Geluidsoverlast A9 wordt in Broekpolder verschillend ervaren

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Geluidsoverlast A9 wordt in Broekpolder verschillend ervaren

Bericht door mavas » vr 09 mar 2007, 16:47

Noord-Hollands Dagblad 8 maart 2007 schreef: BEVERWIJK -
Bewoners van de Broekpolder horen de auto's over de A9 razen. Maar hoe erg ervaar je dat geluid? Dat was donderdagavond de vraag die beantwoord moest worden tijdens een bijeenkomst voor bewoners van de Beverwijkse deel van de nieuwbouwwijk. Heel verschillend, zo bleek.

Marianne Langeveld woont sinds de zomer van 2002 in het Beverwijkse deel van de Broekpolder. Ze stoort zich behoorlijk aan de overlast, zo vertelt ze. ,,Ik slaap al vier jaar met het raam van de slaapkamer dicht. Tussen 6 en 8 uur 's morgens lijkt het soms net of de oorlog is uitgebroken.'' Haar man heeft er geen last van. Hij reageert zoals sommige andere bewoners: je weet toch waar je bent gaan wonen. Ze vertelt dat ze voordat ze er gingen wonen, eerst zijn gaan luisteren of er overlast was. Het leek wel mee te vallen. Inmiddels is haar ervaring anders. Wat blijkt ook? Het geluid kaatst tegen de huizen terug.
De oplossing: Geen huizen meer bouwen naast snelwegen...
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 09 mar 2007, 16:51

RTV-NH (9-3-2007) schreef:Broekpolder lijdt onder A9 en A22

BEVERWIJK De bewoners van de nieuwbouwwijk Broekpolder hebben last van het geluid van de A9 en A22.Volgens sommigen is die overlast zo groot dat de ramen 's nachts dicht moeten.
Om het geluidsprobleem in kaart te brengen, was donderdagavond een bijeenkomst ingelast, waarvoor 800 bewoners waren uitgenodigd. Slechts 21 mensen kwamen op de bijeenkomst af.
Volgens één van de aanwezigen is de geluidsoverlast het grootst in de ochtend, bij oostenwind. "In de tuin geeft mijn telefoon dan 73 decibel aan. Maar in de zomer, bij westenwind, hebben we weinig last. "
Welgeteld 21 bewoners. Echt iets voor een nieuwsbericht...
En ja, die snelwegen lagen er al voordat de woonwijk werd gebouwd. De woonwijk is voor een deel op het tracé van de oude A9 gerealiseerd.

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » vr 09 mar 2007, 16:54

Ik las het vanmorgen ook al in het Noord Hollands Dagblad. Gedegen onderzoek hoor :P
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 10 mar 2007, 2:24

Woonwijken horen niet zo dicht op snelwegen gebouwd te worden. Een minimale afstand van 200 meter is toch zeker gewenst...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Geluidsoverlast A9 wordt in Broekpolder verschillend erv

Bericht door boe! » za 10 mar 2007, 11:33

mavas schreef:De oplossing: Geen huizen meer bouwen naast snelwegen...
Wel huizen bouwen, geen NIMBY's toelaten.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 10 mar 2007, 12:11

Dat doe me denken aan het verhaal van een een of andere idioot die uit de Achterhoek kwam, en in Zwanenburg ging wonen enkel en alleen om te kunnen klagen over Schiphol :?

Ik meen me ook te herinneren dat er sprake van is geweest om mensen die een nieuwbouwhuis kochten in Hoofddorp een cotnract te laten tekenen dat ze niet mochten klagen over Schiphol omdat ze immers willens en wetens vlakbij de luchthaven kwamen wonen. Volgens mij is dat achteraf niet meer doorgegaan, maar ik vind zoiets geen slecht idee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 10 mar 2007, 13:24

Hetzelfde met mensen die nu nog een huis met vrij uitzicht hebben, maar die met woningbouw in hun vrije uitzicht geconfronteerd wonen. Die bewoners roepen vaak bij hoog en bij laag dat hun uitzicht eraan gaat en hun huis daardoor minder waard wordt, maar ze kunnen vervolgens geen koopcontract tonen waar het vrije uitzicht (voor een bepaalde periode) is gegarandeerd.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20586
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » za 10 mar 2007, 17:49

@boe: je kunt namelijk het vrije uitzicht niet claimen. De overheid kan besluiten ingrepen in de ruimtelijke ordening te plegen :x

Plaats reactie