Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Kaaiman » ma 22 jul 2019, 5:37

Dat zal wel over de N373 gaan. De provincie gaat de weg opwaarderen naar volwaardige GOW-80, maar er zijn diverse lokale partijen die 60 willen. De mislukking van PAS lijkt me vooral het zoeken naar een 'probleem' om de provincie alsnog op de knieën te krijgen. :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » ma 22 jul 2019, 8:46

Dit gaat om de N373 inderdaad, die op dit moment ook grotendeels Vmax 80 is tussen de N371 (na de brug over de Drentse Hoofdvaart) en de afslag naar Veenhuizen (N919). Een snelheidsverlaging zou dus wisselgeld kunnen zijn voor wijksuitbreiding van Kloosterveen voor stikstofuitstoot.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Durashift » ma 22 jul 2019, 12:23

Het zal wel moeten.. dit weekend in de Volkskrant ook (weer) een artikel over de impact van het PAS besluit. Er werd wel, netjes, over stikstofdepositie geschreven. ;)

Diederik Samsom heeft er ook een column aan geweid, begreep ik. Dat het 'polderen om zowel economie als natuur te laten groeien' niet langer houdbaar is.. Nou dacht ik toch gelezen te hebben dat onder Samsom zijn verantwoordelijkheid destijds deze PAS regeling ontwikkeld is. :s

Inkrimpen van de veestapel zal onvermijdelijk worden, verwacht men. Deskundigen stellen dat dit RvS besluit een beleidsmatige ramp betekent. allen zou men liever zien dat er fysiek een werkelijke ramp zou plaatsvinden (watersnoodramp van 1995 werd genoemd als breekijzer voor het project 'ruimte voor de rivieren') om politiek en beleidsmatig pijnlijke keuzes te maken.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Basjuh1981 » ma 22 jul 2019, 13:46

^^ Volgens mij hebben wij de afgelopen decennia wel een aantal uitbraken van diverse ziekten gehad, waardoor een deel van de veestapel geruimd moest worden.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » ma 22 jul 2019, 15:11

Het probleem is dat bestaande agrarische vergunningen in principe niet ingetrokken kunnen worden en dat zelfs als je op 50% reductie (door uitkoop) zou uitkomen, is het papieren probleem nog steeds niet voorbij is. Je mag ook niet salderen in een natuurgebied. Als door een bronnenverplaatsing 90% van het natuurgebied aanzienlijk beter wordt en 10% een beetje slechter, dan mag dat dus niet. Alles en overal moet beter door de gekoppelde maatregelen, en dat is vrijwel nooit te doen.
Hoe lossen andere landen dit zelfde probleem op in gebieden met veel industrie of veel veehouderij ? Het is gek dat je daar vaak weinig van hoort, terwijl het NLse probleem niet uniek kan zijn ? Hoe Hongarije of Polen het oplost weet ik wel (gewoon de Europese uitspraak negeren en dat kan ongestraft) maar ik weet niet hoe dat in onze buurlanden gaat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Vinny » ma 22 jul 2019, 19:28

Nou dacht ik toch gelezen te hebben dat onder Samsom zijn verantwoordelijkheid destijds deze PAS regeling ontwikkeld is
Het gaat om een PvdA politicus. Die krijgen in hun opleiding te horen dat ze een regeling moeten optuigen waar tegen ze lekker oppositie kunnen voeren als ze niet meer in de regering zitten. Om vervolgens, als ze toch weer de grootste partij van Nederland worden, weer lekker mee te doen met het bedenken en uitvoeren van 'rechts' beleid.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » di 23 jul 2019, 17:39

RTL Nieuws: Stikstofregels: zelfs de aanleg van een midgetgolfbaan kan niet meer

Het lijkt een beetje door te slaan ondertussen. Er is dringend een nieuwe wet nodig die stikstofdepositie aanpakt en ontwikkelingen mogelijk maakt. Dit dreigt nog problematischer te worden dan de luchtkwaliteit voor 2010.

Ik vraag me ook af hoe andere landen hier mee omgaan. Nederland is dichtbevolkt en het land intensief gecultiveerd, wat leidt tot grote stikstofdepositie vanuit met name de landbouw, maar in Duitsland waren eerder ook problemen met een mestoverschot. Ik heb nog van geen enkel ander land gelezen dat hierdoor de bouw van zo ongeveer alles plat komt te liggen.

Voor grote projecten valt nog te beargumenteren dat het algemeen belang heel groot is, maar voor kleinere projecten en activiteiten is de vernietiging van het PAS een ramp.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » di 23 jul 2019, 22:29

Mogelijkheden voor stikstofmitigatie uit een wat ouder nieuwsbericht:
  • Om dit te voorkomen worden er landelijk maatregelen genomen zoals het afgraven van grond met veel stikstof, maaien, begrazen en het kappen van bomen. In Drenthe gebeurt dit in negen gebieden zoals het Fochteloërveen.

    Werkzaamheden per gebied verschillen
    Wat er moet gebeuren, verschilt per gebied. Zo worden in het Fochteloërveen bomen weggehaald, wordt geplagd en wordt de natuur begraasd door schapen. "De schapen zijn onze maaimachines. Ze leveren maatwerk en komen op de meest ontoegankelijke natte plekken. Bovendien passen ze in het landschap", vertelt boswachter Marjan Dunning van Natuurmonumenten.
RTV Drenthe: Ruim 6 miljoen om natuur te beschermen tegen stikstof

Dit zijn dus voorbeelden van maatregelen om de stikstofdepositie te doen afnemen. Afgraven lijkt mij één van de meest kostbare maatregelen. Een andere maatregel die ik gelezen heb is hydrologisch beheer (veranderen waterstand).

Dit soort maatregelen waren ook wel in het PAS opgenomen (het PAS ging uit van zowel bronbeleid als mitigatie / herstel). Technisch gezien heb je ook nog compensatie, maar kennelijk wordt daarvan gesteld dat dit niet gerekend mag worden als herstel. Bijvoorbeeld door nieuwe natuur aan te leggen om de verslechtering in een ander natuurgebied te compenseren.

Deze maatregelen zijn klein bier op een groot project, maar voor de kleine projecten en activiteiten is dat veel lastiger. Juist om die reden was het PAS ook opgezet, zodat er niet voor elke veehouderij een complete MER studie met kostbare maatregelen gemaakt hoefde te worden. Bij tracébesluiten werd sowieso al wel een passende beoordeling gemaakt voor het PAS.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » wo 24 jul 2019, 6:34

^^

De uitstoot van de stikstofdepositie moet verlaagd worden, want anders hebben dit soort maatregelen maar weinig nut (de afgraven bodem verzuurd hierdoor alsnog). Ik denk dat de veestapel verkleind moet worden i.c.m. moderne stallen. Overigens verwacht ik wel dat er een soort noodwet komt, of dat men ander wetgeving aanneemt om de boel niet op slot te gooien. Ook de milieupartijen zitten niet op het slot zetten van het land te wachten, want dan kunnen hun gewenste projecten ook niet doorgevoerd worden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door mavas » wo 24 jul 2019, 8:55

Ik lees nu inderdaad al veel over de paniek die in het land heerst vanwege het PAS. Geen enkel klein projectje kan nog verder.
Als er zo'n noodwet komt, of aanpassing van een andere wet, dan kost dat ook weer veel tijd. Ben je zo een jaar verder.

Intussen staan al die projectjes dus stil. Dat is eigenlijk een grote economische ramp die er aan zit te komen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » wo 24 jul 2019, 9:12

^^

Toch wel vreemd, want deze problemen bestonden voor de invoering van de PAS ook al. Bij de verbreding van de A2 tussen Den Bosch en Eindhoven werd hetzelfde argument gebruikt om het project te proberen tegen te houden, maar RWS kon toen aantonen dat de verbreding geen negatieve effecten om de omliggende Natura 2000 gebieden zou hebben. Ik begrijp dan niet waarom dit nu voor grote problemen zorgt. De wetgeving m.b.t. Natura 2000 bestaat al 15 - 20 jaar en voor de invoering van de PAS, moest men de effecten ook al aantonen.

Volgens mij kun je dezelfde methodes toepassen, dat voor de invoering van de PAS ook gebruikt werden (en iets minder precies de boel berekenen).

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door sanderl » wo 24 jul 2019, 9:30

Ik snap het niet meer zo goed. In eerste instantie werd hier gezegd (door bijv Chris) dat de heisa nogal overdreven werd. Dat besluiten alleen maar aangepast moeten worden en e.e.a. omtrent stikstof op een andere manier aangetoond moet worden. Maar de laatste dagen lijkt het toch wat moeilijker te liggen allemaal en lijkt de heisa meer dan terecht te zijn, omdat het land op slot gaat. Hoe zit het nou?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » wo 24 jul 2019, 9:40

Zoals aangegeven, voor grote projecten zoals autosnelwegen was deze onderzoekslast er sowieso al en voor grote projecten is het maatschappelijk belang makkelijker aan te tonen. Dus die kunnen met een beetje vertraging gewoon doorgang vinden.

Het probleem ligt vooral bij kleine projecten die bijna geen stikstof uitstoten en waar voorheen een melding voldoende was. Die kunnen nu niet zonder meer verder zoals dat voorheen wel het geval was. Het ligt wellicht ook aan de gemeente of provincie in hoeverre zij activiteiten gaan dwarsbomen, ik heb ook gelezen dat Friesland al aangegeven heeft om landbouwactiviteiten gewoon nog toestemming te verlenen ook al is er geen geldig PAS meer: https://www.trouw.nl/nieuws/provincies- ... ~bf4fffbf/

sanderl
autoweg
Berichten: 1140
Lid geworden op: ma 17 aug 2009, 12:25
Locatie: Noord-Holland

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door sanderl » wo 24 jul 2019, 9:59

En wie bepaalt wanneer iets maatschappelijk belang is? Raad van State uiteindelijk?

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » wo 24 jul 2019, 10:26

Dat is een argument dat voor de Raad van State stand moet houden. Het is eigenlijk wat open ter interpretatie, en daardoor risicovol, zeker naarmate de projecten kleinschaliger zijn. Dit is de eerder genoemde ADC toets:
  • Er zijn geen alternatieve oplossingen (A), het project is nodig om dwingende redenen van groot openbaar belang (met inbegrip van redenen van sociale of economische aard) (D), en de nodige compenserende maatregelen worden getroffen om te waarborgen dat de algehele samenhang van Natura-2000 bewaard blijft (C).
De ADC toets is doorlopen voor bijvoorbeeld de bouw van de A24 bij Rotterdam, die als eerste project buiten het PAS om is vastgesteld. Het wordt aangenomen dat andere grote projecten ook hiervan gebruik gaan maken.

Het lastige bij dit soort zaken is dat het verkeer of woningbouw niet veel bijdraagt, de depositie wordt voornamelijk bepaald door de landbouw. Dus of een dergelijk project wel of niet doorgaat heeft uiteindelijk niet veel effect op de natura-2000 gebieden, maar het is tegelijkertijd wel weer een procedureel struikelpunt. Vandaar dat ook gezegd wordt dat het fors inkrimpen van de veestapel het enige effectieve bronbeleid is.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » wo 24 jul 2019, 10:28

Trouwens, zojuist heeft de Raad van State uitspraak gedaan over de Kempenbaan en aansluiting N69 op de A67, waaruit blijkt dat de ADC toets goed is uitgevoerd en het project kan doorgaan.
Raad van State schreef:Ver­bre­ding Kem­pen­baan in Veld­ho­ven kan door­gaan; ADC-toets goed uit­ge­voerd

De wegverbreding van de Kempenbaan-West in Veldhoven en een nieuwe aansluiting op de rijksweg A67 kunnen doorgaan, ondanks enige toename van neerslag van stikstof op een natuurgebied in de omgeving. Dat blijkt uit een uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State van vandaag (24 juli 2019). De gemeente Veldhoven heeft goed onderbouwd dat er dwingende redenen zijn voor de aanleg van deze infrastructuur, dat er geen alternatieven zijn, en dat er natuurcompensatie plaatsvindt.

Programma Aanpak Stikstof
Aanleiding voor de uitspraak zijn bezwaren van onder meer de Stichting Oplossing N69 Bewonersoverleg Dommelen en de Brabantse Milieufederatie. Volgens hen kan de stikstofuitstoot van de wegen het beschermde natuurgebied Leenderbos, Groote Heide & De Plateaux aantasten. Deze bezwaren waren voor de Afdeling bestuursrechtspraak reden om de zaak een tijd aan te houden in verband met de toen lopende procedure over het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Op 29 mei 2019 oordeelde de Afdeling bestuursrechtspraak dat het PAS niet als toestemmingsbasis kan worden gebruikt voor allerlei projecten, waaronder de aanleg of uitbreiding van wegen.

Nieuw besluit gemeente Veldhoven
Eind 2018, nadat de Afdeling bestuursrechtspraak de zaak al had aangehouden, besloot Veldhoven te proberen de gevolgen voor de natuur opnieuw te beoordelen, maar nu buiten het PAS om. De gemeente voerde een zogenoemde ADC-toets uit voor het project. Daarmee wil de gemeente onderbouwen dat er geen alternatieven zijn voor de gekozen aanpak, dat er dwingende redenen zijn om het project uit te voeren, en dat er compensatie plaatsvindt voor de schade aan de natuur. Als het project die toets doorstaat, kan het doorgaan, ondanks de uitstoot van stikstof die het veroorzaakt.

ADC-toets volstaat, project kan doorgaan
In de uitspraak van vandaag komt de Afdeling bestuursrechtspraak tot de conclusie dat Veldhoven de ADC-toets goed heeft uitgevoerd. Het op deze ADC-toets gebaseerde bestemmingsplan blijft in stand. De aanpassing van de wegen verbetert de bereikbaarheid van bedrijventerrein De Run in Veldhoven. Met de nieuwe infrastructuur wordt ook een nieuwe regionale verbindingsweg tussen Veldhoven en de bestaande N69 ten zuiden van Valkenswaard aangesloten op het bestaande wegennet. Verder draagt de aanpassing bij aan het oplossen van leefbaarheids- en verkeersveiligheidsproblemen in Veldhoven, Valkenswaard, Waalre en Aalst. Er zijn dus 'dwingende redenen van groot openbaar belang' voor het project. Verder neemt Veldhoven een pakket aan maatregelen om het verlies aan natuur te compenseren. Deze compensatie is ook verplicht gesteld in het bestemmingsplan waarin dit project planologisch is geregeld. Er is "geen aanleiding om te twijfelen aan de effectiviteit van de compenserende maatregelen die in het compensatieplan zijn opgenomen", staat in de uitspraak. Ook zijn de compensatielocaties groot genoeg. Daarmee is ook dat deel van de ADC-toets in orde.
Dit is een belangrijke uitspraak voor lagere overheden, dat betekent namelijk dat ook relatief kleine projecten (zoals deze) goedgekeurd kunnen worden indien de ADC toets goed doorlopen wordt, en het dus niet strandt op een discussie of iets wel of niet van groot openbaar belang is.

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Seat » ma 29 jul 2019, 11:28

Bij het ministerie waar ik werkzaam ben, werken we aan een soort ‘collectieve ADC-toets’ waarmee een verzameling aan kleine projecten gezamenlijk kan gelden als van groot belang. Plus het maakt de benodigde C-maatregelen ook wat eenvoudiger om uit te voeren. Zeker niet om ‘door te drukken’ maar om recht te doen aan én de milieubescherming én de noodzaak om bepaalde werkzaamheden uit te kunnen voeren.
Het gaat overigens niet om wegenbouw ;)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Chris » wo 14 aug 2019, 10:24

De Raad van State heeft weer 3 bestemmingsplannen vernietigd die gebruik maakten van het PAS.

In de gemeente Boxtel gaat het om het bestemmingsplan 'Verbindingsweg Ladonk-Kapelweg 2017'. Dit is een omlegging van wat vroeger de N624 was (Haaren - Boxtel). Deze weg is inmiddels geheel overgedragen aan de gemeenten.

In Roermond is de bouw van 470 woningen van tafel geveegd. In Wageningen ging het om ontwikkelingen rond het Future Center Wageningen.

Hiermee is duidelijk dat de woningbouw in Nederland nu abrupt tot stilstand is gekomen. Het lijkt er op dat alle woningbouwprojecten die van het PAS gebruik maken, en dat zal waarschijnlijk een heel groot deel zijn, nu niet doorgang kunnen vinden tot een alternatieve methode gevonden wordt. Ik denk dat dit grote gevolgen zal hebben voor in elk geval de korte termijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » wo 14 aug 2019, 11:33

Dat geldt alleen voor plannen die nog niet onherroepelijk waren. Ik weet niet of de RvSt ook plannen vernietigt waar het PAS (of indirecte natuurschade) niet in de beroepsgronden voorkomt. In principe kan dat wel, maar hoeft niet.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » wo 14 aug 2019, 17:13

Volgens mij kan men de plannen weer herstellen door de effecten uit te zoeken. Voor de PAS kwamen veel plannen er ook door, terwijl destijds ook dit soort zaken onderzocht moesten worden. Alleen een deel van de boeren konden niet uitbreiden en om die reden is destijds de PAS opgesteld. Het is jammer dat veel projecten van deze methode gebruik heeft gemaakt, want de 'oudere' methode kon ook toegepast worden (zie A15, A24 en N67). De verwijziging naar de PAS is niet meer mogelijk. Wel vreemd dat de RvS de mogelijkheid van de bestuurlijke lus niet toestaat bij deze uitspraken. Zeker bij de kleinere projecten moet het mogelijk zijn om de effecten (die er niet zijn) binnen enkele maanden vast te kunnen stellen.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Durashift » wo 14 aug 2019, 22:25

Chris schreef: wo 14 aug 2019, 10:24 (..)

Hiermee is duidelijk dat de woningbouw in Nederland nu abrupt tot stilstand is gekomen. Het lijkt er op dat alle woningbouwprojecten die van het PAS gebruik maken, en dat zal waarschijnlijk een heel groot deel zijn, nu niet doorgang kunnen vinden tot een alternatieve methode gevonden wordt. Ik denk dat dit grote gevolgen zal hebben voor in elk geval de korte termijn.
Ja, da's niet zo mooi... want er is al schaarste..
Als projecten lange vertraging oplopen.. is de volgende crisis al in gang en voorzie ik dat projecten om die reden heel diep in de koelkast, zo niet vriezer, kunnen belanden.. :geenlach:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » do 15 aug 2019, 8:19

Rogier schreef: wo 14 aug 2019, 17:13 Wel vreemd dat de RvS de mogelijkheid van de bestuurlijke lus niet toestaat bij deze uitspraken. Zeker bij de kleinere projecten moet het mogelijk zijn om de effecten (die er niet zijn) binnen enkele maanden vast te kunnen stellen.
Als ze er niet zijn, dan is het makkelijk. Dan had men de PAS ook niet hoeven of moeten toepassen. Probleem is dat veel projecten een minimale belasting hebben (zeg een locale papieren toename van 0.1% op de basisbelasting) of een geringe verschuiving (netto 0). Die werden tot voor kort weggestreept met algemene plannen (reducerende maatregelen veeteelt, industrie en schonere auto's).
Het ministerie van LNV is op dit moment ook moeilijk aan het doen. Ook (per definitie tijdelijke) bouwprojecten nabij Natura2000 gebieden hebben opeens een ontheffing of vergunning nodig omdat er een dieselgenerator wordt gebruikt voor een paar weken of graafmachines op diesel rijden. Daarbij wordt verwezen naar de stikstofdepositie. Bij mijn weten ligt hier nog geen gerechtelijke uitspraak van een bezwaar tegen deze extra eis.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Durashift » do 15 aug 2019, 10:22

Stand.nl had er daarstraks ook een item over. Europese stikstofnorm is een ramp voor Nederland.

521 mensen lieten weten wat zij van de stelling vonden.. meerderheid is het er mee oneens.


Bouwend Nederland wenst een noodwet om o.a. woningbouw toch op korte termijn door te kunnen laten gaan.

https://www.nporadio1.nl/standpunt/2019-08-15

Dat project in Roermond (bouwen in het buitengebied) lag al niet goed bij de gemeenteraad, hoorde ik ook in die uitzending. Het komt de lokale overheid misschien niet eens slecht uit dat er nu een streep doorheen is gehaald?

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 15 aug 2019, 10:42

Peter schreef: do 15 aug 2019, 8:19
Rogier schreef: wo 14 aug 2019, 17:13 Wel vreemd dat de RvS de mogelijkheid van de bestuurlijke lus niet toestaat bij deze uitspraken. Zeker bij de kleinere projecten moet het mogelijk zijn om de effecten (die er niet zijn) binnen enkele maanden vast te kunnen stellen.
Als ze er niet zijn, dan is het makkelijk. Dan had men de PAS ook niet hoeven of moeten toepassen. Probleem is dat veel projecten een minimale belasting hebben (zeg een locale papieren toename van 0.1% op de basisbelasting) of een geringe verschuiving (netto 0). Die werden tot voor kort weggestreept met algemene plannen (reducerende maatregelen veeteelt, industrie en schonere auto's).
Het ministerie van LNV is op dit moment ook moeilijk aan het doen. Ook (per definitie tijdelijke) bouwprojecten nabij Natura2000 gebieden hebben opeens een ontheffing of vergunning nodig omdat er een dieselgenerator wordt gebruikt voor een paar weken of graafmachines op diesel rijden. Daarbij wordt verwezen naar de stikstofdepositie. Bij mijn weten ligt hier nog geen gerechtelijke uitspraak van een bezwaar tegen deze extra eis.
Dan wordt het hoogtijd dat het ministerie van LNV teruggefloten wordt. Voor de invoering van de PAS bestond de regelgeving van de stikstofdepositie ook al en toen kon men deze projecten ook doorvoeren (voorbeeld is de verbreding van de A2 tussen Eindhoven en Den Bosch). Ik snap om die reden niet, waarom men niet naar de situatie teruggrijpt voor de invoering van de PAS. De veehouderij in bepaalde gebieden kan dan niet uitbreiden, maar het uitvoeren van bouwprojecten blijft dan wel mogelijk. De huidige situatie zorgt er eindelijk alleen maar voor dat het draagvlak voor milieubeleid in zijn GEHEEL onderuit gehaald wordt.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » do 15 aug 2019, 10:54

Ik vermoed dat het niet direct om het ministerie gaat, maar om een inspectiedienst van het ministerie. Die staat formeel los van het ministerie (lees: kan formeel niet door de politiek worden teruggefloten, anders dan door wettelijk veranderen van bevoegdheden). Alleen de rechtbank kan zo'n inspectiedienst tot de orde roepen, maar dat gebeurt pas als een aannemer zonder ontheffing (die hij vermoedelijk toch niet krijgt) doorgaat en een dwangsom niet betaalt. Dat proces duurt makkelijk een jaar en een aannemer loopt het risico de dwangsom niet te kunnen verhalen op de opdrachtgever als de rechtbank hem geen gelijk geeft. De aannemer zal (zeker in tijd van voldoende werk) het werk stilleggen en zich beroepen op overmacht en dan komt er ook geen rechtszaak….
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 15 aug 2019, 11:06

^^

Waarschijnlijk kan men de inspectie ook op bepaalde recente rechtelijke uitspraken wijzen.
Bij de bouw van het ecoduct over de A35 is pas geleden ook een uitspraak gedaan, omdat een omwonende vreesde dat de geluidsoverlast zou gaan toenemen. Het het stikstofargument werd in deze rechtzaak gebruikt, maar de rechter was dit argument af, omdat het natura2000 5 kilometer uit de buurt is en om die reden zijn er geen significante effecten op dit gebied te verwachten. Deze uitspraak sterkt mij, dan men de situatie van voor de invoering van de PAS gewoon kan toepassen. Verder moet de inspectiedienst (via een indirecte wijze) aangepakt worden, want nu heeft deze dienst te veel invloed en loopt het politieke debat te veel te beinvloeden (alles tegenhouden).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Peter » do 15 aug 2019, 11:45

De inspectiedienst stelt vaak dat een gebrek aan regels een verbod op een activiteit is (lees: je moet een vergunning hebben die je nergens kunt aanvragen). Zie ook de discussie over de e-step of elektrische eenwielers.
In dat laatste geval vraag ik mij overigens af of je als buitenlander ook aan dit "verbod" bent gehouden, als je in eigen land legaal de weg opmag. Laat in het midden of je je (volgens de regels van land van herkomst) moet verzekeren tegen ongevallen of op eigen risico aan het verkeer mag deelnemen.

Voorbeeldje:
https://www.lc.nl/friesland/Onduidelijk ... 11031.html
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » do 15 aug 2019, 16:45

^^

Een gebrek aan regels kan normaal gesproken niet voor een verbod zorgen. Vaak wordt in de wet opgenomen welke type voertuigen toegestaan zijn en de rest is simpelweg niet toegestaan. Als dit laatste niet in de wet opgenomen is, dan heeft de inspectie geen poot om op te staan om een boete af te geven.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Durashift » do 15 aug 2019, 23:08

Rogier schreef: do 15 aug 2019, 10:42 (..) . Ik snap om die reden niet, waarom men niet naar de situatie teruggrijpt voor de invoering van de PAS. De veehouderij in bepaalde gebieden kan dan niet uitbreiden, maar het uitvoeren van bouwprojecten blijft dan wel mogelijk. (..)
Volgens mij is dat juist de reden dat 'men' de PAS verzonnen heeft: om economische (landbouw) activiteiten door te laten gaan en tevens aan de natuur tegemoet te komen.. (op papier). Denk dat de lobby vanuit de boerenorganisaties toch nog wel zo machtig zijn om hun belangen niet op achterstand te laten zetten, ten gunste van woning en infra bouw.. Dat laat men niet over hun kant gaan, lijkt mij.

Rogier
2x2 autosnelweg
Berichten: 5066
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:54

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Rogier » vr 16 aug 2019, 10:51

^^

Dat is begrijpelijk, maar de economische waarde van de landbouw is beperkt. Als ik persoonlijk een keuze moet maken tussen infra en woningbouw en de landbouw, dan krijgt de infra en woningbouw echt wel voorrang. Er is al 'woningnood' en dat moet snel aangepakt worden.

Op de langere termijn moeten deze 'idiote' milieuregels op de schop, want het compleet stilleggen van allerlei plannen, gaat op de langere termijn de milieuproblemen ook niet oplossen. Daar zijn gerichtere maatregelen voor noodzakelijk. Anders bestaat er een redelijke kans dat de samenleving aangeeft dat de gehele milieuregelgeving mag verdwijnen.

Plaats reactie