Elektrische auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Elektrische auto's

Bericht door Chris » vr 02 apr 2021, 21:01

Nou, 770 kilometer (zeg 600-650 bruikbaar), plus waarschijnlijk de optie om met 200+ kW te laden maakt dit toch wel tot een competitief alternatief ook voor de lange afstanden. Alleen voorlopig niet qua prijs. Maar bedenk je dat er momenteel nog geen EVs zijn met een bruikbaar bereik van meer dan 460 kilometer volgens de EV Database. Dan is dit wel grensverleggend. Ook vanwege het lage verbruik (140 Wh/km of 14 kWh per 100 km).

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » vr 02 apr 2021, 21:23

Eerst maar eens zien welke resultaten men op de Noordpool behaald. Als het daar meer dan 200km* is, wil ik het geloven.
Voor nu: Mooie marketingstunt.

------------------
Voorlopig is de Porsche Taycan 4S/Turbo koning keizer snelladen (en zelfs dat duurt nog 20 minuten om 70%-punt acculading te pakken) -- Waardoor ik het nog niet alternatief voor brandstof tanken kan zien. Zelfs de traagste bij de pomp is met een minuut 10 weer op weg.
-------------------

* Een Tesla Model 3 standaard+ doet ongeveer 180 km (bij 90% accu verbruik) bij een beetje vriestemperatuur.
Als ik automaker was, zou ik vrolijk in condities van Zuid-Spanje gaan testen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 03 apr 2021, 12:26

Het is wachten op een BEV met een range-extender op waterstof.

Niet gehinderd door enige technische kennis op dit vlak, denk ik dat zoiets de ideale combinatie is tussen volledig elektrisch rijden en laden aan de stekker voor de kortere, dagelijkse afstanden, en een vergrote actieradius op waterstof voor de incidentele langere rit of rit waarbij meer trekkracht vereist is.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 03 apr 2021, 12:30

Het probleem van waterstof zijn de tanks. Die zijn groot en onhandig in te passen in een auto. In grote voertuigen zoals vrachtwagens is het waarschijnlijk beter in te passen.

Bijvoorbeeld de Toyota Mirai is een lel van een auto maar je kan achterin amper zitten en de kofferbak is ook erg klein voor dit segment:

Link

Jeff
autoweg

Bericht door Jeff » za 03 apr 2021, 12:34

@Kaaiman: Die gedachte wordt momenteel getest voor zwaar vrachtverkeer.
Niet elke vrachtwagen met een 40/45 voet container heeft altijd dezelfde trailer bij zich, waardoor het onpraktisch is om goed aan te passen op batterij gebruik. Om het nog maar niet over het gewicht te hebben.

Echter is het voor trucks niet ongebruikelijk om tanks met een inhoud van 300Liter of meer te hebben, wat de combinatie van waterstoftank + compact accupakket veel belovend maakt.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » za 03 apr 2021, 19:39

Hoeveel meer ruimte neemt de opslag van waterstof in per kilojoule ten opzichte van benzine of diesel?

Edit: en uiteraard moet je ook nog je accupakket kwijt, ook niet gering in ruimte en massa.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

sanderl
verkeersader

Bericht door sanderl » za 03 apr 2021, 19:53

Ik meen dat het bij kerosine x4 is. Zal wel in dezelfde orde van grootte zitten denk ik.

verfmeer95
autoweg

Bericht door verfmeer95 » za 03 apr 2021, 20:42

Kaaiman schreef:
za 03 apr 2021, 19:39
Hoeveel meer ruimte neemt de opslag van waterstof in per kilojoule ten opzichte van benzine of diesel?

Edit: en uiteraard moet je ook nog je accupakket kwijt, ook niet gering in ruimte en massa.
Ongeveer 4 keer zo veel: https://www.energy.gov/eere/fuelcells/h ... g%20values.

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 04 apr 2021, 0:01

Km357 schreef:
vr 02 apr 2021, 20:45
(..) Wel jammer, dat het weer zo'n immens lomp model is, zijn er nu écht mensen die dit écht mooi vinden?
Zo lomp vind ik 'm niet hoor. Design vind ik in lijn met de nieuwe S-klasse.

Mercedes heeft het (relatief) rustige design bij de EQ modellen mooi te pakken, vind ik, tov de ICE modellen die steeds groter, agressiever en in mijn ogen over the top moeten gaan.