Elektrische auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

jelger
expressweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door jelger » zo 09 feb 2020, 18:23

Elke twee a drie uur is een populair ritme, goed voor 2/3 van de reizigers die meegedaan hebben in dit "onderzoekje" van de TG+Autovisie.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/786049/ ... e-voorkeur

Zelf probeer ik het, net hoe het uitkomt, ongeveer aan te houden (2 a 3 uur). Dat heeft weinig met "verschrikkelijk" te maken, bij mij althans.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 09 feb 2020, 18:23

waldo79 schreef:
zo 09 feb 2020, 17:56
Met een wat grotere tankinhoud is 560 km toch niet zo spannend met een benzineauto? Donderdag nog getankt met 616 km op de klok, net geen 30 liter erin gegooid ;)
Is het wel spannend met een tankinhoud van 62 liter en een gemiddeld verbruik van 1:11? Even kijken, dan zou ik 51 liter hebben verbruikt tussen die twee tankstations. 11 liter over in de tank. Mja, dat is meer dan twee keer een noodjerrycan van 5 liter. ;)

Terug naar het laadpalentekort:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... e-groeien/

Met de huidige toename van EV's moeten er 120 laadpalen per dag bijgeplaatst worden. Nu zijn dat er 23 per dag.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » zo 09 feb 2020, 18:26

Ha ha, even niet vanuit gegaan dat er ook nog voertuigen rondrijden waarvoor 1:11 een gemiddeld verbruik is.

Maar inderdaad terug naar de EVs

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 feb 2020, 18:36

jelger schreef:
zo 09 feb 2020, 18:23
Elke twee a drie uur is een populair ritme, goed voor 2/3 van de reizigers die meegedaan hebben in dit "onderzoekje" van de TG+Autovisie.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/786049/ ... e-voorkeur
Als ik het goed lees dan rijdt het grootste deel langer dan 2 uur. Structureel elke 2 uur stoppen eet wel veel tijd uit je reisdag, zeker als het gaat om ritten in de range van 900-1200 kilometer.

Ik ben ooit een keer in één ruk van Denemarken naar Zwolle gereden. Dat was met 5 uur rijden wel lang, maar het verkeer was rustig (zelfs bij Hamburg :schrikreactie: ), dan is het wel uit te houden als je niet naar het toilet hoeft. Het ligt misschien ook wel een beetje aan de mindset waarin je rijdt. Als autorijden niet je ding is of je snel vermoeid wordt kan je maar beter tijdig pauzeren.

Er zijn ook mensen die hun tankstops en andere stops van te voren al helemaal vastleggen. Dat doe ik eigenlijk nooit, ik ga rijden en zie wel waar en wanneer ik stop voor tanken, koffie, broodjes of diner.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 feb 2020, 18:43

^^ Ik zie ook wel waar ik stop, maar elke twee uur even een korte pauze maken is iets wat ik vroeger met mijn ouders al deed op weg naar ons vakantieadres, en wat ik nu zelf ook nog steeds doe. Op een gegeven moment wil je de auto ook wel even uit. Soms is het ook maar een korte pauze, 5 tot 10 minuten of zo. Lang niet altijd een kwartier of meer.

Ik zit op lange trajecten ook meestal niet alleen in de auto, dus ik stop ook als mijn vriendin naar de wc moet gaan.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » zo 09 feb 2020, 18:48

Het punt wat ik er mee wil maken is natuurlijk de discussie rond EV, hun bereik i.cm. vakanties en "te vaak stoppen, te lang wachten". Met een beetje fatsoenlijke EV kun je dus ongeveer aan die tweeëneenhalf uur rijden en dan een onderbreking zitten. Een rit van 1000 km moet je makkelijk in 1 dag kunnen halen. Natuurlijk, als je even de tijd wil drukken en meer opschieten dan zit de EV beperking op dit moment nog wel een beetje tegen, maar echt onoverkomelijk is het niet.

Een lichte handicap waar ik in ieder geval wel mee zou kunnen leven. Ik heb ook lange reizen met LPG gemaakt. Ook al heb je dan in principe benzine als backup, ik ben nog net beancounter genoeg om het op alleen LPG te doen tot het niet beschikbaar is. Het is dan gewoon sport. Ja, en daar hoort ook soms bij wat vaker stoppen. LPG tanken is in het buitenland soms ook een hele operatie waar je niet met 2 minuten spuiten klaar bent. ;)

Ik geef het nog een paar jaar en dan is het al veel flexibeler om met EV op vakantie te gaan.

brytje008
stadsweg

Bericht door brytje008 » zo 09 feb 2020, 18:50

Ik zie het vaak ook wel waar ik stop. Wat ik dan bijvoorbeeld wel heb, is dat ik van huis naar Luxemburg in keer rijd. Vaak daarna zie ik het wel.
Ik snap dat hele geplan nooit zo van mensen. Stel dat je een stuk eerder naar het toilet moet of in een file komt te staan, waarna je graag even een stop maakt.

Ik denk ook dat het kan bijdragen aan vermoeidheid. Omdat ze het zo gepland hebben moeten ze per se op die geplande stops stoppen, hoe vermoeid ze ook zijn.
Touren is rough so you got to be tough

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 feb 2020, 18:57

jelger schreef:
zo 09 feb 2020, 18:48
Ik geef het nog een paar jaar en dan is het al veel flexibeler om met EV op vakantie te gaan.
Accu's van 400 kilometer bruikbaar snelwegbereik en overal snelladers dat je in 10-15 minuten weer 80% bent, en dat voor rond de € 15.000 (als jonge occasion). Dat lijkt mij wel wat.

Als ik naar mijn recente lange trips kijk zou dat met een EV bijna ondoenlijk zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 feb 2020, 19:09

^^ Dat geldt voor mij ook, maar dat ligt ook deels aan de bestemmingen. Tijdens mijn road trip op de Balkan nog geen vijf maanden geleden ben ik bar weinig laadpunten tegengekomen, alleen bij ons hotel in Sarajevo stond een Tesla Supercharger, en ik meen dat in de parkeergarage bij ons hotel in Belgrado (dat ook de parkeergarage voor de mall was waarin het hotel gevestigd was) ook wel oplaadpunten voor elektrische auto's waren. Langs de snelwegen in die contreien is er nog praktisch niks. En ik denk dat het in dunner bevolkte delen van Frankrijk en Spanje vooralsnog ook behelpen is. In Frankrijk zal er langs de tolwegen wellicht frequent wat zitten, maar Spanje zal al wel lastiger worden. En dan beperkt zo'n auto je keuze in vakantiebestemmingen nog verder.

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » zo 09 feb 2020, 19:33

jelger schreef:
zo 09 feb 2020, 17:58
Houd dan echt niemand zich meer aan de vuistregel van elke twee uur even een rust momentje? :schrikreactie:
Ik houd 2 à 2,5 uur aan. Dan heb ik op een lange reis dus 1 à 2 tankstops. De overige stops zijn alleen om de beentjes te strekken.

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » zo 09 feb 2020, 22:05

Wesso schreef:
zo 09 feb 2020, 18:23
(..)

Terug naar het laadpalentekort:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... e-groeien/

Met de huidige toename van EV's moeten er 120 laadpalen per dag bijgeplaatst worden. Nu zijn dat er 23 per dag.
Bij dit soort oproepen/artikelen heb ik altijd de vraag: worden er nou laadpunten bedoeld OF daadwerkelijk laadpalen.. zonder aan te geven hoeveel aansluitingen die 'paal' dan heeft. (veelal 2).

Het zal mij niet verbazen als er 120 laadpunten bedoeld wordt.. dat men 23 laadpalen per (werk)dag op dit moment realiseert zal best.. want dat zijn dan 46 laadpunten. Dus, in plaats van dat er ongeveer 20% gerealiseerd wordt.. is dat al ruim 30 procent. :top:

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » zo 09 feb 2020, 23:07

^^ Ik denk dat ze met laadpalen laadpunten bedoelen. 'Laadpaal' is een populair woord, denk ook aan 'laadpaalklevers'.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » ma 10 feb 2020, 7:04

Wesso schreef:
zo 09 feb 2020, 17:42
Ik kan me van 7 jaar geleden herinneren dat ik 560 km van Cuijk naar Merklingen (net voorbij de Albaufstieg) haalde op zelfs minder dan een volle tankinhoud benzine. Daar kunnen maar weinig EV's tegenop...
Ik haal geregeld 1000 km tussen tankstops met mijn benzine, ik zou geen auto willen die net aan 600 km op een tank komt. Dan moet ik veel te vaak stoppen.

Maar goed, alle gekheid op een stokje, als je coute-que-coute zonder stops meer dan 500 km wil rijden, dan is een EV inderdaad niets voor jou. Maar volgens mij wordt dat wel vaker gezegd. Met een EV zul je je rijgedrag moeten aanpassen. Wil je dat niet, dan moet je geen EV gaan rijden (en wat mij betreft dan ook eens ophouden met steeds maar weer zeggen dat je geen 500 km in een ruk kunt rijden, want die plaat begint echt oud te worden).
Koop dan een goede PHEV (met nadruk op dat goede).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 11 feb 2020, 15:15

Er wordt gewaarschuwd voor lange wachttijden bij de laadpalen in Duitsland bij de start van de vakantie over 2 weken: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artik ... sla-ionity

Daarvoor waarschuwt KPMG op basis van een eigen analyse naar verkeersstromen. Volgens de adviesorganisatie gaan er die dag zo'n 1500 Nederlandse elektrische auto's richting de Oostenrijkse Alpen of weer terug. Tel daar de Duitse en Belgische elektrische auto's bij op en er ontstaat een file bij de snellaadstations langs de snelweg.

Bovendien is het goed mogelijk dat het daadwerkelijke laadvermogen aanzienlijk lager uitvalt omdat alle palen tegelijk worden gebruikt, zegt KPMG-onderzoeker Bud van der Schrier. "Dat betekent dat de voertuigen onderweg vaker moeten opladen en dat de reis naar Oostenrijk dus nog langer kan duren."

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 feb 2020, 16:27

De Honda E. Geinig autootje, maar met € 37.500 ernstig overpriced, veel te weinig bereik, klein en onpraktisch. Er zijn een hele rij auto's in het A-segment voor € 10.000 - 15.000 die meer ruimte bieden. Rationeel gezien zou niemand zo'n auto kopen, al zal er wel een niche segment zijn die zo'n ding als lifestyle auto wil. Dat grote scherm is wel mooi.

Link

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 18 feb 2020, 16:53

De snelle opkomst van electrisch rijden zorgt bij blinden en slechtzienden, en bij mensen die slecht ter been zijn voor gevaarlijke situaties:
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/262153/b ... or-je-lijf

Mijns inziens lijkt het me niet wenselijk om kabels of kabelgoten over de stoep te laten lopen. Ik zou dan ook zeggen: niet toestaan.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 18 feb 2020, 16:56

Chris schreef:
di 22 jan 2019, 17:09
^^ Sommige sportauto's die in België rond de € 40.000 kosten kunnen in Nederland zo € 100.000 of meer kosten door de BPM. Die Ford Mustang was een voorbeeld dacht ik, even de cijfers erbij zoeken.

edit: ja de Ford Mustang is er in België vanaf € 39.000 en in Nederland vanaf € 70.000. De Ford Mustang met een V8 kost in Nederland € 110.000, in België € 47.000
De Ford Mustang Mach-E komt eind dit jaar mogelijk. 76kWh-uitvoering met achterwielaandrijving kost net geen 50.000 euro en voor de 99kWh-accu betaal je ‘slechts’ 8000 euro meer: 58.075 euro voor 600 kilometer bereik.
https://tweakers.net/reviews/7674/fords ... ereik.html
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 18 feb 2020, 18:06

Ik vind het nog steeds eeuwig zonde dat de naam van zo'n icoon hiervoor misbruikt moet worden. Dat doet mij ook een beetje vrezen voor de toekomst van de 'normale' Mustang...

Kaaiman
2x4 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » di 18 feb 2020, 21:36

Chris schreef:
di 18 feb 2020, 16:27
De Honda E. Geinig autootje, maar met € 37.500 ernstig overpriced, veel te weinig bereik, klein en onpraktisch.
Voor hetzelfde geld heb je een (kleine) elektrische MPV, zoals de MG ZS EV, een Mazda MX-30, een Hyundai Kona of een Peugeot 2008.

Maar ik denk dat men vooral op de doelgroep mikt die nu al een VW (New) Beetle of MINI heeft: geld zat voor iets speciaals.

Wel sympathiek vind ik die ronde koplampen. Die schattigheidsfactor (en met dubbele ronde koplampen de stoerheidsfactor) op de weg mis ik eigenlijk al sinds begin jaren '00 in het straatbeeld, toen de oudere VW's Golf en Polo, en de oudere BMW's 3- en 5-serie langzaam verdwenen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 18 feb 2020, 22:03

Het is al langere tijd een probleem bij Honda: enorm goede auto's, maar op praktische zaken weinig onderscheidend ten opzichte van de concurrentie én fors aan de prijs. Niet voor niks dat het merk zo geslonken is de afgelopen 20 jaar...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 21 feb 2020, 18:39

Het nieuws dat de energierekening mogelijk tientallen euro’s stijgt door de explosieve groei van laadpalen en warmtepompen leidt tot boze reacties n de politiek. Oud-minister Ronald Plasterk noemt rijders van elektrische auto’s ‘enorme asocialen’.
ad.nl, 21-2-2020
Stevige uitspraak op basis van een voorspelling van Stedin.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 21 feb 2020, 18:56

Afgezien van het statement van netbeheerders, Plasterk is al een tijdje "van het padje af" (wie hem op sociale media een beetje volgt kan dat weten) en lijkt me niet perse een referentiekader om op te varen. Maar ja, AD.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 21 feb 2020, 19:21

Maar goed, het probleem is er wel dat al die extra vraag naar elektriciteit - nota bene gevoed door de onzinnige wens om van het gas af te gaan - wel zijn weerslag gaat hebben op het electriciteitsnet. Recent was nog in de media dat in Amsterdam de laadpalen op piekmomenten minder stroom krijgen omdat het anders fout kan lopen.

En dat gas duurder gemaakt worden en elektriciteit goedkoper - terwijl dat laatste nu misschien vanwege de investeringen in het net toch anders lijkt te worden - draagt ook niet bepaald bij aan de acceptatie.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 21 feb 2020, 19:31

Er zijn wel mogelijkheden om slimmer te laden, en dat zal ook wel nodig zijn om te voorkomen dat tussen 17 en 18 uur iedereen z'n elektrische auto aan de lader zet, zijn inductieplaat aandraait en de warmtepomp laat werken.

Her en der lees je dat elektrisch rijden 'maar' zo'n 10% extra elektriciteitsverbruik zou opleveren. Dat is net zoveel alsof NS zijn stroomverbruik vertienvoudigd. Maar het gaat ook om transportcapaciteit en piekverbruik.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 21 feb 2020, 19:56

Nog een praktisch dingetje: het is momenteel al een aardig gedoe om laadpalen te realiseren, met complexe aanbestedingen, voorwaarden van commerciële partijen voor de locatie e.d. En momenteel heeft nog geen 6% van het Nederlandse personenauto-wagenpark een stekker. Hoe gaan we dat dan doen als zeg 30, of zelfs 50% een stekker moet hebben?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 21 feb 2020, 19:59

Wouter N14 schreef:
vr 21 feb 2020, 19:56
En momenteel heeft nog geen 6% van het Nederlandse personenauto-wagenpark een stekker.
2% heeft nu een stekker, waarvan ongeveer de helft een PHEV is. Het aandeel BEV is dus ongeveer 1%.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 21 feb 2020, 20:06

Ik heb dat laatst ook eens uitgerekend en kwam hoger uit, ik heb dat excelbestand alleen niet even bij de hand. Evengoed, wat te doen?

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 21 feb 2020, 20:09

Wouter N14 schreef:
vr 21 feb 2020, 19:56
Nog een praktisch dingetje: het is momenteel al een aardig gedoe om laadpalen te realiseren, met complexe aanbestedingen, voorwaarden van commerciële partijen voor de locatie e.d. En momenteel heeft nog geen 6% van het Nederlandse personenauto-wagenpark een stekker. Hoe gaan we dat dan doen als zeg 30, of zelfs 50% een stekker moet hebben?
De gemeenten moeten dit jaar met een energieplan komen, waarin een antwoord gegeven moet worden op o.a. deze vraag.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 21 feb 2020, 20:13

Klopt idd., maar ik had nog niet begrepen dat daar deze kwestie ook in uitgewerkt moet worden. Mooi dan kan ik er zelf nog wat van gaan vinden ook :lol:

rene154
stadsweg

Bericht door rene154 » vr 21 feb 2020, 20:31

Chris schreef:
vr 21 feb 2020, 19:31
Er zijn wel mogelijkheden om slimmer te laden, en dat zal ook wel nodig zijn om te voorkomen dat tussen 17 en 18 uur iedereen z'n elektrische auto aan de lader zet, zijn inductieplaat aandraait en de warmtepomp laat werken.

Her en der lees je dat elektrisch rijden 'maar' zo'n 10% extra elektriciteitsverbruik zou opleveren. Dat is net zoveel alsof NS zijn stroomverbruik vertienvoudigd. Maar het gaat ook om transportcapaciteit en piekverbruik.
Mijn auto laadt eigenlijk alleen tussen 23:00 en 7:00, scheelt geld en belast daarmee het net minder omdat het stroomverbruik dan lager ligt.