VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Vinny » vr 02 okt 2015, 20:11

jdb2 schreef:Hoe zit het dan met de steden, waar het meeste start-stop verkeer is?
Een terecht punt dat je maakt, maar uit de cijfers blijkt dat stedelijk verkeer veel minder emissies genereert. Ik denk dat hier een aantal redenen zijn:
1. Stadsverkeer verdeelt zich veel meer evenredig door de stad (intensiteiten op alle stedelijke wegen zijn fors lager dan op de snelwegen rondom de stad)
2. De snelheden liggen op zichzelf een stuk lager, waardoor mensen wel optrekken - maar tot 50 optrekken en niet tot 100.
3. De voertuigverdeling is anders: op snelwegen is de verhouding personenverkeer-vrachtverkeer veel meer verschoven naar vrachtverkeer. Het grootste deel van dit vrachtverkeer heeft zijn bestemming of herkomst in bebouwingsloze industrie- en havengebieden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Rene » za 03 okt 2015, 1:26

^^
Rijden met een constante snelheid van 100 is voor veel emissies beter dan dezelfde afstand afleggen in stop-and-go met een maximum van 50. Daar zijn rapporten van.
Plus je vergeet brommers en scooters, die in stedelijke gebieden een nefaste bijdrage aan de emissies hebben.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door RSK » za 03 okt 2015, 3:13

^^ Hoe het met de emissie zit, durf ik niet te zeggen. Maar als de auto hier een tankbeurt lang alleen heen en weer rijdt tussen huis en station (vrijwel geheel zone 30), dan is het brandstofverbruik min of meer gelijk aan dat bij constant 160km/h. Gelet op de hoeveelheid optrekkende en afremmende bewegingen, plus het stationair wachten voor beroerd ingestelde VRI's denk ik dat het aandeel stadsverkeer toch nog relatief hoog is.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Lekkere Kwal » ma 12 okt 2015, 19:56

duikgek89 schreef:Dan kun je hoog of laag springen, maar die warmte van die lamp verdwijnt niet in het niks, via die lampenkap en dergelijke vloeit die warmte toch echt de kamer in. Alleen is het vermogen zo laag dat je er geen merkbare temperatuurverhoging van gaat ondervinden.

Cv van lucht zit zo rond de 0.718 KJ*Kg/K op kamertemperatuur. Volgens du=Cv*dT heb je om de temperatuur slechts 5 graden te doen stijgen 3,59KJ/kg nodig. Nemen we een woonkamer van laten we zeggen een 8*4*3m = 96m³ lucht. Dat zal volgens m=(pV/RT) ergens rond de 112kg lucht zijn. Dat betekent dat je dus zo'n 403kJ nodig hebt om de kamer te verwarmen, met 90 wat van een lamp heb je, als je geen verlies hebt naar buiten (utopie maar toch), daarvoor 403KJ/0.09[KJ/S]= 1,25 uur voor nodig.

Efficient moet je het niet willen noemen, maar het draagt wel bij. Al is het maar omdat de CV de omgeving van de lamp niet meer warm hoeft te stoken.

Of ik ben hier, omdat ik nogal moe ben, ergens gruwelijks de mist in gegaan...
Het klopt aardig, maar je gaat er vanuit dat je altijd de verwarming aan hebt als je je licht aan hebt. Dit terwijl de verwarming of al draait voordat de lamp aan gaat (in het koude jaargetijde), of uberhaupt niet of nauwelijks aan is terwijl de lamp aan gaat (in het warme jaargetijde). Dus je vlieger gaat alleen op in erge koude klimaten, of je moet ook je lamp alleen gebruiken als je verwarming aan het stoken is.

Los hiervan kost verwarmen met gas per joule ook veel minder dan met electriciteit, dus je lamp-verwarming kost ook meer dan als je hem 'vervangt' door spaarlamp + CV een tikje meer gas te laten gebruiken. Dus en je huis moet erg vaak erg koud zijn en je moet elektrisch verwarmen om maar iets van nut aan je lamp-verwarming te hebben. En omdat die situatie gemiddeld niet vaak voorkomt in de EU is men van mening dat gloeilampen alleen daarom geen bestaansrecht hebben in een moderne samenleving.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door duikgek89 » ma 12 okt 2015, 22:59

...
Laatst gewijzigd door duikgek89 op di 01 dec 2015, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Lekkere Kwal » di 13 okt 2015, 8:11

duikgek89 schreef:^^

Nee, het maakt niet uit of de verwarming aan staat of niet. Als je die lampen een tijd laat branden warmt het huis op, daar heeft RSK gewoon gelijk is.
Dat ontkent niemand maar daar koopt niemand een lamp voor. Het is enkel een voordeel als je huis verwarming nodig heeft en dat is niet 100% van de branduren. Mits de lamp ook niet op de tocht hangt zoals op een overloop of trappenhuis
Dat het goedkoper is om er een spaarlamp in te draaien en de Cv wat harder te laten branden ben ik met je eens. Maar het is dus NIET zo dat de warmte van die lamp echt verloren is, dat is ie namelijk niet.
Niemand zegt dat de warmte 'verloren' gaat, het punt is dat je er niks aan hebt maar wel voor betaalt en het net belast als je huis warm genoeg is. Nog niet eens te spreken over ruimtes met airconditioning.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door RSK » di 02 feb 2016, 20:22

Zojuist op de NOS aandacht voor het van de weg halen van de Mercedes C220. Het bericht was al een stuk genuanceerder dan de kop: een Duitse milieuclub heeft een verzoek ingediend bij de overheid om de typegoedkeuring in te trekken, aangezien de NOx-uitstoot tot wel 20 keer te hoog was onder koude temperaturen. Eerder deze week hebben ze een dergelijk verzoek ook al voor de Opel Zafira gedaan, daar is ook nog geen gehoor aan gegeven. Mercedes gaf overigens toe dat bepaalde milieu-instellingen uit worden gezet als het te koud is, om de techniek te beschermen. De C220 was afgelopen jaar de best verkochte Mercedes in Nederland.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Egbert » wo 03 feb 2016, 7:08

RSK schreef:Mercedes gaf overigens toe dat bepaalde milieu-instellingen uit worden gezet als het te koud is, om de techniek te beschermen.
Renault doet hetzelfde. En ik denk dat het gros van de fabrikanten dat ook doet. Is het sjoemelen? Tijdens de NEDC test kun je het niet detecteren want het wordt niet getest omdat het in een temperatuurbereik is dat niet in de test is opgenomen. Dat is iig wat anders dan detecteren dat er een test gaande is en alleen dan je milieumaatregelen activeren. Van de Renault (en Mercedes) kun je dus aannemen dat de uitstoot (NOx en CO2) tijdens het rijden op de weg zoals de NEDC test het voorschrijft overeen komt met de metingen. Bij VW was dat dus absoluut niet zo.
Het geeft wel aan dat de NEDC test slechts een papieren tijger is. Er wordt alleen een hele specifieke situatie getest en daarbuiten... "all bets are off". Dat een motor meer uitstoot bij lage temperaturen, ok, maar dat je milieumaatregelen uitschakelt kan niet volgens de geest van de wet zijn.

Zie ook dit stukje over hoe de autoindustrie de nieuwe RDE (Real Driving Emissions) test probeert af te zwakken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Peter » wo 03 feb 2016, 7:35

Het is de overheid die moet bepalen onder welke omstandigheden moeten worden getest. Alleen dan kan je vergelijken. Dat kan natuurlijk zowel 100 km met 80 km/u op een testcircuit zijn EN 20 km met 50 km/h en een stop en go elke 1 km met een koude motor (desnoods zet je de auto 24 uur in een 5C koeler vlak voor de test). Beiden kan je aan emissie en verbruikseisen toetsen.

Europa heeft samen met de nationale overheden hier ook steken laten vallen, door geen sluitend beleid te creeren, waardoor je creatief (maar niet illegaal) boekhouden feitelijk mogelijk maakt. En wie zuiniger of schoner uit de test komt verkoopt meer auto's.
De sjoemelsoftware is bewust geinstalleerd om testresultaten te manipuleren (en geen ander doel) en blijft fraude natuurlijk
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Chris » wo 03 feb 2016, 9:51

Ik vraag me af wat er fiscaal gaat gebeuren als er een nieuwe (realistischer) manier van testen komt. Waaruit blijkt dat het verbruik hoger is dan nu wordt aangegeven, en dus de CO2 uitstoot ook. Bij ongewijzigde grenzen voor BPM en bijtelling zal dat dus betekenen dat veel auto's een stuk duurder worden.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Egbert » wo 03 feb 2016, 11:53

Dat is inderdaad een van de bezwaren van de autoindustrie (alsof zij daar last van hebben :roll: ) en zij willen dan ook een lange overgangsperiode.
Uiteraard na een heel betoog dat de nieuwe verbruikstest dan wel de uitstooteisen die men hanteert niet realistisch is.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Rogier » wo 03 feb 2016, 18:14

RSK schreef:Zojuist op de NOS aandacht voor het van de weg halen van de Mercedes C220. Het bericht was al een stuk genuanceerder dan de kop: een Duitse milieuclub heeft een verzoek ingediend bij de overheid om de typegoedkeuring in te trekken, aangezien de NOx-uitstoot tot wel 20 keer te hoog was onder koude temperaturen. Eerder deze week hebben ze een dergelijk verzoek ook al voor de Opel Zafira gedaan, daar is ook nog geen gehoor aan gegeven. Mercedes gaf overigens toe dat bepaalde milieu-instellingen uit worden gezet als het te koud is, om de techniek te beschermen. De C220 was afgelopen jaar de best verkochte Mercedes in Nederland.
Kansloze zaak. In dat geval kun je alle type goedkeuringen intrekken. Een katalysator bij een bezinemotor werkt ook de eerste paar kilometers niet, omdat de uitlaatgassen te koud zijn. De motor vervuilt dan bijna 10 keer zo veel.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Vinny » zo 07 feb 2016, 12:52

Egbert schreef:Dat is inderdaad een van de bezwaren van de autoindustrie (alsof zij daar last van hebben :roll: ) en zij willen dan ook een lange overgangsperiode.
Uiteraard na een heel betoog dat de nieuwe verbruikstest dan wel de uitstooteisen die men hanteert niet realistisch is.
Als auto's een stuk duurder worden, dan worden er ook minder van verkocht. Dus ja, daar hebben autofabrikanten last van. Ik denk wel dat het belangrijk is dat je als overheid weet waar je mee bezig bent. Ik ken zelf de rapporten van VROM wel over voertuigemissies en die waren nogal onrealistisch over de toekomstige ontwikkelingen: Een klimaatneutrale auto zonder schadelijke stoffenemissies en geluidshinder zou binnen 10 jaar worden uitgevonden. Ik vind nog altijd dat er werk gemaakt moet worden van duurzame automobiliteit, maar dan wel met realistische doelen. Een verplaatsing kost nu eenmaal per definitie energie en materie.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Rene » zo 07 feb 2016, 20:32

^^
Elektrische tractie, met netwerkvoeding die wordt opgewekt door thorium-kerncentrales.
Vrachtwagens krijgen elektrische hulpmotoren die vooral bij optrekken minder brandstof verbruiken en emissies veroorzaken;

Voordelen:
1. Door het sterk dalende olieverbruik krijgt het Midden-Oosten fors minder financiële middelen uit het westen, waardoor de extremistische islamisten ook minder geld zullen krijgen; dat komt de stabiliteit in de wereld zeker ten goede;
2. De verminderde emissies pakken positief uit voor de lokale emissies vlakbij drukkere verkeerswegen; hierdoor kan als 'bijvangst' bovendien op veel wegen ook de maximumsnelheid gemakkelijker omhoog.

Bovendien: als er minder stookolie/diesel en benzines nodig zijn, dan zal er ook minder kerosine beschikbaar komen, waardoor de prijs daarvan omhoog zal gaan. Dat zal gevolgen hebben voor de kostprijs van de luchtvaart. Duurdere vluchten = minder vliegen naar zonvakanties = minder emissies.

Maar ik vrees dat er wel weer wat olie-lobbymachten aan het werk zullen gaan om dat te voorkomen... :geenlach:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Coen Tunnel » zo 07 feb 2016, 23:34

Rene schreef:Bovendien: als er minder stookolie/diesel en benzines nodig zijn, dan zal er ook minder kerosine beschikbaar komen, waardoor de prijs daarvan omhoog zal gaan. Dat zal gevolgen hebben voor de kostprijs van de luchtvaart. Duurdere vluchten = minder vliegen naar zonvakanties = minder emissies.
Plus hogere vrachtkosten voor luchtvracht (en zeevracht), wat de kosten om goederen te importeren of exporteren weer hoger maakt. Dan wordt het weer duurder om iets uit China, Japan of de VS te halen - of daar naar toe te exporteren. Je Japanse auto wordt vaak gewoon in Europa geproduceerd, maar een tv zal wel een stuk duurder worden. Of de spullen die je via internet bestelt en per post vanuit China moeten komen. Voor de internationale handel helemaal is een hogere kostprijs voor de luchtvaart niet zo gunstig. Een vliegtuig heeft nou eenmaal kerosine nodig. Een schip zou je nog nucleaire aandrijving kunnen geven, maar dat is niet echt populair, de meeste schepen hebben dus ook gewoon diesel (of LNG) nodig.

Een hogere kostprijs voor de luchtvaart maakt de wereld die steeds 'kleiner' werd, waar steeds meer kansen lagen, weer een stuk groter.
Rene schreef:1. Door het sterk dalende olieverbruik krijgt het Midden-Oosten fors minder financiële middelen uit het westen, waardoor de extremistische islamisten ook minder geld zullen krijgen; dat komt de stabiliteit in de wereld zeker ten goede;
Een land als Saoedi-Arabië heeft nu al last van de lage olieprijzen. En er zijn nog voldoende reserves. Over die extremisten maak ik me niet zo'n zorgen.
Rene schreef:2. De verminderde emissies pakken positief uit voor de lokale emissies vlakbij drukkere verkeerswegen; hierdoor kan als 'bijvangst' bovendien op veel wegen ook de maximumsnelheid gemakkelijker omhoog.
Het doel is dat er straks op 77% van de autosnelwegen 130 km/u gereden kan worden. Op de andere 23% is dat lager. Bij de meeste van die wegen zal de verkeersveiligheid de reden zijn dat er geen hogere maximumsnelheid wordt ingevoerd. In hoeveel gevallen zullen emissies de reden zijn? Ik denk dat dat er niet zoveel zullen zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Peter » ma 08 feb 2016, 6:02

Als er (veel) minder benzine nodig is, zal dat de prijs van diesel en kerosine opdrijven, als gevolg van extra raffinagekosten of het moeten dumpen van de benzinefractie in elektriciteitscentrales. Een vat olie (van 159 liter) levert maar 30-50 liter benzine op (afhankelijk van of de bron zware of lichte olie is). Met veel elektrische auto's zal de elektriciteitsproductie ook stevig stijgen (en waarschijnlijk niet met kerncentrales en maar voor een deel uit windenergie.

Wat de meeste mensen vergeten is dat 30-50% van de olie (de taaie fractie) uiteindelijk gebruikt wordt als basis van chemische industrie, om kunststoffen van de maken of asfalt of dakteer.

De verwachting is overigens dat buiten West-Europa (en binnen 30 jaar) alleen vervuilde wereldsteden als Peking, Delhi of New York massaal op de elektrische auto overstappen door overheidsdwang. De winning van grondstoffen (rare metals) is veel te traag om massaal mega-auto-accu's te maken. Bovendien is (tenzij je veel wind of hydro-energie hebt) het voor de meeste landen (voorlopig) veel te duur om elektra opt te wekken via fossiele brandstoffen, los van de aanleg van een verdriedubbelde energieleverantie (centrales en kabels).

Benzine kan overigens prima na raffinage weer terug in een (toch terugvarende) olietanker om in Azie of Afrika verkocht te worden. Een echt probleem is het dus niet als Europa (als enige) afbouwt. Voor de luchtkwaliteit hebben E-auto's natuurlijk wel een voordeel, omdat energiecentrales (ook die op diesel of kolen stoken) een veel betere luchtfiltersysteem hebben dan voertuigen (incl vrachtwagens en schepen)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Peter » ma 08 feb 2016, 6:16

Rene schreef: Bovendien: als er minder stookolie/diesel en benzines nodig zijn, dan zal er ook minder kerosine beschikbaar komen, waardoor de prijs daarvan omhoog zal gaan. Dat zal gevolgen hebben voor de kostprijs van de luchtvaart. Duurdere vluchten = minder vliegen naar zonvakanties = minder emissies.
Maar ik vrees dat er wel weer wat olie-lobbymachten aan het werk zullen gaan om dat te voorkomen... :geenlach:
Die olie- en gasconcerns (of olielanden) hoeven niet te lobbyen, want ze weten nu al dat de meeste landen (ondanks alle toezeggingen) voorlopig niet aan forse CO2 reductie doen, omdat ze het geld er niet voor (over) hebben en er geen wereld- of zelfs Europse dwang bestaat. Veel beloven en weinig doen, zal het credo zijn, vaak onder het mom van een gebrek aan draagvlak (men wil geen windmolens of CO2 opslag in de achtertuin).

De lobbiers zijn over het algemeen de Europese elektriciteitsproducenten, die door continue veranderde milieu en subsidie-wetgeving geen investeringszekerheid meer hebben.

PS een langdurige lage olieprijs kan ook conflicten geven, met name volksonrust in grote olielanden als Rusland, Iran of Venzuela, daar de sociale voorzieningen vaak betaald worden uit olieopbrengsten.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door RSK » ma 08 feb 2016, 7:56

Er zijn sowieso twee technieken die mij technisch haalbaar lijken en waarmee benzine-auto's nog een stuk zuiniger gemaakt kunnen worden.

Een eerste zet lijkt me om de eerste versnelling te koppelen aan een elektrische aandrijving (op de achteras). Zodanig dat je verder een doodnormale zesbak hebt, maar dat het optrekken tot pakweg 50km/h snel en schoon gaat. Bijkomend voordeel is dat je veel voordelen van de benzine hebt, maar niet zulke immense accu's. Ik denk dat je met een capaciteit van 0,5kWh al ruim voldoende hebt.

De tweede zet lijkt me om de warmteafvoer vanuit de motor te gebruiken voor het winnen van elektriciteit om die accu te vullen en zodra de auto vol is de elektromotor als een soort hulpmotor in te zetten. Als ik het wel heb, zou je de radiateur sterk kunnen verkleinen ten gunste van een WKK-stirlingmotor.

Iets anders wat ik me afvraag, is in hoeverre het met moderne technieken mogelijk zou zijn om een efficiënte auto op stoom te bouwen. Voordelen zijn dat je de warmte door verbranding juist in de motor kunt houden en dat je die warmte ook nuttig gebruikt. Ook handig is dat je geen koppeling nodig hebt, aangezien stoom krachtig genoeg is om een auto uit stilstand op gang te brengen. Nadeel is dat je naast je reguliere brandstof ook water verbruikt. Niettemin intrigeert de techniek mij wel, zeker na het zien van dit filmpje over de laatste grote stoomauto:
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Peter » ma 08 feb 2016, 8:26

Ik denk dat er met hybride auto's veel te winnen is voor stadsverkeer, als rem-energie kan worden omgezet in elektriciteit of gas-compressie, die de auto ook weer op gang brengen. Er zijn dacht ik al stadsbussen die het doen, en voor treinen is het al standard om te remmen op een generator.

Stoom heeft alleen maar voordelen bij warmewisseling in grote industriele (meestal chemische) complexen. Voor vervoer zien we het niet meer terug. Teveel nadelen voor voorverwarmen, corrosie, etc.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
jdb2
verkeersader
Berichten: 996
Lid geworden op: za 12 jan 2013, 0:25
Locatie: BE

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door jdb2 » ma 08 feb 2016, 12:39

Hoe zit het met warmte recuperatie? Een benzinemotor is maar 20-30% efficient. We zijn stilaan op een punt gekomen dat de verbrandingsmotor niet meer efficienter te maken is, dus zou er nog wel winst behaald kunnen worden door iets met de restwarmte te doen.
Bij hybrides zou men met de warmte de accu's kunnen bijladen zodat er langer elektrisch gereden kan worden dan enkel met de stroom gewonnen uit remenergierecuperatie.
https://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_h ... ery_system
Dat lijkt me de laatste verbetering die nog gedaan kan worden aan verbrandingsmotoren voordat we definief overschakelen naar alternatieve aandrijvingsvormen.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door RSK » ma 08 feb 2016, 13:11

jdb2 schreef:We zijn stilaan op een punt gekomen dat de verbrandingsmotor niet meer efficienter te maken is, dus zou er nog wel winst behaald kunnen worden door iets met de restwarmte te doen.
Juist door restwarmte te gebruiken maak je de verbrandingsmotor efficiënter, of ligt dat nu aan mij?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Jurjen » ma 08 feb 2016, 16:01

Ik denk dat hij doelt op puur de zuigers in beweging brengen en die beweging overbrengen naar de wielen.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: VW omzeilt emissietest: schandaal en nasleep

Bericht door Egbert » di 09 aug 2016, 8:23

Volgens Bild am Sonntag hebben ze in amerika in meer VW modellen software gevonden die verdacht is. In de 3.0 diesels zou de emissiecontrole uitgeschakeld worden na 22 minuten, normale emissietesten duren 20 minuten.
Het resultaat zou dus zijn dat de auto's wel legaal door de emissietest komen, maar daarna teveel schadelijke stoffen uitstoten. Hoe je dit exact moet duiden vind ik een beetje vaag. Algemeen blijkt dat laag verbruik uitwisselbaar is met een lage uitstoot van schadelijke stoffen. Als je de emissiecontrole uitschakelt zou de motor zuiniger worden, maar dat zie je niet terug in het officiële verbruik.

Plaats reactie