'Trein niet schoner dan auto'

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 05 feb 2007, 9:13

Overigens qua emissies nog even ter overdenking.

Met z'n tweeën in het vliegtuig even lekker op vakantie gaan op Tenerife of aan de Turkse Rivièra levert een CO2-belasting die vergelijkbaar is met 14.000 autokilometers. Een vliegreisje in je eentje naar Thailand is qua CO2-belasting vergelijkbaar met 21.000 autokilometers. Dat is pure leisure, en dat wordt geen strobreed in de weg gelegd.

Ga je naar een feestje en zeg je dat je met de auto naar het werk gaat, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk wel commentaar over je heen. Waarschijnlijk door iemand die met het OV reist. Maar als de laatste toevallig ook zit te pochen over z'n laatste vliegreis naar Zuid-Amerika, dan is het leuk om hem/haar eens even een rekensommetje voor te leggen:

Persoon A:
35.000 woon-werk autokilometers = 6650 kg CO2
3.500 auto-vakantiekilometers = 665 kg CO2
Totaal: 7315 kg CO2

Persoon B:
42.000 woon-werk treinkilometers (=1,2 * 35.000) plus een vakantie vliegtuigreis naar Zuid-Amerika
= 4000 kg CO2 trein plus 3750 kg CO2 vliegtuig
Totaal: 7750 kg CO2.

Iedereen zijn eigen liefhebberijen, maar laten we eens ophouden de automobilist omwille van de CO2 te verketteren. Ook met het OV stoot je nog altijd behoorlijk wat CO2 uit, en zij die regelmatig met het vliegtuig op vakantie gaan hebben wat dat betreft al helemaal geen recht van spreken meer. :idea:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 05 feb 2007, 9:21

Bedankt voor je informatie Rene, ik ga die mensen zeker eens confronteren met deze keiharde cijfers op verjaardagsfeestjes.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 feb 2007, 10:25

Schiphol is een van de weinig spreekwoordeljke uitzonderingen op de regel, waar het OV wel redelijk efficient is. Alhoewel dat er wel eens heel anders uit kan zien als je die andere 60% ook [verplicht] met het OV wil laten reizen, aangezien dan ook al die incourante bestemmingen aangeboden moeten gaan worden . . .
Sterker nog, veel parkeerterreinen zijn zo ver van de terminal gesitueerd dat van daaraf iedereen met de bus wordt getransporteerd naar de luchthaven. Daarom rijdt het Schiphol sternet 24/7, tussen 0.00 en 5.00 ieder kwartier. En het is het enige openbaar vervoer dat niet onderbroken wordt tijdens de jaarswisseling (op een paar verdwaalde veerponten en de treindienst Enschede - Grounau na)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 feb 2007, 10:33

Ga je naar een feestje en zeg je dat je met de auto naar het werk gaat, dan krijg je hoogstwaarschijnlijk wel commentaar over je heen. Waarschijnlijk door iemand die met het OV reist. Maar als de laatste toevallig ook zit te pochen over z'n laatste vliegreis naar Zuid-Amerika, dan is het leuk om hem/haar eens even een rekensommetje voor te leggen:
Per reizigerskilometer is de CO2 uitstoot van vliegverkeer lager dan van autoverkeer (bij gemiddelde bezettingsgraden).
Naar Italië op vakantie gaan kan dus CO2 uitstoottechnisch gezien beter met het vliegtuig. Overigens geeft de trein nog minder CO2 uitstoot per reizigerkilometer.

Verder worden er nauwelijks meer leeg mat. ritten gereden in de tegenspitsrichting, maar zijn ze geïntegreerd in de dienstregeling. (zo krijgt de opdrachtgever immers meer drgu voor minder euro's), en is het omrijeffect van het OV (op bepaalde relaties na (zoals Aalsmeer - Diemen Zuid dat het snelst is via Hoofddorp en A'dam Centraal) marginaal, aangezien de fiets een belangrijk voor/na transportmiddel is. Sterker nog, ik denk dat als je in de ochtendspits van Purmerend naar Haarlem gaat en met de auto via Abcoude rijdt het OV toch iets rechtstreekser is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 05 feb 2007, 12:19

Vinny schreef:Verder worden er nauwelijks meer leeg mat. ritten gereden in de tegenspitsrichting, maar zijn ze geïntegreerd in de dienstregeling.
Lege ritten zijn aan de orde van de dag. Kijk in de ochtendspits maar eens tussen Purmerend en Amsterdam hoeveel leeg bussen je op retourrit naar Purmerend tegenkomt. Een deel daarvan rijdt als dienstregelingsbus (leeg of vrijwel leeg), maar het grootste deel nog steeds als mat-rit ("99 Buiten dienst"). Is ook wel logisch, want een mat-rit is qua tijd veel sneller weer op zijn beginpunt. Daarmee bespaart een busbedrijf fors op zijn inzet van personeel en materieel, de twee belangrijkste componenten aan de kostenkant.
Vinny schreef:Sterker nog, ik denk dat als je in de ochtendspits van Purmerend naar Haarlem gaat en met de auto via Abcoude rijdt het OV toch iets rechtstreekser is.
Ik heb dan ook een voor mijn woonplaats afwijkend verplaatsingspatroon. En zoals gezegd: via Holendrecht is ook voor mij maar enkele keren per jaar. Weinig relevante opmerking dus.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 feb 2007, 12:33

Lege ritten zijn aan de orde van de dag. Kijk in de ochtendspits maar eens tussen Purmerend en Amsterdam hoeveel leeg bussen je op retourrit naar Purmerend tegenkomt.
Tja ik kom zelf uit een plaats waar van maandag t/m zondag dezelfde dienstregeling wordt gereden. Purmerend zit niet zo in mijn 'pakket' zeg maar; maar ik had begrepen dat Arriva veel leeg mat. ritten had vervangen door gewone lijnritten (om zo meer dienstregelinguren te maken)
Verder blijf ik bij mijn standpunt dat het OV voor keuzereizigers nauwelijks extra omweg betekent, omdat ze anders gewoon voor de auto kiezen. Ede - Amsterdam (ik weet dat die forensenstroom bestaat) is met de trein net zo ver als met de A 12 /A 2. Ik zie daarin niet zoveel verschil.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 feb 2007, 12:34

En het werk dat ik zelf doe speelt zich grotendeels af in binnensteden. Ik ben vrijwel altijd sneller met de trein dan collega's die met de auto komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 05 feb 2007, 12:39

Zolang als je dichtbij een station woont en werkt dan is het OV wel sneller.

Riva
autoweg
Berichten: 1893
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:37
Locatie: Leusden

Bericht door Riva » ma 05 feb 2007, 13:00

René, hoe groot is het verschil in emissies tussen dieselbussen en LPG- of aardgasbussen?
Rainier

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 05 feb 2007, 13:03

Ik denk dat dat een heel groot verschil is ten gunste van de LPG/aardgasbussen.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 05 feb 2007, 13:06

waldo79 schreef:Zolang als je dichtbij een station woont en werkt dan is het OV wel sneller.
Inderdaad alle 2. Want als je niet bij een station woont, maar er wel werkt, kun je het al vergeten qua reistijd. En zoveel mensen hebben niet het geluk bij alle 2 te wonen en werken.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15217
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 05 feb 2007, 16:27

PW100 schreef:Dat kan alleen nog beter als iedereen zijn vertrektijd middels een centraal netwerkgestuurd systeem zou laten lopen [een soort van superverkeersleiding]. Deze oplossing zal iets zijn in de trant van een combinatie tussen OV en auto zoals de gebroeders Das dat ooit uitgetekend hebben, maar is nog minimaal 25 jaar verwijdert.
Daar heb ik ook wel eens over gedacht ja, gewoon een trein waar je kunt aan- en afhaken als je het belieft. :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 feb 2007, 23:59

En zoveel mensen hebben niet het geluk bij alle 2 te wonen en werken.
En als je die mensen nou eens verleidt om met het OV te gaan dan creeër je dus een win-win situatie. :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » di 06 feb 2007, 0:15

Vinny schreef:
En zoveel mensen hebben niet het geluk bij alle 2 te wonen en werken.
En als je die mensen nou eens verleidt om met het OV te gaan dan creeër je dus een win-win situatie. :idea:
Of als je ze verleidt om met de fiet ste gaan, of helemaal van reizen af te zien...

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 06 feb 2007, 0:59

Jeroen schreef:
R4 schreef:Over welke regio van Vlaanderen heb je het dan?
Vlamingen (en in mindere mate NL'se brabanders) gebruiken vaak het woord 'schoon' in de zin van 'mooi' (terwijl de normale Nederlander dit vooral in de zin van 'net' ziet). Snap je de grap nu?
Ik denk dat jij mijn post niet snapte. ;)

Ik heb het niet over het feit dat wij in Vlaanderen ook wel eens het woord 'schoon' gebruiken om aan te duiden dat we iets 'mooi' vinden, maar wel over het specifieke "skonne". Mijn vraag was waar dat vandaan komt, m.a.w. in welke Vlaamse regio zody dat gehoord heeft?

Overigens, zijn NL'se brabanders die het woord 'schoon' gebruiken zoals Vlamingen geen normale Nederlanders misschien? :P

Wel leuk, die kleine taalverschillen. Zoals bijvoorbeeld het woord 'hartstikke', altijd hartstikke grappig voor een Vlaming om te horen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Plaats reactie