Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 09 nov 2017, 18:30

De Opel Ampera wordt fors duurder: https://www.autoweek.nl/nieuws/opel-amp ... s-duurder/

De goedkoopste versie wordt bijna € 6.000 duurder en gaat € 46.699,- kosten. De duurdere versie gaat € 50.349,- kosten. In het artikel staat dat de levertijd een jaar is maar in de comments wordt genoemd dat als je er nu eentje besteld hij pas in maart 2019 geleverd wordt. Daarmee wordt hij nog duurder dan de Tesla Model 3. De reviews over de Ampera waren al niet zo heel lovend, het grote voordeel van die auto werd de range ten opzichte van de concurrentie genoemd, de rij-eigenschappen waren niet zo denderend.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 13 nov 2017, 20:27

Een fragment op BNR of 100% emissieloos in 2030 realistisch is: https://www.bnr.nl/nieuws/duurzaamheid/ ... onhaalbaar

Volgens die meneer zou het aan voorlichting liggen:
  • Volgens Hoekstra is het voor alle consumenten al vóór 2030 goedkoper om over te stappen naar een emissieloze auto. 'Toch zie je nu al dat er een groep is, waarvoor het nú al goedkoper is om over te stappen, dat niet doet.'

    'De overheid zou een snelle slag kunnen maken door meer aan doelgerichte voorlichting te doen', vertelt de adviseur van de TU Eindhoven. Volgens hem werkt het heel goed om, net zoals bij ledverlichting, aan de consumenten te laten zien hoeveel de extra kosten zijn als consumenten niet overstappen.
Wat heel erg ontbreekt in de EV-discussie is dat er vaak straal aan voorbij gegaan wordt dat het overgrote deel van de particulieren niet een nieuwe auto koopt van € 35.000 - 40.000, maar een tweedehands van maximaal € 12.000 - 15.000 en wellicht een paar miljoen Nederlanders een auto koopt van hooguit een paar duizend euro.

EV-adoptie zal pas grootschalig worden als er een groot aanbod is van EV's waar je pak 'm beet 400 kilometer op een acculading kan rijden met een aanschafprijs van rond de € 15.000. Op Autotrack staat momenteel maar een enkele Tesla voor minder dan € 60.000,- te koop.

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 15 nov 2017, 7:34

Chris schreef:
Wat heel erg ontbreekt in de EV-discussie is dat er vaak straal aan voorbij gegaan wordt dat het overgrote deel van de particulieren niet een nieuwe auto koopt van € 35.000 - 40.000, maar een tweedehands van maximaal € 12.000 - 15.000 en wellicht een paar miljoen Nederlanders een auto koopt van hooguit een paar duizend euro.
Waar hij aan voorbij gaat is dat dit sowieso alleen voor nieuwe auto's geldt, mensen die tweedehands auto's kopen worden niet gedwongen een nieuwe EV te kopen.
En resultaten uit het verleden bieden natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar de kosten van batterijen dalen al jarenlang sterk. Het is natuurlijk niet te voorspellen wat die over 10 jaar zullen zijn, maar als die dan nog maar 1/8e kosten van nu (wat de trend is) dan zien de kosten er natuurlijk ook heel anders uit.

Daarbij, een auto als een Hyundai Ioniq kost nu € 32.000. Een 120 pk Opel Astra 1.9 diesel kostte in 2007... € 32.000, hetzelfde als de Astra 1.6 diesel met 136 pk nu.
En een Astra is toch het toonvoorbeeld van een middenklasser lijkt me. Dus afgezien dat er niet veel particulieren een nieuwe auto kopen zijn ze ook niet echt duurder dan in grootte vergelijkbare auto's.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 16 nov 2017, 20:40

Morgen wordt de Tesla semi onthuld, de elektrische vrachtwagen van Tesla.

https://www.cnbc.com/2017/11/16/tesla-s ... lysts.html

'semi' is overigens vermoedelijk geen merk of modelnaam, het is de Noord-Amerikaanse term voor een vrachtwagen (semi truck of semi tractor-trailer). Het woord 'truck' wordt in dat gebied ook sterk geassocieerd met een pickup truck en dat is niet wat Tesla bouwt op dit moment.

Ik ben wel benieuwd naar de specs, zoals gewicht, prijs, batterijcapaciteit, bereik, laadtijd en überhaupt het formaat; een bakwagen of echt een trekker die 40 ton kan trekken?

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 17 nov 2017, 10:03

Uit de Reddit Megathread:
Semi:
- 500 mile (806 km) range at max weight
- megacharging: 400 miles (644 km) per 30minutes
- 0-60 (0-100 km/h) in 5s by itself, 0-60 in 20s full laden
- autopilot standard
- 65mph at 5% grade (as opposed to 45 mph for diesel)
- production 2019
- brakes last a very long time (regen does the heavy lifting)
- 1,000,000 mile drive line guarantee
- no chance of jackknife (scharen, LK)
- 0.36 drag coefficient
- thermo-nuclear explosion proof glass
- frunk!
- 4 individual drivetrains
- price: ???
- 80,000lbs (36,287kg) gross vehicle weight
- < 2 kWh/mi (< 1,25 kWh/km, LK)
- cost per mile is 20% better solo and 2x better in convoy, better than rail.
Zie ook het artikel van ArsTechnica. Op de foto's daar is ook te zien dat de bestuurder in het midden zit en er ook een spiegelloze versie wordt gemaakt (lijkt me nog niet toegestaan hier). De grote vraag is hoe duur de semi wordt en hoe in de opladers in de praktijk kunnen worden gebouwd. Men wil 'Megachargers' gaan bouwen:
Tesla also said it was working on a charging solution that would allow the truck to charge up to an equivalent of 400 miles (640 km, LK) in 30 minutes. At an evening event, Tesla CEO Elon Musk said the company was working on "Megachargers" that would be solar-powered, ensuring guaranteed electricity prices for truckers.
Om megawatts aan capaciteit te leveren heb je wel een dik zonnepanelenpark nodig en een opslagstation. Iets wat in de VS nog wel te regelen valt langs de interstates, maar in Europa heb je dat minder snel op de rails behalve in bijv. Spanje. Ik weet verder niet hoe makkelijk in bijvoorbeeld Nederland een aansluiting van 1 MW of meer te regelen valt bij de netbeheerder.
Laatst gewijzigd door Lekkere Kwal op vr 17 nov 2017, 10:24, 2 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 17 nov 2017, 10:07

Daarnaast heeft men ook de nieuwe Roadster gepresenteerd als racemonster:
Roadster 2:
- 1.9s 0-60 mph (0-100 km/h, LK), 4.2s 0-100 mph (0-160 km/h, LK).
- > 250 mph (402 km/h) top speed
- 620 miles (998 km) of range
- 200kwh pack
- 4 seats
- 10,000 NM torque
- AWD
Price: $200k (base), $250k (founders)
Los van de extreme prestaties van 0-100 onder de 2 seconden (dat halen alleen de supercars van meerdere tonnen of zelfs miljoenen) is het bereik van 1000 km terwijl er 4 mensen in kunnen zitten wel een stap voorbij het huidige segment. Wellicht dat er geen 4 basketballers in passen maar in de meeste Lamborghini's en Koenigseggs moet je je nu al opvouwen om er met z'n tweeën in te kunnen zitten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 17 nov 2017, 14:17

De specs van die vrachtwagen zijn wel een stuk beter dan verwacht werd. Alleen de prijs is nog niet bekend. Voor vrachtwagens loont een flinke meerprijs wel omdat een truck op jaarbasis veel geld aan diesel verstookt.

Dat laadvermogen moet wel gigantisch zijn om in een half uur 400 mijl bij te laden. Voor lange-afstands trucking (over the road) moet er wel een behoorlijk hoge dichtheid van dat specifieke type laders komen om dat interessant te maken, omdat je zit met rij/rusttijden.

Ik vraag me overigens af wat het netto laadvermogen van de vrachtwagen dan is. De genoemde 36 ton = 80,000 lbs, het standaard maximumgewicht van vrachtwagens in de Verenigde Staten. Dat zegt dus niks over het laadvermogen omdat het gewicht van het voertuig in mindering moet worden gebracht. Ik kan me voorstellen dat die accu's een stuk zwaarder zijn dan 1000 liter diesel.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 17 nov 2017, 15:42

^^ goed punt, ik kom het nu ook op Reddit tegen. Er wordt daar op basis van de batterijcapaciteit geschat dat de accu zo'n 11,000 lbs weegt (met het nieuwe type cellen van de Model 3) en de rest van de truck zo'n 8,000, samen 19,000 lbs = een kleine 9 ton.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 17 nov 2017, 15:55

^^ plus aanhanger / oplegger denk ik dan? Want 8,000 lbs is ~4 ton, dat is vast niet de hele unit van trekker + oplegger. Zelfs voor de trekker alleen (zonder accu's) is dat wel heel erg licht. Volgens mij kom je met 18 wielen alleen al snel aan een paar ton gewicht.

Ze kunnen aan de ene kant gewicht besparen (eenvoudigere motor en aandrijving, geen dieseltanks), aan de andere kant staan daar de accu's tegenover.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 22 nov 2017, 17:28

In Noorwegen worden de voordelen voor elektrische auto's geleidelijk afgebouwd. Eén van de voordelen was gratis parkeren op publieke parkeerplaatsen. Het voorstel is nu om een half tarief in te voeren (50% korting): https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/h ... id2579445/

Het aandeel elektrische auto's in Noorwegen is nu 4%. In de grote steden ligt dit vaak wel op het dubbele of nog wat hoger. In Oslo bedraagt het aantal passages van elektrische auto's in het tolcordon 10%.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » wo 22 nov 2017, 18:32

Chris schreef:^^ plus aanhanger / oplegger denk ik dan? Want 8,000 lbs is ~4 ton, dat is vast niet de hele unit van trekker + oplegger. Zelfs voor de trekker alleen (zonder accu's) is dat wel heel erg licht. Volgens mij kom je met 18 wielen alleen al snel aan een paar ton gewicht.

Ze kunnen aan de ene kant gewicht besparen (eenvoudigere motor en aandrijving, geen dieseltanks), aan de andere kant staan daar de accu's tegenover.
9 ton is voor een full-size truck niet realistisch. In Europa weegt een reguliere combinatie op 5 assen (tot 44 ton TMM) zonder al die extra batterijen en zonder andere poespas zoals een koelaggregaat, laadklep etc. al minimaal 15 ton.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » wo 22 nov 2017, 20:03

^^ met of zonder aandrijflijn?

Egbert
expressweg
Berichten: 2738
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » wo 22 nov 2017, 21:11

Voor een trekker moet je al 8-9 ton rekenen. Een lege oplegger is natuurlijk ook een paar ton.
Gewicht van accu's is zo'n 500 kg voor 100 kWh. Het is een beetje koffiedikkijken hoeveel kWh je nodig hebt voor die 800 km range, maar laten we eens gokken op 1 kWh/km, dan heb je 800 kWh nodig, dat zet 4 ton in je trekker. 1000 liter diesel weegt ook bijna een ton, maar de motor en aandrijflijn haalt dat denk ik niet.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » do 23 nov 2017, 15:28

^^ een courante truck zoals de DAF CF weegt ongeveer 9 ton en gebruikt de MX11 of MX13 motoren die resp. 1000 en 1200 kg wegen. Met aandrijflijn kom je wel snel richting de 1500 tot 2000 kg lijkt me. Vraag is dus hoe veel de 4 electromotoren + batterij van de Tesla Semi er aan toevoegen en hoe veel eraf gaat door de simpelere constructie van de cabine. Tesla heeft nu wel op hun site het verbruik en de richtprijzen van de uitvoeringen staan:
Acceleration 0-60 mph with 80k lbs: 20 sec
Speed up a 5% Grade: 65 mph
Mile Range: 300 or 500 miles
Powertrain: 4 Independent Motors on Rear Axles
Energy Consumption: Less than 2 kWh / mile
Fuel Savings: $200,000+
Expected Base Price (300 mile range): $150,000
Expected Base Price (500 mile range): $180,000
Base Reservation: $20,000
Expected Founders Series Price: $200,000
Founders Series Reservation: $200,000
Prices displayed in USD. International pricing will vary.
2 kWh per mijl geeft accu's van 600 en 1000 kWh. Ik kan niet zo snel de Model 3 batterij specs vinden maar die van de Model X zijn 213 Wh/kg. Dat geeft accu's van 2816 kg en 4694 kg.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » do 23 nov 2017, 15:44

Circa € 200.000,- inclusief btw dus.

Tesla heeft met de vrachtwagen een voordeel en dat is dat vrachtwagens veel vaker nieuw gekocht worden en brandstofkosten over de lifecycle een grotere rol spelen dan bij personenauto's. Een hogere aanschafprijs kan dan toch voordelig zijn.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » do 23 nov 2017, 18:52

Voor transport waar volume een grotere beperking is als gewicht, is die 2-4 ton extra gewicht best te overzien.

Waar gewicht de limiet is hangt het nog wat van de regelgeving af, je omzet per vracht wordt namelijk een 2 - 5% lager maar je spaart wel op je brandstof en mogelijk belasting. Misschien kan dat uit, maar dat zal ook weer van je accu kosten afhangen.

Een range van 800km is ook ruim voldoende, als je binnen de verplichte nachtrust kunt volladen. Veel meer als 800km zul je binnen de rijtijd toch niet kunnen rijden, misschien dat je heel af en toe een heel klein beetje meer kunt halen als je constant 90km/h kunt blijven rijden op de snelweg, maar dat zullen uitzonderingen zijn op rustige dagen over rustige wegen.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3563
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Elektrische auto's

Bericht door verfmeer95 » do 23 nov 2017, 19:09

En zo'n eerste model hoeft ook nog niet direct alle vrachtwagens te vervangen. De internationale lange-afstandstransporten zullen nog wel met dieselvrachtwagens gedaan worden, maar als de rest elektrisch word levert dat ook al gigantische winst op.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » do 23 nov 2017, 22:58

Lekkere Kwal schreef: wo 22 nov 2017, 20:03 ^^ met of zonder aandrijflijn?
Wat bedoel je met aandrijflijn? Ik heb het over een complete combinatie: tel minimaal 8 ton voor de trekker en 7 ton voor een reguliere 3-assige huif- of kastentrailer. Voor een motorwagen-aanhanger combinatie kun je daar nog een paar ton bij op tellen.

Het totaalplaatje klinkt wel allemaal erg optimistisch. Als ik zie wat voor accupakket er al onder een beetje fatsoenlijke elektrische heftruck zit (die vaak maar een halve dag mee gaat), vraag ik me af wat het volume zal zijn van een accupakket dat met 40-50 ton 800 kilometer mee moet kunnen gaan en of dat wel zonder extra hulp (hybride?) wel in een korte nacht op te laden valt...

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » do 23 nov 2017, 23:40

^^ heftruck?? Lijkt me een andere tak van sport. Ik heb hierboven de vermoedelijke gewichten al uitgerekend, een ton of 5 met de tech in de model X en die is al ingehaald door de model 3 die grotere cellen gebruikt.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » do 23 nov 2017, 23:53

Jeroen schreef: do 23 nov 2017, 22:58 Als ik zie wat voor accupakket er al onder een beetje fatsoenlijke elektrische heftruck zit (die vaak maar een halve dag mee gaat), vraag ik me af wat het volume zal zijn van een accupakket dat met 40-50 ton 800 kilometer mee moet kunnen gaan en of dat wel zonder extra hulp (hybride?) wel in een korte nacht op te laden valt...
Die vergelijking is wat gevaarlijk. Niet alleen omdat de type accu's niet noodzakelijk hetzelfde zijn, maar je moet ook niet vergeten hoeveel acceleratie momenten bij gebruik van een heftruck optreden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » vr 24 nov 2017, 10:04

^^ Hoge gewichten op lange afstanden met hoge snelheden laten rijden vergt heel veel energie. Het is net daarom dat ik verwacht dat volledig elektrische vrachtwagens de eerstkomende decennia echt nog geen gemeengoed zullen worden.
Lekkere Kwal schreef: do 23 nov 2017, 23:40 ^^ heftruck?? Lijkt me een andere tak van sport.
Niet echt, want die kampen met eenzelfde soort problemen met elektrische aandrijving. De maximale gebruiksduur op een volle accu is beperkt en zeker als er wat langere stukken gereden moeten worden en deels ook buiten mee wordt gereden wordt er daarom nog steeds vaak gekozen voor diesel of gas.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 24 nov 2017, 13:24

^^ Zeggen dat het 'veel energie' nodig heeft snijdt geen hout. Als je 800 km op een lading kan rijden waarbij je verbruik lager is dan het dieselequivalent dan ben je er al. Aangezien je nu met een elektrische auto zuiniger bent dan een dieselauto vraag ik me af hoe je niet zuiniger kan zijn met een elektrische truck versus een dieseltruck als je voor dat bereik 5 ton aan accu's mee moet nemen. Je zit eerder met het oplaadprobleem (vrachtwagen zit in 5 min of minder vol met diesel) en een eventueel lager laadvermogen dan met het energieverbruik.

Wat betreft de heftrucks: om te beginnen rijden die zover ik weet nauwelijks met lithium maar hoofdzakelijk met loodaccu's. Alleen al daarom gaat die vergelijking mank. Daarnaast werk je met een andere prijsklasse waardoor men niet dezelfde hoogwaardige (lees: energiedichte) accu's in een heftruck plaatst als in een wegvoertuig. Zelfs bij de wegvoertuigen zie je nu al verschillen doordat je auto's met 100 km en 500 km bereik kan kopen. Allebei auto's, maar wel een verschil in prijs en bereik.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 24 nov 2017, 14:36

Volgens Autoweek is het aantal auto's met een stekker dit jaar licht gedaald, van 98.903 naar 98.376. Een kleine daling, maar wel een trendbreuk, wat toch ook vooral aangeeft hoe afwijkend de particuliere markt is van de zakelijke markt. De plug-in hybrides komen niet meer in aanmerking voor een lage bijtelling en voor particulieren is het blijkbaar niet interessant om er eentje tweedehands te kopen, dus verdwijnen ze naar het buitenland.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » vr 24 nov 2017, 15:45

Jeroen schreef: vr 24 nov 2017, 10:04 ^^ Hoge gewichten op lange afstanden met hoge snelheden laten rijden vergt heel veel energie. Het is net daarom dat ik verwacht dat volledig elektrische vrachtwagens de eerstkomende decennia echt nog geen gemeengoed zullen worden.

Los van dat dit niet erg concreet is moet je voorzichtig zijn met de heftruck - vrachtwagen vergelijking op basis van gewicht. Als dat hele spul namelijk op gang is, hoef je er niet zoveel energie bij te blijven stoppen maar moet je slechts de weerstanden blijven weerstaan om in equilibrium te blijven. Dat is ook waarom je met een beetje beladen vrachtwagen veel meer door kunt rollen dan met een koekblik en waarom je veel grotere remmen nodig hebt.

Met een heftruck daarintegen verander je telkens van rijrichting. Dat betekent dat je vrij weinig in een min of meer equilibrium met constante snelheid zult rijden.

Een ander groot verschil is de aard van de weerstand. Met een vrachtwagen op kruissnelheid zal de luchtweerstand zeer significant bijdragen in relatie tot bv. de rolweerstand. Heftrucks zijn zo langzaam dat de luchtweerstand maar een zeer kleine bijdrage zal leveren.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Elektrische auto's

Bericht door Jeroen » vr 24 nov 2017, 15:59

^^ Maar dat is met diesel in principe niet anders als met elektrisch. En ook die techniek heeft niet stil gestaan, want tegenwoordig worden verbruiks- èn emissiecijfers gehaald die 20 jaar geleden ook voor onmogelijk werden gehouden.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » vr 24 nov 2017, 16:27

^^ dat werd nooit voor onmogelijk gehouden, er was geen nut om er geld in te stoppen. Pas na bindende wetgeving moest men wel. Het Volkswagen schandaal en de noodzaak om AdBlue te gaan gebruiken geeft al aan dat je geen groei meer gaat verwachten.

Waar duikgek op doelt is dat je met een heftruck alleen hele korte stukjes rijdt en dus hoofdzakelijk optrekt, remt en niet te vergeten heft. Een vrachtwagen is het grootste deel van de tijd aan het rollen, zelfs in de stad.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 27 nov 2017, 15:09

In het nieuws: 'Elektrische auto's rijden veel minder ver dan beloofd'

Nissan Leaf: geen 250 km maar 144 km
Opel Ampera: geen 520 maar 304 km
Renault Zoe: geen 400 maar 232 km

Dat elektrische auto's in de praktijk aanzienlijk minder ver komen is natuurlijk voor de geïnteresseerden allang bekend. Dat geldt overigens ook wel voor gewone benzine-auto's maar daar is het verschil meestal niet zó groot. Het probleem van de huidige generatie elektrische auto's is dat het bereik daarmee wel gereduceerd wordt tot minder bruikbaar. Met 144 km kan je nog wel naar het werk en terug rijden, maar wat langere ritjes (sociaal-recreatief) worden lastiger. En lange afstanden worden helemaal onpraktisch. De meeste mensen willen toch een all-rounder hebben.

De actieradius is ook nogal afhankelijk van het gebruik en jaargetijde. Bij de Tesla Model 3 varieert de actieradius van 480 km in de stad in de zomer tot 240 km op de snelweg in de winter. En als je veel 0-100s gaat doen zal het bereik ook wel snel slinken.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 27 nov 2017, 15:35

^^ dat nieuws is niet nieuw, zie bijvoorbeeld uit november 2016:
Waarom zijn de cijfers van de fabrikant dan zo optimistisch, vraagt u zich misschien af. De fabrikanten baseren zich hiervoor op de ‘officiële’ Europese NEDC-test. Hierbij zijn de rijomstandigheden vooraf bepaald, inclusief de rijsnelheid en -stijl. Deze omstandigheden zijn niet altijd even realistisch en worden ook door de fabrikanten zo positief mogelijk ingevuld door bijvoorbeeld speciale banden met lage rolweerstand te gebruiken. Om een realistischer beeld te krijgen, is enig onderzoek daarom aangeraden. Een tip hierbij is om bij de keuze ook eens naar de Amerikaanse norm EPA en cijfers te kijken. Zo bedraagt het rijbereik van nieuwe Nissan Leaf 172km volgens de Amerikaanse norm, maar 250km volgens de Europese.
Om die reden worden de cijfers van Tesla ook niet genoemd in het 'nieuwtje' van nu, die gebruiken namelijk de strengere EPA range. Ook in dit topic werd al vaak genoeg aangegeven of men het over EPA of NEDC had, niet in het minste omdat NEDC bekend is als onrealistisch.

ev-database.nl geeft ook aan:
De fabrikant vermeldt de actieradius van een voertuig op basis van de NEDC norm (zie het voorbeeld hierboven). De getallen die de fabrikant opgeeft worden in een laboratorium gehaald en zijn in de praktijk eigenlijk niet van toepassing. Ze dienen dan ook vooral ter onderlinge vergelijking van voertuigen. De praktische actieradius op de EVDB heeft exact hetzelfde doel, maar dan met zo realistisch mogelijke cijfers.
Je hebt nota bene zelf begin dit jaar nog gezegd:
Chris schreef: za 14 jan 2017, 11:26 [...] Het hoeft niet heel koud te zijn om een range van maar 100 km te halen (NEDC = 210 km), wat de bruikbaarheid wel limiteert. [...]
Renault is er overigens wel eerlijk over dat je in de winter aanzienlijk minder ver komt dan de NEDC waardes aangeven. Ze zeggen dat je met de nieuwe 40 kWh accu 200 km in de winter kan halen bij een NEDC range van 400 km.
Kortom oude wijn in nieuwe zakken en men heeft weer een leuke kop om EV's af te kraken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Elektrische auto's

Bericht door waldo79 » ma 27 nov 2017, 19:49

En jij hapt ook graag :hap: Missie geslaagd van Chris :lol:

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Elektrische auto's

Bericht door Km357 » ma 27 nov 2017, 20:43

Wat er ook van is, het is nog maar eens duidelijk dat actieradiuscijfers voor zowel benzine/diesel of elektriciteit niet stroken met de werkelijkheid. Waar ze wel op slaan doet er dan ook helemaal niet toe.

Dus waarom zouden we de andere cijfers dienen te geloven?

Plaats reactie