Fijnstof-idiotie slaat door in Duitsland... en in Nederland

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Rene
Secretaris

Fijnstof-idiotie slaat door in Duitsland... en in Nederland

Bericht door Rene » do 23 feb 2006, 9:55

Volkskrant (23-2-2006) schreef: Auto krijgt sticker die vervuiling toont

BERLIJN Nederlandse auto's krijgen een sticker waaraan te zien is hoe vervuilend ze zijn. Gemeenten kunnen hiermee hun parkeerbeleid wijzigen, zodat vervuilende auto's meer gaan betalen.

'Het labelsysteem hebben we binnen enkele maanden al klaar', aldus staatssecretaris Van Geel (Milieu). 'Door alle auto's een vignet te geven, kunnen gemeenten in 2007 aan de slag.' Nog niet duidelijk is of het label op het nummerbord of achter de voorruit komt. 'Als het maar goed zichtbaar is', zegt Van Geel. Zijn ambtenaren werken nog aan de precieze indeling van de vervuilingscategorieën.

Van Geel kijkt met belangstelling naar een verdergaand plan dat woensdag werd aangenomen door de Duitse regering. Hiermee kunnen vervuilende dieselauto's binnenkort via inrijverboden worden geweerd uit verontreinigde zones in steden en dorpen. Een groot deel van de 46 miljoen Duitse auto's en vier miljoen vrachtwagens komt binnenkort in aanmerking voor een ontheffingssticker met een cijfer waaraan te zien is hoe schoon ze zijn.

De zwart-witte vignetten, die op de voorruit komen, zijn een uitkomst voor het groeiend aantal Duitse gemeenten dat luchtverontreiniging te lijf gaat. Hoewel ook andere bronnen een rol spelen, veroorzaken vooral dieselauto's zonder roetfilter langs drukke verkeersaders vervuiling die schadelijk is voor kinderen, ouderen en mensen met hart- en longproblemen.
In Nederland nemen veel gemeenten nog nauwelijks maatregelen, blijkt uit onderzoek dat de Stichting Natuur en Milieu woensdag presenteerde.

" De Duitse maatregel komt erop neer dat voertuigen worden ingedeeld in de categorieën O tot 5. Deze corresponderen met de zogeheten Euro-normen voor uitlaatgassen. Duitse gemeenten mogen zelf bepalen 'waar en wanneer een bepaalde categorie auto's mag rijden. Voorgeschreven is slechts dat, indien er een verbodsbord staat, de categoriën O en l in alle gevallen niet welkom zijn. Deze auto's krijgen geen vignet. In de zijn dit auto's die voor 1996 - toen de Euro2-norm van kracht werd - op de markt zijn geKomen.

De stickers met de nummers 2 tot 4 zijn alleen voor minder vervuilende dieselauto's. De schoonste dieselvoertuigen met de nieuwste roetfilters, en onder meer hybride benzineauto's die reeds voldoen aan de toekomstige norm Euro-5, krijgen een apart vignet. Burgers zijn niet verplicht de stickers te kopen. Indien ze dat niet doen, worden ze geweerd uit verboden zones als daar een zogenoemd Feinstaub-Alarm geldt.

De Bundesrat, waarin de Duitse deelstaten vertegenwoordigd zijn, moet de maatregel op 7 april nog bekrachtigen. Problemen worden niet verwacht, omdat deelstaten nauw betrokken waren bij het opstellen van de regels.
Gevolg is uiteraard dat de verontreiniging in zijn algemeenheid stijgt doordat de zogenaamd "vervuilende" auto's meer kilometers moeten afleggen. Over wegen, die daar waarschijnlijk niet op zijn ingericht; wegen die dus bovendien meer verkeer voor hun kiezen krijgen.

Het meest waanzinnige is nog dat de gemeenten onderling hun eigen beleid mogen gaan bepalen.

In Duitsland mag je met je categorie-4 auto wel in het centrum van het ene dorp, maar niet in dat van het andere dorp. WAANZIN.

En in Nederland krijgen gemeenten als Nijmegen en Amsterdam een vrijbrief om de parkeertarieven "selectief" te verhogen. Lees: voor categorie-5 auto's véél te verhogen, en voor de andere categoriën héél veel of ronduit extreem te verhogen. Uiteraard niet voor het milieu, want inmiddels is wel duidelijk dat het effect van (mee)roken een veelvoud groter is dan van het hele "fijnstof-probleem". Nee, de gemeenten hebben waarschijnlijk vooral €urotekens in hun ogen staan... :roll:

Ofwel: "Hoe maak ik van de Milieudefensie-nood een financiële deugd..."
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 feb 2006, 10:36

Zie dit soort maatregelen toch vooral als stimulans voor de mensen om in schone auto's te gaan rijden.

Het is niet vanzelfsprekend dat er in moderne westerse steden nog wordt rondgereden in auto's, waar een zwarte rookwolk omheen hangt, die mij vooral doet denken aan het Oostblok in de jaren 80. En vervolgens heeft de overheid (en de steden voorop) een probleem, omdat burgers klagen dat de fijnstof-normen niet worden gehaald.

Op dezelfde manier heeft de auto-industrie boter op haar hoofd. De technieken om schadelijke uitstoot (van fijnstof en andere schadelijke stoffen) sterk te beperken zijn al zeker 10 jaar bekend. De industrie heeft echter stelselmatig geweigerd om die (overigens betaalbare) technieken in de auto's te installeren. Wederom heeft de overheid het probleem.

Met dit soort maatregelen kaatst de overheid de bal terug naar de veroorzakers van het probleem. Tegen rijders van oude vervuilde barrels wordt gezegd "koop een nieuwe auto". Tegen de industrie wordt gezegd "voer die innovaties door". Het doel is duidelijk, namelijk een verbetering van het leefmilieu van ons allemaal.

Ben het wel met je eens dat de wijze van uitvoering anders moet. Met name moet het niet aan gemeentes zijn om te bepalen wat wel en wat niet. Dan krijg je van die Nijmeegse retoriek. Koppelen aan parkeerbeleid vind ik ook onzin; een stilstaande auto vervuilt namelijk niet en het risico van selectieve verhogingen is inderdaad te groot. Het lijkt mij in zoverre redelijker om wegenbelasting en vervuiling (sterker) aan elkaar te koppelen. Dat geeft dezelfde positieve stimulans als hierboven omschreven en vermijdt willekeur.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 23 feb 2006, 10:45

Wat je vergeet is dat (zeker na de invoering van de euro) veel Nederlanders niet het geld hebben om een nieuwe auto te kopen. Heel veel mensen zijn afhankelijk van de 2e handsmarkt, en worden dus waarschijnlijk voor jaren veroordeeld tot hoge parkeertarieven, of nog erger, zoals in Duitsland.

De idee van stimuleren van de laatste technologie is leuk als het om subsidies gaat. Maar als je in een voor burgers dure markt met een groot 2e hands-aandeel VERBODEN of HOGE PARKEERTARIEVEN gaat opleggen om te komen tot stimulering, dan heb ik daar grote moeite mee. Want heel veel burgers hebben stomweg het geld niet om een nieuwe auto te kopen, en krijgen ook geen auto van de zaak.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 feb 2006, 10:58

Dat is precies wat ik bedoel met "de uitvoering moet beter". Over oude barrels en onmogelijkheid om nieuwe auto's te kopen kun je zeggen wat je wilt. Maar de overheid mag niet blijven stilzitten, waar de auto-industrie simpelweg weigert om roetfilters te installeren en andere maatregelen te treffen.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 23 feb 2006, 11:01

Pino schreef:Dat is precies wat ik bedoel met "de uitvoering moet beter". Over oude barrels en onmogelijkheid om nieuwe auto's te kopen kun je zeggen wat je wilt. Maar de overheid mag niet blijven stilzitten, waar de auto-industrie simpelweg weigert om roetfilters te installeren en andere maatregelen te treffen.
Er stond gisteren nog een artikel in een krant (volgens mij het AD) over nieuwe snufjes voor auto's en dat het soms jaren duurt voordat deze nieuwe snufjes breed worden toegepast door de auto-industrie. Volgens mij passen roetfilters daar ook wel onder. :roll:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 23 feb 2006, 11:08

over nieuwe snufjes voor auto's
Lichtmetalen velgen of overige onzinnige opsmuk valt daar natuurlijk niet onder :roll:
Wanneer iets slechts toegevoegd nut heeft voor de samenleving ipv van de autofabrikant, nee dan voeren we het natuurlijk niet in... :roll:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 23 feb 2006, 11:29

Pino schreef:Maar de overheid mag niet blijven stilzitten, waar de auto-industrie simpelweg weigert om roetfilters te installeren en andere maatregelen te treffen.
Dat ben ik met je eens. Stel nieuwe, hogere normen aan nieuwe voertuigen.
Maar zadel de bezitters van gemiddeld oudere voertuigen (ca. 7 jaar) niet op met verboden en hogere kosten.
Heus, ze stappen vanzelf een keer over op die schonere auto - als die inmiddels een aantal jaar oud als 2e of 3e hands betaalbaar is geworden.

Wat dat betreft mogen de "old-timers" wat mij betreft wèl worden aangepakt. Want in veel gevallen zijn het geen liefdevol onderhouden oude auto's, maar wegenbelastingvrije oude barrels met de techniek van de jaren '70. Stel alleen oldtimers vrij van een eigendomsbelasting die niet meer dan 1000 kilometer per jaar rijden en wanneer ze op eigen terrein gestald worden.

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » do 23 feb 2006, 11:35

En wat als er een oldtimer-meeting is in een land zoals bijvoorbeeld Italië. Kom je gelijk al boven de 1000km uit. Ik denk dus dat er naar andere randvoorwaarden zal moeten worden gekeken: anders moet je elk tripje gaan verantwoorden.

Bart
autoweg

Bericht door Bart » do 23 feb 2006, 12:08

de uitvoering van dit plan lijkt wel ongelukkig idd... vooral omdat het decentraal geregeld is. 'Vervuilingszones' in stellen kan op zich wel, maar dat moet dan ongeveer dezelfde werking hebben als nu met transferia. (hey: worden die dingen ook nog eens zinvol gebruikt ;))

Verder is het roetfilters zo dat je aan de ene kant moet stimuleren en aan de andere kant waarschijnlijk wel iets van belasting moet gaan heffen. Dat is niet kwalijk, dat is het beginsel dat de vervuiler betaalt. Dat is in heel veel sectoren al zo, dus ik zie niet in waarom dat hier niet kan. Een diesel van 900 kg. uit 1985 is veel vervuilender dan een (CRD)diesel van 1300 kg. uit 2003, maar betaalt veel minder wegenbelasting. En dat is dus niet terecht denk ik.

Als je wilt dat dit werkt, dan moeten auto's een nominaal tarief gaan betalen, met korting vooral allerlei features die erop zitten. Dat betekent dat alle auto's met een katalysator (dus van 1992 en later) al een derde korting moeten krijgen. Alle diesels met roetfilter moeten ook een dergelijke korting krijgen. Heb je een economoter of een brandstofmeter die het verbruik van ieder moment weergeeft: 10% eraf. (ja: zien hoeveel brandstof je verbruikt leidt tot rustiger rijgedrag...). Een (G3 of andere) gastank: minstens twee derde korting. Hybride auto's: min 75% ofzo. Een andere mogelijkheid is om de energielabels die bij de auto's staan als leidraad te nemen. Ofwel: mogelijkheden genoeg, echter onder de randvoorwaarde dat het op centraal niveau geregeld wordt...

Oldtimers die als hobby worden gebruikt (en dus mooi worden onderhouden etc.): de eigenaar moet aantonen dat hij hem niet voor woon-werkverkeer gebruikt. Criteria kunnen zijn: lidmaatschap van een hobby-club, kilometrage per jaar, een staatje waarin staat wat je aan onderhoud en dergelijke hebt uitgegeven (dat zal voor woonwerkverkeer anders zijn als voor hobby-verkeer), kortom: mogelijkheden genoeg.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 23 feb 2006, 13:52

Bart, jij rekent in kortingen. Heel symphatiek, maar zo gaat het denk ik niet werken.

De overheid rekent straks hoogstwaarschijnlijk in minder meer tot heel veel extra betalen.
Waarbij de doro jou aangehaalde diesel uit 2003 waarschijnlijk in een stad als Nijmegen al snel in het hoogste parkeertarief terecht komt :roll:

BlaZ
stadsweg

Bericht door BlaZ » do 23 feb 2006, 15:11

Mischien eerst maar eens de BPM afschaffen zodat mensen makkelijker een nieuwe auto kunnen betalen.

Bovendien kan men beter eerst eens kijken voor verbeteringen aan vrachtauto's en bussen.

Kortingsregelingen zorgen enkel voor gigantisch veel papierwerk, ambtenarij en ondoorzichtige regels.

Het stickersysteem lijkt me erg fraudegevoelig. Vignets zullen meteen op de zwarte markt verkrijgbaar zijn.

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » do 23 feb 2006, 15:52

BlaZ schreef:Mischien eerst maar eens de BPM afschaffen zodat mensen makkelijker een nieuwe auto kunnen betalen.
Juist. Red het milieu, maak auto's goedkoper !!!

Bart
autoweg

Bericht door Bart » do 23 feb 2006, 17:03

Kortingsregelingen zorgen enkel voor gigantisch veel papierwerk, ambtenarij en ondoorzichtige regels.
Valt wel mee... er is nu ook al een jaarlijkse APK-keuring. Die kan ook worden gebruikt voor kortingsregelingen. Ofwel: niet veel werk.

Wat betreft de old-timers: een beetje papierwerk ontmoedigt dan juist het gebruik van deze bolides extra: de eigenaar moet moeite doen om een of andere korting te krijgen. Maar dat valt ook wel weer mee: kilometerstanden moeten bij de APK worden opgegeven (alweer niet veel werk) en een lidmaatschapsbewijs van een oldtimervereniging is ook zo op de bus gedaan.

Maar helaas denk ik dat René gelijk zal gaan krijgen: kortingen voor milieuvriendelijke auto's zullen er in de praktijk op neer komen dat de milieuvriendelijke auto's het nominale tarief zullen betalen en dat er extra belasting komt voor het ontbreken van een katalysator, roetfilter en dergelijke...

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 feb 2006, 18:15

BlaZ schreef:Mischien eerst maar eens de BPM afschaffen zodat mensen makkelijker een nieuwe auto kunnen betalen.
Dit wilde ik al zeggen toen ik het artikel las. ;) :lol:

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » do 23 feb 2006, 18:52

Pino schreef:Zie dit soort maatregelen toch vooral als stimulans voor de mensen om in schone auto's te gaan rijden.
Het is niet de auto die vervuilt, maar de brandstof, of misschien beter gezegd, de mens. Ik tank regelmatig zonnebloemolie, maar dat mag niet :wijsvinger: Het is wel 90% schoner dan diesel, en toch mag het niet. Volgens de wet mag men geen auto's verkopen die niet voldoen aan bepaalde emissie's. Maar als ik deze auto in mijn bezit heb, dan mag ik deze wel chiptunen om er meer vermogen uit te halen. Met name diesels zijn teruggeschroefd qua vermogen, vanwege de emissienormen. Eenmaal in mijn bezit, wordt deze weer getuned, om het maximale eruit te halen. Zeg maar dag tegen de emissienormen, het mag nu eenmaal. Dus stel ik rijd met een oude diesel op zonnebloemolie, welke schoner is dan een moderne diesel die getuned is, dan heb ik een probleem. Beetje krom of niet? En als ik met mijn 'schone' auto stil sta en stationair ga draaien, of zelfs extra gas geef om de boel te vergassen, dan mag het wel. Miliø en gezondheid mijn kontgat :wc:

Geld is wat telt. Welkom in Nederland :NL:
Meer bitumen!

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » za 25 feb 2006, 12:54

En ondertussen lijkt LPG dood te worden gezwegen in de media... tenminste... mij begint het op te vallen. Jullie ook?

Nu is aardgas weer helemaal de shit. En over 10 jaar is aardgas en de daarvoor benodigde infrastructuur héél gevaarlijk/niet meer interessant en gaan we op zoek naar de volgende vervanger. Iets van veestrontgas of zo zal het wel worden...

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 25 feb 2006, 13:03

A35-racer schreef:En ondertussen lijkt LPG dood te worden gezwegen in de media... tenminste... mij begint het op te vallen. Jullie ook?

Nu is aardgas weer helemaal de shit. En over 10 jaar is aardgas en de daarvoor benodigde infrastructuur héél gevaarlijk/niet meer interessant en gaan we op zoek naar de volgende vervanger. Iets van veestrontgas of zo zal het wel worden...
:lol: Waterstof. Daar moeten we heen, de techniek bestaat trouwens al, maar is nog niet vervolmaakt. Ik schat dat over een jaar of 10 - 15, de eerste waterstof aangedreven voertuigen in grotere aantallen op de markt zullen komen.
Donateur Vereniging Wegenforum

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » za 25 feb 2006, 15:05

ACT-F schreef:Ik tank regelmatig zonnebloemolie, maar dat mag niet :wijsvinger:
Dit mag wel (in NL), mits er accijns over betaald wordt.
Kijk eens op de site en forum PPO experience

VTB
autoweg

Bericht door VTB » za 25 feb 2006, 15:11

Er is ooit bij het Journaal een item geweest over Belgen die vloeibaar frituurvet als brandstof gebruikten. En de betreffende auto's reden ook nog...:mrgreen:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 25 feb 2006, 20:51

Hajo schreef:
A35-racer schreef:Iets van veestrontgas of zo zal het wel worden...
Waterstof. Daar moeten we heen.
Dus we moeten koeien genetisch zodanig manipuleren, dat ze waterstof gaan schijten ? :lol:

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 25 feb 2006, 21:02

Precies. En varkens ook!

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 25 feb 2006, 21:48

:lol: Leuk.
Donateur Vereniging Wegenforum

Bart
autoweg

Bericht door Bart » zo 26 feb 2006, 0:16

waterstof heeft natuurlijk het probleem dat het slechts een drager van energie is en dat waterstof niet eenvoudig te produceren is. Bij de elektrolyse (bijv. van kernenergie of een andere energiebron) komt veel warmte vrij en dat is natuurlijk vervelend. Het rendement is dus niet helemaal geweldig (zo rond de 60%, in een situatie zoals we die nu kunnen bedenken). Ofwel: waterstof kan een mogelijkheid zijn, maar is zeker geen unificerende oplossing voor al onze problemen...

Gas voor energiecentrales is er voorlopig nog genoeg. Laten we dat dus vooral niet gaan gebruiken autorijden. Biobrandstoffen kunnen een goed alternatief voor het bestaande wagenpark zijn en een stimulans voor de boeren in Europa (zodat zij niet bakken met EU-subsidies hoeven op te strijken). Probleem bij dit alles is natuurlijk weer de implementatie en de kosten (per liter brandstof)...

Matt
verkeersader

Bericht door Matt » ma 27 feb 2006, 16:09

Stickertjes.... :roll: :nooo:

Het kan toch zoveel gemakkelijker: een variable dieseltoeslag bij de wegenbelasting. Bij de belasting-jongens is precies bekend wat voor een auto men rijdt en hoeveel die vervuilt. Hoe ouder/vervuilender de auto, hoe hoger de toeslag. Heeft de auto een roetfilter: lagere toeslag. Sim-pel.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

brun
woonerf

Bericht door brun » di 28 feb 2006, 12:08

Waarom moet het gebruik van oldtimers worden ingeperkt? Ik heb een auto van bijna 22 jaar oud en rijd daarmee minstens twee keer per week naar mijn werk. Hij heeft geen katalysator. Maar wel LPG, zij het een ongeregelde installatie. Hij vervuilt dus meer dan een gloednieuwe auto. Is ie daarmee per definitie ongewenst?

Ik vind de redenen om het gebruik van oude, vervuilende auto's tot bijvoorbeeld 5000 km per jaar te beperken, onzin. En ik heb er goede argumenten tegen:

Ten eerste is slechts een fractie van het Nederlandse wagenpark ouder dan 15 jaar. Wegenbelastingvrije auto's die 25 jaar of ouder zijn, vormen al helemáál een minderheid. De totale luchtvervuiling zou nauwelijks dalen als je die auto's van de weg haalt, of het gebruik ervan beperkt.

Ten tweede rijdt een fors deel van die oude auto's op LPG, juist vanwege de kosten. LPG is en blijft een schone brandstof. Bovendien: zelfs de oudste LPG-auto's genereren nauwelijks tot geen fijnstof.

Ten derde genereert de productie van een nieuwe auto óók luchtvervuiling. Weliswaar niet hier en weliswaar minder dan de totale uitstoot tijdens z'n gebruik, maar toch. Wie z'n oudje inlevert, zal toch een nieuwe vervanging moeten kopen, lees: laten produceren. Het is niet zwartwit: nieuwe auto schoon, oude auto vies.

Ten vierde rijden de (trotse) bezitters van een échte youngtimer of klassieker aantoonbaar veiliger dan de bestuurders van nieuwe auto's. Ze weten hoe onvervangbaar hun auto is, hoe lastig het is om schade bij zo'n auto nog te herstellen en vooral: hoe weinig passieve veiligheid hun auto biedt. Ze letten veel beter op in het verkeer, rijden defensiever en zijn zelden bij een ongeval betrokken. Ook dát is een maatschappelijk aspect.

En tot slot: er zijn sowieso maar weinig mensen die écht veel kilometers in zo'n oude auto rijden. Je wordt dan namelijk gek van het onderhoud en de kosten die eraan verbonden zijn. Het gebruik ervan van overheidswege beperken is daarmee een maatregel die in de praktijk nauwelijks iets zal veranderen.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 28 feb 2006, 13:36

Ik zie dagelijks wel zo'n mercedes diesel van voor 1980 met een dikke walm achter hem aan over de weg schuiven. Dat soort voertuigen bedoel ik dus - "oldtimers" (lees dus maar gewoon: oude brikken) die vanwege het wegenbelastingvoordeel worden gebruikt in het woonwerk-verkeer. Zijn ze echt helemaal "op", dan worden ze niet hersteld, maar vervangen door een ander brik. Die norm van 5000 km gaat erom om de "echte" oldtimers eruit te pikken. De bezitters daarvan zijn er vaak zo trots op, dat ze er niet dagelijks mee in de spits gaan rijden, en alleen af en toe eens een weekend-ritje maken. Uiteraard mag je er meer mee rijden, maar dan betaal je gewoon wegenbelasting. Zo kun je kaf en koren scheiden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 28 feb 2006, 14:06

René schreef:Ik zie dagelijks wel zo'n mercedes diesel van voor 1980 met een dikke walm achter hem aan over de weg schuiven.
Zo'n brik waar Femke Halsema ook in rond schijnt te rijden? Is het niet Femke toevallig die je dagelijks ziet? :hap:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 07 mar 2006, 9:31

Financieele Dagblad (7-3-2006) schreef: Regendruppels spoelen fijn stof uit atmosfeer

EINDHOVEN — Vallende regendruppels zorgen er voor dat de lucht van fijn stof wordt schoongespoeld. Dat blijkt uit het proefschrift waarop Bas Henzing maandag is gepromoveerd aan de Technische Universiteit van Eindhoven.

Volgens Henzing wordt in gematigde klimaatzones, zoals Nederland, wel tot de helft van het grovere fijn stof (aërosolen) door vallende regendruppels verwijderd. Het schoenwassen van de atmosfeer begint al in de wolk bij de vorming van wolkendruppels rond de stofdeeltjes. Aërosolen verstrooien inkomend zonlicht. Dat zorgt voor afkoeling van het klimaat en compenseert voor deels de opwarming door het broeikaseffect.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » di 07 mar 2006, 9:33

Mooi zo. Laat het maar flink regenen :klappen: :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Bart
autoweg

Bericht door Bart » di 07 mar 2006, 12:45

alleen als ik in de file sta :)