Elektrische auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Attietattie » zo 20 mar 2016, 16:39

Chris schreef:Maar een Tesla Model S is waanzinnig duur en veel andere elektrische auto's hebben nog maar een klein praktisch bereik, en zijn vaak minstens twee keer zo duur als een vergelijkbare benzineauto.
Dat valt ook wel weer mee. Een Model S heb je vanaf €70.000. En ik denk dat je die klasse kan vergelijken met een model, zo ongeveer tussen de E-klasse en een S-klasse in.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 20 mar 2016, 16:50

Een typische '1%' auto dus ;)

De gemiddelde Nederlander rijdt niet in een auto van € 70.000 maar eerder een occassion van € 7.000.

de instap-Tesla Model S (70D) kost overigens € 85.000. Maar het meestgekochte model (P90) kost € 100.000. Maar als je nog wat opties aanvinkt ga je snel over de € 100.000, met de P90D zelfs richting € 150.000,-

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 20 mar 2016, 17:09

Of het nu 2030 of 2100 wordt, ik ben toch benieuwd waar we de stroom vandaan gaan halen en dan ook op zo'n manier dat we er op vooruitgaan of in elk geval niet op achteruit (maatschappelijk, landschappelijk, economisch en milieutechnisch).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 » zo 20 mar 2016, 17:24

Ik heb nog steeds niet veel met elektrische auto's. Ik denk zelf dat we uiteindelijk overgaan op waterstofauto's.
I'm average height... in Thailand.

Instagram // Flickr // Twitter

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » zo 20 mar 2016, 17:32

De Tesla S sluit in België aan bij de Audi A6, BMW 6, Mercedes E en Volvo S90. Dit maakt het een populaire nieuwkomer op de directiemarkt en veel bedrijven beginnen de wagen aan hun middenkader te leasen. Nu de wetgever eindelijk weet wat met elektrisch rijden aan te vangen en nu de nieuwe modellen meer bij de Belgische smaak aansluiten, gaat het ineens snel.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 20 mar 2016, 17:41

^^ Je vergeet even de enorme overheidssubsidies voor de Tesla. Volgens mij zou die auto 2x zo duur zijn als die gewoon geprijsd was.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 20 mar 2016, 17:56

Chris schreef:de instap-Tesla Model S (70D) kost overigens € 85.000. Maar het meestgekochte model (P90) kost € 100.000. Maar als je nog wat opties aanvinkt ga je snel over de € 100.000, met de P90D zelfs richting € 150.000,-
Mijn prijs van 70 klopt inderdaad niet, dat is gebaseerd op de S60 van €66.000, maar die wordt niet meer geleverd. De S70 is er op dit moment vanaf €79.200.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » zo 20 mar 2016, 19:33

Robbert297 schreef:Ik heb nog steeds niet veel met elektrische auto's. Ik denk zelf dat we uiteindelijk overgaan op waterstofauto's.
Probleem met waterstof is de hoeveelheid energie die nodig is om waterstof te maken. En wat nog erger is: het meest efficiënte proces om waterstof te maken is uit aardolie. Juist dat goedje wat schaarser begint te worden en waar je een beetje onafhankelijk van wil zijn.
Waterstof genereren uit water kost nog meer energie. Dat kan dus ook alleen maar als je voldoende goedkope/milieuvriendelijke energie hebt (ik sluit een grote toename van energieproductie uit fossiele bronnen in de toekomst maar even uit, ook weer vanwege het schaarser worden van grondstoffen).

Ter indicatie: omzetten van waterstof uit aardolie is 70-75% efficient, comprimeren is ook maar 90% en dan is een brandstofcel ook nog maar 40% efficiënt. Totaaltraject dus op zijn best 27% rendement op de energie (stroom) die je er in stopt. Dat verslaat een elektrische auto altijd en zelfs een brandstofmotor heeft een beter rendement.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » zo 20 mar 2016, 19:53

Egbert schreef:aardolie. Juist dat goedje wat schaarser begint te worden
Dat blijkt nog niet echt hè?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Theodorus
zandpaadje

Bericht door Theodorus » zo 20 mar 2016, 20:12

Waar zijn de elektrische autos.pps

Gebruiker tegen zichzelf in bescherming genomen door de link te verwijderen.
Snelwegfreak, moderator

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 21 mar 2016, 8:25

Wouter N14 schreef:^^ Je vergeet even de enorme overheidssubsidies voor de Tesla. Volgens mij zou die auto 2x zo duur zijn als die gewoon geprijsd was.
Ik ben niet goed op de hoogte hoe het met subsidies in België zit. Ik weet wel dat het je een habbekrats aan wegenbelasting en belasting op in verkeersstelling kost. Ook een vorm van subsidie.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 21 mar 2016, 9:53

Snelwegfreak schreef:
Egbert schreef:aardolie. Juist dat goedje wat schaarser begint te worden
Dat blijkt nog niet echt hè?
Dat het nu goedkoper is dan tijdens een crisis zegt weinig over de voorraad en prijsgevoeligheid in te toekomst. Gezien de afhankelijkheid op dit moment van zowel de landen die consumeren als produceren zie ik weinig voordelen om aardolie als praktisch middel te zien, zelfs voor waterstof.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 21 mar 2016, 10:00

^^ Er kwam deze week nog naar buiten dat in Irak enorme gasvoorraden ontdekt zijn. Alleen al met de hoeveelheid gas die in dat land aanwezig is, kan de complete wereldwijde gasvraag voor de komende 30 jaar worden voorzien. Ook de mogelijkheden van schaliegas en schalie-olie zijn dermate ruim dat er nog olie genoeg is. Uiteraard zijn bepaalde velden minder makkelijk te ontginnen dan traditionele olievelden, maar dat verklaart dan ook dat die velden nu allemaal uit productie gaan. Zodra de olieprijs weer richting de $100 gaat, komt die productie er weer bij. Ergo: we hebben sowieso nog wel voor 100 jaar olie. Beter wachten we dus de ontwikkeling van de techniek af, dan nu uitermate kostbaar paniekvoetbal te gaan spelen. Gelet op wat er in de afgelopen 100 jaar is bereikt, denk ik dat we binnen nu en 100 jaar best wel een interessante nieuwe techniek ontwikkelen. Alleen moet je zo'n proces niet overhaasten.
Lekkere Kwal schreef:Onlangs werd overigens ook bekend dat de belasting per KWh laadstroom gehalveerd wordt per 2017.
Ja, maar hoewel 'groene' maatregelen vaak van links komen, is dit natuurlijk een potje denivelleren waar je u tegen zegt. Het is op dit moment al ietwat goedkoper om op stroom te rijden, alleen de aanschaf van de wagens is zo ontzettend duur dat het voor Jan Modaal geen haalbare kaart is. Het verlagen van de stroom-accijns is dus een voordeel wat rechtstreeks naar de gefortuneerde bestuurder vloeit die zich toch al zo'n elektrische wagen kan veroorloven.
Egbert schreef:Waterstof genereren uit water kost nog meer energie. Dat kan dus ook alleen maar als je voldoende goedkope/milieuvriendelijke energie hebt (ik sluit een grote toename van energieproductie uit fossiele bronnen in de toekomst maar even uit, ook weer vanwege het schaarser worden van grondstoffen).

Ter indicatie: omzetten van waterstof uit aardolie is 70-75% efficient, comprimeren is ook maar 90% en dan is een brandstofcel ook nog maar 40% efficiënt. Totaaltraject dus op zijn best 27% rendement op de energie (stroom) die je er in stopt. Dat verslaat een elektrische auto altijd en zelfs een brandstofmotor heeft een beter rendement.
Het enige wat je nog niet meegerekend hebt, is dat waterstof een stuk efficiënter is als het op transportmogelijkheden aankomt. Het is in feite redelijk te vergelijken met LPG, je kunt het makkelijk transporteren en vooral opslaan. En een rendement van 27% komt ook redelijk overeen met wat de huidige verbrandingsmotoren hebben, terwijl je je daarmee niet de milieubelasting van accu's op je hals haalt. Ik begreep een tijdje terug van iemand dat men in Zwitserland werkt aan het mogelijk maken van waterstofproductie op de momenten dat er een overaanbod aan stroom is. Dat komt steeds vaker voor nu Duitsland zovelen miljarden in duurzame (lees dure) energie heeft gestoken. Noorwegen schijnt daar ook al gebruik van te maken: die importeren het stroomoverschot voor een prikje om water naar hoger gelegen bassins te pompen, wat ze op piekmomenten weer door de waterkrachtcentrale kunnen laten lopen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 21 mar 2016, 12:27

Bovendien hebben we aardolie ook gewoon nodig om een zeer ruim assortiment aan kunststoffen te kunnen produceren, met name kunstmatige polymeren die in zowat al onze dagelijkse gebruiksvoorwerpen terugkomen. Mocht aardolie echt opgeraken, dan hebben we een groter probleem dan dat we enkel droogvallen aan de pomp. Eén van de meest gebruikte kunststof/ kunstmatige grondstoffen is polyetheen, wat gemaakt wordt van een condensaat dat ontstaat bij het destilleren van aardolie. De grootste kraakinstallatie ter wereld die polytheen produceert, staat trouwens in Antwerpen.
Het dampenmengsel waaruit polytheen gekraakt wordt, heet trouwens "Nafta". Naft is in de Vlaamse spreektaal een veel gebruikt synoniem voor Benzine, nu weet je dat ook weer :D

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » ma 21 mar 2016, 12:53

^^ Voor het synthetiseren van deze bouwstenen bestaan tegenwoordig goede niet-fossiel gebaseerde alternatieven en dat aantal groeit nog steeds :).

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » ma 21 mar 2016, 13:17

^^
We zijn inderdaad al ver gekomen sinds de tijd van het bakeliet :D

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 21 mar 2016, 15:43

Tijdens de crisis was de olie zowel heel duur als heel goedkoop. Op langere termijn zie je bijvoorbeeld dat de olieprijs in de jaren '90 ook laag lag, terwijl er in dat decennium sprake was van sterke economische groei (het Amerikaanse BNP verdubbelde bijna tussen 1990 en 2000). De olieprijs lag in die periode niet veel hoger dan $ 20-25 per vat, zelfs aangepast voor inflatie was dat niet meer dan $ 30 per vat.

Ik denk dat elektrische auto's het voorlopig vooral moeten hebben van de zakelijke markt. Voor de particulieren, die het overgrote deel van de Nederlandse autovloot uitmaken, zal een elektrische auto veel te duur zijn, zelfs als occasion. Ik geloof best dat de prijs op termijn zal zakken, maar het komt van een erg hoog niveau.

Ik vraag me sowieso af of het met de huidige technieken wel mogelijk is om kleine auto's te voorzien van een range van 400-500 kilometer. Dat kan nu vooral met een enorm accupakket zoals in een Tesla ligt (die auto weegt 2100 kg) maar is in een A/B-segmenter niet in te passen.

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 21 mar 2016, 18:54

Chris schreef:Op langere termijn zie je bijvoorbeeld dat de olieprijs in de jaren '90 ook laag lag, terwijl er in dat decennium sprake was van sterke economische groei (het Amerikaanse BNP verdubbelde bijna tussen 1990 en 2000). De olieprijs lag in die periode niet veel hoger dan $ 20-25 per vat, zelfs aangepast voor inflatie was dat niet meer dan $ 30 per vat.
Zou het een niet bij kunnen dragen aan het ander? Ik las dat DNB een extra economische groei van 0,2% verwacht op basis van de gedaalde olieprijs.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 21 mar 2016, 19:57

RSK schreef:Er kwam deze week nog naar buiten dat in Irak enorme gasvoorraden ontdekt zijn.
Het is natuurlijk wel de vraag in hoeverre we afhankelijk willen blijven van het instabiele, religieus compleet gestoorde midden-oosten (IS in alle instabiele landen, sjiieten in Iran en Irak, soennieten, wahabistische en salafistische jihadi's, kopten in Egypte, joden in Israël, christenen in Libanon, etcetera). Al het geld wat je daarnaartoe brengt in de vorm van aankoop van olie en gas zorgt alleen maar voor meer geld voor die religieuze fanatici. En dan is het beter om eens na te denken over thorium. Of je dat nu direct in electrische auto's wilt steken of in waterstof-omzetting. https://www.facebook.com/energieduthorium/?fref=nf
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 21 mar 2016, 22:17

^^ Heb je wat mij betreft gelijk in. Wel pijnlijk om te constateren dat we 40 jaar na de eerste oliecrises niet op zoek moeten naar alternatieven vanwege de lang verwachte schaarste, maar vanwege religieus fanatisme :|

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » di 22 mar 2016, 19:09

Ben het volledig met René eens dat de kaarten in geheel West-Europa vól op thorium moeten. Maar in de tussentijd moeten we niet paniekerig proberen de olie uit te bannen. Laten we vast blij zijn dat de prijzen in betrekkelijk korte tijd met een factor 3-4 gedaald zijn, zodat er minder inkomsten voor dubieusreligieuze gebieden zijn. Al is het natuurlijk volledig aan Turkije te wijten dat IS zijn olie überhaupt af kan zetten op de wereldmarkt.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 mar 2016, 10:31

De populairste elektrische auto's in Noorwegen. Er zijn momenteel 76.666 elektrische auto's geregistreerd.

Nissan 23 651
Volkswagen 18 700
Tesla 10 327
BMW 5 119
Kia 4 125
Mitsubishi 3 108
Renault 2 977
Peugeot 2 878
Citroen 2 420
Mercedes 1 710
Think 829
Ford 380
Asure Dynamics 148
Smart 138

Elektrische auto's zijn te herkennen aan het kenteken, dat met 'EL' begint. Deze serie is bijna op, daarna gaat men verder met 'EK' (elektrisk kjøretøy - elektrisch voertuig).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 mar 2016, 10:38

^^ Daar zitten ook pluginhybrids tussen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 23 mar 2016, 10:45

^^ Zeker? Dat zou betekenen dat er bijna geen Noor rondrijdt met een Opel Ampera of Toyota Prius Plug-In Hybrid, toch geen heel ongebruikelijke auto's hier in Nederland.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 mar 2016, 10:58

De Volkswagen e-Golf is in Noorwegen heel populair geworden in korte tijd. Dit komt voornamelijk door de belastingen, een e-Golf is goedkoper dan een Golf Comfortline met een 1.2 benzinemotor. In vergelijking met Nederland is een e-Golf in Noorwegen € 7.000 goedkoper en de instap Golf Comfortline € 7.000 duurder.

Daar komt nog eens bij dat je in Noorwegen met een elektrische auto ook geen tol hoeft te betalen (met name in steden scheelt dat echt veel geld) en vaak gratis kan parkeren en over busbanen mag rijden.

En een modaal inkomen in Noorwegen is 2 keer zo hoog als in Nederland. Naar koopkracht kost een e-Golf in Noorwegen dus hetzelfde als een A-segmenter hier (ongeveer € 28.000/2 = € 14.000).

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 23 mar 2016, 11:36

Coen Tunnel schreef:^^ Zeker? .
Ja. De BMW 5 is een PHEV, en ik neem aan het gros van de Mitsubishi's ook. Ik kan mij in elk geval niet voorstellen dat dat vooral i-Mievs zullen zijn maar vooral de ook hier populaire Outlanders. Maar misschien hebben ze in Noorwegen afwijkende definities van wat een plugin en een echte elektrische auto zijn, want de eveneens hier populaire Volvo V60 PHEV staat er ook niet tussen.

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » wo 23 mar 2016, 12:55

Gelden die belastingmaatregelen in Noorwegen ook voor particulieren ?
Want dan kan ik het mij wel voorstellen.

Bij de fiscale maatregelen in NL voor elektrische en hybride auto`s profiteren vooral ondernemers en leaserijders ervan.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 23 mar 2016, 13:01

Ja, de voordelen zijn voor particulieren;

* geen registratiebelasting
* geen wegenbelasting
* geen tol (volgens mij ook gratis ferries)
* vaak gratis parkeren
* mogen gebruik maken van busbanen en carpoolstroken

Een beetje aangeklede B-segmenter op benzine kost in Noorwegen al snel tussen € 35.000 en € 40.000,-. Elektrische auto's zijn daar prijstechnisch dus meer competitief dan elders in Europa. Eigenlijk is dat ook alleen haalbaar vanwege het hoge inkomensniveau in Noorwegen.

Het nadeel van die kleine elektrische auto's is wel de geringe range, vaak rond 150 kilometer, nog wat minder in de winter. Op een langere rit rij je dus continu van laadpaal naar laadpaal.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 24 mar 2016, 9:51

Noorwegen plant zelfs al verder te gaan: "German bloggers report that the Norwegians are looking into adopting a National Transport Plan with 100 percent electric cars, buses, and small trucks by 2025 for new vehicles"
Het plan is alleen beschikbaar in Noors.

http://www.renewablesinternational.net/ ... 537/94287/

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » do 24 mar 2016, 19:50

Een zeer groot deel van de opgewekte energie in Noorwegen komt dan ook van waterkrachtcentrale`s.
Waardoor je gelijk een groot bezwaar van elektrische auto`s van tafel veegt, namelijk het "verplaatsen" van de vervuiling van de uitlaat van de auto naar de schoorsteen van de energiecentrale.