Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 27 nov 2017, 21:11

Of je ze gelooft is aan jou. Het doel van een testmethode is dat je het op dezelfde manier doet bij elk voertuig. Wat dat betreft is het niet anders dan EuroNCAP. Die garandeert ook niet hoe groot de schade wordt bij een ongeluk, het is bedoeld om voertuigen onderling te vergelijken.

Er is eenzelfde discussie in de performance hoek bij 0-100 tijden. Die worden door de meeste merken niet gemeten vanaf stilstand, maar na het afleggen van de eerste 30 cm (1 foot). Vervolgens moet je bij elke opgave van een nieuwe 0-100 spec navragen/zoeken of ze vanaf stilstand of niet bedoelen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 28 nov 2017, 17:55

Ik bedoelde geloven in z'n meest strikte vorm. Die verbruikscijfers zijn altijd opgemeten onder de meest optimale omstandigheden die je als normale gebruiker nooit tegenkomt. Aangezien elektrische auto's zich ook beter willen voordoen dan ze op zich zijn, liegen hun cijfers ook tegenover dagdagelijkse omstandigheden.

Nu ja, iedere autoreclame en de stad is leeg, de zon schijnt en op die bochtige magistrale weg ben je helemaal alleen.

Met die reclame kan ik leven, want reclame is sowieso bedrog, maar officiële cijfers zouden op zich officieel moeten zijn en niet een soort labo-omgeving nabootsen. Ik weet dat dat niet veel aan de wetten verandert, maar de consument zou toch moeten kunnen verwachten van een juiste "test" voorgeschoteld te krijgen, zeker met de nawerkingen van dieselgate.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 28 nov 2017, 18:39

waldo79 schreef: ma 27 nov 2017, 19:49 En jij hapt ook graag :hap: Missie geslaagd van Chris :lol:
Dat was niet mijn bedoeling hoor. Het was een grote headline bij de NOS. Ik gaf in mijn bericht al aan dat het op zich geen nieuw nieuws is, alleen heeft die organisatie dus praktijkcijfers van een drietal modellen heeft vergeleken met de fabrieksopgave.

Mijn benzineauto haalt ook niet de fabrieksopgave. Dat is 4,3 L / 100 km = 23,2 kilometer per liter. In de praktijk haal ik ongeveer 1 op 20. Dus het verschil is zo'n 15%. 1 op de 23-24 heb ik wel eens gehaald maar dat is a-typisch gebruik, namelijk honderden kilometers 80 km/h in Noorwegen waar je nauwelijks bebouwde kommen, verkeerslichten, rotondes, etc. tegen komt.

Het probleem voor elektrische auto's is dat ze gewoon duur zijn en dus nog niet zo ver komen als geclaimed. Haal er een stukje 'range anxiety' af en je praktisch bereik wordt wel behoorlijk klein bij sommige modellen. Ik kan met 35 liter benzine in theorie 700 km ver komen maar in de praktijk tank ik na 600 km als de benzinemeter bijna op 0 staat en het lampje aan gaat. Als je met een elektrische auto met regulier gebruik echt 400 of 500 kilometer haalt is dat minder een probleem, maar bij 100 of 150 km is het toch wel problematisch.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » di 28 nov 2017, 19:14

Km357 schreef: di 28 nov 2017, 17:55 Ik bedoelde geloven in z'n meest strikte vorm. Die verbruikscijfers zijn altijd opgemeten onder de meest optimale omstandigheden die je als normale gebruiker nooit tegenkomt. [...]
Met die reclame kan ik leven, want reclame is sowieso bedrog, maar officiële cijfers zouden op zich officieel moeten zijn en niet een soort labo-omgeving nabootsen.
Ik snap je punt, maar je spreekt jezelf tegen door een paar kenmerken te verwarren. Als je een methodiek volgt die wettelijk verplicht is dan zijn die uitkomsten hoe dan ook officieel en hoe dan ook geen bedrog. Je komt daar dichtbij het VW schandaal maar daar kom ik zo op terug. Het enige nut dat zo'n test heeft is dat als je twee voertuigen van dezelfde klasse (zeg een Zoe en een Leaf) met dezelfde resultaten vergelijkt, je wel degelijk kan bepalen welke het verst komt. Dat is nou eenmaal het kenmerk van een laboratoriumtest. Het speelt de fabrikanten in de kaart dat de methodiek een laboratoriumtest is die veel te veel gericht is op inefficientie zoals bij auto's van voor de jaren 90 gebruikelijk was. Wat voor het gemak vaak vergeten wordt is dat mede dankzij die tests auto's stukken efficienter zijn geworden, maar toen was toen natuurlijk.

Wat je zou willen is een verbruikstest die dichterbij de voorkomende rijstijlen komt. Je krijgt dan een hellend vlak, want wat jij normaal rijden vindt, vind ik misschien scheuren en wat ik normaal rijden vind vindt jij misschien traag of expres zuinig (want dan krijg je betere resultaten), bijvoorbeeld natuurlijk. Daarnaast wil je wel een methodiek die herproduceerbaar is en niet afhankelijk is van temperatuur, wind, regen, bestuurder, enzovoort. Veel ervaringen van een 'zuipende' of 'zuinige' auto komen namelijk ook door anektodes van bestuurders zonder te controleren of de bandenspanning goed was, de airco wel of niet aan stond (want met thermostaten tegenwoordig regelt de airco zichzelf), en niet te vergeten hoe zwaar de rechter voet was.

Je wilt dus eigenlijk WEL een laboratoriumtest, je wilt alleen het laboratorium verbeteren. Niet op een rollerbank, maar een indoor circuit met wellicht wat temperatuurregelingen (-20, 0, 20 graden), hellingen, filerijden, noem maar op. Dan nog een marge eraf en je hebt een 'nabootsing' van het normale gebruik wat jij wil. Goed idee, nu nog geregeld krijgen.
Ik weet dat dat niet veel aan de wetten verandert, maar de consument zou toch moeten kunnen verwachten van een juiste "test" voorgeschoteld te krijgen, zeker met de nawerkingen van dieselgate.
Daar kom je op het VW schandaal. Bij het VW schandaal ging het om moedwillig andere cijfers uit de test krijgen. Dat is bij de EV's niet het geval. Dat verschil in motief is wel belangrijk en maakt ook het verschil tussen marketing en bedrog. Daarnaast is ook de consument aan te rekenen dat men alleen naar een getal kijkt en daar conclusies aan verbindt (net alsof het maximum aantal pk de 'snelheid' van een auto garandeert). Renault vermeldt bijvoorbeeld:
*De actieradius is gemeten aan de hand van de officiële Europese testmethode (NEDC). Deze testmethode is de Europese norm voor de meting van uitlaatgassen en brandstofverbruik voor alle soorten voertuigen en geeft u de mogelijkheid om elektrische auto’s op actieradius met elkaar te vergelijken. De NEDC testmethode heeft niet als doel de daadwerkelijke actieradius weer te geven. De daadwerkelijke actieradius is afhankelijk van diverse factoren zoals de plaats van gebruik, rijstijl, weersomstandigheden en de belading van de auto.
En waar ik over viel was de berichtgeving dat als merken NEDC cijfers gebruiken, disclaimers of niet, het product 'EV' wordt aangesproken als onjuist vermelden van bereik. Een beetje alsof men zou stellen dat 'smartphones' explosief zijn omdat Samsung's Note 7 makkelijk explodeert. Of dat 'smartphones' onbetrouwbaar zijn omdat de Google Play store namaak-Whatsapps heeft staan die virussen bevatten, zo lees je dat niet in de media. Noem dan het beestje of beestjes bij de naam en probeer daarmee die fabrikanten aan te pakken om een andere waarde te gebruiken en evt bij de regering aan te dringen op wetgeving voor andere waardes. Maar nu valt de poging ook in het niet omdat je met EV's/smartphones niemand specifiek aanspreekt en het geintje dus gewoon doorgaat.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » di 28 nov 2017, 19:56

^^ :handshake:

Denk dat je m'n slecht weggestoken frustratie duidelijk hebt vertaald naar iets concreter. Ik vind inderdaad dat de consument een "juister" beeld zou moeten krijgen van wat die kan verwachten dan de pure labotest. Ik rij vlotter dan de meeste mensen, maar ik heb wel liefde voor de techniek en zal niet vertrekken bij negatieve temperaturen en onmiddellijk plankgas naar het volgende kruispunt schieten. Maar tegelijk is het verbruik bij 140-150 voor mij van meer belang dan dat bij 120, da's uiteraard totaal persoonlijk. Ik ga er grofweg vanuit dat ik 1ltr boven de vastgelegde cijfers lig met een ingereden auto. Anderszijds vind ik niet dat je voor elektrische voertuigen meer dan 10-15% slechter zou moeten doen dan de actieradius die zij als officieel naar voren brengen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 28 nov 2017, 20:45

Km357 schreef: di 28 nov 2017, 19:56Anderszijds vind ik niet dat je voor elektrische voertuigen meer dan 10-15% slechter zou moeten doen dan de actieradius die zij als officieel naar voren brengen.
Het probleem is echter dat het verbruik van elektrische auto's nog meer varieert naar rijstijl en omstandigheden dan brandstofauto's. In het voorbeeld van de Model 3 kan de actieradius halveren naar gelang de omstandigheden en gebruik, en waarschijnlijk nog meer als je vaak bovengemiddeld snel accelereert.

Brandstofauto's verbruiken in de winter ook wel meer, maar het verschil is niet zo groot dat je dan maar de helft zo ver komt op een tank als in de zomer - bij normaal gebruik.

Even de cijfers erbij van de website: https://ev-database.nl/auto/1060/Tesla-Model-3

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 17 dec 2017, 10:51

Interessante video van Real Engineering over de Tesla Semi. En dan vooral de hamvraag: hoeveel weegt die vrachtwagen leeg? De lagere operationele kosten zijn nog niet zo interessant als je niet weet hoeveel vracht er mee vervoerd kan worden. Als je minder ladinggewicht kan vervoeren moet je meer vrachtwagens en meer chauffeurs hebben om die vracht te vervoeren, waardoor de kostenbesparing op brandstof en onderhoud mogelijk ongedaan wordt gemaakt.

Volgens hen zou een accu van 950 kWh bijna 8 ton wegen en $ 180.000,- kosten om een bereik van 500 mijl te halen: https://battery.real.engineering/
Link
Vrachtwagens worden nogal eens versimpeld in de media. Zoals 'de vrachtwagen vervoert 40 ton'. Het totaalgewicht is 40 ton, niet het gewicht van de lading. Dat zal eerder rond 24 ton liggen. En bij het leeggewicht van de vrachtwagen wordt vaak alleen de trekker gerekend en niet de aanhanger. 24 ton aan lading kan je uiteraard niet op een oplegger van 1 ton vervoeren want dan bezwijkt die onder het gewicht. Dus zo'n aanhanger weegt ook nog wat meer. En een trekker moet ook stevig genoeg zijn om die 8 ton aan accu te vervoeren. Je kan dus niet een vederlichte cab maken en daar vervolgens 8 ton aan accu's in hangen.

Dus dan kom je uit op het gewicht van de trekker + accu + oplegger + lading = 40 ton.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » zo 17 dec 2017, 20:27

Ik wil wel een paar opmerkingen bij die video plaatsen.
- Het gewicht van de accu's: 7895 kg voor 947 kWh is 8,3 kg/kWh. In 2015 was het 85 kWh batterypack 540 kg. Dat is 6,35 kg/kWh. Hoeveel het (nieuwe) 100 kWh batterypack weegt kan ik niet exact terugvinden, maar de Model S 100 weegt 45 kg meer dan de 90, en dat was het 85 kWh pack, dus stel dat het 100 kWh pack 585 kg weegt, dan is dat 5,85 kg/kWh.
Iig allemaal een stuk minder dan 8,3 kg/kWh en een 950 kWh accu zou dan 5500 - 6000 kg wegen.

- Of de berekening van de vereiste energie klopt valt nog te bezien. Het is in de buurt, maar als je een Tesla tegen een potente diesel zet dan zit er ongeveer een factor 4 in het verschil in energie dat je nodig hebt (Tesla 20,5 kWh/100 km, diesel 8 liter/100 km = 80 kWh/100 km)
Als je dat op een vrachtwagen betrekt die 33 l/100 km verbruikt (ik heb eigenlijk geen idee of dat klopt, maar om de een of andere reden zit dat in mijn hoofd) dan zou je in het gunstigste geval uitkomen op 82,5 kWh/ 100 km en zou je voor 500 mijl 660 kWh nodig hebben. Maar ik wil niet zeggen dat voor een vrachtwagen een factor 3 verkeerd is. Wat hij iig vergeet is het terugwinnen van energie als je remt.

- Verder neemt hij het gewicht van de trekker als een constante. Maar daar moet je uiteraard de dieselmotor en alles wat daarbij hoort en het gewicht van de brandstof van af trekken, en het gewicht van de elektromotoren bij optellen.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » zo 17 dec 2017, 20:40

Het is niet ongewoon om vrachtwagens op onze weegbrug te zien passeren die 27-28 ton lading meekrijgen en er gewoon mee wegrijden. 24ton lijkt me nog "licht".

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 17 dec 2017, 20:48

Dat kan, 40 ton is een richtlijn in Europa maar diverse landen staan hogere massa's toe. In Nederland is dat 50 ton. In de praktijk rijden er niet zo heel veel vrachtwagens van 50 ton rond omdat ze in Duitsland en België niet zo zwaar mogen zijn volgens mij. In de Verenigde Staten geldt 80.000 lbs = 36 ton, maar in sommige staten zijn hogere gewichten toegestaan.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 17 dec 2017, 22:10

@Egbert: het 100 kWh pack van de Model S heeft dezelfde waardes als de andere packs. Zover mij bekend is enkel de piekbelasting verhoogd door onderdelen te verbeteren om de Ludicrous mode toe te laten. Zoals ik al eerder aangaf is het pack van de Model 3 de sleutel naar de stand van zaken bij Tesla, omdat die de 2170 cellen gebruikt. Echter heb ik daar nog geen gewicht van kunnen vinden en mist dus de daadwerkelijke berekening als men die cellen in de Semi zou gebruiken. Al kan ik me ook in de theorie van het filmpje vinden dat men nog op een nieuwer type anticipeert.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op ma 18 dec 2017, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » ma 18 dec 2017, 7:47

De architectuur van het 100 kWh pack is anders dan die van het 85 kWh pack. Er zitten wel dezelfde (maar meer) cellen in, maar de koeling is anders. Dat kan voor een ander gewicht zorgen.
Maar goed, exacte cijfers heb ik dus ook niet.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » ma 18 dec 2017, 8:34

Km357 schreef: zo 17 dec 2017, 20:40 Het is niet ongewoon om vrachtwagens op onze weegbrug te zien passeren die 27-28 ton lading meekrijgen en er gewoon mee wegrijden. 24ton lijkt me nog "licht".
28 ton lading is dan ook normaal gezien ongeveer het maximale wat je met stukgoed op 5 assen in Nederland en België legaal mee kunt krijgen, mits de lading goed verdeeld is (in de praktijk ben je dan vaak te zwaar op je trekas).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 18 dec 2017, 11:20

Egbert schreef: ma 18 dec 2017, 7:47Er zitten wel dezelfde (maar meer) cellen in, maar de koeling is anders. Dat kan voor een ander gewicht zorgen.
Klopt, maar dat is voor de 'racerij' toegevoegd, niet omdat het pack groter werd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » ma 18 dec 2017, 12:17

Lekkere Kwal schreef: ma 18 dec 2017, 11:20
Egbert schreef: ma 18 dec 2017, 7:47Er zitten wel dezelfde (maar meer) cellen in, maar de koeling is anders. Dat kan voor een ander gewicht zorgen.
Klopt, maar dat is voor de 'racerij' toegevoegd, niet omdat het pack groter werd.
Nee hoor. Het 85 kWh pack had maar 81,5 kWh totaal, het 100 kWh pack heeft 102,4 kWh. Toch significant meer.
En ja, als je meer batterijen parallel zet kun je natuurlijk ook meer stroom trekken, dus het heeft de snellere P modellen mogelijk gemaakt. Maar er zit gewoon meer capaciteit in (en niet alleen meer "bruikbare" capaciteit).

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 18 dec 2017, 12:25

^^ eh, die 85 en 100 zijn gewoon het labeltje dat ze erop plakken. Een '1.6' liter motor kan ook rustig 1530 of 1620 cc zijn. Een auto-accu is samengesteld uit 'packs' die bijvoorbeeld 24 volt leveren, zie hier. Door packs samen te voegen kom je dan niet nietjes op precies 85 of 100 kWh uit, maar ergens daar in de buurt. Dat de 100 kWh dan iets meer dan 100 heeft komt dan niet omdat de cellen meer kunnen, maar omdat je niet perfect op 100 uitkomt met packs die 24 volt leveren. Meer packs is echter ook meer warmte per pack, gecombineerd met hogere belasting (ludicrous) heb je meer koeling nodig.

edit: ik snap nu dat je doelt je op de originele '85' die later verbeterd is en wat gerebrand is naar '90'. Echter ik had al de berekening van de gewichten gemaakt vlak na de presentatie van de Semi:
Lekkere Kwal schreef: do 23 nov 2017, 15:282 kWh per mijl geeft accu's van 600 en 1000 kWh. Ik kan niet zo snel de Model 3 batterij specs vinden maar die van de Model X zijn 213 Wh/kg. Dat geeft accu's van 2816 kg en 4694 kg.
Oftewel 4,7 kg per kWh.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 21 dec 2017, 18:19

De Tesla Semi is te reserveren voor € 170.000,- : https://tweakers.net/nieuws/133179/tesl ... -euro.html

De basisprijs ligt op € 150.000 voor de 800 km versie.

Een interessante opmerking in die comments is over de degradatie van de accu. Voor een personenauto is dat niet zo'n probleem omdat het lang duurt voordat je zoveel kilometers hebt afgelegd. Maar met een vrachtwagen gaat dat veel sneller. Echter bij vrachtwagens die minder kilometers per jaar rijden duurt het juist weer langer om die investering terug te verdienen.

Bijkomend probleem van de Tesla Semi zijn de afmetingen, het nu gepresenteerde model zou voor de Europese markt minder interessant zijn door de neus en ontbreken van slaapcabine.

Tesla heeft nog weinig specs gereleased. Geen publieke informatie over uitrusting, afmetingen, gewichten, etc. Ook geen foto's van het interieur, alleen artist impressions. Ik vraag me af welk bedrijf op basis van zó weinig informatie een vrachtwagen van € 170.000,- wil aanschaffen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 27 dec 2017, 15:40

De nieuwe Nissan Leaf is er vanaf € 34.000,- Deze heeft een 40 kW accu waarop je 240 km gecombineerd kan komen. Actieradius ligt volgens EV Database tussen 175 km snelweg winter en 365 km stad zomer (zonder airco). Later komt er ook een 60 kW accupakket.

https://www.autoweek.nl/nieuws/complete ... af-bekend/

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » wo 27 dec 2017, 19:23

Meer dan 30k voor een stadsauto dus...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » wo 27 dec 2017, 20:50

^^ Die Leaf oogt niet bepaald als een stadsauto, eerder als een middenklasser en daar betaal je in Nederland ook al snel 20 - 25K voor.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 27 dec 2017, 20:54

Klopt, de Nissan Leaf is 4,5 meter lang en heeft een kofferbak van 435 liter. Dat is toch wel een C-segmenter en groter dan bijvoorbeeld een Volkswagen e-Golf.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » wo 27 dec 2017, 21:10

Wat actieradius betreft vind ik de benaming "stadsauto" nog niet zo vreemd.

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5360
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » do 28 dec 2017, 8:21

^^ Was inderdaad wat ik op doelde, mij maakt het niet uit hoe groot of hoe klein die is, met die actieradius geraak je niet ver.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » za 30 dec 2017, 10:32

Die actieradius sluit aan bij de gemiddelde afstand die je aflegt op een dag. Je kunt alleen zonder opladen niet van Groningen in Kortrijk geraken.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Elektrische auto's

Bericht door Coen Tunnel » za 30 dec 2017, 11:19

^^ Je kunt een elektrische auto in de meeste gevallen prima gebruiken voor woon-werkverkeer (even afgezien van de aanschafkosten). Maar veel mensen willen ook wel eens een wat langer stuk in een auto rijden. Ik ben niet echt onder de indruk van een actieradius van 240 km gecombineerd. Dat betekent dat ik in de zomer als ik geluk heb misschien net Maastricht kan halen vanaf Zwolle, bij voorkeur zonder de airco te gebruiken. En dan zou ik weer moeten opladen.

Mijn benzineauto gebruik ik voor zowel woon-werkverkeer en privéverkeer als voor een vakantie. Wie een elektrische auto heeft, zal voor de vakantie toch wat anders moeten verzinnen. Of niet te ver weg gaan en het goed plannen. Of het vliegtuig moeten nemen en ter plekke een huurauto.

Zo'n elektrische auto zal misschien prima werken als je alleen maar relatief korte afstanden aflegt, maar voor wie wel eens een langere trip maakt wordt het al gauw oninteressant.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 30 dec 2017, 11:43

Daarom zal een echte doorbraak anders dan de 'early adopters' ook nog niet zo snel komen. Veel mensen willen toch een all-rounder. Er zijn massa's mensen die in een te grote auto rijden omdat hij 2 of 3 keer per jaar de caravan moet trekken.

Bijkomend probleem: de zogenoemde 'range anxiety'. De meeste mensen zullen bij 1/8e tank of zelfs eerder al gaan tanken. Dan heb je nog een range van circa 100 km. Om de actieradius van een elektrische auto goed te benutten moet je met een andere mindset rijden. Daar komt nog bij dat het bereik enorm fluctueert naar gelang het gebruik, veel meer dan bij een benzine- of dieselauto.

Bijvoorbeeld de e-Golf heeft volgens EV Database een werkelijke range van 145 km op de snelweg in de winter tot 300 km in de stad in de zomer. Maar niemand rijdt 300 km in een stad in een dag, dus de actieradius van alleen stad in de zomer is nogal een gegeven waar je weinig aan hebt. Daarnaast vraag ik me af of mensen bij 23 graden wel zonder airco rijden. Ik merk in mijn auto dat bij 18 graden buiten en zonnig weer de temperatuur van het interieur al snel kan oplopen tot onaangenaam.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » za 30 dec 2017, 17:00

Zo'n elektroding lijkt mij geschikt als tweede wagen voor veel gezinnen waarin minimaal èèn van de ouders niet te ver weg werkt. Voor korte ritjes naar werk, supermarkt en het rondscheuren met de kroost is dat best te doen.

MAAR: Niet met een dergelijke aanschafprijs!


Edit: Dat range anxiety vind ik geen sterk argument. Met een accu-wagen wil je ook niet stil vallen! Bovendien zie ik nog niet iemand met een jerry-batterij naar de pomp lopen...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 30 dec 2017, 17:19

^^ vandaar dat het ook veel populairder in de lease is: een partner die werkt kan daarmee van en naar werk en kan met de gezinsauto met het hele gezin tochtjes maken. Na de leaseperiode kan de auto voor de helft of minder doorverkocht worden en is hij ook interessant voor de particulier. Eigenlijk niet veel anders dan met brandstofauto's waarbij de occassionmarkt vanwege dezelfde aanschafprijs interessant is. Een gloednieuwe Golf TDI of Ford Focus vind ik persoonlijk ook veel te duur als nieuwe aankoop vs. een tweedehands van 4, 5 jaar oud.

Range-anxiety is net als andere anxieties erg persoonlijk. Ik heb altijd 'vroeg' getankt en heb daardoor in mijn auto-carriere nooit van een jerrycan gebruik moeten maken. De paar keer dat ik elektrisch heb gereden ging ik al voordat ik onder de 20% kwam een oplaadpunt zoeken (geen probleem met een laadpaal-app), voorkomen is beter dan genezen. En mocht het dan toch onverhoopt gebeuren dan bel ik braaf de wegenwacht, pech is pech.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 03 jan 2018, 18:26

Samenstelling en ontwikkeling van de vloot elektrische voertuigen in Nederland. Je ziet duidelijk de effecten van het belastingbeleid. Maar je ziet ook hoe de cijfers van elektrische auto's in Nederland overdreven worden. Je leest wel eens van 'er zijn meer dan 100.000 elektrische auto's in Nederland'. Maar het overgrote deel daarvan zijn hybrides die vaak maar 30 km echt elektrisch kunnen rijden. De stand van volledig elektrische auto's komt rond de 20.000 (0,2%).

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Elektrische auto's

Bericht door boe! » wo 03 jan 2018, 18:33

Chris schreef: wo 03 jan 2018, 18:26Samenstelling en ontwikkeling van de vloot elektrische voertuigen in Nederland.
Wel een onvolledig overzicht, want de elektrische fiets (toch ook een voertuig) schittert door afwezigheid.

Plaats reactie