Het Nieuwe Rijden

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ehuls » vr 02 jul 2010, 15:34

SnarfFlevoland schreef:
waldo79 schreef:Of wil je beweren dat je 115 km/h op een 2x5 tussen Amsterdam en Utrecht hemelschrijend asociaal vindt?
Als je goed gelezen had wist je dat ik te hard rijden op een autosnelweg lang niet zo asociaal vind dan op gewone buiten wegen met gelijkvloerse kruisingen. Dus nee, ik vind 115 km/h tussen A'dam en Utrecht echt niét asociaal, maar als het niet mag, dan het hoort gewoon niet. Dús moet je het ook niet doen. Waarom moet nu iedereen perse harder rijden dan toegestaan is? :dontknow:
Het harder rijden dan de ingestelde maximum snelheid is geen doel an sich. Ik moet helemaal niet harder rijden dan toegestaan is.
Ik rijd gewoon met een snelheid die ik prettig en veilig vind voor de geldende omstandigheden. En soms is die toevallig wat hoger dan de maximum snelheid. Regels zijn er ook niet om overtreden te worden, maar regels zijn wel ingesteld met een bepaald doel. Maar als ik ' s avonds in een compleet lege Hubertustunnel rij, zie ik niet welk doel een maximum snelheid van 50 km/uur op dat moment heeft. Als iemand een motivatie heeft waarom ik daar op dat moment geen 70 kan rijden (waarbij ik me nog erg in moet houden om niet nog harder te rijden) anders dan 'het is nu eenmaal de regel' dan hoor ik dat graag..

mvalkenburg
autoweg
Berichten: 1334
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 13:26

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door mvalkenburg » vr 02 jul 2010, 16:01

SnarfFlevoland schreef: Wat overigens ook veel overtreden wordt is een inhaal verbod. Dat kom ik maar al te vaak tegen. En dat vind ik persoonlijk nóg gevaarlijker dan te hard rijden. Heel soms kan het inderdaad, zoals bij een onzin inhaalverbod als op de nieuwe N36 bij Ommen, maar vaak is het niet voor niets. En ook al kan je prima inhalen, maar als er een inhaalverbod geldt mag je toch echt niet zomaar inhalen. Dus moet men dat dan ook niet doen.
De reden dat die inhaalverboden (naar mijn idee steeds vaker) worden overtreden, is het feit dat die op ongeloofwaardig veel plekken om onduidelijke reden worden ingevoerd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » vr 02 jul 2010, 19:26

SnarfFlevoland schreef:
Jeroen schreef:Een nette wegbeheerder categoriseert zijn wegen ook niet standaard minimaal 20 - 30km/h te langzaam...
Je moet ook zeker niet te langzaam rijden, maar wel gewoon aan je maximumsnelheid houden. Gewoon altijd de maximumsnelheid rijden, tenzij dat niet veilig is, maar dat komt in Nederland eigenlijk nooit voor. In Duitsland bijv. wel dat je op sommige wegen 100 km/h mag rijden, maar dat dat niet veilig is.
Lees je eigenlijk überhaupt wel wat ik schrijf?

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ties » za 03 jul 2010, 17:49

SnarfFlevoland schreef:
Ehuls schreef:Nee, dat is onzin, in Nederland rijd ik wanneer de omstandigheden dat toestaan (goed weer, geen drukte) tot zo'n 20 km/uur te hard.
Ja dat is allemaal leuk en aardig, maar waar rij je dan 20 km/h te hard?
Psychologie. Het idee dat je toch nog vijf minuten tijdswinst kunt boeken door even nét wat harder te rijden dan de maximumsnelheid is heel aantrekkelijk.
Ik ken mensen die in Nederland 130 rijden en in Denemarken 140. Dat is gewoon een "och, ik kan nog net wat harder zonder bekeuring"-mentaliteit ;)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » za 03 jul 2010, 18:07

5 minuten x 2 x 5 dagen x 50 weken = 2500 minuten = ongeveer 42 uur per jaar, meer dan een normale werkweek dus. Dus, waarom zou je die 'beperkte' tijdwinst gaan bagatelliseren?

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ties » za 03 jul 2010, 21:51

^^ Reken dan ook het hogere verbruik van je auto en de ergere gevolgen bij een ongeluk eens mee. En vergeet de hogere bloeddruk die je krijgt doordat je je opfokt als iemand voor je zich wel aan de snelheid houd niet ;)

Ik ben echt niet iemand die zegt dat je je exact aan de maximumsnelheid moet houden, en ik erger me ook gruwelijk aan dat afwaarderen hier in Nederland, maar standaard de vmax + 20 rijden vind ik erg overdreven. En ook vind ik het erg onsportief dat hier iemand die net zijn rijbewijs heeft wordt uitgemaakt voor heilig boontje omdat hij toepast wat hij geleerd heeft.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Jeroen » za 03 jul 2010, 23:14

1) Hoger verbruik: zeker, maar is dat een reden om onnodig langzaam te rijden? Heel vaak veroorzaak je dan toch weer hinder voor andere weggebruikers, of je moet bv. met 85 achter een vrachtwagen blijven plakken. Daarnaast hebben veel mensen met de keuze voor de auto al lang gekozen voor (meestal) de snelste manier, tijd is dus zeker een issue.

2) Ernstigere ongelukken: een te lage snelheid kan net zo goed negatief werken op de statistieken (slaperigheid, sneller afgeleid etc.) Die link tussen een lagere snelheid en een hogere ongevalkans is dus ook maar erg relatief...

3) Van iemand die netjes tegen de limiet rijdt krijg ik geen hogere bloeddruk. Ik kan me alleen af en toe mateloos irriteren aan weggebruikers die niet met anderen rekening houden door onnodig langzaam rijden, onnodig voorrang verlenen etc.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Chris » za 03 jul 2010, 23:27


Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Kaaiman » zo 04 jul 2010, 10:15

^^ Dat is nog eens wat anders dan de Nederlandse interpretatie van duurzame veiligheid. Hoe noemen de Britten het? Sustainable safety? :D
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Vinny » zo 04 jul 2010, 10:22

Frustratie veroorzaakt ongelukken. Lees deze draad!
http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php?f=17&t=14948
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Davy » zo 04 jul 2010, 10:37

SnarfFlevoland schreef: Wat overigens ook veel overtreden wordt is een inhaal verbod. Dat kom ik maar al te vaak tegen. En dat vind ik persoonlijk nóg gevaarlijker dan te hard rijden. Heel soms kan het inderdaad, zoals bij een onzin inhaalverbod als op de nieuwe N36 bij Ommen, maar vaak is het niet voor niets. En ook al kan je prima inhalen, maar als er een inhaalverbod geldt mag je toch echt niet zomaar inhalen. Dus moet men dat dan ook niet doen.
als op een 80 of 100 km-weg met inhaalverbod er een oma of een luie toerist aan 50 rijdt, ga ik der ook wel eens voorbij hoor...

ook ik ga wel over de limiet, zeker bubeko. bibeko hou ik me wel quasi altijd aan de snelheid, of dat probeer ik toch (in januari toch geflitst in Schoondijke)...
80 rijdt op mooie rechte en overzichtelijke wegen vaak veel te krampachtig.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Vinny » zo 04 jul 2010, 11:02

Ik vind het zelf vooral lastig als ik van de snelweg op een gewone weg terecht kom. Dan is je lichaam gewend aan de hogere snelheid en betrap ik me erzelf vaak op dat ik net boven de limiet zit. Andersom heb ik er meestal geen moeite mee. Je stelt jezelf gewoon in op de snelheidslimiet en die probeer je gewoon te rijden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door boe! » zo 04 jul 2010, 11:14

daviedoff schreef:als op een 80 of 100 km-weg met inhaalverbod er een oma of een luie toerist aan 50 rijdt, ga ik der ook wel eens voorbij hoor...
Gewoon tegen de politie zeggen dat het toegestaan was om brommobielen in te halen. Oh, was dat geen brommobiel? Ja, die dingen lijken ook zo op auto's. ;)

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ties » zo 04 jul 2010, 16:00

Jeroen schreef:2) Ernstigere ongelukken: een te lage snelheid kan net zo goed negatief werken op de statistieken (slaperigheid, sneller afgeleid etc.) Die link tussen een lagere snelheid en een hogere ongevalkans is dus ook maar erg relatief...
Ik weet niet precies hoe het zit met de kans op een ongeluk, maar áls er een ongeluk gebeurt, dan ik het wel meteen veel erger bij een hogere snelheid. Stel, je rijdt met 120 km/h en je moet een noodstop maken. Je komt net op tijd tot stilstand. Als je nu met 140 km/h had gereden, dan rijd je nog steeds 80 km/h* op de plek waar je anders al tot stilstand was gekomen!

* Uitgaande van een reactietijd van één seconde en een remvertraging van 8m/s²

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door sirdanilot » ma 05 jul 2010, 11:03

Rene schreef:Welterusten. :geeuw:

Op veel wegen is de maximumsnelheid véél te laag, en ik weiger me daarbij neer te leggen.
Ik rij nooit te hard (dat wil zeggen: met een voor de situatie ongepast hoge snelheid), maar maak wel regelmatig een "snelheidsovertreding".

Weet je, als in de jaren '80 de snelheidslimiet van 100 niet en masse werd overtreden, was de 120 er nooit gekomen. Think about it.
Als je het geld ervoor verdient... jij werkt volgens mij bij de overheid, dus die zal wel blij zijn dat je een deel van je salaris weer terug doneert :roll: ;)

Maar los daarvan vind ik het nog altijd niet netjes, zeker als mensen gaan bumperkleven achter iemand die gewoon netjes de limiet rijdt of zo, of gekke en onveilige inhaalmanoevres (ik zeg niet dat jij dat doet, maar in het algemeen).

Ik vind zelf dat 10 km/u harder op de teller volledig acceptabel is (want dan rijd je waarlijk de maximumsnelheid, tellers geven altijd een lagere waarde). Harder dan dat alleen als je echt even snelheid moet maken om in te halen of zo, of dus als je haast hebt (maar dat moet je gewoon voorkomen). En ja, op de E34 in België of waar dan ook in Duitsland hebben wij natuurlijk ook wel eens ons autootje uitgeprobeerd (durfden tot 170 en da's al heel wat. Heel vroeger hadden wij een suzuki alto die gewoon niet harder kón dan 140, in Duitsland constant ingehaald... :lol: ), maar als je dan een boete krijgt heb je natuurlijk gewoon pech...

Zoals ik al zei, het zou goed voor deze wereld zijn als iedereen eens wat minder liep te jakkeren en jagen... het is gewoon helemaal niet nodig om zo hard te rijden, en nog slecht voor het milieu ook. Tenzij je een auto hebt die zuinig rijdt bij 120, hoef je op een snelweg zelfs niet eens de Vmax te rijden als je uit financieel oogpunt zuinig wilt doen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Chris » ma 05 jul 2010, 11:07

Tja, wat is jakkeren en jagen. Als je sneller dan de Vmax rijdt hoeft dat nog niet het geval te zijn. Let wel dat in Nederland zo ongeveer alle maximumsnelheden 10 - 20 km/uur lager zijn dan op vergelijkbare wegen in buurlanden. Bijvoorbeeld buiten de kom mag je in België, Luxemburg, Spanje en Frankrijk 90, in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk 100. In Nederland is dat 80. Op wegen die wij als ETW geclassificeerd hebben mag je in België vaak 70, in Duitsland ergens tussen 70 en 100. In Nederland 60.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door waldo79 » ma 05 jul 2010, 11:10

België heeft veel wegen die wij als GOW zien ook op 70 gezet. Echt droevig langzaam :neenee:

Maar is dat niet wat :offtopic:

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ties » ma 05 jul 2010, 11:53

ik schreef:Stel, je rijdt met 120 km/h en je moet een noodstop maken. Je komt net op tijd tot stilstand. Als je nu met 140 km/h had gereden, dan rijd je nog steeds 80 km/h* op de plek waar je anders al tot stilstand was gekomen!
Twee grafieken om dit even inzichtelijk te maken:
SPOILER: TOON

Afbeelding
Snelheid uitgezet tegen de remweg

Afbeelding
Snelheid uitgezet tegen de tijd

Hierbij ben ik uitgegaan van
  • een auto van 1000 kg
  • een reactietijd van 1 s
  • een remvertraging van 8 m/s²
  • een Cw-waarde van 0,30
  • een frontale oppervlakte van 2 m²
  • een Crol-waarde van 0,012
En nu weer verder over het Nieuwe Rijden :mrgreen:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » ma 05 jul 2010, 20:37

sirdanilot schreef:Zoals ik al zei, het zou goed voor deze wereld zijn als iedereen eens wat minder liep te jakkeren en jagen...
100 op een weg die op 100 ontworpen is, is geen jagen. Ook niet als er tegenwoordig nog maar 80 of zelfs 60 gekacheld mag worden.
sirdanilot schreef:het is gewoon helemaal niet nodig om zo hard te rijden, en nog slecht voor het milieu ook.
Files zijn nog veel slechter voor het milieu, evenals al die drempels op duurzaam verknalde wegen. En over het nodeloos afremmen bij al die treiterrotondes op kruispunten met volstrekt onbeduidende zijweggetjes nog maar niet eens gesproken. Mede mogelijk gemaakt door mensen met een zeer beperkt denkraam die verkeersveiligheid en milieu enkel en alleen in maximumsnelheid doorvertalen :roll:

Overigens laat ik me niet vertellen hoe hard ik zou moeten rijden omwille van mijzelf, het milieu of de maatschappij - net zomin als dat ik me bijvoorbeeld laat voorschrijven dat ik op een zondag iets moet doen of laten.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door mhkamp » ma 05 jul 2010, 21:42

Rene schreef:Files zijn nog veel slechter voor het milieu, evenals al die drempels op duurzaam verknalde wegen. En over het nodeloos afremmen bij al die treiterrotondes op kruispunten met volstrekt onbeduidende zijweggetjes nog maar niet eens gesproken. Mede mogelijk gemaakt door mensen met een zeer beperkt denkraam die verkeersveiligheid en milieu enkel en alleen in maximumsnelheid doorvertalen :roll:

Overigens laat ik me niet vertellen hoe hard ik zou moeten rijden omwille van mijzelf, het milieu of de maatschappij - net zomin als dat ik me bijvoorbeeld laat voorschrijven dat ik op een zondag iets moet doen of laten.
Amen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door boe! » ma 05 jul 2010, 22:06

Rene schreef:Overigens laat ik me niet vertellen hoe hard ik zou moeten rijden omwille van mijzelf, het milieu of de maatschappij.
Dat ga ik je ook niet vertellen, dat doet die boom straks wel.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door mhkamp » ma 05 jul 2010, 22:11

Welke boom? Zolang je niet dronken achter het stuur zit, en je fatsoenlijk de bochten neemt, is er niets aan de hand. Waarom word hard rijden per definitie tot het maken van ongevallen gebombardeerd? :roll:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Wouter N14 » ma 05 jul 2010, 22:13

Een boom is ook dodelijk als je er met 60 tegenaan rijdt op een 80-weg.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Vinny » ma 05 jul 2010, 22:28

In de Indiase kranten werd echter opgemerkt dat het aantal ongelukken toenam. Niet omdat het verkeer chaotischer werd, maar omdat de straten werden verbreed. Mensen kunnen niet tegen luxe, en daarom nam het aantal (veel te) hardrijders enorm toe. Dit had tot gevolg dat een plotseling overstekende koe ineens niet meer ontweken kon worden, iets dat met een snelheid van zon 80 km-u nog steeds prima tot de mogelijkheden behoort.

Wellicht is in Nederland het verkeer zo overzichtelijk gemaakt dat we niet meer terug kunnen...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Wouter N14 » ma 05 jul 2010, 22:34

^^ Gelukkig is het met NBA weer een stukje onoverzichtelijker geworden :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door boe! » ma 05 jul 2010, 22:34

Vinny schreef:Mensen kunnen niet tegen luxe, en daarom nam het aantal (veel te) hardrijders enorm toe.
Op de N237 crashte ooit eens een auto met 120 km/u tegen een boom. Het ongeval was eenzijdig, beide inzittenden (jonge twintigers) overleefden de klap niet. Enige tijd na het ongeval stonden daar twee rouwende moeders die met een vingertje omhoog de wegbeheerder beschuldigden van de dood van hun kinderen omdat de weg zo uitnodigde tot te hard rijden, maar het was een typisch geval van niet kunnen omgaan met luxe.
Laatst gewijzigd door boe! op ma 05 jul 2010, 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Vinny » ma 05 jul 2010, 22:35

Wouter N14 schreef:^^ Gelukkig is het met NBA weer een stukje onoverzichtelijker geworden :shutup:
Zo heb ik het nog niet bekeken, maar je kunt NBA op die manier wel weer als een stukje vooruitgang zien... :hahaHAHA:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Rene » ma 05 jul 2010, 22:44

boe! schreef:Dat ga ik je ook niet vertellen, dat doet die boom straks wel.
In 22 jaar rijbewijs nog nooit een overstekende boom tegengekomen.
Maar ja, ik zit dan ook nooit dronken achter het stuur...

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door sirdanilot » di 06 jul 2010, 1:00

Files zijn nog veel slechter voor het milieu, evenals al die drempels op duurzaam verknalde wegen. En over het nodeloos afremmen bij al die treiterrotondes op kruispunten met volstrekt onbeduidende zijweggetjes nog maar niet eens gesproken. Mede mogelijk gemaakt door mensen met een zeer beperkt denkraam die verkeersveiligheid en milieu enkel en alleen in maximumsnelheid doorvertalen :roll:
Files worden niet veroorzaakt door lage snelheidslimieten, in tegendeel. Als mensen die matrixborden netjes zouden gehoorzamen, in plaats van in elk gaatje van een file meteen flink optrekken, zou de capaciteit van een weg veel beter worden benut, en, wederom, dit is weer beter voor 't milieu (én de portemonnee).

Als je al netjes de Vmax rijdt moet je nou ook weer niet zo afremmen voor een drempel hoor (als dat wel moet is de drempel inderdaad niet goed ontworpen), dus slecht voor het milieu hoort het dan ook niet te zijn. Wat ik ook zeker goed vind zijn van die 'nep-drempels', die je soms bij een zebrapad ziet.

Onnodige rotondes zijn inderdaad erg irritant, ik vind ook niks mis met een simpel voorrangskruisinkje (en nog goedkoper ook!), maar ze leggen die nou juist aan omdat mensen te hard rijden waardoor er soms ongelukken gebeuren. Als iedereen netjes de Vmax zou rijden, had je denk ik veel minder van zulke vervelende rotondes. Op de fiets ben ik trouwens ook nooit blij als ik een rotonde moet oversteken. Zeker niet van die grote. Auto's geven vaak geen richting aan op de rotonde :shutup: . Dit is zéér irritant en gevaarlijk.

Overigens, ook een veilig alternatief voor die rotondes zou zijn dat je alleen rechtsaf mag, en dan bij een rotonde (kruispunt met belangrijkere weg) omkeren. Dit zie je bijvoorbeeld op deze locatie net buiten Terneuzen op de N681 (lekker duidelijk bord met 'Doorgaand Verkeer' trouwens :rofl2: ). Het is een kruising van een Bibeko 70-weg met een Bubeko 80 weg, dus nog vrij hoge snelheden ook. :

Afbeelding

Maar goed, bovenstaande was even een uitstapje. sorry :oops: . Ik denk dat ik maar niet in ga op die opmerking over de zondag :roll:

Ehuls
verkeersader
Berichten: 639
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Het Nieuwe Rijden

Bericht door Ehuls » di 06 jul 2010, 9:23

Rene schreef:Overigens laat ik me niet vertellen hoe hard ik zou moeten rijden omwille van mijzelf, het milieu of de maatschappij - net zomin als dat ik me bijvoorbeeld laat voorschrijven dat ik op een zondag iets moet doen of laten.
Hoezeer ik ook jeuk krijg van het slaafse 'regels zijn regels'-dogma en vind dat het altijd goed is met een kritische blik naar ingestelde regels te kijken, moet ik ook erkennen dat het ook niet gaat werken als we allemaal maar zelf gaan lopen bepalen hoe hard we kunnen rijden. Voor een veilig verkeer is het toch wel nodig om ons enigszins aan de regels te conformeren. Eigen inzicht is een slechte graadmeter gebleken als het gaat om het bepalen van wat wel en niet verantwoordelijk is, want er zijn al heel wat mensen gestorven in het verkeer die dachten dat wat zij deden ook wel verantwoord was. Natuurlijk zijn er genoeg mensen die wel goed in staat zijn dit zelf te bepalen, en het is ook heel goed mogelijk dat Rene ook tot die groep behoort, maar het is onmogelijk dit van jezelf te weten want, nogmaals, die mensen waar bij het wel mis ging dachten waarschijnlijk precies hetzelfde..

Tegelijkertijd is het ook onzin dat iedereen die harder rijdt dan de maximum snelheid gelijk levensgevaarlijk bezig is. De grens tussen wat wel en niet verantwoord is is heel lastig in een zinnetje samen te vatten, het is combinatie van vele factoren als drukte, wegbeeld, weersomstandigheden, enzovoort, maar de ingestelde maximum snelheid is daar niet echt een grote factor in. Probleem is natuurlijk dat zoals ik eerder zei eigen inzicht een slechte graadmeter is, daarom zie ik de maximum snelheid altijd meer als een soort richtlijn, maar niet als een harde grens waarvan het absoluut levensgevaarlijk is om er boven uit te komen.

Plaats reactie