Elektrische auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Elektrische auto's

Bericht door Vinny » wo 21 jan 2015, 20:29

Waar ik ook naar benieuwd ben is of die electrische auto's wel echt veel milieuvriendelijker zijn. In accu's zit ook nog al wat rotzooi... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 jan 2015, 21:43

Er is wel eens aangetoond dat in de totale 'dust-to-dust' cycle, een elektrische auto niet beter is voor het milieu dan een recente dieselauto. Maar goed, een elektrisch wagenpark zal wel de lokale luchtkwaliteit verbeteren. De uitstoot is dan vooral bij fabrieken en elektriciteitscentrales, en niet op plekken waar mensen wonen, fietsen en lopen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 jan 2015, 23:53

Dat gevoel had ik dus ook al. Maar goed, met elektrisch stadsvervoer worden binnensteden wel een stuk gezonder inderdaad. Lijkt me vooral nuttig voor zware smogsteden zoals Teheran en Mexico-City...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » do 22 jan 2015, 7:13

Ik heb nog geen onderzoek gevonden waar dat gesteld wordt. Komt voor een deel denk ik ook omdat de onderzoeken die er zijn vooral Amerikaanse onderzoeken zijn, en die focussen natuurlijk heel zwaar op benzineauto's. Een hybride heeft iig een betere dust-to-dust cycle dan een benzineauto (en nog maar even ter overvloede: dat onderzoek dat een Hummer beter zou zijn was volstrekt bogus).
Ik lees wel dat productie slechts een 5-10% aandeel en brandstof 70-90% aandeel in de totale energie is die een auto in zijn leven nodig heeft (er zijn nogal wat onderzoeken die tot vrij varierende cijfers komen, dus het is allemaal niet zo simpel).

Dat het niet gek veel meer kan zijn komt simpelweg door de prijs. Als iets heel veel energie kost dan moet je die energie ook betalen en dat zou je terug zien in de aanschafprijs. En inderdaad zie je dat hybride en electrische auto's over het algemeen duurder zijn dan gewone auto's, maar niet gek veel, en als dat ook nog maar eens 10% van de totale kosten zijn en de operating cost van hybride en electrische auto's zijn lager, dan zal het weinig uitmaken.

Myquandro
dorpsstraat

Bericht door Myquandro » vr 23 jan 2015, 14:13

Dust-to-dust cycle zou ik zo niet weten. Well-to-wheel is duidelijk in het voordeel van elektrische auto's, dan hybrides en dan de conventionele auto's. Als de productie van de auto 10% van alle uitstoot, danwel energie verbruik van een auto in een dust-to-dust cycle bepaald dan is het duidelijk dat een elektrische auto beter is dan een auto met verbrandingsmotor, immers gaat er nog altijd meer energie bij de productie zitten in de carrosserie, interieur, ophanging, etc. samen dan in de aandrijflijn en die aandrijflijn zal waarschijnlijk niet zo'n groot verschil zijn tussen elektrische aandrijving of diesel/benzine.

Er zijn echter op dit vlak nog andere benaderingen mogelijk. Zo gaan er meer chemische stoffen in een elektrische auto dan in een conventionele auto en die stoffen zijn schadelijk voor het milieu. Dit is dus ten nadele van de elektrische auto.

Een ander standpunt is op basis van brandstofverbruik door te kijken naar energy return on energy invested. Oftewel, hoeveel energie krijg je terug uit de energie die je erin stopt. Bijvoorbeeld schalie-olie (zoals in de US nu wordt gewonnen) heeft een ERoEI van ongeveer 5,0. Dit betekent dat voor elke joule aan energy die er nodig is om die olie uit de grond te krijgen er 5 joule energy zit in de hoeveelheid olie die je ermee oppompt (dit soort waardes lagen voor olie vroeger boven de 50,0). De waardes die ik hiervoor vindt zijn overal een beetje anders, maar het totale beeld is duidelijk. Zonnepanelen en olie liggen rond hetzelfde punt, terwijl olie daalt stijgt de ERoEI van zonnenpanelen. Daarnaast hebben nucleaire energie en waterkracht een veel hogere ERoEI. Op basis hiervan zou je, over het gehele proces bekeken (dus well-to-wheel) voor elektrische aandrijving moeten kiezen.

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » vr 23 jan 2015, 15:57

Myquandro schreef: Er zijn echter op dit vlak nog andere benaderingen mogelijk. Zo gaan er meer chemische stoffen in een elektrische auto dan in een conventionele auto en die stoffen zijn schadelijk voor het milieu. Dit is dus ten nadele van de elektrische auto.
Zoals je zegt: andere benaderingen. De schadelijke chemische stoffen bijvoorbeeld voor productie van batterijen zijn erg lokaal en kun je uit de buurt van bevolking houden. Dat daar 100 vierkante kilometer dode aarde is heeft niemand last van.
Uitstoot van benzinemotoren daarentegen heeft een direkt effect op de omgeving waar de auto's rijden en verspreidt zich over de hele wereld.

Voorburger
polderweggetje

Bericht door Voorburger » za 14 feb 2015, 16:13

Ik rijd inmiddels in zo'n volledig elektrische Tesla.

De auto is niet alleen mooi, maar rijdt ook fantastisch. De elektromotor is erg stil en heeft een heel sterk koppel. Als je er lol aan hebt en het gaspedaal even diep indrukt, rijd je zelfs sportwagens eruit bij het optrekken.

De accu heeft een capaciteit van 85kwh, in de praktijk heb je 80kwh tot je beschikking (de laatste 5 kilowatturen zijn een soort reserve waarmee je in geval van een bijna lege accu nog even 'beneden nul' kunt rijden.

Bij volledig opladen krijg je een 'typical range' van 400 kilometer. In de praktijk haal ik hier zo'n 10% van af; de typical range haal je alleen als je niet boven de 110 uitkomt en in de winter gaat er ook wat energie verloren aan het verwarmen van de auto.

Dat betekent in de praktijk dat je ongeveer 4,5 kilometer rijdt met 1kwh. In een liter benzine zit ongeveer 9kwh aan energie. Omgerekend naar benzine rijdt een Tesla - een auto van bijna 5 meter en 2000 kilo gewicht - dus ongeveer 1 op 40. Elektromotoren zijn erg efficiënt omdat de elektriciteit wordt omgezet in beweging, daar waar zelfs hele efficiënte verbrandingsmotoren (veel) meer dan de helft van de energie omzetten in restwarmte.

400 min 10% maakt 360 kilometer bereik met een volle accu en normaal rijgedrag. Daar kun je prima mee uit de voeten. Vooral als je een oprit hebt met een eigen laadpaal/3 fase stopcontact.

Voor langere ritten heeft Tesla langs doorgaande wegen een netwerk van superchargers, speciaal voor Tesla. In Nederland staan deze inmiddels bij Zwolle, Zevenaar, Oosterhout en Maastricht. Steeds meer Europese transit-routes hebben om de circa 200km superchargers. Met deze superchargers (die werken op DC) kun je binnen 20 minuten ten minste 200km aan bereik bijladen.

Los van de superchargers neemt de infrastructuur voor elektrisch laden - ook snelladen - inmiddels snel toe (zie o.a. Fastned, maar ook de groei van het aantal laadpalen in steden en dorpen).

De uitstoot van fijnstof van een Tesla is nul, op wellicht een klein beetje verweren van banden na. De CO2-uitstoot van de auto is 0, indirecte CO2-uitstoot hangt af van waar je energie vandaan komt. Ik heb zelf zonnepanelen op het dak gemonteerd waarvan de opbrengst redelijk overeenkomt met het extra stroomverbruik van de Tesla, dus kan met droge ogen beweren dat ik inmiddels erg schoon rijd.

Het is niet toevallig dat juist een nieuwkomer met een auto komt die de bestaande fabrikanten kennelijk niet hebben kunnen bouwen: mooi, snel, sportief én volledig elektrisch. Als Tesla erin slaagt om met name de accuproductie op te schalen - en die plannen zijn er - en vervolgens ook aan de gang gaat met een middenklasse-model - en ook die plannen zijn er - dan heb je een echte game-changer te pakken.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 15 feb 2015, 0:40

Voorburger schreef:dus kan met droge ogen beweren dat ik inmiddels erg schoon rijd.
En wanneer het moment komt dat de auto afgevoerd moet worden, hoe schoon is de verwerking van de afgedankte accu's?
Voorburger schreef:Als Tesla erin slaagt om met name de accuproductie op te schalen
Andersom, de productie van die accu's benodigt behoorlijk schaarse grondstoffen die in niet bepaald frisse omstandigheden worden gewonnen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Voorburger
polderweggetje

Bericht door Voorburger » zo 15 feb 2015, 8:53

Wouter N14 schreef:
Voorburger schreef:dus kan met droge ogen beweren dat ik inmiddels erg schoon rijd.
En wanneer het moment komt dat de auto afgevoerd moet worden, hoe schoon is de verwerking van de afgedankte accu's?
Voorburger schreef:Als Tesla erin slaagt om met name de accuproductie op te schalen
Andersom, de productie van die accu's benodigt behoorlijk schaarse grondstoffen die in niet bepaald frisse omstandigheden worden gewonnen.
Hier zijn al veel studies naar gedaan. 'Cradle to cradle' is een elektrische auto een stuk schoner dan een brandstofauto.

http://science.howstuffworks.com/scienc ... efits1.htm

http://switchboard.nrdc.org/blogs/mbaum ... ic_ca.html

Verder vergeten mensen die commentaar hebben op de effecten van batterijproductie nogal eens de effecten van het alternatief, namelijk auto's op benzine en olie. Ga eens kijken wat daar aan vervuiling (met af en toe een hele grote milieuramp) plaatsvindt in de hele keten die nodig is om aan de pomp je auto weer te kunnen bijvullen.

Accu's zijn recycleerbaar. Olie niet, het raakt een keer op en in het doorgaans bepaald niet frisse proces om de laatste druppels uit de aardkorst te persen lopen we een steeds groter risico op een onomkeerbare klimaatramp.

Rogier
expressweg

Bericht door Rogier » zo 15 feb 2015, 12:14

^^

Het probleem met de huidige accu's is dat er zeer zeldzame metalen noodzakelijk zijn om deze accu's te maken.
Om die reden is het niet mogelijk om alle auto's door elektrische auto's te vervangen. Het zal een niche blijven.
Om die reden is het naar mijn mening veel slimmer om de subsidies voor windmolen(s), etc te gebruiken om fundamenteel onderzoek m.b.t. betere energie-opwekking en - voorziening te financieren.
Op de lange termijn levert dit de maatschappij veel meer op.
De uitkomsten van het fundamenteel onderzoek kan daarna door het bedrijfsleven gebruikt worden om betere energie-opwekking en \ of energievoorziening te ontwikkelen.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 15 feb 2015, 12:42

Voorburger schreef: Olie niet, het raakt een keer op en in het doorgaans bepaald niet frisse proces om de laatste druppels uit de aardkorst te persen lopen we een steeds groter risico op een onomkeerbare klimaatramp.
Heb jij een verklaring van Tesla dat alle kunststoffen in die auto afkomstig zijn uit recycling en niet uit nieuwe productie waarvoor aardolie nodig is?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » zo 15 feb 2015, 15:52

:top:
Interessant om te lezen!

Voor een wintersport betekend dat dus om de 2u een pauze van 20 min.
Dit snellaad stations, zitten die een beetje langs de doorgaande routes?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Voorburger
polderweggetje

Bericht door Voorburger » zo 15 feb 2015, 16:52

petervdveen schreef::top:
Interessant om te lezen!

Voor een wintersport betekend dat dus om de 2u een pauze van 20 min.
Dit snellaad stations, zitten die een beetje langs de doorgaande routes?
Als je met een Tesla langere afstanden rijdt, moet je inderdaad rekening houden met langere pauzes. Of de pauzes die je toch al neemt plannen rondom de supercharger-stops.

Het snellaad-netwerk van Tesla wordt vrij snel uitgerold, hier krijg je een beeld van wat er nu al staat en wat de uitbreidingsplannen zijn. Je ziet ze inderdaad vooral langs de drukkere doorgaande routes.

http://www.teslamotors.com/nl_NL/supercharger

Op de grotere en drukkere plekken bestaat een supercharger uit 8 naast elkaar gelegen laadplekken, duidelijk alleen bedoeld om je Tesla op te laden.

Let wel, dit zijn (vooralsnog) 'dedicated' Tesla-superchargers. Met een willekeurige andere elektrische dan wel hybride auto heb je er niets aan. Ik heb begrepen dat Elon Musk wel wil samenwerken met andere fabrikanten van elektrische auto's, maar Tesla loopt op dit moment zo ver voor dat geen enkele andere accu uit de voeten kan met de enorme 'direct current' van de superchargers.

In het algemeen begint de infrastructuur voor snelladen wel op te komen. Zo zie je steeds meer snellaadstations van Fastned, die (denk ik) gokken op een snelle toename van hybride en elektrische auto's in Nederland.

In de praktijk heb je, is mijn ervaring, binnen Nederland nauwelijks snelladers nodig. Met een normaal 3-fase stopcontact (krachtstroom) kun je 11 kwh per uur bijladen. Met een eigen laadpaal op de oprit, of een laadpaal bij je werk, heb je iedere dag gewoon weer een volle accu en voor normaal woon-werk dan wel zakelijk verkeer is dit in meer dan 99% van de gevallen voldoende.

Als het je doel is om zo snel mogelijk naar een 1000 km verderop gelegen vakantiebestemming te jakkeren, dan is een Tesla wat minder geschikt. Je moet toch rekening houden met wat langere stops en deze van te voren ook inplannen.

Voorburger
polderweggetje

Bericht door Voorburger » zo 15 feb 2015, 16:57

Wouter N14 schreef:
Voorburger schreef: Olie niet, het raakt een keer op en in het doorgaans bepaald niet frisse proces om de laatste druppels uit de aardkorst te persen lopen we een steeds groter risico op een onomkeerbare klimaatramp.
Heb jij een verklaring van Tesla dat alle kunststoffen in die auto afkomstig zijn uit recycling en niet uit nieuwe productie waarvoor aardolie nodig is?
Ik geloof niet dat Tesla pretendeert dat het 'zero impact' heeft. Het is alleen een grote en veelbelovende sprong voorwaarts in vergelijking met brandstof-auto's. Elektrische auto's zijn niet alleen een stuk schoner in de stad, maar ook over de gehele levensduur. Overigens was ik ook vrij sceptisch, tot het moment dat ik voor het eerst in zo'n auto reed. 1 minuut in de proefrit wist ik al dat dit de nieuwe auto moest worden (zakelijk met privégebruik; de fiscaal vriendelijke behandeling helpt daarbij uiteraard).

Tesla is voor mij het eerste automerk dat bewezen heeft dat je elektrische auto's kunt maken die niet alleen milieuvriendelijk(er) zijn, maar die bovenal beschikken over hele goede, zo niet superieure rij-eigenschappen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 15 feb 2015, 18:38

^^ en er ook nog eens supermooi uitzien. Heel wat anders dan die lelijke en/of suffe Priussen en Leafs.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 03 mar 2015, 20:46

De volledige productie van de Golf GTE plug-in gaat naar Nederland sinds enige tijd: http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... and__.html

Ik heb wel eens gelezen dat ons fiscaal beleid omtrent bijtelling zo marktverstorend is, dat sommige auto's in Europa niet aan de straatstenen te verkopen zijn, maar in Nederland als hete broodjes over de plank gaan. Dan met name een aantal plug-in voertuigen, zoals straks de Audi Q7 E-tron. http://www.autoweek.nl/nieuws/32040/lea ... -7-procent In 2014 waren van de 18.000 Mitsubishi Outlander P-HEVs in heel Europa er 6.000 (een derde) in Nederland verkocht.

Is ons fiscale autobeleid in Nederland dan zo radicaal afwijkend van de rest van Europa?

Voorburger
polderweggetje

Bericht door Voorburger » di 03 mar 2015, 20:55

Nederland is denk ik vooral uniek in de grote verschillen tussen elektrische, hybride en hele zuinige auto's versus 'normale' auto's. In andere landen (o.a. België) is er meer een glijdende schaal. Dat voorkomt excessen zoals die met de Outlander. Verder lijkt in Nederland de bijtelling met 25% relatief hoog als je een auto rijdt die niet heel klein of (deels) elektrisch is. Onze oosterburen hebben bijvoorbeeld een bijtelling van 12%.

Hier een link met wat meer informatie:

http://www.oversalarisadministratie.nl/ ... P8vpy.dpbs

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 10 mar 2015, 7:30

Ik snap ook niet wat de gedachte achter dat getrapte systeem is. Het blijkt ook dat het niet voldoet omdat ze er steeds meer trappen bij maken (was het vroeger niet alleen 25%?).
Waarom niet glijdend op basis van CO[sub]2[/sub[/] uitstoot? Natuurlijk is dat ook een onzinnig getal als je het wil relateren aan het echte verbruik van een auto, maar je moet ergens een maatstaf nemen.
Dat gezeur met die trappen maakt dat een auto die net niet aan de eisen voldoet opeens niet interessant is, of bij een aanpassing van de uitstootgrenzen ook niet meer verkocht wordt. Het is toch van alle kanten beter om een vloeiende schaal te hebben?

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 20 apr 2015, 15:11

In Noorwegen is vandaag de 50.000e elektrische auto op kenteken gezet. Elektrische auto's hebben een kenteken dat begint met EL en ze zijn bij 10000 begonnen. Het is natuurlijk een Tesla.

Afbeelding

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 20 apr 2015, 15:41

^^ Op zich is het in Noorwegen (afgezien van de milieuschade door de accu's) ook helemaal niet zo verkeerd om elektrisch te rijden. Als ik het goed heb, wordt ruim 98% van de Noorse stroom met waterkracht opgewekt. Dan heb je het over écht duurzaam, in plaats van de Nederlandse Mitsubishi Outlander die (als hij al aangesloten wordt) ook zomaar stroom uit kolencentrales kan krijgen.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » vr 01 mei 2015, 18:37

Chris schreef: Is ons fiscale autobeleid in Nederland dan zo radicaal afwijkend van de rest van Europa?
Ja dus.
Die Tesla waar voorburger zo dolenthousiast over is (en andere elektrische auto`s) worden massaal gekocht door ondernemers vanwege de bakken met subsidie en belastingvoordelen die ze dan krijgen.
Jan modaal die zijn auto prive moet kopen kan zo`n ding natuurlijk nooit betalen, en reken er maar niet op dat die belastingvoordelen verrekend worden in de occasionprijs als die dingen over een paar jaar op de tweedehandsmarkt komen.

Voorburger
polderweggetje

Bericht door Voorburger » ma 22 jun 2015, 14:12

'Bakken met subsidies'... je krijgt inderdaad bij een Tesla een lage bijtelling en de nodige vrijstellingen. Ik vind zelf minder belasting betalen nog niet hetzelfde als subsidie ontvangen, maar die discussie laat ik maar even voor wat het is.

Tegenover de belastingvoordelen staat dat een Tesla een vrij dure auto in de aanschaf is, zelfs als je rekening houdt met het luxe karakter. En eigenlijk zijn alle elektrische auto's duurder dan hun tegenpolen op brandstof. De auto's zijn relatief nieuw, er moeten veel ontwikkelingskosten worden terugverdiend over een beperkt aantal auto's en de accu's zijn nog relatief kostbaar door gebrek aan schaalgrootte in de productie. Iedereen die een Tesla koopt, betaalt wat te veel voor deze auto. Dit 'teveel' zorgt ervoor dat de volgende generatie elektrische auto's weer een stuk goedkoper en beter is. Als elektrische auto's goedkoper en vaker verkocht worden, gaan de belastingvoordelen als vanzelf wel omlaag (Wiebes heeft dit feitelijk al aangekondigd).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 18 aug 2015, 17:32

Zal dit een succes worden / zinvol zijn?

Ik neem aan dat het via inductie ofzo zal gaan. Kan dat zoveel stroom geven dat je op een korte rit je accu kan opladen, of moet je dan uren rijden voor een volle accu? Dat laatste is wellicht juist interessant voor lange-afstanden, maar minder voor korte woon-werkverplaatsingen.

Afbeelding

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » di 18 aug 2015, 19:16

Kunnen we dan niet direkt een lineaire motor inbouwen? Dan word je gewoon voortgedreven door het magnetisch veld en je wordt ook nog eens netjes in de baan gehouden.
Het kost wel errug veel geld.
Laatst gewijzigd door Egbert op wo 19 aug 2015, 6:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 18 aug 2015, 20:17

Microwave-lane...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Bluemoon23
stadsweg

Bericht door Bluemoon23 » di 18 aug 2015, 20:59

Voorburger schreef:'Bakken met subsidies'... je krijgt inderdaad bij een Tesla een lage bijtelling en de nodige vrijstellingen. Ik vind zelf minder belasting betalen nog niet hetzelfde als subsidie ontvangen, maar die discussie laat ik maar even voor wat het is.
Al je het geld nu via subsidie in je handje krijgt als ondernemer of via een fiscale regeling belasting terug krijgt over je "investering", uiteindelijk vind ik dat op het zelfde neerkomen ja.
Eerder al bleek dat veel elektrische auto's vroegtijdig het land verlaten. De helft is zelfs binnen een jaar na aanschaf niet meer in Nederland. Vooral Noorwegen blijkt een grote afnemer, aangezien elektrische rijders in Noorwegen veel priviliges genieten. Zo mogen de automobilisten in Oslo legaal over de busbaan de file voorbij rijden.

De export is voor de gemeente Amsterdam reden om te onderzoeken of er misbruik wordt gemaakt van subsidiemaatregelen. Zo geeft de stad €5000 korting op de aanschaf van een elektrische auto. Deze zomer moet duidelijk zijn hoeveel en waar deze gesubsidieerde auto's rondrijden.

Volgens de Rekenkamer geeft de overheid vooral veel geld uit aan schone leaserijders. Leaserijders met een elektrische Tesla ontvangen bijvoorbeeld over vijf jaar verspreid €36.000 subsidie per auto. Rijders in een Mitsubishi Outlander krijgen per auto €12.922.
bron: http://fd.nl/economie-politiek/1104656/ ... ische-auto
Volgens Toyota is 99 procent van zijn half elektrische Priussen in Nederland door ondernemers gekocht. 100 procent van de Nederlandse Opel Ampera-kopers is ondernemer.
bron : http://www.nu.nl/zakelijk-opinie/365399 ... aller.html

Egbert
autoweg

Bericht door Egbert » wo 19 aug 2015, 6:51

Bluemoon23 schreef:
Volgens Toyota is 99 procent van zijn half elektrische Priussen in Nederland door ondernemers gekocht. 100 procent van de Nederlandse Opel Ampera-kopers is ondernemer.
bron : http://www.nu.nl/zakelijk-opinie/365399 ... aller.html
Dat verbaast me niks. Financieel is het voor een privérijder namelijk niet interessant vanwege de hogere aanschafprijs. Leaserijders worden echt zwaar bevoordeeld t.o.v. privérijders.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 19 aug 2015, 8:41

^^ Correctie: ondernemers die leasen worden zwaar bevoordeeld. De voordelen voor werknemers met leaseauto's zijn een stuk minder dan die van ondernemers.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 aug 2015, 9:56

captain007 schreef:^^ Correctie: ondernemers die leasen worden zwaar bevoordeeld. De voordelen voor werknemers met leaseauto's zijn een stuk minder dan die van ondernemers.
Toch hebben leaserijders zelf ook voordeel gehad zoals een lage bijtelling. Als particulier heb je nauwelijks enig voordeel van 'stimulerend beleid' afgezien van een heel minimaal aantal auto's dat mrb vrij is (geweest). En dat waren zulke kleine auto's dat het voordeel vaak niet veel meer dan 2 tientjes in de maand was.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 19 aug 2015, 12:33

^^Ik heb anders 33 maanden lang € 90,- voordeel per maand genoten als particulier :PP: