Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door mhkamp » zo 01 mar 2015, 21:58

Mark's verhaal is een goed verhaal waar ik me wel in kan vinden. Zeker nu met de komende (gedeeltelijke) zonsverduistering zie je een probleem opkomen wat betreft de opwekking van energie.

Ikzelf ben toch wel voorstander van zonnepanelen: Die kan je bijna op ieder willekeurig dak neerleggen zonder dat je daarmee de horizon en leefomgeving onder water aantast. Zonnepanelen kan op ieder huishouden worden aangesloten en wat er te veel geproduceerd wordt afvoeren naar een locatie waar wel de nodige energie verbruikt wordt (fabrieken of zo). Daarmee garandeer je dat ieder huishouden groen bezig is.

De eerste alinea aanhalende (zonsverduistering) begrijp ik dat het geen heilig doel is, dus zul je eventueel een kerncentrale (of wat anders natuurlijk) als backup moeten hebben.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » zo 01 mar 2015, 22:45

Mark, ik kan me goed vinden in je verhaal.

Maar belangrijker voor de kortere termijn (enkele jaren) is dat het beleid om nog langer in windmolentjes te investeren moet worden stopgezet. Dat geld kan beter besteed worden.
En die paar overleven we allemaal heus wel met fossiele brandstoffen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » do 05 mar 2015, 10:16

Die Welt heeft een heel verhaal over Deens onderzoek naar laagfrequente geluiden van windmolens, iets wat in Denemarken inmiddels de verdere bouw van windmolenparken tot stilstand heeft gebracht.

http://www.welt.de/wirtschaft/energie/a ... krank.html

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » zo 08 mar 2015, 21:30

Weer zo'n aardig artikel dat meer inzicht biedt: de eco-berlijnse muur

http://www.groenerekenkamer.nl/4246/de- ... jnse-muur/

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » vr 13 mar 2015, 9:09

Leesvoer

GroenLinks wil het (snelweg)landschap verrommelen met vele honderden subsidie-windmolens.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... egen.dhtml

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door boe! » vr 13 mar 2015, 9:13

^^ Dit was vanmorgen uitgebreid op de radio. Een autosnelweg geeft overlast volgens GroenLinks en een windmolen geeft geen extra overlast. Landschapsvervuiling is blijkbaar geen overlast.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Rene » vr 13 mar 2015, 9:20

^^
De geluidsoverlast van windmolens is vele malen erger dan die van een snelweg. Zeker 's nachts.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door boe! » vr 13 mar 2015, 9:23

Over geluidsoverlast heb ik Bram van Ojik ook niet gehoord. Maar dat past uiteraard ook niet in de boodschap die hij wil uitdragen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » vr 13 mar 2015, 10:06

^^ Afgezien van het permanent verzieken van het landschap, mis ik politieke tegenstanders die hardop roepen hoeveel geld er vernietigd wordt met windmolens en wat de burger daarvan in de portemonnee merkt. De energiebelasting is nu al het dubbele van de kale stroomprijs. Een stroomrekening die honderden euro's hoger komt te liggen is zeer reëel bij het grootschalig aanleggen van windparken.

En qua landschap verzieken merk ik nauwelijks iets van (snel)wegen. De impact van hoogspanningsmasten, telecommunicatiemasten, windmolens en lichtvervuiling door kassen drukken een veel zwaarder stempel. Een voorbeeld wat ik niet vaak genoeg aan kan halen, is de HSL-tunnel. We geven een miljard uit om het Groene Hart 'open' te houden, vervolgens plaatsen we twee kilometer verderop bij Alphen aan den Rijn een rij immense windmolens. :nuts:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Vinny » zo 15 mar 2015, 15:54

Rene schreef:Leesvoer

GroenLinks wil het (snelweg)landschap verrommelen met vele honderden subsidie-windmolens.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4500/Politiek ... egen.dhtml
Ik heb een nog beter idee. We hebben in Nederland een heleboel daken. Daar zouden we bijvoorbeeld prima zonnecollectoren op kunnen monteren. Dat heb ik laatst in België gezien en daar werkt het prima. :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door sirdanilot » ma 16 mar 2015, 14:08

Ik ben het er ook mee eens dat de nadelen van windmolens erg worden gebagatelliseerd.

Ook die grote windmolenparken in zee. De bouw daarvan heeft zeer negatieve gevolgen voor het leven in zee. Het heien van palen veroorzaakt bijvoorbeeld zo veel trillingen dat vissen daar dood aan gaan. Als het ding er eenmaal staat is het overigens wel minder schadelijk, maar of dat het waard is?

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Groningen » ma 16 mar 2015, 19:14

^^ Dat vissen er aan dood gaan is al sneu, maar dat mijn belastingcenten eraan dood gaan is nog erger.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » ma 16 mar 2015, 22:57

^^ Dat van dat belastinggeld in combinatie met hypocrisie vind ik pas erg. Infrastructuur op maaiveld 'verpest het landschap', maar tegelijk wel juichen als er overal windmolens van 130 meter komen te staan.

Vanmiddag keek ik vanuit Baarn uit over de polder en zag overal de windmolens in Flevoland staan. Ook heb ik zondag voor de aardigheid op de hectometerpalen van de N11 gekeken: tussen de laatste 130 meter hoge windmolen bij Alphen aan den Rijn en de HSL-tunnel zit krap 3700 meter.

Een gelukje: de acceptatie van windmolens lijkt politiek op een kantelpunt te komen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Jackbauer1350 » ma 16 mar 2015, 23:48

Groen Links denkt zeker echt dat als je die klimaatminaretten langs de snelwegen zet dat ze dan geen horizonvervuiling zijn of andere overlast veroorzaken. Veel snelwegen lopen toch best wel op dusdanige afstand van de bewoonde wereld dat mensen die dingen echt wel zien. Deze staan langs de A7 bij Medemblik. Nu zijn dit nog niet zulke hele grote. Maar beeld je eens in, aan weerszijde van de weg en dan op bijvoorbeeld het hele stuk tussen Abbekerk en Middenmeer. En dan is dit een voorbeeld van een nog wel acceptabele locatie.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door duikgek89 » di 17 mar 2015, 1:38

Groen Links was dat toch?

Ik zou zeggen, laat maar waaien. Dan waait het vanzelf wel over.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door RSK » di 17 mar 2015, 9:04

^^ Juist als je het laat waaien, wind wint de tegenpartij. Je kunt ze beter de wind van voren geven. :dyn_hyp:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » do 02 apr 2015, 20:41

Een park met zonnecollectoren in California. Ongeveer 7 - 8 km².

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Kaaiman » za 04 apr 2015, 18:23

SolArkanoid! :twisted:
Afbeelding
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » di 14 apr 2015, 21:57

Het dagelijks gebruik van een oldtimer heeft nadelige gevolgen voor de luchtkwaliteit. De uitstoot van luchtverontreinigende stoffen van oldtimers is een stuk hoger dan van moderne personenauto’s. Oldtimers met een benzine- of LPG-motor hebben een circa 80 keer hogere uitstoot van stikstofoxide (NOx) dan moderne benzineauto’s. Oldtimers met een dieselmotor stoten 40 tot 100 keer meer deeltjes (PM10) uit dan moderne benzineauto’s. Dus ook als oldtimers maar een betrekkelijk klein aandeel in het aantal kilometers hebben, dan is hun aandeel in de uitstoot van vervuilende stoffen naar verhouding groot.
http://www.rijksoverheid.nl/ministeries ... regel.html

Tja, eigenlijk wel terecht dat de belastingvoordelen voor semi-oldtimers zijn opgeheven. Het is niet eerlijk dat iemand die een moderne dieselauto rijdt € 120 per maand aan wegenbelasting betaalt, terwijl iemand een oude stinkbak die 100 keer zoveel vervuilt geen belasting betaalde.

Stel dat er in Utrecht 1.500 oldtimers zijn. Die zouden net zoveel uitstoten als 120.000 moderne benzineauto's. En als er met die 'oldtimers' dan ook dagelijks wordt gereden (wat voorheen een deel ook deed), dan is de impact niet gering. Ik ruik het ook altijd als ik achter een 25+ jaar oude auto rij.

Nu ook brommers en scooters aanpakken. Daar is meer winst te halen dan weer een strengere euronorm voor personenauto's.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » di 14 apr 2015, 23:40

^^ Het probleem zit hem niet in die "oldtimer", maar in het dagelijks gebruik :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door boe! » di 14 apr 2015, 23:51

Het is een houderschapsbelasting. Je hebt een auto en dan betaal je daar ook voor. Als je een auto niet dagelijks gebruikt dan haal je je voordeel wel met de brandstofaccijns.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » di 14 apr 2015, 23:52

Dagelijkse gebruikers belasten het milieu natuurlijk onevenredig vergeleken met mensen die een moderne auto rijden, en werden daar ook nog eens voor beloond, maar zelfs als je maar 2.000 kilometer per jaar in je oldtimer rijdt dan is dat dus qua uitstoot vergelijkbaar met iemand anders die 160.000 kilometer rijdt. Of 10 gemiddelde Nederlanders van 16.000 km/jaar.

Overigens geldt er voor benzine-oldtimers nog wel een overgangsfase tot 2028. Die bezitters betalen nog een lager tarief voorlopig. Voor diesel / LPG geldt dat niet, die moeten dus de volle mep betalen, en ja, dan kost het ineens € 1.000 - 1.500 per jaar wat je voorheen niet had.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » wo 15 apr 2015, 9:39

Ik had het artikel wat te vluchtig gelezen, maar mits het klopt dan zijn oudere auto's inderdaad relatief fors vervuilender. Of het dan eerlijk is om in één klap de mrb-vrijstellingsgrens te verhogen van 25 naar 40 jaar blijf ik mij afvragen. En verder, wat wordt verstaan onder een moderne auto? Mijn moderne auto is ook bijna 12 jaar oud en was ook toen die nieuw was geen wereldverbeteraar...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Davy » wo 15 apr 2015, 9:57

Wouter N14 schreef:^^ Het probleem zit hem niet in die "oldtimer", maar in het dagelijks gebruik :idea:

Dat is ook mijn gedachte.

Er was inderdaad een probleem dat mensen oldtimers kochten voor dagelijks gebruik, en dat is goed dat hier iets aan gedaan werd.
Maar ik zie het nut niet in waarom de echte liefhebber, die af en toe eens naar een meeting gaat ofzo de volle pot wegenbelasting zou moeten betalen. Dit maakt deze toch wel erg mooie hobby compleet kapot.
Al bij al toch voor een deel weer een slinkse belastingsverhoging...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » wo 15 apr 2015, 10:09

^^ De volle pot belasting geldt voor diesel- en lpg-auto's, niet voor benzine. Die betalen nu het zogenaamde kwarttarief van max. 121 euro per jaar.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76282
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Chris » wo 15 apr 2015, 10:21

Sinds de euronormen zijn ingevoerd is de emissie fors afgenomen. Bijvoorbeeld een euro 5 dieselauto (toelating vanaf 2009) stoot 96% minder fijnstof uit dan een euro 1 dieselauto uit 1992.

Punt is nu wel dat de euronormen zo laag zijn dat er niet veel meer mogelijk is. Zo is de limiet van fijnstof gereduceerd van 0.140 g/km met euro 1 naar 0.005 g/km met euro 5 en 6. Verdere reductie kan alleen nog bereikt worden met alternatieve brandstoffen.

In het stedelijk verkeer zijn brommers en scooters nu nog een serieus probleem dat (nog) niet aangepakt wordt. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als bij oldtimers, ze zijn een relatief klein aandeel, maar dragen veel bij aan de totale emissies. Ik heb daar zo geen exacte cijfers van, maar een brommer zou evenveel fijnstof uitstoten als een euro 3 vrachtwagen (20 keer zoveel als een moderne dieselauto).

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door boe! » wo 15 apr 2015, 11:30

Wouter N14 schreef:Of het dan eerlijk is om in één klap de mrb-vrijstellingsgrens te verhogen van 25 naar 40 jaar blijf ik mij afvragen.
Is het eerlijk dat er überhaupt zo'n grens is? Een auto is een auto en daar betaal je nu eenmaal MRB voor en dan zou het niet uit moeten maken of zo'n auto jong of oud is. Als ik mijn auto uit 2011 slechts 12 dagen per jaar zou gebruiken betaal ik de volle mep aan MRB en een bezitter van een oldtimer die niet zo vaak van de weg gebruik maakt, betaalde niets. Dat is pas oneerlijk.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Wouter N14 » wo 15 apr 2015, 11:37

Dat is een keus die je zelf maakt. Als jij daarentegen voor de hobby hebt gekozen voor een 25 jaar oude auto en daarin hebt meegewogen dat je vrijstelling hebt, dan is het nogal een streep door de rekening als die regels plotseling heel rigoureus worden aangescherpt.

Los daarvan ben ik het wel eens dat de mrb niet eerlijk is als je maar weinig gebruikt maakt van een auto, en is het ook een reden waarom ik in principe wel wat zie in kilometerheffing. Mits mrb en brandstof werkelijk fors lager worden en mits die heffing daadwerkelijk eerlijk en geloofwaardig is. 98 procent van mijn kilometers zijn namelijk recreatief.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door boe! » wo 15 apr 2015, 11:45

Wouter N14 schreef:Dat is een keus die je zelf maakt. Als jij daarentegen voor de hobby hebt gekozen voor een 25 jaar oude auto en daarin hebt meegewogen dat je vrijstelling hebt, dan is het nogal een streep door de rekening als die regels plotseling heel rigoureus worden aangescherpt.
Ik zie weinig verschil met mijn situatie waarin ik vier jaar geleden voor de hobby hebt gekozen voor een nieuwe 'groene' auto en daarin heb meegewogen dat ik een vrijstelling had. Voor die auto betaal ik sinds vorig jaar ook de volle mep MRB vanwege gewijzigde regelgeving.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Energie, emissienormen auto's en alternatieve brandstoffen

Bericht door Davy » wo 15 apr 2015, 11:45

^^ Inderdaad, dit is toch wel een van de argumenten die pleit voor kilometerheffing. Draai of keer het zoals je wil, kilometerheffing is wel een eerlijk systeem. Maar uiteraard moet dan de vaste MRB afgeschaft worden.

En ik vind ook dat een hobbyauto niet gelijk moet worden gesteld aan een auto voor dagdagelijks gebruik.

Plaats reactie