Het Nieuwe Rijden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Vinny » vr 04 jun 2010, 12:27

daviedoff schreef:
Seat schreef: Belgen: slordig/zoekend, onvoorspelbaar maar vriendelijk en geduldig
Nederlanders: asociaal en opdringerig, maar alert
hier zit wel waarheid in... in NL krijg je erg snel een sein en/of boze blik toegeworpen als je iets doet dat niet volgens de regeltjes is, in Belgie zie je dat veel minder.
ook enkele keren gezien toen ik naar Schiphol gereden heb: op een snelweg met Vmax:100 koppig aan 95-100 op de teller links rijden, "want waarom moet ik uit de weg gaan, je mag toch maar 100". met als gevolg soms dat je dan mensen rechts ziet inhalen...
Ik rij tegenwoordig bij Schiphol gewoon 95 op de meest rechter, of de ena-rechtste rijstrook. Ondanks een hoge influx aan invoegend verkeer vanuit Schiphol en bij Badhoevedorp en Sloten rijdt het aanmerkelijk rustiger dan wanneer je 120 probeert te rijden op een van de meer linker rijstroken....
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » vr 04 jun 2010, 12:33

Op de meest linkse gaat 120 (of sneller) buiten de spits anders prima. Daarbuiten moet je nog wel eens op de rem omdat knurften met minder dan 100 km/h zich ergens middenop de weg bevinden, en daarmee nogal wat inhaalacties veroorzaken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Wouter N14 » vr 04 jun 2010, 13:16

^^ Ik bespeur ook vaker "vrachtwagengedrag" onder automobilisten: waar je 120 mag, rijdt iemand 95 die dan ingehaald wordt door een andere auto die strak 100 aanhoudt :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

snelweg65
stadsweg
Berichten: 300
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 8:13
Locatie: 013

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door snelweg65 » vr 04 jun 2010, 14:08

^^ Dat merk ik ook en ik denk dat het mede veroorzaakt wordt door het 'gemak' van de cruise-control: Lekker ontspannen en zuinig rijden en daarbij de doorstroming van het verker niet in de gaten houden.
-- Bart --
Rij nooit sneller dan je beschermengel kan vliegen

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » vr 04 jun 2010, 14:59

Ik haal anderen ook in met 1 km snelheidsverschil in verband met mijn cruise control. Maar als ik ander verkeer in mijn spiegel zie geef ik een tandje bij om er rap voorbij te zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Wouter N14 » vr 04 jun 2010, 15:10

^^ Dat is inderdaad een stuk beter. En ik neem aan dat jij dan ook gewoon 120 à 130 op de cc rijdt :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Vinny » vr 04 jun 2010, 15:36

Op de meest linkse gaat 120 (of sneller) buiten de spits anders prima.
Daar valt lastig op te komen, zeker met niet al te veel rijervaring, en bij Hoofddorp moet ik toch weer de snelweg af. Op het halve uur dat ik in de auto zit tussen Amsterdam en Aalsmeer maakt het bovendien helemaal geen verschil in tijd: ik doe er om elf uur 's avonds (wanneer ik ook rechts 120 kan rijden) net zo lang over als overdag (buiten de spits).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » vr 04 jun 2010, 16:31

Wouter N14 schreef:^^ Dat is inderdaad een stuk beter. En ik neem aan dat jij dan ook gewoon 120 à 130 op de cc rijdt :)
Die van mij begint bij 140.

Dat is uiteraard gelul.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Euregio » za 05 jun 2010, 9:21

2x5 is gewoon te groot, mensen gaat raar rijden etc.
2x3 is toch voor mij het maximum.
Ik heb jaren lang van Den Haag naar Amstelveen gereden, maar 2x5 vind ik toch heel onprettig.
Het is niet zo overzichtelijk, en dat heb ik juist erg nodig, overzichtelijkheid.

En ik bij me zelf maar steeds zeggen: Ben, je rijd niet op alle 5 de rijstroken, je rijd er op een. Net zoals op elke andere weg. :lol:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door waldo79 » za 05 jun 2010, 11:30

^^Wat is je punt? Wat is er zo moeilijk aan uiterst rechtshouden. Hoe meer je naar links opschuift hoe meer je tempo moet maken :)

Dit dwaalt behoorlijk af van het punt van het nieuwe rijden ;)

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door sirdanilot » za 26 jun 2010, 22:19

120 rijden waar je 100 mag? :wijsvinger: :wijsvinger:

Eigenlijk moet je gewoon d.m.v. portaalborden op de linkerrijstrook/stroken 120 als maximum doen, en op de rechterstroken 100. Dan voorkom je dat langzame inhalen. De snelheidsduivels jakkeren dan lekker links, en de normale mensen rechts hebben er geen last van. Al heb je dan misschien weer dat iedereen links gaat rijden... toch denk ik dat een groot percentage weggebruikers helemaal niet zo nodig 120 moet rijden.

Anders gewoon trajectcontrole zodat je geen 120 kunt rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » za 26 jun 2010, 22:51

Ja, mensen die 120 rijden op zo'n wegvak als Burgerveen - Hoofddorp zijn ook echt snelheidsduivels...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door sirdanilot » do 01 jul 2010, 20:01

De maximumsnelheid is 100, en daar moet je je aan houden. Leer maar eens een beetje geduldig te zijn, in plaats van almaar dat Hollandse gejaag. Alleen als je écht haast hebt zou je 120 of harder kunnen rijden, uiteraard het risico van een boete voor lief nemend.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door mhkamp » do 01 jul 2010, 20:19

sirdanilot schreef:Leer maar eens een beetje geduldig te zijn...
De wekker iets eerder zetten?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » do 01 jul 2010, 21:14

sirdanilot schreef:De maximumsnelheid is 100, en daar moet je je aan houden. Leer maar eens een beetje geduldig te zijn, in plaats van almaar dat Hollandse gejaag. Alleen als je écht haast hebt zou je 120 of harder kunnen rijden, uiteraard het risico van een boete voor lief nemend.
Bij mijn weten is de maximum snelheid nog altijd 120. Maar los daarvan: ik beschouw iemand die 120 (of voor mijn part 140-150) rijdt op zo'n goed uitgebouwde snelweg en verder geen gekke dingen doet niet als een snelheidsduivel, maar daar mag jij uiteraard anders over denken.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 jul 2010, 21:40

^^ Het punt van onze beste sirdanilot zal wel zijn dat op een plaats waar je maar 100 km/h mag rijden, je gewoon niet harder moet rijden, omdat nu eenmaal de regels zijn. En een nette verkeersgebruiker overtreed niet met 20 km/h de maximumsnelheid. Daarmee ben ik het wel met hem eens.

Persoonlijk vind ik iemand die 140 of 150 km/h rijdt op een autosnelweg ook geen snelheidsduivel, want dat kan vaak prima. Zeker in Duitsland natuurlijk, maar dan mag je ook op veel punten onbeperkt rijden. Zelf rij ik nu in Duitsland ook altijd tussen de 130 km/h en de 150 km/h op de Autobahn, tenzij de maximumsnelheid lager ligt. Maar ik vind ook dat je gewoon je aan de maximumsnelheid moet houden. Daarmee bedoel ik niet dat je niet iets harder mag rijden, want ik zit er zelf ook altijd 2 - 4 km/h boven en het kan irritant zijn voor je achterligger als je precies op de snelheid rijdt, maar je moet dan wel het gewoon niet te gek maken. Boven de 10 km/h te hard vind ik dan wel echt een overtreding en dat is gewoon niet nodig.

Het punt vaak is met de mensen die 'haast' hebben dat ze gewoon domweg te laat zijn vertrokken. Plan je afspraken beter, eerder uit bed, niet te lang het ochtendjournaal kijken en op de terugweg gewoon de tijd nemen. Het eten loopt heus niet weg. En als je reizen irritant vind, kun je beter dichter bij je werk wonen óf dichterbij je huis werk zoeken.

Edit: En in het kader van 'zuinig autorijden' moet je ook niet te hard willen rijden. Constant met een gangetje van 80 - 100 km/h voorruit rijden is het zuinigste voor je auto. En als je een 6-bak hebt is 120 km/h ook nog wel zuinig. Maar met snelheden als 140 of 150 km/h verbruikt je auto toch zeker heel wat meer brandstof. Je bent wel iets eerder op je bestemming, maar je bent ook iets eerder door je portemonnee heen. En het is minder goed voor het milieu.
Laatst gewijzigd door SnarfFlevoland op do 01 jul 2010, 21:46, 2 keer totaal gewijzigd.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » do 01 jul 2010, 21:45

SnarfFlevoland schreef:Maar ik vind wel dat je gewoon je aan de maximumsnelheid moet houden.
Welterusten. :geeuw:

Op veel wegen is de maximumsnelheid véél te laag, en ik weiger me daarbij neer te leggen.
Ik rij nooit te hard (dat wil zeggen: met een voor de situatie ongepast hoge snelheid), maar maak wel regelmatig een "snelheidsovertreding".

Weet je, als in de jaren '80 de snelheidslimiet van 100 niet en masse werd overtreden, was de 120 er nooit gekomen. Think about it.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » do 01 jul 2010, 21:53

Rene schreef:Op veel wegen is de maximumsnelheid véél te laag, en ik weiger me daarbij neer te leggen.
Waarom? Krijg je juist alleen meer stres als je er weigert bij neer te leggen. In de Flevopolder heb je bijv. inderdaad genoeg wegen waar je prima 100 km/h kan rijden zonder ongelukken, dat zou in Duitsland ook zo geweest zijn, maar je mag er toch maar 80 km/h. Je kan je druk maken en eigenwijs 100 km/h zitten rijden, maar je kan ook gewoon relaxed doen. En je navigatiesysteem berekend je aankomst tijd dan toch echt met die 80 km/h, dus je komt met een goede planning heus op tijd aan.

Zelf vind ik 100 km/h rijden ook veel leuker en fijner, maar dat mag op gewone buitenwegen niet in Nederland, dus leg ik mij daar maar bij neer. En ik heb daarbij vooral geen zin om continu op (mobiele) flitsers te letten en in de angst te leven op een bekeuring. Daarbij stroomt het geld niet masaal op mijn bankrekening, dus ik heb sowieso helemaal géén zin in een bekeuring. Alleen maar jammer van mijn portemonnee. Met datzelfde geld van een flut overtreding kan ik weer 500 km autorijden. Think about that!
Rene schreef:Weet je, als in de jaren '80 de snelheidslimiet van 100 niet en masse werd overtreden, was de 120 er nooit gekomen.
Met andere woorden: "We moeten nu ook massaal de maximumsnelheid overtreden om nog meer de snelheidslimiet op te krikken!" Juist ja, daar wordt de weg veilig van... :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door mhkamp » do 01 jul 2010, 22:03

SnarfFlevoland schreef:
Rene schreef:Op veel wegen is de maximumsnelheid véél te laag, en ik weiger me daarbij neer te leggen.
Waarom? Krijg je juist alleen meer stres als je er weigert bij neer te leggen.
Nee hoor, ik haal op een veilige manier in, en scheld die slome duikelaars gewoon tegen mijzelf uit
En ik heb daarbij vooral geen zin om continu op (mobiele) flitsers te letten en in de angst te leven op een bekeuring. Daarbij stroomt het geld niet masaal op mijn bankrekening, dus ik heb sowieso helemaal géén zin in een bekeuring. Alleen maar jammer van mijn portemonnee.
Shit happens, dan hadden ze er een bordje voor de controle neer moeten zetten: Controle over 200m. Dan voorkom je een bekeuring (of controles op écht nuttige plekken neerzetten), niet door krampachtig naar je snelheidsmeter te kijken en 75 / 95 / 115 km/h te rijden.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » do 01 jul 2010, 22:26

SnarfFlevoland schreef:En een nette verkeersgebruiker overtreed niet met 20 km/h de maximumsnelheid.
Een nette wegbeheerder categoriseert zijn wegen ook niet standaard minimaal 20 - 30km/h te langzaam...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door boe! » do 01 jul 2010, 22:33

Het is nog altijd structure follows strategy. Als het de bedoeling is om een Vmax in te stellen van 100 km/u (strategy) dan moet je geen weg ontwerpen waar je 150 kan (structure).

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door waldo79 » do 01 jul 2010, 22:44

Precies. Je moet de weggebruiker niet uitdagen om harder te rijden 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » vr 02 jul 2010, 10:21

SnarfFlevoland schreef:Waarom? Krijg je juist alleen meer stres als je er weigert bij neer te leggen.
Nee, kachelen levert véél meer stress op dan de vangrail afscannen op multanova's en andere kassazooi, en een veel meer relaxte 120-130 rijden.
SnarfFlevoland schreef:maar dat mag op gewone buitenwegen niet in Nederland, dus leg ik mij daar maar bij neer
"Het mag niet dus ik doe het niet". Ik zou haast zeggen: heilig boontje.
Als het gaat om essentiële zaken als het mijn en dijn, ga ik met je mee. Met veel trivialere zaken als belachelijk lage snelheidslimieten is er maar één manier om de wetgever tot verandering te dwingen: massale burgerlijke ongehoorzaamheid. Want de koninklijke weg via de politiek is er niet. Dacht je nu echt dat mensen one-issue stemmen voor hogere maximumsnelheden ?? Nee, en de bestaande partijen willen niet om, wat hun eigen achterban er ook van vindt. De linkse partijen niet omdat die de maakbaarheid van de samenleving nog steeds hoog in het vaandel hebben staan, waarbij men uit elitair opzicht vindt dat de burger zijn vrijheid maar moet inleveren voor een stukje veiligheidsverbetering, hoe onmeetbaar klein en discutabel dan ook, en de rechtse partijen gaan niet om omdat de boetes veel te veel pecunia opleveren die ze niet willen missen...
SnarfFlevoland schreef:Met andere woorden: "We moeten nu ook massaal de maximumsnelheid overtreden om nog meer de snelheidslimiet op te krikken!" Juist ja, daar wordt de weg veilig van...
Door deze uitspraak te doen schaar je jezelf direct in het Spee-kamp van de verkeersveiligheids-onnozelen.
Zelfs de SWOV heeft uiteindelijk toe moeten geven dat Spee en de SWOV zelf op dit vlak de plank gigantisch misgeslagen hadden (prutswerk van D.J. Finch).

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door paolie » vr 02 jul 2010, 10:59

^^ Ik rij altijd standaard, als het mogelijk is, 20 km te hard (op de teller). Maar dan ook absoluut niet meer dan 20 km te hard. Ik merk dat dat uitermate relaxed rijdt. Je hoeft niet na te denken, en je rijdt voor je gevoel toch lekker door. Een eventuele boete is nooit heel hoog, en die accepteer ik dan ook gewoon.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 jul 2010, 12:13

Rene schreef:Nee, kachelen levert véél meer stress op dan de vangrail afscannen op multanova's en andere kassazooi, en een veel meer relaxte 120-130 rijden.
Dan vindt jij, maar dat is helemaal niet zo. Ik zou zeggen: "Stel je niet zo aan!"
Rene schreef:"Het mag niet dus ik doe het niet". Ik zou haast zeggen: heilig boontje.
Of andersom gezegd: "Regels zijn er gemaakt om te overtreden." Volgens mij kijk jij zo naar de verkeersregels. Dus als een verkeerslicht op rood gaat, maar je ziet duidelijk dat er niks aan komt, rij je dan ook gewoon door rood? Als ik zo naar jou kijk heb je letterlijk schijt aan veel verkeersregels. Dan maar een stempel 'heilig boontje', maar ik vind wel dat je je gewoon aan bepaalde regels moet houden. Ook al vind ik ze soms ook belachelijk. Echter het belachelijk vinden betekend niet dat je je er dan maar ook niks van aan moet trekken. Het verkeer wordt er beslist niet veiliger op door mensen zoals jij die de rest maar een stelletje heilige boontjes vindt.

Laat ik zeggen dat ik het helemaal met je eens ben dat sommige maximumsnelheden belachelijk laag zijn. Maar ik vind het ongepast als iedereen zich dan maar asociaal gaat gedragen en zich niks aantrekt op de maximumsnelheid. Ik wil niet veel zeggen, maar hier in de Flevopolder hebben heel veel mensen schijt aan de maximumsnelheid. En wat gebeurd er? Juist, er komen hier veel ongelukken voor. Waarom? Omdat men heel hard rijdt, bijv. 120 km/h op wegen waar je 80 km/h mag. Op die wegen zitten vaak veel boeren zijweggetjes en/of inritten van boerderijen. Verkeer wat daaruit komt kan je domweg vanaf die 80 km/h weg niet zien. En dan gaat er wel iets mis als je te hard rijdt. Ook al is die 80 km/h één kaarsrechte weg. En daarbij krijg je ook nog eens gevaarlijke inhaalacties. En ook bij die inhaalacties gebeuren hier nogal eens zeer ernstige ongelukken. De Vogelweg (N706) is daar een goed voorbeeld van. Met mensen zoals jij die standaard maar even 20 - 40 km/h te hard rijden geeft mij dat een onveilig gevoel op dat soort wegen. Op buitenwegen te hard rijden is toch echt wat anders als op de autosnelwegen te hard rijden!

In Duitsland is de maximumsnelheid op buitenwegen 100 km/h en dat vind ik ook veel relaxter en plezieriger rijden. En je hoeft ook niet zo krampachtig op je snelheid te letten. Want continu letten op je snelheid is natuurlijk ook niet echt bevorderlijk voor de verkeersveiligheid. Wel is het zo dat je in Duitsland bij grotere kruispunten maar 70 km/h mag rijden, en daar moet je dan ook echt even voor afremmen, want er staat dan ook vaak een flitspaal. En daarna kan je vaak weer door naar de 100 km/h. En op de Autobahnen kan je ook relaxed rijden door de onbeperkte snelheid. En ach, als er even een beperking op zit, dan kan je je er best aan houden, want dat duurt toch meestal niet lang. Met andere woorden: Ik vind zelf Duitsland veel prettiger rijden dan Nederland. Dat neemt niet weg dat je in Nederland dan ook maar de 'Duitse' maximumsnelheid regels moet gaan hanteren in het verkeer. Dat zou echt onbeschoft zijn. Daar tegenover zou ik ook wel wat meer speling verwachten op de snelheid waar geflitst wordt, zodat je niet continu krampachtig op je snelheid hoeft te letten. Persoonlijk zou ik het heel reëel vinden dat de politie binnen de 10 km/h te hard geen boetes uitdeelt.
Jeroen schreef:Een nette wegbeheerder categoriseert zijn wegen ook niet standaard minimaal 20 - 30km/h te langzaam...
Je moet ook zeker niet te langzaam rijden, maar wel gewoon aan je maximumsnelheid houden. Gewoon altijd de maximumsnelheid rijden, tenzij dat niet veilig is, maar dat komt in Nederland eigenlijk nooit voor. In Duitsland bijv. wel dat je op sommige wegen 100 km/h mag rijden, maar dat dat niet veilig is.
waldo79 schreef:Precies. Je moet de weggebruiker niet uitdagen om harder te rijden
Mee eens. En als dat toevallig wel zo uitkomt, gewoon niet te snel pietluttig bekeuren. Zoals zojuist gezegd zou ik het beter en veiliger vinden dat de politie onder de 10 km/h te hard geen bekeuringen uitdeelt.
paolie schreef:Ik rij altijd standaard, als het mogelijk is, 20 km te hard (op de teller). Maar dan ook absoluut niet meer dan 20 km te hard.
Kijk dit bedoel ik nou. Je rijdt standaard 20 km/h te hard. Stel nou dat iedereen dat zou gaan doen en de maximumsnelheid zou daadwerkelijk verhoogd worden met 20 km/h, dan gaan de weggebruikers de lat wéér hoger leggen. En ik zou durven wedden dat je dan wéér (als het veilig kan) 20 km/h te hard zou gaan rijden. Het is net zoals met geld. Je kan er nooit genoeg van krijgen. Je wil altijd meer. Waarom zouden anders de rijke lui in Nederland zo nodig willen frauderen met belasting als ze toch al genoeg verdienen? Het zit gewoon in de mens gebakken. Op zoek naar de volgende grens. En dat gebeurd in het verkeer net zo goed. Ik ben er stellig van overtuigd dat men na een verhoging van de maximumsnelheid nóg harder wil gaan rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door waldo79 » vr 02 jul 2010, 12:31

Kijk dit bedoel ik nou. Je rijdt standaard 20 km/h te hard. Stel nou dat iedereen dat zou gaan doen en de maximumsnelheid zou daadwerkelijk verhoogd worden met 20 km/h, dan gaan de weggebruikers de lat wéér hoger leggen.
In Denemarken is de snelheid enkele jaren geleden verhoogd van 110 km naar 130 km en de gemiddelde rijsnelheid daalde.
Zeg dat niet te stellig!
Of andersom gezegd: "Regels zijn er gemaakt om te overtreden." Volgens mij kijk jij zo naar de verkeersregels. Dus als een verkeerslicht op rood gaat, maar je ziet duidelijk dat er niks aan komt, rij je dan ook gewoon door rood? Als ik zo naar jou kijk heb je letterlijk schijt aan veel verkeersregels.
Maak het niet te persoonlijk. Volgens mij rijdt René defensiever dan je denkt :idea:

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 jul 2010, 12:50

waldo79 schreef:In Denemarken is de snelheid enkele jaren geleden verhoogd van 110 km naar 130 km en de gemiddelde rijsnelheid daalde. Zeg dat niet te stellig!
Ja, op elke regel is er wel weer een uitzondering. :roll:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door waldo79 » vr 02 jul 2010, 14:10

Een geloofwaardiger limiet zal minder vaak overtreden worden. Je houdt dan nog de 1-2 % over die structureel en veel te hard rijdt.
Toen er een algemene 100 km/h van toepassing was op het Nederlandse wegennet werd die massaal genegeerd. Met 120 km/h is dat toch flink teruggelopen.

Of wil je beweren dat je 115 km/h op een 2x5 tussen Amsterdam en Utrecht hemelschrijend asociaal vindt?

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ehuls » vr 02 jul 2010, 14:12

SnarfFlevoland schreef:Kijk dit bedoel ik nou. Je rijdt standaard 20 km/h te hard. Stel nou dat iedereen dat zou gaan doen en de maximumsnelheid zou daadwerkelijk verhoogd worden met 20 km/h, dan gaan de weggebruikers de lat wéér hoger leggen. En ik zou durven wedden dat je dan wéér (als het veilig kan) 20 km/h te hard zou gaan rijden.
Nee, dat is onzin, in Nederland rijd ik wanneer de omstandigheden dat toestaan (goed weer, geen drukte) tot zo'n 20 km/uur te hard. Maar ik rijd ook regelmatig in Duitsland, en mijn auto kan tot ver over de 200 km/uur, maar dat vergt zo'n enorme concentratie dat het bijzonder vermoeiend en daardoor ook onprettig rijden is (voor lange stukken), om nog maar te zwijgen over de risico die het met een groot snelheidsverschil inhalen van ander verkeer met zich meebrengt. In de praktijk rijd ik in Duitsland dan meestal, wanneer mogelijk, ook zo tussen de 140 en 150 km/uur. Dus de hele theorie dat de lat alsmaar hoger gelegd gaat worden gaat gewoon niet op.

Dit weggedrag levert me in Nederland gemiddeld zo 1 a 2 keer per jaar een boete op, waar ik dan verder ook niet moeilijk over doe.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » vr 02 jul 2010, 14:52

waldo79 schreef:Of wil je beweren dat je 115 km/h op een 2x5 tussen Amsterdam en Utrecht hemelschrijend asociaal vindt?
Als je goed gelezen had wist je dat ik te hard rijden op een autosnelweg lang niet zo asociaal vind dan op gewone buiten wegen met gelijkvloerse kruisingen. Dus nee, ik vind 115 km/h tussen A'dam en Utrecht echt niét asociaal, maar als het niet mag, dan het hoort gewoon niet. Dús moet je het ook niet doen. Waarom moet nu iedereen perse harder rijden dan toegestaan is? :dontknow:
Ehuls schreef:Nee, dat is onzin, in Nederland rijd ik wanneer de omstandigheden dat toestaan (goed weer, geen drukte) tot zo'n 20 km/uur te hard.
Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar waar rij je dan 20 km/h te hard? En daarbij niet iedereen is hetzelfde, dus geloof ik best dat er mensen zijn waarbij het wel een keer genoeg is. Echter bij genoeg mensen is het nooit goed. En dat dat maar slechts 1 a 2 % is, klopt natuurlijk niet. Ik ben er sterk van overtuigd dat als we in Nederland de maximumsnelheid met 20 km/h verhogen (dus 100 km/h op buitenwegen en 140 km/h op autosnelwegen) dat de mensen nóg sneller willen rijden. Want ja, 150 - 160 km/h kan ook nog soms best veilig gaan op een autosnelweg en 120 km/h kan ook nog wel veilig gaan op een enkelbaanse autoweg.

Wat overigens ook veel overtreden wordt is een inhaal verbod. Dat kom ik maar al te vaak tegen. En dat vind ik persoonlijk nóg gevaarlijker dan te hard rijden. Heel soms kan het inderdaad, zoals bij een onzin inhaalverbod als op de nieuwe N36 bij Ommen, maar vaak is het niet voor niets. En ook al kan je prima inhalen, maar als er een inhaalverbod geldt mag je toch echt niet zomaar inhalen. Dus moet men dat dan ook niet doen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Plaats reactie