Gevaarlijke stoffen en hulpbehoevenden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Gevaarlijke stoffen en hulpbehoevenden

Bericht door simon » vr 02 okt 2009, 22:03

Gisteren bij een informatie wist een woordvoerder van de gemeente te vertellen dat het "tegenwoordig" niet meer is toegestaan om niet-zelfredzame personen, zoals invaliden en jonge kinderen (< 6 jaar) in de nabijheid van een snelweg of spoorlijn te huisvesten. Als reden werd aangedragen dat het te gevaarlijk is: bij een calamiteit op met gevaarlijke stoffen kunnen de niet-zelfradzame personen niet tijdig worden geëvacueerd.

In casu draaide het hier om een school die gepland stond pal langs de spoorlijn Arnhem-Nijmegen. De gemeente wil deze school nu ergens anders plaatsen, aangezien de geplande locatie niet (meer) is toegestaan.

Eerlijk gezegd geloofde ik geen barst van het hele verhaal. Vooral niet nadat bleek dat de nieuwe locatie ook akelig dicht bij de spoorlijn ligt. Gepland: 120 meter; nieuw: 250 meter.

Is het inderdaad niet toegestaan om scholen e.d. vlakbij snelwegen / spoorlijnen te bouwen? En wat is dan de afstandsnorm die daarbij wordt gehanteerd?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41385
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Gevaarlijke stoffen en hulpbehoevenden

Bericht door Vinny » za 03 okt 2009, 10:47

Voor zover ik weet is het (helaas) nog wel toegestaan. Ik zou zelf een dergelijke maatregel van harte toejuichen; om te beginnen met psychiatrische inrichtingen die nu nog veel te dichtbij spoorlijnen en soms snelwegen liggen. Ook scholen horen om gezondheidsredenen niet op 150 meter afstand van een snelweg gelocaliseerd te zijn.
De reden die de gemeente hier aandraagt: ik heb hem nog nooit gehoord. Het lijkt mij een gevalletje klok en klepel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Gevaarlijke stoffen en hulpbehoevenden

Bericht door Paixao » zo 04 okt 2009, 14:55

Volgens mij komt het verhaal overeen met de beginselen van de 'gevaarlijke stoffen corridors', waarbij op een zekere afstand x vanaf een transportader (weg of spoor) geen (bepaalde) bebouwing aanwezig mag zijn. Waarbij x dan weer afhankelijk is van de aard van de gevaarlijke stoffen. Men praat daar volgens mij al jaren over en heeft daarvoor op snelwegen ook metingen verricht van de aantallen vrachtwagens met gevaarlijke stoffen. Het zou me niet verbazen als die 'corridors' nu eindelijk rond zijn.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Re: Gevaarlijke stoffen en hulpbehoevenden

Bericht door Bart » ma 05 okt 2009, 11:52

dit risico valt onder "externe veiligheid", als je daarop wat googled (of op wikipedia opzoekt) dan zul je al wat vinden.

Grofweg komt het er op neer dat er twee grootheden zijn waar men vanuit gaat bij externe veiligheid:
- groepsrisico: de kans dat een groep van een aantal personen (ik meende 10, 100 en 1000) overlijdt als gevolg van een ongeval met schadelijke stoffen
- plaatsgebonden risico: wordt bepaald door te stellen dat een (fictief) persoon zich 24 uur per dag gedurende een jaar onbeschermd op een bepaalde plaats bevindt. Het plaatsbebonden risico is dan de kans per jaar per kilometer dat iemand overlijdt bij een ongeval met schadelijke stoffen. De risicocontour is dan te bepalen door afstanden met dezelfde waarden (plaatsgebonden risico) met elkaar te verbinden.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gevaarlijke stoffen en hulpbehoevenden

Bericht door waldo79 » ma 05 okt 2009, 14:49

^^Dat heb je prima verwoord, Bart.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Gevaarlijke stoffen en hulpbehoevenden

Bericht door Paixao » ma 05 okt 2009, 18:42

Risicocontour is inderdaad het woord dat ik voor mijn "corridor" zocht. Blijkbaar is dat nu inderdaad wettelijk vastgelegd?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Gevaarlijke stoffen en hulpbehoevenden

Bericht door simon » wo 07 okt 2009, 19:42

Het blijkt te gaan om gemeentelijk beleid. De gemeentelijke woordvoerder verkondigde het vorige week anders.
De Gelderlander schreef:'Centrumscholen' Schuytgraaf gaan mogelijk naar zuidkant nieuwe wijk

woensdag 07 oktober 2009 | 18:09 | Laatst bijgewerkt op: woensdag 07 oktober 2009 | 18:13
Tekstgrootte tekst verkleinentekst vergroten

ARNHEM - De drie scholen die zich in het multifunctioneel centrum in het hart van Schuytgraaf zouden vestigen, worden wellicht ondergebracht in een nieuwe school in het zuiden van de wijk.
Voorwaarde is wel dat de scholen daarmee instemmen.

Woensdag werd bekend dat de brede school in het centrum niet gebouwd kan worden op de geplande locatie. Die vindt de gemeente, zo dicht bij het spoor Arnhem-Nijmegen bij nader inzien te gevaarlijk.

Ten noordwesten van de Marasingel kan mogelijk een alternatieve locatie worden gevonden. Daarmee komen alledrie de geplande brede scholen wel in het noorden van Schuytgraaf te liggen. Daarom wil GEM Schuytgraaf de meest noordelijke school naar veld 22 verplaatsen. "Die school is misschien wel sneller te realiseren dan de school in het centrum", aldus een woordvoerster van de GEM. "Bovendien komt die school vlakbij het nieuwe sportcentrum." Er staat nu één brede school in de wijk, De Salamander.

GEM Schuytgraaf is momenteel in gesprek met de besturen van de drie scholen (De Gazelle, Het JongLeren en Confetti) over de alternatieve locatie in het zuiden van de wijk. Duidelijk is dat zij niet, zoals gepland, in 2012 een nieuw gebouw kunnen betrekken.

De locatie voor de nieuwe school met sporthal en kinderopvang stond al jaren vast. Mede naar aanleiding van het in 2005 aangescherpte veiligheidsbeleid wordt nu besloten het MFC niet binnen een afstand van tweehonderd meter van het spoor te bouwen.

Bij dat besluit speelt een rol dat het goederenvervoer per spoor geheel tegen de verwachting in is toegenomen. Ook de ramp met een lpg-trein in Italië, afgelopen zomer, is meegewogen. Dat ongeluk kostte 27 mensen het leven.

Plaats reactie