Laat de automobilist met rust!

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Laat de automobilist met rust!

Bericht door Chris » wo 17 jan 2007, 20:38

nu.nl schreef:Ik word er een beetje moe van dat de automobilist vaak wordt aangewezen als de as van het kwaad als het gaat om milieuvraagstukken. Terwijl wetenschappers over en weer nog altijd elkaars argumenten weerleggen over het effect dat de mens heeft op de klimaatverandering, hebben velen kennelijk allang de conclusie getrokken dat de auto's de grote boosdoeners zijn.
Door Dennis Oosterwolde/Autoblog.nl.

Laat ik vooropstellen dat ik geen wetenschapper ben op dit gebied, maar ik probeer met een stukje gezond verstand tegen de zaken aan te kijken. Allereerst is het gegeven 'vervuilen' inherent aan het feit dat we 'leven'; zie het als een noodzakelijk kwaad. Wel kan er worden gediscussieerd over de mate waarin we vervuilen en hoe we denken onze rommel weer op te ruimen.

Eigen verantwoordelijkheid
Vroeger moest ik altijd zelf mijn kamer opruimen en heb dus geleerd dat ik zelf verantwoordelijk ben voor de puinhoop die ik maak. Om die reden ben ik dan ook een fervent voorstander van het principe van 'de vervuiler betaalt'. Je mag dus best vervuilen, maar je moet dan wel bereid zijn hiervoor te betalen. Dat geld moet vervolgens gebruikt worden om de vervuiling op te ruimen, of als dat niet kan, te compenseren.

Vormen van vervuiling
We vervuilen op verschillende manieren, soms heel opvallend, soms minder opvallend. Sommige mensen vinden het heerlijk om iedere dag hun bad vol te laten lopen. Anderen laten uit gemakzucht overal onnodig het licht branden. In de winter worden winkels verwarmd, terwijl de deuren permanent wagenwijd open staan. We gaan graag een paar keer per jaar met het vliegtuig op vakantie. Allemaal zaken die voor vervuiling zorgen en niet direct noodzakelijk zijn. Ze dienen slechts één doel en dat is ons comfort.

Genieten
Veel van onze vervuilende activiteiten zouden best een tandje minder kunnen, maar dat willen we niet. We willen leven, consumeren en vooral genieten. Over heel veel vervuilende zaken hoor je maar weinig mensen klagen en je zult er ook nooit scheef op worden aangekeken. Een ander verhaal wordt het wanneer je wilt genieten van een auto die toevallig meer dan gemiddeld vervuilt. Dan krijg je van de groene rakkers al heel snel het predikaat asociaal opgespeld, terwijl deze auto's reeds zwaarder worden belast. Met die extra belasting heb ik in het kader van een stukje eigen verantwoordelijkheid totaal geen moeite. En laten we ook vooral niet voorbijgaan aan het feit dat bijna de helft van de aanschafprijs van een auto (lees: melkkoe) uit belasting bestaat. Voor de brandstofkosten geldt zelfs dat maar liefst tweederde deel in de schatkist belandt. Ik denk dat we hier rustig mogen stellen dat de vervuiler zijn portie betaalt.

Compenseren
Het probleem van de vervuiling moet niet op te kleine schaal worden bekeken. Op sommige plaatsen is het lastiger om bepaalde normen te halen dan op andere plaatsen. Wanneer je het probleem op een grotere schaal bekijkt, zijn er ineens veel meer mogelijkheden. Steeds vaker wordt vervuiling gecompenseerd. Op bepaalde plaatsen laat men dan de normen voor bijvoorbeeld luchtvervuiling ietwat vieren en compenseert dit met strengere normen op plaatsen waar dit gemakkelijker uitvoerbaar is. Compenseren kan ook een manier zijn om een stukje eigen verantwoordelijkheid te nemen. Hoe kijken we bijvoorbeeld aan tegen iemand die rondrijdt in zo’n "asobak", maar wel ieder jaar een forse donatie doet aan het Wereld Natuurfonds? Zien we dit als een hypocriete manier om je geweten te zuiveren, of is dit ook een legitieme vorm van compensatie?

Ik zal nooit roepen dat een auto een primaire levensbehoefte is, maar zoals voor tal van andere vervuilende zaken geldt, draagt een auto voor velen actief bij aan een stukje levensvreugde. Veel vormen van vervuiling zijn niet altijd even direct, even duidelijk of even tastbaar, maar dat wil niet zeggen dat ze niet bestaan. Maak je daar eens wat drukker over en laat de automobilist met rust, want die betaalt dubbeldik.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Re: Laat de automobilist met rust!

Bericht door Frank_NL » za 03 feb 2007, 11:22

Reactie verwijderd door RW

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76289
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Laat de automobilist met rust!

Bericht door Chris » za 03 feb 2007, 11:25

Reactie verwijderd door RW

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 03 feb 2007, 14:58

Forumspammers!
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg
Berichten: 3481
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 18:09
Contacteer:

Bericht door Alain » za 03 feb 2007, 18:26

:slotje_erop: !!!

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 03 feb 2007, 20:58

Groot gelijk, Alain!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » za 03 feb 2007, 21:22

Nee, geen slotje. Nu graag op een NORMALE manier communiceren.
En dat geldt in het bijzonder voor Frank_NL.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » ma 05 feb 2007, 3:26

Ik weet niet wat ik gemist heb, maar het artikel schetst helemaal geen vreemd beeld, aangezien de auto als de grote zondebok wordt gezien als het om vervuiling gaat. Veel meer dan bijvoorbeeld het vliegtuig.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » ma 05 feb 2007, 20:54

Doe d'r maar een slotje op.

Er zijn mensen die denken dat er geen weegschaal bestaat met aan het ene uiteinde economie en aan het andere uiteinde ecologie, en dat de balans in het midden gezocht moet worden.

Matt
verkeersader
Berichten: 575
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 16:39
Locatie: Nuth

Bericht door Matt » di 06 feb 2007, 11:56

Ik kan me er wel een beetje in vinden. Er zijn veel meer milieuonvriendelijke dingen dan alleen de zware auto. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik daar voorstander van ben (ik zit er op dit moment zelfs aan te denken mijn diesel in te ruilen voor een hybride). Maar het is inderdaad opvallend hoe zwaar de nadruk op het autoverkeer (en met name het personenautoverkeer) ligt. Ik denk dat dat komt omdat het een makkelijk doelwit is. De burger kan zich maar moeilijk verzetten en maatregelen zijn snel genomen. De hele discussie zit steeds meer vol met emotie/zwartepieten en steeds minder met feiten.

We moeten OVERAL proberen het energieverbruik te verminderen. Is het niet voor het milieu/klimaat dan toch vanwege het feit dat de energievoorraad eindig is. En de problemen met olietekorten beginnen echt niet pas over 50 jaar, maar al veel eerder: het zgn. Peak Oil verschijnsel: olie wordt schaars (en duur), lang voordat de olie op is. Dus vind ik het helemaal niet verkeerd dat men het autoverkeer zo schoon=zuining mogelijk wil maken. Maar dat moet dan ook in andere sectoren gelden en niet altijd zo alleen over 'de auto' zagen. 'Dat men nu een bv. een milieuheffing op vliegtickets gaat invoeren vind ik een goede zaak. Er zijn echt belangrijker dingen dan de verre vliegvakantie.

Eigenlijk moest iedereen een 'vervuilinsquotum' hebben. Wil je een SUV rijden? Ok, maar dan geen vliegvakantie naar Australië.
Fahrn, fahrn, fahrn, auf der Autobahn...

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » di 06 feb 2007, 19:13

Hm. Ik wilde reageren op het bericht van mavas, maar dat zal ik maar niet doen dan.

Plaats reactie