Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Coen Tunnel » wo 06 nov 2019, 22:39

^^ Of er kunnen geen verbredingen plaatsvinden, waardoor verkeer in de file blijft staan en daardoor meer stikstof uitstoot dan als het door zou rijden. Hoe ironisch. :emo:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » wo 06 nov 2019, 22:53

Een lagere uitstoot in de gebruiksfase (door minder files) schijnt als kansrijk betiteld te worden voor projecten die stilliggen vanwege stikstof. Maar er is nog geen uitspraak geweest van zo'n project. Een optie die ook geopperd wordt is door de bouwtijd over een langere periode uit te smeren zodat je per jaar goed uit komt.

Eigenlijk is dit absurditeit ten top want het gaat helemaal nergens over. Duizenden auto's kunnen daar dagelijks in de file staan, maar een paar dieselmotoren voor een bouwproject om dat op te lossen kunnen juridisch niet.

CasablancaMarocco
verkeersader
Berichten: 655
Lid geworden op: wo 22 okt 2014, 11:40

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door CasablancaMarocco » do 07 nov 2019, 2:44

Vanaf 2020 enkel nog maar elektrische voertuigen in de showrooms en benzine / diesel verbieden als nieuw verkoop.

Genoeg tweedehands auto's op de markt als je toch persé nog 15 jaar door wilt kachelen op benzine / diesel.

Maar zo'n maatregel komt niet, de overheid is nog veelte afhankelijk van de BPM tarieven die ze jaarlijks binnen harken :|

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 nov 2019, 7:40

Die tweedehands auto's zijn juist vervuilender dan nieuwe.
Je zult én de meest vervuilende voertuigen moeten saneren (zonder dat ze in een buitenland weer opduiken) én zo schoon mogelijke voertuigen (momenteel het schoonst: elektrisch) moeten stimuleren.

Dan nog, beide hebben vooral effect op de middellange termijn.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 07 nov 2019, 8:36

Met andere woorden, die gehele Natura 2000 wetgeving moet op de schop, zodat dit soort idiote situaties niet meer aanwezig zijn. Tegelijk moet Nederland wel met een plan komen om de kwaliteit in deze natuurgebieden geleidelijk te verbeteren, want op dat punt zijn er wel bepaalde problemen.

Volgens mij gaan rechters ook wel akkoord, mits er een plan komt om de kwaliteit van deze gebieden voor de langere termijn te verbeteren en te waarborgen. Korte termijn maatregelen zijn leuk, maar zeer lastig en geven te weinig inzicht op de effecten voor de langere termijn. Daarnaast is het zogenaamde rekenmodel volgens mij niet hiervoor geschikt (i.v.m. de zeer hoge foutmarge op hectare niveau). Het model is vooral volgens mij opgezet om de effecten van beleid (langere termijn) te kunnen toetsen. Met andere woorden er moet een PAS 2.0 komen, met zwaardere maatregelen.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » do 07 nov 2019, 9:17

CasablancaMarocco schreef: do 07 nov 2019, 2:44 Vanaf 2020 enkel nog maar elektrische voertuigen in de showrooms en benzine / diesel verbieden als nieuw verkoop.
Genoeg tweedehands auto's op de markt als je toch persé nog 15 jaar door wilt kachelen op benzine / diesel.
Maar zo'n maatregel komt niet, de overheid is nog veelte afhankelijk van de BPM tarieven die ze jaarlijks binnen harken :|
Dat mag Nederland niet in zijn eentje besluiten. Ze kunnen het alleen met fiscale maatregelen sturen. Als Nederland wel ontheffing van de EU krijgt dan zal de 2e-hands import nog 10 jaar juist voor meer vervuiling zorgen. Gebeurt nu al een beetje omdat we veel 2e hands diesels uit Duitsland krijgen door ontmoedigingsbeleid aldaar. Pas rond 2030 is het denkbaar dat de productie van elektrische auto's voldoende hoog om iig als EU een dergelijke eis te kunnen afdwingen (al dan niet met tijdelijke ontheffing voor armere landen).

https://www.ad.nl/auto/eu-voorstel-verb ... ~a8ab6102/
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door jelger » do 07 nov 2019, 9:58

Rogier schreef: do 07 nov 2019, 8:36 Met andere woorden, die gehele Natura 2000 wetgeving moet op de schop, zodat dit soort idiote situaties niet meer aanwezig zijn.
Natura 2000 is niet de 'schuldige' maar de omgang met lang bekende normen: precies tot op de norm beleid voeren (onder meer door volks cadeautjes uit te delen of impopulaire kleine maatregelen tbv ruimere marge niet te nemen ) waardoor je met de geringste tegenslag buiten de norm fietst en dus noodmaatregelen moet nemen. Wat dus tot meer negatieve pr leidt dan met ruimere marge beleid voeren.

Maar het is wel de makkelijke uitweg: kick the can down the road, en vervolgens de bekende normering de schuld geven, en vragen om aanpassing van de normen want ze knellen teveel.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 07 nov 2019, 10:29

jelger schreef: do 07 nov 2019, 9:58
Rogier schreef: do 07 nov 2019, 8:36 Met andere woorden, die gehele Natura 2000 wetgeving moet op de schop, zodat dit soort idiote situaties niet meer aanwezig zijn.
Natura 2000 is niet de 'schuldige' maar de omgang met lang bekende normen: precies tot op de norm beleid voeren (onder meer door volks cadeautjes uit te delen of impopulaire kleine maatregelen tbv ruimere marge niet te nemen ) waardoor je met de geringste tegenslag buiten de norm fietst en dus noodmaatregelen moet nemen. Wat dus tot meer negatieve pr leidt dan met ruimere marge beleid voeren.

Maar het is wel de makkelijke uitweg: kick the can down the road, en vervolgens de bekende normering de schuld geven, en vragen om aanpassing van de normen want ze knellen teveel.
Er moet wel maatschappelijk draagvlak voor deze wetgeving zijn en volgens mij is een belangrijk deel van Nederland er mee eens dat de huidige situatie niet de bedoeling kan zijn (te veel de nadruk op de natuur en te weinig voor de andere belangen). Ik heb in een eerder bericht aangegeven dat de huidige situatie er kan voor zorgen dat het algehele draagvlak voor natuurbeleid onderuit gehaald kan worden, omdat de politiek de andere belangen (economische en sociale belangen) te veel uit het oog verliezen.

Ik pleit niet voor om de natura 2000 wetgeving volledig op te heffen, maar in de huidige vorm is de wetgeving niet werkbaar. Er wordt teveel op de letter gekeken en te weinig naar het uiteindelijke doel. Ik heb ermee eens dat er maatregelen genomen doorgevoerd (had) moeten worden. Dit is eigenlijk te laat gedaan, waardoor we nu in de huidige situatie zitten. Echter nu noodmaatregelen gaan treffen is ook paniekvoetbal en weinig effectief.

Uit onderzoek is gebleken dat Europa \ Nederland bijna de helft van zijn landbouwgebied kan opheffen, als men de intensieve landbouw gaat concentreren op de vruchtbare gronden en hier de meeste effectieve methodes toe gaat passesn, zodat de productie hoog is en de impact op de omgeving (vrij) laag is. De landbouwgebieden in de minder \ onvruchtbare gebieden (zandgronden en de veengronden) kunnen dat opgeheven en aan de natuur teruggegeven worden of voor andere doeleinden (woningbouw, etc) gebruikt worden. Dan kun je de Natura 2000 doelstellingen wel goed halen.

In de praktijk houdt dit in dat de intensieve landbouw hoofdzakelijk in de kleigebieden (Flevoland, Zeeland, Westbrabant, Betuwe, delen van Friesland en Groningen) geconcentreerd gaan worden. De landbouwgebieden in de andere gebieden worden grotendeels in extensieve landbouw \ natuur omgezet. Dan krijg je ook de robuuste natuur waar men naar moet streven.

De normen m.b.t. stikstof worden in de intensieve landbouw gebieden grotendeels opgeheven.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Ehuls » do 07 nov 2019, 10:41

Chris schreef: wo 06 nov 2019, 17:02Ik heb ook de indruk dat journalisten denken dat een snelheidsverlaging zeer veel oplevert omdat dit het 'duizelingwekkende' getal van 75.000 woningen mogelijk maakt. Maar dat gaat volledig voorbij aan het feit dat woningbouw extreem weinig NOx uitstoot. Dat valt volledig weg binnen de dagelijkse fluctuaties, je praat over dieselgeneratoren en vervoersbewegingen tijdens de bouw en en minuscuul beetje in de gebruiksfase, waarvan verreweg het meeste ook nog niet dicht bij natura 2000 is. En daarnaast klinkt 75.000 woningen misschien veel voor een leek, maar dat is eigenlijk nog minder dan de woningbouwopgave die we in Nederland per jaar zouden moeten hebben.

Nog los van het feit dat er qua depositie geen direct link ligt tussen een generieke maatregel met zelfs op papier minuscule effecten, en een x aantal woningen, want dat is afhankelijk van de lokale omstandigheden. Daar komt bij dat de woningbouwopgave het hoogst is in het westen van Nederland maar de depositie het hoogst is in het oosten van Nederland, waardoor het effect nog geringer is.
Heb het al eerder gezegd, maar dat er zo naar de max snelheid gekeken wordt als oplossing voor de stikstof-crisis is een politieke oplossing om de boeren tevreden te houden, om de boeren niet het gevoel te geven dat zij als enige de dupe gaan zijn van de stitkstofmaatregelen. Heeft verder niet zo veel te maken met of het ook daadwerkelijk echt een effectieve maatregel is.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Schelpenpaadje » do 07 nov 2019, 12:54

Rogier schreef: do 07 nov 2019, 10:29
jelger schreef: do 07 nov 2019, 9:58
Rogier schreef: do 07 nov 2019, 8:36 Met andere woorden, die gehele Natura 2000 wetgeving moet op de schop, zodat dit soort idiote situaties niet meer aanwezig zijn.
Natura 2000 is niet de 'schuldige' maar de omgang met lang bekende normen: precies tot op de norm beleid voeren (onder meer door volks cadeautjes uit te delen of impopulaire kleine maatregelen tbv ruimere marge niet te nemen ) waardoor je met de geringste tegenslag buiten de norm fietst en dus noodmaatregelen moet nemen. Wat dus tot meer negatieve pr leidt dan met ruimere marge beleid voeren.

Maar het is wel de makkelijke uitweg: kick the can down the road, en vervolgens de bekende normering de schuld geven, en vragen om aanpassing van de normen want ze knellen teveel.
Er moet wel maatschappelijk draagvlak voor deze wetgeving zijn en volgens mij is een belangrijk deel van Nederland er mee eens dat de huidige situatie niet de bedoeling kan zijn (te veel de nadruk op de natuur en te weinig voor de andere belangen). Ik heb in een eerder bericht aangegeven dat de huidige situatie er kan voor zorgen dat het algehele draagvlak voor natuurbeleid onderuit gehaald kan worden, omdat de politiek de andere belangen (economische en sociale belangen) te veel uit het oog verliezen.

Ik pleit niet voor om de natura 2000 wetgeving volledig op te heffen, maar in de huidige vorm is de wetgeving niet werkbaar. Er wordt teveel op de letter gekeken en te weinig naar het uiteindelijke doel. Ik heb ermee eens dat er maatregelen genomen doorgevoerd (had) moeten worden. Dit is eigenlijk te laat gedaan, waardoor we nu in de huidige situatie zitten. Echter nu noodmaatregelen gaan treffen is ook paniekvoetbal en weinig effectief.
Tot zover eens.
Uit onderzoek is gebleken dat Europa \ Nederland bijna de helft van zijn landbouwgebied kan opheffen, als men de intensieve landbouw gaat concentreren op de vruchtbare gronden en hier de meeste effectieve methodes toe gaat passesn, zodat de productie hoog is en de impact op de omgeving (vrij) laag is. De landbouwgebieden in de minder \ onvruchtbare gebieden (zandgronden en de veengronden) kunnen dat opgeheven en aan de natuur teruggegeven worden of voor andere doeleinden (woningbouw, etc) gebruikt worden. Dan kun je de Natura 2000 doelstellingen wel goed halen.

In de praktijk houdt dit in dat de intensieve landbouw hoofdzakelijk in de kleigebieden (Flevoland, Zeeland, Westbrabant, Betuwe, delen van Friesland en Groningen) geconcentreerd gaan worden. De landbouwgebieden in de andere gebieden worden grotendeels in extensieve landbouw \ natuur omgezet. Dan krijg je ook de robuuste natuur waar men naar moet streven.

De normen m.b.t. stikstof worden in de intensieve landbouw gebieden grotendeels opgeheven.
Als je hier op inzet zal de woningbouw in steden in die genoemde gebieden op slot blijven staan.

Het gevaar van het voorstellen van een oplossing is zowel dat het a) op zichzelf niet genoeg is en b) de aandacht/urgentie voor andere noodzakelijke maatregelen wegneemt.

Veel van deze gebieden hebben al te maken met krimp. Als steden als Groningen, Leeuwarden en Middelburg niet meer kunnen bouwen, zijn inwoners die zich in de stad willen vestigen genoodzaakt om naar de randstad en andere delen van het land te vertrekken. Daardoor zal het voorzieningenniveau van deze regio's verder onder druk komen te staan.

We ontkomen waarschijnlijk niet aan noodmaatregelen voor de korte termijn, maar op de middellange termijn is een samenhangend beleid op basis van verdeling en solidariteit dat zowel ecologisch en economisch perspectief biedt hard nodig.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 07 nov 2019, 13:01

^^

Een noodmaatregel is om een drempelwaarde in te voeren en tegelijk het langere termijn pakket op te zetten. De bouwstop op met name woningbouw en onderhoudswerkzaamheden moet zo snel mogelijk opgelost worden. In Nunspeet loopt de vervanging (geen nieuw fietspad) van 3 bestaande fietspaden bijna 1 - 2!!! jaar vertraging op om deze BULLSHIT wetgeving. Men wil het asfaltpad door een betonpad vervangen en het fietspad wordt in totaal ongeveer 40 cm breder. 1 van deze fietspaden loopt pal langs de A28.

Echter het werk is voor onbepaalde tijd uitgesteld i.v.m. de stikstofproblematiek. Het pad ligt wel in het Natura 2000 gebied, maar hier zie je een goed voorbeeld van de werkelijk idiote situatie waarin Nederland zich nu bevindt. Eigenlijk is zelfs onderhoudswerk niet meer mogelijk. Werkelijk compleet bezopen!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » do 07 nov 2019, 15:25

Kennelijk zijn schone stallen met luchtwassers e.d. in de praktijk weinig effectief.

Trouw: De zogenaamd schone stal is net zo vervuilend als de traditionele stal
  • De Nederlandse veehouderij stoot veel meer stikstof uit dan tot nu toe werd aangenomen. Van melkkoeien ligt de uitstoot zelfs tot drie keer zo hoog. Dit komt doordat milieutechnieken in veestallen niet of slecht werken.

    In en op veestallen zijn bijvoorbeeld kostbare ‘emissie-arme vloeren’ en ‘luchtwassers’ geïnstalleerd. Een ‘milieuvriendelijke’ stal met voor tienduizenden euro’s aan techniek stoot helemaal niet minder stikstof uit dan een ‘ouderwetse’ stal, blijkt nu: de hogere uitstoot geldt voor álle typen veestallen.

    De hoger dan verwachte stikstofuitstoot doet zich voor bij alle diersoorten, gemeten over meerdere jaren, maar de melkveehouderij springt eruit. Uit koeienstallen ontsnapt maar liefst tot drie keer meer stikstof dan werd aangenomen, zo bevestigt een woordvoerder van het CBS.
Dat betekent wellicht ook dat de landbouw / veehouderij voor een nog groter aandeel van de stikstofdepositie verantwoordelijk is dan tot nu toe wordt aangenomen.

Maar dit toont toch ook vooral aan hoe gebrekkig de kennis over stikstof eigenlijk is. Van claims dat modellen er tot 70% naast kunnen zitten tot dit verhaal dat tienduizenden euro's aan techniek verplicht wordt gesteld terwijl het wellicht helemaal geen effect heeft.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 07 nov 2019, 15:29

^^

https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2019/ ... lagen-mest
Hier het rapport hierover. Volgens mij is er iets anders aan de hand, maar ik heb het rapport nog niet gelezen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Kaaiman » do 07 nov 2019, 16:28

^^ Die conclusies van het CBS zoals verwoord in Trouw zijn niet onomstreden, heb ik alweer gelezen. Strekking was geloof ik dat het CBS iets heeft verklaard wat het niet kan meten.

Even een Jip en Janneke-voorbeeld: volgens het boekje heb ik 10 munten. Op tafel neem ik maar 6 munten waar. Mijn conclusie is dat de andere 4 gestolen zijn. Echter, dat kan ik niet meten. Ik moet dat dus afleiden uit het boekje. Maar klopt het boekje wel?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Myquandro
dorpsstraat
Berichten: 108
Lid geworden op: zo 24 aug 2014, 21:41

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Myquandro » do 07 nov 2019, 16:38

Voor zover ik het heb begrepen heeft het CBS gezegd dat op basis van bestaande informatie en de gemeten waarde bij de mest bepaald is wat er in de lucht is gekomen.

Stel dat er 100 eenheden stikstof in mest zitten, zo blijkt uit bestaande gegevens, en 30 eenheden stikstof zijn achter gebleven bij de bron, op basis van de metingen, dan stelt het CBS dat 70 eenheden in de lucht terecht zijn gekomen.

Er worden nu vooral vraagtekens gesteld bij die oude gegevens.

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door jelger » do 07 nov 2019, 20:45

En bij het gehanteerde NEMA rekenmodel (National Emission Model for Agriculture). Het CBS rapport zwengelt daarbij de discussie aan via hoofdstukken 4 en 5 omtrent de methodiek naar aanleiding van de bevindingen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Hajo » za 09 nov 2019, 23:51


Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Coen Tunnel » zo 10 nov 2019, 0:22

D66, de partij die zo pleit voor Europese integratie, wil nu een keertje dat Nederland zijn eigen plan trekt en iets gaat doen dat volkomen afwijkt van wat gangbaar is op de rest van het continent.

Hoe ironisch. :emo:

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door jelger » zo 10 nov 2019, 8:25

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door RSK » zo 10 nov 2019, 8:52

Coen Tunnel schreef: di 05 nov 2019, 21:09 Sommige gemeentes overwegen de Vmax van 80 naar 60 te brengen op bepaalde wegen, om daarmee stilgelegde bouwprojecten weer op gang te helpen. Maar, de Volkskrant meldt vandaag dat 60 rijden in plaats van 80 juist meer stikstofuitstoot oplevert.
Het verschilt volgens mij wel per voertuigtype, maar in de curves die ik heb gezien in verschillende onderzoeken ligt het minimum aan NOx-emissies ergens tussen de 50 en de 90km/h. Dus om nog eens een open deur in te trappen: de emissie bij 30 is dubbel zo hoog als bij 50. Nou gemeente, zegt u het maar. Een 50-weg afwaarderen óf 80 huizen bouwen?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76292
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » di 12 nov 2019, 9:56

Data omtrent de NOx emissie van het wegverkeer:

Afbeelding
Bron: Mobiliteitsbeeld 2019

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Hajo » di 12 nov 2019, 14:56

De NOS meldt:

Maximumsnelheid overdag naar 100 kilometer per uur - https://nos.nl/l/2310126

Dit land is echt volkomen knettergek geworden! :facepalm: :roll: :nuts: :booooos:

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Basjuh1981 » di 12 nov 2019, 14:59

^^ Het land was al knettergek.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » di 12 nov 2019, 15:07

https://www.omgevingsweb.nl/nieuws/niet ... ignificant

Hierboven nog een stuk waarin uitgelegd wordt, dat een drempelwaarde wel mogelijk is. In dat geval zijn de huidige maatregelen helemaal niet nodig. Wel moet men voor de langere termijn maatregelen (met name in de landbouwsector en grootschalige bodemherstelmaatregelen nemen) nemen om de kwaliteit van de Natura2000 te verbeteren.
Bij herstelmaatregelen moet je vooral denken aan maatregelen om de bodem te herstellen. Door de verzuring (veroorzaakt door de ophoping van stikstofdepositie in met name jaren zestig, zeventig en tachtig) is de bodem sterk aangetast (veel uitspoeling mineralen). Door deze herstelmaatregelen is de bodem ook beter in staat om de stikstofdepositie te bufferen.

Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 566
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door NWH » di 12 nov 2019, 15:13

Is dit in België nu ook zo’n (aankomend) probleem? Ik krijg echt de indruk dat dit puur iets is wat in Nederland speelt en in geen enkel ander land om ons heen.

Daarnaast afgezien van het verkeersaanbod in de nacht, waarom dan wel gewoon 130 en niet ook gewoon 100?

Symboolpolitiek dit!
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » di 12 nov 2019, 15:14

^^

Dat is niet bekend, omdat volgens mij in Belgie nog geen soortgelijke zaak behandeld is.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Hajo » di 12 nov 2019, 15:17

^^ Omdat er daar (nog) niemand over heeft geklaagd en het voor de rechter heeft gebracht. Helaas is dat bij ons in Nederland wel gebeurd. B(

Ik snap er echt helemaal niets meer van. Waarom is stikstof, en in het verlengde daarvan, PFAS zo'n probleem? Inzake stikstof omdat de biodiversiteit daardoor wordt aangetast? Nou en? Mag ik er fijntjes op wijzen dat de natuur de biodiversiteit ook zelf wijzigt? Dat kan dan wel, maar als de mens het veroorzaakt is het land te klein want oh, wat is dat erg! :neenee: Vallen er bomen om wegens te veel stikstof? Sterven er 10, 100, 1000 of 10.000 mensen per jaar door een te veel aan stikstof?

Nog iets minder dan 10 jaar, dan ga ik met pensioen. En ik overweeg serieus om te emigreren. :twisted:
Laatst gewijzigd door Hajo op di 12 nov 2019, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Piles » di 12 nov 2019, 15:22

^^ Flauw en onjuist om de rechter de schuld te geven. Die toetst alleen de wetgeving (opgesteld door de politiek).

En omdat de normen bij ons al ver overschreden worden, is er dus ook geen ruimte voor de Duitse variant (waar kleine toenames geen probleem zijn). Eigen schuld, dikke bult. Incapabele ambtenaren en politici, en populistische kiezers. Zeg maar dag tegen je langetermijnbeleid :down:

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5070
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » di 12 nov 2019, 15:34

^^

Als je mijn laatste betoog gelezen en de bijlage van de link bekeken had, dan kun je zien dat een lager drempelwaarde wel mogelijk is. De uitspraak van 29 mei wordt gelezen dat ieder extra uitstoot verboden is, maar dat is niet het geval. De Natura2000 wetgeving schrijft geen uitstootnormen voor. Alleen men moeten kunnen aantonen dat het (cumulatieve) effect van kleinere projecten geen significante negatieve gevolgen zal hebben op deze gebieden. Dat is volgens mij geen enkele problemen door te verwijzen naar de oudere uitspraken van de Raad van State. Veel van deze uitspraken zijn gebaseerd op zaken waarop de PAS (nog) van toepassing was. De huidige situatie is hetzelfde. De reden is dat bouwverkeer amper voor extra uitstoot zorgt. Uiteraard moet de stikstofdepositie verder omlaag, maar dat gebeurd volgens mij in de huidige situatie al.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door boe! » di 12 nov 2019, 17:18

Hajo schreef: di 12 nov 2019, 15:17Ik snap er echt helemaal niets meer van. Waarom is stikstof, en in het verlengde daarvan, PFAS zo'n probleem? Inzake stikstof omdat de biodiversiteit daardoor wordt aangetast? Nou en? Mag ik er fijntjes op wijzen dat de natuur de biodiversiteit ook zelf wijzigt? Dat kan dan wel, maar als de mens het veroorzaakt is het land te klein want oh, wat is dat erg! :neenee: Vallen er bomen om wegens te veel stikstof? Sterven er 10, 100, 1000 of 10.000 mensen per jaar door een te veel aan stikstof?
Nee er gaan geen mensen dood, omdat de mens toevallig wel tegen extra stikstof kan. Maar dat bijvoorbeeld de helft van de bijen op uitsterven staat, omdat ze geen bloemen meer kunnen vinden (overwoekerd door grassen die welig tieren door een teveel aan stikstof) interesseert jou blijkbaar niets. Bijen spelen een belangrijke rol bij het bestuiven van gewassen, bloemen en planten en dat wordt een stuk minder zonder bijen. En zo zijn er wel meer voorbeelden toe noemen van nadelige gevolgen van de hoge stikstofdepositie.

Plaats reactie