Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » ma 12 dec 2005, 20:06

Bij Kalkar (over de grens bij Nijmegen) staat ook een toren, hoewel, het lijkt meer op een onverwacht hooggebergte...

Afbeelding

Tegenwoordig loopt er ook al een autosnelweg voorlangs?

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 12 dec 2005, 20:11

Frank_NL schreef:Bij Kalkar (over de grens bij Nijmegen) staat ook een toren, hoewel, het lijkt meer op een onverwacht hooggebergte...
Ja, dat is Kernwasser Wunderland. Dat is een kerncentrale die ze uiteindelijk hebben moeten sluiten vanwege de protesten van de omgeving. Wat doe je dan met die toren en de rest: je maakt er een pretpark van. Logisch toch? :roll:

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 12 dec 2005, 20:15

Jeroen schreef:
Frank_NL schreef:Bij Kalkar (over de grens bij Nijmegen) staat ook een toren, hoewel, het lijkt meer op een onverwacht hooggebergte...
Ja, dat is Kernwasser Wunderland. Dat is een kerncentrale die ze uiteindelijk hebben moeten sluiten vanwege de protesten van de omgeving. Wat doe je dan met die toren en de rest: je maakt er een pretpark van. Logisch toch? :roll:
Het voorkomt zo weer een stukje definitieve kapitaalvernietiging. Hoewel ik natuurlijk liever had gezien dat die kerncentrale was opengebleven.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 12 dec 2005, 20:26

Ach ja, ze hebben er een klimtoren van gemaakt en beneden wat voor kleine kinderen gemaakt in die toren. Het is op zich wel es mooi om daar heen te gaan. De binnenkant van die toren galmt trouwens enorm. Is echt een machtig gevoel om daar in de binnenkant staan. Verder is het park eigenlijk voornamelijk voor kleine kinderen. Leuke bijzaak is trouwens dat als je eenmaal binnen bent je er wel onbeperkt mag eten en drinken. :)

Over die sluiting ervan, ik zal niet zeggen dat ik daar nou tegen ben geweest. Ik heb bovendien ook nog familie die tegen die kerncentrale hebben geprotesteerd.

Maar goed. Tot zo ver off-topic...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15218
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 12 dec 2005, 21:05

Die koeltorens langs de A2 bij Weert in de buurt moeten ze ook eens gaan aanlichten. ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 12 dec 2005, 21:56

Nooit geweten dat daar een kerncentrale was :shock: Zonde dat hij dicht is :(

Hoe denken anderen eigenlijk over kerncentrale's, ben er wel eigenlijk benieuwd naar.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 12 dec 2005, 22:03

Bij Weert was toch ook nooit een kerncentrale?

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 12 dec 2005, 22:04

Ik bedoel die bij Nijmegen ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 12 dec 2005, 22:07

In Kalkar? Die is al n tijdje buiten bedrijf, me pa is wel eens naar dat park geweest... Volgens mij hebben ze er ook wel eens wat van Cobra 11 opgenomen daar.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 12 dec 2005, 22:10

@moderators, misschien een ideetje om dit topic te splitsen?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 12 dec 2005, 22:15

Mwah in het restaurant is offtopic gaan niet zo erg. Of wou je nog een hoop melden over die specifieke toren langs de R0 :idea: :?:

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 12 dec 2005, 22:16

Topic titel veranderen lijkt mij beter ;)

Me vader (en Jeroen) zegt dat Kalkar nooit in bedrijf genomen is. Dan begin ik me toch af te vragen als men zo tegen de activering van die centrale was, waarom hebben ze hem dan gebouwd?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 12 dec 2005, 22:37

Einer breiten Öffentlichkeit bekannt geworden ist Kalkar vor allem durch die Auseinandersetzungen über den Bau des „Schnellen Brüters“, eines Kernkraftwerks mit einer geplanten Leistung von 300 Megawatt. Der 1973 am Rheinufer im Ortsteil Hönnepel begonnene Bau wurde zwar 1986 fertiggestellt, das Kraftwerk aber nicht in Betrieb genommen. Ein niederländischer Unternehmer errichtete auf dem Gelände den Freizeitpark „Wunderland Kalkar“.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » di 13 dec 2005, 0:14

En zo geschiedde het.
Hoe denken anderen eigenlijk over kerncentrale's, ben er wel eigenlijk benieuwd naar.
Afbeelding

Pretparken zijn leuker dan kerncentrales.

Afbeelding

We moeten veel vertrouwen hebben in ons technisch vernuft om de aarde te willen delen met kernenergie.

Afbeelding

Afbeelding

Of de ozonlaag al niet genoeg zorgen baart... (of niet, Mr Bush?)

Afbeelding

Miss Chernobyl

Afbeelding

Kernwasser Wunderland? Maascentrale bij Buggenum?

Afbeelding

Ziek

Afbeelding

Dodewaard. Binnenkort een dode (uiter-) waard? Terreurdreiging?

Afbeelding

Borssele. Weg ermee.

Greenpeace: kerncentrale Borssele draagt bij aan gevaar voor kernwapens

Gezocht: opslagruimte voor plutonium
Greenpeace Nederland zoekt vandaag opslagruimte voor het Nederlandse plutonium, afkomstig uit het afval van kerncentrale Borssele. Deze ochtend komt de tweede lading hoogradioactief afval uit Frankrijk voor opslag in Vlissingen, maar waar het Borsselse plutonium naartoe moet weet niemand. Terwijl plutonium de grondstof is voor kernwapens.

Actievoerders van Greenpeace vragen aandacht voor dit probleem door een enorme kernbom van zes bij twee meter af te leveren bij de opslagplaats voor hoogradioactief afval. Greenpeace wil dat Nederland zo snel mogelijk stopt met het produceren van plutonium en kernafval. Zij roept de regering op Borssele te sluiten zoals afgesproken in het regeerakkoord.




===
Bovenstaande bijdrage werd uitgewerkt terwijl Frank Verhart voor het eerst het album Equinoxe van Jean Michel Jarre beluisterde.
Laatst gewijzigd door Frank_NL op di 13 dec 2005, 0:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » di 13 dec 2005, 0:20

Frank, bovenstaande beelden kunnen enorm schokkend zijn. Wellicht té schokkend. Ik vind niet dat dit passend is op een beschaafd autosnelwegenforum, ook al is dit het wegrestaurant.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » di 13 dec 2005, 0:34

Jeroen, ik ben het absoluut met je eens. Maar als ik voor mezelf wil afwegen of ik voor danwel tegen kernenergie ben, vind ik dat ik deze beelden voor ogen moet hebben. Ze hoeven daarbij niet leidend te zijn, maar de gedachte moet er zijn.

Inmiddels heb ik mijn bericht aangepast. Bij de beelden waarover Jeroen het had kan de forumlezer zich iets voorstellen (of Google images "nuclear victim" of "chernobyl victim").

Overigens zag ik vandaag een foto van de Biebosch-bever die in haar enthousiasme een door haar gevelde boom niet kon ontwijken.
Ik vind niet dat dit passend is op een beschaafd autosnelwegenforum.
Oke, het forum is inderdaad beschaafd, maar wat te denken van de autosnelweg zelf......... :!:

(pas op Frank, je verliest hier credits... ja, ja, maar ik moet wel mijn achterban in de gaten houden...)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 13 dec 2005, 6:58

Mark schreef:Hoe denken anderen eigenlijk over kerncentrale's, ben er wel eigenlijk benieuwd naar.
Ik ben er niet kapot van. Het is schoner dan de conventionele electricitetscentrales, maar áls het misgaat, gaat het ook goed mis en voor de 'gewone' burger kan je zoiets goed verborgen houden (niet iedereen heeft een Geiger-teller in huis). Je zit daarnaast met het afval wat je toch ergens kwijt moet. En met Tsjernobyl in het achterhoofd vraag ik me af of dit het beste is.

Liever iets duurzamers, zoals zonne- en windenergie. Maar de winning ervan schijnt wel duurder te zijn. Dan moet je kiezen; Of je betaalt een hogere prijs maar kiest voor veiligheid, of een lagere prijs en kiest voor risico's voor mens en milieu.

Ik heb ze dus liever niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » di 13 dec 2005, 7:24

De ramp van Tsjernobyl was niet te wijten aan een constructiefout e.d. maar door onzorgvuldig handelen van een ingenieur die persé iets wilde, terwijl de mensen onder hem al slechte gevoelens bijkregen. Als die ingenieur nou wat slimmer was geweest, hoefde reactor 3 en 4 niet te ontploffen... :roll:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 13 dec 2005, 8:40

Je kan de slecht onderhouden, en slecht geconstrueerde, en met andere veiligheidsinstellingen gebouwde Tsjernobyl centrale denk ik niet 1:1 vergelijken met een Nederlandse of Duitse centrale...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 13 dec 2005, 9:05

Chrizz schreef:Je kan de slecht onderhouden, en slecht geconstrueerde, en met andere veiligheidsinstellingen gebouwde Tsjernobyl centrale denk ik niet 1:1 vergelijken met een Nederlandse of Duitse centrale...
Dat is zo. Maar de gevolgen zijn net zo catastrofaal, mocht er iets misgaan.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » di 13 dec 2005, 9:10

Wat betreft Dodewaard: Die is al gesloten :roll:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 13 dec 2005, 9:41

Windenergie is nog altijd te instabiel voor een afdoende grootschalige energielevering, en er lijkt voorlopig ook geen verbetering in te zitten.

Waterkracht: heel schoon en stabiel. Maar in Nederland zijn de hoogteverschillen niet voldoende. In buitenlanden waar dit wordt toegepast zijn bovendien vaak dorpen en steden in stuwmeren verdwenen. Ook hier: als het misgaat (dambreuk), dan gaat het ook goed mis. Dat is de keerzijde van waterkracht.

Zonne-energie. Voor een beetje vermogen moet je tig keer de hoeveelheid land die de autosnelwegen innemen beschikbaar stellen voor panelen. Erg onderhoudsgevoelig.

Fossiele energie. Zeer stabiele levering. Probleem: eindigheid van de brandstof, en de emissies bij bepaalde soorten brandstoffen. Gas is relatief schoon, bruinkool wat minder.

Kernenergie. Zeer stabiele levering. Bij normaal gebruik emissies nihil. Probleem: radioactief afval, en de gevolgen van een eventuele meltdown.

Kernfusie. Helaas nog niet beschikbaar. Staat letterlijk nog in de sterren...

Als je een land moet besturen dat behoefte heeft aan een stabiele stroomlevering, dan heb je dus weinig keuzes. Zonder goede locatie voor een waterkrachtcentrale, ben je dus op fossiele brandstoffen en kernenergie aangewezen.
Fossiele brandstoffen hebben zo hun nadelen, al was het maar vanwege de eindigheid van de brandstoffen. Dus op de lange termijn valt er m.i. helaas niet aan kernenergie te ontkomen.
Overigens moeten we daar ook niet te raar overdoen. De electriciteitsnetten zijn internationaal gekoppeld, en de stroombedrijven handelen ondeling over stroomleveranties. Daarbij is het gros van de electriciteitsproductie in het ons omringende buitenland kernenergie. De kerstboom bij je thuis brandt dus hoogstwaarschijnlijk voor 40% op kernenergie.

Als je dan zegt: in Nederland geen kerncentrales, maar je koopt wel kernenergie in het buitenland, dan is dat weinig consequent. Bovendien erg bedreigend, want hierdoor is tevens de situatie ontstaan dat we voor onze electriciteitsproductie afhankelijk zijn geworden van het buitenland. :roll:

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 13 dec 2005, 9:59

René schreef:Bovendien erg bedreigend, want hierdoor is tevens de situatie ontstaan dat we voor onze electriciteitsproductie afhankelijk zijn geworden van het buitenland. :roll:
Dat zijn we sowieso. Kolen en olie hebben we in Nederland ook niet, dus die moeten ook uit het buitenland komen, en ons gas is met een jaar of 25 op. Er is (of komt) ook een koppeling met Noorwegen voor de levering van waterkrachtenergie. Zelfvoorzienendheid op het gebied van energie is voor Nederland een utopie.
Rainier

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 13 dec 2005, 10:07

Riva schreef:Zelfvoorzienendheid op het gebied van energie is voor Nederland een utopie.
België is dat wel. Kernenergie.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 13 dec 2005, 10:14

Dat is inderdaad de enige mogelijkheid. Het is een afweging die je moet maken. Wegen de voordelen van zelfvoorzienendheid (kernenergie) op tegen de gevaren en problemen ervan. Noorwegen heeft een enorm energieoverschot (schone waterkrachtenergie). Het lijkt me geen probleem dat te kopen en niet zelfvoorzienend te zijn.
Rainier

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Bericht door DjIdee » di 13 dec 2005, 11:03

Oh de milieubewegingen zijn zo lekker kwa energie,bah! (lijstje gepikt van Rene zijn opsomming)

Windenergie zijn ze op tegen, want ohh, die windmolens verpesten het landschap en maken teveel herrie (maken ze zoveel lawaai??).

Waterkracht, in Nederland bijna onmogelijk, en zou het mogelijk zijn, dan is er vast wel een vissoort wat dan de rivier niet meer opkomt.

Zonne-energie is een mooie duurzame energie, alleen wil je flink wat huishoudens ermee voorzien, moet je velden aanleggen met panelen, en juist, wie zijn uitzicht op het nederlandse landschap word dan verpest?

Fossiele energie zijn ze ook op tegen, ondanks dat gas centrales nog relatief schoon zijn. Want deze dingen stoten een hoop co2 en andere luchtvervuilende stoffen uit

Kernenergie, ondanks dat het erg schone energie is (afgezien van het afvalprobleem) zijn de groene bewegingen hier nog het meest op tegen. Natuurlijk, met Tsjernobyl in het achterhoofd (Veiligheid in Rusland en hier in West Europa is een groot verschil) is er de kans op een meltdown (0.000001% waarschijnlijk).

Kernfusie is idd nog niet beschikbaar, ben benieuwd wat hun mening is over deze vorm van energie.

En zo zie je maar weer, ze zijn overal op tegen... De oplossing? Als we alle groenen nou eens afsluiten van de stroom, scheelt dat in elk geval 1 centrale of 30 windmolens. Hebben ze toch wat bereikt :twisted:

*komt u maar met u commentaar*

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » di 13 dec 2005, 11:53

René schreef:Windenergie is nog altijd te instabiel voor een afdoende grootschalige energielevering, en er lijkt voorlopig ook geen verbetering in te zitten.
Iemand enig idee hoeveel windmmolens je moet plaatsen om even veel energie op te wekken als de kerncentrale van Borselle? Ik heb ooit ergens gelezen dat je dan half Nederland vol zou moeten bouwen met windmolens... Kortom: geen serieus alternatief!

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » di 13 dec 2005, 12:19

Wel voor een deel van de stroomvoorziening. Niemand zegt dat je een heel land op windenergie kan laten draaien.
Rainier

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Bericht door Coen Tunnel » di 13 dec 2005, 12:43

Chrizz schreef:In Kalkar? Die is al n tijdje buiten bedrijf, me pa is wel eens naar dat park geweest... Volgens mij hebben ze er ook wel eens wat van Cobra 11 opgenomen daar.
Kalkar is nooit in bedrijf geweest.

Anders had je er ook nooit een pretpark van kunnen maken. Ik ben er nog geweest toen het net open was, indrukwekkend, er was veel te zien. En ik ben in Frankrijk wel eens bij de centrale in St.-Laurent-des-Eaux geweest, ook erg indrukwekkend!

Ik ben voor kernenergie, omdat het een relatief schone en relatief veilige manier van energie opwekken is.

Wind-, zonne- en waterkracht zijn (nog) geen alternatieven voor fossiele brandstoffen, alhoewel je veel zou kunnen bereiken door op elk dak een zonnepaneel te zetten.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 13 dec 2005, 14:12

Windenergie is ook 1,5 á 3 keer zo duur als grijze energie. Bovendien, moet je dan iets van 15.000.000 windmolens neer zetten voor 1 kerncentrale. Volgens mij is een kerncentrale in verhouding vééél veiliger dan een gasgestookte centrale, of waterkracht.

Een windmolen heeft een vermogen van 700 - 5000 KW.
Een kerncentrale heeft een vermogen van 450 MW (Borssele, en das nog maar een kleine).

Plaats reactie