Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door mhkamp » wo 14 okt 2009, 18:25

Nu.nl schreef: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger
Ondanks verschillende landelijke campagnes rijdt minder dan de helft van de Nederlanders bewust zuiniger. Reden hiervoor is dat de meeste automobilisten denken dat ze hooguit 10 euro per maand kunnen besparen.
Recent onderzoek laat zien dat de werkelijk te realiseren besparing veel hoger ligt.
Uit onderzoek blijkt dat slechts 44% van de Nederlanders zuiniger rijdt dan voorheen. Nederland blijft hiermee ver achter bij Duitsland waar inmiddels 62% van de automobilisten zegt zuiniger te rijden.

Besparen
Het onderzoek dat door Shell werd uitgevoerd toont aan dat een efficiëntere rijstijl een brandstofbesparing van maar liefst 25% kan opleveren, goed voor gemiddeld zo’n 350 euro per jaar. En dat al met een relatief eenvoudige aanpassingen zoals tijdig doorschakelen, gas terugnemen en de banden op de juiste spanning brengen.

Techniek
Met name gerenommeerde automerken zoals Volkswagen voorzien de nieuwste generatie auto’s van allerlei technische snufjes die helpen bij het verder besparen op de brandstofkosten.
Met een start-/stopsysteem, cruisecontrol en een automatische versnellingsbak kan het brandstofverbruik bijvoorbeeld relatief eenvoudig worden teruggedrongen. Dat wil zeggen, mits de bestuurder het gebruik van de ‘sportstand’ en ‘kickdown’ vermijdt.

Schakelen
Daarnaast is inmiddels ook het probleem van energieverlies bij schakelen aangepakt. Zo zorgt de revolutionaire DSG-transmissie van Volkswagen er bijvoorbeeld voor dat schakelen nog maar 3/100 van een seconde duurt, goed voor een brandstofbesparing van maar liefst 10%.
Het innovatieve DSG maakt onderdeel uit van BlueMotion Technologies, een hele lijn met duurzame technieken die bijdragen aan de brandstofbesparing. De DSG-transmissie die ondermeer verkrijgbaar is in de Volkswagen Polo, Golf en Passat zorgt er tegelijkertijd voor dat accelereren een stuk vlotter gaat.
Nu.nl

Ten eerste : Dit lijkt me verkapte reclame voor Volkswagen, aangezien ik in een ander topic ook al Volkswagen voorbij zag komen.

Zuinig rijden staat bij mij niet echt hoog op het lijstje, en het nieuwe rijden heeft alles behalve mijn interesse.
Laatst gewijzigd door mhkamp op wo 14 okt 2009, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Rene » wo 14 okt 2009, 18:32

Als er foefjes op mijn auto zitten die hem zuiniger doen rijden vind ik dat prima.
Maar ik heb er qua aanschafkosten geen cent voor over, en al helemaal geen andere rijstijl.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door boe! » wo 14 okt 2009, 19:00

Ik rijd al vanaf bet behalen van mijn rijbewijs conform het nieuwe rijden. Voor mij valt er dus geen voordeel te behalen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Vinny » wo 14 okt 2009, 19:37

Mijn vader berekende na elke tankbeurt het benzinegebruik. Als kind hadden we een echte bezineslurper (1 op 10) dus dan is elk beetje zuinigheid meegenomen, maar voor hem was het een sport. Nu hij in een nieuwe auto rijdt is het wel minder geworden volgens mij.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door mavas » wo 14 okt 2009, 20:05

boe! schreef:Ik rijd al vanaf bet behalen van mijn rijbewijs conform het nieuwe rijden. Voor mij valt er dus geen voordeel te behalen.
Idem.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Chris » wo 14 okt 2009, 20:06

Ik rij altijd wel zuinig, zelfs op een halve tank aan ritjes van 2 - 4 km haal ik nog 1 op 18. Met rustig rijden op lange afstanden wil dat 1 op 20 worden. Alleen in de winter is het wat minder zuinig, maar zoveel verschil als met mijn benzine auto's is het niet. Lang leve diesel.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door waldo79 » wo 14 okt 2009, 20:10

^^Ik doe ook aan het nieuwe rijden. Alleen 80 in zijn 5 doe ik niet consequent. Op een 80 weg zit ik al bij 65 in de 5 en bij het invoegen op de autosnelweg meestal tussen de 100 en 110 :)

Verder niet al te hard op een verkeerslicht afstormen en zoveel mogelijk rotondes in zijn 3 proberen te pakken.
50 in de 4 en in files zo lang mogelijk blijven doorrollen en echt pas bij stilstand terug naar 1.

@Chris: met benzine fluctueert het verbruik heel flink tussen zomer. In de winter haal ik krap 1:14 terwijl in de zomer 1:16 een slechte score is :shock:
Het zou met mijn kilometrage net lonen om naar diesel door te gaan (22.000), maar in een klein autootje vind ik diesel niet ideaal.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door boe! » wo 14 okt 2009, 20:16

Mijn auto rijdt gemiddeld 1 op 15,2 en dat is al jaren hetzelfde.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Jeroen » wo 14 okt 2009, 21:09

boe! schreef:Ik rijd al vanaf bet behalen van mijn rijbewijs conform het nieuwe rijden. Voor mij valt er dus geen voordeel te behalen.
Hier spreekt de perfecte automobilist? :roll:

Ik probeer zelf doorgaans redelijk zuinig te rijden, maar als ik wat minder ruim in de tijd zit of de verkeerssituatie verlangt wat meer acceleratievermogen dan laat ik dat 'nieuwe rijden' toch vrij snel varen. Ik laat mij niet door een ander in de strot duwen hoe zuinig mijn rijstijl zou moeten zijn, daar kan ik prima zelf voor kiezen. In theorie kan ik overigens bij respectievelijk 15, 25, 40 en 50km/h met mijn auto wel opschakelen, maar dat doe ik niet zo vaak. Met desalniettemin een nette 1:17 heb ik toch niet bepaald een slurpbak. 8-)

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door jeroent » wo 14 okt 2009, 21:36

Ik erger me altijd aan mensen die hun auto laten uitrollen naar een rood verkeerslicht en zo net de prioriteit op het kruispunt missen en dus eerst 3 andere richtingen voorgaan.
Laatst gewijzigd door jeroent op wo 14 okt 2009, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Jeroen » wo 14 okt 2009, 21:42

^^ Of mensen die met 60/70 invoegen op de snelweg, omdat ze bij 50 al naar 5 hebben geschakeld. :shutup:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Vinny » wo 14 okt 2009, 21:43

Dan zou je je rijbewijs niet mogen hebben gekregen. Er zijn mensen voor minder gezakt... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door boe! » wo 14 okt 2009, 22:15

Jeroen schreef:
boe! schreef:Ik rijd al vanaf bet behalen van mijn rijbewijs conform het nieuwe rijden. Voor mij valt er dus geen voordeel te behalen.
Hier spreekt de perfecte automobilist? :roll:
Dat zijn jouw woorden, niet de mijne.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Attietattie » do 15 okt 2009, 9:58

Jeroen schreef:Ik laat mij niet door een ander in de strot duwen hoe zuinig mijn rijstijl zou moeten zijn, daar kan ik prima zelf voor kiezen.
Echt, lekkere Nederlandse mentaliteit weer. "De overheid zegt zus, dan doe ik mooi zo want dat kan ik zelf wel bepalen!"
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Jeroen » do 15 okt 2009, 10:54

^^ Bedient de overheid de pedalen in jouw auto dan?

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Dick » do 15 okt 2009, 11:20

^^
volgens mij is het bij de opmerking van attietattie helemaal niet relevant of de overheid al dan niet pedalen bedient, jeroen...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Attietattie » do 15 okt 2009, 11:37

Jeroen schreef:^^ Bedient de overheid de pedalen in jouw auto dan?
Ik zie niet wat dat ermee te maken heeft. Het gaat mij om de kinderachtige manier waarop je loopt te schoppen tegen een op zich prima campagne.

Of jij er iets mee doet of niet, niemand 'duwt jou iets door de strot' volgens mij.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door waldo79 » do 15 okt 2009, 12:24

^^Neemt niet weg dat ik wel wat uitslag krijg van die campagne met de "Duuks van Haosselt" :x

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Rene » do 15 okt 2009, 17:25

Attietattie schreef:Of jij er iets mee doet of niet, niemand 'duwt jou iets door de strot' volgens mij.
Nee, een TV-campagne is inderdaad heel wat anders dan overal dubbel doorgetrokken strepen.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Via » do 15 okt 2009, 17:38

Ik doe het redelijk zuinig aan, en rijd altijd 80 in zijn 5, maar ik doe echter niet aan 50 in zijn 4, want dan zit er echt te weinig vermogen in de meeste auto's. Af en toe kan ik het echt niet laten om eens flink door te trekken in de versnelling, puur om de motor te horen brullen... :dyn_hyp:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door boe! » do 15 okt 2009, 18:20

ViaHaaren schreef:maar ik doe echter niet aan 50 in zijn 4, want dan zit er echt te weinig vermogen in de meeste auto's.
Dat vermogen heb je alleen nodig als je flink moet versnellen. Als je 50 blijft rijden, kan dat prima in de 4e versnelling.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Chris » do 15 okt 2009, 18:32

Ik zet hem meestal al vlak na 40 km/uur in de 4e versnelling. Maar ik denk dat dat met diesel wellicht wat beter kan dan met benzine. Alleen als ik een snelweg oprij, dan schakel ik wat later.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Rene » do 15 okt 2009, 18:35

Op snelheid schakelen is voor beginners, gevorderden schakelen op motorgeluid.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Chris » do 15 okt 2009, 18:37

Ik schakel op automatisme. In de bergen wat later.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Jeroen » do 15 okt 2009, 18:46

Attietattie schreef:Het gaat mij om de kinderachtige manier waarop je loopt te schoppen tegen een op zich prima campagne.
Oke, misschien liep ik inderdaad wat te hard van stapel, de bedoeling is uiteraard goed. Maar ik vraag me wel eerlijk af of zo'n campagne niet meer kost dan het oplevert. Hoeveel mensen zouden eigenlijk niet begrijpen hoe je zuinig kunt rijden? Dat is toch iets waar vanaf het begin van de rijlessen al aandacht aan wordt besteed?
boe! schreef:Dat vermogen heb je alleen nodig als je flink moet versnellen. Als je 50 blijft rijden, kan dat prima in de 4e versnelling.
Op lange stukken bibeko rijd ik 50 zijn 5.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door boe! » do 15 okt 2009, 18:49

Jeroen schreef:Op lange stukken bibeko rijd ik 50 zijn 5.
Bij mijn auto zit het toerental dan zo dicht tegen stationair aan, dat ik mij daaraan niet waag. Heeft jouw auto misschien 6 versnellingen vooruit?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Vinny » do 15 okt 2009, 18:50

Rene schreef:Op snelheid schakelen is voor beginners, gevorderden schakelen op motorgeluid.
Je schakelt toch op toerental? :oops:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Chris » do 15 okt 2009, 18:51

Op het toerental let je na een tijdje toch niet meer. Dan gaat het inderdaad automatisch op motorgeluid. Autorijden wordt na een tijdje net zoals fietsen, je denkt er bij het schakelen niet eens meer over na.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Palance » do 15 okt 2009, 18:52

Ik schakel helemaal niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Minder dan helft automobilisten rijdt bewust zuiniger

Bericht door Jeroen » do 15 okt 2009, 18:56

Vinny schreef:
Rene schreef:Op snelheid schakelen is voor beginners, gevorderden schakelen op motorgeluid.
Je schakelt toch op toerental? :oops:
Wordt nog knap lastig als je geen toerenteller hebt. 8-)
boe! schreef:Bij mijn auto zit het toerental dan zo dicht tegen stationair aan, dat ik mij daaraan niet waag. Heeft jouw auto misschien 6 versnellingen vooruit?
Nee, ik heb er ook maar 5, maar mijn auto kan er goed tegen. Pas onder de 45 op de teller begint ie te stuiteren.

Plaats reactie