Het Nieuwe Rijden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » di 25 mei 2010, 23:48

SnarfFlevoland schreef:Overigens lijkt mij dat een krankzinnig idee om in z'n 4 lekker 120 km/h te gaan rijden.
Wat lijkt je daar zo krankzinnig aan? Ik rij zo nu en dan nog wel eens met een oude Golf II, die heeft er ook maar vier maar 120 rijden is geen probleem hoor. De verhoudingen liggen gewoon iets anders, waardoor je iets langer door moet trekken, verder niets bijzonders. Overigens zijn de automaat versies van auto's met een normale 5-bak ook vaak maar 4-traps.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 0:16

120 in zijn 4 was vroeger heel normaal - toen er nog maar amper 5-versnellingswagens waren. Een jaar of 20 geleden dus.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Davy » wo 26 mei 2010, 0:25

ik begrijp het eigenlijk niet zo goed... ik dacht steeds dat als je op de motor remt, er dan geen brandstof wordt verbruikt?
niets zo irritant trouwens als een voorligger die ipv netjes het gas doseert, steeds maar bijremt.
ik rem als ik kan ook op de motor, en dan hoef ik soms enkel maar het laatste stukje op mijn rem te trappen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door boe! » wo 26 mei 2010, 7:47

SnarfFlevoland schreef:
boe! schreef:Gas loslaten. Als je dat tijdig doet, dan haal je meestal op tijd de 70.
Ook daarbij terugschakelen?
Nee, niet terugschakelen. Mijn auto heeft 5 versnellingen en de 5e versnelling is goed bruikbaar bij snelheden vanaf 60 km/u. Bij 6 versnellingen zal dat ongetwijfeld iets hoger liggen.
Ehuls schreef:
boe! schreef:
Ehuls schreef:Maar vraag me af hoeveel brandstof je nu daadwerkelijk kan winnen op dat soort momenten door wat het 'nieuwe rijden' voorschrijft', kan me toch niet voorstellen dat dat nu echt grote hoeveelheden zijn..
Wat iedereen tot nu toe vergeet is dat bij moderne auto's de brandstoftoevoer wordt afgesloten als het gas wordt losgelaten. Je verbruikt dus geen brandstof.
Maar hoeveel extra brandstof wordt er dan verbruikt door een keer terug te schakelen tijdens het afremmen?
Ik kan je geen percentage of aantal liters geven. Terugschakelen betekent meer toeren en meer toeren is een hoger verbruik (en hogere slijtage).
SnarfFlevoland schreef:
Chris schreef:Meestal hebben alleen luxe-auto's een 6e versnelling, de meeste gewone auto's moeten het met 5 versnellingen doen. Lessen met 6 versnellingen is best luxe.
Nou ik kreeg les in een gewone Opel Vectra en daar zaten 6 versnellingen in. In bijna alle nieuwe auto's zit dat tegenwoordig toch wel, of heb ik dat mis?
Volgens mij is 5 nog steeds de standaard, maar schuift dat geleidelijk op naar 6. Auto's met een hoge topsnelheid (200+) hebben vaker een 6e versnelling.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ehuls » wo 26 mei 2010, 9:12

boe! schreef:
Ehuls schreef:
boe! schreef:
Ehuls schreef:Maar vraag me af hoeveel brandstof je nu daadwerkelijk kan winnen op dat soort momenten door wat het 'nieuwe rijden' voorschrijft', kan me toch niet voorstellen dat dat nu echt grote hoeveelheden zijn..
Wat iedereen tot nu toe vergeet is dat bij moderne auto's de brandstoftoevoer wordt afgesloten als het gas wordt losgelaten. Je verbruikt dus geen brandstof.
Maar hoeveel extra brandstof wordt er dan verbruikt door een keer terug te schakelen tijdens het afremmen?
Ik kan je geen percentage of aantal liters geven. Terugschakelen betekent meer toeren en meer toeren is een hoger verbruik (en hogere slijtage).
Maar je schrijft zelf hierboven dat wanneer het gas wordt los gelaten er geen brandstof wordt gebruikt, dus door terugschakelen krijg je wel meer toeren, maar zonder het gaspedaal in te drukken (je wil juist remmen op de motor, wat beter gaat met een hoger toerental) verbruik je nog steeds geen benzine. Blijkbaar wordt er wel iets benzine verbruikt tijdens het schakelen, tijdens het ontkoppelen zal (vermoed ik) de brandstoftoever weer even open gaan), maar vraag me af of je dat nou echt in je verbruik gaat merken..

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door simon » wo 26 mei 2010, 10:05

^^ Dat is natuurlijk onzin. Zolang een auto toeren maakt, wordt er brandstof verbruikt. Een auto komt immers niet tot stilstand zodra het gaspedaal wordt losgelaten. Ook met de koppeling ingetrapt blijft de motor toeren maken, dus blijft de auto brandstof verbruiken. De eeuwigdurende motor bestaat niet, dus ook een automotor moet brandstof hebben om te kunnen draaien.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door boe! » wo 26 mei 2010, 10:11

Ehuls schreef:Maar je schrijft zelf hierboven dat wanneer het gas wordt los gelaten er geen brandstof wordt gebruikt, dus door terugschakelen krijg je wel meer toeren, maar zonder het gaspedaal in te drukken (je wil juist remmen op de motor, wat beter gaat met een hoger toerental) verbruik je nog steeds geen benzine.
Op het moment dat jij het gaspedaal loslaat wordt de brandstoftoevoer afgesloten. Dat is iets anders dan helemaal niets verbruiken. Op het moment dat je gekke dingen gaat doen zoals terugschakelen of gasgeven dan zal het motormanagement de brandstoftoevoer weer open zetten.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Peter » wo 26 mei 2010, 10:16

Als je schakelt of uitrolt in zijn vrij (bijvoorbeeld omdat je niet weet of het verkeerslicht op groen springt tijdens het vaart minderen en je nog niet weet welke versnelling je nodig hebt om op te trekken) verbruikt te motor benzine. Evenveel als wanneer je stilstaat voor een verkeerslicht. Als de auto de motor gaande houdt (dus rollend in een versnelling met gas los) verbruik je geen benzine. De winst is beperkt, daar optrekken de meeste benzine kost, niet het stationair draaien tijdens het "uitrollen".

Grappig dat ze dat linksknipperen bij een rotonde weer hebben ingevoerd bij de rijlessen. Denkbaar heeft dat te maken met de mega- en turbo-rotondes, waar je wel voorsorteerstroken hebt en iemand bedacht heeft dat je dan ook richting zou moeten aangeven.

Bij lange meerstrooks uitvoegers (of weefvakkenis richting aangeven soms verwarrend. Wie op de linker van twee rechts-uitvoegers zit geeft met een rechtsknipper on onduidelijk signaal af. Wil hij via de uitvoeger de doorgaande weg verlaten, maar wel zijn strook blijven volgen of wil hij naar de rechterstrook ? Wie op de rechterstrook zit, maar wil inhalen via de linkerstrook(uitvoeger), moet eigenlijk zowel naar links als naar rechts knipperen. De waarschuwingslichten dan maar ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Chris » wo 26 mei 2010, 10:29

Attietattie schreef:
Rene schreef:
Peter schreef:het niet rechts-knipperen als je terug ging naar rechterbaan (jaren 80?)
Is nog steeds zeer gebruikelijk op de snelweg. Ik doe het overigens zelf ook niet.
Dan kan je van mij een seintje verwachten. Hoogst irritant, weggebruikers die geen rekening houden met anderen.
Op welke manier hindert het je precies wanneer iemand na een inhaalactie weer naar rechts gaat zonder richting aan te geven? Ik doe het soms, met name wanneer het snelheidsverschil klein is tijdens het inhalen, maar ik heb altijd het idee dat het naar rechts richting aangeven na het inhalen op een autosnelweg enigszins overbodig is.
Snarflevoland schreef:Maar vanaf wanneer flitsen de camera's in Duitsland eigenlijk? In Nederland doen ze dat pas vanaf 7 km/h te hard en op snelwegen vanaf 8 km/h te hard.
In Nederland krijg je een boete als je meer dan 3 km/uur te snel rijdt bij snelheden onder 100 km/uur, of meer dan 3% te snel bij snelheden boven 100 km/uur. Dit kan afwijken van wat er op je teller staat. Veel snelheidsmeters hebben een afwijking naar boven, bij hogere snelheden kan dit wel 7 - 9 km verschil zijn. Wanneer je dus netjes 79 rijdt op je teller op een 80-weg moet je dus niet gek opkijken dat er iemand achter je staat te dringen omdat je in werkelijkheid maar 71 of 72 rijdt. In veel auto's wordt je pas geflitst als je snelheidsmeter ruim boven de toegestane snelheid staat. Ik ben een tijd terug met 127 km/uur langs een flitser gereden, en geen boete gehad. De marge is dus geen 7/8 km, maar je snelheidsmeter heeft een afwijking. Als je op de snelweg je rijbewijs kwijt raakt moet je dus wel over de 180 op de teller gestaan hebben.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » wo 26 mei 2010, 13:51

Chris schreef:Op welke manier hindert het je precies wanneer iemand na een inhaalactie weer naar rechts gaat zonder richting aan te geven? Ik doe het soms, met name wanneer het snelheidsverschil klein is tijdens het inhalen, maar ik heb altijd het idee dat het naar rechts richting aangeven na het inhalen op een autosnelweg enigszins overbodig is.
Ik probeer iedere centimeter asfalt te benutten. Als iemand aangeeft naar rechts te gaan voordat diegene dat proces daadwerkelijk inzet geef ik alvast een tandje gas bij zodat ik zo snel mogelijk naast iemand zit. Verder: als ik de afrit wil pakken en iemand geeft NIET aan naar rechts te gaan en ik er dus vanuit ga dat diegene daar blijft rijden, kan ik een tandje gas bij geven zodat ik achterbumper naast voorbumper rechtsachter diegene rijd terwijl ik de afrit pak. Als diegene dan ineens naar rechts komt kan ik in de ankers omdat diegene blijkbaar denkt alleen op de wereld te zijn.

Enorm a-sociaal en individualistisch. Daarbij komt: het is simpelweg verplicht en kost geen moeite. Ik doe het zelfs als ik om 4u 's nachts in Friesland rijd en er geen halve kip op de weg te zien is. Automatisme. En blijkbaar heeft half Nederland zichzelf dat afgeleerd. Meteen voor schrijven Oom Agent!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 14:25

Hou wat meer afstand. Doet jezelf en je auto goed.

Teruggaan naar de rechter rijstrook is overigens wat anders dan rechtsafslaan.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » wo 26 mei 2010, 15:09

Ik wist dat iemand daarmee zou komen... Ik houd zat afstand. Als er iemand van rijstrook gaat wisselen trek ik er naartoe. Dat doet mijzelf goed en houdt de auto wakker. ;)

Ik weet dat rechtsafslaan is anders is dan van rijstrook wisselen. Waar doel je op met die opmerking?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Euregio » wo 26 mei 2010, 15:19

Als ik naar rechts ga, doe ik altijd mijn knipper even aan. Wel zo netjes.
En zeker op een weg met meer dan 2x2 rijstroken is het wel handig, dat men weet dat je van rijstrook wisselt..

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 mei 2010, 18:04

Peter schreef:Als je schakelt of uitrolt in zijn vrij (bijvoorbeeld omdat je niet weet of het verkeerslicht op groen springt tijdens het vaart minderen en je nog niet weet welke versnelling je nodig hebt om op te trekken) verbruikt te motor benzine. Evenveel als wanneer je stilstaat voor een verkeerslicht. Als de auto de motor gaande houdt (dus rollend in een versnelling met gas los) verbruik je geen benzine. De winst is beperkt, daar optrekken de meeste benzine kost, niet het stationair draaien tijdens het "uitrollen".
Jij bent zowat de enige hier die hierin gelijk heeft. ;) Tijdens het lessen hebben we dit getest, met het display in de auto. Zodra je het gas los laat wordt is er absoluut géén brandstof (in dit geval benzine) verbruik meer. Zodra je echter de koppeling intrapt gaat de auto wel weer brandstof verbruiken. De boordcomputer van de Opel Vectra gaf dat mooi aan. In onze eigen BMW het overigens nog niet getest. De Opel Vectra had overigens een benzine injectie motor.
Chris schreef:In Nederland krijg je een boete als je meer dan 3 km/uur te snel rijdt bij snelheden onder 100 km/uur, of meer dan 3% te snel bij snelheden boven 100 km/uur.
Dat klopt, maar dat is pas na de correctie. In Nederland flitst een camera op wegen tot 100 km/h bij 7 km/h te hard. Als je bijv. 57 km/h reed, waar je maar 50 km/h mag krijg je een boete van 54 km/h, waar de correctie van 3 km/h van af is. Als je echter 56 km/h reed, dan krijg je géén boete! Op de autosnelwegen wordt pas bij 8 km/h te hard geflist, dus krijg je feitelijk bij 128 km/h te hard pas een boete. Reken het zelf maar eens op deze website van het Openbaar Ministerie uit.

Maar het gaat mij juist erom hoe dit in Duitsland is geregeld. ;)
Chris schreef:Wanneer je dus netjes 79 rijdt op je teller op een 80-weg moet je dus niet gek opkijken dat er iemand achter je staat te dringen omdat je in werkelijkheid maar 71 of 72 rijdt. In veel auto's wordt je pas geflitst als je snelheidsmeter ruim boven de toegestane snelheid staat. Ik ben een tijd terug met 127 km/uur langs een flitser gereden, en geen boete gehad
Onze Ford Ka heeft een afwijking van ongeveer 10%. Dat betekend dus als je echt 80 km/h wilt rijden, dat je dan 88 km/h op je teller moet rijden. Meestal rij ik niet precies op de snelheid, maar er standaard 2 - 3 km/h erboven. Mijn navigatie systeem geeft de exacte snelheid weer en daar kijk ik eigenlijk alleen naar. Onze BMW heeft een afwijking van 1 - 2 km/h. Mijn lesauto had ook een afwijking van 1 a 2 km/h. Dan rij je aardig nauwkeurig. In de BMW stel ik op de snelweg vaak de cruise control in op 125 km/h. Dan rij ik goed 123 km/h en kan je gewoon niét geflitst worden. :)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 18:08

Attietattie schreef:Ik weet dat rechtsafslaan is anders is dan van rijstrook wisselen. Waar doel je op met die opmerking?
Attietattie (eerder) schreef:Verder: als ik de afrit wil pakken (...) Als diegene dan ineens naar rechts komt kan ik in de ankers omdat diegene blijkbaar denkt alleen op de wereld te zijn.
Ben ook ik het mee eens. Dan verander je van rijrichting.

Maar rechts rijden is een gebod; het is dus niet meer dan logisch dat je na een inhaalactie naar rechts gaat. Ik zie liever geen knipperlichten voor me voor acties die niet bijzonder zijn. Knipperlampen lokken namelijk maar al te vaak remlichten uit...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 mei 2010, 18:50

Rene schreef:Maar rechts rijden is een gebod; het is dus niet meer dan logisch dat je na een inhaalactie naar rechts gaat. Ik zie liever geen knipperlichten voor me voor acties die niet bijzonder zijn. Knipperlampen lokken namelijk maar al te vaak remlichten uit...
Het is juist veel fijner dat iemand aangeeft wat hij of zij doet. Ook tijdens de rijlessen wordt geleerd dat je altijd even 1 a 2 keer knippert, zodat andere weggebruikers zien wat je gaat doen. Daar wordt tijdens je rijexamen ook behoorlijk goed op gelet. Daarbij vind ik het ook vele malen beter dat iemand laat zien wat hij of zij van plan is op de snelweg. Eerlijk gezegd vind ik het niet even laten knipperen een beetje asociaal. Dit moet je natuurlijk in algemene zin lezen, en het is zeker geen persoonlijke aanval. ;)

Je moet weliswaar verplicht zoveel mogelijk rechts aanhouden, máár als je verder alweer langzamere auto's, bussen en/of vrachtwagens ziet is het soms wel handiger (en veiliger) om op de linker rijstrook te blijven. Als je dan toch naar rechts wilt, dan kan je dat sowieso even beter laten weten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 18:58

Omdat je dat doet voor degene die je ingehaald hebt, is er in tegenstelling tot naar links gaan geen gevaarsetting.
Ik vind al dat nodeloze geknipper een vorm van overregulering. Maar ja, dat schijnt de tijdsgeest te zijn... :shutup:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Peter » wo 26 mei 2010, 19:25

Rene schreef: Maar rechts rijden is een gebod; het is dus niet meer dan logisch dat je na een inhaalactie naar rechts gaat.
Zo dacht de wetgever er vroeger ook over. De gewoonte: " rijbaan wisselen is knipper uit " vind ik toch belangrijker. Bovendien kan je ook anticiperen op voorliggers die naar rechts gaan. Het is moeilijk in te schatten welk " gat" deze bestuurder groot genoeg vindt om naar rechts te gaan. Daarbij is het rechtshouden (links voor linksrijders) geen globaal gebod (Keep Your Lane alternatief).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Peter » wo 26 mei 2010, 19:27

Rene schreef: Ik vind al dat nodeloze geknipper een vorm van overregulering.
Maar je was wel boos toen je bekeuring kreeg vanwege die knipperende kerstboom op je dashbord en de blauwe lampen onder je auto.
(of was jij dat niet ? :dyn_hyp: )
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 19:30

Nee, dat ben ik niet. Want da's ook nodeloos irriterende verlichting.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door jeroent » wo 26 mei 2010, 19:56

Chris schreef: In Nederland krijg je een boete als je meer dan 3 km/uur te snel rijdt bij snelheden onder 100 km/uur, of meer dan 3% te snel bij snelheden boven 100 km/uur.
Nee, in Nederland kun je een boete krijgen als je meer dan 1 km/u te snel rijdt. Met andere woorden, je krijgt een boete als de gemeten snelheid meer dan 3 km/u/3% hoger is dan toegestaan. Bij een slecht neergezette meetopstelling is het heel goed mogelijk dat je bij 104 km/u gemeten snelheid (en dus bekeurd kunt worden voor 101 km/u) in werkelijkheid ook echt gewoon 101 of 102 reed. Een meetafwijking van de flitsapparatuur is echt niet altijd naar boven toe..

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » wo 26 mei 2010, 20:34

^^ Bereken je boete even uit op de website van het Openbaar Ministerie. Je kan dus niet bekeurd worden voor 2 km/h te hard, dat is flauwekul. Mocht dat per ongeluk wel zo het geval zijn, dan zou ik in beroep gaan. En de kans zal dan heel groot zijn, dat je dan je geld terug krijgt.

Even uitgerekend met 86 km/h, waar je maar 80 km/h mag, en je krijgt dit als antwoord van het OM:
Openbaar Ministerie schreef:De boetetarieven zijn er voor snelheidsoverschrijdingen vanaf 7 km/u voor snelheden onder de 100 km/u en 8 km/u voor snelheden boven de 100 km/u. In uw geval is er dus geen boetebedrag van toepassing.
Duidelijker kunnen we het niet maken! ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 20:44

Snap je het niet, of wil je het niet snappen.
Die 86 gemeten door de politie kan in werkelijkheid dus flink lager zijn, omdat de geijkte meetapparatuur ook neerwaartse afwijkingen kan hebben.
Maar dat vertelt het OM je uiteraard niet op haar site. "Wij van WC-Eend..."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » wo 26 mei 2010, 21:30

Rene schreef:
Attietattie (eerder) schreef:Verder: als ik de afrit wil pakken (...) Als diegene dan ineens naar rechts komt kan ik in de ankers omdat diegene blijkbaar denkt alleen op de wereld te zijn.
Ben ook ik het mee eens. Dan verander je van rijrichting.
Nee, ik heb het over iemand die voor mij rijdt op rijstrook 1 van 2 en ik na 'onze' inhaalactie de afrit wil pakken. Als diegene voor mij geen richting aangeeft maar toch naar rijstrook 2 verkast kan ik dus geen gas bijgeven om er onderdoor te schieten (aan de andere kant van de blokkenlijn dus kom er niet mee dat ik niet rechts mag inhalen), ook al ben ik daar wel al mee begonnen. Dus het niet tonen van richtingaanwijzer zorgt in dit geval dus voor remlichten.
Rene schreef:Maar rechts rijden is een gebod; het is dus niet meer dan logisch dat je na een inhaalactie naar rechts gaat.
Richting aangeven bij het wisselen van rijstrook is een gebod. Het is dus niet meer dan logisch dat je richting aangeeft alvorens van rijstrook te wisselen. En het is niet meer dan logisch, dat als je geen richting aangeeft, je dus besluit op je rijstrook te blijven zodat de rest van de wereld daarop kan anticiperen.

Richting aangeven naar rechts doe je niet voor degene die je inhaalt. Dat doe je voor alle andere weggebruikers. Bijvoorbeeld voor degene die jou wil inhalen. Als je geen richting aangeeft zorg jij ervoor dat anderen niet of moeilijker op jouw gedrag kunnen anticiperen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door mhkamp » wo 26 mei 2010, 21:37

Peter schreef:" rijbaan wisselen is knipper uit "
Echt? Zitten die dingen er tegenwoordig nog op? :roll: Ik zou haast denken dat men de richtingaanwijzer als extra accessoire er op zet :evil: Vooral de wat duurdere merken (Mercedes, Lexus, BMW, ect.) schijnt dat niet zo te zijn. Bah, wat erger ik mij er aan.

Aan het Nieuwe rijden doe ik niet mee. Dit soort onzin is niet mogelijk in het kleine landje als de onze. Voortijdig anticiperen is er niet meer bij, omdat er dan weer een een of ander l*ll* stijf het rem intrapt omdat ie af moet slaan of zo. Als de tank bijna leeg is wil ik nog wel eens proberen zuinig te rijden.

Ooit hebben de Mythbusters aangetoond dat wanneer je achter een vrachtwagen rijdt je tot 34% (Zoiets...?) aan brandstof kan besparen. En nee, niet bumperkleven, kost brandstof ;)
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » wo 26 mei 2010, 23:46

Attietattie schreef:Richting aangeven naar rechts doe je niet voor degene die je inhaalt. Dat doe je voor alle andere weggebruikers. Bijvoorbeeld voor degene die jou wil inhalen. Als je geen richting aangeeft zorg jij ervoor dat anderen niet of moeilijker op jouw gedrag kunnen anticiperen.
Gegeven het feit dat ik een achterligger liever niet op de bumper heb hangen (niet vergeten: ik heb er anderhalf jaar geleden ééntje achter bij me binnen gehad), sterkt dit in mijn gedachte dat ik het zeker ook niet in de toekomst zal gaan doen. Door rechtsknipperen verkleinen ze enkel de tussenafstand, en dat vind ik allesbehalve fijn.
De achterligger wacht maar gewoon tot hij merkt dat de weg vrij is, voordat het gas er weer op kan.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » do 27 mei 2010, 9:46

Als je inhaalt en de rijstrook rechts verderop is leeg, mag die achterligger er wel vanuit gaan dat je weer naar rechts gaat, knipper of niet. (niet dat dat bumperkleven goed praat, overigens) Maar knipperen doet schijnbaar vaak ook iets psychologisch met mensen, zo van: de rijstrook is leeg dus ik moet ineens sneller gaan rijden dan ik eigenlijk wilde. Dat zie je ook vaak als je een afrit neemt op een rustigere snelweg.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door simon » do 27 mei 2010, 11:42

SnarfFlevoland schreef:
Peter schreef:Als je schakelt of uitrolt in zijn vrij (bijvoorbeeld omdat je niet weet of het verkeerslicht op groen springt tijdens het vaart minderen en je nog niet weet welke versnelling je nodig hebt om op te trekken) verbruikt te motor benzine. Evenveel als wanneer je stilstaat voor een verkeerslicht. Als de auto de motor gaande houdt (dus rollend in een versnelling met gas los) verbruik je geen benzine. De winst is beperkt, daar optrekken de meeste benzine kost, niet het stationair draaien tijdens het "uitrollen".
Jij bent zowat de enige hier die hierin gelijk heeft. ;) Tijdens het lessen hebben we dit getest, met het display in de auto. Zodra je het gas los laat wordt is er absoluut géén brandstof (in dit geval benzine) verbruik meer. Zodra je echter de koppeling intrapt gaat de auto wel weer brandstof verbruiken. De boordcomputer van de Opel Vectra gaf dat mooi aan. In onze eigen BMW het overigens nog niet getest. De Opel Vectra had overigens een benzine injectie motor.
Als ik in de versnelling het gaspedaal loslaat, rijdt mijn auto gewoon verder. Kilometer na kilometer. In de tweede versnelling ongeveer 15 km/u. De wetten der natuurkunde laten zien dat een voertuig niet in beweging kan worden gebracht zonder energie. Dus zolang er geen sprake is van een helling naar beneden of iemand die mijn auto duwt, moet mijn auto wel brandstof verbruiken. Wat het display ook aangeeft.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Davy » do 27 mei 2010, 11:53

^^ dit is vanaf de motor is afgeremd tot zijn stationair toerental, dan zal er inderdaad weer brandstof worden verbruikt omdat anders de motor gewoon zou stilvallen...
maar zolang de motor afremt, verbruikt deze naar mijn weten geen brandstof en bolt ie als het ware uit. bereikt deze dan zijn stationair toerental slaat de brandstoftoevoer weer aan, dit is vaak wat te voelen dat ineens de motor weer wat "trekt"...

snelweg65
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 8:13
Locatie: 013

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door snelweg65 » do 27 mei 2010, 12:12

^^ inderdaad. Ik heb het gemerkt aan de verbruiksmeter in m'n auto:
Uitrollen in de versnelling : 0,0 l/100 km
Uitrollen in z'n vrij(stationair dus): 3,1 l/100 km (dacht ik)
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Plaats reactie