Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Hajo
2x2 autosnelweg

Re: Programma Aanpak Stikstof (PAS)

Bericht door Hajo » di 12 nov 2019, 18:06

@ Boe! : Nou, nou... :wijsvinger:

Met kortzichtigheid heeft dat overigens niets te maken. Het is alleen zo jammer dat kleine problemen zo buitenproportioneel worden opgeblazen. Iets met een mug en een olifant. En nu we toch in de dierentuin zijn: arme bijtjes. :sadley: :twisted:

Maar alle gekheid op een stokje: ik begrijp de hele heisa over stikstof nog steeds niet. Ineens is het een probleem. Waarom dan? Kan iemand mij dat eens logisch uitleggen? Waar komt dat probleem ineens vandaan? Ik vind het allemaal zwaar overdreven. Misschien heb ik het mis, maar in de hele discussie over stikstofdepositie heb ik nog niet één keihard feit of argument gehoord waaróm het een probleem is.

Anyway, met deze maatregel (vmax wordt 100), voorspel ik dat er in ieder geval twee dingen gaan gebeuren:

1. Dit gaat de VVD zetels kosten en
2. Burgerlijke ongehoorzaamheid: veel automobilisten zullen een middelvinger opsteken en zich niets van die 100 km/h aantrekken. Ik laat in het midden of ik daarbij hoor. ;)

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 12 nov 2019, 18:08

Wat gaat er met wegen gebeuren waar nu 120 gereden mag worden? 100 de hele dag of ook dynamisch zoals op de A325?

Je zou verwachten dat ze de flitsmarge wat omhoog gooien om op 100 trajecten de onzinboetes wat te dempen. Wacht, kost geld... B(

CasablancaMarocco
dorpsstraat

Bericht door CasablancaMarocco » di 12 nov 2019, 18:20

Als de overheid geen respect heeft voor de burgers dan heb ik geen respect voor deze overheid en regels, dan ga ik overal lekker +30 vmax rijden.
Mijn bloed kookt, ik ben koerier, en mijn werkdruk neemt alleen maar toe, hoe ga ik dit oplossen?? Gewoon later thuis komen voor het zelfde geld, en dit omdat ze die boeren willen ontzien, die hebben macht met hun grote machines, en blijven nu uit de wind van de overheid. :redangry:

Ik ga even een rondje lopen, mijn bloed kookt, waar zo'n klein landje groot in denkt te zijn... Over de grens mag je nog steeds met 250 knallen....

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » di 12 nov 2019, 18:24

^^ Zie je wel: burgerlijke ongehoorzaamheid. Had het al voorspeld. ;)

@ hoevenpe:
De 100 gaat gelden tussen 06.00 en 19.00 uur op alle snelwegen. Indien er op een bepaald wegvak nu al een hogere vmax geldt tussen 19.00 en 06.00, bijvoorbeeld 120, dan blijft dat zo.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 12 nov 2019, 18:29

^^
Dank voor de verduidelijking. Aan de ene kant goed dat op die wegen in de avond en nacht de limiet ook hoger blijft maar het wordt wel een zooitje met de bebording op deze manier.

Had liever overall altijd 110 gehad, met op een enkele plek 90.

Willem
2x3 autosnelweg

Bericht door Willem » di 12 nov 2019, 18:32

En daarom moet je overal trajectcontrole invoeren. En de boetes verhogen: tot 10 km. te hard krijg je een boete van 150 euro per km. te hard. Van 10-15 km. te hard krijg je naast een boete ook een CBR-cursus van een week en € 3000 over de gevaren van te hard rijden voor mens en milieu.
Boven de 15 km. te hard is rijbewijs definitief kwijt en boven de 20 km. krijg je een gevangenisstraf van minstens 5 jaar.

Nu ik mijn frustratie kwijt ben kan ik wat serieuzer verder gaan: dat het verkeer ook een bijdrage moet leveren is te begrijpen. Maar de boeren en bouwers werden opeens ontzien na al die protesten op het Malieveld. Dan is het krom om alles bij het verkeer neer te leggen. Of trekken ze dit besluit ook terug als het Malieveld vol auto's wordt gezet?

Uiteindelijk moeten het maatregelen zijn waarbij elke sector evenredig aan de oplossing van het stikstofprobleem bijdraagt. Die evenredigheid mis ik nu.

CasablancaMarocco
dorpsstraat

Bericht door CasablancaMarocco » di 12 nov 2019, 18:34

hoevenpe schreef:
di 12 nov 2019, 18:29
^^
Dank voor de verduidelijking. Aan de ene kant goed dat op die wegen in de avond en nacht de limiet ook hoger blijft maar het wordt wel een zooitje met de bebording op deze manier.

Had liever overall altijd 110 gehad, met op een enkele plek 90.
100 bij grote steden en 120 daarbuiten zoals vroeger, dat was uitstekend.
Tegenwoordig is het een bij elkaar geraapt zooitje.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 12 nov 2019, 18:39

Hajo schreef:
di 12 nov 2019, 18:06
ik begrijp de hele heisa over stikstof nog steeds niet. Ineens is het een probleem. Waarom dan? Kan iemand mij dat eens logisch uitleggen? Waar komt dat probleem ineens vandaan?
In deze video van twee maanden geleden wordt een en ander in een notendop uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=3Z49O0yqPx8

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 12 nov 2019, 18:42

Willem schreef:
di 12 nov 2019, 18:32
Maar de boeren en bouwers werden opeens ontzien na al die protesten op het Malieveld. Dan is het krom om alles bij het verkeer neer te leggen.
Veel provincies hebben maatregelen die de boeren treffen tijdelijk ingetrokken. Die regels komen in aangepaste vorm nog wel terug.

Moshi
polderweggetje

Bericht door Moshi » di 12 nov 2019, 19:13

Willem schreef:
Uiteindelijk moeten het maatregelen zijn waarbij elke sector evenredig aan de oplossing van het stikstofprobleem bijdraagt. Die evenredigheid mis ik nu.
Waarom zou dat? Waarom is de huidige verdeling rechtvaardig en een andere verdeling niet? Niet dat het wat mij betreft per se niet zo is maar ik vind het altijd wat merkwaardig als mensen het handhaven van een status quo als argument op zich gebruiken, terwijl het prima zo kan zijn dat de huidige verdeling juist niet rechtvaardig is of een bepaalde groep veel makkelijker kan inleveren.

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » di 12 nov 2019, 19:28

CasablancaMarocco schreef:
di 12 nov 2019, 18:34
100 bij grote steden en 120 daarbuiten zoals vroeger, dat was uitstekend.
Tegenwoordig is het een bij elkaar geraapt zooitje.
Zou ik voor tekenen, maar zie dat niet meer zo snel gebeuren helaas. Zou al mooi zijn als de onzinboetes verdwijnen.

Denk verder aan je bloeddruk, het is het niet waard. Zijn belangrijker dingen in het leven.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » di 12 nov 2019, 19:34

Willem schreef:
Of trekken ze dit besluit ook terug als het Malieveld vol auto's wordt gezet?
De auto verkopen, stoppen met roken en het alcohol laten staan. Dan krijgen ze in Den Haag een serieus probleem.

Maar ja, dat gaat toch niemand doen.
60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » di 12 nov 2019, 21:29

Hajo schreef:
di 12 nov 2019, 18:06
Anyway, met deze maatregel (vmax wordt 100), voorspel ik dat er in ieder geval twee dingen gaan gebeuren:

1. Dit gaat de VVD zetels kosten
Nee. Alle partijen links van de VVD wrijven zich in hun handjes met deze snelheidsverlaging, dus zijn geen alternatief voor mensen die deze maatregel verachten. Het CDA heeft er ook aan meegewerkt. Blijven PVV en FvD over, maar die partijen zie ik niet ineens een groot aantal zetels van de VVD afsnoepen. Het zijn rechtse partijen, maar voor veel VVD-kiezers geen serieus alternatief. En dus zal het voor veel mensen toch weer VVD worden. Ondanks deze onzinmaatregel. En de VVD weet gewoon dat ze dit risico kunnen nemen, ook met deze voor hun kiezers ontzettend impopulaire maatregel blijven ze hoogstwaarschijnlijk toch wel de grootste.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » di 12 nov 2019, 21:43

Het is gewoon een terechte maatregel voor het korte termijn adresseren van de PAS problemen. En daarmee dus economische belangen te ontlasten van verdere korte termijn schade (die we met een aankomende recessie kunnen missen als kiespijn). Als hiermee werk op gang komt worden direct economische belangen gediend. Als burgers daar hun regering negatief op afrekenen ga ik aan hun mentale capaciteit twijfelen.

Wanneer de maatregelen voor de middelbare en langere termijn gevormd zijn en misschien eerste effecten sorteren kan er tav wegverkeer weer gekeken worden naar de snelheid tav bijvoorbeeld meer provinciale snelwegen.

Maar nu gaat het om de economische belangen van het bedrijfsleven (en niet die van de forens) voorop te stellen en met noodmaatregelen dat normatief te regelen. Ik zou het wel weten, ook als ik in Drenthe had gewoond. Maar ja, ik ben maar een Randstedeling. Ik heb die 10 minuten reistijd er wel over als dit een noodoplossing biedt voor bedrijvigheid in een sector die de mijne niet is. Dat heb je over voor je landgenoten.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 12 nov 2019, 21:49

mhkamp schreef:
di 12 nov 2019, 19:34
De auto verkopen, stoppen met roken en het alcohol laten staan. Dan krijgen ze in Den Haag een serieus probleem.
En je gewoon aan de nieuwe max. snelheden houden zodat er geen boetes worden uitgedeeld. Dat scheelt ook inkomsten.

Maar als de reacties - ook op dit forum - lees, dan...
Maar ja, dat gaat toch niemand doen.
... dat dus.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Myquandro
dorpsstraat

Bericht door Myquandro » di 12 nov 2019, 22:15

Kan iemand trouwens overzien wat de effecten gaan zijn bij spits- en plusstroken? Gaan de snelheden gewoon 100 zijn, ongeacht of de spitsstrook open of gesloten is, zoals op de A10 zuid of de A1 Naarden - KP Eemnes, of gaat de snelheid dan omlaag naar 80, zoals op de A27 KP Lunetten - KP Everdingen of A28 bij Zwolle? Op bijna alle plekken met spitsstroken die ik ken is de snelheid lager als de spitsstrook geopend is, maar dat zijn ook bijna altijd trajecten waar de snelheid standaard 120 of 130 is, dus niet 1-op-1 vergelijkbaar.

Schelpenpaadje
expressweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 13 nov 2019, 7:49

100 op spitsstroken is niet ineens onveiliger geworden door de verlaging van de maximumsnelheid bij gesloten spitsstroken. Het lijkt me daarom stug dat ook die snelheid wordt verlaagd.

Mocht de verlaging naar 100 blijvend zijn (wat ik niet hoop), dan is het invoeren van nieuwe spitsstroken wel een stukje makkelijker. Er is geen wisselend snelheidsregime nodig en met de lagere maximumsnelheid en zonder vluchtstrook zijn snelwegen defacto autowegen geworden.

Myquandro
dorpsstraat

Bericht door Myquandro » wo 13 nov 2019, 8:52

Wat is dan de reden dat er bij Zwolle en Nieuwegein wel gekozen is voor 80 als limiet? Is die spitsstrook anders dan andere spitsstroken? Of zijn de opritten korter of minder overzichtelijk als de spitsstroken geopend zijn?

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 13 nov 2019, 8:58

Komt door de te smalle rijstroken als de spitsstrook open is, was voorheen op de A9 bij Badhoevedorp ook.

Coen Tunnel
4x4 autosnelweg

Bericht door Coen Tunnel » wo 13 nov 2019, 9:22

Myquandro schreef:
wo 13 nov 2019, 8:52
Wat is dan de reden dat er bij Zwolle en Nieuwegein wel gekozen is voor 80 als limiet? Is die spitsstrook anders dan andere spitsstroken? Of zijn de opritten korter of minder overzichtelijk als de spitsstroken geopend zijn?
Die spitsstroken liggen links, dus de toeritten zijn het probleem niet. Ze zijn wel een stuk smaller dan veel andere spitsstroken, vandaar de lagere Vmax. Aan de andere kant, op die spitsstroken in Zwolle rijdt bijna niemand 80, vaak gaat het daar toch wel wat sneller (90-100).
jelger schreef:
di 12 nov 2019, 21:43
Maar nu gaat het om de economische belangen van het bedrijfsleven (en niet die van de forens) voorop te stellen en met noodmaatregelen dat normatief te regelen. Ik zou het wel weten, ook als ik in Drenthe had gewoond. Maar ja, ik ben maar een Randstedeling. Ik heb die 10 minuten reistijd er wel over als dit een noodoplossing biedt voor bedrijvigheid in een sector die de mijne niet is. Dat heb je over voor je landgenoten.
Wat mij aan deze maatregel stoort zijn een aantal zaken:

- Het is te rigoureus. In bv. Groningen lopen de snelwegen niet in de buurt van Natura 2000-gebieden en verkeer op de snelwegen aldaar draagt dus niet (significant) bij aan de stikstofdepositie in Natura 2000-gebieden. Er is geen enkele zinnige reden te bedenken waarom op snelwegen ver weg van Natura 2000-gebieden de snelheid verlaagd zou moeten worden. In Drenthe had ik er overigens wat meer begrip voor gehad omdat daar tussen Eelde en Hoogeveen de A28 eigenlijk continu langs Natura 2000-gebieden loopt. Maatwerk had prima gekund, maar er is met de botte bijl gehakt. Zodat iedereen maar geraakt wordt en het gevoel heeft dat hij/zij/het/hun bijdraagt lijkt het wel.
- Het is een papieren maatregel. De bijdrage van het wegverkeer aan de stikstofdepositie is al klein en het verschil in stikstofdepositie bij Vmax 130 en Vmax 100 is miniem. In de praktijk verandert er voor het milieu niks, maar op papier is het ineens wel voldoende om wat huizen te bouwen. Nu al rijdt lang niet iedereen 130, en straks zal niet iedereen 100 rijden, maar velen zullen een snelheid rijden die bij het wegbeeld past. Mensen lopen straks risico op een enorme bekeuring terwijl de verkeersveiligheid niet in het geding is (en als ze met een benzineauto of elektrische auto rijden ook niet significant bijdragen aan het stikstofprobleem). En dat kan dan ook gewoon op zondagochtend om 07:00 uur gebeuren op een vrijwel lege snelweg.
- Het is een maatregel die niet bij het wegbeeld past en niet in lijn is met andere Europese landen. We hebben zo'n beetje de beste wegen van Europa, waar op de wegen waar nu de Vmax 130 is deze ook veilig gereden kan worden. Een Vmax van 100 is volstrekt ongeloofwaardig op veel plekken. En zal ook veel genegeerd worden (net als tussen 1974 en 1988), tenzij er grootschalig gecontroleerd gaat worden. Daar heeft de politie vermoedelijk niet de capaciteit voor. Zonder trajectcontroles zal deze maatregel niet handhaafbaar zijn. Het is derhalve niet ondenkbaar dat deze maatregel in de toekomst gaat leiden tot een forse uitbreiding van het aantal trajectcontroles, ook op rurale snelwegen.
- Er is geen zicht op dat deze maatregel tijdelijk is en weer teruggedraaid gaat worden. De overheid is wat dat betreft sowieso niet betrouwbaar gebleken als het gaat om 'tijdelijke' maatregelen die het autoverkeer troffen. Voor groene partijen is dit een natte droom, GroenLinks en D66 wrijven zich hiermee in hun handjes en zouden het liefste zien dat die 120/130 die er straks nog wel 's avonds en 's nachts mag worden gereden er ook aan gaat. En als de snelheid wel weer omhoog zou gaan, zullen andere partijen pleiten voor 110 of 120. Die 130 overdag krijgen we, vermoed ik, niet meer terug.
- De bouw is nu dan gered, maar er zijn weer andere mensen in het bedrijfsleven voor wie deze maatregel negatief uitpakt. Denk aan koeriers, monteurs, installateurs, vertegenwoordigers, etc. Die zijn veel op de weg en rijden soms behoorlijke afstanden. Lees ook dit artikel maar: ’100 kilometer? Een klant minder per dag’. Kortom, niet alleen de forens in het woon-werkverkeer heeft er last van, ook mensen die beroepsmatig veel op de weg zijn. Bij elkaar zijn we met z'n allen uren langer onderweg voor iets dat geen milieuwinst oplevert.
- Het echte probleem wordt niet aangepakt. Een slooppremie voor (oude) dieselvoertuigen is ineens 'te moeilijk', terwijl dieselvoertuigen voor het overgrote deel van de stikstofdepositie door wegverkeer verantwoordelijk zijn. De landbouw wordt nog niet aangepakt, terwijl dat toch echt zal moeten gebeuren om het probleem aan te pakken. Maar omdat de boeren massaal hebben geprotesteerd leeft er blijkbaar het idee dat er een soort opgedrongen solidariteit moet komen waarbij iedereen moet inleveren, en het blijkbaar gerechtvaardigd is om deze maatregel te nemen, ondanks dat het milieu er niks mee opschiet.
- Het verdringt verkeer naar niet-snelwegen. Nu is een omweg over de snelweg vaak sneller, met Vmax 100 zullen op sommige verbindingen routes over veel gevaarlijker provinciale wegen de snelste routes worden en meer verkeer trekken. Dat kan leiden tot meer ongevallen op deze wegen.

Ik zou geen enkel probleem hebben met maatregelen waar het milieu aantoonbaar beter van wordt. Ook ik wandel graag op de heide en zou het enorm zonde vinden als dat soort landschappen verloren gaan doordat andere planten de heide gaan overwoekeren. Iedereen 100 laten rijden draagt niet significant iets bij aan het probleem van de stikstofdepositie in Natura 2000-gebieden. Het is juridisch geneuzel. Ik vraag me echt af of het bouwen van die 75.000 woningen niet in een noodwet geregeld had kunnen worden.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 nov 2019, 9:33

Het wordt geframed alsof een verlaging van de maximumsnelheid de enige mogelijkheid is om een heel klein beetje depositieruimte te creëren. Waarbij het bovendien niet duidelijk is wat een generieke maatregel daadwerkelijk voor effect op de individuele vergunningverlening zal hebben.

Echter de stikstofdepositie ten gevolge van het wegverkeer daalt structureel elk jaar. Dus elk jaar komt er automatisch een stukje depositieruimte vrij, ook zonder een verlaging van de maximumsnelheid. Sinds 2010 is de uitstoot van NOx met ruim 30% gedaald en alleen al afgelopen jaar met ruim 5%.

Afbeelding

Basjuh1981
autoweg

Bericht door Basjuh1981 » wo 13 nov 2019, 9:35

Willem schreef:
Nu ik mijn frustratie kwijt ben kan ik wat serieuzer verder gaan: dat het verkeer ook een bijdrage moet leveren is te begrijpen. Maar de boeren en bouwers werden opeens ontzien na al die protesten op het Malieveld. Dan is het krom om alles bij het verkeer neer te leggen. Of trekken ze dit besluit ook terug als het Malieveld vol auto's wordt gezet?
Die auto's staan onder het Malieveld, in de parkeergarage.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 nov 2019, 10:26

De maatregelen:

Afbeelding

jelger
expressweg

Bericht door jelger » wo 13 nov 2019, 10:30

Coen Tunnel schreef:
wo 13 nov 2019, 9:22
- Er is geen zicht op dat deze maatregel tijdelijk is en weer teruggedraaid gaat worden.
Dat zullen we moeten toetsen. De toelichting op de maatregel is helder. Het staat de burger vrij om de "belofte" besloten in deze maatregel in het stemhokje tot speerpunt van de keuze te maken.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 nov 2019, 10:33

Chris schreef:
wo 13 nov 2019, 10:26
De maatregelen:
SPOILER: TOON

Afbeelding
1,2 mol... Wat zijn we toch ongekend ver afgegleden als land... :rofl2:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » wo 13 nov 2019, 12:27

^^ Dat kun je wel zeggen, ja. Het is niet alleen om te lachen, maar ook om te huilen. :sadley: Bovendien maken we ons in het buitenland ook weer eens volkomen belachelijk. :facepalm:

Gaiajohan
verkeersader

Bericht door Gaiajohan » wo 13 nov 2019, 12:39

Wauw, 1,2 mol per hectare oftewel 70.000kg totaal.. dat zet zoden aan de dijk als je 184 miljoen kg uitstoot..
Dan stoot je spontaan nog maar 183930000kg uit.. bovendien zal dit vast niet meer dan een papieren waarheid zijn

Van die 184 miljoen kilo komt 106 miljoen door boeren.
Van die 106 miljoen wordt dus 57% veehouders (60.420.000kg), 17% varkenshouders (18.020.000kg), 9% kippenhouders (9.540.000kg).

Er zijn 17910 veeboeren, 4300 varkensboeren, en 1469 kippenboeren.

Oftewel de snelheidsverlaging staat gelijk aan de uitstoot van 16,6 varkensboer, 10,7 kippenboer of 20,7 veeboer.
Of:
Elke varkensboer 16,3kg minder uitstoten
Of
Elke kippenboer 47,7kg minder
Of
Elke veeboer 3,9kg minder
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 13 nov 2019, 12:42

^^ Ik weet niet of je rekensommetje helemaal klopt, maar indien dat het geval is dan zet dit het hele gebeuren wel duidelijk in perspectief. :top:

Gaiajohan
verkeersader

Bericht door Gaiajohan » wo 13 nov 2019, 12:50

^^ Alle getallen staan in de gelinkte bronnen.
stikstof is 14,0067u, oftewel 14,0067 g/mol.
Oftewel 1,2 mol is ongeveer 16,8g.
Nederland is verder ruim 4,1 miljoen hectare inclusief wateren.
Dan kom je op ongeveer 70.000kg stikstof
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

hoevenpe
expressweg

Bericht door hoevenpe » wo 13 nov 2019, 13:57

Hoeveel zou het kosten om 20 boeren uit te kopen?
Met 5 miljoen per boer kunnen ze rentenieren, kost een schijntje...