Milieu-uitstoot van motoren

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
WhiteWolf
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 9:27

Milieu-uitstoot van motoren

Bericht door WhiteWolf » wo 22 aug 2012, 15:16

Hallo,

Kan iemand mij vertellen hoeveel een EURO 2-motor aan COX-gassen uitstoot en hoeveel een EURO 5-motor uitstoot.
Wij als bedrijf zijnde hebben een aantal programma's opgezet zoals een kwaliteitssysteem en een Co²-emissieprogramma. Alleen sommige mensen die zich helemaal laten vastzetten door dit soort programma's willen persé dat wij alleen maar met EURO 5- en EURO 6-wagens op hun terrein komen. Ik heb ze al uitgelegd dat er geen Co²-verschil zit tussen EURO 2- / EURO 3- / EURO 4- en EURO 5-motoren maar volgens deze personen schijnt dat niet te kloppen en verzin ik dat allemaal zelf zodat wij er makkelijker vanaf zijn.

Wij hebben nu een aantal EURO 5-wagens rijden dus dat is het probleem verder niet maar mijn onderbewustzijn wilt graag gelijk krijgen zonder mensen uit te maken voor leugenaar.

Mvg,
WhiteWolf
Not everything on the internet is true.
-William Shakespeare

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieu uitstoot van motoren

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 aug 2012, 15:24

http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards

Kortom, je hebt ongelijk. Voor wat betreft de CO-uitstoot zijn de EURO 4, EURO 5 en EURO 6 aan elkaar gelijk, maar een EURO 3, 2 of 1 mag meer CO uitstoten.

Overigens is koolmonoxide niet het enige schadelijke gas en voor andere gassen zoals NOx is de EURO 6-norm wel degelijk strenger dan de EURO 5-norm.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Milieu uitstoot van motoren

Bericht door Chris » wo 22 aug 2012, 15:38

De CO2-emissie is vooral gerelateerd aan het brandstofverbruik, terwijl bij de euro-emissiestandaarden meer de nadruk ligt op de uitstoot van schadelijke stoffen als fijnstof en stikstofdioxide. CO2 zelf is geen schadelijke stof.

WhiteWolf
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 9:27

Re: Milieu uitstoot van motoren

Bericht door WhiteWolf » wo 22 aug 2012, 15:52

Coen Tunnel schreef:http://en.wikipedia.org/wiki/European_e ... _standards

Kortom, je hebt ongelijk. Voor wat betreft de CO-uitstoot zijn de EURO 4, EURO 5 en EURO 6 aan elkaar gelijk, maar een EURO 3, 2 of 1 mag meer CO uitstoten.

Overigens is koolmonoxide niet het enige schadelijke gas en voor andere gassen zoals NOx is de EURO 6-norm wel degelijk strenger dan de EURO 5-norm.
He verdikke ik dacht echt dat alles veranderde behalve de Co2 uitstoot. Maar goed onze EURO 4 mag dus ook gewoon rijden. Bedankt in ieder geval!
Toch hameren veel grotere bedrijven erop dat we Co2 neutraal te werk moeten gaan. Voor alsnog onmogelijk voor een transport bedrijf.
Not everything on the internet is true.
-William Shakespeare

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Milieu uitstoot van motoren

Bericht door Attietattie » wo 22 aug 2012, 15:56

^^ Onmogelijk? Je kan toch compenseren?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

WhiteWolf
zandpaadje
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 06 apr 2012, 9:27

Re: Milieu uitstoot van motoren

Bericht door WhiteWolf » wo 22 aug 2012, 15:59

Jawel maar een transport bedrijf met een groot aantal vrachtwagens compenseer je niet zo snel. niet naar 0 in ieder geval. We doen er overigens aan, zolang het werkbaar blijft, om de uitstoot zo min mogelijk te maken en te compenseren met maatregelen als: milieu bewust papier e.d.
Not everything on the internet is true.
-William Shakespeare

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieu uitstoot van motoren

Bericht door Peter » wo 22 aug 2012, 16:09

Appels en Peren....

Coen Tunnel quote CO uitstoot (koolstofmonoxide; een gifgas, met name vervelend voor straatmilieu)
Dit heeft te maken met de juiste verbranding en naverbranding van de motor. Staat (vrijwel) geheel los van het energieverbruik.

Chris heeft het over CO2 uitstoot (koolstofdioxide, met name vervelend als broeikasgas, nauwelijks voor het straatmilieu). Dit hangt vrijwel geheel samen met brandstofverbruik en zegt hoogstens wat over de zuinigheid van auto, en indirect dus ook de massa en stroomlijn van de auto.
Daar is niets over geregeld in de EURO1-6 normen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Milieu uitstoot van motoren

Bericht door Coen Tunnel » wo 22 aug 2012, 16:28

^^ Daarom dacht ik ook dat de CO-uitstoot bedoeld werd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Milieu-uitstoot van motoren

Bericht door Egbert » wo 22 aug 2012, 18:44

WhiteWolf schreef: een kwaliteitssysteem en een Co²-emissieprogramma.
Even een paar dingen duidelijk maken. Wat is Co²? Ik ken het niet. Waarschijnlijk bedoel je CO2 (waar het 2-tje lager hoort te zijn, maar dat kan hier niet).
CO2 is het normale restproduct van verbranding er zit dan ook geen limiet op. Een onzuinige motor stoot gewoon meer CO2 uit dan een zuinige motor. Maar er is in Nederland geen wet- of regelgeving die je verbiedt een onzuinige auto te kopen. Je betaalt er alleen meer voor.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Milieu-uitstoot van motoren

Bericht door Peter » wo 22 aug 2012, 18:52

Kan het nog steeds zijn dat er bedrijven het liefst zaken doen met bedrijven die een laag CO2 profiel hebben. Dit vanwege hun milieu-inspanningen die ze zichzelf (vanwege logo of keurmerk) hebben opgelegd.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Milieu-uitstoot van motoren

Bericht door Egbert » wo 22 aug 2012, 20:08

Ja, maar dat wordt niet door EURO normen gereguleerd. Dan moet je ofwel het milieulabel gebruiken wat geen absoluut verbruik aangeeft maar alleen het verbruik binnen de klasse, of met de bijtellingscategoriën gaan werken.

Hoe dan ook: met EURO normen heeft dat niets te maken.

Plaats reactie