Nachtrust en verkeer

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Nachtrust en verkeer

Bericht door Frank_NL » zo 04 mar 2007, 23:27

Vroeg me even af wie van jullie 's nachts nagenoeg of helemaal geen last heeft van verkeer en wie er wel eens of regelmatig wakker van wordt : auto's, treinen en zo je wil ook voetgangers die 's nachts uit een cafe komen. Hoe hemels is jouw plek, of hoe groot is de misere. En in het laatste geval: hoe ga je er mee om.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Bericht door Ehuls » ma 05 mar 2007, 0:36

Thuis nergens last van, slaapkamer zit aan de kant van wat tuintjes en daar is het altijd heerlijk stil. van.

Maar het maakt me eigenlijk niet zo veel uit, ik slaap ook goed met herrie. Op vakantie in Ibiza lagen we pal onder de aanvliegroute van het vliegveld en aan het strand waar strandtenten met aardig volume muziek over het strand laten galmen (nee niet 's nachts, maar na een nachtje stappen wil ik wel uitslapen natuurlijk). Vliegtuigen kwamen zo laag over dat als je op balkon zat je op dat moment geen normaal gesprek meer kon voeren. Toch heerlijk geslapen daar, nergens last van gehad. Zou er qua herrie ook totaal geen problemen mee hebben aan een drukke verkeersweg te wonen of zo.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31591
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 05 mar 2007, 7:03

Waar ik last van heb: Buren die om 5 uur proberen een brommer te starten of om 1 uur 's nachts nog 'gezellig' staan te keuvelen op straat (vaak mét hond). Langsrijdende auto's storen me niet, tenzij het wegrijdende visite is, want die claxonneren nog wel eens (ook 's nachts :shoot: )
Aan de achterzijde wat buren die hun muziek graag hard zetten, met een paar meelopertjes daarnaast.

Van de nabijgeleden snelwegen heb ik hoegenaamd geen last, net als overvliegende vliegtuigen die op Zestienhoven vliegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 05 mar 2007, 7:31

Het is hier ook rustig 's nachts. Heel soms komt er wel eens een tetterende ambulance of brandweer e.d. voorbij scheuren over de invalsweg voor de wijk, maar daar blijft het verder bij. Het is verder een rustige straat, dus van te harde muziek of zoiets hebben wij niet echt last.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6393
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » ma 05 mar 2007, 7:43

Ik ben zelf op zich best wel op rust gesteld, maar heb hier niet zo veel last ervan. Auto's/bussen/treinen vind ik soieso niet zo erg, alleen gepraat/geschreeuw vind ik wel storend. Zo word ik nog wel eens wakker van een groepje hangjongeren dat rond een uur of 1 met brommers ed (je kent het type wel) uitgerekend bij het kruispunt voor mijn deur afspreken. Daarintegen slaap ik thuis bij mijn moeder gewoon door de draaiende wasmachine heen. :shock:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 05 mar 2007, 10:01

Autoverkeer hoor ik niet, hoewel ik niet ver van de Jaagweg afwoon, waar 80 km/h gereden mag worden.
Als je in slaap probeert te komen zijn bromfietsers een veel grotere ergernis, en treinen die over de stalen spoorbrug over het Noord-Hollandskanaal rijden die hoor je bijna door heel Purmerend heen...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » ma 05 mar 2007, 10:14

Purmerend is niet aangesloten op het nachtnet dus dat valt ook weer mee ;)

Toen ik 12 was heb ik een half jaar niet kunnen slapen als er vliegtuigen overkwamen. Dat was vlak na de Bijlmerramp. Gelukkig ben ik daar overheen gegroeid, en kan ik tegenwoordig gewoon door vliegtuigherrie doorslapen. Dat is natuurlijk ook nodig want ik heb tot mijn 22e onder de aanvliegroute van de Aalsmeerbaan gewoond...

Verder wordt ik 's ochtends vaak wakker van de vuilnisophaaldienst en de veegwagen die op maandag en donderdag door mijn wijk wordt gestuurd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » ma 05 mar 2007, 10:49

Autoverkeer hoor ik alleen als de wind verkeerd staat (noordoost). De A15 is maar 150 meter verwijderd. Knetterende brommertjes, stationair draaiende auto's bij het ijs krabben. En die bonk-bonk die sommigen plegen muziek te noemen meestal vergezeld van een diepe brom onder de auto :rooie:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 05 mar 2007, 13:29

Ik heb geen last van verkeer, alleen woont er hier in de buurt zo'n gast met sportuitlaten ofzo, dus als die laat thuiskomt hoor ik 'm wel.
Toen ik nog in Zwolle-Zuid woonde, hoorde ik erg vaak de treinen over de IJsselbrug gaan, terwijl dat toch zo'n 6km verderop was.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 05 mar 2007, 13:43

Mijn appartement in hartje centrum Helmond aan de Kasteel Traverse [N270] is extra geisoleerd om het verkeersgeluid terug te dringen. Ik ben er aan gewend geraakt en slaap vaak met het raam open (ik slaap aan de straatkant).
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » ma 05 mar 2007, 16:13

In mijn doodlopende straatje hoor ik niet veel. Wel als het 's avonds stil is dat ik een trein hoor, hoewel in toch in het noorden van Haaren woon. De N65 kan ik dan ook horen als een zacht ruisen. ;)

IQ[]
expressweg
Berichten: 4334
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » ma 05 mar 2007, 17:05

Het enige dat me 's nachts een paar keer gestoord heeft was een krijsende (krolse) uil.

Overdag zijn het vooral F16's en heel af en toe militaire vrachtvliegtuigen (brrrrrmmmmmmmmm) (gaan naar vliegbasis Kleine-Brogel).

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 05 mar 2007, 17:32

Hoewel ik hemelsbreed maar 300 meter van de drukke spoorlijn Eindhoven<>Venlo woon hoor ik totaal niets van al die treinen en niet te vergeten die lange goederentreinen. Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij opmerken dat ik aan de noordkant van onze flat woon en de spoorlijn 300 meter ten zuiden van de flat loopt. Ik ben benieuwd wat mijn buurman Mus die aan de zuidkant van de flat woont allemaal hoort van de treinen. Ik zal het hem eens vragen
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Mus
stadsweg
Berichten: 385
Lid geworden op: do 09 jun 2005, 4:37
Locatie: Eindhoven

Bericht door Mus » ma 05 mar 2007, 18:01

Verkeer hoor ik hier binnen eigenlijk nooit, en de spoorlijn alleen als de wind de goede kant opstaat. Af en toe hoor ik wel eens een sirene voorbijkomen, weerkaatst door de aanpalende gebouwen. Ik kan het echter geen geluidsoverlast noemen dus wat dat betreft zit ik hier prima :)

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 05 mar 2007, 18:03

En ik heb het mooie uitzicht :P
Espace de zody 8-)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 05 mar 2007, 18:36

Mijn ouders in Borne woonden aan een behoorlijk drukke weg (de enige weg in Borne waar nog middenmarkering is ;) ) met vrachtwagens van de cementbouw. Als je daar aan gewend bent, hoor je het niet. Op de achtergrond hoor je in de verte het geruis van de A1, maar dat is niet storend.

Hier in Houten woon ik boven een winkelcentrum. Voor de deur alleen een voetgangerszone. 's Avonds is het heel erg stil. Het enige waar je soms last van heb zijn jongeren op scooters.
De autogordel: een band voor het leven.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 05 mar 2007, 19:31

@Frits: Heel herkenbaar. In Hengelo (Ov) woonde ik aan de E8 [huidige N324] en de spoorlijn Hengelo-Oldenzaal lag hemelsbreed 526 meter verwijderd van ons huis. Op een gegeven moment hoorden we niets meer van het verkeer en de treinen, alleen ooit 's-nachts een treinengeluid dat best mooi klonk.
Espace de zody 8-)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » ma 05 mar 2007, 20:25

Ik woon in Bemelen, een dorp tussen Maastricht en het Heuvelland. Ik woon langs de doorgaande weg die Oude Akerstraat heet, ofwel de oude weg naar Aken, vanuit Maastricht. Het is een rustig weggetje, want de N278 verzorgt de afwikkeling van het doorgaande verkeer tussen Maastricht en Aken.

Ik heb een raam bijna aan de straat op mijn slaapkamer.

Van maandag tot en met vrijdag is er wel veel verkeer tegen de tijd dat ik wakker moet worden, tussen half 8 en kwart voor 9 ongeveer. Ongeveer 15 auto's per minuut schat ik, die allemaal in een richting rijden. Het is (blijkbaar) een sluiproute. Daar werd ik in het begin wakker van en zelfs een beetje dol. Het wende wel een beetje. Op zondag werd ik meestal wakker van een overtrekkend vliegtuig dat net opgestegen was van Maastricht-Aachen Airport.

Ongeveer een jaar geleden ging ik nachtelijks Ohropax oordopjes gebruiken. Die dempen het geluid bijzonder goed. Sindsdien slaap ik iedere nacht als een roosje.

Ik heb de neiging regelmatig elders te pitten: bij vrienden, familie of kamperend of kampeerveld of in het bos. Oordopjes gaan nu standaard mee op reis. Ik zal vast niet de enige zijn die op een andere plek wel eens wat meer moeite heeft in slaap te komen. Van geluid heb ik sindsdien geen last meer en ik vind het eigenlijk een grote aanrader.

vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Bericht door vynkce » ma 05 mar 2007, 20:45

Ondanks de nabijheid van de E34 nooit last van het lawaai. Als het ZO-wind is in de zomer en je raam staat ver open dan hoor je wel een monotoon geruis, maar wakker liggen doe je daar niet van.
Van de honden van de buren daarentegen :evil: :evil: Die doen echt niets anders dan blaffen, zo erg dat er al een rechtszaak van gekomen is en dat ze nu achter in de tuin zitten. Voordeel hiervan is dat ze niet meer zien wie allemaal voorbij gaat (en dus niet blaffen) en als ze blaffen dat dit dan verder weg is.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » ma 05 mar 2007, 21:42

Mijn opa en oma woonden vroeger recht tegenover het station van Almelo aan de Parallelweg. Bij elke trein die kwam en vertrok rammelden de ramen ongekend in de sponningen. In die hele straat trouwens. En ze hadden er geen last van. ;)
De autogordel: een band voor het leven.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » ma 05 mar 2007, 22:33

Frits schreef:Mijn opa en oma woonden vroeger recht tegenover het station van Almelo aan de Parallelweg. Bij elke trein die kwam en vertrok rammelden de ramen ongekend in de sponningen. In die hele straat trouwens. En ze hadden er geen last van. ;)
En dat kon rammelen vroeger toen het enkelvoudige glas nog werd gezet met stopverf die zo uitdroogde.
Espace de zody 8-)

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 05 mar 2007, 23:39

Tot mijn tiende jaar heb ik bij mijn ouders aan de voorkant geslapen aan de doorgaande weg tussen Delft en Zoetermeer. Dat was geen pretje.
Op mijn tiende is mijn slaapkamer naar de achterkant verhuisd. Daar had ik geen last meer (dubbelglas notabene, en voor was enkelglas).

In Tilburg heb ik op vier adressen gewoond. Op het tweede adres lag ik dicht bij de Ringbaan Zuid, maar echt last had ik daar niet van. Het laatste adres was een drukke woonwijkstraat, maar omdat ook hier mijn slaapkamer aan de achterkant lag, was dat geen probleem.

En nu woon ik in een hele rustige straat, dus ook zonder overlast.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 06 mar 2007, 13:24

Ik woon lekker afgelegen en heb nergens last van. De dichtstbijzijnde drukke weg is de Utrechtseweg (N237) en de A28. Zelfs die hoor je niet.

Af en toe hoor ik wel eens, 's nachts, een ambulance met sirene voorbij komen. De N237 is namelijk een min of meer "vaste" route van ambulances van en naar het AZU (Academisch Ziekenhuis Utrecht). Maar dat is zelden.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » di 06 mar 2007, 13:27

Ik woon hier op de N270 naast het politiebureau en op de route naar de brandweerkazerne en hoor dus dagelijks diverse sirenes loeien van brandweer/politie/ambulance. Ook dat went. In het begin keek ik nog wel eens, maar tegenwoordig veel minder.
Espace de zody 8-)

Plaats reactie