Zelfrijdende auto's en vrachtwagens

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door marcel » za 02 mar 2013, 14:22

Misschien past het niet helemaal bij Verkeersmanagement, maar ik zie geen beter passend subforum.

Diverse bedrijven werken aan zelfrijdende auto's, sommige systemen kunnen zelf parkeren of filerijden maar ook volledig zelfstandig rijden zal over niet al te lange tijd mogelijk zijn. Technisch kan het eigenlijk nu al, problemen liggen vooral bij de acceptatie en aan de juridische kant.

Wat video's:

BMW:
http://www.youtube.com/watch?v=BF5KsLahXt0

Bosch:
http://www.youtube.com/watch?v=0D0ZN2tPihQ

Google:
http://www.youtube.com/watch?v=VCpPPVvGqTY

En een BBC-documentaire
http://www.youtube.com/watch?v=B3_Hpzmi_A8

Zouden jullie een taxi nemen die zonder chauffeur rijdt?
Als er een service wordt opgezet met een groot aantal automatische auto's, zou je gewoon als je ergens naartoe moet even een auto kunnen oproepen, dan hoef je eigenlijk ook geen auto meer te bezitten.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Snelwegfreak » za 02 mar 2013, 14:39

Het is zeker wel iets wat in de toekomst door zal zetten en dan met name in het openbaar vervoer verwacht ik. Het zou zeker een goede ontwikkeling zijn, omdat het veel kosten als personeelskosten kan schelen. Echter is er dan niemand meer aan boord mocht het in de techniek fout gaan, maar datzelfde geldt natuurlijk voor het feit als een chauffeur een ongeluk veroorzaakt. Verder geeft het wel voor de reiziger een onveilig gevoel, maar dat zal slechts een kwestie van wennen zijn denk ik. Het lijkt mij wel een mooi iets, en bestaat ook al op plekken, maar het zal nog wel even doorontwikkeld moeten worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Attietattie » za 02 mar 2013, 14:40

Ik zou geen taxi nemen die zonder chauffeur rijdt. Nu nog niet in ieder geval. Misschien als de techniek doorontwikkeld is wel.

Voor mijzelf lijkt het me een hel als er auto's komen zonder chauffeur. Ik houd erg van autorijden en dat wordt dan dus lastig. Gelukkig is het in mijn branche onmogelijk om zonder chauffeur te rijden dus dat maakt eea al een stuk makkelijker. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door keokiracer » za 02 mar 2013, 14:48

Attietattie schreef:Voor mijzelf lijkt het me een hel als er auto's komen zonder chauffeur. Ik houd erg van autorijden en dat wordt dan dus lastig.
Je kunt bij alle auto's zelf de controle overnemen als je dat wilt :)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Attietattie » za 02 mar 2013, 15:02

^^ Dat kan wel zijn, maar je kan er vergif op innemen dat werkgevers hun personeel met leaseauto's verplichten die techniek in te schakelen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Rene » za 02 mar 2013, 16:19

Als computers van zelfstandig rijdende auto's de tussenafstanden 'veilig' maken, dan exploderen de files....

Overigens: in het kader van Wegen naar de toekomst is eind jaren '90 al een proef met iets dergelijks gedaan op de N11-in-aanleg bij Hazerswoude.

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5455
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door marcel » za 02 mar 2013, 16:42

Bij de aanpak van Volvo gaan ze juist dichter bij elkaar rijden (BBC video 2:30).

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Rene » za 02 mar 2013, 16:50

Dat lijkt heel leuk, tot je tot het besef komt dat iets simpels als een klapband dan desastreuse gevolgen kan hebben. Veel grotere gevolgen dan tegenwoordig. En zolang je lichaam niet dat van een cyborg is, voorzie ik op dat vlak grote problemen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Vinny » zo 03 mar 2013, 11:36

Ik geloof dat een reactiesnelheid van een computersysteem altijd sneller is dan dat van een mens. In principe hoeven automatisch bestuurde auto's niet onveiliger te zijn. Ik voorzie overigens de eerste implementatie van dergelijke systemen vooral in landen waar de personeelskosten (en de transportkosten in het algemeen) heel hoog liggen: je zult de eerste automatische taxi's in Zürich op de weg tegenkomen 8-)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Attietattie » zo 03 mar 2013, 11:49

Vinny schreef:Ik geloof dat een reactiesnelheid van een computersysteem altijd sneller is dan dat van een mens.
Dat is niet altijd waar. Mensen kunnen al reageren voordat er iets gebeurt terwijl een computer zal wachten tot het daadwerkelijk gebeurt.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Vinny » zo 03 mar 2013, 11:53

Dat is een defintiekwestie. Als je reageert voordat er iets gebeurt anticipeer je. Dat kunnen mensen inderdaad beter dan computers. Maar dat kun je niet reageren noemen, want re-actie volgt altijd op actie ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Rene » zo 03 mar 2013, 12:10

Mensen kunnen door 3 auto's heen naar voren kijken, computers niet.
Voorts is het zo dat als de volgafstanden minimaal zijn, en alle rijstroken gevuld, er geen uitwijkruimte is.
Bij een klapband en een veel te korte volgafstand is het gevolg dan ook dat PER DEFINITIE de volgauto's erop klappen, of dat het voertuig met de klapband een of meerdere voertuigen in de naastliggende rijstrook ramt, waardoor ook daar vervolgongevallen ontstaan. De kans dat iedereen er zonder kleerscheuren vanaf komt, is gezien de hoge snelheden toch wel erg gering.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Vinny » zo 03 mar 2013, 12:41

Mensen kunnen door 3 auto's heen naar voren kijken, computers niet.
Het is van belang dat problemen in voertuig 3 ook worden opgemerkt in voertuig 1. Daar is al heel lang een technische oplossing voor en het heet WiFi. :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18011
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Snelwegfreak » zo 03 mar 2013, 12:46

Het enige nadeel is dat het altijd techniek blijft, en techniek kan falen. Natuurlijk mensen ook, maar bij techniek lijken mij de gevolgen groter. Immers, één persoon die onwel wordt, in slaap valt, weet ik het wat, veroorzaakt minder grote problemen dan wanneer de techniek volledig uitvalt en alle auto's op elkaar klappen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Vinny » zo 03 mar 2013, 12:49

Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Rene » zo 03 mar 2013, 12:58

Te gemakkelijk, Vinny.

Er zijn honderden railvoertuigen, er zijn miljoenen wegvoertuigen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Attietattie » zo 03 mar 2013, 13:02

Rene schreef:Er zijn honderden railvoertuigen, er zijn miljoenen wegvoertuigen.
En zelfs die railvoertuigen klappen om de haverklap op elkaar doordat de techniek ze niet kan scheiden. :roll:

Straks komt de laterale beweging ook nog om de hoek kijken. :nothanks:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Willem » zo 03 mar 2013, 16:28

Bovendien is het juridisch gezien lastig wie aansprakelijk is als er een ongeluk gebeurt. Er is immers geen bestuurder, dus de inzittenden kunnen moeilijk aansprakelijk worden gesteld voor iets wat hen ook maar overkomt.

Egbert
expressweg
Berichten: 2719
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Egbert » ma 04 mar 2013, 7:27

Rene schreef:Mensen kunnen door 3 auto's heen naar voren kijken, computers niet.
Computers kunnen toch met elkaar communiceren? Een auto zendt gewoon uit waar hij is en hoe hard hij rijdt. Als een auto 50 meter erachter weet dat hij in dezelfde rijstrook is en er voor moet remmen dan kan hij dat al doen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Rene » ma 04 mar 2013, 8:33

^^
Techniek wil nogal eens falen.

Nog afgezien van het feit dat kwaadwillenden dan wel heel gemakkelijk chaos kunnen veroorzaken.
Zend maar een signaal van een noodremming uit en achter je ontstaat een mega-puinhoop. (Dader valt uiteraard niet meer te achterhalen.)

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Attietattie » ma 04 mar 2013, 8:37

Rene schreef:Nog afgezien van het feit dat kwaadwillenden dan wel heel gemakkelijk chaos kunnen veroorzaken.
Zend maar een signaal van een noodremming uit en achter je ontstaat een mega-puinhoop. (Dader valt uiteraard niet meer te achterhalen.)
Dat kan nu veel makkelijker. Je gooit gewoon een blok beton van een viaduct. En ook dat gebeurt sporadisch, dus ik geloof niet dat er iemand uren gaat zitten hacken om hetzelfde effect te bereiken.

Bovendien ontstaat er bij een geautomatiseerd systeem geen chaos, want alle voertuigen remmen dan tegelijk en komen gewoon tot stilstand.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36648
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Rene » ma 04 mar 2013, 8:46

1. Een blok beton van een viaduct gooien kost veel meer moeite en de kans dat je toch gepakt wordt is veel groter. Je hoeft voor een electronisch signaal niks te hacken, gewoon een zendapparaat in bezit hebben en de juiste boodschap verzenden is voldoende.

2. Met de zeer korte tussenafstanden tussen de voertuigen waar sprake van was, zal een noodremming van de eerste nooit tijdig opgevangen kunnen worden. Dus als nummer 2 in het rijtje ook geautomatiseerd de noodremming inzet, dan zal de volgende in het rijtje niet meer tijdig tot stilstand kunnen komen, enzovoorts. Echter als nummer 1 helemaal niet remt maar wel een signaal uitzendt, en nummer 2 op basis van dat signaal plotsklaps een noodremming inzet, dan zullen nummers 3 en hoger daar zeker bovenopklappen. En wie is er dan aansprakelijk en is er zijn no claim kwijt ? Ik vrees het wel te weten.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Attietattie » ma 04 mar 2013, 9:30

1. Een blok beton van een viaduct gooien kan ik over 5 minuten gerealiseerd hebben en dat geldt niet voor een elektronisch signaal.

2. Die systemen zouden allemaal een miliseconde na elkaar moeten kunnen gaan remmen. Alleen de remkracht van het voertuig zelf zou de belemmering moeten zijn.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door captain007 » ma 04 mar 2013, 9:44

Attietattie schreef:
Rene schreef:Nog afgezien van het feit dat kwaadwillenden dan wel heel gemakkelijk chaos kunnen veroorzaken.
Zend maar een signaal van een noodremming uit en achter je ontstaat een mega-puinhoop. (Dader valt uiteraard niet meer te achterhalen.)
Dat kan nu veel makkelijker. Je gooit gewoon een blok beton van een viaduct. En ook dat gebeurt sporadisch, dus ik geloof niet dat er iemand uren gaat zitten hacken om hetzelfde effect te bereiken.
Ik denk dat die moeite voor het hacken wel wordt genomen, want er zijn dan namelijk geen getuigen en je kunt vanuit je luie stoel een enorme chaos creëren. Zeker weten dat er mensen rondlopen die daarin geïnteresseerd zijn.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Vinny » ma 04 mar 2013, 19:50

Volgens mij is dit nou typerend angstdenken. Je kunt door in te breken in computersystemen van de luchtverkeersleiding ook vliegtuigen laten neerstorten. Zelfs Al-Quaida heeft voor praktischere oplossingen gekozen... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8700
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door captain007 » ma 04 mar 2013, 19:57

^^ Het is geen angst creëren, maar realistisch zijn dat er een risico bestaat en dat hier op gelet moet worden bij de ontwikkeling van zulke systemen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14314
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Attietattie » ma 04 mar 2013, 20:11

Waarvan akte.

Het is inderdaad doemdenken. Duizenden computersystemen kunnen tigduizend slachtoffers in één keer maken en ook dat gebeurt niet.

Maargoed, ik wil niet aan dit systeem dus doemdenk maar lekker door. :top:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18221
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door boe! » di 05 mar 2013, 19:03

Rene schreef:Techniek wil nogal eens falen.
Mensen ook.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10937
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Willem » di 05 mar 2013, 20:04

Pas als de faalkans van de techniek lager wordt dan die van de mens wordt het een aanvaardbaar alternatief.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41301
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfstandig rijdende auto's

Bericht door Vinny » di 05 mar 2013, 20:05

Lijkt me een redelijk evidente conclusie... :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie