De Lijn draagt steentje bij aan het milieu

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

De Lijn draagt steentje bij aan het milieu

Bericht door R4 » do 16 nov 2006, 1:16

VRTnieuws.net schreef:De Lijn draagt steentje bij aan het milieu
wo 15/11/06 - De Vlaamse vervoersmaatschappij De Lijn bestelt 214 nieuwe bussen. Het gaat om de meest milieuvriendelijke bussen die op de markt zijn. De Lijn trekt hiervoor 52,2 miljoen euro uit.

De bestelling wordt verdeeld tussen twee bedrijven. Van Hool uit Lier mag 139 bussen leveren en Jonckheere uit Roeselare zal 75 bussen bouwen.

Dankzij de combinatie van een roetfilter en een hypermoderne motor voldoen de nieuwe bussen nu al aan de strengste Europese milieunormen. De normen worden pas eind 2009 van kracht.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A,foto) vindt dat De Lijn een voortrekkersrol moet spelen inzake milieu.

"Met de aankoop van uitsluitend milieuvriendelijke bussen doet De Lijn het beter dan het Europese voorstel om 25 procent milieuvriendelijke voertuigen aan te kopen", aldus Van Brempt.

"Bovendien stimuleren we onze Vlaamse busbouwers om te innoveren. Dankzij dit contract kunnen ze nu heel wat kennis opdoen met de nieuwste milieuvriendelijke technologie", luidt het.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 16 nov 2006, 10:10

Voldoen de massa's Ambassadors die in Nederland op de weg zijn gestort nu ook al aan die norm :? Dit ten koste van misschien wel degelijker en nog niet afgeschreven bussen uit de jaren '90 :roll: Die staan nu lekker te rotten in grasvelden...

(@R4: Waarom slechts bij 2 fabrikanten bestellen als er volop keuze bestaat?)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 16 nov 2006, 11:34

Euro 5?

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » do 16 nov 2006, 16:06

Zoals Waldo al zegt, staan er inderdaad honderden "afgeschreven" bussen weg te rotten op grasvelden. Ik geloof dat er bij Waspik een hoop oude bussen staan.

De Ambassadors voldoen aan de Euro 3-norm. De Lion's City-bussen van MAN voldoen aan de Euro 4-norm. Het Utrechtse GVU heeft al bussen besteld die voldoen aan de Euro 5-norm (Van Hool AG300 630-646). Deze nieuwe bussen gaan de nog rijdende Volvo's voor zover het mogelijk is vervangen.

In 1992 werden er voor het eerst milieuvriendelijke bussen gebouwd die voldoen aan de Euro 1-norm. Deze bussen (DAF-Den Oudsten MB230) werden geleverd aan de VAD. De bussen die dus weg staan te rotten hebben dus de Euro 0-norm (de VAD-bussen zijn al verscheept naar Cuba.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » do 16 nov 2006, 19:29

Inderdaad we leven in een wereldeconomie en het lijkt erop dat Waldo dit even vergat. De jaren '90 bussen vinden gretig aftrek in Centraal Europa, hoewel het Poolse Autosan nog altijd veel goede bussen produceert voor heel Polen.

Het doet me ook weer denken aan die onzin discussie gisteren met Zody, die riep dat ik om milieuredenen direct mijn Citroen AX zou moeten verkopen. De meeste leeftijdgenoten van mijn automobiel rijden rond in Centraal Europa. Ik weet nog steeds niet wat Zody nou eigenlijk bedoelde, maar hij raakte mij wel op een gevoelige plek, daarom hoop ik dat hij mij nog gaat uitleggen wat hij bedoelde. Ik heb alvast een bericht voorbereid voor het andere topic Automerken doen te weinig aan het milieu!, dat straks weer open zou moeten staan voor bijdragen.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » do 16 nov 2006, 22:38

Die oude bussen kunnen tegen veel lagere kosten naar Euro V maatstaven verbeterd worden. Maar bussen moeten persé jonger zijn dan 2/ 3 jaar en geschikt voor de mindervaliden en het liefst met uiterst zwakke motor en plastieken platen aan de zijkant. Makkelijk te ontdeuken en te onderhouden.

@Frank_NL: Op risico van een flame:
Een AX uit 1990 stoot vele male meer CO2, roet en dies al nog niet meer uit dan een vergelijkbare auto (bijvoorbeeld een Citroën C1) uit 2006.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » do 16 nov 2006, 23:05

@waldo
Dit is mijn enige opmerkinkje tussendoor, hoop ik. Maar ik ken geen C1's die het afgelopen jaar slechts enige duizenden kilometers hebben gelopen, zoals de AX die ik onder mijn hoede heb. En: die Citroen AX bestaat al. Of de auto hier wordt gebruikt of door iemand anders elders in Europa maakt in wezen niet veel uit, hoewel het wel een export-transportrit naar Centraal Europa scheelt door 'm hier te gebruiken. En mijn AX is simpelweg nog (lang) niet op. Toen ik de AX drie jaar geleden aanschafte kon ik overigens onmogelijk dieper in de buidel tasten (eenduizend driehonderd Euro). Waar ik wel van "baal" is het verbruik van 1 op 14 of 1 op 15; dat zou volgens mij bij deze auto rond de 1 op 18 moeten liggen.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 17 nov 2006, 1:36

@waldo79: het gaat om twee bedrijven in België... ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20587
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 17 nov 2006, 9:38

R4 schreef:@waldo79: het gaat om twee bedrijven in België... ;)
Ik heb er niets op tegen om bij van Hool en Jonckheere bussen aan te schaffen. Maar je hebt ook Franse, Duitse en Britse bussenaanbieders. Maar goed, zo ingevoerd ben ik ook niet in dat wereldje
Frank_NL schreef:En: die Citroen AX bestaat al. Of de auto hier wordt gebruikt of door iemand anders elders in Europa maakt in wezen niet veel uit, hoewel het wel een export-transportrit naar Centraal Europa scheelt door 'm hier te gebruiken. En mijn AX is simpelweg nog (lang) niet op
Akkoord. Waarom zou je iets wegdoen wat nog bruikbaar is? En ook sta ik als buitenstaander niet stil of een nieuwe wel betaalbaar is.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 17 nov 2006, 17:04

Je hebt inderdaad ook buitenlandse bedrijven, maar de Vlaamse overheid wil op die manier ook de Vlaamse economie stimuleren. Waarom elders gaan kijken als je het talent vlak onder je neus hebt zitten?
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 17 nov 2006, 17:11

Met die optiek is ook jarenlang geïnvesteerd in Den Oudsten.
Stimuleren van de eigen industrie.

Was die opdracht overigens Europees aanbesteed ?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 17 nov 2006, 17:16

Neen, De Lijn heeft nu eenmaal bepaalde contracten met die bedrijven.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 17 nov 2006, 17:24

Ah, en de meerkosten van die contracten t.o.v. openbare aanbesteding worden dus door de overheid bijgepast. Feitelijk is dat gewoon via een U-bocht-constructie staatssteun aan de eigen industrie. Volgens mij was dat toch niet helemaal de bedoeling van de aanbestedingsregels binnen de EU. :?

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » vr 17 nov 2006, 18:31

René schreef:Met die optiek is ook jarenlang geïnvesteerd in Den Oudsten.
Stimuleren van de eigen industrie.
Nederlandse bussen zijn gewoon de beste bussen ter wereld. Den Oudsten is in het buitenland niet voor niets zo geliefd! Nu maar hopen dat Den Oudsten ooit nog eens tot leven wordt gewekt door een investeerder, Fokker komt nu ook weer van de grond. Dus er moet gewoon een consortium worden opgericht (misschien o.a bestaande uit Connexxion, TSN, VDL).

Engelse bussen zijn bar slecht. De Dennis-Alexander van Arriva is hier een lichtend voorbeeld van. In 1975 schafte de ESO 25 Leyland Nationals aan voor haar busbedrijven en in 1983/1984 gingen deze slechte bussen alweer buiten dienst (en ze gingen niet naar het buitenland, maar naar de sloop).

Duitse bussen zijn ook niet alles. De HTM heeft in 1990/1991 een serie Neoplan-lagevloersbussen aangeschaft die later totaal niet bleek te bevallen. Ruite traden uit hun sponningen, de bussen hadden last van storingen, de staat van de carrosserie ging snel achteruit, noem maar op. In 1998 zijn de eerste bussen van dit type al buiten dienst gesteld.

Belgische bussen (Van Hool en Jonckheere) zijn kwalitatief wel goede bussen, net zoals Zweedse bussen (Volvo).
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Over oude auto's gesproken. Of hier nou een auto van 16 jaar oud rondrijdt of in Polen, het maakt geen bal uit. Zo'n oude auto wordt in 80% van alle gevallen (als een auto nog in prima staat is) toch geëxporteerd naar het buitenland. Je verplaatst dan alleen maar het probleem.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 18 nov 2006, 1:10

Nederlandse bussen zijn goed, maar daarom nog niet de beste he. ;)

@René: ik weet er het fijne niet van, maar het zijn alleszins contracten die al heel lang bestaan, dus vermoedelijk van voor de Europese regelneverij op dat vlak. Voor zover ik weet zijn die contracten trouwens goedgekeurd door Europa.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Stefan
verkeersader
Berichten: 767
Lid geworden op: di 28 mar 2006, 19:08

Bericht door Stefan » za 18 nov 2006, 12:08

R4 schreef:Nederlandse bussen zijn goed, maar daarom nog niet de beste he.
Nee, ik zei ook dat Belgische- en Zweedse bussen ook goed zijn. ;) Zo vind ik de Van Hool A300 New Look één van de betere lagevloerbussen, omdat deze bussen een geheel vlakke vloer hebben. De Ambassadors hebben dat niet.

Plaats reactie