jelger schreef: ↑do 14 nov 2019, 13:55
Haha, EU lidmaatschap zero-sum spelen op dossiers. "Als wij onze zin niet krijgen dan stappen we er uit". En de overige 26 of 27 moeten de Nederlandse eis maar gewoon slikken (door de strot geduwd krijgen) als ze ons er bij willen houden. Dictaten uit Den Haag ipv Brussel.
En de huidige situatie is optimaal zeker!!?.
Ik heb al aangegeven dat de stikstofdepositie verder omlaag moet, maar wel met redelijk middelen. De Natura2000 wetgeving kan waarschijnlijk met toestemming van de EU aangepast worden (Europese wetgeving). Op dit moment kan de Natura2000 wetgeving keihard misbruikt worden om bepaalde hobby agendapunten binnen te halen. Je hoort veel politici zeggen dat men dit niet bedoeld heeft en dat is achteraf gezien dom uiteraard, maar dat betekend ook dat de wetgeving aangepast moet worden. Op dit moment is er sprake van een enorm draagvlakprobleem. Ik hoop ook dat de Europese commissie hier oog voor heeft, maar dat is ook afwachten. De afstand tussen 'Brussel' en de nationale politiek kan soms (te) groot zijn.
Bij de kredietcrisis dacht men ook maatregelen te kunnen doordrukken, zonder te kijken of er draagvlak is. Het is niet voor niets dat populistische partijen steeds meer invloed krijgen. Dat komt puur omdat de middenpartijen bepaalde fundamentele discussies uit de weg gaan en dat is heel dom, want de populistische partijen bieden uiteindelijk ook geen oplossing. Ik heb nog steeds geen visie gehoord m.b.t. toekomstige rol van Nederland \ Europa in de wereld.
Misschien een beetje off-topic maar bekijk de volgende video maar:
https://www.youtube.com/watch?v=zM1ef0DxVHY
De econoom Sweder van Wijnbergen maakt in dit gesprek compleet gehakt van de Europese Commissie en politici, omdat men vergeet om draagvlak te creeren. Verder legt hij heel duidelijk uit waarom in de jaren tachtig de Latijnse Amerikaanse economische crisis opgelost kon worden, doordat de politici het lef hadden om de fundamentele discussie te voeren. De huidige politici zorgen er juist voor dat de EU kan verdwijnen en dat kan op de langere termijn onze economie en welvaart keihard schaden. China vindt deze ontwikkeling helemaal niet erg.