Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » vr 13 nov 2009, 18:39

Wil je het goed doen en toch goedkoop rijden, een beetje hobbieën, krijg je dit.
Toch maar zo'n oude bak kopen?

http://www.youtube.com/watch?v=03i7RAZINKQ

Laat eens horen wat jullie hier van vinden.

roebftb
stadsweg
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 23:00

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roebftb » vr 13 nov 2009, 23:27

Ik begrijp dat deze auto's in Nederland niet op kenteken kunnen? Wat is de vraag nu, of we met wat hobbyen er een sonde in kunnen bouwen en dan
wel op kenteken kunnen krijgen? Sorry, het is niet helemaal duidelijk.
Zijn wel leuke karretjes om te zien, hoog aaibaarheidsgehalte.

roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » do 18 nov 2010, 15:30

14-11-2009

Sinds 1 mei 2009 is er een nieuwe regeling voor het aanvragen van een kenteken.
Nu heb ik wat fiatjes verzameld en wilde die verzameling nog wat uitbreiden, evenals een paar andere Fiat liefhebbers.
Voor 1 mei 2009 bestond er de uitzonderings regel EEGK 9999.
Die kreeg je bij de 126 op het kenteken als je die invoerde.
Nu is die uitzondering komen te vervallen.

En als je nu een fiat 126 van het bouwjaar 1998-2000 aanbied krijg je geen kenteken meer ondanks europeze homologatie papieren.
De auto moet namelijk voldoen aan de permanente eisen. En die stellen dat een auto vanaf 1-1-1998 een Lambda sonde moet hebben.
Dat heeft op deze fiatjes nooit gezeten en is gezien de techniek ook niet mogelijk.
Ik verbruik met zo'n wagentje 1 liter benzine op 20 kilometer, heb er keurig een katalysator onder, betaal gewooon belasting en gebruik hem hobby matig voor een paar duizend kilometer per jaar. Mag niet meer dus.

Afbeelding

Beetje wrang als er voor je in het keuringsstation een mercedes 300 sel van 1982 staat. Rijd 1 op 8, blauwe walm bij het wegrijden.
En de handelaar vertelt me ook nog doodleuk dat de man die hem gekocht heeft minstens 25.000 km per jaar gaat rijden, belastingvrij.

Moet ik toch ook maar de oude typen gaan rijden, belastingvrij en geen gedonder.

Heb als troost er maar een filmpje van gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=03i7RAZINKQ

15-8-2010

Het wordt steeds gekker.

Nu heb ik op één ander exemplaar van 1996 wel een kenteken gekregen, moet dus ook belasting betalen en de wagen verzekeren, maar omdat er op het kenteken niets staat over de Lambdasonde kan hij niet goedgekeurd worden. Gevolg, ik mag er dus niet mee rijden.

Afbeelding

Sterker nog, ik heb zelfs al een boete van 96 euro gekregen omdat de wagen niet APK goedgekeurd is.

Daarnaast hebben anderen intussen keurig een kenteken gekregen met daarop vermeld bij bijzonderheden: voertuig niet voorzien van een emmissiebestrijdingssysteem.
Daarmee halen ze de APK wel en mogen ze vrolijk rijden.

Afbeelding

En bij mij is mijn bezwaarschrift afgewezen en moet ik een boete betalen.

En aan de andere kant komen de 25 jaar oude auto's bij honderden het land binnen, hoeven nauwelijks aan eisen te voldoen en worden nog beloond ook, belastingvrij rijden. Zijn zogenaamd "historisch" wagenpark, hahaha.

Heb er maar een tweede filmpje van gemaakt:
http://www.youtube.com/watch?v=LeGOyXbhDG0

En misschien ga ik maar over op tweetakt Trabanten. Die mogen wel, vuil en belastingvrij.

Zou leuk zijn als één of ander autoprogramma eens tijd aan mijn verzameling en dit probleem zou durven besteden.

8-11-2010

De RDW is nu wel heel vervelend bezig.
Vanaf 1 mei 2009 mag de Fiat 126 van na 31-12-1995 niet meer ingevoerd worden. De auto moet namelijk een Lambda sonde en katalysator hebben.
Maar daar de techniek van de Fiat 126 eigenlijk gewoon te eenvoudig is, zit dit er niet op.
Echter in de permanente eisen van nu moeten alle auto's van na 31-12-1995 dit wel hebben. Je krijgt dus gewoon geen kenteken.

De RDW heeft echter een paar steekjes laten vallen en zo zijn er toch een aantal van deze exemplaren na 1-5-2009 op de weg gekomen. Had je zo'n auto dan kon je tot voor kort je kenteken naar de RDW opsturen en kreeg je het terug met de vermelding: Voertuig niet voorzien van emissiebestrijdingssysteem. Zo kon je dan toch een APK krijgen.
Dit zelfde gold trouwens ook voor alle exemplaren van 1-1-1996 tot en met 2000, die voor 1-5-2009 werden ingevoerd.

De RDW heeft nu bedacht dat ze deze foutjes maar eens recht moeten gaan zetten. De kentekens van deze exemplaren worden nu dus ongeldig verklaard.

Ik en meerdere Fiat 126 liefhebbers zitten dus ineens met een auto zonder papieren en mogen de weg niet meer op. Heel lastig als het je dagelijkse auto was. Reden: de auto zou een gevaar voor het milieu, de volksgezondheid en de verkeersveiligheid zijn.

Toch is één lichtpuntje: Trabantjes zijn ook heeeel erg leuk en nog goedkoper.
En met de meeste mag je ook nog belastingvrij zoveel rijden als je maar wilt.
Gaan we daar maar de hobby van maken ???
Die zijn blijkbaar niet zo gevaarlijk voor het milieu, de volksgezondheid en de verkeersveiligheid.

Welke minister gaat eindelijk eens bedenken dat dit toch wel erg slecht aan een aantal Nederlanders te verkopen is.
Welke minister durft hiervoor op te komen en er voor te zorgen dat EEGK9999 of een ander uitzonderingskenmerk het weer mogelijk maakt om deze wagentjes gewoon op de weg te zetten en te gebruiken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door waldo79 » do 18 nov 2010, 22:28

Een heel verhaal over een geinig autootje.
Maar wat wil je nu duidelijk maken :roll:
Hoe wil je een politieke beslissing bereiken via een instrument als dit forum? Een met argumenten onderstreepte petitie bij de volksvertegenwoordiging indienen zou effectiever zijn, maar ik vrees dat je zonder een "sonde" niet ver komt :o

roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » za 20 nov 2010, 0:26

Nieuwste filmpje:

http://www.youtube.com/watch?v=1I-n-6v1-RY

Ik kan er nog om lachen maar die andere Fiat 126 liefhebbers, die nu ineens hun auto kwijt zijn, beslist niet.

Maar heel triest zijn de emailtjes van mensen die nu ook een brief van de RDW op de mat vinden. Die zijn ineens hun auto kwijt. Terwijl dezelfde RDW een paar maanden geleden hun kenteken nog heeft aangevuld met de kreet: "Voertuig niet voorzien van emissiebestijdingssysteem" zodat zij toch door de APK kwamen.

En het is zo simpel op te lossen: Voer EEGK9999 weer in !!!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Rene » za 20 nov 2010, 13:50

Kun je dat ding (desnoods met een paar kleinere aanpassinkjes) niet gewoon aanmelden als brommobiel ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Coen Tunnel » za 20 nov 2010, 14:03

Dan zou het autootje begrenst moeten worden op 45 km/u. Een Fiat 126 gaat ongeveer 100 km/u. En dan nog is het autootje veel te zwaar: 600 kilo, terwijl een brommobiel maar 350 kilo mag wegen. De breedte van een brommobiel is maximaal 1,50 meter: daaraan voldoet de Fiat wel met een breedte van ongeveer 1,38 meter. En een brommobiel heeft in principe altijd een dieselmotor, met een maximaal toegestaan vermogen van 4 kW. De Fiat 126 heeft een benzinemotor met een vermogen van 18 kW. Kortom, het voertuig voldoet op geen enkele manier aan de eisen van een brommobiel en is echt een auto.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Rene » za 20 nov 2010, 14:10

^^
Een brommobiel mag wel een benzinemotor hebben, echter deze mag niet meer dan 50cc zijn. Dat is echt te weinig om mee te komen in het verkeer.
Met een dieselaandrijving of electrische aandrijving en een afgeknepen vermogen tot 4kW mag het wel.

Overigens kan ik me de nieuwe regeling wel goed voorstellen: men wil voorkomen dat allerlei oude karretjes uit het buitenland worden geïmporteerd die in geen velden of wegen aan de moderne emissie-eisen voldoen.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Coen Tunnel » zo 21 nov 2010, 11:22

Het gaat in dit geval om redelijk nieuwe auto's van 1998 of later, die zo'n Lambdasonde niet hebben.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door waldo79 » zo 21 nov 2010, 16:53

^^roefel geeft aan dat het heel zuinige en schone autootjes zijn :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Rene » zo 21 nov 2010, 20:18

Coen Tunnel schreef:Het gaat in dit geval om redelijk nieuwe auto's van 1998 of later, die zo'n Lambdasonde niet hebben.
Ja amehoela, het is een jaren '70 bakkie. Dat dat geval in Poolse fabrieken nog tot eind jaren '90 is geproduceerd, betekent niet dat het technologisch een moderne auto is. Integendeel.

roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » zo 21 nov 2010, 21:17

Overigens kan ik me de nieuwe regeling wel goed voorstellen: men wil voorkomen dat allerlei oude karretjes uit het buitenland worden geïmporteerd die in geen velden of wegen aan de moderne emissie-eisen voldoen.
Je zou zeggen dat de regering dat toch wat anders ziet. Mij is indirect aanbevolen door de RDW om toch vooral auto's van 25 jaar en ouder uit Polen op te halen. Dan geven ze me nog een beloning ook; ik mag belastingvrij rijden.
En ja, ik heb hun advies ter harte genomen. Net als 200.000 andere Nederlanders voor mij. De volgende die ik ophaal is een prachtige Trabant Kombi 1974. En nee, niet als oldtimer maar gewoon voor dagelijks gebruik. Tot ik tenminste mijn 126jes weer mag gebruiken. Vervuiling? 9x zo veel als een 126 maar GEEN belasting meer betalen. Voor mijn 126jes moet/moest ik wel betalen.
(In totaal zullen het naar schatting nog geen TIEN 126jes zijn die nu van de weg worden gehaald/geweerd. Waar is de winst voor Milieu, volksgezondheid en verkeersveiligheid?)
Ja amehoela, het is een jaren '70 bakkie. Dat dat geval in Poolse fabrieken nog tot eind jaren '90 is geproduceerd, betekent niet dat het technologisch een moderne auto is. Integendeel.
Ik rij met mijn Fiat 126 op loodvrije benzine (ook geen loodvervanger) en verbruik 5 liter op 100 kilometer. Ouderwets omgerekend komt mijn 126je dus 20 kilometer op 1 liter. Ken jij een moderne auto die dat ook daadwerkelijk in de praktijk haalt? Dus niet de cijfers van de fabrikant.
En ik hoef echt mijn best niet te doen om dit te halen. Zou ik alleen op de snelweg rijden, zo tegen rond de 90 kilometer per uur met de vrachtwagens mee en mijn imperiaaltje verwijderen, dan kan ik het nog wel zuiniger, 1 op 21,5 kilometer.
Laatst gewijzigd door roefel op zo 21 nov 2010, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door boe! » zo 21 nov 2010, 21:26

Zuinigheid is één, uitstoot is een tweede factor. Wat stoot jouw auto uit t.o.v. moderne benzineauto's?

roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » zo 21 nov 2010, 21:37

MMM, die discussie heb ik eerder gehoord. Toen ging het over groene labels. Zo'n scheve meting van een zware auto die dan toch een groen label kreeg want de verhouding gewicht en verbruik was toch heel gunstig. Maar volgens mij is de uitstoot bij een verbruik van 1 op 10 toch echt wel hoger dan bij een verbruik van 1 op 20.
Maar je hebt gelijk, ongetwijfelt zullen deze paar 126jes een inmense bijdrage leveren aan de global warming.
Vlieg jij wel eens naar je vakantie adres? Van die ene vlucht kan ik een een jaar rijden als het niet meer is.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door waldo79 » zo 21 nov 2010, 21:40

Vlieg jij wel eens naar je vakantie adres? Van die ene vlucht kan ik een een jaar rijden als het niet meer is
Afgezet tegen vliegreizen is elke vorm van transport minder belastend qua CO2 uitstoot 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door boe! » zo 21 nov 2010, 21:47

roefel schreef:Toen ging het over groene labels. Zo'n scheve meting van een zware auto die dan toch een groen label kreeg want de verhouding gewicht en verbruik was toch heel gunstig. Maar volgens mij is de uitstoot bij een verbruik van 1 op 10 toch echt wel hoger dan bij een verbruik van 1 op 20.
Mee eens. Mijn boodschappenwagentje met D-label is ook schoner dan een gemiddelde BMW met B-label. Het gaat mij dan ook om de feitelijke uitstoot, niet welk label eraan hangt.

Vlieg jij wel eens naar je vakantie adres? Van die ene vlucht kan ik een een jaar rijden als het niet meer is.
Nee, ik vlieg nooit.

roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » zo 21 nov 2010, 22:20

Van de Fiat 126 zijn er 260 stuks in het land. Dit zijn alle bouwjaren van 1972 tot en met 2000.
Van de bouwjaren 1996 t/m/ 2000 zullen er ongeveer 25 zijn.
Het merendeel hiervan is voor 1-5-2009 op kenteken gesteld.
Het zullen nu minder dan 10 exemplaren zijn waar dit kentekenprobleem voor geldt.

Maar het is wel heel triest als het net jouw auto betreft.

Om een voorbeeld te geven.

M is student en zocht een klein goedkoop en zuinig wagentje. Hij is vorig jaar op 25-april-2009 naar Polen gereisd, heeft op 26 april zich zo'n wagentje daar aangeschaft. Is op 27 april op weg naar Nederland gegaan. Overnacht in het wagentje. Komt op 28 april in Nederland aan. Dacht bij zichzelf, eerst even bijtanken van de reis, de 30e is koninginnedag, na het weekend naar de RDW. Komt op 4 mei 2009 bij de RDW, gevolg, geen kenteken. Is wel heel erg zuur als je als student je zuur verdiende geld in een autootje stopt en dan blijkt op 1 mei de wet veranderd. Dit is voor mij toch echt Nederland op z'n smalst.

Of een andere M. Heeft ook zo'n wagentje gekocht. De RDW heeft zelfs dit jaar haar kenteken nog aangepast zodat ze keurig een APK kon krijgen en nu ligt er ineens een brief op de mat dat ze haar kenteken kwijt is en niet meer mag rijden.

Vinden jullie dat dit kan?

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door waldo79 » di 23 nov 2010, 15:43

M is student en zocht een klein goedkoop en zuinig wagentje. Hij is vorig jaar op 25-april-2009 naar Polen gereisd, heeft op 26 april zich zo'n wagentje daar aangeschaft. Is op 27 april op weg naar Nederland gegaan. Overnacht in het wagentje. Komt op 28 april in Nederland aan. Dacht bij zichzelf, eerst even bijtanken van de reis, de 30e is koninginnedag, na het weekend naar de RDW. Komt op 4 mei 2009 bij de RDW, gevolg, geen kenteken. Is wel heel erg zuur als je als student je zuur verdiende geld in een autootje stopt en dan blijkt op 1 mei de wet veranderd. Dit is voor mij toch echt Nederland op z'n smalst.
Er geldt nog iets als een onderzoeksplicht voor de koper. Eerst informeren bij de RDW of de auto die je op het oog hebt ingevoerd mag worden ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Peter » di 23 nov 2010, 18:02

waldo79 schreef:
Vlieg jij wel eens naar je vakantie adres? Van die ene vlucht kan ik een een jaar rijden als het niet meer is
Afgezet tegen vliegreizen is elke vorm van transport minder belastend qua CO2 uitstoot 8-)
Gedeeld per km en per persoon is vliegen (met een 737 of groter) in de regel de CO2 zuinigste transportmodus voor afstanden van 1000 km of meer....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door waldo79 » wo 24 nov 2010, 16:09

Leer ik ook weer wat :)<>:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Wouter N14 » wo 24 nov 2010, 16:20

Ik heb dit jaar 40 uur gevlogen, ik hoef mij dus niet schuldig te voelen :duck:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Rene » wo 24 nov 2010, 21:52

Peter schreef:Gedeeld per km en per persoon is vliegen (met een 737 of groter) in de regel de CO2 zuinigste transportmodus voor afstanden van 1000 km of meer....
Aannames ?
- Zonder tussenlandingen ?
- Alle stoelen bezet ?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 9:38

Het lijkt mij dat de auto en trein dan toch schoner zouden zijn...
Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:Het gaat in dit geval om redelijk nieuwe auto's van 1998 of later, die zo'n Lambdasonde niet hebben.
Ja amehoela, het is een jaren '70 bakkie. Dat dat geval in Poolse fabrieken nog tot eind jaren '90 is geproduceerd, betekent niet dat het technologisch een moderne auto is. Integendeel.
Dat hoor je mij ook nergens beweren. Het zijn vrij nieuwe auto's, met jaren '70-techniek.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Attietattie » do 25 nov 2010, 10:06

Rene schreef:
Peter schreef:Gedeeld per km en per persoon is vliegen (met een 737 of groter) in de regel de CO2 zuinigste transportmodus voor afstanden van 1000 km of meer....
Aannames ?
- Zonder tussenlandingen ?
- Alle stoelen bezet ?
Hij zei 'in de regel' dus gemiddeld.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Coen Tunnel » do 25 nov 2010, 11:41

http://www.seat61.com/CO2flights.htm

Onder anderen een aantal voorbeelden tussen vliegtuig en trein, ook voor afstanden van 1000+ km. Londen-Tanger (met een stukje boot er bij), Londen-Barcelona of Londen-Nice, trein vs. vliegtuig: met de trein 85% per reiziger minder CO2-uitstoot dan met het vliegtuig op basis van een retour.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door Euregio » do 25 nov 2010, 11:44

Wouter N14 schreef:Ik heb dit jaar 40 uur gevlogen, ik hoef mij dus niet schuldig te voelen :duck:
Ik heb niks gevlogen nog nooit in mijn leven.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door sirdanilot » ma 29 nov 2010, 20:36

Wat zonde zeg! Het zijn zulke leuke autootjes, zo één zou ik er ook wel willen hebben, lekker cheap 8-) Al is het feit dat je er maar 90 mee haalt misschien iets minder...

roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » ma 29 nov 2010, 22:37

Op de meeste buitenwegen maakt de snelheid helemaal niet uit. De gemiddelde Nederlander rijdt niet erg vlot. Die hou ik makkelijk bij en haal ze ook regelmatig in. :twisted:

Maar op de snelweg ligt dat wat anders. Ik rij er meestal zo'n 95 mee. Met de vrachtwagens mee, zeg maar.
Maar het fijne is dat als een vrachtwagen je teveel in de nek hangt, je toch even gas kan geven en hem vlot achter je kan laten. Want even doortrappen naar 110 kan ook prima. Zeker met de laatste serie van de 126. :mrgreen:

http://www.youtube.com/watch?v=I-_s8hWyWF8 :wow:

roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » wo 22 dec 2010, 18:47

Even een laatste update. Deze keer met een filmpje van een gasmeting:

http://www.youtube.com/watch?v=0RtDwjQGok4

roefel
zandpaadje
Berichten: 9
Lid geworden op: vr 13 nov 2009, 18:35

Re: Ketekenproblemen met hele zuinige en schone autootjes

Bericht door roefel » do 23 dec 2010, 1:45

Peter schreef:
waldo79 schreef:
Vlieg jij wel eens naar je vakantie adres? Van die ene vlucht kan ik een een jaar rijden als het niet meer is
Afgezet tegen vliegreizen is elke vorm van transport minder belastend qua CO2 uitstoot 8-)
Gedeeld per km en per persoon is vliegen (met een 737 of groter) in de regel de CO2 zuinigste transportmodus voor afstanden van 1000 km of meer....
Wat dit vliegen betreft: kijk eens op deze site: http://fd9.formdesk.com/oasebos/CO2
Blijkt toch dat ik 12.500 kilometer kan rijden voor één vlucht naar zuid europa.

Plaats reactie