groot en moderne kerncentrales kunnen prima tegen kleinere aardbevingen. Maar vooral met Delfzijl zullen de Duitsers vast flink tegenstribbelen, dat is hemelsbreed minder dan 20 kilometer westelijk van Emden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door RSK » do 17 mar 2016, 18:31

Je hoeft dat koelwater natuurlijk niet per definitie weer de natuur in te lozen; je zou het ook in een soort stadsverwarmingssysteem kunnen pompen. Als voldoende wateraanvoer een vereiste is, zou ten noorden van Venray nog een optie kunnen zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Elektrische auto's

Bericht door Ds79m » do 17 mar 2016, 18:47

^^ Er is weinig reden om een nieuwe kerncentrale ergens anders dan in Borsele neer te zetten natuurlijk...
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Elektrische auto's

Bericht door Mark » do 17 mar 2016, 18:51

Coen Tunnel schreef:...je hebt immers ook koelwater nodig. Ligging aan een grote rivier of een meer is dus noodzakelijk.
Dat kan je ondervangen met koeltorens maar vanuit landschapsoogpunt zijn deze meestal niet gewenst.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jackbauer1350 » do 17 mar 2016, 18:55

Kerncentrales, kolencentrales, windmolens. Allemaal niet meer nodig:

Hier laden we de elektrieke wagen mee op :top:
Link

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » do 17 mar 2016, 19:04

^^ En hoe zit het dan met de uitstoot van CO2?
Mark schreef:
Coen Tunnel schreef:...je hebt immers ook koelwater nodig. Ligging aan een grote rivier of een meer is dus noodzakelijk.
Dat kan je ondervangen met koeltorens maar vanuit landschapsoogpunt zijn deze meestal niet gewenst.
Zelfs kerncentrales langs (grote) rivieren of aan zee hebben dikwijls koeltorens. Zie bv. Doel, Tricastin, Cruas-Meysse...

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Elektrische auto's

Bericht door Ds79m » do 17 mar 2016, 19:07

^^ Eén koeltoren = heeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel horizonvervuiling door windmolens.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 17 mar 2016, 19:15

Tja, als je eens een middag door Flevoland rijdt zie je wel wat voor visuele impact al die windturbines hebben. Het zijn niet meer een paar molens aan de horizon, ze domineren grotendeels het landschap. Ik snap wel dat Noord-Holland een tijd terug aangaf geen nieuwe windparken meer op land te willen. Nederland heeft bijna geen gebieden in the middle of nowhere die ook geen grote natuurwaarde hebben die je vol met windturbines zou kunnen zetten. Je offert wel je open landschap helemaal op.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door RSK » do 17 mar 2016, 20:27

^^ Met name om dat laatste kan ik razend worden. Met de aanleg van de N11 was het hel en verdoemenis vanwege het landschap en de HSL moest in een tunnel van 1,3 miljard ter redding van het Groene Hart. En nu verrijzen er op 600 meter van de tunnelventilatietorens (!) vier windturbines van 120 meter hoog. En dat in aanvulling op dat rijtje gedrochten wat er al bij Alphen aan den Rijn staat. Volgens de Groene Khmer valt het allemaal reuze mee, maar die dingen uit Alphen domineren ontegenzeglijk de horizon vanuit Bodegraven. :booooos:
Ds79m schreef:Eén koeltoren = heeeeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel horizonvervuiling door windmolens.
De rekensom lijkt me simpel: één doorsnee moderne windmolen op land levert in Nederland 6 miljoen kWh per jaar op. De centrale in Borssele levert op dit moment 4 miljard kWh per jaar op. Kortom: om de kerncentrale van Borssele te vervangen, heb je 666 windmolens nodig. En andersom geredeneerd: als je één kerncentrale zoals Borssele erbij bouwt, kan in één klap 80% van alle windmolens in Nederland naar het oud ijzer. Dat geeft toch ook wel te denken over de milieudruk van materiaal, productie en transport voor die dingen.

En dan hebben we het nog maar niet over de efficiëntie: de capaciteitsfactor van alle windturbines in Nederland schommelt al jaren rond de 23%. Dat betekent dat je ongeveer vijf keer zoveel vermogen moet opstellen om de theoretische hoeveelheid stroom te halen. En dan is die levering ook nog onregelmatig: van vol vermogen tot niets. Met het door idealisten gedroomde afschaffen van gas en vol inzetten op wind en zon mag het deel van de bevolking zonder open haard 's winters dus bevriezen als het een donkere windstille avond is.

Kortom: in belang van landschap, milieu en portemonnee moeten er zo snel mogelijk een stuk of 2-3 kerncentrales bij in Nederland ter vervanging van vervuilende of onbetrouwbare bronnen. Tegen de tijd dat we zo ver zijn, kunnen we nog eens gaan praten over elektrische auto's.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Elektrische auto's

Bericht door Rogier » vr 18 mar 2016, 21:06

Het was inderdaad slimmer geweest als er een aantal kerncentrales i.p.v. kolencentrales gebouwd zouden zijn.
Ik zou persoonlijk niet voor de Wieringenmeerpolder kiezen, omdat hier (nog) geen 380 Kv lijn loopt.
Rotterdam \ Borselle zijn dan betere locaties.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vinny » zo 20 mar 2016, 8:35

Ik snap de commotie (ook op facebook) eerlijk gezegd helemaal niet. We leven over 15 jaar in een heel andere wereld. Als je een automatisch rijdende electrische auto kunt hebben, waarom zou je dan nog in een benzieneslurper willen rondrijden?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 20 mar 2016, 10:20

Vinny schreef:Als je een automatisch rijdende electrische auto kunt hebben, waarom zou je dan nog in een benzieneslurper willen rondrijden?
Als over 15 jaar een elektrische auto een actieradius heeft van minimaal 700 kilometer en met 5 minuten weer volledig opgeladen kan worden, dan zijn in elk geval enkele praktische bezwaren te overzien. Maar dan heb je het over een nieuw te kopen auto, en wie zegt dat ik dat dan wil en kan betalen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Elektrische auto's

Bericht door Attietattie » zo 20 mar 2016, 11:05

En je moet er ook iets achter kunnen hangen. En dat kan vaak niet bij elektrische voertuigen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 20 mar 2016, 11:09

^^ een Golf GTE kan ook gewoon 1500 kg trekken, dat is geen zeldzaamheid meer voor hybrides. Model X en S kunnen ook gewoon caravans trekken, dat is geen onmogelijk iets om binnen 15 jaar gemakkelijker te maken.

@Wouter N14: in 15 jaar zijn de A-klasse auto's ook doorgebroken, in de vorige eeuw had je praktisch geen normale auto met airco en een 3-cilinder. Nu heb je al tientallen elektrische Smarts van Car2Go in Amsterdam rondrijden, ik zie niet in waarom dat zelfs al binnen 5 jaar niet normaal zou kunnen zijn als gangbare nieuwe auto. Nu wel duidelijk wordt dat je diesel en benzine niet verder onder de normen kan krijgen zonder tig truukjes (los van VW sjoemel) ligt de weg open om de elektrische auto's te stimuleren en dus ook betaalbaar te krijgen. Onlangs werd overigens ook bekend dat de belasting per KWh laadstroom gehalveerd wordt per 2017.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » zo 20 mar 2016, 11:55

^^ Voor mij zou een elektrische Smart bepaald geen gangbare nieuwe auto zijn. Die redenatie doet mij denken aan de DDR waar je kon kiezen uit twee semi-staats-auto's :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Elektrische auto's

Bericht door Attietattie » zo 20 mar 2016, 12:34

Lekkere Kwal schreef:^^ een Golf GTE kan ook gewoon 1500 kg trekken, dat is geen zeldzaamheid meer voor hybrides. Model X en S kunnen ook gewoon caravans trekken, dat is geen onmogelijk iets om binnen 15 jaar gemakkelijker te maken.
Ik had het over elektrische auto's, geen hybrides. Verder lees ik overal dat de Model S niets mag trekken. De X zou dan bij mijn weten dus de eerste zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 20 mar 2016, 16:03

^^ dat van die Model S klopt ja, mijn fout. Maar dat van de GTE was om aan te geven dat de status quo op dit moment niet betekent dat men niet over een paar jaar wel gewoon een aanhanger achter een elektrisch voertuig kan hangen.
Wouter N14 schreef:^^ Voor mij zou een elektrische Smart bepaald geen gangbare nieuwe auto zijn. Die redenatie doet mij denken aan de DDR waar je kon kiezen uit twee semi-staats-auto's :roll:
We hebben het over 15 jaar verder hè... Anno 2016 is het (nog) een Smart, maar is het nou zo raar als er na 15 jaar wel een middenklasser te krijgen is die volledig elektrisch rijdt? Zeker nu Musk al over een jaar of 2 de Model 3 uitbrengt?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 20 mar 2016, 16:17

De Tesla Model S is eigenlijk de enige auto die qua bereik praktisch is voor alle verplaatsingen. Wat mensen zoeken in een auto is een allround voertuig, waarmee je meer kan dan alleen 30 kilometer naar het werk rijden, maar ook in het weekend naar oma kan, af en toe een aanhanger kan trekken, of mee op vakantie gaan. Maar een Tesla Model S is waanzinnig duur en veel andere elektrische auto's hebben nog maar een klein praktisch bereik, en zijn vaak minstens twee keer zo duur als een vergelijkbare benzineauto.

Ik denk dat elektrische auto's best de toekomst hebben, maar een horizon van 14 jaar om brandstofauto's te verbannen is meer wishful thinking dan realiteit. De doelstellingen voor elektrisch rijden worden ook bij lange na niet gehaald. De doelstelling voor 2025 is 1 miljoen elektrische voertuigen. Momenteel zijn dat er nog maar 9.500.

Daar komt nog bij dat de overheid een ander verdienmodel nodig heeft voor de autobelastingen. Het is financieel niet houdbaar om elektrische auto's vrij te stellen van belastingen als dit populairder wordt. Dus als men echt massaal aan de elektrische auto gaat zal dit eerder duurder dan goedkoper worden.

Plaats reactie