EU wil goedkoop tanken in Luxemburg onmogelijk maken

Over de relatie tussen verkeer en milieu

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » di 26 jun 2007, 16:24

Ik meen dat de wegenbelasting in de UK erin verwerkt zit.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 jun 2007, 16:32

't Is in elk geval wel goed om te weten. Een autovakantie naar het VK wordt er zo allerminst aantrekkelijker op.

Joost
woonerf
Berichten: 81
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 20:14

Bericht door Joost » di 26 jun 2007, 16:51

Hier in de buurt vandaag:
Euro 95 1,42
Diesel 1,04

In Oberhausen:
91 1.37
95 1,39
Diesel 1,17

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » di 26 jun 2007, 19:02

In het VK is de belastingdruk met dank aan Tatcher veel lager. Behalve dat dit voor grote sociale ellende heeft gezorgd (daar hoor je onze neo-cons natuurlijk helemaal niet over :roll: ), zorgde de overheid met BTW- en accijnzen toch voor voldoende inkomsten. Bovendien hebben mensen geen alternatief door in het buitenland te tanken aangezien het grootste deel van het VK het Britse eiland betreft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 26 jun 2007, 19:18

In veel landen heeft men de burger willen plukken en de handel willen stimuleren. Bovendien raak je als klein land snel accijns kwijt aan vrachtwagens die honderden liters tanken (en dus even makkelijk 200-400 km verderop over de grens). Veel pompen aan de NLse grens leven van diesel en LPG rijders (en natuurlijk van leaserijders die zegeltjes of airmiles willen). In Nederland heeft men dieselrijden (voor particulieren) dan weer met wegenbelasting ontmoedigd en ik vermoed ook in veel buitenlanden.

VK is een eiland en heeft de accijnzen voor benzine en diesel gelijkwaardig ingesteld.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 26 jun 2007, 19:21

Hier in de buurt vandaag:
95 1,38
98 1.45
Diesel 0,99

In Duitsland:
91 1.36
95 1,38
98 1,45
Diesel 1,15

Voor het eerst in de geschiedenis dat de prijzen voor benzine hier net zo hoog zijn als in Duisland.

Het tabelletje van United Consumers is trouwens erg eenzijdig. Ze laten met opzet alle duurdere landen weg.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » wo 27 jun 2007, 21:52

Brandstof (benzine) is nergens goedkoop of duur. Het prijsmechanisme van dit product is allesbehalve een zuivere afweging van vraag en aanbod. Dat blijkt er in ieder geval wel uit dat de prijzen in verschillende landen uiteen lopen. Zonder accijnzen zouden de benzineprijzen denkelijk ook niet gelijk zijn aan de huidige prijs minus accijns, want het verbruik van brandstof hangt deels samen met de prijs. Zonder accijns zou de prijs denkelijk later zijn, waardoor het verbruik (minder dan?) ervan omgekeerd evernreden zou toenemen. Het aantal verbruikers zou nog groter zijn en het jaarlijks verbruik ook. Denkelijk zou de resterende voorraad alweer fors afgenomen zijn. Daardoor zouden de brandstofprijzen weer gaan stijgen.

Verder wilde ik nog even afgeven op het feit dat dit forum bestaat uit een samenraapsel van auto-adepten. Zoals ik ben doe ik daar niet aan mee, ook niet om bij deze groep te horen. Bedankt.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » wo 27 jun 2007, 21:54

Verder wilde ik nog even afgeven op het feit dat dit forum bestaat uit een samenraapsel van auto-adepten
Lang niet allemaal :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » wo 27 jun 2007, 21:56

Frank_NL schreef:Verder wilde ik nog even afgeven op het feit dat dit forum bestaat uit een samenraapsel van auto-adepten.
Mis. Dit forum bestaat uit geinteresseerden voor verkeersinfrastructuur en de daaraan hangende onderwerpen. Sommigen van hen zijn ook auto-gek. Ikzelf schaar me daar niet onder. Ikzelf vind het leuk om te rijden, maar types auto ed boeit me niks.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » wo 27 jun 2007, 22:06

Frank_NL schreef:Zonder accijns zou de prijs denkelijk later zijn, waardoor het verbruik (minder dan?) ervan omgekeerd evernreden zou toenemen. Het aantal verbruikers zou nog groter zijn en het jaarlijks verbruik ook. Denkelijk zou de resterende voorraad alweer fors afgenomen zijn. Daardoor zouden de brandstofprijzen weer gaan stijgen.
1. Je spreekt jezelf tegen, want bij een groter wordende vraag zal het prijsmechanisme vanzelf de prijs doen opdrijven en daarmee dus een ander evenwicht doen bereiken
2. De vraag naar wegverkeer is geen functie van het aanbod van asfalt en brandstof. De idee dat bij meer asfalt en lagere benzineprijzen per definitie meer gereden wordt, is absurd. Benzineprijs en voertuigprestatie blijken al jaar in jaar uit bij sterk toegenomen brandstofprijzen prijsinelastisch. Dacht je nu echt dat mensen bij lagere kostprijs elke dag 2x van en naar hun werk, of 3x naar de supermarkt gaan rijden ? :roll:

Simplisme en geitewollensokken zijn de kenmerken van de ware boomknuffelaars. Een groep, waar ik absoluut niet bij wil horen.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » do 28 jun 2007, 20:22

Rene, met name de laatste zin van jouw reactie bevestigt mijn samenraapsel idee erg duidelijk. Tot zover.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 28 jun 2007, 20:35

Die laatste zin was in reactie op jouw eerdere generalisatie.
Dat vergde ook even een scherpe blik op het 'groene wereldje'. Maar graag gedaan hoor. ;)

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » do 28 jun 2007, 23:01

Blijf jij maar lekker in je autootje zitten. Ik wil je niet eens in de natuur tegen komen.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door Juerd » vr 29 jun 2007, 0:07

Telegraaf schreef:LPG rijders zijn alleen in Luxemburg, België, Ierland en Griekenland voordeliger uit. LPG rijders dienen juist Oostenrijk, Frankrijk, en Zwitserland te mijden: LPG is daar 30 procent duurder.
Het is nog altijd een stuk goedkoper dan rijden op benzine. Dus ik kom alsnog goedkoper aan in Zuid-Frankrijk dan de benzinerijder. Ik zie niet in waarom ik Frankrijk zou moeten mijden. Telegraaf is weer lekker snel met concluderen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 29 jun 2007, 0:10

Frank_NL schreef:Ik wil je niet eens in de natuur tegen komen.
Dat hebben we niet in Nederland; hier hebben we alleen cultuurlandschappen. Waar ik me overigens prima in een bos kan lopen, dus als je me niet wilt tegenkomen dan raad ik je aan om maar niet meer in een bos te komen... ;)

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 29 jun 2007, 9:04

René schreef:
Frank_NL schreef:Ik wil je niet eens in de natuur tegen komen.
Dat hebben we niet in Nederland; hier hebben we alleen cultuurlandschappen. Waar ik me overigens prima in een bos kan lopen, dus als je me niet wilt tegenkomen dan raad ik je aan om maar niet meer in een bos te komen... ;)
Mannen die elkaar in de natuur ontmoeten hebben toch weinig groene motieven ..... :D

PS. De prijs van bezine zonder accijns en zonder BTW verschilt hoogstens 10-15 ct/l per Europees "land". De minimumprijzen van de stunters verschillen hooguit enige centen, afhankelijk van lokale concurrentie en andere koste (landhuur, vergunning, loonkosten, etc). Vraag- en aanbod speelt slechts op Europese en wereldschaal daar benzine makkelijk te transporteren is. Vraag- en aanbod hangt van de olieprijs af en de over/ondercapaciteit van raffinaderijen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » vr 29 jun 2007, 17:38

René schreef:
Frank_NL schreef:Ik wil je niet eens in de natuur tegen komen.
Dat hebben we niet in Nederland; hier hebben we alleen cultuurlandschappen. Waar ik me overigens prima in een bos kan lopen, dus als je me niet wilt tegenkomen dan raad ik je aan om maar niet meer in een bos te komen... ;)
Ik kom je liever tegen in een bos als in de stad. En dan doe jij net of dat bos geen natuur is terwijl het dat volgens mij wel is, en dan doe ik net alsof dat bos wel natuur is terwijl het dat volgens jou niet is. :rofl2:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 30 jun 2007, 13:55

Hoe het ook zij: ruim 70 - 75% van de prijs die je aan de pomp voor je litertje benzine betaalt is belasting (accijns en BTW) en verdwijnt in de staatskas. Dat is het hoogste van alle EU-landen volgens mij.

En wie herinnert zich niet het beruchte "kwartje van Kok?" Dat zou de automobilist terugkrijgen, zo werd bij invoering (de ovderheid zat krap bij kas...) beloofd. Een belofte die nooit is nagekomen... :kwaad:
(Die f 0,25 is overigens € 0,11)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 30 jun 2007, 14:36

In Iran zijn er rellen omdat de regering de subsidie op brandstof afschaft...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » di 03 jul 2007, 20:27

René schreef:Simplisme en geitewollensokken zijn de kenmerken van de ware boomknuffelaars. Een groep, waar ik absoluut niet bij wil horen.
Och, och, wat een uitspraken toch weer.

Maar goed, ik hou mijn smoel wel.

Frank_NL
stadsweg
Berichten: 468
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 13:47
Locatie: Maastricht

Bericht door Frank_NL » za 07 jul 2007, 11:50

Jaren ben je aktief op een forum. En dan nog van dat persoonsgericht gemekker. Nee, de autolobby laat zien dat zij weten wat het woord tolerantie betekent.

Plaats reactie