Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door IQ[] » ma 03 okt 2005, 22:29

Twee interessante links met filmpjes over de waterstof-economie:

Waterstofeconomie: http://www.2vandaag.nl/index.php?module ... &sid=26435

Energievoorziening van de toekomst: http://www.2vandaag.nl/index.php?module ... e=20040914#

Er is hier zeer veel over te vertellen. De meesten weten hier waarschijnlijk wel wat van af. Spui hier je mening!
Mocht iemand meer informatie willen, dan kan je altijd vragen. Ik weet er vrij veel van (niet alles, maar toch wel de gevorderde basis) en ik heb een paar documenten.

Edit: poll "Heeft waterstof de toekomst ?" verwijderd.
Uitslag was 16x ja en 3x nee.
RW

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » ma 03 okt 2005, 23:43

Tegen de stroom in heb ik dus nee gestemd. Niet zozeer omdat ik het niet zie zitten, maar omdat ik het de komende 25 jaar niet op engiszins grote schaal zie gebeuren. Voornaamste problemen: het grote gewicht van het opslaan en transport van waterstof, en bovenal de enorme energie die nodig is om waterstof te produceren. Indien je dit met bestaande technologie doet [zonder kernenergie], dan zal het uitstoot probleem zeker niet opgelost worden. Ik voorzie dat het zeker zo'n 25-50 jaar zal vergen om deze problemen acceptabel op de lossen.

De olie reserves zijn voldoende voor de komende 50 jaar, zeker met een olie prijs van boven de $60, want dan worden erg veel olievelden aantrekkelijk winbaar. Olie velden die een paar jaar geleden nog als onaantrekkelijk betsempeld waren vanwege [te] hoge exploitatiekosten. Massa-investeringen in deze schonere technologie zal de komende jaren dan ook aangewend worden om de lastigere fossiele brandstoffen te winnen.

Ik las vandaag nog dat Saudi-Arabië de komende 5 jaar maar liefst 50 miljard dollar gaat invetseren om lastige olievelden te gaan exploiteren. Dit lijkt een enorm bedrag [10 miljard per jaar], maar gerealiseerd moet worden dat hiermee de olie reserves [van S-A] verdubbeld worden naar boven de 400 miljard vaten. Saudi-Arabië produceert vandaag de dag zo'n 9 miljoen vaten olie per dag, en wendt deze investeringen mede aan om dit uit te bouwen naar 12 miljoen vaten per dag. Reken maar uit. Een vat ruwe olie doet vandaag de dag 60 dollar, dat is dus zeker 600 miljoen dollar per dag, oftewel 20 miljar dollar per maand . . .

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 04 okt 2005, 7:59

PW100 schreef: De olie reserves zijn voldoende voor de komende 50 jaar
Dat houdt dus in dat we in 2056 een groot probleem zullen hebben. En in de aanloop naar de verwachte schaarste in de jaren dáárvoor ook.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 04 okt 2005, 9:41

Palance schreef:
PW100 schreef: De olie reserves zijn voldoende voor de komende 50 jaar
Dat houdt dus in dat we in 2056 een groot probleem zullen hebben. En in de aanloop naar de verwachte schaarste in de jaren dáárvoor ook.
Inderdaad, en met grootschalige nieuwe oplossingen moet je imo niet wachten tot het (bijna) op is.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 04 okt 2005, 11:03

Hier sluit ik me bij aan. Want het ontwikkelen van nieuwe technologiën kost veel tijd. En gezien de tijd die nog rest, want ik denk niet dat je in de jaren voor het opraken van de olie de olie nog kunt betalen, moet er zo snel mogelijk hier geld in worden geïnvesteerd. Liever gisteren nog, dan vandaag. De productie van dit gas is nog niet zo een groot probleem, als de rendabele opslag ervan. Want waterstofgas is het ijlste gas dat er bestaat. Om hiervan een indruk te geven: 1kg waterstof gas is 11.125,95 liter. Je zult begrijpen, dit gaat natuurlijk niet zomaar in een tank van een auto passen.

Om terug te komen op de productiemethoden: er zijn er verscheidene van. Zoals: windenergie, zonenergie, het opwerken van bio-afval en kernenergie. De eerste twee methodes zullen vooral zorgen dat waterstofgas door elektrolyse wordt bekomen. Dit is het splitsen van 2 moleculen water in 2 moleculen H2 en 1 molecuul O2 onder invloed van elektriciteit en een zure omgeving. Het probleem van dit proces is dat het een maximaal rendement heeft van ongeveer 50%. Dan heb ik het nog niet eens over het rendement van de windmolen/zonnecel. Bio-afval opwerken is mooi, maar daarvan kan beter de ethanol en methaan van worden gebruikt, dan deze nog eens op te werken tot H2, omdat hier dure katalysatoren voor nodig zijn. Hierdoor zal dit proces in ieder geval financieel veel minder rendabel zijn. Het is wel mooi voor de natuur, het CO2-gas dat vrijkomt hoort gewoon in de huidige koolstofcyclus. En je hergebruikt je afval op een duurzame manier plus dat er aan dat afval ook niet zo snel een eind zal komen.

Tenslotte is er nog kernenergie. Het boemannetje van de klas. En helaas een van de enige methodes die werkelijk een goed rendement heeft, goedkoop is en voor grote producties kan zorgen. En ja... dat afval... het is en blijft een probleem. Er zijn op het moment kernreactoren ontwikkeld die enorm hoger vermogen hebben, dan de conventionele reactoren en die geschikt zijn voor het opwekken van elektriciteit en met een omweggetje van het koelmiddel ook in kunnen staan voor H2-productie. Zo sla je twee vliegen in een klap. Helaas zijn deze reactoren alleen in een proefstadium en nog niet operationeel. H2-gas kan met kernreactoren op verschillende manieren.
*Uiteraard met de opgewekte electriciteit kun je electrolyse doen. Maar dit blijkt helemaal niet rendabel te zijn.
*Verder is er nog de mogelijkheid om aan "steam reforming" te doen. Dit laatste is het rendabelste (financieel), maar je hebt er methaangas voor nodig. Dit proces loopt volgens de volgende reactie op een temperatuur van rond de 1000graden en rond een druk van 3bar: CH4 + H2O --> CO + 3H2 en vervolgens de volgende reactie: CO + H2O => CO2 + H2.
*Tenslotte zijn er nog allerlei chemische reacties mogelijk, ik geef er hier één van, het Sulfur-Iodine-proces. Vij vertaald betekend dit het Zwavel-Jood-proces. Een schematische tekening hiervan, met daarin hoe de reacties verlopen:
Afbeelding
Een meer gedetailleerd overzicht van hoe schematisch een plant eruit zou komen te zien vind je hier. Zoals je ziet gaat het hier om een mooie cyclus, waarbij je je grondstoffen optimaal kan gebruiken en hergebruiken. Bij het maken van H2-gas moet er bij dit proces wel goed gelet worden op verontreinigingen. Branstofcellen kunnen daar namelijk zeer slecht tegen. Het H2-gas moet dan ook 99,9999% zuiver zijn, anders zal de brandstofcel veel te snel het loodje leggen. Het ligt er natuurlijk wel aan welke soort verontreiniging het is, maar de meeste zijn niet goed.

Ik ben dan ook een groot voorstander om in eerste instantie H2-gas te maken door middel van kerncentrales. Pas als er andere methodes ontwikkeld zijn, kunnen deze centrales worden gesloten. Ik denk hierbij aan kernfusie, goedkope en zeer rendabele zonnecellen. Windenergie zie ik niet zoveel in.

Bron: Project Ontwerp Gericht Onderwijs (OGO) Sutainable Energy, cohort 2004, Faculteit Scheikundige Technologie, Technische Universiteit Eindhoven.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 04 okt 2005, 14:14

Voor de geintresseerde, 2 scans uit een nieuwsbrief van WnT (Wegen naar de Toekomst) over brandstofcellen, wat een beetje hier thuis hoort.

Blad 1: http://img197.imageshack.us/img197/4412/untitled7tj.jpg
Blad 2: http://img197.imageshack.us/img197/6651 ... ed26wv.jpg

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » di 04 okt 2005, 17:54

Ik denk wel dat dit (en wellicht ook andere energievormen) de toekomst is. Het argument dat er nu meer olievelden worden opengesteld, wordt imo teniet gedaan door de enorme vraag uit China en India, die alsmaar groeit.

Nee, z.s.m. op andere energievormen overgaan.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » di 04 okt 2005, 17:56

ViaHaaren schreef:Nee, z.s.m. op andere energievormen overgaan.
Als auto's nou eens op water konden rijden... ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 04 okt 2005, 18:24

Frits schreef:
ViaHaaren schreef:Nee, z.s.m. op andere energievormen overgaan.
Als auto's nou eens op water konden rijden... ;)
Vooral, ZOUT water, want normaal water is relatief weinig aanwezig op aarde.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » di 04 okt 2005, 18:30

Zout water zou je kunnen gebruiken door er een spanning overheen te zetten, en op die manier waterstofgas te produceren. Je eigen fabriekje in de auto dus. Helaas krijg je wat vervelende bijproducten, zoals chloorgas en natriumhydroxyde. En dat kun je maar beter niet in je auto hebben ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » wo 05 okt 2005, 16:17

Antwoord op de vraag: ja, absoluut. Hoe het allemaal werkt weet ik niet, ik heb slechts heel weinig verstand van scheikunde.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » do 06 okt 2005, 9:50

Ik ben er ook van overtuigd dat we om moeten naar waterstof.

Om waterstof te produceren heb je echter een andere duurzame energiebron nodig; geen fossiele brandstoffen dus. Windmolentjes en zonnecellen zullen de behoefte nooit kunnen dekken. Blijft over: kernenergie. Kernsplijting is ook een doodlopende weg (eens raakt ook de splijtstof op en het afvalprobleem blijft). Blijft over: kernfusie. Ik vind het ronduit stuitend hoe weinig daar in geinvesteerd wordt. De nieuwe proefreactor ITER kost net zoveel poen als het geplande windmolenpark op de Noordzee. Geen gigantische kostenpost dus. Alle landen zitten bij elkaar in het kernfusie onderzoek, maar dat vertraagt enorm door allerlei nationalistisch gekonkel. Nederland zou gewoon zijn eigen proefreactor moeten bouwen. Dat is pas research voor de toekomst en investeren in kennis en know-how.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Bericht door PW100 » do 06 okt 2005, 22:41

Hmmm, ik geloof dat ik iets te veel nadruk op olie gelegd heb in mijn eerste bericht waardoor de intentie van mijn antwoord enigszinds verwaterde.

Waar het mij om ging is dat waterstof een opslagprobleem met zich meebrengt dat niet zomaar opgelost is.
Maar mijn belangrijkste argument tegen waterstof is niet zozeer tegen dat waterstof, maar houdt in dat waterstof niet de oplossing is, maar slechts een kleine schakel in die oplossing. De werkelijke oplossing is een andere bron van energie die al dat waterstof zal moeten gaan genereren. Waterstof zal slechts een medium zijn om energie tijdelijk en [vooralsnog] niet erg efficient op te slaan. De substitutie voor olie is dus niet waterstof, maar een bron van energie. Waterstof is geen bron, slechts een resultaat. Bronnen kunnen zijn kernfusie, energie uit zon/wind/water. Zolang geen zicht is dat dat op gang gaat komen, zie ik waterstof nog niet bepaald zitten.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

[MILIEU - DEEL 4] Over koeltorens en kernenergie

Bericht door Quattro » za 10 dec 2005, 16:00

Koeltoren van Drogenbos in de kijker

vr 09/12/05 - Sinds vanavond is de koeltoren van Electrabel in Drogenbos verlicht met 96.384 led-lampjes. Technici zijn maanden in de weer geweest om alle lampjes te bevestigen.

Wie 's morgens of 's avonds op de Brusselse ring rijdt zal niet naast de koeltoren kunnen kijken.

De rode, groene en blauwe lampjes maken miljarden kleurcombinaties mogelijk. Volgens Electrabel is het de eerste koeltoren in Europa die op een dergelijke grootschalige manier verlicht wordt.

De lampjes hebben 600.000 euro gekost en zullen jaarlijks evenveel energie verbruiken als zeven gezinnen.
Afbeelding

videoreportage de moeite waard :!:

bron: http://www.vrtnieuws.net

Ook eventjes een kijkje nemen op de site van Electrabel ;) http://www.electrabel.be/homepage/index_NL.asp waar je ook nog mooie beelden vindt, een webcam en de making of video

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 10 dec 2005, 16:20

Geinig, maar leidt dit het verkeer niet teveel af? :(

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Bericht door VTB » za 10 dec 2005, 16:28

IQ[] schreef:Geinig, maar leidt dit het verkeer niet teveel af? :(
Nee hoor, dat hebben de kerstlampjes op de zendmast van Lopik te IJsselstein ook nog nooit gedaan.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 10 dec 2005, 16:44

Met het verschil dat die statisch zijn en deze niet...

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 10 dec 2005, 16:56

Ik denk dat het niet zal schelen. De meeste mensen hebben zo iets van 'mooi', en rijden gewoon door....
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 10 dec 2005, 17:15

nielske1990 schreef:Ik denk dat het niet zal schelen. De meeste mensen hebben zo iets van 'mooi', en rijden gewoon door....
Tsja, of ze kijken er wél na, waardoor er files ontstaan... :roll:
Dat is bij de A2 bij die nieuwe autodealer ook maar weer gebleken...

Off-topic: nou moet ik ook ineens denken aan dat gigantische gebouw vlak bij station 's Hertogenbosch. Je komt er met de trein langs. Daar staat ook zo'n soort van "display" dat het hele gebouw omvat waarbij in koeienletters ik meen iets van verkade of zo wordt weergegeven.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » za 10 dec 2005, 19:18

V E R K A D E
F A B R I E K

Afbeelding

Voor zover ik weet heeft dat nog niet tot vertraging bij treinen geleid ;)

Het hoofdkantoor van de Van Lanschot Bank is overigens een veel gigantischer gebouw in de buurt van het NS 's-Hertogenbosch

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 10 dec 2005, 21:04

Zo heb je in Eindhoven de Media Markt, waar op de gevel 20 Media Markt staat in neon-licht.... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 10 dec 2005, 22:32

Dat ziet er toch mooi uit :D

Overigens heb je bij een KPN gebouw vlak bij de Erasmusbrug in R'dam op de Kop Van Zuid ook een groene lichtzee van de lampjes van het KPN gebouw.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Bericht door nielske1990 » za 10 dec 2005, 22:35

Misschien moet dit topic worden hernoemd :roll: , het gaat al lang niet meer over alleen dat ene gevalletje, maar gaat over alle vormen van opvallend licht.... ;)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » za 10 dec 2005, 22:43

@Frank_NL: huh? Is dat de achterkant ervan of zo? Ik dacht iig trouwens dat het gebouw een stuk hoger was, en dus met lichtjes, maar goed.

Quattro
verkeersader
Berichten: 875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:26
Locatie: Antwerpen/Brecht & W-VL

Bericht door Quattro » za 10 dec 2005, 23:39

nielske1990 schreef:Misschien moet dit topic worden hernoemd :roll: , het gaat al lang niet meer over alleen dat ene gevalletje, maar gaat over alle vormen van opvallend licht.... ;)
Tja, je kan het zo wel zeggen eigenlijk, wat dat ene gevalletje is een koeltoren en allesbehalve mooi dus. De rest begon hier op te noemen met mooie en moderne (kantoor)gebouwen die 's nachts ook verlicht worden.

Overdag heb je nog steeds dit zicht:
Afbeelding
Blood type : B4 Flickr | Vimeo | YouTube

DjIdee
autoweg
Berichten: 2395
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » zo 11 dec 2005, 1:37

En ook dat heeft zn charmes vind ik 8-)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » zo 11 dec 2005, 12:16

Het heeft wel iets, die lampjes.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » ma 12 dec 2005, 17:15

Ik vind koeltorens wel mooi. Maar als ze leuk worden aangelicht, is dat nog beter!
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 12 dec 2005, 17:24

Soms zijn ze ook beschilderd, zoals je bij Montélimar wel ziet. Vanaf de A31 kan je bij Thionville ook van die grote dingen zien. Soms is er ook een landschap op geschilderd.

Taurus
stadsweg
Berichten: 491
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:39
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door Taurus » ma 12 dec 2005, 17:51

Op de koeltoren bij Meppen is een wereldkaart afgebeeld.

Plaats reactie