Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » wo 15 apr 2015, 11:50

Dan is het inderdaad wat anders boe, als je ook een mrb-vrije auto had.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » wo 15 apr 2015, 15:12

Interessante discussie hier over de oldtimers. Wat mij wel een zinvolle regeling lijkt, is om (net als voorheen) auto's vanaf 25 jaar vrij te stellen van MRB. In plaats daarvan zou men een soort Eurovignet (zoals voor de BZM) in kunnen voeren. De incidentele hobbyist kan dan per keer dat hij hem gebruikt een vignet aanvragen.

Voor de prijs zou ik een glijdende schaal willen zien van 150% MRB voor een jaar, 250% MRB voor een maand en 400% voor twee dagen. De incidentele gebruiker betaalt zo relatief wat meer, maar in absolute zin vrij weinig. Het reguliere (vervuilende) gebruik wordt ontmoedigd, terwijl incidentele gebruikers zonder disproportionele kosten een weekendje kunnen toeren met hun oude geliefde koekblikje.

Als we in dit voorbeeld uitgaan van een benzine-auto van 800 kilo, volgens mij een redelijk normaal gewicht voor oldtimers, dan kom ik in Zuid-Holland regulier uit op €328 per jaar. Voor oldtimers zou dat dus €492 voor een jaar worden, €68 voor een maand en €8 voor twee dagen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » wo 15 apr 2015, 15:22

Ik wil dus echt geen vignetprocedure door als ik een keer met een van mijn hobbyauto's op pad wil :nothanks:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door waldo79 » wo 15 apr 2015, 17:07

^^De fiscalist in RSK komt bovendrijven :PP:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door mhkamp » wo 15 apr 2015, 17:22

Gewoon eerst de volle mep betalen, daarna via de belastingdienst met de inkomensbelasting terugkrijgen :knetter:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » wo 15 apr 2015, 18:29

Tjongejonge, ik doe hier een serieus voorstel waarmee beide problemen (ofwel vervuiling door dagelijks gebruik, ofwel disproportionele belasting van recreatief gebruik) worden aangepakt, er is geen enkele noodzaak om dat gelijk belachelijk te maken. Zeg het maar als het plaatsen van een dergelijke uitwerking hier niet gewenst is, dan laat ik de moeite voortaan achterwege. :nothanks:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door waldo79 » wo 15 apr 2015, 19:08

Kalm aan :hap: Het is een beter beredeneerd voorstel dan wat er gemiddeld uit de koker van Financiën komt :yes:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » wo 15 apr 2015, 20:19

Volgens mij wordt er niks belachelijk gemaakt. Het is een goed uitgewerkt voorstel alleen vind ik het, persoonlijk dus, helemaal niks.

Overigens, als het milieu de doorslaggevende factor gaat worden in het belasten van auto's, dan moet het ook maar zo genoemd worden. En dan moet er ook maar eens grondig gekeken worden naar de officiële verbruikscycli waarop autofabrikanten beoordeeld worden en die niet tot nauwelijks in praktijk haalbaar blijken. Dan kan er ook gekeken worden naar de subsidie van al die zogenaamd zuinige stekkerauto's e.d.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » wo 15 apr 2015, 20:35

Oldtimers zijn de grootste vervuilers in het verkeer. Ermee rijden zou zoveel mogelijk moeten worden ontmoedigd.
Sowieso zou het goed zijn als oldtimers van 25 jaar en ouder vanwege hun emissies altijd een minimumtarief betalen die overeen komt met een 1500 kg zware, moderne diesel. Vervolgens zou je dan een Oldtimer-MRB kunnen introduceren, die 50% van dat minimumtarief bedraagt. Echter daarmee mag je dan alleen maar op 26 dagen per jaar rijden. Met een modern aan/afmeldingssysteem via internet. En wie niet die rompslomp wil voor de korting, betaalt maar het volle tarief. Alle hobby's kosten geld, en milieuonvriendelijke hobby's als oldtimerauto's hoeven i.m.h.o. niet ontzien te worden.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door mhkamp » wo 15 apr 2015, 20:36

Weet je wat je met zo'n hybride auto moet doen:

De volle mep betalen, en afhankelijk van het aantal uren dat je elektrisch rijdt, deze terugkrijgen via de inkomstenbelasting.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » wo 15 apr 2015, 20:39

Emissieproblemen spelen met name in de stad. En daar worden juist weinig oldtimerkilometers gemaakt, behalve door profiteurs. Dus dan is het een stuk zinvoller eerst eens wat andere zaken aan te pakken, zoals de al eerder genoemde snor-/bromfietsen die je juist veel in de stad vindt.

@ MHkamp, goed idee :)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Mark » wo 29 apr 2015, 10:27

Er is al veel geschreven over thoriumreactoren, ook op dit forum, maar in NL is daar nog nooit zo gek veel aandacht aan besteed. Daar lijkt nu verandering in te komen, de eerste kleine stapjes worden gezet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » wo 29 apr 2015, 11:43

^^
Hèhè, dat wordt tijd.

Nu snel alle subsidies aan windmolens afschaffen en die inzetten voor thorium.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » do 30 apr 2015, 9:09

^^ Bij die laatste oproep sluit ik me volledig aan. Ik hoop dan ook dat zoveel mogelijk mensen tussen nu en 4 juni gebruik maken van de mogelijkheid om nee te zeggen tegen het vernietigen van tientallen miljarden met windparken op zee. Namelijk door een zienswijze in te dienen:

http://www.platformparticipatie.nl/proj ... index.aspx
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » ma 04 mei 2015, 19:25

Op de A3 bij Geiselwind is het eerste waterstof-tankstation langs de Autobahn in Duitsland geopend.

Heeft waterstof nog toekomst als brandstof tussen alle investeringen en ontwikkelingen met elektrische auto's?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Mark » ma 04 mei 2015, 19:29

Naar mijn idee wel omdat waterstof een zeer prettige energiedrager is. Prettiger dan elektriciteit omdat je pure elektriciteit niet kan opslaan (altijd omzetten in een andere vorm van energie). Waterstof wordt vooral gunstig voor de langere afstanden heb ik het idee.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5069
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rogier » ma 04 mei 2015, 22:11

Chris schreef:Op de A3 bij Geiselwind is het eerste waterstof-tankstation langs de Autobahn in Duitsland geopend.

Heeft waterstof nog toekomst als brandstof tussen alle investeringen en ontwikkelingen met elektrische auto's?

Afbeelding

Dat is afwachten. De brandstofcel is uiteindelijk ook een elektrische auto. Het verschil is dat de elektriciteit doormiddel van waterstof opgewekt wordt. Echter de elektrische auto is op dit moment beter, omdat de accu's verbeterd zijn en deze infrastructuur gemakkelijker in te voeren en opschaalbaar is. Het introduceren van waterstof is veel complexer en voor de brandstofcellen heb je ook speciale metalen nodig. Om die reden is de brandstofcel minder interessant. Toekomstige ontwikkelingen kan dit uiteraard nog veranderen.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Ehuls » di 05 mei 2015, 16:02

Het grote nadeel van de huidige volledige electrische auto's is de lange tijd die nodig is om de auto's weer op te laden wanneer de accu's leeg zijn, al wordt dat wel steeds beter, met de superchargers van Tesla bijvoorbeeld kun je met een half uurtje al weer een redelijk geladen accu hebben, maar het blijft toch een beperking. Waterstof-auto's zouden dat probleem op kunnen vangen. Het grootste probleem is denk ik niet zozeer de waterstof-auto zelf, maar het feit dat het productieproces van waterstof zeer inefficient is..

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door HylkeAnne » do 04 jun 2015, 18:35

Dat de schadelijke uitstoot van de meeste dieselauto’s hoger uitvalt dan Europese norm, komt doordat fabrikanten de auto’s zo afstellen dat ze bij de test in het laboratorium onder de maximaal toegestane norm blijven, maar dat ze bij rijomstandigheden in de praktijk flink meer stikstofoxiden uitstoten. Staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) vindt het kwalijk dat fabrikanten zo weinig rekening houden met de kwaliteit van de leefomgeving. Op Europees niveau zette zij namens Nederland daarom stevig in op een nieuwe testmethode waarbij de uitstoot van auto’s in de praktijk op de openbare weg wordt gemeten. Eind mei werd in Brussel eindelijk overeenstemming bereikt om te komen tot deze Real Driving Emission Test.
Vreemd, ik haal zonder al te veel moeite de opgegeven verbruikscijfers.

http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2015 ... ilend.html

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » do 04 jun 2015, 18:41

^^ Het lijkt mij wel degelijk zinvol om een praktijktest in te voeren voor alle auto's, dus niet alleen diesel. Dan worden de auto's eindelijk weer eens ontworpen op prestaties buiten in plaats van op een optimaal resultaat in de testkamer. Daar worden zowel het milieu als de automobilisten beter van.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door HylkeAnne » do 04 jun 2015, 19:47

Zuiniger rijden dan de test lukt mij ook wel.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door mhkamp » do 04 jun 2015, 20:49

^^ Contactsleutel niet omdraaien :mrgreen:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

HylkeAnne
stadsweg
Berichten: 278
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 2:15

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door HylkeAnne » do 04 jun 2015, 21:09

^^ Haha.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Mark » do 25 jun 2015, 16:39

Wat foto's van de bouw van kernreactoren Vogtle 3 en 4 in de Amerikaanse staat Georgia. Het is voor het eerst sinds 30 jaar dat er nieuwe kernreactoren worden gebouwd in de VS. Vogtle 3 en 4 moeten ieder zo'n 1,2 GW aan energie leveren.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » do 25 jun 2015, 17:08

Prachtig om te zien, kan niet wachten tot er in Nederland weer zulke centrales bij komen. Daar spaar je toch zo'n 800 windmolens (exclusief back-up-capaciteit voor windstilte) mee uit. Ook het rekensommetje komt een stuk gunstiger uit: als ik het bericht goed lees, kosten deze centrales omgerekend €1,6 miljard. Daarvoor heb je wel 24/7 betrouwbare stroom, terwijl die 800 windmolens enkele tientallen tot honderden miljoenen extra kosten en niet bedrijfszeker zijn.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » do 25 jun 2015, 22:23

Ik zie ook graag nieuwe centrales.
Maar dan wel op basis van Thorium graag.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » zo 23 aug 2015, 12:14

Ik kwam dit tegen op Wikipedia. Het Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) aandeel in Nederland was in 2013 bijna 12 keer hoger als #2. In 2014 is het overall aandeel (hybride) elektrische voertuigen juist gedaald door de wegvallende belastingvoordelen.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » di 22 sep 2015, 14:44

Volkswagen zit nu diep in de problemen door het schandaal in de Verenigde Staten waarbij een software-aanpassing in het motormanagementsysteem kan herkennen als er een testcyclus uitgevoerd wordt, en dan de prestaties aanpast zodat de NOx normen niet worden overschreden. Nu blijkt dat bij praktijkgebruik de uitstoot 10 tot wel 40 keer zo hoog ligt als de norm. Volkswagen dreigt nu miljardenboetes, en er is al bekend dat dit systeem in 11 miljoen Volkswagens zit. De fallout kan dan nog wel eens groter zijn dan de VS alleen. In Europa is al langer bekend dat auto's in de praktijk niet de euro 6-norm halen qua NOx.

In de media lijkt men dit niet altijd goed te begrijpen en heeft men het over 'verbruik' en 'CO2'. Daar heeft dit probleem niks mee te maken. Dat het verbruik niet de fabrieksopgave haalt weet natuurlijk iedereen. Maar de NOx emissie is niet direct gerelateerd aan het verbruik. Een dieselauto die 10 keer meer NOx uitstoot dan de limiet is natuurlijk niet 10 keer minder zuinig.

Het lijkt me dat er nu kritisch gekeken zal worden naar dieselauto's. Vermoedelijk zal het niet bij Volkswagen blijven. TNO heeft een tijd terug al eens geconstateerd dat nieuwe auto's in de praktijk niet de euro 6-norm halen, en daarbij ging het niet om kleine overschrijdingen, maar kwam de praktijkuitstoot eerder uit op euro 2/3 niveau. Met name bij diesel-bestelauto's die zwaarder belast worden dan reguliere personenauto's. Ik lees her en der al dat men denkt dat dit wel eens het einde van het dieseltijdperk in auto's kan zijn.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door waldo79 » di 22 sep 2015, 14:52

Volkswagen is al diep door het stof gegaan vanwege deze praktijken, maar dat gesjoemel met die NOx-uitstoot kan inderdaad een gevoelige klap uitdelen aan de dieselauto's.

Wat media ten onrechte over het hoofd zien is dat de uitstoot van NOx effectief veel schadelijker is voor de volksgezondheid en het milieu dan een te hoog brandstofverbruik :wall:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Mark » di 22 sep 2015, 15:05

^^ Dat laatste is sowieso een probleem van deze tijd. De kloof tussen wetenschap en het publiek wordt steeds groter doordat de kennis minder goed op begrijpelijke taal wordt overgebracht. Dit wordt deels veroorzaakt door het feit dat veel nieuwsredacties hun wetenschapsjournalisten hebben wegbezuinigd. Dat zijn vaak de mensen die dit soort kennis in huis hebben om te controleren en begrijpelijk te maken voor niet ingewijden.

Plaats reactie