Elektrische (vracht)auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » di 12 jul 2016, 15:40

Ik dacht dat de Ioniq ook wat kleiner is dan een Prius, en een veel goedkoper (aanvoelend) interieur heeft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 12 jul 2016, 15:43

In de video's wordt juist genoemd dat het prijsverschil van € 8.000 niet te verklaren is door goedkope materialen of slechtere rij-eigenschappen. De DSG automaat schijnt juist duurder te zijn dan het type dat in de Prius wordt gebruikt, maar ik ben geen expert op dat gebied. De Ioniq is wel een tikkeltje kleiner dan de Prius, maar ik las ergens dat de auto maar 7 cm korter is dan de Prius.

Een ander belangrijk verkoopargument voor de Hyundai is de standaard 5 jaar fabrieksgarantie zonder kilometerbeperking.

Egbert
expressweg
Berichten: 2739
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Elektrische auto's

Bericht door Egbert » di 12 jul 2016, 21:08

Dat met die versnellingsbak noemen ze ook in de rijimpressie bij Autoweek. Blijkbaar wil Hyundai niet het "elastieke acceleratiegedrag" van andere hybrides (lees: Toyota).
Ach ja, je hoort toch vooral autotesters klagen dat die Prius zoveel lawaai maakt, maar dat zijn dan ook mensen die nog klagen dat een AMG Mercedes te weinig pk's heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » di 12 jul 2016, 21:11

Ik heb de indruk dat je de opmerkingen over verfijning en rijgedrag bij Autoweek altijd met een korreltje zou moet nemen. Soms moet je die eigenschappen ook in context van de doelgroep plaatsen, iemand die in de markt is voor een Renault of een Opel zal wel niet de verfijning van een BMW gaan meewegen. De praktijkverbruikscijfers die ze hanteren lijken mij ook wat aan de hoge kant, een te zware voet? Ik kan me nog een video herinneren waarin ze zeiden met de i10 maar 1 op 16 te halen, ik heb in een half jaar nog nooit zo'n hoog verbruik gehad. Heen en weer scheuren over bochtige landweggetjes om een review te filmen is ook niet echt representatief voor normaal gebruik.

Gebruikersavatar
jdb2
autoweg
Berichten: 1044
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: Elektrische auto's

Bericht door jdb2 » di 12 jul 2016, 22:51

Het verbruik van één testrit zegt natuurlijk niks over de zuinigheid van een auto. Misschien moet je wachten tot er een gedetailleerde test of duurtest in het magazine verschijnt. In België lees lees ik regelmatig de Autogids, het verbruik dat ze in hun gedetailleerde tests halen komt in mijn ervaring goed overeen met de realiteit.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 23 jul 2016, 22:40

De van Youtube bekende 'Teslabjørn' uit Noorwegen is vandaag in Nederland met de Tesla Model X. Hij had deze gewonnen ofzo, het model is pas in oktober in Nederland leverbaar. Hij heeft de P90D, die kost in Nederland € 134.000,-

In Zwolle vanavond:
Afbeelding

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 24 jul 2016, 12:04

^^ op het TMC forum zijn er Nederlanders die hun X levering al bevestigd hebben voor augustus, komende maand dus.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 24 jul 2016, 12:27

Misschien vooraf besteld? De Tesla site geeft aan 'levering eind oktober'.

Je moet wel een aardig dikke portemonnee hebben om deze particulier te rijden;

Financial lease bij 25.000 km/jaar is € 1.419 per maand exclusief btw en dan moet je ook € 23.254 aan btw vooruit betalen. En aan het einde van de financial lease moet je ook nog een slottermijn van € 40.822 neertellen.

Of € 134.000 contant betalen.

Het valt me trouwens op dat best wel veel Teslarijders boeren zijn. Ik zie op mijn fietstochtjes in het buitengebied best vaak een Tesla bij een boerderij staan.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » zo 24 jul 2016, 14:26

^^ hoe definieer je 'vooraf besteld'? Je hebt altijd een wachttijd gezien de grote vraag, dus je bestelt altijd vooraf... De introductiedatum is natuurlijk niet gekoppeld aan de geadverteerde wachtijd als je het product nu bestelt.

Dat van de boeren kan ik bevestigen, maar dan bij praktisch elk luxe automerk. Al denk ik wel dat er veel op naam van het bedrijf zullen staan natuurlijk.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 24 jul 2016, 14:33

Bij Tesla kan je toch ook al bestellen voordat het in productie is genomen? Je moet dan al een flinke deposit betalen voordat je eigenlijk weet wat je koopt.

De Model X vind ik overigens niet echt mooi. Hij is wat lomp (zoals veel SUVs) en de neus is een beetje raar afgewerkt. De Model S vind ik een stuk mooier. Ik denk dat Tesla er goed aan heeft gedaan om de Model S een conventioneel uiterlijk te geven in plaats van iets extreem futuristisch of overdreven sportauto zoals de BMW i8.

Model S en Model X:
Afbeelding

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » zo 24 jul 2016, 22:19

Zonder gril ziet er echt niet uit...
Maarja wat verwacht je van een gehackte en aangepaste staafmixer?

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chrysa » ma 25 jul 2016, 4:19

In Nederland komt er voorop nog een kentekenplaat, dan zal het niet meer zo kaal lijken.

JB81
autoweg
Berichten: 1543
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Elektrische auto's

Bericht door JB81 » ma 25 jul 2016, 7:19

Lekker praktisch in een parkeergarage ook, die deuren... :duck:

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door RSK » ma 25 jul 2016, 7:48

Na alle halleluja-verhalen begint nu ook het eerste gemor van gebruikers. Want met de actieradius wordt nog meer gesjoemeld dan met een doorsnee Volkswagendiesel.

http://demonitor.ncrv.nl/binnengekomen- ... beloofd-is
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 25 jul 2016, 8:15

Chris schreef:Bij Tesla kan je toch ook al bestellen voordat het in productie is genomen? Je moet dan al een flinke deposit betalen voordat je eigenlijk weet wat je koopt.
Dat klopt, maar dat neemt niet weg dat de datum-op-de-site dus geen afspiegeling is van wanneer het 1e kenteken wordt uitgegeven. Overigens is het voorschot 2000 euro, als je dat flink vindt dan is de auto niks voor jou denk ik.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » ma 25 jul 2016, 9:12

RSK schreef:Na alle halleluja-verhalen begint nu ook het eerste gemor van gebruikers.
Spuit 11. Het is allang bekend dat de actieradius amper haalbaar is in de praktijk. Het enige wat een beetje interessant is, is dat de dealer kennelijk al een voorzichtige waarde heeft opgegeven en dat ook die niet haalbaar blijkt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » ma 25 jul 2016, 10:21

JB81 schreef:Lekker praktisch in een parkeergarage ook, die deuren... :duck:
Het ziet er ook vaag uit dat ze voor gewone deuren hebben en dan achter vleugeldeuren. Is net alsof de spullen voor de een op waren en ze er toen maar wat anders op geschroefd hebben. Zeker particulier: Als je dit geld zo makkelijk uitgeeft, koop dan gewoon een nette auto met verbrandingsmotor... Kun je gewoon na ettelijke honderden kilometers vol tanken en het zijn tenminste echte auto's.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 25 jul 2016, 10:26

@wouterN14: dat wisselt toch erg per model hoor. Het probleem is meer dat er weinig rek in het vermogen zit, dus als je haast hebt of slecht weer of heuvel op rijdt (Duitsland in bijvoorbeeld) dan schiet het bereik achteruit. Dit hadden verbrandingsmotoren ook tot ca. de jaren 90 toen de injectiemotor en kleine diesel normaal werd en het vermogen de behoefte inhaalde. Vandaar dat je met een moderne lichte diesel wat beter tegen die invloeden bestand bent.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » ma 25 jul 2016, 11:06

Elke auto verbruikt meer als je heuvel op gaat, je rechtervoet zwaar is of als het weer slecht is, dat is niet meer dan logisch. Alleen met de diesel is één heuvel een relatief kleine invloed op de totale vrij grote actieradius, bij zo'n staafmixer heeft zo'n heuvel relatief een veel grotere invloed op de nogal beperkte actieradius.

Met een echte auto is het ook veel minder een probleem. Je stopt na ettelijke honderden kilometers bij de pomp en gooit hem vol. Verbruik is voor de kosten interessant, maar aangezien je toch af en toe pauze moet nemen en omdat diesel en benzine zo makkelijk vrijwel altijd binnen een korte afstand te krijgen zijn maakt het niet veel uit of je na 600 of na 1000km moet tanken.

Met een staafmixer daarentegen, als je op een beperkte actieradius ineens 30km of 50km verliest door wat heuvels kun je aardig de Sjaak zijn, zeker ook omdat laden lang duurt en een laadstation niet altijd in de buurt is. Dat betekent bijna altijd een grote vertraging op je reis.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » ma 25 jul 2016, 14:03

^^ toch is dat niet zo, kijk maar naar de vermogenscurve van een verbrandingsmotor. Als je bij een simpele elektrische auto (Tesla heeft er minder last van door het hogere beschikbare vermogen) de berg op gaat, stijgt je verbruik sterker t.o.v. normaal gebruik dan bij een dieselmotor. Het is dus niet alleen de voorraad die telt, het is ook hoe sterk het verbruik stijgt als je meer belast.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 25 jul 2016, 14:42

duikgek89 schreef:Het ziet er ook vaag uit dat ze voor gewone deuren hebben en dan achter vleugeldeuren. Is net alsof de spullen voor de een op waren en ze er toen maar wat anders op geschroefd hebben.
Het is gewoon een gadget, Tesla's hebben een hoog gadget-gehalte. Net zoals bioweapon defense mode of een acceleratie van 3-4 seconden van 0 - 100 die je in de praktijk niet vaak kan benutten. Maar als je tegen de € 100.000 gaat neertellen voor een auto mag dat ook wel wat extra's hebben. Deze auto's zitten in een prijsklasse dat € 20.000 meer of minder niet heel belangrijk is, wat wel blijkt uit het feit dat de bestverkochte modellen de duurdere varianten zijn.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Elektrische auto's

Bericht door Wouter N14 » ma 25 jul 2016, 14:53

Die vleugeldeuren zouden het instappen naar de derde zitrij vergemakkelijken, maar het lijkt inderdaad vooral een gadget te zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Elektrische auto's

Bericht door RSK » ma 25 jul 2016, 14:53

Wouter N14 schreef:
RSK schreef:Na alle halleluja-verhalen begint nu ook het eerste gemor van gebruikers.
Spuit 11. Het is allang bekend dat de actieradius amper haalbaar is in de praktijk. Het enige wat een beetje interessant is, is dat de dealer kennelijk al een voorzichtige waarde heeft opgegeven en dat ook die niet haalbaar blijkt.
Misschien, maar ik heb nog niet eerder in de landelijke media een uitgebreid stuk gezien over veel te optimistische opgaven voor actieradius. Dit in tegenstelling tot uitstootverhalen die disproportioneel veel aandacht kregen. Ik hoop dat het sentiment nu eens gaat kantelen en dat er meer aandacht voor de praktische problemen komt. Dan dringt er misschien ook eens een stukje realiteit door bij de beleidsmakers.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7679
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Elektrische auto's

Bericht door duikgek89 » ma 25 jul 2016, 17:45

^^ Dat zou niet verkeerd zijn.
Lekkere Kwal schreef:^^ toch is dat niet zo, kijk maar naar de vermogenscurve van een verbrandingsmotor. Als je bij een simpele elektrische auto (Tesla heeft er minder last van door het hogere beschikbare vermogen) de berg op gaat, stijgt je verbruik sterker t.o.v. normaal gebruik dan bij een dieselmotor. Het is dus niet alleen de voorraad die telt, het is ook hoe sterk het verbruik stijgt als je meer belast.
Ik heb ook niet gezegd dat de toename exact gelijk is. Het zou heel goed kunnen dat die bij de Tesla iets sterker is, maar ik heb eerlijk gezegd nu in mijn vakantie ook geen zin om daar nog eens in te duiken. Feit blijft dat elke auto meer gaat verbruiken bij klimmen. Als dat in een staafmixer meer is dan in een normale auto dan is dat alleen nog een reden om die rommel niet te kopen.
Chris schreef:
duikgek89 schreef:Het ziet er ook vaag uit dat ze voor gewone deuren hebben en dan achter vleugeldeuren. Is net alsof de spullen voor de een op waren en ze er toen maar wat anders op geschroefd hebben.
Het is gewoon een gadget, Tesla's hebben een hoog gadget-gehalte. Net zoals bioweapon defense mode of een acceleratie van 3-4 seconden van 0 - 100 die je in de praktijk niet vaak kan benutten. Maar als je tegen de € 100.000 gaat neertellen voor een auto mag dat ook wel wat extra's hebben. Deze auto's zitten in een prijsklasse dat € 20.000 meer of minder niet heel belangrijk is, wat wel blijkt uit het feit dat de bestverkochte modellen de duurdere varianten zijn.
Ben ik er te nuchter voor? Als het een gadget is, waarom dan niet op alle deuren? Ik snap dat je de klanten in deze prijscategorie iets extras moet bieden en dat je vreemde dingen moet bouwen om nog wat te verkopen aan mensen die zichzelf graag willen laten opvallen, maar ik vind het zo raar en lelijk staan dat men twee verschillende deurtypes gebruikt heeft. Overigens kunnen een hoop andere gadgets me ook gestolen worden, maar een goede acceleratie is natuurlijk niet verkeerd (en met elektromotoren ook veel makkelijker te realiseren).

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » ma 25 jul 2016, 20:29

Tesla Model S vs Boeing 737
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » wo 24 aug 2016, 11:35

Tesla komt nu met een 100 kWh accupakket, de P100D. Die moet in 2,5 seconde van 0 tot 100 gaan. En met dit accupakket zou een range van iets meer dan 600 kilometer mogelijk zijn. Het komt in de Model S en Model X, waarmee de 'X' de snelste SUV ooit wordt.

Er wordt nog geen prijs genoemd voor de Nederlandse Tesla Model S. De huidige Model S P90D kost € 126.400, en de upgrade wordt genoemd als $ 10.000 voor personen die een P90D hebben besteld, maar nog niet ontvangen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 10 sep 2016, 12:55

http://www.bnr.nl/nieuws/mobiliteit/103 ... -fors-meer
BNR schreef:Plug-in hybrides verbruiken fors meer

De plug-in hybrides van Volkswagen verbruiken fors meer brandstof dan door de autofabrikant wordt doorgegeven in de fabrieksopgave. Ook plug-in hybrides van andere automerken verbruiken veel meer. Dat blijkt uit gegevens van Travelcard, die BNR heeft opgevraagd.

Afbeelding
Het lijkt er op dat het wel verstandig was om de lage bijtelling op hybride auto's af te bouwen. Op papier heel zuinig, in de praktijk niet. Ik hoorde recent op de radio nog een stuk van een milieu-onderzoek waaruit zou blijken dat Nederland het beleidsmatig heel slecht doet vanwege het stoppen van subsidies op 'elektrische' auto's.

Overigens zijn verbruikerscijfers tussen 5 en 6 L/100 km voor grotere auto's op benzine nog steeds niet heel slecht, het is vergelijkbaar met het verbruik van A-segmenters. Met mijn Hyundai i10 kom ik meestal op 4.9 - 5.2 L/100 km uit.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 10 sep 2016, 13:02

^^ al is het geen nieuws dat een hybride onzuinig gereden kan worden, verdraait BNR wel de cijfers. Wat hier de 'norm' wordt genoemd is op basis van het testprogramma van de EU (die overigens in 2017 ingrijpend gewijzigd wordt), niet wat men verwacht je er normaal mee rijdt en geen moeite doet er zuinig mee te rijden en de plug-in wel eens te gebruiken. Wat hier de 'praktijk' wordt genoemd is wat de gemiddelde leaserijder ermee doet, die geen belang heeft bij besparing op z'n verbruik. Je vergelijkt zo wel een appel met een peer.

Eigenlijk benadeelt de massa de zuinige rijders die wel de moeite (willen) doen, omgekeerd slecht voor het milieu dus. Als je de belastingkorting zou koppelen aan een maximaal verbruik dan wordt het sneller interessant, behalve voor de vlotte leaserijder.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » za 10 sep 2016, 13:15

De subsidies / belastingkortingen zijn natuurlijk bedoeld om een bepaald doel te halen. Als dat niet gehaald wordt, kan dat geld beter gebruikt worden.

Ik weet niet hoe groot het aandeel lease is op de totale hybride autoverkopen, maar ik vermoed dat dit behoorlijk groot is. Hoeveel particulieren kopen een hybride auto? Die auto kocht je vooral voor de belastingvoordelen, en die voordelen zitten hem vrijwel uitsluitend in de bijtelling, de motorrijtuigenbelasting is maar 2 tientjes per maand goedkoper of zo. en het BPM verschil is niet zo groot meer als vroeger.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Elektrische auto's

Bericht door Lekkere Kwal » za 10 sep 2016, 13:39

^^ dat zal het overgrote deel zijn geweest. De particuliere markt is klein, maar ook zuinige ZZP'ers zullen eerder kosten willen besparen dan de loonslaaf. Een belangrijk punt is wel dat dit niet de eerste generatie hybrids zijn, met deze typen kan je vaak wel 40 km elektrisch rijden, handig dus voor als je dicht bij werk woont of vaak korte ritjes maakt.

Plaats reactie