DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door peejay » wo 22 sep 2010, 13:20

[url=http://www.omroepbrabant.nl/?news/142746992/DAF+komt+met+hybride+stadsvrachtwagen.aspx]Omroep Brabant[/url] (22-09-2010) schreef: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen
Raoul Cartens

EINDHOVEN - Vrachtwagenbouwer DAF komt eind dit jaar met een hybride stadstruck op de markt die deels op een diesel- en op een elektromotor rijdt.
Volgens het Eindhovense bedrijf is de lichte vrachtwagen een Europese primeur en ideaal voor winkelleveranciers en vuilniswagens in binnensteden omdat de uitstoot van schadelijke stoffen veel lager is dan gewone trucks. De twaalf ton zware vrachtwagen zal worden gebouwd in de DAF-fabriek in het Britse Leyland.


Met de hybride DAF-truck zou het brandstofverbruik en de uitstoot van broeikasgas kooldioxide met 10 tot 20 procent lager liggen. De Technische Universiteit Eindhoven heeft geholpen met de ontwikkeling van de vrachtwagen.

Details
De DAF LF Hybride maakt gebruik van een parallel diesel/elektrisch hybride-systeem, waarbij de truck wordt aangedreven door de dieselmotor, de elektromotor of door een combinatie van beide. De truck is uitgerust met de 4,5 liter PACCAR FR dieselmotor, die standaard en zonder roetfilter aan de ultra-lage EEV-emissie-eisen voldoet. Deze motor levert in de LF Hybride een maximum vermogen van 160 pk en is gekoppeld is aan een geautomatiseerde Eaton automatische zesversnellingsbak.

Tussen de koppeling en de versnellingsbak is een elektromotor aangebracht, die voor de aandrijving kan zorgen maar ook als generator functioneert. Energie die tijdens het vertragen vrijkomt, wordt opgeslagen in de lithium-ion-batterijen en weer gebruikt bij het aandrijven. Afhankelijk van de vullingsgraad van deze lithium-ion-accu's, bepaalt een centrale computer wanneer de dieselmotor voor de aandrijving zorgt en wanneer en in welke mate de elektromotor wordt ingeschakeld.

Lithium-ion batterijen
Het accupakket van het hybridesysteem heeft een gewicht van zo''n 100 kilo en bestaat uit 96 3,4 Volt-cellen. Wanneer deze accu's volledig zijn opgeladen, kan de LF Hybridetruck zo'n twee kilometer elektrisch rijden zonder voor de aandrijving de dieselmotor nodig te hebben. In de praktijk is dat voldoende om in en uit de 'milieuzones' van stadscentra te rijden. Overigens blijft de dieselmotor in dit soort omstandigheden op stationair toerental meelopen om diverse onderdelen, zoals de stuurpomp en de luchtcompressor van aandrijving te voorzien. De LF Hybride is ook uitgerust met een start/stop-systeem.

De DAF Hybridetechnologie bestaat naast het accupakket uit een stroomomvormer, die de wisselstroom die de generator levert, omzet in gelijkstroom voor de batterijen. Daarnaast is aan het chassis een koelunit aangebracht om deze stroomomvormer te koelen. In totaal is de DAF LF45.160 Hybride zo'n 300 kilogram zwaarder dan de reguliere uitvoering met uitsluitend dieselmotor. De 12-tons LF Hybride heeft een laadvermogen van zo'n 7,5 ton.

Getest
De DAF LF Hybride is afgelopen twee jaar in Groot-Brittannië en op het vaste land uitgebreid getest. Bijkomend voordeel van de hybridetechnologie is dat slijtagegevoelige componenten als de remvoeringen en de koppelingsplaat, een langere levensduur krijgen omdat er op de elektromotor geremd wordt.

DAF start de levering van de LF Hybride in Groot-Brittannië, Nederland, Duitsland, Frankrijk en België, landen waarvan marktonderzoek heeft aangetoond dat de belangstelling voor hybridevoertuigen het grootst is. Afhankelijk van het succes van de LF Hybride op deze markten zal DAF besluiten het voertuig ook in andere landen in het standaard leveringsprogramma op te nemen.
Lijkt me een goede ontwikkeling.
Ik hoop wel dat je het voertuig hoort wanneer deze op de elektomotor rijdt, zeker in de binnenstad!
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Willem » wo 22 sep 2010, 16:25

Als deze ontwikkeling zich doorzet, kunnen de milieuzones die diverse steden nu hebben weer worden afgeschaft. Ook de fijnstofproblematiek kan daarmee een stuk minder worden, mits dit soort voertuigen op grote schaal worden gebruikt. Het zal echter nog wel wat jaartjes duren voordat elke vrachtwagen hybride is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Chris » wo 22 sep 2010, 16:36

Als deze ontwikkeling zich doorzet, kunnen de milieuzones die diverse steden nu hebben weer worden afgeschaft.
Milieuzones kun je beter invoeren voor scooters en brommers, de zogenaamde "fijnstofkanonnen". Let op al die scooters en brommers in stadscentra, en beeld je in dat dat stuk voor stuk zware vrachtwagens zijn, en je hebt een idee van de vervuiling.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Jeroen » wo 22 sep 2010, 17:12

De techniek is er, maar vooralsnog is een hybride oplossing (nu iig nog) te duur om rendabel te kunnen zijn voor de meeste bedrijven. Juist omdat er in het echte stadswerk weinig kilometers gemaakt worden zal de kostenbesparing op brandstof ook tegenvallen, zelfs als je 100% elektrisch zou rijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Attietattie » wo 22 sep 2010, 17:30

Chris schreef:Milieuzones kun je beter invoeren voor scooters en brommers, de zogenaamde "fijnstofkanonnen". Let op al die scooters en brommers in stadscentra, en beeld je in dat dat stuk voor stuk zware vrachtwagens zijn, en je hebt een idee van de vervuiling.
Ja! En stel je nou eens voor dat iedere duif in Amsterdam een Boeing 747 was geweest! Tjee, dat zou me een herrie geven!

Maar het fijne is dat het geen 747's zijn en die herrie dus niet geven. En weetjewat, scooters zijn in de vigerende categorisering geen vrachtwagens dus snap ik niet waar je heen wilt met je vergelijking.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Chris » wo 22 sep 2010, 17:32

Simpel: een gemiddelde brommer of scooter stoot evenveel vervuilende stoffen uit als een zware vrachtwagen. En dat is dus de vergelijking. Maar voor die enkele tientallen zware vrachtwagens in het centrum moeten milieuzones komen, maar die honderden, zo niet duizenden scooters en brommers worden ongemoeid gelaten. Symboolpolitiek noem ik dat.
Ja! En stel je nou eens voor dat iedere duif in Amsterdam een Boeing 747 was geweest! Tjee, dat zou me een herrie geven!
Dat slaat natuurlijk nergens op. Ik vergelijk twee typen voertuigen die op basis van uitstoot overeenkomsten vertonen. Een duif stoot niet zoveel uit aan geluid of vervuilende stoffen als een Boeing 747, dus ik snap niet waarom je zo'n belachelijke vergelijking moet maken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Attietattie » wo 22 sep 2010, 17:45

Chris schreef:Simpel: een gemiddelde brommer of scooter stoot evenveel vervuilende stoffen uit als een zware vrachtwagen.
Omdat ik dit niet wist. En zonder jou voor leugenaar uit te willen maken klinkt het mij zeer ongeloofwaardig in de oren.

Daarom maakte ik een absurde vergeklijking die mij net zo absurd in de oren klinkt als de jouwe. Maar ik heb het opgezocht en ik zie inderdaad dat de Fietsersbond zoiets heeft gepubliceerd. Blijkbaar (misschien) zat ik er dus naast.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Rubbere Robbie » wo 22 feb 2012, 23:23

Willem schreef:Als deze ontwikkeling zich doorzet, kunnen de milieuzones die diverse steden nu hebben weer worden afgeschaft. Ook de fijnstofproblematiek kan daarmee een stuk minder worden, mits dit soort voertuigen op grote schaal worden gebruikt. Het zal echter nog wel wat jaartjes duren voordat elke vrachtwagen hybride is.
Hybride met diesel en elektrische aandrijving is alleen toepasbaar in lichte bedrijfswagens die stadsdistirbutie doen.
Voor [Middelzware] bedrijfswagens zou het accupakket dermaten zwaar worden dat er geen laadvermogen overblijft

Het zal nog een heletijd duren voor dat de diesel wordt afgeschreven en vervangen. Volvo trucks doet wel proeven met diesel/ mehtaangas. Ook wordt er veel van aardgas gebruik gemaakt, maar gasmotoren hebben veel minder rendement als een diesel.

en de diesel is nog lang niet uit ontwikkelde het kan zuiniger en nog meer rendement uit een drupje diesel
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door waldo79 » do 23 feb 2012, 10:03

Het is ook niet gezegd dat snel vaarwel gezegd wordt tegen dieselvrachtwagens. De techniek vordert zodanig dat er hybride en zelfs elektrische vormen van distributie in beeld komen.
Al is het nog slechts in stedelijke omgevingen, maar daar is de overlast ook heviger.

Rubbere Robbie
dorpsstraat
Berichten: 103
Lid geworden op: do 02 feb 2012, 13:21
Locatie: Julianadorp

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Rubbere Robbie » do 23 feb 2012, 15:15

waldo79 schreef:Het is ook niet gezegd dat snel vaarwel gezegd wordt tegen dieselvrachtwagens. De techniek vordert zodanig dat er hybride en zelfs elektrische vormen van distributie in beeld komen.
Al is het nog slechts in stedelijke omgevingen, maar daar is de overlast ook heviger.
Daar doelde Willem wel op mijn inziens, geef alleen aan dat het voor middelzware en zware vrachtwagens zeer zeker geen hybride vorm met elektrische aandrijving komt. Actieradius is namelijk te beperkt, In een stedelijke omgeving wordt veel geremd die energie kun je doormiddel van een vliegwiel en dynamo weer gebruiken om de bv de accu`s op teladen. Het defensief rijden moet je met zo`n voertuig dan ook vergeten. Helemaal elektisch kun je voor middelzware en zware vrachtwagens niet gebruiken, daarvoor wordt het accupakket gewoonweg te zwaar
Korte nachten, zware vrachten, Windmolentransport is mijn transport

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door waldo79 » do 23 feb 2012, 16:01

Oké duidelijk ;)

werneur
stadsweg
Berichten: 252
Lid geworden op: wo 20 jun 2012, 19:22
Locatie: Vlissingen

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door werneur » za 30 jun 2012, 1:31

Chris schreef:Simpel: een gemiddelde brommer of scooter stoot evenveel vervuilende stoffen uit als een zware vrachtwagen.
hoe kan mijn scooter, welke netjes 1:30 rijdt, evenveel uitstoten als een vrachtauto, welke 1:2 of op een goeie dag 1:3 verbruikt? en bij flink optrekken zelfs 6:1?

dat begrijp ik ff niet

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76295
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: DAF komt met hybride stadsvrachtwagen

Bericht door Chris » za 30 jun 2012, 9:16

Omdat uitstoot van schadelijke stoffen (behalve CO2) niet gerelateerd is aan het verbruik.

Daarom zijn moderne auto's veel schoner ondanks dat de meeste auto's nauwelijks minder verbruiken dan 20 jaar geleden.

Plaats reactie