Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
exroosje
verkeersader
Berichten: 801
Lid geworden op: di 16 aug 2011, 11:49

Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door exroosje » do 29 mar 2018, 13:38

Deze week zag ik een tankwagen van Schenk Tanktransport door mijn straat rijden (lLaan van Nieuw Oost Indië, Den Haag). Op zich een brede laan, maar toch veroorzaakte de tankwagen hinder doordat de tram er niet langs kon. Ik vertrok richting N/A44 en de tankwagen bleek exact dezelfde route te rijden. Ik kon hem dus goed bekijken op de N44. Het was een tankwagen gevuld met gekoelde CO2 (code 22 2187) , dus de kans dat een buurtbewoner een levering heeft gehad lijkt me niet zo groot :-)

Nu staat de laan in de spits wel eens vol met verkeer dat van de A4 vanuit Rdam naar de A44 wil(omdat de A4 vaststaat bij Leiden) indien ook de A12 volstaat. Een onvervalste sluiproute dus. De vraag die bij me opkwam was echter of dit soort vrachtwagens eigenlijk wel sluiproutes door de bebouwde kom mogen rijden.

Wat is er eigenlijk geregeld over dit soort vervoer? Ik zou verwachten dat het de bebouwde kom niet in mag, maar eigenlijk zou de N44 dan ook niet mogen. Al zullen de benzinepompen ook bevoorraad moeten worden.

Kan ik hier ook ergens melding van maken bij een instantie? Inspectie voor ..... Politie .....Gemeente....

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door captain007 » do 29 mar 2018, 13:54

Rijkswaterstaat heeft er wat beperkte informatie over. Volgens mij is het niet per definitie verboden met gevaarlijkse stoffen bibeko te rijden, maar kan een wegbeheerder er dus wel voor kiezen bepaalde wegen te verbieden voor verkeer met gevaarlijke stoffen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Kaaiman » do 29 mar 2018, 13:57

Er zijn vastgestelde routes voor gevaarlijke stoffen waar in principe niet van mag worden afgeweken. Dit is het Basisnet. Maar ik heb nog nooit een landsdekkende kaart kunnen vinden met daarop het Basisnet van zowel HWN (in principe altijd onderdeel van het Basisnet) als OWN (sommige routes). Wel is er een lijst met trajecten.

https://www.infomil.nl/onderwerpen/veil ... net-0/weg/
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Peter » do 29 mar 2018, 14:52

Het is overigens de vraag of gekoelde (vloeibare) CO2 als gevaarlijke stof is aangemerkt. Ik vermoed van niet, want het is niet brandbaar, kan het (lokale) milieu niet vervuilen en is niet bijzonder giftig. Den Haag heeft gevaarlijke stoffen routes, waar de Benoordenhoutseweg/N44 en A12 wel deel van uitmaken, maar de Laan van NOI niet denk ik. Vroeger wel.

Kan een levering aan een kassencomplex zijn of een dranken- of vatenvuller (CO2 flessen horen bij de biertap maar zit ook in cola, etc)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Chris » do 29 mar 2018, 15:00

Echt gezond is het spul ook niet: https://cameochemicals.noaa.gov/unna/2187

* Vapors may cause dizziness or asphyxiation without warning.
* Contact with gas or liquefied gas may cause burns, severe injury and/or frostbite.
* If tank, rail car or tank truck is involved in a fire, ISOLATE for 800 meters (1/2 mile) in all directions; also, consider initial evacuation for 800 meters (1/2 mile) in all directions.

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door verfmeer95 » do 29 mar 2018, 15:43

Het grootste risico is de lage temperatuur. Die veroorzaakt de brandwonden en zorgt ook voor het bij brand. Brand warmt de CO2 op en vloeistoffen zetten namelijk zo'n 750 keer uit wanneer ze gasvormig worden. In een afgesloten tank zorgt dat ervoor dat de druk stijgt en dat de tank kan ontploffen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Peter » do 29 mar 2018, 16:01

Dat geldt voor alle gecomprimeerde gassen en vloeistoffen met een laag verdampingspunt (benzine bijvoorbeeld). Over het algemeen beschikken tankwagens over een overdrukventiel, waardoor bij hitte de gassen kunnen ontsnappen. Dit zorgt overigens ook voor afkoeling, die het effect weer dempt. Ontploffen is niet zo erg waarschijnlijk, tenzij de tank aan extreme hitte wordt blootgesteld, dat vrijwel alleen mogelijk is in een tunnel of andere afgesloten ruimte. CO2 dempt een brand overigens, net als N2. Er bestaan niet voor niets CO2 blussers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door duikgek89 » do 29 mar 2018, 23:17

Chris schreef: do 29 mar 2018, 15:00 Echt gezond is het spul ook niet: https://cameochemicals.noaa.gov/unna/2187

* Vapors may cause dizziness or asphyxiation without warning.
* Contact with gas or liquefied gas may cause burns, severe injury and/or frostbite.
* If tank, rail car or tank truck is involved in a fire, ISOLATE for 800 meters (1/2 mile) in all directions; also, consider initial evacuation for 800 meters (1/2 mile) in all directions.

In een gesloten ruimte is het best link ja. Maar in de atmosfeer? Als het onder druk uit een gat komt zetten zou ik er niet in gaan staan, maar dat gaat zo de atmosfeer in.

Overigens heb ik al droogijs (CO2 in vaste vorm) in mijn handen gehad, gaf een Zwitser aan mij om te bekijken, voel je helemaal niks van. Maar dat kan voor vloeistof natuurlijk anders zijn.


Ik zou me er niet zoveel zorgen over maken. Het is nog lang geen waterstof...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Jeroen » vr 30 mar 2018, 1:14

Voor alle ADR-plichtige goederen geldt dat bebouwde kommen zoveel als redelijkerwijze mogelijk vermeden dienen te worden, maar er bestaat geen algemeen verbod op.

Ik zie dat UN2187 wordt aangemerkt als een categorie 3, relatief weinig gevaarlijk. Tot 1000 liter mag je het zelfs buiten de ADR-bepalingen vervoeren.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Egbert » vr 30 mar 2018, 6:58

Hoe was te zien dat deze tankwagen vol was?

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Schelpenpaadje » vr 30 mar 2018, 7:01

Kaaiman schreef: do 29 mar 2018, 13:57 Er zijn vastgestelde routes voor gevaarlijke stoffen waar in principe niet van mag worden afgeweken. Dit is het Basisnet. Maar ik heb nog nooit een landsdekkende kaart kunnen vinden met daarop het Basisnet van zowel HWN (in principe altijd onderdeel van het Basisnet) als OWN (sommige routes). Wel is er een lijst met trajecten.

https://www.infomil.nl/onderwerpen/veil ... net-0/weg/
Staat dit los van routes die worden aangeduid met het volgende bord?

Afbeelding

Hoe verhouden deze zich tot elkaar?

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Piles » vr 30 mar 2018, 8:20

Egbert schreef: vr 30 mar 2018, 6:58 Hoe was te zien dat deze tankwagen vol was?
Hij was niet leeg, anders zaten er geen bordjes op.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Jeroen » vr 30 mar 2018, 11:38

^^ Dat is niet helemaal waar. Tankwagens met ADR moeten zolang ze nog niet gereinigd zijn die borden voeren, óók als ze leeg zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Kaaiman » vr 30 mar 2018, 12:48

Schelpenpaadje schreef: vr 30 mar 2018, 7:01Staat dit los van routes die worden aangeduid met het volgende bord?

Afbeelding
Die borden heb ik de afgelopen jaren vaker zien verdwijnen dan verschijnen. Kennelijk zijn ze op veel plaatsen (deels?) overbodig geworden. Maar waarom precies, geen idee. Mogelijk moeten vervoerders van gevaarlijke stoffen tegenwoordig zichzelf op de hoogte brengen van de routering of hebben zij daar nu een anderssorrtige manier voor.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gerhard
dorpsstraat
Berichten: 241
Lid geworden op: wo 16 sep 2015, 21:41

Re: Gevaarlijke stoffen door bebouwde kom

Bericht door Gerhard » vr 30 mar 2018, 21:58

Bij mijn werk wordt er vaak met klasse 7 gereden. De andere klassen niet. Klasse 7 is niet routeplichtig maar wel moet waar mogelijk, over de snelweg gereden worden en met zo min mogelijk omrijden. Is de lading(container) uit de auto, dan moeten de borden er af.

Plaats reactie