SUV's en "rijken" moeten meer parkeergeld betalen

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

vynkce
2x3 autosnelweg

SUV's en "rijken" moeten meer parkeergeld betalen

Bericht door vynkce » wo 25 okt 2006, 21:33

Het Laatste Nieuws (25-10-2005) schreef:Londen verklaart oorlog aan 4x4

Met enkele nieuwe initiatieven onder de noemer "de vervuiler betaalt" heeft Londen de aanval ingezet op de terreinwagens, die als de meest vervuilende worden beschouwd. Net als vele grootsteden heeft de Britse hoofdstad te kampen met de gevolgen van het broeikaseffect. In 2003 voerde burgemeester Ken Livingstone al een dagelijkse heffing ("congestion charge") van acht Britse pond (11,5 euro) in om het autoverkeer in het centrum van Londen te ontmoedigen. De maatregel deed het verkeer in de binnenstad gevoelig dalen.

Nu denkt men eraan om de 4x4's een dagelijkse heffing op te leggen van 25 pond (37,3 euro). "We denken dat de gasuitstoot met 15 procent kan dalen als iedereen die een nieuwe wagen koopt, dat doet in een lagere categorie dan hun huidige wagen", aldus Serge Lourie, gemeenteraadslid van de Londense deelgemeente Richmond upon Thames. De maatregel, die op 1 januari 2007 ingevoerd kan worden, zou tot gevolg hebben dat de prijzen voor het residentieel parkeren voor diverse types Jaguar, Porsche en Range Rover verdrievoudigd worden. Ook zou men voor een tweede wagen 50 procent extra taksen moeten betalen. Aan de andere kant zouden ecologisch verantwoorde voertuigen (elektrisch aangedreven, hybride, ..) genieten van een korting op de heffing. (belga)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 25 okt 2006, 21:37

37 euro? Dit is gewoon diefstal. Legale diefstal.

Neemt niet weg dat veel mensen ook een onnodig grote auto gebruikt. En de auto's worden steeds groter. neem nou de nieuwe Nissan Micra. Dat ding is fors gegroeid sinds het eerste model. Zo groot als ie nu is, had je 10 jaar geleden zowat een middenklasser voor. SUV zijn helemaal van die onzin. Ik zie elke dag weer Jeeps, Kia's, SsangYong etc worstelen op de parkeerplaats. Die dingen zijn helemaal niet geschikt voor in smalle stadsstraten :roll:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » wo 25 okt 2006, 21:42

Ach, als mensen zo'n grote bak kunnen veroorloven, kunnen ze ook wel die verhoogde CC op de koop toe nemen. Het enige wat er beter van zal worden is de staatskas van de Britse overheid. :roll:

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 25 okt 2006, 23:03

Zo'n Kia Sorento van 30.000 euro heet ook een soort SUV te zijn. En 30.000 euro tel je al neer voor amper een middenklasse 8-) Dus je treft er meer mee dan de protsers...

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » do 26 okt 2006, 0:25

Diefstal is het en dat is best wel spijtig voor de Londense 4x4 rijders, ook al hoort een 4x4 daar niet echt.

Wel een 2de tegenslag voor de Engelse 4x4 liefhebbers want de Belgische terreinen, die zeer popluair bij de Britten zijn, zijn gesloten door enkele Nederlanders :cry:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » do 26 okt 2006, 9:23

Echt niet alleen in Londen trouwens. Ook in Leiden.
Als je weinig inkomen hebt mag je je derdehands SUV dus goedkoper parkeren.
De nivellering in dit land slaat echt volkomen door... :neenee:
Telegraaf (25-10-2006) schreef:Parkeren duurder voor hoge inkomens

LEIDEN - Inwoners van Leiden lopen de kans straks als eerste in Nederland veel meer voor hun parkeervergunning te moeten betalen als ze een grote auto hebben of een bovenmodaal inkomen verdienen. Het stadsbestuur van PvdA SP, GroenLinks en Christen Unie studeert momenteel of een nieuw betalingssysteem voor de parkeervergunningen in en rond het stadscentrum. Tot nu toe kost een bewoners plek veertig euro per kwartaal. De wethouders overwegen om een vergunning voor een grotere wagen duurder te maken dan die voor een middenklasser.

Een ander idee van het linkse college is om Leidenaars met een lager inkomen minder te laten betalen voor hun parkeerplek dan inwoners met een hoger salaris. Oppositiepartij VVD is fel gekant tege de parkeerplannen. „Het is niet aan de gemeente om inkomenspolitiek te voeren door mensen voor hetzelfde product verschillende prijzen te berekenen. Ook is het belachelijk om de ene auto zwaarder te belasten dan de andere. Dat regelt zich wel via de wegenbelasting", aldus het liberale raadslid F. Zevenbergen.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » do 26 okt 2006, 9:53

Parkeertarieven naar inkomen? Dát vind ik nou eens een heel slecht proefballonnetje.

Ik zie liever torenhoge parkeerboetes. VOoral aan bestuurders die hun auto zo aso parkeren dat ze 2 vakken in beslagnemen (buiten én in parkeergarages) zodat parkeerplekken vaan noodgedwongen onbenut blijven.

En ja, het zijn wel vaak (maar natuurlijk niet altijd) de 'aso-bakken' die zoveel ruimte in beslag nemen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 27 okt 2006, 21:00

Palance schreef: En ja, het zijn wel vaak (maar natuurlijk niet altijd) de 'aso-bakken' die zoveel ruimte in beslag nemen.
Aso parkeren :P . Hoewel in de oudere garage en op sommige buitenterreinen de vakjes nou niet echt riant zijn voor de moderne auto.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 27 okt 2006, 22:05

Inderdaad. Mijn 'MPV' is toch een stuk kleiner dan zo'n PC-Hoofttractor, maar ook ik vraag me wel eens af wie vroeger de breedtemaat van parkeervakken zo nodig moest afstemmen op de Fiat 500, Morres Mini en de Goggomobiel... :roll:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 10:28

Het Parool schreef:Hoger inkomen, duur parkeren

AMSTERDAM - Het Amsterdamse stadsdeel Oud-Zuid wil de tarieven voor parkeervergunningen mede afhankelijk maken van het inkomen. Vanaf 2008 zouden autobezitters met hogere inkomens voor een vergunning een kwart tot een derde meer moeten betalen, onder meer om de bouw van parkeergarages te bekostigen. Dit staat in de begroting van het stadsdeel. Onderzocht wordt 'mensen met een laag inkomen (stadspas, huurtoeslaggrens, etc.) te compenseren, zeker als ze een auto nodig hebben, zoals mantelzorgers'.

De VVD-fractie is tegen. Fractievoorzitter Emile Jaensch noemt het plan inkomenspolitiek: ''Al gaat het maar om tien procent die wordt gecompenseerd, je mag als stadsdeel geen onderscheid maken tussen persoonlijke situaties.'' Paul van Grieken, stadsdeelbestuurder voor GroenLinks, heeft het voorstel ingediend. Hij vindt dat geen sprake is van inkomenspolitiek, wanneer de compensatie plaatsvindt in de vorm van het kwijtschelden van belastingen. ''Maar dat hangt ervan af hoe je het definieert. Eerste verkenningen maken wel duidelijk dat deze vorm van compensatie lastig wordt.'' ''

Het stadsdeel krijgt nu al jaarlijks ruim 25 miljoen euro binnen aan parkeerinkomsten. De VVD is van mening dat eerst dit geld moet worden besteed aan het bouwen van parkeergarages. Als daarna nog geld nodig is, kunnen de tarieven wellicht worden verhoogd. Maar volgens Van Grieken is deze 25 miljoen bij lange na niet genoeg.
Espace de zody 8-)

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » za 28 okt 2006, 11:41

zody schreef:
Het Parool schreef:Vanaf 2008 zouden autobezitters met hogere inkomens voor een vergunning een kwart tot een derde meer moeten betalen, onder meer om de bouw van parkeergarages te bekostigen.
Krijgen de bewoners dan ook de garantie dat mede met deze meerkostne de parkeergarages niet op instorten staan? :evil:
Laatst gewijzigd door Palance op za 28 okt 2006, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 11:52

:D :D hahaha, daar moest ik ook al aan denken.
Espace de zody 8-)

A35-racer
dorpsstraat

Bericht door A35-racer » za 28 okt 2006, 12:48

Chris schreef:Ik zie elke dag weer Jeeps, Kia's, SsangYong etc worstelen op de parkeerplaats. Die dingen zijn helemaal niet geschikt voor in smalle stadsstraten :roll:
Een SUV is doorgaans niet (veel) breder dan een gemiddelde middenklasser.

Ofwel: de parkeerplaatsen zijn tegenwoordig gewoon te krap. Want zelfs met mijn niet al te grote koektrommel moet ik vaak acrobatische toeren uithalen om in- of uit te stappen op een parkeerplaats.

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 okt 2006, 12:53

A35-racer schreef:de parkeerplaatsen zijn tegenwoordig gewoon te krap. Want zelfs met mijn niet al te grote koektrommel moet ik vaak acrobatische toeren uithalen om in- of uit te stappen op een parkeerplaats.
Klopt helemaal. Soms is het echt passen en meten en gaat het allemaal maar nét. Twee parkeervakken hier is er één in de VS. (Maar ja, de auto's daar zijn ook een slag groter).
Donateur Vereniging Wegenforum

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 28 okt 2006, 14:24

Tsja, er is nu eenmaal weinig ruimte in de meeste (binnen-)steden. Dan zul je ergens toch op je ruimte moeten 'bezuinigen'. Probleem is gewoon dat er te veel verschil qua grootte is. Breedte kan varieert meestal zo tussen de 1,40 en 1,90, maar vooral in de lengte kan het behoorlijk varieren (2,5 tot 6 meter). Tsja, dan is het lastig om één maat parkeerplaats te nemen.

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » za 28 okt 2006, 15:44

De SUV is een terroristische aanslag op ons gezamenlijk leefmilieu.

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 17:26

Frank_NL schreef:De SUV is een terroristische aanslag op ons gezamenlijk leefmilieu.
Dan begrijp ik niet dat jij dan wel een lift aanvaardt van een Cadillac uit 1949 (zie jouw onderschrift), die mijns inziens nog veel vervuilender is voor het milieu dan een SUV.Voor alle duidelijkheid, ik ben ook geen voorstander van SUV's in ons vlakke geasfalteerde landje.
Espace de zody 8-)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 28 okt 2006, 17:41

Het moet toch niet gekker worden: parkeertarieven afhankelijk van inkomen of vermogen en wat voor een auto je rijdt. :nuts:

Mijn auto is een normale middenklasser, maar desondanks kan ik dan nóg dieper in de buidel tasten. Utrecht rekent straks (vanaf 1 januari 2007) € 2,50 tot € 3 per uur: in de parkeergarages van HC wel te verstaan. In de binnenstad gaan de tarieven, naar verluidt, richting 5 euro per uur...

Ik ga altijd met de trein als ik naar Utrecht moet: een retour Den Dolder - Utrecht CS kost slechts 7 euro (1e klasse). Voor 2e klasse betaal je meen ik € 4,30. En daarvoor kan ik zo lang in Utrecht blijven als ik wil.

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 17:48

Hajo schreef:Ik ga altijd met de trein als ik naar Utrecht moet: een retour Den Dolder - Utrecht CS kost slechts 7 euro (1e klasse). Voor 2e klasse betaal je meen ik € 4,30. En daarvoor kan ik zo lang in Utrecht blijven als ik wil.
Misschien is men beleidsmatig daar wel op uit uiteindelijk, wie weet :?: Het gaat inderdaad wel erg ver.
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg

Bericht door Frank_NL » za 28 okt 2006, 18:20

[quote="zody"]Dan begrijp ik niet dat jij dan wel een lift aanvaardt van ....[quote]

[cursus mode]

Het automobiel kwam voor mijn voeten tot stilstand. De chauffeur kwam hoe dan ook langs mijn bestemming. De door mij veroorzaakte additionele uitstoot ten opzichte van een ander type auto zou - bij mijn beste weten - nihil zijn. De Citroen AX die op mijn naam geregistreerd staat kon thuis blijven. Resultaat: een reis meer, geen auto extra.

[/cursus mode]

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » za 28 okt 2006, 19:27

Ook al zou de uitstoot alleen maar water zijn, dan zou de milieulobby wel iets nieuws verzinnen om dingen tegen te werken of te verbieden. 'Milieu' is maar een middel, maar in feite komt het er op neer dat ze geen reet willen uit voeren, maar wel willen profiteren van een ander. 'Tegen' roepen, maar zelfs niets constructiefs voor in de plaats voorstellen. Wat denk je dat er met de opbrengsten moet gebeuren? Juist, uitkering, subsidies, etc......(zucht).
Meer bitumen!

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 19:34

Ik denk dat het wat milieu betreft wat genuanceerder ligt en dat dit generaliseren is. Ik ben voor het milieu, maar ik ben ook voor de automobiliteit en er bestaat ook nog zoiets als een gulden middenweg. Binnen de autoindustrie wordt tegenwoordig best veel gedaan aan milieuvriendelijkheid in vergelijking met vroeger.
Espace de zody 8-)

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 28 okt 2006, 20:09

zody schreef:
Hajo schreef:Ik ga altijd met de trein als ik naar Utrecht moet: een retour Den Dolder - Utrecht CS kost slechts 7 euro (1e klasse). Voor 2e klasse betaal je meen ik € 4,30. En daarvoor kan ik zo lang in Utrecht blijven als ik wil.
Misschien is men beleidsmatig daar wel op uit uiteindelijk, wie weet :?: Het gaat inderdaad wel erg ver.
Er is nog een veel betere manier: gewoon NIET meer vaak naar die grote stad gaan. Hooguit één keer per jaar. Dat doe ik dus tegenwoordig met steden als Amsterdam of Utrecht. Jammer voor de neringdoenden aldaar, maar dat zoeken ze zelf maar uit.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 28 okt 2006, 22:39

Wat moet je dan ook in Utrecht of Amsterdam, off all places... Ga dan eens naar Haarlem, daar heeft niet zo'n kaalslag plaatsgevonden zoals in Amsterdam. Of Alkmaar, of Hoorn, of Leiden, of etc, of etc. :lol:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » za 28 okt 2006, 22:51

mavas schreef:Wat moet je dan ook in Utrecht of Amsterdam, off all places... Ga dan eens naar
Nijmegen! 8-) Die stad heeft m.i. toch na Amsterdam het mooiste centrum van Nederland. Veel historie, mooie ligging, veel gezelligheid maar desondanks toch een stuk minder massaal dan Amsterdam. ;)

zody
expressweg

Bericht door zody » za 28 okt 2006, 22:56

Jeroen schreef:Nijmegen! 8-) Die stad heeft m.i. toch na Amsterdam het mooiste centrum van Nederland.
Nijmegen is inderdaad een hele mooie stad met ook nog eens een perfecte ligging in een verscheidenheid aan landschapstypen. Ik heb er met heel veel plezier gewoond, maar ik vind Utrecht toch ook heel erg mooi, goed geconserveerde binnenstad en Amsterdam vind ik ook heel mooi en zo zijn er nog wel meer mooie historische steden.
Espace de zody 8-)

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 29 okt 2006, 16:53

zody schreef:Nijmegen is inderdaad een hele mooie stad met ook nog eens een perfecte ligging in een verscheidenheid aan landschapstypen.
Klopt: zeker de Waalkade. Bij mooi zonnig weer is het daar goed toeven. Ik ben in Nijmegen geboren. ;)
zody schreef:(...) ik vind Utrecht toch ook heel erg mooi, goed geconserveerde binnenstad
Hoewel dat weinig gescheeld heeft. Van 1958 tot 1968 zijn er plannen geweest de singels rondom het oude centrum te dempen t.b.v. het autoverkeer. Het beruchte plan Feuchtinger. Daarbij waren ook diverse straatverbredingen en verkeersdoorbraken in de oude binnenstad gepland. Gelukkig is dat nooit doorgegaan.
Afbeelding
Klik op de kaart voor een vergroting.
(Bron: Hoog Catharijne, het ontstaan van het winkelhart van Nederland, Hans Buiter, 1993. Uit mijn privé-bibliotheek.)

Wegens fel protest van de bevolking én van het Rijk, dat de singels en de oude binnenstad als monument heeft aangewezen, is de demping beperkt gebleven tot de Weerdsingel en het noordwestelijk deel van de Catharijnesingel.

De Weerdsingel is inmiddels weer aan het water teruggegeven en in 2008 gaan de werkzaamheden om de Catharijnebaan weer vol met water te laten lopen van start. Dit in het kader van het Utrecht Centrum Plan.

De eerste voorbereidende werkzaamheden hiervoor beginnen volgend jaar: verleggen van kabels, pijpleidingen en rioleringen e.d. Het grote bouwen begint in 2008 met het terugbrengen van het water in de Catharijnesingel, de aanleg van de Westpleintunnel en de bouw van een nieuw en groter station Utrecht CS. Utrecht zal 12 jaar in de rommel zitten: in 2020 moet alles klaar zijn. De totale kosten worden geraamd op minimaal drie en een half miljard euro: gezamelijk te betalen door het Rijk, de provincie, de gemeente, de NS, de eigenaar van Hoog Catharijne (Corio) en diverse projectontwikkelaars.

zody
expressweg

Bericht door zody » zo 29 okt 2006, 18:10

Hajo schreef:Klopt: zeker de Waalkade. Bij mooi zonnig weer is het daar goed toeven. Ik ben in Nijmegen geboren. ;)
Ik heb er in de jaren '70 gewoond in studentenhuizen aan de Straalmanstraat en de van Slichtenhorststraat. Vooral de Straalmanstraat was perfect gelegen vlakbij de Oranjesingel/Valkhof/Waalkade etc.
Het is maar goed dat die Duitse plannen voor Utrecht niet door zijn gegaan, volgens mij heb je dat in een ander onderwerp al eens onder de aandacht gebracht. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat van de plannen, het kan er alleen maar mooier op worden en de sfeer van weleer misschien doen herleven. ;)
Espace de zody 8-)

ACT-F
verkeersader

Bericht door ACT-F » zo 29 okt 2006, 19:06

zody schreef:Ik denk dat het wat milieu betreft wat genuanceerder ligt en dat dit generaliseren is. Ik ben voor het milieu, maar ik ben ook voor de automobiliteit en er bestaat ook nog zoiets als een gulden middenweg. Binnen de autoindustrie wordt tegenwoordig best veel gedaan aan milieuvriendelijkheid in vergelijking met vroeger.
Tuurlijk generaliseer ik. Bovendien sla je de spijker op z'n kop dat juist de autoindustie iets aan het milieu doet, want zij hebben ervoor gezorgd dat de uitstoot van schadelijke stoffen de afgelopen 20 jaar met een factor 20 gedaald is, en niet de kletsmajoren die zich beschermers van het milieu noemen.
Meer bitumen!

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » zo 29 okt 2006, 19:29

zody schreef:Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat van de plannen, het kan er alleen maar mooier op worden en de sfeer van weleer misschien doen herleven. ;)
Zie hier: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=4537 ;)