Het Nieuwe Rijden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Mark » do 27 mei 2010, 13:40

SnarfFlevoland schreef:Nou ik kreeg les in een gewone Opel Vectra en daar zaten 6 versnellingen in. In bijna alle nieuwe auto's zit dat tegenwoordig toch wel, of heb ik dat mis?
Dat is eigenlijk ook mijn veronderstelling. Ik les in een Opel Astra met 6 versnellingen. Overigens nog niet de kans gehad om door naar 6 te gaan ;).

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » do 27 mei 2010, 14:08

snelweg65 schreef:^^ inderdaad. Ik heb het gemerkt aan de verbruiksmeter in m'n auto:
Uitrollen in de versnelling : 0,0 l/100 km
Uitrollen in z'n vrij(stationair dus): 3,1 l/100 km (dacht ik)
Met uitrollen in de vrij heeft motor ook nog eens minder weerstand en moet je dus (iets) harder bijremmen.

Remco
stadsweg
Berichten: 495
Lid geworden op: di 06 mar 2007, 18:00

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Remco » do 27 mei 2010, 16:06

Wat ik ik opmerkelijk vind is dat er serieus mensen zijn die zich druk maken om de slijtage van remblokken. Ik hoop dat dat als grap was bedoeld....

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Peter » do 27 mei 2010, 16:28

Vroeger wellicht relevant. Nu hoogstens relevant voor lange afdalingen in de bergen (met name: oververhitting remmen). Daar is bijremmen op de versnelling wel verstandig voor verbruik en behoud rem" blokken". Remschijven zou ik ze nu noemen overigens.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » do 27 mei 2010, 19:26

simon schreef:De wetten der natuurkunde laten zien dat een voertuig niet in beweging kan worden gebracht zonder energie. Dus zolang er geen sprake is van een helling naar beneden of iemand die mijn auto duwt, moet mijn auto wel brandstof verbruiken. Wat het display ook aangeeft.
Onzin, want je auto heeft immers al vaart gemaakt. Als je een vaart hebt van 80 km/h en je zou spontaan je motor uitzetten, dan rolt die auto nog een poosje door. Je hebt immers de vaart er al inzitten en als je niks doet, dan rolt de auto gewoon verder. Doordat je de auto in z'n versnelling hebt staan, drijft de auto met het uitrollen de motor aan, maar er gaat dan geen benzine naar de motor. De snelheid van de auto, houdt dan de motor draaiende. Dat gaat natuurlijk wel een heel stuk zwaarder dan als je de auto in z'n vrij hebt staan. Dan zou de auto veel verder kunnen uitrollen. Alleen het probleem is nu juist, dat de tandwieltjes gaan bewegen op het moment dat jij de koppeling intrapt. Je zou je motor dan uit moeten zetten, wil je met de koppeling ingetrapt geen benzine of diesel verspillen.
Mark schreef:Ik les in een Opel Astra met 6 versnellingen. Overigens nog niet de kans gehad om door naar 6 te gaan .
De 6e versnelling gebruik je dan ook pas bij snelheden vanaf 100 km/h. ;)
Remco schreef:Wat ik ik opmerkelijk vind is dat er serieus mensen zijn die zich druk maken om de slijtage van remblokken. Ik hoop dat dat als grap was bedoeld....
Was dat maar een grap! :P Mijn vader zit daar echt over in, anders had ik allang gemerkt dat hij een grapje zou maken. En op de een of andere manier krijg ik dit 'waan idee' niet uit zijn hoofd. Het blijft bij: "Het zal wel, maar toch blijft het niet goed voor de remblokken." Tja, wat kan ik daar nog wat aan doen... :roll:
Peter schreef:Remschijven zou ik ze nu noemen overigens.
Dat is wellicht beter inderdaad, maar mijn vader noemt het altijd nog 'remblokjes' of 'remschoentjes'. Het is maar wat je gewend bent.
Rene schreef:Snap je het niet, of wil je het niet snappen.
Die 86 gemeten door de politie kan in werkelijkheid dus flink lager zijn, omdat de geijkte meetapparatuur ook neerwaartse afwijkingen kan hebben.
Natuurlijk snap ik het wel, want wat jullie zeggen kan niet zomaar. Een wettelijk erkend flitsapparaat, lasergun etc. mag een afwijking hebben van maximaal 3 km/h. Vandaar ook die 3 km/h wettelijke correctie. Als we van het maximale uitgaan betekend dus dat door de politie 87 km/h wordt gemeten, terwijl ik daadwerkelijk 84 km/h reed. Dan gaat daar de wettige 3 km/h correctie vanaf en dan staan we weer bij 84 km/h. Dat betekend dus sowieso dat je binnen 3 km/h te hard géén bekeuring kunt krijgen. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik zeker bezwaar maken op je bekeuring. Toegegeven, je kan dus eigenlijk vanaf 4 km/h te hard daadwerkelijk een bekeuring krijgen en niet (zoals ik eerder veronderstelde) bij 7 km/h te hard. Die 7 km/h te hard is wel officieel, maar er kan een afwijking zijn. Echter een afwijking kan soms ook in je voordeel zijn.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door mhkamp » do 27 mei 2010, 19:44

SnarfFlevoland schreef:
simon schreef:De wetten der natuurkunde laten zien dat een voertuig niet in beweging kan worden gebracht zonder energie. Dus zolang er geen sprake is van een helling naar beneden of iemand die mijn auto duwt, moet mijn auto wel brandstof verbruiken. Wat het display ook aangeeft.
Onzin, want je auto heeft immers al vaart gemaakt. Als je een vaart hebt van 80 km/h en je zou spontaan je motor uitzetten, dan rolt die auto nog een poosje door. Je hebt immers de vaart er al inzitten en als je niks doet, dan rolt de auto gewoon verder. Doordat je de auto in z'n versnelling hebt staan, drijft de auto met het uitrollen de motor aan, maar er gaat dan geen benzine naar de motor. De snelheid van de auto, houdt dan de motor draaiende. Dat gaat natuurlijk wel een heel stuk zwaarder dan als je de auto in z'n vrij hebt staan. Dan zou de auto veel verder kunnen uitrollen. Alleen het probleem is nu juist, dat de tandwieltjes gaan bewegen op het moment dat jij de koppeling intrapt. Je zou je motor dan uit moeten zetten, wil je met de koppeling ingetrapt geen benzine of diesel verspillen.
Euh... Hoe wil jij je auto energie geven om van 0 naar 80 te laten rijden? Daar is waar Simon het over heeft.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door jeroent » do 27 mei 2010, 19:52

SnarfFlevoland schreef:
Peter schreef:Remschijven zou ik ze nu noemen overigens.
Dat is wellicht beter inderdaad, maar mijn vader noemt het altijd nog 'remblokjes' of 'remschoentjes'. Het is maar wat je gewend bent.
Zullen we de basics even goed doen? Schijfremmen hebben remblokken en remschijven, maar dat zijn niet dezelfde onderdelen. Remblokken zijn veel sneller aan vervanging toe dan de remschijf, dus waarom je het dan beter remschijf zou noemen??

Remschoenen is alleen van toepassing op trommelremmen.
SnarfFlevoland schreef: Natuurlijk snap ik het wel, want wat jullie zeggen kan niet zomaar. Een wettelijk erkend flitsapparaat, lasergun etc. mag een afwijking hebben van maximaal 3 km/h. Vandaar ook die 3 km/h wettelijke correctie. Als we van het maximale uitgaan betekend dus dat door de politie 87 km/h wordt gemeten, terwijl ik daadwerkelijk 84 km/h reed. Dan gaat daar de wettige 3 km/h correctie vanaf en dan staan we weer bij 84 km/h. Dat betekend dus sowieso dat je binnen 3 km/h te hard géén bekeuring kunt krijgen. Mocht dat wel zo zijn, dan zou ik zeker bezwaar maken op je bekeuring. Toegegeven, je kan dus eigenlijk vanaf 4 km/h te hard daadwerkelijk een bekeuring krijgen en niet (zoals ik eerder veronderstelde) bij 7 km/h te hard. Die 7 km/h te hard is wel officieel, maar er kan een afwijking zijn. Echter een afwijking kan soms ook in je voordeel zijn.
Je hebt gelijk Snarf. Je kunt dus vanaf 84 km/u beboet worden. De meetapparatuur moet daarvoor minimaal 87 km/u aangeven. Maar dit is wel nieuw, want blijkbaar zijn de snelheidslimieten in Nederland met 3 km/u opgerekt door het OM.
Die site is wel tenenkrommend als het gaat om juridisch correcte uitspraken:
"U reed met een snelheid van 57 km/u; Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 3 km/u afgetrokken;"
FOUT, jullie hebben 57 gemeten, maar bewezen kan slechts worden dat ik minimaal 54 km/u heb gereden, meer niet. En dat is maar goed ook, want de eenstreper die de meetopstelling moest neerzetten heeft dat apparaat dusdanig verkeerd uitgericht, dat dat ding nauwkeuriger de snelheid van een langsvliegende vogel aangeeft dan van de auto die je wilt meten.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door simon » do 27 mei 2010, 20:30

mhkamp schreef:
SnarfFlevoland schreef:
simon schreef:De wetten der natuurkunde laten zien dat een voertuig niet in beweging kan worden gebracht zonder energie. Dus zolang er geen sprake is van een helling naar beneden of iemand die mijn auto duwt, moet mijn auto wel brandstof verbruiken. Wat het display ook aangeeft.
Onzin, want je auto heeft immers al vaart gemaakt. Als je een vaart hebt van 80 km/h en je zou spontaan je motor uitzetten, dan rolt die auto nog een poosje door. Je hebt immers de vaart er al inzitten en als je niks doet, dan rolt de auto gewoon verder. Doordat je de auto in z'n versnelling hebt staan, drijft de auto met het uitrollen de motor aan, maar er gaat dan geen benzine naar de motor. De snelheid van de auto, houdt dan de motor draaiende. Dat gaat natuurlijk wel een heel stuk zwaarder dan als je de auto in z'n vrij hebt staan. Dan zou de auto veel verder kunnen uitrollen. Alleen het probleem is nu juist, dat de tandwieltjes gaan bewegen op het moment dat jij de koppeling intrapt. Je zou je motor dan uit moeten zetten, wil je met de koppeling ingetrapt geen benzine of diesel verspillen.
Euh... Hoe wil jij je auto energie geven om van 0 naar 80 te laten rijden? Daar is waar Simon het over heeft.
Veel eenvoudiger dan dat. Om het in de juiste context te plaatsen, dit was de eerste stelling:
Zodra je het gas los laat wordt is er absoluut géén brandstof (in dit geval benzine) verbruik meer.
Je start je auto, schakelt naar de tweede versnelling en haalt je voeten van de pedalen. Dus ook van het gaspedaal. Iedereen weet wat er dan gebeurt: de auto rijdt. Zonder gas te geven. Je kunt me een hoop wijsmaken, maar niet dat een auto dat doet zonder brandstof te verbruiken.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Seat Ibiza » do 27 mei 2010, 21:55

simon schreef:Je start je auto, schakelt naar de tweede versnelling en haalt je voeten van de pedalen. Dus ook van het gaspedaal. Iedereen weet wat er dan gebeurt: de auto rijdt. Zonder gas te geven. Je kunt me een hoop wijsmaken, maar niet dat een auto dat doet zonder brandstof te verbruiken.
Twee zaken gaan fout in de vergelijking. Allereerst redeneer jij nu vanuit de gedachte dat je dit met een koude motor zou kunnen doen. Dat gaat natuurlijk niet; het motormanagement zorgt er dan namelijk automatisch voor dat de koude motor meer brandstof krijgt. Daardoor kun je inderdaad rijden zonder gas te geven (en gebruik je inderdaad gewoon brandstof). Ten tweede: het volledig afsluiten van de brandstof waar iedereen het hierboven over heeft, is van toepassing bij hogere snelheden in een hogere versnelling. Dus stel ik rij (met een warme motor) met 70 km/u in de vierde of vijfde versnelling. Ik laat het gas los om uit te rollen naar een stoplicht. Op dat moment sluit het motormanagement de brandstoftoevoer volledig af, blijft de motor bewegen omdat de wielen deze in beweging houden, geeft je verbruiksmeter 0,0 l/100km aan & gebruik je dus geen druppel brandstof en vermindert de auto langzaam snelheid.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » do 27 mei 2010, 22:02

Inderdaad, in die situatie geeft de verbruiksmeter altijd 0,0 l/100 km aan.
Bij uitrollen in zijn vrij en stationair draaien geeft hij (bij mij) altijd 0,6l/uur aan. (koude motor: 0,7)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Davy » vr 28 mei 2010, 0:04

opmerkelijk vind ik het vooral dat jullie dit zo leren... ik heb ook mijn rijbewijs gehaald via rijschool in Belgie en daar heb ik geleerd om indien mogelijk (!) zoveel mogelijk op de motor te remmen, en ik vind het eigenlijk logisch: je verbruikt minder brandstof en je spaart er je remmen mee... hoewel dit bij VRI-kruisingen die snel reageren op verkeerswijzigingen zoals vaak in NL dit niet altijd mogelijk is.
en dat links knipperen op rotondes kennen wij ook totaal niet...

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door jeroent » vr 28 mei 2010, 8:51

Nee, maar België heeft wel meer aparte dingen: jullie doen ook je mistlamp aan als het regent, terwijl dat in de rest van Europa verboden is... Een Belgische plaat betekent voor mij altijd extra opletten op plotselinge vreemde manoeuvres... in Eindhoven zijn ze ondertussen berucht (OK samen met de Polen misschien).

Even generaliseren, omdat dat zo fijn voelt: ik heb voor mezelf een classificatie aangebracht: het ene type Belgische auto is de Audi Q7, licht agressief rijdend maar vooral overal waar het kan alle laatste gaatjes en linkerrijstroken gebruiken en heel verbaasd/verontwaardigd doen als men er niet tussen kan ofzo. Ik vermoed soms wel eens dat dit geemigreerde Nederlanders zijn. Het andere type Belg heeft een 15 jaar oude Ford Sierra en van zijn vader/oom/kennis nooit geleerd de spiegels/richtingaanwijzers o.i.d. te gebruiken en bovendien geen navigatie heeft en daardoor ieder moment een onverwachte beweging kan maken..
In 80% van de gevallen kan ik een Belgische auto in een van de twee stereotiepen kwijt ;-)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Peter » vr 28 mei 2010, 9:21

Ik weet dat het toeval is, maar we hebben laatst in Gent geconstateerd dat auto's kennelijk van links voorrang hebben. In de wijk nabij St Pieter (waar we moesten zijn) werd er drie keer achter elkaar voorrang genomen door auto's van links (op gelijkwaardige kruisingen uiteraard). Toen we net de afwijkende Belgische of Gentse voorrangsregel hadden besproken, stopte een auto van rechts voor ons als bewijs... :D
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door tovm74 » vr 28 mei 2010, 13:30

Rijd e-positief dankzij onze tips

Vooral "Tip 3. Geef voldoende gas" vind ik interessant.

Op de homepage staat een zelftest, ook een aanrader ...
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door waldo79 » vr 28 mei 2010, 14:23

^^Sappig taalgebruik kan de schrijvers van die webstek niet ontzegd worden :lol:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Kaaiman » do 03 jun 2010, 11:16

Peter schreef:"rijbaan wisselen is knipper uit "
Bedoelde je nu aan, uit of aan/uit? :lol:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Seat Ibiza » do 03 jun 2010, 11:26

^^
Da's toch een Belgenmop? :mrgreen:
De ene Belg vraagt aan andere: "Kijk eens of m'ne clignateur het doet?" Waarop de andere Belg antwoordt: "Ja... nee... ja... nee..."

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Euregio » do 03 jun 2010, 21:40

jeroent schreef:Nee, maar België heeft wel meer aparte dingen: jullie doen ook je mistlamp aan als het regent, terwijl dat in de rest van Europa verboden is... Een Belgische plaat betekent voor mij altijd extra opletten op plotselinge vreemde manoeuvres... in Eindhoven zijn ze ondertussen berucht (OK samen met de Polen misschien).

Even generaliseren, omdat dat zo fijn voelt: ik heb voor mezelf een classificatie aangebracht: het ene type Belgische auto is de Audi Q7, licht agressief rijdend maar vooral overal waar het kan alle laatste gaatjes en linkerrijstroken gebruiken en heel verbaasd/verontwaardigd doen als men er niet tussen kan ofzo. Ik vermoed soms wel eens dat dit geemigreerde Nederlanders zijn. Het andere type Belg heeft een 15 jaar oude Ford Sierra en van zijn vader/oom/kennis nooit geleerd de spiegels/richtingaanwijzers o.i.d. te gebruiken en bovendien geen navigatie heeft en daardoor ieder moment een onverwachte beweging kan maken..
In 80% van de gevallen kan ik een Belgische auto in een van de twee stereotiepen kwijt ;-)
Ik dacht even dat ik dit zelf had getypt. Dan denken wij precies het zelfde. :)
Ik reed in Amersfoort richting Zwolle, en er stond iemand heel erg te kleven, ik maakte voor de lol de grap: dat zou wel een belg zijn die er langs wilt. Ik ging naar rechts, en wat haalde mij in? een voertuig met Belgisch kenteken. :lol:
Ook ga ik tegenwoordig gewoon de rotonde op in België ook al komt er een auto aan.. Want het is me zo vaak gebeurd dat ik stond te wachten, voor niks omdat richting aangeven te moeilijk is blijkbaar.
Verder wat me opvalt, nederlanders vertrouwen elkaar meer in het verkeer. Als je wat ruimte maakt dan voegt een auto er zo in bij ons. Ik gaf op de snelweg in belgië wat gas minder, omdat een auto dan kan invoegen de snelweg op.. Alleen dat deed hij niet, hij bleef op de invoegstrook rijden, net zolang tot dat hij op de vluchtstrook zat, en pas ver achter mij zette hij hem erin. Dit komt me wel vaker voor. Nederlanders zetten hem er makelijker in. Heeft dit met meer mentaliteit te maken, uit respect of is het een regel bij hun?

Gr.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door jeroent » do 03 jun 2010, 21:51

Dat laatste heeft gewoon met de drukte en de daaraan aangepaste brutaliteit en roekeloosheid te maken. Als je er niet tussen kruipt kun je een half uur wachten om er tussen te komen. Nederlanders zijn dan ook kampioen in het "hem ertussen wringen" en minimale afstand te houden. Doe je het niet dan wringt zich iemand anders er tussen, je houdt weer wat afstand en de volgende glipt ertussen. Zo blijf je dus bezig.
Geen wonder dat als het een keer mis gaat dat je ook meteen kettingbotsingen van minimaal 10 auto's hebt.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jun 2010, 22:02

Euregio schreef:Ik reed in Amersfoort richting Zwolle, en er stond iemand heel erg te kleven, ik maakte voor de lol de grap: dat zou wel een belg zijn die er langs wilt. Ik ging naar rechts, en wat haalde mij in? een voertuig met Belgisch kenteken.
Belgen halen wel meer leuke stunts uit, zoals ik afgelopen zomer in Liechtenstein heb meegemaakt:

Op de bergpas vanuit Triesenberg naar Malbun waren er wegwerkzaamheden op een behoorlijk steil stuk (12% - 16%). De doorgang was zo smal dat er half op het trottoir en half op het asfalt gereden diende te worden. Toen de tegenrichting eindelijk z'n beurt had gehad en het verkeerslicht op groen stond, ging iedereen netjes half op het trottoir en half op het asfalt rijden. Ook de Belg in eerste instantie. Alleen het eerste stukje was op de rijbaan zelf nog wel ruimte zat, dus dacht de Belg: "Waarom rij ik hier zo ontzettend scheef? Dit hoort niet!" En hij reed zo het trottoir af. Boem! Hij reed nog even door alsof alles goed ging, maar even later werd de doorgang zo smal dat hij moest stoppen en (achteruit!) terug naar beneden moest rijden naar het beginpunt, omdat daar een speciaal heuveltje was gemaakt waar je het trottoir op kon rijden. Halverwege kon dat natuurlijk niet zomaar.

Wij zaten niet alleen te lachen, want de Liechtensteinse wegwerkers zag je zich ook kapot lachen. Bij zoiets denk je ook een beetje spottend: "Dat is nu ook echt iets voor een Belg." óf "Dit overkomt nou altijd een Belg." :rofl2:
jeroent schreef:Dat laatste heeft gewoon met de drukte en de daaraan aangepaste brutaliteit en roekeloosheid te maken.
Is het ook niet zo dat als je in België stopt dat dan je voorrang vervalt of zoiets dergelijks? Eigenlijk moet je daar continu door blijven rollen want anders kan je daar 'uren' wachten.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

tovm74
autoweg
Berichten: 1173
Lid geworden op: di 02 okt 2007, 21:52
Locatie: Kasterlee

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door tovm74 » do 03 jun 2010, 22:28

Toch wel grappig die opmerkingen over "De pelgen".

in bijna 90% van de gevallen dat ik op de E34 richting Nederland van het linkerbaanvak wordt geveegd door een "bumperklever" hangt er een geel met zwarte plaat onder.
En als je dan toevallig ook naar Nederland moet dan zie je diezelfde bumperklever, als hij de grens over is, veranderen in een chauffeur die de wet tot de letter volgt.

En maar teken doen als je hem wil voorbijsteken aan 130 km/u ipv 120 km/u. :mes:
SnarfFlevoland schreef:Is het ook niet zo dat als je in België stopt dat dan je voorrang vervalt of zoiets dergelijks? Eigenlijk moet je daar continu door blijven rollen want anders kan je daar 'uren' wachten.
Die wet is al sinds 1 maart 2007 afgeschaft. www.wegcode.be
Now, ... let's see what we can see, ... Everybody on-line, ... Looking good!

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Seat » do 03 jun 2010, 23:11

^^ De spijker op z'n kop. De laatste jaren rijden de Nederlandse automobilisten wat beschaafder in België, sinds daar ook flitspalen zijn geplaatst. Maar een jaar of tien geleden, toen ik veel kilometers op de E19 heb gemaakt, was dat anders. Vanaf afrit Zundert/Meer ging het gaspedaal erop en pas bij de Kennedytunnel werd even ingehouden. Als ik mag stereotyperen:

Belgen: slordig/zoekend, onvoorspelbaar maar vriendelijk en geduldig
Nederlanders: asociaal en opdringerig, maar alert

Haha :D

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » do 03 jun 2010, 23:12

Seat schreef:Belgen: slordig/zoekend, onvoorspelbaar maar vriendelijk en geduldig
Nederlanders: asociaal en opdringerig, maar alert
Goed verwoord! :) En wat is het stereotype rijgedrag van een Duitser?
Die wet is al sinds 1 maart 2007 afgeschaft. www.wegcode.be
Aha, goed om te weten. Dat wist ik nog geen eens. Ik blijf achter, maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit meer in wat verkeersregels in België verdiept. Ik ken ze wel van Duitsland, Oostenrijk, Italië, Zwitserland en de USA (en Nederland natuurlijk uitgebreid) maar van België heb ik weinig kennis genomen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Sophie » do 03 jun 2010, 23:36

SnarfFlevoland schreef:Goed verwoord! En wat is het stereotype rijgedrag van een Duitser?
honderdtachtig op de linker rijbaan, gebruik van de seinlichtschakelaar en vloeken over caravans met geel-zwart nummerbord :)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » vr 04 jun 2010, 0:51

Timmetje schreef:gebruik van de seinlichtschakelaar
met grootlicht seinend bedoel je neem ik aan ;)

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Sophie » vr 04 jun 2010, 1:05

het woordenboek zij seinlichtschakelaar, maar dat bedoelde ik dus...
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Davy » vr 04 jun 2010, 1:52

Seat schreef: Belgen: slordig/zoekend, onvoorspelbaar maar vriendelijk en geduldig
Nederlanders: asociaal en opdringerig, maar alert
hier zit wel waarheid in... in NL krijg je erg snel een sein en/of boze blik toegeworpen als je iets doet dat niet volgens de regeltjes is, in Belgie zie je dat veel minder.
ook enkele keren gezien toen ik naar Schiphol gereden heb: op een snelweg met Vmax:100 koppig aan 95-100 op de teller links rijden, "want waarom moet ik uit de weg gaan, je mag toch maar 100". met als gevolg soms dat je dan mensen rechts ziet inhalen...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » vr 04 jun 2010, 7:46

Timmetje schreef:
SnarfFlevoland schreef:Goed verwoord! En wat is het stereotype rijgedrag van een Duitser?
honderdtachtig op de linker rijbaan, gebruik van de seinlichtschakelaar en vloeken over caravans met geel-zwart nummerbord :)
Le-vens-ge-vaar-lijk dat rijden op de linkerrijbaan!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » vr 04 jun 2010, 8:41

Uiteraard werd hier rijstrook bedoeld, maar dat snapte je toch hopelijk wel ?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » vr 04 jun 2010, 10:06

Ja.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie