Minder files betekent lagere CO2-uitstoot

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Minder files betekent lagere CO2-uitstoot

Bericht door Chris » wo 28 feb 2007, 18:20

Duitse industrievertegenwoordigers vinden dat hun regering in Berlijn het CO2-probleem deels op kan lossen door wat aan de fileproblematiek te doen. ,,De politiek moet met een zelfkritische instelling zijn onvoltooide huiswerk afmaken’’, redeneert men.

Hoewel de CO2 uitstoot van het wegverkeer sinds 1999 een dalende tendens vertoont, ,,kan het resultaat beter wanneer de politiek doortastend optreedt waar ze dat tot dusverre heeft nagelaten’’, zeggen de Duitse producenten.

,,In files of in langzaam verkeer is drie keer zo veel brandstof nodig als in normaal doorrijdend verkeer. Duitsland komt elk jaar 2,5 miljard euro tekort om het wegennet up to date te houden. ,,Geld dat wel beschikbaar is, sinds de Maut is ingevoerd.’’

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 16:56

En als die mindere files dan ook nog eens op CO2-arm asfalt voorkomen zal het nog meer schelen.
Cobouw schreef:CO 2 -arm asfalt van BAM klaar voor de markt

TECHNIEK | 09-03-2007 00:00 | frans bos

ALPHEN AAN DEN RIJN - LEAB ((Laag Energie Asfalt Beton) is klaar voor de markt. Dat vindt C.M.A. van den Beemt van BAM Wegen, bedenker en ontwikkelaar van het asfalt. Het materiaal is één op één vergelijkbaar met STAB (Steenslag Asfalt Beton), maar bij de productie wordt 30 procent minder CO 2 uitgestoten: 16 tegen 24 kilogram per ton asfalt.
Espace de zody 8-)

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » di 20 mar 2007, 17:11

En het wordt al helemaal goed wanneer er wat meer gefietst wordt:
De Standaard schreef:Acht op tien werknemers zou liefst naar werk fietsen
Een op de tien Vlamingen gaat met de fiets naar het werk. Maar als ze mochten kiezen, dan zouden acht op de tien werknemers de fiets gebruiken in het woon-werkverkeer. Dat blijkt uit een enquête van de Fietsersbond.
,,De cijfers tonen aan dat het potentieel voor meer fietsgebruik groot is. Een aantal stimulerende maatregelen door de werkgevers, zoals een fietsvergoeding, zou het fietsgebruik verder kunnen opkrikken", zo zegt Patrick D'Haese, directeur van de Fietsersbond. De Fietsersbond kreeg bijna 1.000 reacties op een enquête rond het woon-werkverkeer.

Uit de rondvraag blijkt dat 66 procent van de woon- werkverplaatsingen korter is dan 10 km. ,,Perfect fietsbare afstanden", aldus D'Haese. Toch blijkt uit eerdere cijfers dat maar 6,4 procent van de Belgen en 10,1 procent van de Vlamingen de fiets gebruikt in het woon-werkverkeer.

Uit de Fietsersbond-enquête blijkt dat ,,het weer" de hoofdreden vormt om de fiets niet te nemen. D'Haese spreekt van een vooroordeel: ,,Volgens cijfers van het KMI regent het maar 6 procent van de tijd".
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 20 mar 2007, 17:20

Uit ervaring weet ik dat er een groot verschil bestaat tussen zeggen dat je iets wilt en het daadwerkelijk doen.

praatpaal
autoweg
Berichten: 1298
Lid geworden op: wo 11 mei 2005, 18:10
Locatie: Rotterdam

Bericht door praatpaal » di 20 mar 2007, 17:25

Bij mij is het juist andersom. Ik zeg op school als ik te laat ben dat het kwam door de bussen, terwijl ik met de fiets was. ;)

Maar ja, dat mag ook wel eens een keertje als je elke dag +/- 25 km fietst.
Laatst gewijzigd door praatpaal op di 20 mar 2007, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 17:27

Ik zie mij niet dagelijks van Helmond naar Tilburg fietsen.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 20 mar 2007, 17:33

Cobouw schreef:Het materiaal is één op één vergelijkbaar met STAB (Steenslag Asfalt Beton), maar bij de productie wordt 30 procent minder CO 2 uitgestoten: 16 tegen 24 kilogram per ton asfalt.
Kortom: men heeft het productieproces verbeterd en heeft hetzelfde product nu een groen naampje gegeven. :roll:

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 17:34

Maar wel 30 procent minder CO 2 uitgestoten. ;)
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » di 20 mar 2007, 19:07

Ik vind hier laatst iets op dat het hele CO2-uitstoot verhaal flauwekul is. Kortom, lekker laten staan de files.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 20 mar 2007, 20:09

Ik wil ook best naar Rotterdam fietsen hoor. Het is ongeveer een halve dag heen fietsen en een halve dag terug... :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 20 mar 2007, 20:10

Mjah dergelijke afstanden in je woon/werkverkeer werken dus echt niet. Recreatief is het prima.
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 21 mar 2007, 19:55

Edoch, voor 66% van de Vlamingen is de tocht naar het werk minder dan 10 km lang. Perfect fietsbare afstanden volgens het bericht. Toch gaat maar een fractie meer dan 10% van de Vlamingen fietsend naar het werk.

En het is inderdaad zo dat velen de regentijd ernstig overschatten. Volgens dit bericht is het 6%. In mijn hoofd zat 4%, maar dan voor Nederland.

Van de week dacht ik nog aan dat percentage. Zouden sneeuw en hagel onder dat percentage vallen? Of komen we dan toch op ongeveer 6% uit? ;)

Hoe dan ook, voor eenderde van de buien geldt wat mij betreft dat een regenjasje afdoende is, voor tweederde dat een regenjas met regenbroek prima is en voor eenderde is het gewoon afzien of wachten op beter weer. Dat is kortom 2% van de tijd.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » wo 21 mar 2007, 22:09

En het is inderdaad zo dat velen de regentijd ernstig overschatten. Volgens dit bericht is het 6%. In mijn hoofd zat 4%, maar dan voor Nederland.

Van de week dacht ik nog aan dat percentage. Zouden sneeuw en hagel onder dat percentage vallen? Of komen we dan toch op ongeveer 6% uit?
Locaal zijn er verschillen. In Limburg valt aan de loefzijde van de heuvels veel meer regen dan aan de lijzijde. Dat scheelt behoorlijk in jaarlijkse milimeterhoeveelheden en trouwens ook in neerslagduur. Sneeuw en hagel vallen trouwens ook onder de noemer neerslag. Beide vormen zijn trouwens behoorlijk oncomfortabel voor fietsers, hoewel droge lichte sneeuw over het algmeen geen problemen oplevert (en trouwens ook heel mooi is om door heen te fietsen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie