Het Nieuwe Rijden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 mei 2010, 22:32

Even gezocht en hierover nog geen topic gezien, dus hierbij dan maar.

Wie past hier het nieuwe rijden al toe en merk je zelf er ook echt wat van in je portemonnee?

Ik heb hierover een vraag. Mijn rijinstructeur heeft mij geleerd nooit te schakelen als je moet afremmen voor een verkeerslicht of rotonde. Ik moest lekker op tijd het gas loslaten, uitrollen en bij remmen. Dat doe ik nu nog steeds, maar mijn vader is daar niet zo blij mee, want die denkt dat zijn remblokjes er dan veel sneller aangaan. M'n vader schakelt altijd terug, terwijl mij juist is geleerd dat je daarmee niet de brandstof bespaard. Echter volgens mijn vader is dat beetje extra schakelen voor je portemonnee juist zuiniger, omdat je remblokjes dan langer meegaan. Wie heeft hier gelijk? En gaan je remblokjes wel echt sneller stuk als je voor een verkeerslicht of rotonde niet op de motor afremt of is dat een fabeltje?

Voor alle zekerheid heb ik het ook nog op de website www.hetnieuwerijden.nl nagecheckt en daar staat ook duidelijk dat je niet moet terugschakelen, maar je auto in de versnelling van aankomen rijden moet laten uitrollen.

In de meivakantie heb ik wel met steile weggetjes in Duitsland veel op de motor afgeremd, maar dat is in een zeer heuvel rijke omgeving natuurlijk logisch. Continu remmend naar beneden rijden is natuurlijk niet goed voor je remblokjes, maar ik vraag mij af of dat gewoon voor bijv. een verkeerslicht of rotonde wel kwaad kan voor je remblokjes.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en hoe jullie dit zelf aanpakken in het verkeer. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Vinny » ma 24 mei 2010, 22:44

Tja mijn vader vind dat ik ook altijd moet terugschakelen in plaats van te remmen. De eerste keer dat ik dat probeerde vlogen we dus bijna de bocht uit :shock:
Ik blijf bij de manier zoals de rijschool me dat geleerd heeft. Een stuk minder handelingen, en je voelt tenminste dat je controle over je voertuig hebt...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » ma 24 mei 2010, 23:17

Imo moet je jezelf vooral niet geforceerd een andere rijstijl laten aanmeten, als je je daar niet prettig bij voelt. Maar goed dat is mijn mening. Ik rij afhankelijk van zaken als drukte en tijd redelijk zuinig, vlot schakelen, 50 in zijn 5, gas op tijd los, etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Chris » ma 24 mei 2010, 23:18

Een paar keer in de file staan en een maand aan het nieuwe rijden heb je weer tenietgedaan. Echt je reinste flauwekul, leuk voor omaatjes met een koekblik, maar totaal zinloos voor de dagelijkse forens. Terugschakelen en op de motor remmen voor verkeerslichten of rotondes doe ik echt nooit. Alleen in de bergen. 50 in z'n 5 is bij mijn auto ook niet prettig rijden, alhoewel ik wel redelijk vroeg naar de 4 schakel (meestal rond 45 km/uur als ik niet bij een VRI hoef weg te rijden).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » ma 24 mei 2010, 23:39

Jeroen schreef:Imo moet je jezelf vooral niet geforceerd een andere rijstijl laten aanmeten, als je je daar niet prettig bij voelt.
Vinny schreef:Ik blijf bij de manier zoals de rijschool me dat geleerd heeft. Een stuk minder handelingen, en je voelt tenminste dat je controle over je voertuig hebt...
Met jullie beide ben ik het eens. Dat gevoel van meer controle heb ik ook. Het gaat naar mijn idee ook puur om de centen, want mijn vader denkt dat die remblokjes zo 1,2,3 versleten zijn en vervolgens veel geld kosten.
Chris schreef:Terugschakelen en op de motor remmen voor verkeerslichten of rotondes doe ik echt nooit. Alleen in de bergen.
En dus toch niet vaak nieuwe remblokjes nodig? Dat zou dan wel het goede werk zijn.

Ik rem in Duitsland voor een 70 km/h gedeelte vaak wel op de motor af en wanneer er een flitscamera staat, rem ik ook nog wat bij. Er staan nogal wat flitskasten in Duitsland op de grote wegen bij een stukje van 70 km/h. Bij binnenkomst van de bebouwde kom idem dito. Ook terugschakelen naar z'n 4 (of 3) en vervolgens wat bij remmen.

Qua schakelen doe ik meestal boven de 45 km/h naar z'n 4. Boven de 80 km/h naar z'n 5, en boven de 100 km/h naar z'n 6. Overigens heeft een 6e versnelling alleen onze nieuwste auto. De Ford Ka heeft dat niet. Daarbij geeft onze nieuwe BMW ook nog aan in het display wanneer je moet gaan schakelen. In de heuvels / bergen hou ik mij daar niet snel aan, want dan kan de auto nog wel eens in een zeer laag toerental komen.

In de heuvels / bergen rem ik op de motor af in z'n 3 en op de steilere stukken in z'n 2. In de scherpe bochten rem ik dan iets bij.

Maar goed, voor verkeerslichten en rotondes gewoon lekker niet terugschakelen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » ma 24 mei 2010, 23:49

Ik doe niet actief aan dat soort onzin mee.

Mij is eind jaren '80 bij de rijopleiding aangeleerd om bij nadering van een rood verkeerslicht terug te schakelen van (bubeko evt 5) 4 naar 3 naar 2 en bij stilstand eventueel naar 1. Dat kost echter je koppeling en sloten brandstof, dus mijn vader zei destijds al nadat ik het papiertje had: snel weer vergeten. Gewoon heel zachtjes in de versnelling (3 of 4) afremmen totdat je voelt dat de motor het lage toerental niet meer aankan. Vervolgens terugschakelen naar 2, en op de motor zonder gas te geven laten uitrollen, hopende op groen. Vervolgens in zijn 2 weer gasgeven, of tot stilstand komen. En alleen vanuit absolute stilstand de 1e versnelling - als de auto ook nog maar minimaal rolt gewoon zijn 2 gebruiken. Werkt perfect.

Bij 50 doorschakelen naar zijn 5 ? Daar zijn de stukjes meestal veel te kort voor. Meestal ben je nog niet eens naar 3 opgeschakeld of het volgende rode licht, kruispuntplateau of verkeerspleintje dient zich alweer aan.

Optrekken doe ik altijd behoorlijk. Is ook belangrijk, hoe meer auto's er door een cyclus gaan, hoe kleiner het aantal auto's dat in de spits (drie)dubbel moet wachten. Als ik ergens een pesthekel aan heb, dan zijn het wel die knurften die vrijwel niet optrekken en een zodanig gat laten vallen dat de VRI zegt: prima, hiaat, einde groen dus. Dan rijdt zo'n klootviool voor je dus door geel, en jij kan voor rood wachten. Geheel onnodig, want als die figuur gewoon goed had opgetrokken, dan had het hele rijtje erachter nog gewoon verlenggroen gekregen. :shutup:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » di 25 mei 2010, 0:28

Mijn auto remt op de motor bijna niet af. Dat is blijkbaar ook milieubewust. Minder weerstand enzo. Afremmen op de motor zeggen alle ouders omdat dat vroeger 'moest'. Beter voor de motor of iets dergelijks.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Seat » di 25 mei 2010, 1:05

Volgens mij is de meeste winst niet te behalen bij het benaderen van kruispunten, maar door:
- niet achterlijk snel op te trekken
- regelmatige snelheid te rijden (dus cruise control of hou die rechtervoet eens stil)
- vlot doorschakelen

Ik merk het een beetje in het verbruik. Maar vooral stadsverkeer/files zijn slecht voor je verbruik. Kan je schakelen wat je wil, maar dat helpt dan bijzonder weinig.

Overigens, off-topic, ik overweeg om een nieuwe Seat te kopen. Zou wel eens de nieuwe 1.2 Ecomotive kunnen worden. Ik vind een nieuwe auto eigenlijk te duur voor mijn budget maar... geen BPM, geen wegenbelasting, en 1 op 27.. da's toch wel aantrekkelijk! En dat zonder het nieuwe rijden. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Palance » di 25 mei 2010, 7:51

Ik rij automaat en dus niet Nieuw ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ehuls » di 25 mei 2010, 9:14

Rene schreef:Ik doe niet actief aan dat soort onzin mee.

Mij is eind jaren '80 bij de rijopleiding aangeleerd om bij nadering van een rood verkeerslicht terug te schakelen van (bubeko evt 5) 4 naar 3 naar 2 en bij stilstand eventueel naar 1. Dat kost echter je koppeling en sloten brandstof, dus mijn vader zei destijds al nadat ik het papiertje had: snel weer vergeten. Gewoon heel zachtjes in de versnelling (3 of 4) afremmen totdat je voelt dat de motor het lage toerental niet meer aankan. Vervolgens terugschakelen naar 2, en op de motor zonder gas te geven laten uitrollen, hopende op groen. Vervolgens in zijn 2 weer gasgeven, of tot stilstand komen. En alleen vanuit absolute stilstand de 1e versnelling - als de auto ook nog maar minimaal rolt gewoon zijn 2 gebruiken. Werkt perfect.
Voor een rood verkeerslicht schakel ik meestal terug, om vervolgens zoveel mogelijk op de motor af te remmen en pas daarna eventueel zelf nog bij te remmen. Maar vraag me af hoeveel brandstof je nu daadwerkelijk kan winnen op dat soort momenten door wat het 'nieuwe rijden' voorschrijft', kan me toch niet voorstellen dat dat nu echt grote hoeveelheden zijn..

Klaas
zandpaadje
Berichten: 2
Lid geworden op: di 25 mei 2010, 15:25
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Klaas » di 25 mei 2010, 15:37

SPOILER: TOON

BIJ HET NIEUWE RIJDEN WORDT ER INDERDAAD NIET MEER TERUGGESCHAKELD, MAAR LATEN WE DE AUTO UITROLLEN. UW VADER HEEFT ABSOLUUT ONGELIJK, AL IS HEM DAT VROEGER WEL ZO AANGELEERD.

BELANGRIJK BIJ HET NIEUWE RIJDEN IS "VERDER VOORUITKIJKEN" WAARDOOR ER EERDER GEANTICIPEERD KAN WORDEN OP DE SITUATIE.

BIJ HET GOED TOEPASSEN VAN DE REGELS VAN HET NIEUWE RIJDEN KAN ER EEN BRANDSTOFBESPARING VAN ZO'N 10 % WORDEN GEREALISEERD.
BOVENDIEN IS DIT VEEL BETER VOOR HET MILIEU.

SLIJTAGE AAN REMBLOKKEN DOOR HET TOEPASSEN VAN HET NIEUWE RIJDEN IS ONZIN !

MET VRIENDELIJKE GROET,

KLAAS.

http://www.everyoneweb.com/verkeerstrainingen/
Edit Palance: Vanwege het SCHREEUWERIGE taalgebruik heb ik de posting even in de spoiler gezet.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door simon » di 25 mei 2010, 15:41

OnnODig HooFDLETTerGeBRuiK stoort

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Euregio » di 25 mei 2010, 15:42

Je site is ook al ZO SCHEEUWERIG.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Peter » di 25 mei 2010, 20:23

Het Nieuwe Rijden leent zich met name buiten de stad, waar weinig files en (capaciteitsgestuurde) verkeerslichten zijn, maar wel veel kruisingen, soms doorstromingsgestuurde VRIs en rotondes. Dan kan je zowel benzine besparen als vlotter doorrijden door anticiperen. Ik heb ook wat lessen mogen hebben (op kosten van de zaak). Meeste winst haal je door verkeer op een rotonde, verkeerslicht of kruispunt op snelheid in te schatten waardoor je zelf niet hoeft stil te staan (en weer op te trekken), door bijtijds het gas los te laten. Niet zozeer tussen remmen en op de motor afremmen. Scheelt wel iets, maar vrijwel te verwaarlozen.

In de stad heb je redelijk weinig aan. De lichten op capaciteit staan meestal strak ingesteld, waardoor ze na de gepasseerde wachtrij direct op rood springen. De beste manier om deel uit te maken van de wachtrij (als je het licht op groen ziet springen maar zelf nog 300 meter te gaan hebt) is acceleren en dan nabij de optrekkende achterste wachtende aan te sluiten en bij te remmen. Wie "nieuw rijdt" laat ruimte en krijgt een rood licht. Meer tijd en benzine dus.

Dat we in de jaren 80 leerden om terug te schakelen was logisch. Een auto wilde wel eens afslaan als je in (te) hoge versnelling probeerde te acceleren, na bijvoorbeeld een bocht of als het licht op groen sprong, terwijl je nog vaart had. Nu meestal geen probleem meer in een nieuwe auto. We hebben wel meer geleerds weer mogen afleren, zoals links knipperen als we 3/4 rotonde willen nemen (jaren 80), links knipperen tijdens het inhalen (ook op de snelweg; jaren 60?), het niet rechts-knipperen als je terug ging naar rechterbaan (jaren 80?), het (legaal) gebruiken van de vluchtstrook als verlengde invoegstrook als invoegen niet op tijd lukte (jaren 80?), geen rekening houden met fietsers van rechts (jaren 90), het rijden met "stadslichten" in de bebouwde kom ipv dimlichten (jaren 70?), etc
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Chris » di 25 mei 2010, 20:33

links knipperen tijdens het inhalen (ook op de snelweg; jaren 60?)
Fransen doen dat nog steeds. Hoogst irritant.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » di 25 mei 2010, 20:39

Peter schreef:De lichten op capaciteit staan meestal strak ingesteld, waardoor ze na de gepasseerde wachtrij direct op rood springen. De beste manier om deel uit te maken van de wachtrij (als je het licht op groen ziet springen maar zelf nog 300 meter te gaan hebt) is acceleren en dan nabij de optrekkende achterste wachtende aan te sluiten en bij te remmen. Wie "nieuw rijdt" laat ruimte en krijgt een rood licht. Meer tijd en benzine dus.
Dat klopt helemaal. Bij verkeerslichten moet je er geen gatenkaas van maken en aansluiten, anders vernaggel je het voor de doorstroming, en daarmee uiteindelijk ook voor het milieu.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 mei 2010, 21:10

Peter schreef:zoals links knipperen als we 3/4 rotonde willen nemen (jaren 80)
Dat moet nu nog steeds en is verplicht tijdens je CBR rijexamen! :idea:
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » di 25 mei 2010, 21:15

Peter schreef:het niet rechts-knipperen als je terug ging naar rechterbaan (jaren 80?)
Is nog steeds zeer gebruikelijk op de snelweg. Ik doe het overigens zelf ook niet.
Peter schreef:het (legaal) gebruiken van de vluchtstrook als verlengde invoegstrook als invoegen niet op tijd lukte (jaren 80?)
Is nog altijd de meeste veilige oplossing. Degene die stil gaat staan aan het einde van de vluchtstrook is werkelijk pas een gevaar in het verkeer. Zeker in deze tijd dat jan-en-alleman ontheffingen krijgen voor de vluchstrook (bus, taxi, gevangenentransport, etc) zie ik niet in waarom je ter voorkoming van een gevaarlijke situatie niet met beleid kortstondig van de vluchtstrook gebruik zou moeten kunnen mogen maken. Vast wel weer een jurist die dat doorrijverbod ooit bedacht heeft...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Chris » di 25 mei 2010, 21:15

^^ In 2005 niet... Ik heb dat niet zo geleerd. Het werd wel verteld dat het aanbevolen was, maar het was niet verplicht.

Overigens vind ik het altijd opvallend dat lesauto's met één persoon erin (de eigenaar dus, buiten lesuren om) best wel "assertief" rijden. Niet bepaald een voorbeeld dat ze anders zouden moeten uitstralen.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door jeroent » di 25 mei 2010, 21:44

Hoezo? Je moet toch qua rijgedrag een beetje compenseren voor die L op je dak? 8-)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door boe! » di 25 mei 2010, 22:02

SnarfFlevoland schreef:
Peter schreef:zoals links knipperen als we 3/4 rotonde willen nemen (jaren 80)
Dat moet nu nog steeds en is verplicht tijdens je CBR rijexamen! :idea:
Ik heb het nooit geleerd en mijn rijbewijs gehaald zonder links knipperen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je links moet knipperen als je nooit linksaf slaat, maar die discussie is al vaker gevoerd op dit forum.
Ehuls schreef:Maar vraag me af hoeveel brandstof je nu daadwerkelijk kan winnen op dat soort momenten door wat het 'nieuwe rijden' voorschrijft', kan me toch niet voorstellen dat dat nu echt grote hoeveelheden zijn..
Wat iedereen tot nu toe vergeet is dat bij moderne auto's de brandstoftoevoer wordt afgesloten als het gas wordt losgelaten. Je verbruikt dus geen brandstof.
Seat schreef:Volgens mij is de meeste winst niet te behalen bij het benaderen van kruispunten, maar door:
- niet achterlijk snel op te trekken
- regelmatige snelheid te rijden (dus cruise control of hou die rechtervoet eens stil)
- vlot doorschakelen
Heel goed. :blauweduim:
SnarfFlevoland schreef:Wie past hier het nieuwe rijden al toe en merk je zelf er ook echt wat van in je portemonnee?
Ik pas het al toen vanaf mijn eerste auto. Ik heb dus geen referentie hoe het zou zijn bij het oude rijden.
SnarfFlevoland schreef:Ik heb hierover een vraag. Mijn rijinstructeur heeft mij geleerd nooit te schakelen als je moet afremmen voor een verkeerslicht of rotonde. Ik moest lekker op tijd het gas loslaten, uitrollen en bij remmen. Dat doe ik nu nog steeds, maar mijn vader is daar niet zo blij mee, want die denkt dat zijn remblokjes er dan veel sneller aangaan.
Zo heb ik het ook geleerd: uitrollen, beetje bijremmen en met zo'n hoog mogelijke snelheid de bocht door zodat je na de bocht niet zo veel heeft op te trekken. Terugschakelen zorgt voor hogere belasting van de motor (meer toeren), dat lijkt mij ook niet goed. Dat van die remblokjes lijkt mij onzin. Volgens mij is roestvorming op de remschijven een groter probleem (in ieder geval bij mijn auto).

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 mei 2010, 22:23

boe! schreef:Ik heb het nooit geleerd en mijn rijbewijs gehaald zonder links knipperen. Ik kan me ook niet voorstellen dat je links moet knipperen als je nooit linksaf slaat, maar die discussie is al vaker gevoerd op dit forum.
Wanneer moest jij rijexamen doen? Voor mij was dat in februari dit jaar. Het schijnt een periode niet verplicht te zijn geweest, maar sinds enkele jaren wel weer. In ieder geval hoor ik ook om mij heen dat als je nu tijdens je examen stelselmatig vergeet links te knipperen op een rotonde voor 3/4 afslag, dat je dan zakt. Verplicht dus tijdens je rijexamen, maar niet verplicht in de wet, dus in het dagelijks verkeer hoef je het niet te doen. Eerlijk gezegd doe ik dat wel en vind het ook prettig als andere mensen dat doen. Maar het meeste hekel heb ik aan mensen die te laat of gewoon niet een knipperlicht naar rechts aanzetten bij het verlaten van een rotonde.
boe! schreef:Dat van die remblokjes lijkt mij onzin. Volgens mij is roestvorming op de remschijven een groter probleem (in ieder geval bij mijn auto).
Dat dacht ik dus ook al, en nu dat meerdere mensen dat hier hebben gezegd, moet ik toch mijn vader kunnen overtuigen dat zijn ideeën toch volkomen onzin is. In de bergen is afremmen op de motor natuurlijk hartstikke goed, maar voor de rest wel onnodig. Alhoewel, op de snelweg kan afremmen op de motor wel eens handig zijn. Want als je remt, gaan je remlichten ook aan, en dat is niet altijd prettig voor je achterbuurman. Die kan daar van schrikken, althans dat heb ik geleerd.

Hoe pakken jullie het overigens aan in Duitsland als je op de Bundesstrassen ineens maar 70 km/h mag rijden? Remmen op de motor, vroeg gas los en bijremmen of alleen remmen? Zoals eerder gezegd staan vaak op die 70 km/h stukjes flitskasten om je af te dwingen dat je ook daadwerkelijk 70 km/h gaat rijden. Geheel terecht, want als iedereen bij een druk gelijkvloers kruispunten met 100 km/h voorbij komt zoeven kom je er vanuit een zijweg moeilijk tussen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door boe! » di 25 mei 2010, 22:30

SnarfFlevoland schreef:Verplicht dus tijdens je rijexamen, maar niet verplicht in de wet.
Ik heb in 1993 mijn rijbewijs gehaald, dus ik geloof je als dat anno 2010 anders is. Toch vind ik dit een bijzonder vreemde combinatie.
SnarfFlevoland schreef: Alhoewel, op de snelweg kan afremmen op de motor wel eens handig zijn. Want als je remt, gaan je remlichten ook aan, en dat is niet altijd prettig voor je achterbuurman. Die kan daar van schrikken, althans dat heb ik geleerd.
Klopt helemaal. Als het kan uitrollen en pas als dat onvoldoende is remmen.
SnarfFlevoland schreef:Hoe pakken jullie het overigens aan in Duitsland als je op de Bundesstrassen ineens maar 70 km/h mag rijden?
Gas loslaten. Als je dat tijdig doet, dan haal je meestal op tijd de 70.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 mei 2010, 22:33

boe! schreef:Gas loslaten. Als je dat tijdig doet, dan haal je meestal op tijd de 70.
Ook daarbij terugschakelen? Lijkt mij sowieso wel handig als je em in de 6e versnelling hebt staan. In de 5e versnelling kan je em wel laten denk ik, of rem je dan niet genoeg af om tijdig de 70 km/h te halen? Soms zie je een stukje 70 km/h niet aankomen en dan staat zo'n flitskast al enkele meters voor je.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76277
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Chris » di 25 mei 2010, 22:39

Meestal hebben alleen luxe-auto's een 6e versnelling, de meeste gewone auto's moeten het met 5 versnellingen doen. Lessen met 6 versnellingen is best luxe. Er zijn zelfs oudere auto's die slechts 4 versnellingen hebben.

Ik laat dus meestal ook het gas los en laat hem in de 5 staan en ga met 85 km/uur het kruispunt over. Bij een flitspaal rem ik nog wat af, anders gewoon pech, in Duitsland is een boete voor 10 echte kilometers te snel toch verwaarloosbaar (2 tientjes?). Ik ben nog nooit in Duitsland geflitst.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Willem » di 25 mei 2010, 22:45

De boetes zijn in vergelijking met Nederland niet zo hoog, maar het is wel lastig om ze te betalen. Bij de bank ben je voor een overschrijving naar Duitsland een bedrag kwijt dat bijna net zo hoog is als de boete. Het alternatief is om naar Duitsland te rijden om het bedrag bij een Duitse bank contact te betalen (kost enkele euro's), maar dat is alleen een optie als je niet al te ver van de grens woont.
Overigens krijg je een leuk fotootje van jezelf als aandenken.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ehuls » di 25 mei 2010, 23:21

boe! schreef:
Ehuls schreef:Maar vraag me af hoeveel brandstof je nu daadwerkelijk kan winnen op dat soort momenten door wat het 'nieuwe rijden' voorschrijft', kan me toch niet voorstellen dat dat nu echt grote hoeveelheden zijn..
Wat iedereen tot nu toe vergeet is dat bij moderne auto's de brandstoftoevoer wordt afgesloten als het gas wordt losgelaten. Je verbruikt dus geen brandstof.
Maar hoeveel extra brandstof wordt er dan verbruikt door een keer terug te schakelen tijdens het afremmen?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Attietattie » di 25 mei 2010, 23:21

Rene schreef:
Peter schreef:het niet rechts-knipperen als je terug ging naar rechterbaan (jaren 80?)
Is nog steeds zeer gebruikelijk op de snelweg. Ik doe het overigens zelf ook niet.
Dan kan je van mij een seintje verwachten. Hoogst irritant, weggebruikers die geen rekening houden met anderen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door SnarfFlevoland » di 25 mei 2010, 23:33

Chris schreef:Meestal hebben alleen luxe-auto's een 6e versnelling, de meeste gewone auto's moeten het met 5 versnellingen doen. Lessen met 6 versnellingen is best luxe.
Nou ik kreeg les in een gewone Opel Vectra en daar zaten 6 versnellingen in. In bijna alle nieuwe auto's zit dat tegenwoordig toch wel, of heb ik dat mis?
Chris schreef:Er zijn zelfs oudere auto's die slechts 4 versnellingen hebben.
Daarvan was ik al op de hoogte. ;) Overigens lijkt mij dat een krankzinnig idee om in z'n 4 lekker 120 km/h te gaan rijden.
Willem schreef:De boetes zijn in vergelijking met Nederland niet zo hoog, maar het is wel lastig om ze te betalen. Bij de bank ben je voor een overschrijving naar Duitsland een bedrag kwijt dat bijna net zo hoog is als de boete.
Volgens mij kan je via de IBAN / BIC code kosteloos via internetbankieren geld overboeken naar een buitenlandse rekening. En kan je anders een bekeuring dan niet betalen via PayPal of zoiets?
Chris schreef:Bij een flitspaal rem ik nog wat af, anders gewoon pech, in Duitsland is een boete voor 10 echte kilometers te snel toch verwaarloosbaar (2 tientjes?). Ik ben nog nooit in Duitsland geflitst.
Toch ben je anders weer 20 euro kwijt, die ja anders aan extra kilometers had kunnen besteden. Elke euro bekeuring is jammer, vind ik. Maar vanaf wanneer flitsen de camera's in Duitsland eigenlijk? In Nederland doen ze dat pas vanaf 7 km/h te hard en op snelwegen vanaf 8 km/h te hard.

Heeft Duitsland overigens ook veel snelheidscontroles op Autobahnen met snelheidsbeperkingen? Het is mij in ieder geval nog nooit opgevallen.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Wimpie24 » di 25 mei 2010, 23:34

Vinny schreef:Tja mijn vader vind dat ik ook altijd moet terugschakelen in plaats van te remmen. De eerste keer dat ik dat probeerde vlogen we dus bijna de bocht uit :shock:
Ik blijf bij de manier zoals de rijschool me dat geleerd heeft. Een stuk minder handelingen, en je voelt tenminste dat je controle over je voertuig hebt...
Wij leren in de rijschool om zoveel mogelijk terug te schakelen en ik doe ook niets anders. Zeker bergaf (wat je vaak genoeg doet) is het veiliger om op de motor te remmen.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Plaats reactie