Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door mhkamp » ma 09 nov 2009, 17:36

Wij zijn ergens goed in :roll:
RTLZ schreef: Nederland koploper in Europa met hybride auto's
Nergens in Europa worden zoveel hybride, energiezuinige auto's verkocht als in Nederland.

Toyota en Honda
In Nederland is 4% van alle auto's van een hybride model zoals de Toyota Prius of de Honda Civic. Het Europese gemiddelde ligt op 0,49%. Van alle Civics die Honda in 2009 in Europa verkocht, kwam 70% in Nederland op de markt. Ook Toyota verkocht nergens anders in Europa zoveel Prius-auto's als in Nederland, blijkt uit onderzoek van Automotive, het vakblad van de autobranche.

Belasting
De Jager verklaart de populariteit van de hybride auto's onder meer door de gunstige belastingmaatregelen die hij voor energiezuinige auto's heeft ingevoerd. Een op de drie hybride auto's werd aangeschaft door een particulier, tweederde was bedoeld voor de leasemarkt.


© RTLZ.nl
Bron RTLZ.nl
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Schenker » ma 09 nov 2009, 17:53

Is dat erg ofzo? Hybrides zijn niet zaligmakend, maar wat mij betreft wel een stap in de goede richting.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Chris » ma 09 nov 2009, 18:10

Waarbij aangetekend moet worden;

Diesel ‘schoner’ dan hybride auto
ND schreef:De werkelijke CO2-uitstoot ligt een stuk hoger dan fabrikanten en overheden voorspiegelen, doordat de meeste hybrides als leaseauto worden gebruikt. Die rijden verreweg de meeste kilometers op de snelweg. Daar gebruiken ze de benzinemotor in plaats van de veel schonere elektrische motor.
De verkeerde doelgroep maakt dus eigenlijk gebruik van hybride auto's door de fiscale maatregelen. Hybride's komen het best tot hun recht in de stad, terwijl de gebruikersgroep juist op de snelweg rijdt, waar het effect van de hybride auto een stuk minder is.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Schenker » ma 09 nov 2009, 18:15

Bij de redenatie kan ik me iets voorstellen. Wel vreemd dan dat een hybride mag adverteren met gemiddeld 1 op 26 (of iets in die trend) terwijl dat kennelijk toch niet zo is.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Quattro » ma 09 nov 2009, 18:19

Nederland is het enige land in Europa dat al aan de toekomst denkt. Hybride's zijn dan maar een tussenoplossing maar toch gaat het die richting uit.

Nuja, Japanse merken scoren dan ook in het algemeen erg hoog in Nederland. Daar zal het ook iets mee te maken hebben.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Quattro » ma 09 nov 2009, 18:21

Schenker schreef:Bij de redenatie kan ik me iets voorstellen. Wel vreemd dan dat een hybride mag adverteren met gemiddeld 1 op 26 (of iets in die trend) terwijl dat kennelijk toch niet zo is.
Zo goed als die officiële cijfers van verbruik zijn verkeerd. Veel hangt af van de rijstijl.
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Chris » ma 09 nov 2009, 18:36

Schenker schreef:Bij de redenatie kan ik me iets voorstellen. Wel vreemd dan dat een hybride mag adverteren met gemiddeld 1 op 26 (of iets in die trend) terwijl dat kennelijk toch niet zo is.
Eerder 1 op 21. Dat haal ik ook bijna met mijn toch al wel wat oudere diesel. (1 op 19 á 1 op 20). Nieuwere diesels moeten dat wel halen, helemaal in van die koekblik auto's. Er was vroeger de VW Lupo 3 L. Die reed 1 op 30 op diesel. Maar voor zwaardere auto's is 1 op 20 wel haalbaar met de nieuwste motoren. Ook worden ze steeds schoner, tegenwoordig tank je enkel ULS Diesel (Ultra-Low Sulphur), hebben auto's roetfilters en wordt de uitstoot van NOx ook steeds minder.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Attietattie » ma 09 nov 2009, 19:11

Chris schreef:De verkeerde doelgroep maakt dus eigenlijk gebruik van hybride auto's door de fiscale maatregelen. Hybride's komen het best tot hun recht in de stad, terwijl de gebruikersgroep juist op de snelweg rijdt, waar het effect van de hybride auto een stuk minder is.
Is wat voor te zeggen. Alhoewel die doelgroep vaak iedere 3-5 jaar een nieuwe auto rijdt en de auto's dus relatief enorm snel doorstromen naar 'de kopende automobilist'.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door boe! » ma 09 nov 2009, 19:42

mhkamp schreef:Wij zijn ergens goed in :roll:
Weer typisch een centenkwestie. Zolang het iets oplevert dan zijn we bereid eraan mee te werken. En zo kan het gebeuren dat Nederlanders zelfs en masse bereid zijn om in lelijke auto's als de Prius over 's lands wegen rond te tuffen.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door mhkamp » ma 09 nov 2009, 20:09

Ja, wanneer gaan we hier eens zonder mopperen meer windmolens plaatsen?

Tuurlijk ben ik blij dat de automobilist 'ook aan het milieu denkt' , maar mag de regering er ook wat voor doen? Of beter.... het bedrijfsleven?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Rene » di 02 feb 2010, 13:40

Gevonden op internet:

Afbeelding

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door simon » di 02 feb 2010, 14:12

En hoeveel leaserijders rijden in de allerzuinigste diesels :roll: Ik ken er geen. Wel ken ik leaseautorijders die wagens rijden met een verbruik van 1:8 binnen de bebouwde kom en 50% van de kilometers binnen de bebouwde kom maken.

Zomaar ter vergelijk.

Toyota Avensis wagon 2.2 d aut.
Gemiddeld verbruik 7,0 l/100km
Verbruik stad 8,4 l/100km
Verbruik snelweg 5,5 l/100km
CO2 uitstoot 174,0 g/km
Toyota Prius 1.8 Aspiration
Gemiddeld verbruik 4,0 l/100km
Verbruik stad 3,9 l/100km
Verbruik snelweg 3,8 l/100km
CO2 uitstoot 92,0 g/km
Ook op de snelweg is de Prius, qua verbruik, de meerdere van het diesel-broertje.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door waldo79 » di 02 feb 2010, 14:48

Dat gemiddeld gebruik van de Prius komt niet overeen met een middeling van stad en snelweg :?
Leasemaatschappijen zijn wel druk doende hun wagenpark te vergroenen, het zal alleen wat jaartjes duren ;)

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door jeroent » di 02 feb 2010, 14:50

Het wordt tijd dat Neelie Kroes of haar opvolger dit eens onder de loep neemt. Naar mijn idee is dit gewoon verkapte staatssteun aan Toyota/Honda geweest, aangezien zij de enige middenklasse-auto's leverden die voor de 14% bijtelling in aanmerking kwamen. Dat was al bekend bij het invoeren van die regeling. Een groot deel van het succes van de Prius in Europa komt voor rekening van Nederland en daarmee dus van de overheid en de Nederlandse belastingbetaler, die iedere Prius-rijder een voordeeltje van ca. 5% van de nieuwwaarde per jaar geeft.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Vinny » di 02 feb 2010, 17:37

Ik zie een kans voor Spyker /Saab :dyn_hyp:

http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=14327
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Chris » di 02 feb 2010, 17:53

simon schreef:En hoeveel leaserijders rijden in de allerzuinigste diesels :roll: Ik ken er geen. Wel ken ik leaseautorijders die wagens rijden met een verbruik van 1:8 binnen de bebouwde kom en 50% van de kilometers binnen de bebouwde kom maken.

Ook op de snelweg is de Prius, qua verbruik, de meerdere van het diesel-broertje.
Ik betwijfel of een Prius daadwerkelijk 1 op 26 rijdt op de snelweg, helemaal gezien het rijgedrag van een lease-rijder die over het algemeen vrij pittig is.

Daarnaast vraag ik me af wat voor dieselauto je rijdt als die 1 op 8 binnen de bebouwde kom haalt, dat lijkt wel een Amerikaanse benzineslurper. Mijn 1.5 dieselmotor haalt 1 op 17 binnen de kom, ongeveer 1 op 21 op de snelweg bij normaal rijgedrag.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door simon » di 02 feb 2010, 19:06

Ik betwijfel of een Prius daadwerkelijk 1 op 26 rijdt op de snelweg, helemaal gezien het rijgedrag van een lease-rijder die over het algemeen vrij pittig is.
Eens, maar dat geld dan dus ook voor andere types auto's. De Toyota Avensis uit mijn voorbeeld zal dan ook geen 1 op 18 rijden.
Daarnaast vraag ik me af wat voor dieselauto je rijdt als die 1 op 8 binnen de bebouwde kom haalt, dat lijkt wel een Amerikaanse benzineslurper
Mijn referentie was de auto van een ex-collega. Maar dat was een benzineslurper en geen dieselslurper, bedenkt ik me nu. BMW 325 sportuitvoering (benzine automaat):
Topsnelheid 238 km/u
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s
Energielabel F
Gemiddeld verbruik 10,0 l/100km
Verbruik stad 14,4 l/100km
Verbruik snelweg 7,3 l/100km
CO2 uitstoot 238,0 g/km
Maar met een instapmodel BMW X5 kom je ook aan de 1 op 8 binnen de stad. Een X5 wordt ook meestal van de zaak gereden.
Gemiddeld verbruik 9,0 l/100km
Verbruik stad 12,0 l/100km
Verbruik snelweg 8,0 l/100km
CO2 uitstoot 250,0 g/km

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door waldo79 » di 02 feb 2010, 22:24

^^Ik zie ook totaal geen reden om een X5 als leaseauto te rijden.

Als je al een BMW zou moeten kiezen vind ik een 1 of 3 serie veel praktischer en als het budget dan wat hoger ligt: een 5 serie met groen label.
Audi vind ik eigenlijk een eleganter merk dan het wat ruige BMW :hypocrite:

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Seat » wo 03 feb 2010, 0:27

Maak eens de rekensom hoeveel euro's belastinggeld dat ons per uitgespaarde gram CO2 kost. Dan kom je er achter dat die belastingregel een enorme kapitaalvernietiging is. En niet beter voor het milieu want ik heb toevallig een paar Prius-collega's en die rijden minder op hun tank dan ik met mijn zuinige dieseltje. Ik vind dit regelrechte wantoestanden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Attietattie » wo 03 feb 2010, 7:33

Je bent je leven niet zeker als Priusrijder joh!

Bron: De Tijd
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door simon » wo 03 feb 2010, 13:34

Seat schreef:Maak eens de rekensom hoeveel euro's belastinggeld dat ons per uitgespaarde gram CO2 kost. Dan kom je er achter dat die belastingregel een enorme kapitaalvernietiging is. En niet beter voor het milieu want ik heb toevallig een paar Prius-collega's en die rijden minder op hun tank dan ik met mijn zuinige dieseltje. Ik vind dit regelrechte wantoestanden.
Zoals gezegd zijn de meeste zuinige diesels niet aantrekkelijk als leasewagen. Als je de Prius vergelijkt met vergelijkbare diesels, komt de Prius heel goed weg.

Volskwagen Passat?
Gemiddeld verbruik 6,0 l/100km
Verbruik stad 7,5 l/100km
Verbruik snelweg 4,8 l/100km
CO2 uitstoot 152,0 g/km
Citroën C4 Picasso?
Gemiddeld verbruik 7,0 l/100km
Verbruik stad 9,9 l/100km
Verbruik snelweg 5,9 l/100km
Peugeot 308 SW?
Gemiddeld verbruik 7,0 l/100km
Verbruik stad 9,7 l/100km
Verbruik snelweg 5,6 l/100km
CO2 uitstoot 187,0 g/km
Alleen de Skoda Octavia is qua verbruik (niet: qua uitstoot) vergelijkbaar.
Gemiddeld verbruik 5,0 l/100km
Verbruik stad 5,6 l/100km
Verbruik snelweg 4,2 l/100km
CO2 uitstoot 123,0 g/km

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Chris » wo 03 feb 2010, 13:47

Volgend jaar brengt Peugeot-Citroën een aantal dieselhybride modellen op de markt.
De hybride 3008 scoort een verbruik van 3,8 liter op 100 km en dat is goed voor een CO2-uitstoot van 99 gr/km.
Een gecombineerd verbruik van 1 op 26 dus. Alhoewel je vroeger zo'n VW Lupo had die 1 op 30 reed, maar da's wel een erg kleine auto.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Attietattie » wo 03 feb 2010, 13:51

Ik zou de Passat toch niet met een Prius willen vergelijken. Althans, als ik mag kiezen hoef ik niet lang na te denken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Wimpie24 » wo 03 feb 2010, 14:38

Ik ben ook geen fan van hybride wagens, de bekendste (Prius) ziet er niet bepaald aantrekkelijk uit en is dan ook nog eens overdreven duur.
Als je dan nog eens zoals mij in België woont waar Diesel op alle vlakken goedkoper is, dan is de keuze snel gemaakt.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Attietattie » wo 03 feb 2010, 15:06

Wimpie24 schreef:Ik ben ook geen fan van hybride wagens.
Het gaat mij erom dat de Passat simpelweg groter, degelijker en veel mooier is. Of ie hybride is maakt me vooralsnog niets uit. Ik heb namelijk nooit in zo'n ding gereden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Ties » wo 03 feb 2010, 15:14

Attietattie schreef:Je bent je leven niet zeker als Priusrijder joh!
Bron: De Tijd
Je gaspedaal zit klem en de rem werkt niet meer, je scheurt wel héél zuinig :rofl2:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door waldo79 » wo 03 feb 2010, 16:45

Wimpie24 schreef:Ik ben ook geen fan van hybride wagens, de bekendste (Prius) ziet er niet bepaald aantrekkelijk uit en is dan ook nog eens overdreven duur.
De Prius kost in Nederland minder dan € 30.000 :dyn_hyp:

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Euregio » wo 03 feb 2010, 16:52

Geef mij maar de milieu onvriendelijkste bak van de wereld. Het kan mij niks schelen, wat ik uitstoot met een auto!

Moet je is naar de Maasvlakte gaan, mega pijpen die dag en nacht, zwarte rook uitstoten.

Ja... Dat mag dan wel! Maar nee, ik moet in een prius zitten!

:biertjes: :flitspaal: :flitspaal: :biertjes:

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Seat » wo 03 feb 2010, 18:41

^^ Je moet helemaal niks, behalve belasting betalen. Want vergeet niet dat de reden waarom er zoveel van de lelijke koekblikken rondrijden te maken heeft met het feit dat het zwaar gesubsidieerd wordt door de overheid. Van onze centen.

Het enige wat ik wel positief vind aan het sponsoren van zuinige auto's (waarbij hybride auto's nog bijzonder primitief zijn omdat ze nog steeds alle energie uit benzine halen) is dat techniek in mijn ogen dé oplossing is voor minder vervuiling. Daar moeten we op inzetten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Nederland koploper in Europa met hybride auto's

Bericht door Wouter N14 » wo 03 feb 2010, 18:46

Wat laatst nog in het nieuws was: voor de productie van al die milieuauto's zijn behoorlijk veel schaarse metalen nodig die ook nog eens weinig duurzaam gewonnen worden. En zo'n auto recyclen heeft neem ik aan ook de nodige voeten in de aarde.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie