Elektrische auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » zo 12 jul 2020, 10:28

Durashift schreef:
zo 12 jul 2020, 0:22
Ik weet het niet.. naar mijn indruk en het gedrag van vele Model 3 modellen wat ik zie.. heb ik toch wel de indruk dat de (mannelijke) bestuurders van deze EV's graag het acceleratie potentieel benutten en dat soms overschatten. Vooral op de plaatsen waar dit niet echt kan, binnen de bebouwde kom bijvoorbeeld.
Dat is mijn indruk ook. Van die lui die in de bebouwde kom even in 2 seconden van 30 naar 90 knallen en dan weer hard moeten remmen voor de volgende weggebruiker. Als je zo rijdt zit het overige verkeer altijd alleen maar in de weg. En het is gewoon gevaarlijk om zoveel sneller dan de rest van het verkeer te rijden en op te trekken. Ik zie dit ook vooral bij de Model 3 gebruikers.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 jul 2020, 22:08

Opel Corsa-e vs Honda E. De Honda heeft een hoge aaibaarheidsfactor en is een bijzondere retro-modernistische auto. Maar tegelijkertijd erg duur en erg onpraktisch. Rationeel gezien is de Opel een veel betere keus. Nu is er natuurlijk een segment kopers dat weinig waarde hecht aan een kofferbak van 171 liter of een praktisch bereik van 170 kilometer. Ik ben wel benieuwd hoe veel wij hem gaan zien, ik ben hem tot nu toe 1 keer tegengekomen en dat was in Duitsland, nog voor de introductie.

Link

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 20 jul 2020, 22:51

Mijn dag zal niet stuk kunnen als ik de Honda tegenkom. Die Opel...zie ik waarschijnlijk niet eens.

Nog even over dat vermeende optrekken of snel rijden. Vanmiddag naar Den Haag geweest. Eerst een Nissan Leaf die het electropedaal niet weet te vinden, bij het groene licht..nou snap ik dat nog bij mensen die een Nissan kopen (ook al is de Leaf geen onaardige auto) maar de Tesla (3) even later op de linkerbaan strak op de limiet zonder te passeren ... :ongeduldig:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » di 21 jul 2020, 14:39

Ik denk dat we beide auto's nog weinig zullen zien. Je ziet dat de markt voor elektrische auto's nog steeds voornamelijk aantrekkelijk is voor zakelijk gebruik en daarvoor zullen deze auto's weer net niet serieus genoeg zijn. Wel jammer, want ik denk dat die Honda E verder toch wel de gaafst ontworpen elektrische auto van dit moment is.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 21 jul 2020, 15:03

^^ Ik kan mij wel voorstellen dat de Corsa-e een optie kan zijn voor de zakelijke rijders met wat minder budget. Uiteindelijk draait het toch om praktische inzetbaarheid van die auto's en de actieradius is dan wel een dingetje. En dan is de prijs van net iets boven de 30k zo slecht nog niet. Kijk je naar wat op de markt zit, dan zitten ze qua prijs tussen de A-segmenters in die zo rond de 25-26k hangen qua prijs en de B-segmenters die rond de 35-37k hangen.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 21 jul 2020, 15:03

Volgens kentekenradar zijn er nog maar minimale aantallen Opel Corsa-e op naam gezet. 1 in mei, 20 in juni en tot nu toe 3 in juli. De Honda E komt niet voor in de lijst, wordt kennelijk nog niet geleverd.

De ANWB hamert er vaak op dat dit soort auto's voor de private lease interessanter zijn dan private aankoop.

Wat elektrische auto's zakelijk interessant maakt is ook meteen hun nadeel voor de particuliere markt. Zakelijk kan je zo'n auto goedkoop rijden, maar als goedkoop rijden voor een particulier belangrijk is koopt hij ten eerste al geen nieuwe auto, en als hij dat wel doet dan niet eentje van dit prijssegment. Het zal dus wel een niche zijn in de particuliere markt die wel veel geld wil uitgeven en tegelijkertijd niet maalt om praktische nadelen.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 21 jul 2020, 15:15

^^ Ik vraag me af hoe ze dat dan tellen. Op RDW's Open Data staan er al 19 tenaamgestelde Honda E's waarvan slechts 2 onverzekerd. Van de Corsa E tel ik zelfs 96 met handelsbenaming Corsa en 1 met Corsa E (vermoedelijk een foute invoer bij een dealer).

Daarnaast is goedkoop rijden natuurlijk niet hand in hand hetzelfde als goedkoop kopen. Als je toch al een auto wilt kopen en je budget is groot genoeg, dan rijd je vervolgens een slag goedkoper. Een verre oom en tante van mij hebben daarom ook een Leaf aangeschaft, ze rijden niet veel en zonder wegenbelasting en voor een habbekrats rondrijden door thuis te laden zijn hun maandelijkse kosten ook aanzienlijk gedaald. Een financieel plaatje gaat dus verder dan wat je letterlijk betaalt voor de aankoop.
Jeroen schreef:
di 21 jul 2020, 14:39
Ik denk dat we beide auto's nog weinig zullen zien. Je ziet dat de markt voor elektrische auto's nog steeds voornamelijk aantrekkelijk is voor zakelijk gebruik en daarvoor zullen deze auto's weer net niet serieus genoeg zijn. Wel jammer, want ik denk dat die Honda E verder toch wel de gaafst ontworpen elektrische auto van dit moment is.
De Corsa is toch een populaire auto? Dit jaar zelfs 2% marktaandeel en meestal wel in de maandelijkse top-10. Zouden dat dan hoofdzakelijk particuliere kopers zijn?

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » di 21 jul 2020, 17:28

^^ Zolang de subsidie loopt.
Maar dat is dezelfde discussie als met de auto's in de categorie (F-)Outlander.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » di 21 jul 2020, 19:27

Is het dat ook echt? Outlanders raak je moeilijk kwijt op de tweedehandsmarkt, maar geldt dat ook voor een een B- of C-segmenter? Nu zie je nog dat de vraag groot is naar tweedehands hybrids zoals de Auris en Prius, waarom zou dat niet voor een Corsa E, e208 of straks ID.3 gelden?

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 21 jul 2020, 21:48

^^ Dat is volgens mij vooral het gevolg van het jojo-beleid van de overheid. Het merendeel van al die oudere PHEV's gaan volgens mij naar het buitenland omdat ze in Nederland geen voordeel meer hadden. En met het nieuwe beleid hadden ze hier op de markt kunnen blijven. En dan had je met meer consistent, meer realistisch en meer vooruitkijkend beleid een veel betere basis gelegd voor vergroening van het wagenpark.
Lekkere Kwal schreef:
di 21 jul 2020, 15:15
De Corsa is toch een populaire auto? Dit jaar zelfs 2% marktaandeel en meestal wel in de maandelijkse top-10. Zouden dat dan hoofdzakelijk particuliere kopers zijn?
Bedoel je specifiek de Corsa-e of de Corsa als model?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 22 jul 2020, 9:19

Wouter N14 schreef:
di 21 jul 2020, 21:48
^^ Dat is volgens mij vooral het gevolg van het jojo-beleid van de overheid. Het merendeel van al die oudere PHEV's gaan volgens mij naar het buitenland omdat ze in Nederland geen voordeel meer hadden. En met het nieuwe beleid hadden ze hier op de markt kunnen blijven.
Nee, dat is dus het broodje aap dat door de media is verzonnen (en klakkeloos door mensen wordt overgenomen):
Afbeelding

Het wagenpark van de PHEV is na de 'sprints' waarbij met name de Outlander koploper was niet of nauwelijks afgenomen. Het is alleen zo dat omdat het hier om een paar specifieke modellen ging, die ook even de exportstroom hebben aangevoerd toen de lease-contracten van die 'sprints' waren afgelopen. Dat is dus wel wezenlijk wat anders, dat er in een exportmarkt die redelijk verdeeld is (geen specifieke export-successen) er opeens een model even opvalt, betekent niet dat 'het meerendeel' geexporteerd is... Net zo goed als dat de Model 3 als best verkopende auto van 2019 ook niet betekent dat het meerendeel van de verkochte auto's in 2019 de Model 3 was.
En dan had je met meer consistent, meer realistisch en meer vooruitkijkend beleid een veel betere basis gelegd voor vergroening van het wagenpark.
Je had eigenlijk geen beter beleid kunnen voeren dat een groener resultaat had opgeleverd, want meer nuttige BEV's waren er toen niet (die zelfs 0% bijtelling hadden, dus nog aantrekkelijker waren). Wat wel had gekund was simpelweg niet te investeren in de PHEV, want die hebben niet noemenswaardig nut gehad. Dat is dus wederom wel iets anders. Wel is het zo dat in de beeldvorming auto's als de Outlander het nooit goed kunnen doen: de tegenstanders van de subsidie vinden dat het weggegooid geld was want 'men reed toch alleen maar op benzine', en tegelijkertijd worden ze ook verguisd door het BEV-kamp want 'zulke nutteloze wagens blokkeren de laadpalen'. Dus het is ook maar een beetje hoe het imago van 'fout' in alle dimensies kan worden uitgelegd, inclusief dat zogenaamd heel Oost-Europa er nu mee zou rondrijden.
Bedoel je specifiek de Corsa-e of de Corsa als model?
Als iemand suggereert dat een model niet serieus is, en de Corsa E als 2 druppels water als de Corsa is uitgevoerd (zie het filmpje), dan lijkt het me evident dat ik me er op richt dat de Corsa als algemeen model nu al populair is. Daarnaast meldt Chris dat
Volgens kentekenradar zijn er nog maar minimale aantallen Opel Corsa-e op naam gezet. 1 in mei, 20 in juni en tot nu toe 3 in juli.
en ik geef aan dat ik er 97 tegenkom in de RDW database. Dan zou het toch niet stroken met
Dit jaar zelfs 2% marktaandeel en meestal wel in de maandelijkse top-10.
Als ik het specifiek over de Corsa E zou hebben :dontknow:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 22 jul 2020, 16:19

^^ Niet populair in de zakelijke markt zei ik. De Corsa is vermoed ik een auto die het toch voornamelijk van de particuliere kopers moet hebben.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » wo 22 jul 2020, 17:17

Ja, en ik reageerde daar op "Dit jaar zelfs 2% marktaandeel en meestal wel in de maandelijkse top-10. Zouden dat dan hoofdzakelijk particuliere kopers zijn?". De particuliere markt is toch niet zo groot dat je daarmee een model in de top 10 krijgt? Er zijn dit jaar zowat evenveel Golfs als Corsa's op kenteken gezet.
Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 25 jul 2020, 21:26

De Honda E vs Mazda MX-30. Beiden hebben hetzelfde 35 kWh accupakket. De Mazda is iets zuiniger dan de Honda ondanks dat hij een stuk groter is. Beide auto's zijn ook onpraktisch als allround auto. Je kan op de achterbank bijna niet zitten, de Honda heeft een minuscule kofferbak en de Mazda een onpraktische achterdeur en super slecht zicht rondom. De prijs is hoog (vanaf 33-35k) en de actieradius beperkt met 160-180 kilometer in de praktijk (wellicht minder als je alleen maar snelweg rijdt).

Hij noemt dat het aan een snellader 45 minuten duurt om weer op 80% te geraken. Daarmee zijn deze auto's onbruikbaar voor langere ritten. Als je bij de Honda E de eerste 160 kilometer hebt leeggereden moet je daarna 45 minuten laden om weer 120-130 kilometer te rijden, daarna weer 45 minuten laden, etc. Als je volgende laadstop niet exact uitkomt is de praktische range op sommige etappes misschien maar 100 kilometer. Op weg naar Zuid-Duitsland of verder ben je dan alleen maar bezig met het laden. De Mazda MX-30 heeft een iets grotere range maar komt grosso modo op hetzelfde probleem uit.

Link

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 25 jul 2020, 21:42

Voor beide merken is het ook de eerste volledig elektrische auto en om die auto's wat aantrekkelijker te maken was een aansprekend design en een niet al te hoge prijs wellicht belangrijker dan praktische bruikbaarheid.

Voor deze relatief kleine merken zal het ook wel een noodgreep zijn om nog richting de 95 gram CO2/km grens te kunnen gaan. Zeker voor Mazda, die nog voornamelijk relatief (in theorie) onzuinige atmosferische blokken gebruikt en ook geen echte hybrides verkoopt.

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 25 jul 2020, 23:28

^^ Hybrides zitten in pijplijn bij Mazda.
Het is de verwachting dat de Mazda 6 deze als eerste gaat krijgen en een lijntje naar Toyota is zo gelegd ;)

Daarnaast zijn de CX-30 en Mazda3 voorzien van een 48V mild-hybrid systeem ("Alle kleine beetjes helpen")

Durashift
verkeersader

Bericht door Durashift » ma 27 jul 2020, 0:10

Chris schreef:
za 25 jul 2020, 21:26
(..)

Hij noemt dat het aan een snellader 45 minuten duurt om weer op 80% te geraken. Daarmee zijn deze auto's onbruikbaar voor langere ritten. Als je bij de Honda E de eerste 160 kilometer hebt leeggereden moet je daarna 45 minuten laden om weer 120-130 kilometer te rijden, daarna weer 45 minuten laden, etc. Als je volgende laadstop niet exact uitkomt is de praktische range op sommige etappes misschien maar 100 kilometer. Op weg naar Zuid-Duitsland of verder ben je dan alleen maar bezig met het laden. (..)
Nou ja, dan kies je voor een dergelijke (vakantie) rit een andere auto.. OF je past je reisschema aan. Beetje meer binnendoor wegen, profiteren van het regenereren tijdens de afdalingen (capaciteit voor opslag altijd voldoende bij zo'n rap dalende stroomopslag. ;)

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 27 jul 2020, 10:50

^^ Ik denk dat als je meer binnendoor gaat rijden je juist weer tegen de beperkingen aan gaat lopen van het beperkt aantal laadpalen en de laadsnelheid daarvan. Dit soort auto's moet je gewoon niet willen gebruiken voor lange roadtrips, dan kun je beter voor een paar weken een brandstofauto huren.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 27 jul 2020, 11:45

^^ enerzijds wel, maar daar is met een goede voorbereiding wel mee om te gaan. Op goedkoperrijden.blogspot.com worden al een paar jaar EV-reisverslagen door Europa geplaatst, zoals deze naar Oostenrijk en deze naar Slovenie. Dus 'beter' is slechts een betrekkelijke term op de wensen van de reiziger, niet een stelregel. Tel daar bijvoorbeeld ook de laadkosten van zo'n reis in mee. Die van het verslag naar Slovenie:
Totaal gereden afstand hele vakantie: 3099 km (waarvan 370 'lokaal')
Totale elektriciteitskosten hele vakantie: €59,47

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 27 jul 2020, 12:24

^^ Alles is mogelijk, maar het zal vaak een heel gepuzzel en een hoop extra stress opleveren met een elektrische auto, wat je met een brandstofauto niet hebt. Daar zitten de meeste vakantiegangers echt niet op te wachten. Ik zie bijvoorbeeld ook zelden Nederlandse Tesla's in het buitenland rijden, ondanks dat je daar in theorie al wat makkelijker langere afstanden mee zou kunnen rijden dan met zo'n Zoë.

En je 'energiekosten' mogen dan misschien wat lager zijn, maar die besparing valt helemaal weg tegen de extra kosten van zo'n auto in aanschaf/afschrijving. En dan heb ik het nog niet gehad over mogelijke extra kosten zoals extra laadpassen of extra hotelovernachtingen door de extra tijd van de laadstops.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 jul 2020, 12:34

De Renault Zoe heeft een 41 kWh pakket, dat geeft al een iets bruikbaardere range voor lange afstanden, maar ook hier zie je dat je voortdurend stil staat om te laden, met 7 - 9 uur laden per richting naar Slovenië. Zo'n rit lijkt mij met een Tesla toch een stuk relaxter omdat je langere stukken kan doorrijden in plaats van steeds 200 kilometer en dan weer een uur laden.

Bij de vergelijking qua kosten moet je wellicht ook wel de extra hotelovernachtingen meerekenen. Die reis naar Slovenië zullen sommigen wellicht sowieso te ver vinden zonder overnachting onderweg, al is het wel te doen op een dag als het niet knetterdruk is in Duitsland. Ze zeggen ook dat 750 kilometer haalbaar is op een dag met veel snelweg en als er niks tegenzit. En kennelijk moet je dan ook de hele tijd 100-110 rijden.

Ik denk dat er nog wel wat te winnen valt qua universele laadpassen. Kennelijk moet je nu voor een internationale reis eerst een stapel laadpassen bestellen.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 27 jul 2020, 12:49

Jeroen schreef:
ma 27 jul 2020, 12:24
^^ Alles is mogelijk, maar het zal vaak een heel gepuzzel en een hoop extra stress opleveren met een elektrische auto, wat je met een brandstofauto niet hebt. Daar zitten de meeste vakantiegangers echt niet op te wachten.
Ja, maar even terug naar waar je op reageerde: Durashift gaf 2 opties, niet 1:
Nou ja, dan kies je voor een dergelijke (vakantie) rit een andere auto.. OF je past je reisschema aan. Beetje meer binnendoor wegen, profiteren van het regenereren tijdens de afdalingen (capaciteit voor opslag altijd voldoende bij zo'n rap dalende stroomopslag.
Je gaat nu optie 2 bestrijden met allemaal veralgemeniseerde aannames over hoe 'de meeste mensen' iets niet zouden willen, maar die mensen kunnen dus ook gewoon optie 1 kiezen. Als ze überhaupt met de auto willen gaan natuurlijk, want dat is ook een reden waarom je niet veel Tesla's ziet: veel mensen die zakelijk een EV rijden kunnen kunnen ook een vliegticket naar een warm oord betalen, of zitten simpelweg niet te wachten op een autovakantie, of rijden liever met een ruimere auto enzovoort. Dus puur stellen dat omdat jouw steekproef weinig voorbeelden kent, is niet direct een uitleg van enkel de nadelen van elektrisch rijden, het is slechts een factor. Daarnaast is er kortgeleden ook nog reuring geweest om filmpjes van rijen Tesla's bij Superchargers in Duitsland richting de wintersport, dus dat je 'nooit Tesla's ziet' is wellicht ook wat achterhaald tegenwoordig. Ook weer zo'n voorbeeld van hoe het argument twee kanten op kan worden gespind: of je ziet ze nooit want zullen wel onpraktisch zijn, of je ziet ze en masse en dan is het weer 'tekenend' dat ze moeten wachten bij een oplaadstation... Wat eigenlijk ook alleen maar is omdat ze daar goedkoop kunnen laden, niet omdat het hun enige optie is.
En je 'energiekosten' mogen dan misschien wat lager zijn, maar die besparing valt helemaal weg tegen de extra kosten van zo'n auto in aanschaf/afschrijving. En dan heb ik het nog niet gehad over mogelijke extra kosten zoals extra laadpassen of extra hotelovernachtingen door de extra tijd van de laadstops.
Natuurlijk, alleen jij gooit een deur dicht door te zeggen
Dit soort auto's moet je gewoon niet willen gebruiken voor lange roadtrips, dan kun je beter voor een paar weken een brandstofauto huren.
Wat op geen enkele manier de afweging maakt waarom je het wel of niet zou doen. Een aspect dat de kosten lager zijn kunnen wel degelijk meewerken, want die auto kan ook gekocht zijn op de zaak, of geleaset worden, wat dan ook. Je doet het nu voor alsof omdat je het argument weg kan zetten voor 1 situatie, het argument niet zou tellen in elke situatie, wat natuurlijk niet zo is. Noch zijn de kosten het enige aspect wat telt, is het net zo als de voorbereiding die je moet treffen als je binnendoor reist factoren in je afweging. Maar simpelweg stellen van 'moet je niet willen' is niet een realistische weergave, want die reisverslagen laten zien dat het wel gewoon kan, voor diegenen die dat wel een prima reis vinden.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » ma 27 jul 2020, 14:15

Jeroen schreef:
ma 27 jul 2020, 12:24
^^ Alles is mogelijk, maar het zal vaak een heel gepuzzel en een hoop extra stress opleveren met een elektrische auto, wat je met een brandstofauto niet hebt. Daar zitten de meeste vakantiegangers echt niet op te wachten.
Het is in feite gewoon een andere manier van reizen. Voor het 'zo snel mogelijk naar het eindpunt' is het inderdaad stressen en onhandig.

Maar... als niet de bestemming het doel is, maar de reis op zich, dan is het een heel aanvaardbare en ontspannen manier van reizen. Want je hoeft geen 1000 km per dag geconcentreerd achter het stuur af te leggen, 's morgens 200 km en 's middags na de laadpauze nog een keertje 200 km is ook een manier. Die extra overnachting is mooi een gelegenheid om plaatsen onderweg ook een blik waardig te gunnen in plaats van alleen de naam op afritborden te lezen. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 27 jul 2020, 14:31

^^ Leuk en aardig, maar er kunnen zoveel dingen mis gaan, dat je een groot deel van de dag met geknepen billen achter het stuur zit. Omleidingsroutes waardoor je bepaalde laadpalen niet meer kunt halen, laadpaal blijkt uiteindelijk niet te bestaan, laadpas bij de laadpaal blijkt niet geaccepteerd te worden, laadsnelheid is veel minder dan verwacht, hotel blijkt geen laadmogelijkheid te hebben of de laadplaatsen zijn al bezet etc. Dat is gewoon verre van ontspannend rijden. Dan heb je zelfs op een lange treinreis of fietstocht nog minder stress.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » ma 27 jul 2020, 14:35

Klinkt als een nostalgische reis op LPG waarbij de benzine functie het niet goed doet of de benzinetank maar 10 liter bedraagt. Niet veel nieuws onder de zon. (is niet voor iedereen even aantrekkelijk)

Overigens lijkt me dat de mensen die een dergelijke Honda EV kopen dat niet doen met de ambitie ermee op lange afstands vakantie te gaan. Altijd leuke drogreden in dergelijke draadjes, maar eh....serieus...

Er zijn altijd atypische mensen, zoals zij die met een Swift naar de Kaspische Zee rijden :lol: maar ook daarvoor geldt: die worden niet ingezet voor de familie caravan vakantie naar Zuid Spanje. Daar worden deze petrol auto's ook niet voor gekocht.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 27 jul 2020, 15:14

Lekkere Kwal schreef:
ma 27 jul 2020, 11:45
^^ enerzijds wel, maar daar is met een goede voorbereiding wel mee om te gaan. Op goedkoperrijden.blogspot.com worden al een paar jaar EV-reisverslagen door Europa geplaatst, zoals deze naar Oostenrijk en deze naar Slovenie. Dus 'beter' is slechts een betrekkelijke term op de wensen van de reiziger, niet een stelregel. Tel daar bijvoorbeeld ook de laadkosten van zo'n reis in mee. Die van het verslag naar Slovenie:
Na 8 uur onderweg (en twee keer bijladen) is er maar liefst 400 km gereden. Net aan 50 km/h dus. Op die manier is Spanje of Italië wel erg ver weg. Kortom: voor mij is zo'n auto voorlopig nog lang geen optie. Buiten de beperkte range (en de lange oplaadtijden) zit je ook nog met veel gestress en gedoe, zelfs bij iemand die 'in het vak zit' en vanuit zijn werk kan kiezen uit 100 verschillende oplaadpassen. Ik ben tot pagina 2 van de blog gekomen, maar weet al meer dan genoeg.

Lekkere Kwal
autoweg

Bericht door Lekkere Kwal » ma 27 jul 2020, 15:52

Zucht, het is toch geen weergave van hoe snel je ergens kan komen... Er staat nota bene
Waarom Oostenrijk? Wij houden van avontuur: heerlijk in de bergen wandelen, watervallen opzoeken en stuwmeren bekijken. We hadden een mini roadtrip gepland waarbij we in 9 dagen meerdere plekken hebben bezocht. Iedere dag een ander hotel en op zoek naar een nieuw avontuur voor die dag.
Als illustratie van Durashift's
OF je past je reisschema aan. Beetje meer binnendoor wegen, profiteren van het regenereren tijdens de afdalingen (capaciteit voor opslag altijd voldoende bij zo'n rap dalende stroomopslag.
Waarom moet er toch telkens weer met het ene voorbeeld gesmeten worden als uitleg van hoe het andere geen optie is. Lekkere discussie zo :nothanks:

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 27 jul 2020, 16:06

^^

Ik kan heus wel lezen hoor wat jij of Durashift schrijven. Ik geef alleen maar aan dat zo reizen voor mij niet werkt en deel de mening van Jeroen daarin. Voor een bepaald slag mensen zal het vast wel werken, maar ik hoor daar niet bij. Ik deel wel een beetje wat Jelger aangeeft: het reizen wordt er met zo'n vehikel met beperkte range plus allerlei gratis risico's wel weer een beetje spannender van. Met zo'n elektrisch geval naar Oostenrijk of Slovenië rijden geeft de berijder denk ik weer net zo'n gevoel als dat mensen het in de jaren vijftig of zestig hadden toen ze die kant opgingen (en er bijvoorbeeld geen mobiele telefoons, Google Maps etc. was, de reis voorbereid moest worden met Michelin kaarten, er stukken binnendoor gereden moesten worden, etc). Een stukje avontuur, maar dan wel met gecalculeerde risico's uiteraard. Buiten alle andere nadelen van elektrische voertuigen ben ik niet echt op zoek naar dit soort avontuur, maar goed ieder zijn ding natuurlijk.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » vr 31 jul 2020, 13:24

De ID.3 komt er niet bepaald geweldig uit in de review van Autoweek in elk geval. Ik vind het vooral schokkend dat ze gewoon basiszaken zoals Carplay, software crashes niet goed onder controle hebben. Ook de knullige bediening van bijvoorbeeld de elektrische ramen vind ik een treffend voorbeeld waar het ontwerp compleet de plank misslaat. En dan moeten we nagaan dat deze rampenbak al is vertraagd door softwareproblemen....
Link

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 31 jul 2020, 13:29

Eerlijk gezegd komt deze auto over alsof er een fabrikant met nul ervaring hem in elkaar heeft gezet... De video komt over alsof de auto nogal een teleurstelling is. Goedkoop plastic, bediening die onhandig werkt, infotainment / bediening die heel traag is of zelfs crasht. De auto rijdt kennelijk ook niet bepaald grensverleggend. Je hoort ook ontzettend veel windgeruis in de video. Het enige positieve lijkt te zijn dat er wel een fatsoenlijk accupakket in zit.